4.3
(658)

بر روی بیشتر باتری های ایرانی و خارجی نشانگری نصب شده که به رنگ های سبز، سیاه یا قرمز و سفید درمیاید و حالت شارژ باتری ماشین را نشان می دهد. بسیاری از شما عزیزان از تغییر رنگ چشمی (نشانگر) باتری خودرو سوال می پرسید. لذا تصمیم گرفتیم خیلی مختصر درباره چشمی باتری ماشین صحبت کنیم.

در برخی موارد مشتریان گرامی به دلیل اطلاعات ناکافی، گمان می کنند این چشمی یک قطعه ی الکترونیکی پیچیده است. در اینجا به کاربرد نشانگر چشمی باتری ماشین اشاره می کنیم.

نشانگر باتری چشمی یا نشانگر باتری ماشین
چشمی باتری خودرو

چشمی یا نشانگر باتری خودرو

چشمی (نشانگر) باتری ماشین یک هیدرومتر (اسید سنج) است. که با اندازه گیری غلظت الکترولیت باتری، به دلیل آنکه انتهای آن داخل الکترولیت باتری قرار می گیرد، به سه رنگ مختلف در میاید. این یک قطعه پیچیده یا الکتریکی و هوشمند نمی باشد. این قطعه با توجه میزان غلظت باتری به چند رنگ مختلف در می آید.

باید به این نکته اشاره داشت که بعضی مواقع این قطعه ی ساده خراب شده و رنگ چشمی تغییر نمی کند، خود تغییر رنگ نیز نمی تواند به طور یقین موضوعی را اثبات کند.

همچنین توجه داشته باشید که رنگ چشمی (نشانگر) باتری هرگز سالم یا خراب بودن باتری را نشان نمی دهد زیرا این قطعه فقط غلظت اسید باتری را اندازه گرفته و شما هرگز با میزان غلظت اسید باتری نمی توانید سالم یا خراب بودن باتری را اثبات کنید.

%name چشمی یا نشانگر باتری ماشین
رنگ های چشمی باتری

چشمی باتری ماشین چه کاربردی دارد؟

در باتری های سیلد که دارای بدنه مشکی رنگ هم هستند کاربر دسترسی به داخل باتری ندارد لذا نمی توان از وضعیت الکترولیت (آب باتری) مطلع شد. برای همین منظور تولیدکنندگان باتری، قطعه ای بنام چشمی (نشانگر) باتری روی بدنه باتری نصب می کنند تا کاربر از وضعیت الکترولیت داخل باتری مطلع شود.

این چشمی (نشانگر) باتری که همان اسیدسنج است انتهایش در داخل اسید باتری است و با تغییر رنگ، کاربر را از غلظت الکترولیت باتری مطلع می کند. پس سالم یا خراب بودن باتری ربطی به رنگ نشانگر ندارد بلکه این نشانگر یک کمک برای متخصص و یک کنترل برای مصرف کننده است.

مفهوم رنگ های روی نشانگر باتری ماشین

نشانگر چشمی 897x1024 1 چشمی یا نشانگر باتری ماشین
رنگ های نشانگر باتری ماشین
  •   رنگ سبز یعنی شارژ کامل باتری که روی بدنه باطری جلویی رنگ سبز کلمه ok نوشته شده و به این مفهوم است که باطری سالم است.
  • رنگ سیاه یا قرمز یعنی شارژ باطری از حد استاندارد پایین تر است. با این حال اما خودرو باز هم قادر به استارت زدن می باشد. که روی بدنه باتری جلوی رنگ سیاه یا قرمز کلمه Charge را نوشته و می گویند باتری نیاز دارد توسط دستگاه مجدداً شارژ شود.
  • رنگ سفید یعنی باتری کاملاً دشارژ شده و خودرو قادر به استارت زدن نیست. در این حالت روی بدنه باتری جلوی رنگ سفید کلمه Replace نمایش داده می شود و مفهوم آن این است که باتری خراب است و باید تعویض شود.

نشانگر باتری سبز است آیا باتری سالم است؟

۱- چشمی (نشانگر) باتری سبز یا آبی رنگ است: وضعیت الکترولیت عادی است. در این حالت الکترولیت در غلظت ۱۲۸۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.

اگر نشانگر باتری سبز است و خودرو استارت نمی زند ۳ حالت زیر ممکن است:

  • باتری خراب است (به احتمال ۷۰ درصد)
  • استارت خراب است (به احتمال ۲۰ درصد)
  • اتصال دهنده های برق باتری خراب هستند و برق را به درستی انتقال نمی دهند (به احتمال ۱۰ درصد)

قرمز یا سیاه شدن نشانگر باتری ماشین

car battery indicator چشمی یا نشانگر باتری ماشین
رنگ چشمی باتری اتمی

۲- چشمی (نشانگر) باتری سیاه یا قرمز رنگ است: باتری الکترولیت کسر نکرده است (آب باتری از نظر حجم کم نشده است) ولی غلظت آن کم شده است (غلظت کمتر ۱۲۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب).

این به این معناست که باتری از نظر میزان شارژ (ذخیره برق) در حالت نرمال نیست و در وضعیت نزدیک به تخلیه (دشارژ) است. با تخلیه شدن برق باتری، اسید باتری جذب پلیت (صفحه باتری) شده در نتیجه غلظت الکترولیت (آب باتری) پایین می آید.

در این حالت با شارژ مجدد باتری توسط دستگاه شارژر می توان باتری را به وضعیت عادی (فول شارژ) برگرداند. شارژ باید تا سبز شدن نشانگر ادامه پیدا کند.

اگر نشانگر باتری سیاه یا قرمز است و خودرو استارت نمی زند ۳ حالت زیر ممکن است:

  • دینام خراب است (به احتمال ۶۰ درصد)
  • خودرو برق دزدی دارد (به احتمال ۳۰ درصد)
  • باتری خراب است (به احتمال ۱۰ درصد)

توجه: وقتی خودرو خواب طولانی بیش از ۳ ماه داشته باشد نیز سبب می شود نشانگر باتری سیاه شود و باتری از حالت شارژ کامل خارج شود.

این اتفاق کاملاً طبیعی است و باید باتری با دستگاه شارژر تا سبز شدن چشمی، شارژ شود.

در این چنین مواقع بهتر است قبل از خواب خودرو، بست منفی باتری را باز کنید تا باتری از مدار برق خودرو خارج شود. در این حالت تخلیه برق باتری به تاخیر افتاده و برای عمر مفید باتری بسیار بهتر است.

سفید شدن چشمی باتری

چشمی باتری چشمی یا نشانگر باتری ماشین
نشانگر باتری خودرو

۳- چشمی (نشانگر) باتری سفید رنگ است: در این حالت وضعیت الکترولیت در حالت بحرانی است.

باتری با نشانگر سفید یا الکترولیت کسر کرده و باتری خشک شده است یا غلظت الکترولیت به شدت کاهش یافته و نزدیک به آب مقطر شده است. یعنی هیچ اسیدی در الکترولیت باقی نمانده و همه جذب پلیت باتری شده است.

باتری با نشانگر سفید حتی اگر به راحتی استارت می زند باید حتما تست شود زیرا سفید شدن نشانگر باتری نشان از یک عیب در سیستم برق خودرو است. باتری سیلد هرگز الکترولیت کسر نمی کند مگر اینکه سیستم شارژ (دینام) معیوب باشد.

سفید شدن نشانگر باتری خود نشانه ای از خشک شدن الکترولیت باتری است و در واقع وجود نقص در سیستم شارژ دینام را نشان می دهد. معمولاً باتری در وضعیت نشانگر سفید قادر به استارت زنی نیست. وقتی نشانگر باتری سفید بشود به احتمال قوی باتری نیز خراب شده و قادر به احیا مجدد نیز نیست.

اما نباید باتری با نشانگر سفید را فوراً تعویض کرد چرا که سفید شدن نشانگر باتری عادی نیست و حتماً باید سیستم برق خودرو تست شود.

اگر نشانگر باتری سفید است و خودرو استارت نمی زند به احتمال قوی دینام خراب است و خودرو در حالت طولانی مدت با دینام خراب بوده است. معمولاً تاثیر استفاده طولانی مدت خودرو با دینام معیوب، باعث خراب شدن باتری هم می شود.

دلایل سفید شدن چشمی باتری ماشین

چنانچه چشمی باتری سفید شده باشد، علل آن را بررسی می کنیم:

1- ممکن است دینام خودرو خراب شده و نه تنها نمی تواند باتری را شارژ را بطور کامل شارژ کند. بلکه قادر به تامین برق مصرفی خودرو در حالت روشن نیز نیست و برق مورد نیاز از باتری تامین شده. بنابراین باطری دشارژ شده است.

2- خودرو برق دزدی دارد و به مرور زمان، باتری دشارژ شده است.

3- بست باتری محکم بسته نشده یا کثیف شده و سولفاته بستن باتری شده است، بنابراین ارتباط باتری و دینام به طور کامل برقرار نشده و باتری به مرور زمان دشارژ شده است.

4- چشمی باتری خراب شده است.

5- باتری دشارژ و خود به خود در حال خراب شدن است.

همانطور که در بالا ذکر شد، تنها در حالت 5 باتری نیاز به تعویض دارد. در حالت های 1 و 3 باتری باید دشارژ شود و ایرادی ندارد. بنابراین صرف رنگ چشمی تصمیم نگیرید. موضوع جالب اینکه، بیش از 90 درصد باتری های کره ای خراب شده در طی گزارش شرکت، همگی چراغ سبز رنگ داشته اند.

همچنین بخوانید: نحوه تعمیر باتری اتمی خودرو +ویدئو

نکات مهم در مورد رنگ نشانگر باطری ماشین

چشمی باتری 2 چشمی یا نشانگر باتری ماشین
چشمی باطری خودرو

بصورت کلی تنها رنگ نشانگر باتری ماشین نمیتواند بیانگر سالم یا شارژ بودن باتری باشد و بهتر است باتری از لحاظ فنی نیز مورد بررسی قرار بگیرد. بعد از توجه به رنگ در این قسمت قصد داریم چند نکته بسیار مهم در مورد رنگ چشمی باتری را بررسی کنیم:

  1. در بعضی اوقات صفحات باتری قطع می شود اما همچنان رنگ چشمی باتری سبز است. اما باطری خراب شده و بهتر است تعویض شود. در چنین مواقعی بسیار از مردم گمراه می شوند و برای خرابی دنبال دلایل دیگری میگردندند.
  2. بعد از روبه رو شدن با رنگ قرمز و فهمیدن علت سیاه شدن نشانگر باطری ماشین بهتر است آنرا سریعا شارژ کنید.
  3. زمان هایی که سر باطری ماشین محکم به قطب های منفی و مثبت متصل نشده باشد امکان دارد باطری بصورت کامل شارژ نشود و صحیح کار نکند و چشمی سفید شود.   این رنگ سفید به معنی خرابی باتری نیست و بهتر است سر اطری های را مجدد و با دقت به قطب ها متصل کنیم تا باطری درست کار کند. با نتیجه گیری علت سیاه شدن نشانگر باطری ماشین همراه ما باشید.

حذف چشمی باتری در سری جدید محصولات سپاهان باتری اصفهان

در محصولات تولید شده سپاهان باطری  شاهد حذف چشمی باتری ماشین هستیم  مانند باتری اوربیتال وان، اوربیتال پریمیوم، سوزوکی و …

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم سبز بودن باتری نشانه سالم بودن آن نیست. این به این علت است که هیدرومتر می تواند چگالی شارژ الکترولیت یک سلول را بسنجد و 5 سلولو دیگر می تواند به گونه ای دیگر باشد.

مطلب بعد این است که این قطعه می تواند ایراد پیدا کرده و در عملکردش خطا داشته باشد و شما را به اشتباه بیاندازد. البته همیشه اینطور نیست اما این خطاها بسیار دیده شده است که رانندگان تماس می گیرند و سبز بودن نشانه گر باتری استناد می نمایند.

اما بعد از تست و بررسی متوجه خرابی باتری می شویم. سپاهان باتری نیز به دلیلی شفافیت بیشتر و عدم عملکرد صحیح این قطعه وارداتی در همه مواقع لزومی بر استفاده آن نمی بیند.

توجه داشته باشید…

بهتر است ماهی یکبار نشانگر باتری را نگاه کنید. اگر از حالت سبز یا آبی رنگ خارج شده بود به مراکز برق و باتری خودرو مراجعه کنید که باتری و دینام و سیستم برق خودرو تست شود تا ایراد احتمالی گرفته شود.

معمولاً نقص در سیستم شارژ خودرو تاثیرش در الکترولیت باتری (کم شدن یا تغییر غلظت) فوراً دیده می شود و چون الکترولیت باتری سیلد قابل دیدن و دسترسی نیست می بایست از طریق بازدید چشمی باتری از وضعیت الکترولیت با خبر شوید.

نقص در سیستم برق خودرو باعث خرابی باتری نیز می شود پس بهتر است نسبت به رنگ نشانگر باتری حساس باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
5 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سید مهدی
سید مهدی
1 سال پیش

چندتا شرکت ایرانی اقدام به حذف نشانگر باتری نموده اند بر اساس یکسری دروغ ها و طمع کاری ها بعد با ادله غیر علمی اعلبام می کنند نشانگر تاثیر ندارد

من در جاده از کجا بفهمم که دینامم باتری را شارژ کرده
صبح ماشین استارت نزد از کجا بفهمم باتری دارد یا نه بروم سراغ استارت و دینام و….

علی
علی
1 سال پیش

وجود چشمی در باتري لازم چرا بعضی سود جو ها می‌خواهند آنرا حذف کنند

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علی
1 سال پیش

با سلام
در سطح بیرونی برخی از محصولات یک نشانگر کوچک جهت نمایش وضعیت آن به رنگ‌های مختلف قرار دارد. اصولاً رنگ و وضعیت این چراغ‌ها بر اساس سطح و میزان الکترولیت درون آنها قابل تغییر است اما نشانة خوبی برای سالم یا معیوب بودن باتری نمی‌باشند و به همین دلیل در حال حذف شدن از روی محصولات هستند.
رنگ سبز: باتری سالم و به صورت کامل شارژ شده است.
رنگ سفید: باتری معیوب و به درستی کار نمی‌کند.
رنگ مشکی یا تیره: باتری سالم اما بدون شارژ می‌باشد.

محمد
محمد
7 ماه پیش

چشم باطری که سبز باشه نوشته باطری سالمه، سیاه شده، باطری شارژ نیاز داره،، بنده سب چراغا ماشین روشن مونده تا صبح باطری خالی شده، باطری رو بردم باطری سازبهش میگم آقا این باطری رو لطفا شارژ کن، نگاهش می کنه میگه چشم ش سبزه خراب سده باید عوض بشه،واقعا متاسفم برای این افراد که نون حروم براشون عادی شده، بنده خودم استاد کارم جوشکار برق و آرگن هستم، بالاخره یه چیزی حالیمونه، بخدا قسم کار که انجام میدم برا مردم، دست مزدی که صنف تعیین کرده من کمتر می گیرم همیشه، که طرف راضی باشه، خدایا این افراد چه… خواندن ادامه ...

امیر
امیر
در جواب  محمد
7 ماه پیش

زنده باد

مشاوره رایگان و ثبت سفارش