4.6
(394)

تشخیص ماشین تصادفی یکی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت انواع ماشین‌های کارکرده و از آن مهم‌تر، بررسی وضعیت سلامت بدنه و موتور است. توصیه می‌شود اگر قصد خرید ماشین دست دوم دارید، در کنار مواردی مانند مدل، برند و میزان کارکرد که شناسایی آن‌ها، کار چندان پیچیده‌ای نیست؛ باید وسیله نقلیه مورد نظر را از هر لحاظ بررسی کنید تا در کارنامه خود، تصادف سنگینی نداشته باشد.

پیش از خرید خودرو کارکرده بهتر است توجه کنید که ممکن است اکثر خودروهای کارکرده در معرض حادثه‌ قرار گرفته باشند؛ بنابراین پیداکردن و انتخاب ماشین دست دومی که هیچ آسیبی ندیده باشد، کار بسیار سختی است. موضوع مهم در این‌چنین معامله‌ها، یافتن اتومبیلی است که دچار سانحه‌های جدی نشده باشد؛ زیرا گاهی این آسیب‌ها با کمک هیچ تخصص و تعمیرکاری، دیگر قابل جبران نیست.

در این مطلب با موضوع روش‌های تشخیص خودروهای تصادفی در کنار شما هستیم تا در خرید اتومبیل‌های کارکرده بتوانید، آن را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید و تجربه امنی در معامله خود داشته باشید.

 بیشتر بدانید: محاسبه افت قیمت ماشین تصادفی و کارکرده

اصطلاح ماشین چپی چیست؟

خودرو چپی 3 300x170 چگونه بفهمیم ماشین تصادفی یا چپی است؟
نشانه های ماشین چپی

خیلی راحت و خلاصه بگوییم، اصطلاحا به خودرویی چپی گفته می شود که در اثر سانحه و تصادفی، تعادل خود را از دست داده و اثر برخورد ابتدا از قسمت های جانبی و همچنین ستون ها و سقف به خودرو رسیده و در مراحل بعدی به سایر قسمت ها و همچنین کف خودرو وارد می شود. به عبارتی در اینگونه تصادفات، ستون ها، کلاف ها و سقف خودرو در زمره حساس ترین نقاط مستعد آسیب دیدگی قرار دارند.

چپ کردن خودرو یکی از مهمترین آسیب هایی است که می تواند مشکلات جدی به همراه داشته باشد، د ر ادامه چند راهکار برای تشخیص ماشین چپی در اختیارتان قرار داده ام.

نحوه تشخیص تصادفی بودن خودرو

در ابتدا ذکر این نکته الزامی است که انجام صافکاری و نقاشی باکیفیت در خصوص خودروهای چپ شده از اهمیت بسیار بالا و ویژه ای برخوردار است. زیر به علت ماهیت و نقاط خاص مستعد آسیب دیدگی این خودروها، فرآیند صافکاری و نقاشی با دشواری بیشتری انجام می شود.

همچنین همانطور که می دانید بدنه یک خودرو از تعدادی قسمت های یکپارچه مانند سقف، ستون، اسپیس فریم و. . . و تعدادی قسمت های منفصله و قابل تعویض مانند کاپوت، درب های خودرو، صندوق، رکاب، اسپویلر و. . تشکیل شده است.

در مورد قطعات منفصله همواره امکان تعویض آن ها با نمونه خام و نو وجود داشته و انجام این کار به صافکاری خودرو سرعت بیشتری بخشیده و کیفیت کار را نیز حفظ می کند. اما ترمیم قسمت های یکپارچه بدنه همواره دقت نظر و صرف وقت بیشتری را طلب می کند.

راه های تشخیص ماشین تصادفی

تشخیص ماشین تصادفی 300x173 چگونه بفهمیم ماشین تصادفی یا چپی است؟
چگونه بفهمیم ماشین تصادفی است؟

توجه به رنگ خودرو

نشانه مهم تشخیص ماشین تصادفی، رنگ خودرو است. معمولا خودروی چپی کاملا رنگ شده است و این فقط به سقف آن ارتباط ندارد. خودرویی که چپ می‌کند و روی سقف برمی‌گردد، معمولا به‌جز سقف به جاهای دیگر آن هم آسیب می‌رسد. اما چطور مطمئن شویم که خودرو رنگ شده است؟

تشخیصرنگبدنه 300x200 چگونه بفهمیم ماشین تصادفی یا چپی است؟
رنگ شدگی ماشین از علائم تصادفی بودن ماشین

ماشینی که در معرض حادثه رانندگی قرار گرفته؛ به میزان شدت سانحه، نیاز بیشتری به صافکاری و رنگ بدنه دارد. برای بررسی وضعیت نقاشی، باید زمانی را صرف ارزیابی بخش‌های مختلف اتومبیل (کاپوت، درها، اسکلت، سقف، صندوق عقب، ستون‌ها و لبه‌های هر یک) را با دقت زیاد، ارزیابی کنید تا نشانی از نقاشی دوباره بر روی آن‌ها وجود نداشته باشد. مورد مهم دیگر، بررسی هماهنگی درجه رنگ بین قطعات موجود در خودرو تصادفی است.

راهکارهای بسیاری مانند انعکاس نور در بخش نقاشی شده، اثرات لکه‌های ریز رنگ یا سمباده روی بدنه و … برای تشخیص رنگ ماشین تصادفی وجود دارد. البته برای این موضوع، دستگاه‌ها و قلم‌های بسیار دقیقی جهت شناسایی تراکم اضافه رنگ، حتی در حد بسیار کم نیز وجود دارد که کارشناسان خودرو کارکرده نیز از آن‌ها کمک می‌گیرند. فراموش نکنید که نتیجه کارشناسی تخصصی، قابل استنادتر است.

بیشتر بدانید: روش های تشخیص رنگ شدگی ماشین

ماشین چپی

تشخیص سالم بودن سقف خودرو

آسیب سقف خودرو 300x188 چگونه بفهمیم ماشین تصادفی یا چپی است؟
تشخیص ماشین تصادفی با بررسی سقف خودرو

سقف خودرو یکی از مواردی است که در واژگونی های خودرو دچار آسیب جدی می شود. با توجه به حساس بودن سقف خودرو، کوچکترین ضربه ای می تواند سقف را از حالت اصلی خود خارج کند بنابراین در صورتی که به سقف ضربه ای وارد شود شکل و زاویه ستون ها و شیب سقف تغییر می کند که میتوان آن را تشخیص داد. تعویض کامل سقف هم از طریق ستون ها امکانپذیر است. که البته نیازمند یک کارشناس و فرد با تجربه است.

در زمان واژگونی خودرو و تعمیر توسط تعمیرکار، پرس های موجود در زیر نوارهای دور درهای خودرو از بین می رود. اثر پرس هایی که توسط کارخانه ایجاد می شود به راحتی قابل تشخیص است. گاهی اوقات تعمیرکاران هم این نوع پرس ها را ایجاد می کنند اما هرگز مشابه یا پرس کارخانه نمی شود.

تشخیص وجود زنگ زدگی در ماشین تصادفی

زنگ زدگی زیر خودرو 300x157 چگونه بفهمیم ماشین تصادفی یا چپی است؟
نشانه های زنگ زدگی را در خودرو تصادفی دنبال کنید

خودرویی دچار زنگ‌ زدگی می‌شود که در معرض آسیب جدی قرار گرفته و لایه‌های بخش مورد حادثه از بین رفته باشد؛ در غیر این صورت، اتومبیلی که ضربه ندیده، زنگ زده هم نمی‌شود.

بنابراین تمام بخش‌های بدنه را با حوصله نگاه کنید؛ اگر موردی دیده شد، به تصادف احتمالی آن شک کنید!

در این روش بهتر است که زیر ماشین را هم مورد بررسی قرار دهید؛ زیرا زنگ موجود روی بدنه با کمک رنگ قابل پوشاندن است، اما قرار نیست که زیر وسیله نقلیه هم نقاشی شود.

مورد دیگر، وجود زنگ زدگی روی پیچ‌های قطعات است که نشان از باز و بسته شدن یا تعویض بخش‌ مورد نظر در اثر سانحه دارد. در نظر داشته باشید که این راهکار به عنوان یک نکته بسیار ریز در تشخیص خودرو تصادفی به شمار می‌آید.

نرمی و انعطاف ستون ها و اسکلت خودرو

یکی از راهکارهای مهم در تشخیص خودرو تصادفی که با وجود آن، باید به صورت جدی در خرید خود، تجدید نظر کنید؛ آسیب دیدگی اسکلت بدنه است. صافکاری روی این بخش، منجر به نرم و نازک شدن لایه آن می‌شود که در نتیجه، اسکلت را از سایر بخش‌ها متمایز می‌کند.

در نظر داشته باشید که صافکاری اسکلت، کار بسیار ظریف و البته پرهزینه‌ای برای صاحب خودرو است که بخش قابل توجهی از مردم از عهده هزینه‌های زیاد آن برنیامده و سعی می‌کنند، برای رفع مشکل از یک تعمیرکار معمولی کمک بگیرند؛ نتیجه آن، اسکلت بدنه‌ای خواهد بود که به طور صد در صد شباهتی به قبل از تصادف ندارد.

بتونه کاری از نشانه های خودرو تصادفی

بتونه کاری ماشین 300x156 چگونه بفهمیم ماشین تصادفی یا چپی است؟
بتونه کاری از نشانه های تصادفی بودن خودرو

در مواردی مثل زنگ زدگی و پوسیدگی بدنه، استفاده از بتونه ناگزیر به نظر می‌رسد و به همین دلیل هم وجود مقدار کمی از آن امری کاملا طبیعی است. اما زمانی که همین بتونه، به مقدار زیادی در بخشی به کار برده شده باشد، به معنای آن است که قصد پوشاندن چیزی را دارد.

تشخیص این بتونه به سادگی و با استفاده از تکه‌ای آهنربا یا دستگاه خاصی که اخیرا برای آن ساخته شده، قابل تشخیص است. در صورت عدم دسترسی به این موارد هم می‌توانید با خم شدن و بررسی لبه‌های پایینی بدنه، از وجود آن اطلاع یابید.

این کار به سادگی و با کشیدن دستتان بر روی لبه‌ها میسر می‌شود؛ چراکه تمامی لبه‌ها به شکلی کاملا صاف و تیز تولید می‌شوند. بنابرین وجود هرگونه خوردگی و دندانه‌ای، می‌تواند دلیل بر بتونه کاری آن بخش باشد.

 تشخیص سالم بودن شاسی ماشین

شاسی تصادفی 300x200 چگونه بفهمیم ماشین تصادفی یا چپی است؟
از کجا بفهمیم ماشین چپی است؟

یکی دیگر از نقاط مهمی که می تواند به تشخیص واژگونی خودرو کمک کند فاصله سر شاسی هاست. یک کارشناس در صورت قرارگرفتن خودرو روی چاله مخصوص می تواند متوجه بازسازی شاسی خودرو شود. علاوه بر تمام مواردی که گفته شد خودروهای واژگون شده در نحوه حرکت هم مشکلاتی دارند که قابل تشخیص هستند.

در خودروهایی که از جلو تصادف شدید داشته اند تنظیم فرمان به هم خورده و شاسی خودرو از تنظیمات اولیه خود خارج می شود. اگرچه برخی از تعمیرکاران سعی می کنند با کشیدن شاسی و تنظیم آن این نقص را پنهان کنند اما به مرور زمان این نقص به خوبی خود را در خودرو نشان می دهد.

وجود صدای اضافی

 عدم تنظیم جلوبندی در خودروهای واژگون شده منجر به لاستیک سایی خودرو نیز می شود که در آن به دلیل خارج شدن لاستیک ها از زوایای استاندارد، از یک سمت ساییده می شوند. علاوه بر این وجود انواع صداهای اضافی در خودرو می-تواند دلیلی برای واژگونی خودرو باشد.

فواصل بخش های مختلف بدنه

فاصله گلگیرها 300x169 چگونه بفهمیم ماشین تصادفی یا چپی است؟
فاصله گلگیر و سپر از نشانه های تصادفی بودن خودرو

 

بخش های مختلف بدنه خودرو به عنوان مثال سپر و گلگیر باید فاصله عادی با یکدیگر داشته باشند. هر نوع ناهماهنگی و فاصله زیاد بین بخش های مختلف بدنه خودرو می‌تواند نشان دهنده ایجاد تصادف های کوچک و بزرگ باشد. حتی ممکن است درها خودرو به خوبی چفت نشود که این قضیه نیز برخی مواقع ممکن است به علت بروز تصادف باشد.

بررسی سلامت چراغ و شیشه‌ها

خرابیشیشهخودرو 300x135 چگونه بفهمیم ماشین تصادفی یا چپی است؟
شیشه ها و چراغ ها از راه های تشخیص ماشین تصادفی

چراغ ها و شیشه خودرو را حتما مورد بررسی قرار دهید. معمولا هنگام تصادف احتمال ایجاد شکست و ترک در شیشه ها وجود دارد. این ترک ها البته به صورت قطعی نشانه تصادف نیست ولی می‌توانید در این خصوص از صاحب خودرو اطلاعات بیشتری دریافت کنید. تعویض چراغ ها یا تفاوت نور نیز یکی از نشانه های بروز تصادف است چرا که راننده مجبور است چراغ های نو بخرد.

برای تشخص این موضوع کافیست که روبروی خودرو بایستید و در ادامه چند مورد زیر را بررسی کنید.

  • چراغ‌های جلو را روشن کنید. اگر میزان نور چراغ‌ها با هم متفاوت بود (یعنی یکی کم‌نور و دیگری پرنور)؛ بنابراین یکی از چراغ‌ها تعویض شده است.
  • رنگ چراغ‌های جلو باید با هم، یکی باشند. حتما بررسی کنید که به طور مثال: یکی زرد و دیگری سفید نباشد.
  • به جنس، رنگ و ضخامت قاب هر دو آن‌ها به صورت تک‌تک توجه کنید تا در صورت ناهماهنگی، متوجه موضوع شوید.

چک کردن صندوق و زیر خودرو

همیشه بهتر است زیر خودرو بخوابید و بخش های مختلف را چک کنید. در صورتی که خودرو تصادف سنگین داشته باشد از زیر خودرو مشخص خواهد بود. در خصوص بررسی صندوق عقب خودرو نیز چنین حالتی وجود دارد.

وجود پوشش تازه در زیر خودرو

یکی از گام‌های کلیدی تعمیر یک خودروی تصادفی اعمال یک پوشش رزینی در زیر خودرو است. این اسپری چسبنده کف خودرو را از خاک و سنگ یا نمک و هر آلوده‌کننده دیگری محافظت می‌کند. این پوشش بسیار مهم است چرا که خودروها تمایل بسیاری به زنگ زدن و پوسیدگی دارند!

بنابراین، اگر دیدید که ناحیه خاصی از زیر خودرو اسپری شده است حواستان باشد. قطعان آن ناحیه ممکن است به تازگی تعویض شده باشد. اگر چنین موردی دیدید حتما از فروشنده درباره آن سوال کنید. ممکن است او صادقانه درباره تصادفی بودن خودرو به شما پاسخ دهد! علاوه بر این، احتمال این‌که این پوشش برای محافظت بیش‌تر برروی یک خودرو سالم و غیرتصادفی نیز اعمال شود، وجود دارد.

شل بودن یا عدم وجود پیچ در بعضی از قسمت‌ها

جای پیچ های تصادفی 300x200 چگونه بفهمیم ماشین تصادفی یا چپی است؟
راه های تشخیص ماشین تصادفی

همین نکته می‌تواند نشانه چیزی جدی‌تر باشد. شل بودن پیچ‌ها، خصوصا در قسمت گلگیرها می‌تواند نشانه مواجهه این خودرو با شرایط دشوار باشد. اما بدتر از آن، خودرو می‌تواند تصادفی بوده و کسانی که دوباره خودرو را سرهم می‌کردند، ‌ بستن چند پیچ را فراموش کرده باشند.

مکان‌های کلیدی برای این مورد می‌تواند زیر گلگیرها در قسمت بالای چر‌خ‌ها و هرجایی در زیر کاپوت، ‌ چفت درب‌ها باشد، ‌ چرا که درب‌ها و گلگیرها معمولا به شاسی پیچ می‌شوند.

وجود پیچ‌های فرسوده و آسیب‌دیده

این مورد مهم‌تر از مورد قبلی است. خودروسازان هنگام مونتاژ خودرو از ابزار مخصوصی استفاده می‌کنند که به رنگ سرپیچ‌ها و مهره‌ها آسیبی نمی‌رساند. بنابراین وجود یک پیچ یا مهره آسیب‌دیده و فرسوده، توجه بیش‌تری می‌طلبد.

اگر شما دیدید که یک سری از پیچ و مهره‌های یک ناحیه مشخص از خودرو دچار آسیب است، ‌ دیگر قسمت‌های خودرو را هم به دقت بررسی کنید. وجود پیچ و مهره‌های آسیب دیده، ‌ زنگ زده یا خورده شده در هر قسمتی از خودرو می‌تواند به معنای این باشد که آن قسمت در یک تصادف آسیب دیده است. درباره تصادفی بودن آن قسمت از فروشنده سوال کنید و عکس‌العمل او را ببینید.

زیر کاپوت را چک کنید.

زسر کاپوت 300x189 چگونه بفهمیم ماشین تصادفی یا چپی است؟
روش های تشخیص ماشین تصادفی

کاپوت را بالا زده و پیچ‌هایی که کاپوت را به لولاها متصل می‌کنند و همچنین پیچ‌هایی که گلگیرها را به بدنه وصل می‌کنند را بررسی کنید. این پیچ‌ها باید کاملاً رنگی باشند و هیچ نشانه‌ای از آچار خوردن روی آن‌ها وجود نداشته باشد. اگر بخشی از رنگ روی پیچ از بین رفتن بدین معنی است که قبلاً باز شده است.

از گزارش یک کارشناس استفاده کنید.

هنگام خرید یک خودرو، همیشه می‌توانید با صرف اندکی هزینه، از یک کارشناس خودرو برای بازدید و بررسی دقیق بدنه و همچنین بخش‌های فنی دعوت کنید. اگر خیلی فنی نیستید و احساس می‌کنید ممکن است نتوانید به خوبی خودرو را بازرسی کنید، ما این روش را به شما توصیه می‌کنیم.

صرف هزینه‌ای نه چندان زیاد هنگام خرید خودرویی چند ده میلیونی، کاملاً ارزشش را خواهد داشت. معمولاً این کارشناس‌ها در بازدید از خودرو یک گزارش بازدید با جزئیات کامل در مورد بدنه، رنگ شدگی، معایب و ایرادهای احتمالی موتور و گیربکس و بسیاری موارد دیگر در اختیار شما قرار خواهند داد. این گزارش بدون شک می‌تواند بسیار برای شما هنگام خرید یک خودروی دست دوم راهگشا باشد.

بیشتر بدانید: طرز کار کیلومتر شمار ماشین و روش تشخیص دستکاری آن

چطور بفهمیم ماشین چپی است؟

خودرو چپی 2 300x194 چگونه بفهمیم ماشین تصادفی یا چپی است؟
نحوه تشخیص خودروی چپی

یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند برای یک خریدار بیفتد این است که خودروی چپبی بخرد. تشخیص خودروی چپ شده شاید کمی سخت باشد اما با دقت به چند نکته کمی کار ساده تر می‌شود. ابتدا باید قاعدتا سقف خودرو را بررسی کنید.

وقتی خودرو چپ کند طبیعتا سقف آسیب می‌بیند و با توجه به این که لایه سقف خودرو نازک است آسیب ها به راحتی نمایانگر می‌شود. هر نوع برجستگی، فرورفتگی، مشکل در رنگ و یا ناهمانگی در سقف می‌تواند نشانگر چپبی بودن باشد.

بعد از آن باید سراغ ستون های خودرو بروید. محلی که در هنگام چپ شدن خودرو به احتمال زیاد آسیب می‌بیند ستون هاست و این احتمال وجود دارد که یک تعمیرکار حرفه ای آن را به حالت اولیه بازگردانده باشد. در صورتی که هماهنگی بین ستون و درزهای آن وجود نداشت احتمال چپی بودن وجود دارد.

آیا خرید یک خودروی تصادفی کار عاقلانه ای است؟

اما با همه توصیفات فوق، یک سوال باقی می‌ماند؛ آیا خرید یک خودروی تصادفی کار عاقلانه‌ای است؟ بدیهی ست که در صورت تصادفی بودن، قیمت کمتری برای خرید خودروی مورد نظر خود می‌پردازید.

در شرایطی که قادر به تأمین بودجه بیشتر نبوده و نتوانید مبلغ بالاتری برای خرید خودرویی سالم‌تر بپردازید، شاید خرید خودروی دست دوم با در نظر گرفتن یک واقعیت، آن قدرها هم ترسناک نباشد. واقعیت مورد نظر این است که شما پس از خرید آن باید، مخارجی را جهت اصلاح مشکلات خودرو، متحمل شوید.

اما شاید پرداخت این مخارج و تعمیر اتومبیل در طول زمان و رفته رفته، برای برخی از افراد سهل‌تر از پرداخت یکجای مبلغ بیشتری پول و خرید خودرویی سرحال تر و سالم تر است.

اگر بودجه تعریف شده شما برای خرید خودروی دست دوم، به اندازه کافی باشد، توصیه می‌کنیم حتما سالم ترین و کم کارکردترین خودروی دست دوم در دسترس را خریداری کنید

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش