3.4
(104)

اگر شما این مقاله را باز کرده اید احتمالا پلاک ماشینتان به نحوی مفقود شده است و یا مشکلی در این زمینه دارید، در صورتی که این مشکل برایتان ایجاد شده است تا انتها هماره کیان باتری باشید تا قدم به قدم کارهایی که لازم است انجام دهید را برای شما بازگو کنیم و به شما بگوییم در زمان های مفقودی پلاک خودرو چه کار هایی لازم به انجام است.

مفقودی پلاک ماشین در صورت مفقودی پلاک خودرو چه کنیم؟
مفقودی پلاک ماشین

مفقودی پلاک خوردو

یکی از اتفاق هایی که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید مفقودی پلاک ماشین است، این موضوع کاملا طبیعی است و ممکن است شما ماشینتان در گوشه ای از خیابان پارک کرده باشید و زمانی که بر میگردید متوجه شوید که ماشین شما پلاک ندارد.

شاید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این باشد که شخصی پلاک شما را دزدیده است اما توجه داشته باشید که همیشه این احتمال صد در صد نیست و ممکن است در طی راه پیچ های پلاک شل شده باشند و افتاده باشد.

البته فرقی ندارد که دلیل گم شدن پلاک چه باشد در هر صورت پلاک شما مفقود شده است و لازم است اقدامتی را پس از مواجه با این شرایط انجام دهید.

بعد از مفقودی پلاک خودرو چه باید کرد؟

سرقت پلاک در صورت مفقودی پلاک خودرو چه کنیم؟
مراجعه به تعویض پلاک برای نصب پلاک جدید

اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که 110 تماس بگیرید، پس از تماس شما و دادن مشخصات پلاک گزارشی تهیه می شود و نسخه ای از آن به شما داده می شود تا در مراحل بعدی از آن استفاده نمایید.

پس از آن باید مدارک ماشین و شناسایی را برداید همراه با گزارشی که در دست دارید به قسمت تجسس کلانتری منطقه بروید و آن جا هم سرقت پلاک را گزارش کنید.

زمانی که مراحل پرونده سازی را طی کنید، کلانتری یک مامور به شما می دهد تا به پلیس اگاهی بروید و در آنجا در صورت صحت گزارش کار تجسس شروع می شود.

در صورتی که در تمامی مراحل صحت گزارش شما ثابت شود پلاک ماشینتان در لیست سیاه ثبت می شود و به پلیس های راهور نیز داده می شود. پلیس های راهنمایی و رانندگی با اطلاع داشتن از مشخصات پلاک در این جستجو کمک می کنند.

در صورتی که ماشین شما دارای بیمه بدنی است و یا بیمه پوشش سرقت نیز دارید می توانید به شرکت بیمه مراجعه کنید و با در دست داشتن مدارک پرونده ای در آن جا هم تشکیل بدهید.

همچنین بخوانید: دزدی باتری ماشین و راههای جلوگیری از آن

آیا پس از مفقودی شما مسئول پلاک هستید؟

خیر، از لحظه ای که شما در آگاهی تشکیل پرونده می دهید و مفقود شدن پلاک ماشین را ثبت می کنید دیگر مسئول سو استفاده های احتمالی که از پلاک می شوید نیستید. البته توجه داشتید که اگر دارای چند پلاک هستید پس از مفقود شدن یکی از آن ها ملزم به این هستید که مدل دیگر را نیز تحویل بدهید.

در شهرستان ها این مراحل کمی متفاوت تر است، به دلیل این که در شهرستان ها دفاتر تعویض پلاک دارای غرفه اگاهی نمی باشند، در صورتی سرقت پلاک مالک خودرو موظف است برای تشکیل پرونده و ارائه گزارش به اداره پلیس آگاهی شهرستان مراجعه کند.

بیشتر بدانید: صفر تا صد تعویض پلاک خودرو

آیا گزارش دادن سرقت پلاک خودرو الزامی است؟

بله انجام این کار الزامی است و اصلا فکر این را نکنید که از گزارش دادن سر باز بزنید و بیخیال این موضوع بشوید زیرا در صورتی که به پلیس آگاهی مراجعه نکنید و پرونده ای به منظور مفقودی پلاک خودرو نشکیل ندهید، در صورتی که فرد رباننده هر گونه سو استفاده ای پلاک شما انجام دهد تمام کار ها به نام شما ثبت می شود و تنها کسی که در قبال کار های صورت گرفته موظف است شخص صاحب پلاک می باشد.

علاوه بر آن اگر شما مفقودی پلاک را گزارش نکنید نمی توانید پلاک جدیدی را دریفات کنید زیرا از قبل یک پلاک به نام شما و خودروتان به ثبت رسیده است بنابراین لازم است که در ابتدا آن را ابطال نمایید تا این امکان را داشته باشید پلاک جدید دریافت کنید.

جدا از این مووعات طبق ماده 225 قانون مزاجات اصلی در صورتی که وسیله نقلیه یا پلاک به سرقت برسد و فرد مالک این موضوع را به بلافاصله به نزدیک ترین کلانتری اطلاع ندهد و مراحر آن را دنبال نکند این فرد متخاف بوده و مطابق با قانون بین پانصد هزار تومن تا یک میلیون تومان جریمه خواهد شد.

اقدامات لازم جهت دریافت پلاک جدید

گرفتن پلاک در صورت مفقودی پلاک خودرو چه کنیم؟
اقدامات گرفتن پلاک جدید

پس از ان که مفقود شدن پلاک ماشین را اعلام کردید نوبت به این می رسد که یک شمراه پلاک جدید دریافت نمایید. دلیل این موضوع در این است که حتی اگر پلاک ماشین پیدا شود دیگر فایده ای ندارد زیرا برای همیشه وارد لسیت سیاه شده است و در صورت پیدا شدن مالک باید آن را تحویل اداره پلیس راهنمایی و رانندگی بدهد.

اقداماتی که باید برای دریافت پلاک جدید انجام دهید درست مانند زمانی است که خودرو را خریداری کرده اید و پلاک جدید دریافت می کنید.

برای این کار مالک خودرو باید با در دست داشتن مدارک به مرکز تعویض پلاک مراجعه کند.

صحبت هایی از سرهنگ علی محمدی رئیس راهور در مورد تعویض پلاک وجود دارد که می گوید: اگر شخصی متوجه شد که پلاک ماشینش به سرقت رسیده است اولین کاری که باید انجام دهد این است که موضوع سرقت را به پلیس اگاهی گزارش دهد.

پس از آن با در دست داشتن مدارک لازم و ماشین به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند تا مراحل دریافت پلاک جدید برای آن ها انجام شود.

همچنین ایشان تاکید کردند که داشتن مدارک احراز هویت برای دریافت پلاک جدید کاملا اجباریست و باید مدارکی هم از احراز محل سکونت نیز ارائه دهند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجدد پلاک

اگر پلاک ماشین به سرقت رفته باشد و به دنبال ثبت پلاک جدیدی هستید باید مدارک زیر را تهیه کنید و با همراه داشتن آن ها به مرکز تعویض پلاک بروید.

  • حضور داشتن مالک به همراه وسیله نقلیه
  • ارائه دادن اصل تمامی مدارک ماشین مانند: کارت ماشین و سند خودرو
  • ارئه دادن برگه عدم خلافی (در صورت داشتن خلافی باید آن را صفر کنید)
  • ارئه دادن کارت معاینه فنی (در صورتی که خودرو شما را شامل بشود)
  • ارائه دادن بیمه نامه شخص ثالت
  • داشتم مدارک احراز هویت مانند: کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه مدارکی برای احراز هویت محل سکونت (سند خانه و یا قولنامه)
  • همراه داشتن مقداری پول (هزینه های مطابق با تعرفه ها باید پرداخت کنید)

آیا وکیل می تواند به جای مالک خودرو برای گرفتن پلاک جدید اقدام کند؟

برای گرفتن پلاک ماشین جدید هم می توانید خود شما برای آن اقدام کنید و هم در صورت که دارنده وکیل هستید وکیلتان برای طی کردن مراحل آن اقدام کند.

البته توجه داشتید که وکیل شما در صورتی می تواند به جای برود که داری وکالت نامه قانونی از طرف شما باشد و در غیر این صورت تنها حضور شما برای طی کردن مراحل لازم است.

پس اگر وقت این کار را ندارید کافیست که به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و وکالتی برای انجام این کار به یک شخص بدهید و پس از آن شخص مورد نظر با ماشین شما باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند.

جرم کندن پلاک خودرو

پلاک در صورت مفقودی پلاک خودرو چه کنیم؟
جرم کندن و پوشاندن پلاک

در این میان برخی نیز از قصد خودشان پلاک ماشین را می کنند و به دروغ اظهار می کنند که پلاک دزدیده شده است، باید بگوییم که انجام این کار اشتباه بزرگی است و تنها برای خودتان زحمت اضافه درست می کنید. زیرا اگر گزارش مفقودی پلاک را به کلانتری بدهید از آن لحظه به بعد پلاک خودرو شما در لیست سیاه قرار می گیرد و قابل استفاده نخواهد بود.

بنابراین اگر بعد از گزارش شما با آن پلاک به خیابان ها بروید در صورتی که پلیس راهنمایی و رانندگی متوجه شود جریمه های سنگینی باید متحمل شوید.

حتی اگر پلاک خودرو را به این امید بردارید که دوربین های راهنمایی و رانندگی تخلف شما را ثبت نکنند نیز کاملا اشتباه است. با برداشتن پلاک خودرو شما تنها می توانید بدون پلاک به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید و اگر غیر از این باشد اولین پلیسی که ماشین شما را بدون پلاک مشاهده کند شما را نگه می دارد و باید جریمه های سنگین نیز بپردازید.

علاوه بر جریمه در برخی از موارد دیده شده است که برای این گونه افراد که از قصد پلاک ماشین را جدا می کنند حکم های سنگینی داده می شود و حتی آن ها دادگاهی می شوند.

بنابراین حتما به ذهن بسپارید که هیچ گاه نباید از قصد پلاک ماشین را جدا کنید زیرا هیچ گونه فایده ای که به دنبال ندارد بلکه ضرر ها و جریمه های بسیاری به شما وارد می شود.

هزینه پلاک مفقودی خودرو چه قدر است؟

تعویضپلاک در صورت مفقودی پلاک خودرو چه کنیم؟
هزینه تعویض پلاک خودرو

در ابتدا باید به شما بگوییم که فرقی ندارد که شما برای اولین بار قصد تعویض پلاک را دارید و یا پلاک قبلیتان مفقود شده است و برای دومین بار پلاک می گیرید.

در هر دو صورت مراحل این دو کاملا شبیه به یکدیگر می باشد و مدارک یا هزینه هایی که نیاز است در هر دو مورد کاملا شبیه به هم می باشد.

در سال 1400 هزینه های تعویض پلاک نسبت به سال قبل 160 هزار تومن افزایش پیدا کرده است. این هزینه را شما باید با دستگاه کراتخوان پرداخت نمایید.

با وجود این که قیمت ثابت در این باره اعلام شده است اما در برخی از موارد مشاهده می شود که در تعداد اندکی از مراکز پس از اتمام کار مبلغ اضافه ای نیز از خریدار خودرو دریافت می کنند که این مبلغ به هیچ وجه قانونی نیست و نباید آن را پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم ماشین تصادفی یا چپی است؟

پیدا شدن پلاک خودرو

در آخر ممکن است که شما اصلا پلاکتان به سرقت نرسیده باشد و به صورت اتفاقی یک پلام گمشده را پیدا کرده باشید؛ در این صورت باید پلاک پیدا شده به نزدیک ترین کلانتری تحویل دهید تا آن ها باقی مراحل را انجام دهند.

توجه کنید که اگر پلاکی را پیدا کردید هیچ وقت از آن استفاده نکنید زیرا به احتمال خیلی زیاد پلاک در لیست سیاه قرار دارد و چنانچه از آن استفاده نمایید شما مجرم شناخته خواهید شد.

جمع بندی

در پایان برای این که مروری نسبت به مطالب بالا داشته باشیم باید اشاره کنیم که هر زمان مشاهده کردید که پلاک خورد شما مفقود شده است در صورتی که تهران هسیتد باید سریعا به مراکز تعویض پلاک بروید و در غرفه مربوطه این موضوع را گزارش دهید. در صورتی که شهرستان هستید هم می توانید به کلانتری ها مراجعه کنید و موضوع را اطلاع دهید.

پس از ازائه گزارش با دست در داشتن مدارک لازم باید به مراکز تعویض پلاک بروید و برای گرفتن پلاک جدید اقدام کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با مفقودی پلاک خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
خلیلی
خلیلی
1 سال پیش

باعرض سلام وخسته نباشید حضورتان برای اولین بارهست که بنده پلاک ماشین گم میکنم تابحال چندین ساله این مورد وگم شدن کارت ماشین وهمینطـورکارت ملی هوشمند هرسه مورد پلاک فعلاآخری بوده بنظرم آگهی کردن مثل خبردارکردن یابیشتربروکراسیه تااجرای موردی ضروری اتفاقا براحتی میشه حین سوءاستفاده بهتر0مواردرادردام انداخت منظور دردام پلیس

Saman Rashidi
Saman Rashidi
1 سال پیش

درصورتی که هم پلاک هم برگ سبز مفقود شده باشن میشه بدون پلاک برگ سبز المثنی گرفت؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش