4.6
(207)

گازسوز کردن خودرو در شهرهای بزرگ و شلوغ که تردد شهری و بین شهری در آن بالا است، یکی از راه‌های موثر در کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود. در کشور ما نیز این روند در ابتدا از ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها و پس از آن با تولید خودروهای داخلی آغاز شد.

فروش خودروهای دوگانه سوز و طرح دوگانه سوز کردن خودروهای داخلی از دهه ۸۰ در شهرهای بزرگ ایران با استقبال نسبتا مناسبی همراه شد. بدین گونه که افزایش نرخ سوخت در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یکی از مهمترین دلایل برای دوگانه سوز کردن خودروها در ایران به شمار می‌آید. در این سال‌ها گروه خودروسازی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا تلاش کردند تا برخی محصولات خود را به سمت تولید دوگانه سوز سوق دهند که مورد توجه و استقبال متقاضیان نیز قرار گرفت.

خودرو گازسوز 300x188 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها
مزایا و معایب گازسوز کردن خودرو

ایران یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های دوگانه سوز جهان را دارا است و گاز LPG به‌عنوان یک سوخت جایگزین بنزین در این کشور کاملا پذیرفته شده است. خودروهای دوگانه سوز در کشور عموما یا به‌صورت فابریک گازسوز شده است که پیشرانه آن‌ها پایه گازسوز دارد و  یا به‌وسیله شرکت‌ها و کارگاه‌های شخصی گازسوز شده‌اند. هرچند خودروهایی که دستی یا شرکتی گازسوز شده مجوز ادامه فعالیت داشته و از بیمه و ضمانت‌نامه برخوردار هستند، اما توصیه می‌شود از خودروهای فابریک گازسوز استفاده شود چرا که این خودروها از خطر کمتری برخوردار بوده و ایمن‌ترند.

در ادامه با درنظر گرفتن این موضوع که با افزایش قیمت سوخت در کشور و همچنین بالا رفتن تعداد متقاضیان خودرو‌های دوگانه سوز، قیمت این خودروها نیز در آگهی‌های فروش صعودی شده است یا خیر، به بررسی این موضوع پرداخته شد‌ه است.

   مزایا و معایب خودرو گازسوز

  • بالاتر رفتن عمر شمع خودرو
  • افزایش عمر خودرو
  • آلودگی کمتر محیط زیست
  • ارزانتر بودن سوخت CNG
  • کاهش قدرت موتور
  • زودتر تمام شدن گاز نسبت به بنزین
  • گران بودن تجهیزات
  • افزایش وزن خودرو

مزایای خودرو گازسوز

%name همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها
مزایای گازسوز کردن خودرو
  • ارزان تر از سوخت بنزن

عمده‌ترین و اصلی‌ترین دلیلی که سبب می‌شود مردم به سمت خودروهای دوگانه سوز متمایل شوند پایین بودن قیمت گاز در مقایسه با قیمت بنزین است. به‌علاوه شما به‌عنوان یک راننده با یک باک کامل گاز مسافت بیشتری را نسبت به باک کامل بنزین طی خواهید کرد.

این موضوع به‌خصوص برای افرادی که مسافت زیادی با خودرو خود جابجا می‌شوند مانند راننده تاکسی‌های شهری و تاکسی‌های مبنی بر پلت‌فرم‌های مجازی نقش پر‌رنگ‌تری دارد.

  • تولید آلودگی کمتر

بر همگان مشخص است که یکی از اصلی‌ترین دلایل آلودگی هوا به‌خصوص در کلان شهر‌ها خودروها هستند. کارشناسان بنزین بی‌کیفیت را یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران می‌دانند.

استفاده از خودرو دوگانه سوز یکی از راه‌حل‌هایی است که به کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند. در مقام مقایسه یک سمند LX EF7 دوگانه سوز زمانی‌که از سوخت CNG استفاده می‌کند نسبت‌به زمانی که از بنزین بهره می‌برد ۱۱ برابر کمتر گاز گلخانه‌ای و مضر تولید می‌کند.

  • کمک به اقتصاد کشور

خودرو دوگانه سوز از گاز به‌صورت CNG یا LPG استفاده می‌کند. این سوخت گازی فرآیند تولیدی ساده‌تر و به‌صرفه‌تری نسبت‌به بنزین دارد و در نتیجه از نظر اقتصادی برای کشور به‌صرفه‌تر است.

به‌علاوه افزایش تمایل مردم به استفاده از خودرو دوگانه سوز سبب کاهش مصرف بنزین شده و این موضوع بهره‌مندی از بنزین در جایگاه‌ها و ابعاد دیگر را به همراه دارد. در واقع استفاده از این مدل خودروها برای کشورهایی همانند ایران که مبنای اقتصاد آن‌ها بر پایه فرآورده‌های نفتی است به‌صرفه‌تر است.

معایب گازسوز کردن خودرو

خودرو گاز سوز 300x200 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها
گازسوز کردن خودرو شخصی
  • استهلاک بالاتر در بخش موتور و قطعات مصرفی

خودرو دوگانه سوز به دلیل آنکه به‌طور هم‌زمان از دو سوخت گاز فشرده و بنزین استفاده می‌کند با گذشت زمان دچار استهلاک شده و توان آن کاهش می‌یابد. زمانی که سوخت مصرفی خودرو عوض می‌شود موتور دچار ریپ زدن بیش‌ از حد شده و به‌اصطلاح خفگی موتور رخ می‌دهد. این کار سبب می‌شود که به سوپاپ‌ها و سرسیلندرهای خودرو فشار وارد شده و در نتیجه عمر قطعات نیز کاهش می‌یابد.

باتوجه به گفته‌های کارشناسان یک خودرو دوگانه سوز نسبت‌به یک خودرو بنزین سوز تا ۲۰ درصد افت فشار دارد و این اتفاق مشکلاتی همچون جان نداشتن خودرو، خاموش شدن موتور، گاز دادن بیشتر راننده و استهلاک بیشتر قطعات خودرو را به دنبال دارد.

یکی دیگر از شکایت‌هایی که از مالکان خودروهای دوگانه سوز به‌وفور شنیده می‌شود مربوط به عدم توانایی این خودروها در تامین انرژی موردنیاز کولر آنهاست. به‌عبارت‌دیگر زمانی که شما از سوخت گاز استفاده می‌کنید نمی‌توانید از کولر خودرو به خوبی استفاده کنید و تهویه مطبوعی نیز در اتومبیل خود داشته باشید چراکه توان خودرو کم است.

رانندگانی که به‌دنبال خرید خودروهای دوگانه سوز هستند باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند که هزینه‌های نگه‌داری و تعویض قطعات در این خودروها نسبت‌به خودروهای بنزین سوز به‌مراتب بیشتر است.

  • اشغال فضای صندوق عقب

در یک خودرو گاز سوز مخزن نگه‌داری گاز در صندوق عقب قرار می‌گیرد و این موضوع سبب می‌شود که فضای صندوق عقب این خودرو کاهش قابل‌توجه‌ای داشته باشد. به‌همین دلیل است که عموما مالکان خودروهای دوگانه سوز همواره از حجم کم فضای صندوق عقب خود گلایه می‌کنند.

  • آسیب‌پذیری بالا در هنگام تصادفات رانندگی

بسیاری از کارشناسان خودروهای دوگانه سوز را به بمب‌های ساعتی تشبیه می‌کنند که در جاده‌های کشور در حال تردد هستند. پلیس راهور و سازمان استاندارد ایران نیز کیفیت تولیدات دوگانه سوز کشورمان را چندان بالا ندانسته و آن‌ها را خطرناک توصیف می‌کنند.

فارغ از آن‌که خودروهای دوگانه سوز به‌ذات نسبت‌به خودروهای بنزین سوز خطرناک‌تر بوده و ایمنی آن‌ها کمتر است در کشور ما تعداد کارگاه‌هایی که به‌صورت دستی و بی‌کیفیت و حتی گاها غیر قانونی اقدام به دوگانه سوز کردن خودروها می‌کنند کم نیست. این خودرو ها اغلب در شماره‌گذاری نیز مورد تایید واقع ‌نمی‌شوند. همچنین آمار تصادفات خطرناک آن‌ها نیز به‌طور قابل‌توجه‌ای بیشتر است.

  • هزینه بالا احداث ایستگاه‌های سوخت‌گیری CNG

سی ان جی 300x200 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها
معایب گازسوز کردن خودرو

هرچند در تمامی نقاط کشور جایگاه‌های عرضه گاز به وفور یافت می‌شود اما این نکته غیرقابل‌ انکار است که به‌هرحال تعداد این جایگاه‌ها از جایگاه‌های عرضه بنزین کمتر بوده و افرادی که خودرو دوگانه سوز دارند ناچار هستند مسافت زیادی را برای یافتن جایگاه سوخت طی کرده و یا مدت زمان بیشتری در صف‌های این جایگاه‌ها منتظر بمانند.

نکته حائز اهمیتی که در خصوص خودروهای دوگانه سوز وجود دارد توجه به ایمنی آن‌هاست. خودروهایی که به‌صورت غیرکارخانه‌ای و در محیط کارگاهی دوگانه سوز شده‌اند عموما استانداردهای ایمنی لازم را نداشته و در بخش موتور و قوای محرکه آسیب‌پذیرتر هستند از این رو باید نحوه دوگانه سوز کردن خودرو و مراکز معتبر معرفی شده از سوی مراجع ذیصلاح را مورد توجه قرار دهید.

بسیاری از حوادث و انفجارهای جبران‌ناپذیری که در هنگام سوخت گیری خودروهای دوگانه سوز رخ می‌هد برای خودروهایی است که در محیط‌های غیراستاندارد دوگانه سوز شده و کنترل کیفی نهایی بر روی آن‌ها صورت نپذیرفته است.

توصیه پایانی که در خصوص خرید خودرو دوگانه سوز مطرح می‌شود آن است که اگر تمایل به این دسته از وسایل ‌نقلیه دارید حتما به سراغ خودروهای استانداردی بروید که از موتور پایه گازسوز برخوردار بوده و کارخانه‌ای دوگانه سوز شده اند تا ضمن بهره‌مندی از ایمنی بیشتر هزینه کمتری نیز برای نگه‌داری و تعمیر خودرو صرف کنید.

هزینه گازسوز کردن خودرو

گازسوز کردن 300x193 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها
گازسوز کردن ماشین های بنزینی

متقاضیان برای گازسوز کردن خودروها می‌توانند به سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانه‌سوز (NGVI. IR) مراجعه کنند و از طریق گزینه تبدیل خودروها، برای ثبت‌نام تبدیل خودروی خود اقدام کنند. اولویت تبدیل خودروها با افرادی است که زودتر در سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانه‌سوز (NGVI. IR) ثبت‌نام کرده‌اند.

در مدت یک هفته بعد از ثبت نام از طرف اتحادیه سوخت‌های جایگزین پیامکی برای متقاضیان گازسوز کردن خودروها ارسال می‌شود و این افراد می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه، نزدیک‌ترین مرکز مجاز به محل سکونت خود را برای گازسوز کردن خودرو انتخاب و مراجعه کنند.

هزینه گازسوز کردن خودروها بسته به کیفیت کیت، نوع خودرو و سایز مخزن به‌صورت میانگین ۲. ۵ تا ۴. ۵ میلیون تومان است. بنا بر اعلام مسئولان مربوطه هزینه گازسوز کردن خودروها بر اساس مبالغ فوق ثابت است و به هیچ وجه شاهد افزایش قیمت تجهیزات و هزینه نصب نخواهیم بود.

طرح تبدیل رایگان خودروها به دوگانه سوز چیست؟

گازسوز تاکسی 300x204 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها
قیمت گازسوز کردن خودرو

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، هم اکنون سایت اینترنتی جدیدی برای ثبت‌نام از متقاضیان دوگانه سوز کردن خودروها ایجاد کرده است. اما شرایط ثبت نام در این سایت و نحوه استفاده از خدمات رایگان برای دوگانه سوز کردن خودروها چیست؟ باما باشید تا به جواب همه سوالات‌تان درباره دوگانه‌سوز کردن خودروها، برسید.

شرکت ملی پخش از تاریخ 24 اردیبهشت ماه 99، با راه اندازی سایت اینترنتی جدیدی، نخستین مرحله ارائه «خدمات رایگان» برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز را انجام داد. در فاز اول طرح تبدیل به دوگانه سوز، فقط دو گروه زیر، امکان ثبت نام و دریافت «خدمات رایگان» را دارند:

  • تاکسی عمومی
  • انواع وانت بار با هر نوع پلاک (شخصی و غیرشخصی)

اما فاز دوم طرح تبدیل رایگان به دوگانه سوز،  احتمالا از اواخر تابستان 99 اجرایی می‌شود. در این مرحله، فقط خودروهای مسافربر شخصی (مانند تاکسی اینترنتی و آژانس‌ها) که تحت نظارت وزارت کشور یا شهرداری‌ها هستند، امکان ثبت نام را خواهند داشت.

برای ثبت نام گازسوز کردن خودرو رایگان چه کنیم؟

1- اگر خودروی شما، مشمول طرح تبدیل رایگان دوگانه سوز است، ابتدا به سایت اینترنتی gcr. niopdc. ir مراجعه کنید.

2- بعد از وارد کردن «شماره موبایل» و «کد ملی» و همچنین کد امنیتی نشان داده شده، گزینه «ثبت» را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که شماره همراه وارد شده باید با شماره فرد متقاضی، یکسان باشد.

گازسوز 1 300x102 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها

3- در این مرحله، کد فعالسازی به شماره همراه‌تان پیامک می شود. مطابق تصویر زیر، آنرا در کادر مربوطه، وارد کنید. اگر کد تایید برای‌تان ارسال نشد یا اگر قصد اطلاح کردن شماره موبایل یا کد ملی‌تان را دارید، گزینه «تغییر اطلاعات» را انتخاب کنید و مجددا اطلاعات لازم را وارد کنید.

گازسوز 2 300x123 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها

4- بعد از وارد شدن به حساب کاربری‌تان، به قسمت «ثبت وسیله نقلیه» بروید و پلاک خودروی‌تان را مطابق تصویر زیر، وارد کرده و سپس گزینه «ثبت» را انتخاب کنید. اگر اطلاعات وارد شده صحیح باشد، باید منتظر دریافت پیامک تاییدیه ثبت خودرو بمانید. البته ممکن است دریافت پیامک تایید، «چندین روز» طول بکشد. پس لطفا صبور باشید!

گازسوز 3 300x124 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها

5- بعد از دریافت پیامک تایید و ثبت شدن خودرو، به قسمت «پیشخوان سایت» مراجعه کنید و لیست خودروهای ثبت شده خودتان را ببیند. سپس مطابق تصویر زیر، گزینه «دریافت نوبت» را انتخاب کنید تا لیست کارگاه های فعال (براساس استان و شهر) برای‌تان نمایش داده شود. حالا باید روز موردنظرتان را انتخاب کرده و فرآینده ثبت نام را به پایان برسانید.

گازسوز 4 300x67 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها

دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی

   1- اگر خودروی شما، مشمول طرح رایگان دوگانه سوز نیست، پس باید به سایت جامع خودروهای دوگانه سوز ایران، به نشانی اینترنتی irngv. ir مراجعه کنید. مطابق تصویر زیر، به قسمت «تبدیل به خودرو گازسوز» بروید و سپس گزینه «ثبت نام در سامانه» را انتخاب کنید.

گازسوز5 300x81 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها

2- در قسمت ثبت نام باید مشخصات خانوادگی، کد ملی و شماره موبایل را وارد کنید. همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می کنید، باید برای حساب کاربری‌تان، رمز عبور تعیین کنید. در پایان نیز کد امنیتی نشان داده شده را وارد کرده و گزینه «ثبت نام» را کلیک کنید.

گازسوز 6 300x260 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها

3- بعد از ورود به «پیشخوان سایت»، دوباره قسمت «درخواست تبدیل به گازسوز» را انتخاب کنید. مطابق تصویر زیر، حالا باید «شماره پلاک» و همچنین «شماره VIN» که روی کارت خودروی‌تان نیز درج شده، را وارد کنید.

گازسوز7 300x99 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها

4- بعد از تکمیل و وارد کردن اطلاعات موردنیاز، دکمه «ثبت نهایی» که در بالای فرم نشان داده میشود، را کلیک کنید. اگر همه مراحل را به درستی انجام داده باشید، در پایان ثبت نام، پیغام زیر برای‌تان نمایش داده خواهد شد. حالا باید منتظر بمانید تا پیامک «رزرو نوبت» برای‌تان ارسال شود. از آنجایی که متقاضیان زیادی در صف انتظار هستند، ممکن است ارسال این پیامک از چند روز تا یک هفته، طول بکشد. پس لطفا صبور باشید!

گازسوز8 300x58 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها

5- بعد از آنکه پیامک رزرو نوبت، برای‌تان ارسال شد، دوباره به سایت irngv. ir مراجعه کرده و از قسمت «درخواست تبدیل گازسوز»،  وارد حساب کاربری‌تان شوید. همچنین اگر رمزتان را فراموش کرده اید، دکمه «بازیابی رمز عبور» را کلیک کنید.

6- بعد از واردشدن به «پیشخوان سایت»، مشخصات خودروی‌تان نمایش داده می شود. حالا در آخرین ستون، بر روی عبارت «انتخاب کنید» کلیک کنید. سپس با انتخاب «استان/شهر»، لیست مراکز فعال برای دوگانه سوز کردن خودروها برای‌تان نمایش داده می شود.  سپس با انتخاب «روز/ساعت» موردنظرتان، مراحل ثبت نام پایان یافته و «کد رهگیری» نیز برای‌تان پیامک می شود.

مدارک لازم برای دوگانه سوز کردن خودرو

بعد از پایان مراحل ثبت نام و همچنین رزرو نوبت در سایت، باید در تاریخ موردنظر، به مرکز خدمات فنی مراجعه کنید.

1- قبل از مراجعه حضوری، حتما با مرکز خدمات فنی انتخاب شده،  تماس بگیرید و مطمئن شوید که امکان دریافت خدمات را در آن روز، دارید.  شماره تماس تمام مراکز خدمات فنی نیز از طریق سایت irngv. ir قابل دیدن است.

2- در روز مراجعه حضوری، باید مدارک زیر، همراه‌تان باشد:

  • کارت ملی مالک خودرو
  • کارت شناسایی خودرو
  • سند مالکیت خودرو
  • در صورت تغییر مالک خودرو پس از ثبت نام، باید مدارک انتقال مالکیت را نیز داشته باشید.

آدرس مراکز دوگانه سوز کردن خودرو

برای اطلاع از آدرس و شماره تلفن مراکز خدمات دوگانه سوز کردن خودرو، به نشانی اینترنتی irngv. mimt. gov. ir/blog/ListMarakez مراجعه کنید. سپس استان موردنظرتان را انتخاب کرده و دکمه «جستجو» را بزنید.

آمار خودروهای دوگانه‌سوزدر سال 99

طبق اظهارات محمدحسین باقری، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ۶۱ هزار و ۸۵۰ دستگاه خودرو از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تا کنون گازسوز شده‌اند.

طرح تبدیل خودروهای بنزین‌سوز به خودروهای گازسوز در ۱۸۶ کارگاه در سراسر ایران انجام می‌گیرد. مالکان خودروها، با اولویت خودروهای عمومی (تاکسی‌ها و وانت‌ها) برای دریافت نوبت باید به سایت اطلاعات جامع خودروهای دوگانه‌سوز مراجعه کنند. برای تامین سی‌ان‌جی مورد نیاز تاکنون ۲۴۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور ساخته شده که ۲۵ میلیون متر مکعب ظرفیت حال حاضر این جایگاه‌ها است.

مقایسه فنی موتور خودروهای گاز سوز و بنزینی

بنزین یا گازسوز 300x208 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها
ماشین بنزینی بهتر است یا گازسوز؟

بنزین رسوبات بسیاری درون خود دارد که فیلتر سوخت مانع از ورود آن به موتور می‌شود اما گاز رسوبات کربنی با خود ندارد به همین دلیل سوپاپ، سرپیستون و شیار رینگ‌ها عمر بالاتر خواهند داشت و امکان گیرپاژ کردن آنها کم می‌شود. از سویی دیگر نبود این رسوبات زمان تعویض روغن موتور و فیلتر آن افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه هزینه آن کمتر است.

ترکیبات گاز نسبت به بنزین خشک‌تر است و همین عامل کار کردن موتور خودرو را سخت می‌کند. همچنین خودروهای گاز سوز قطعات بیشتری در موتور دارند و هزینه نگهداری آن نیز بالاتر است.

گفتنی است که مسئله آلودگی بسیاری از خودروسازان را به سمت تولید خودروهای برقی کشانده اما هنوز استفاده از این خودروها همه گیر و جهانی نشده است.

مقاله پیشنهادی: فرق بین بنزین سوپر و معمولی در چیست؟

مشکلات خودرو دوگانه سوز

مشکلات گازسوز 300x225 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها
مشکلات ماشین های گازسوز

مهم ترین مشکلاتی که مالکین خودروهای دو گانه سوز در دراز مدت با آن مواجه میشوند خرابی های مکانیکی است که برای موتور خودرو پیش می آید. این خرابی ها معمولاً به صورت دوره ای بروز می کنند و هزینه تعمیر و نگهداری موتور این خودروها را بالا می برند تا جایی که عملاً هزینه تعمیرات و نگهداری خودروها از سود ناشی از اختلاف قیمت گاز طبیعی با بنزین نیز پیشی می گیرد.

در ادامه مهم ترین مشکلاتی که در خودروهای دوگانه سوز برای موتور رخ می دهد را مرور می کنیم:

خودرو دوگانه سوز

سایش شدید سیت و سوپاپ

مهم ترین دلایل این خرابی را باید در سه عامل فشار و دمای زیاد احتراق، انتقال حرارت زیاد به سرسیلندر و در نهایت خشک بودن گاز دید که درمجموع منجر به آسیب های شدید به سوپاپ ها می شود که به دنبال آن عدم آب بندی مناسب موتور و کاهش توان رخ خواهد داد.

خوشبختانه راه حل های رفع این مشکلات عموماً در دسترس هستند و به همین دلیل این مشکل به راحتی در خودروهای پایه گازسوز قابل رفع است. فشار و دمای زیاد احتراق گاز نسبت به بنزین را نمی توان کاهش داد، اما می توان با تقویت سرسیلندر خودرو از آسیب دیدگی این قطعه در جریان کارکرد موتور جلوگیری کرد.

برای این منظور راه حل پیشنهادی از سوی خودروسازان اضافه کردن عملیات حرارتی بر روی قطعه خام سرسیلندر است تا از این طریق سرسیلندر مستحکم تری حاصل شود. برای برطرف کردن مشکل انتقال حرارت زیاد به سرسیلندر، استفاده از جنس های سخت تر برای سیت پیشنهاد شده است.

این راه حل هرچند عملی است، اما پیش از این کمتر در خودروهای تولید انبوه بنزینی مورد استفاده قرار گرفته است و به همین دلیل برای خودروسازان کمی ناآشنا است هرچند دستیابی به آن چندان دشوار نیست. درنهایت برای رفع مشکلات سوپاپ ها با گاز خشک، استفاده از سامانه هیدرولیکی محرک سوپاپ ها پیشنهاد شده است.

سوختن واشر سرسیلندر

عوارض سوختن واشر 300x225 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها
مشکلات خودرو های دوگانه سوز

این مسأله احتمالاً بزرگ ترین گلایه دارندگان خودروهای دوگانه سوز است. واشر سرسیلندر بخش واسط میان بلوک سیلندر و سرسیلندر است و وظیفه آب بندی این دو بخش را بر عهده دارد.

واشر سرسیلندر همواره در معرض دمای بالای احتراق است و به دلیل نقش مهمی که بر عهده دارد هرگونه آسیب به آن در نهایت منجر به کاهش توان و خرابی موتور می شود و لزوم تعویض واشر سرسیلندر را به دنبال دارد.

دلیل اصلی آسیب بیشتر به واشر سرسیلندر خودروهای دوگانه سوز نسبت به خودروهای بنزین سوز، در بخش حرارت بیشتر احتراق و انتقال این حرارت به سرسیلندر و واشر سرسیلندر است.

 همان گونه که عنوان شد نمی توان دمای احتراق را کاهش داد، اما می توان از انتقال این حرارت به سر سیلندر جلوگیری کرد. برای این منظور، علاوه بر تقویت سرسیلندر آن گونه که پیشتر گفتیم، مقوله تقویت سیستم خنک کاری خودرو و ارتقای توان سیستم در دفع حرارت در سرسیلندر نیز مطرح می شود.

برای این منظور باید مجاری آب در سرسیلندر به گونه ای طراحی شوند که بتوانند حرارت اضافه تولید شده را به خوبی جذب کنند تا مانع از گرم شدن سرسیلندر و در نتیجه سوختن واشر سرسیلندر شوند. این تغییر از نظر فنی نیز پیچیدگی خاصی ندارد و می توان به راحتی بر روی سرسیلندر خودروهای پایه گازسوز آن را اعمال کرد.

 خوردگی سرسیلندر

در کنار سوپاپ ها، ساختار کلی سرسیلندر نیز در خودروهای دوگانه سوز دچار خوردگی می شود. علت اصلی این مسأله را باید در حرارت زیاد ناشی از احتراق و انتقال آن به سرسیلندر دید. برای این منظور، استفاده از ضدیخ با افزودنی های پایه آلی راه حلی است که از سوی خودروسازان پیشنهاد شده است.

نحوه استفاده از ماشین گازسوز

رانندگی گازسوز 300x175 همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها
نحوه استفاده از ماشین گازسوز
  • به هنگام خاموش کردن خودرو، آن را در حالت بنزین قرار دهید

در خودروهای انژکتوری پیش از آن که سوییچ را چرخانده و خودرو را خاموش کنید، آن در حالت بنزین قرار دهید. زیرا اگر پس از حدود یک ساعت که خودروی شما با گاز کار کند و پس از آن خودرو را خاموش کنید سبب آن می شود که گاز بسیار فشرده طی ساعاتی ترکیبی را تشکیل دهد که سبب خورده شدن بدنه سوپاپ ها شود و حتی سبب خوردگی سیلندر و آسیب به آن هم می شود.

  • استفاده نکردن از گاز ال پی جی در خودروهای انژکتوری

گاز ال پی جی مناسب خودروهای انژکتوری نبوده و در صورت استفاده از آن به سنسورها و موتور فشار و صدمه وارد می شود. لذا باید در خودروهای انژکتوری از گاز سی ان جی استفاده شود.

  • کار نکردن بر روی گاز در مواقع زیر

در مواقع سربالایی رفتن، سرد بودن موتور، هنگامی که کولر روشن است و در زمان سرعت بالا و شتاب گیری نباید در حالت سوخت گاز رانندگی کرد. زیرا در این مواقع فشار زیادی به موتور وارد می شود و آسیب دیدن آن دور از انتظار نیست.

  • استفاده از خودروی دوگانه سوز کارخانه ای به جای دوگانه سوز دستی

استفاده از خودروی دوگانه سوز کارخانه ای به مراتب بهتر از خودرویی بوده که به صورت دستی دوگانه سوز شده است. زیرا در صورت دوگانه سوز کردن خودرو به صورت دستی سیستم فنی و موتور خودرو همچنان برای استفاده از بنزین طراحی شده است و در این صورت استفاده از گاز نه تنها فشار زیادی به موتور وارد می کند، بلکه سبب کاهش عمر قطعات و خرابی آن ها می شود.

پس توصیه می شود خودروی دوگانه سوز کارخانه ای استفاده کنید. زیرا این خودروها به گونه ای طراحی شده اند که موتور آن ها هم از بنزین و هم از گاز می تواند استفاده کند.

  • پس از روشن شدن خودرو چند ثانیه بعد روی حالت گاز قرار دهید

نکته دیگری که سبب می شود استفاده از سوخت گاز فشار کم تری به موتور وارد کند این است که پس از استارت زدن و روشن شدن خودرو با سوخت بنزین حداقل ده ثانیه بعد بر روی دکمه سوخت گاز فشار دهید تا خودرو در حالت گازسوز قرار گیرد و به هیچ وجه نباید پیش از روشن شدن خودرو در حالت گاز قرار داشته باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
احمد رضا ایروانی فرد
احمد رضا ایروانی فرد
9 ماه پیش

سلام الیکم به ندرت می بینم ماشین خارجی و شاسی بلند گازی باشد خوب بهترست گازی باشد تا مردمان بیشتر بخندند به امید خدا.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش