4.5
(157)

سیستم گرمکن و سردکن صندلی خودرو یکی از آیپشن هایی است که بودن آن باعث می شود جذابیت ماشین چند برابر شود. با استفاده از این فناوری می توان در فصول سرد یا گرم دمای صندلی خودرو را تنظیم کرد، به عبارتی گرمکن و سردکن صندلی خودرو به عنوان سیستم تهویه ماشین نیز کاربرد دارد. در ادامه بیشتر به بررسی این آپشن می پردازیم.

گرمکن و سردکن صندلی گرمکن و سردکن صندلی خودرو
گرم کن و سرد کن صندلی خودرو

سردکن صندلی خودرو چیست؟

سردکن صندلی خودرو چیست؟ گرمکن و سردکن صندلی خودرو
سرد کن صندلی ماشین

تصور کنید که فصل تابستان و در اوج گرما است، در ماشینتان می نشینید و سیستم سرمایشی خودرو را روشن می کنید، در این زمان نیاز است که موتور کمی کار کند تا دریچه کولر بتواند باد خنکی بزند و این جریان کمی طولانی است. در این حین باید گرما را تحمل کنید؟

این جا کاربرد سردکن صندلی ماشین مشخص می شود، عملکرد این آپشن به این صورت است که بلافاصله پس از نشستن شما شروع به کار می کند و طی مدت زمان بسیار کوتاهی سرد می شود و به کم تر شدن حرارت بدن شما کمک می کند.

استفاده از این سیستم جذابیت بالایی دارد و برای راننده حس خوشایندی را به وجود می آورد؛ به همین جهت بیشتر تولید کنندگان از آن در خودرو های تولیدی خود استفاده می کنند.

شاید این آپشن چندان مهم نباشد و بگویید که وقتی کولر است نبود آن خیلی به چشم نمی آید، اما مطمئنا تجربیات استفاده از آن شیرین بوده است که تا این حد متداول شده است و اکثر برند های شناخته شده از آن استفاده می کنند.

علاوه بر آن زمانی که سردکن صندلی نداشته باشید برای خنک شدن محیط محبورید زمان بیشتری را صبر کنید که قطعا در روز های گرم تابستان اذیت کننده است.

 سردکن صندلی خودرو چگونه کار میکند؟

به صورت کلی اساس کار این بخش این گونه است که هوای محیط را درست کند، یعنی این سیستم با کمک گرفتن از فن و تهویه کننده های هوا که در داخل صندلی موجود می باشد کار می کند.

به صورت دقیق تر بخواهیم بگوییم یعنی در سرد کن صندلی لوله هایی از جنس مس قرار دارد که درون آن لوله ها گاز فریون و هلیوم به صورت فشرده شده قرار دارد.

زمانی که سوییچر برق را به سمت این لوله ها می برد، گاز موجود شروع به یخ زدن می کند و لایه دوم که همان هیلیوم است شروع به چرخش به دور لایه اول می کند. در این عملیات سرما گرفته می شود و در نهایت به بالشتک های ماشین منتقل داده می شود.

در این زمان این که هلیوم چه مقدار بچرخد و تا چه اندازه سرما تولید شود بستگی به دمای بدن شما دارد و مطابق با آن دما تغیر پیدا می کند. از مزایا دیگر آن در این است که پس از گذشت 60 ثانیه ماساژور ها شروع به کار می کنند.

گرمکن صندلی خودرو چیست؟

گرمکن صندلی خودرو چیست؟ گرمکن و سردکن صندلی خودرو
گرم کن صندلی

این سیستم مناسب فصل زمستان و روز هایی که دمای هوا پایین است می باشد، این سیستم به خوبی می تواند طی مدت زمان کوتاهی صندلی و محیط را گرم نماید و دمای موجود را تغییر دهد.

این سیستم از چندین بخش تشکیل شده است که عبارت است از: گرم کن ها، رله، سیم پیچ های حرارتی و ترموستات

مهم ترین قسمتی که در این سیستم وجود دارد سیم پیچ های حرارتی می باشد که در زیر روکش های صندلی واقع شده است و زمانی که جریان برق از آن عبور می کند شروع به گرم کردن صندلی می کند. جریان برق عبوری  که درون این سیم پیچ ها می باشد به کمک سوییچ رله کنترل می شود و در واقع همان بخش رله است که این اجازه را می دهد تا مدار جریان گرم کن صندلی بسته بشود.

سیستم گرم کن صندلی از طریق باتری ماشین انرژی خود را تامین می کند و سیم پیچ های حرارتی نیز به واسطه باتری خود را شارژ می کنند.

نکته دیگری که در مورد سیستم گرم کن صدلی وجود دارد این است که نحوه کار آن وابسته به کنترل حرارت است. به دلیل این که گرمای حاصل که از سیم پیچ های حرارتی ایجاد می شود بیشتر از حد فراتر نشود سعی بر این است که از ترموستات ها استفاده شود.

در حقیقت عملکرد ترموستات این گونه است به سیم پیچ های حرارتی موجود کمک می کند تا گرمای ایجاد شده بیشتر از حد تصور نشود و خروجی گاز کنترل شود.

اگر گرم کن های موجود از که در سیم پیچ های حرارتی است بیشتر از حد شود بخش سوییچ رله شروع به کار می کند و این موضوع باعث میشود گرمکن صندلی ماشین خاموش شود. به کمک این روش سطح گرما بیشتر از حد تصور نمی شود. همچنین در صورتی که دما به میزان تنظیم شده برسد سوییچ مدار به صورت کامل بسته می شود و در نهایت سیم یچ های حرارت در این چرخه قرار می گیرد.

همچنین بخوانیدبرق دزدی ماشین و روش های برطرف کردن آن

انواع گرم کن صندلی

%name گرمکن و سردکن صندلی خودرو
گرم کن صندلی چگونه است

به صورت کلی دو نوع گرم کن صندلی وجود دارد، اگر خودرو شما از طریق کارخانه و به صورت فابریک این سیستم بر رویش نصب شده باشد  محل قرار گیری سیستم در داخل صندلی است و اگر بخواهید از آن استفاده کنید باید روکش ها به صورت کامل برداشته شود.

در صورتی که این گرم کن ها خراب شوند برای تعمیر حتما باید به پیش افراد متخصص بروید و تعمیر آن کار افراد غیر حرفه این بنابراین بهترین حالت این است که به پیش نمایندگی شرکت بروید تا آن ها برایتان تعمیر نمایند.

اما در نوع مدل، در صورتی که خودرو شما به صورت اتومات دارای این آپشن نباشد شما می توانید از مدل های غیر فابریک استفاده نمایید . از مزایایی که این مدل دارد در این است که در تمامی خودرو ها قابل نصب است و شما هر خودرویی که داشته می توانید ان را بر روی صندلی ها نصب کنید.

این سیستم با برق 12 ولت کار می کند و بدون این که تغییری بر روی صندلی ها ایجاد کنید امکان استفاده از آن را دارید.

از مزایی که این سیستم دارد در این است که چه شما دارنده فابریک آن باشید و یا چه به صورتی دستی آن را بر روی خودرو قرار داده باشید می توانید خودتان مشخص کنید که می خواهید در کدام قسمت صندلی باشد.

به صورت کلی قسمت هایی که شما می توانید مشخص کنید شامل نشیمن گاه، قسمت های کفی صندلی، تکیه گاه و بخش های پشتی در صندلی می باشد. شما می توانید در صورت نیار هر یک از یخش ها را برای نصب انتخاب نمایید.

نکته دیگری که قابل ذکر است در این می باشد که شما علاوه بر محل قرار گیری می توانید میزان دما را خودتان مشخص نمایید و تا برایتان لذت بخش باشد.

در مدل های صندلی که دارای روکش چرمی می باشند استفاده از این گرم کن ها بسیار لذت بخش است زیرا گرما در آن ها به صورت یکپارچه پخش می شوند و عملکرد بسیار مناسبی دارند.

البته این به آن معنا نیست که شما در صندلی های پارچه ای نمی توانید از آن استفاده کنید؛ بلکه همان طور که گفتیم در تمامی مدل ها قایل نصب است.

گرم کن صندلی خودرو چگونه کار می کند؟

عملکرد گرم کن ها به این صورت است که شما برای استفاده از آن ها باید دکمه لمسی موجود که بر روی سیستم کنسول قرار دارد را لمس نمایید؛ با لمس این بخش قسمت مرکزی بلافاصله پس از فشار دستور را دریافت می کند و مراحل گرم کردن را اجرا می کند. خلاصه این عملیات به صورت زیر است:

در ایتدا با فشردن دکمه برق مسیرش را به سمت المنت های نسوزی که بر روی صندلی قرار دارد ارسال می کند.

پس از آن برق جریان موجود را دریافت می کند و در پشت سوییچر ها منتظر است. در طی مدت زمان 5 الی 7 ثانیه به المنت ها درون صندلی انتقال پیدا می کند.

در نهایت این المنت ها و سنسور های موجود شروع به داغ شدن می کنند و مایع موجود که درون کیسه ها است شروع به گرم شدن بالشتک ها می کند.

عملکرد این مایه هم به این صورت است که مایع موجود بر اساس حرارت بدن عمل میکند و به همان شکل شروع به گرم کردن صندلی می کند.

در طی این عملیات صندلی راننده و سایرین در طی مدت زمان نهایت 15 ثانیه گرم می شود.

همچنین بخوانید: علت خرابی بخاری و کم شدن گرمای بخاری خودرو

دلایل خرابی گرم کن و سرد کن صندلی در چیست؟

این سیستم نیز همانند سایر قطعات موجود در ماشین ها امکان خراب شدن دارد و باید گفت که هزینه تعمیر و یا تعویض کردن آن بسیار زیاد است، بنابراین باید به نکات گفته شده در زیر توجه داشته باشید و حواستان باشد که آن ها را رعایت کنید.

  • استفاده کردن به صورت مکرر و طولانی مدت از این سیستم
  • تغییر دما در این سیستم به صورت ناگهانی و سریع
  • چک نکردن سالیانه قطعات آن
  • گرفتن لوله های موجود درون دستگاه
  • سوختگی المنت های دتسگاه و بی توجهی نسبت به آن
  • و ….

مزایا استفاده از این سیستم در چیست؟

مزایا گرمکن و سردکن صندلی خودرو
مزایا استفاده از سیستم گرم کن و سرد کن صندلی

احتمالا با خود تصور کنید استفاده از این سیستم مزایایی ندارد و شما احتیاجی به آن ندارید و می توانید از همان سیستم های موجود در ماشین استفاده کنید. به همین جهت کمی به بررسی تفاوت های این دو می پردازیم.

گرمکن و سردکن صندلی خودرو نسیبت به سیستم ماشین دارای راحتی بیشتری است و انرژی کم تری نیز مصرف می کند.

در زمانی که شما از کولر استفاده کنید انرژی بسیار بیشتری مصرف می شود و این انرژی از موتور ماشین گرفته می شود که این موضوع سبب می شود میزان مصرف سوخت بالا تر برود.

نکته دیگر در این است که با استفاده از کولر فضای کابین نیز خنک می شود و در طولانی مدت برای بسیاری از افراد آزار دهنده است. اما سیستم سردکن تنها صندلی راننده و سرنشین ها را سرد می کند که بسیار لذت بخش است.

در مورد بخش گرم کن هم به همین صورت است با این تفاوت که در گرم کن ها شما می توانید انتظار نقش ماساژور را هم داشته باشید. زیرا علاوه بر گرم کردم صندلی عضلات و درد موجود در بدن فرد را هم نیز کاهش می دهد که این ویژگی قطعا در بخاری ماشین پیدا نخواهد شد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با گرمکن و سردکن صندلی آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
13 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
یونس
یونس
2 سال پیش

سلام اگر خودرو گرم کن و سرد کن نداشته باشد میتوان نصب کرد

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  یونس
2 سال پیش

با سلام
بله می توانید به خودرو های دیگر نیز نصب کنید

محمد حسین غضنفری
در جواب  یونس
1 سال پیش

سلام بله ما تولید و نصب میکنیم

امیر
امیر
در جواب  محمد حسین غضنفری
1 سال پیش

نحوه ثبت سفارش چجوره؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  امیر
1 سال پیش

با سلام
شرکت کیان باتری یک استارتاپ تخصصی در زمینه باتری‌های استارتر خودروی‌های مختلف است که به صورت شبانه‌روزی در مناطق 22 گانه شهر تهران به ارائه خدمات حمل و نصب رایگان در محل مشتری می‌پردازد.
متاسفانه در زمینه گرمکن و سردکن صندلی خودرو فعالیت تخصصی انجام نمی دهیم.

حسین
حسین
در جواب  یونس
3 ماه پیش

سلام بله محصملات گرمایشی بهراد انواع گرمکن های صندلی رو داره

محمدحسین انیسی
محمدحسین انیسی
1 سال پیش

با سلام لطف بفرمایید قیمت گرمکن و سردکن را برای خودروهای ایرانی بفرمایید در ضمن آیا با تعویض خودرو میشود آنها را برای خودرو جدید استفاده کرد یا فقط مخصوص همان خودرو است اینطور که من متوجه شدم اینها مثل پشتیهای صندلی است که قابل انتقال میباشد ممنونم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمدحسین انیسی
1 سال پیش

با سلام
خیر این لوازم را موجود نداریم.
خدمات شرکت کیان باتری محدود به تعویض باتری خودرو در سراسر مناطق 22 گانه استان تهران و به صورت شبانه روزی می باشد.

محمد حسین غضنفری
در جواب  محمدحسین انیسی
1 سال پیش

گرمکن های صندلی یک مدل عمومی دارد که برای اغلب خودرو ها مناسب است و دارای دو پد گرمایشی است که برای نشیمن و تکیه گاه نصب میشود و قیمت آن ارزان است و یک تیپ خاص برای خودرو های دیگر است که برای هر خودرو جداگانه طراحی میشود

ستاره
ستاره
11 ماه پیش

سلام هزینه خرید و نصب گرمکن و سرد کن رو میخواستم بدونم ؟

کیان باتری
در جواب  ستاره
11 ماه پیش

با سلام
متاسفانه این محصولات را برای فروش موجود نداریم.
شرکت کیان باتری یک استارتاپ تخصصی در زمینه باتری‌های استارتر خودروی‌های مختلف است که به صورت شبانه‌روزی در مناطق 22 گانه شهر تهران به ارائه خدمات حمل و نصب رایگان باتری در محل مشتری می‌پردازد.

سعید
سعید
9 ماه پیش

سلام قیمت این محصول چنده و برای صندلی اداری استفاده میشه

حسین
حسین
در جواب  سعید
3 ماه پیش

محصولات گرمایشی بهراد انواع گرمکن صندلی اداری و خودرو را تولید میکند

مشاوره رایگان و ثبت سفارش