4.6
(177)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی تویوتا CHR و مزایا و معایب آن می پردازیم. تویوتا CHR یکی از جذاب‌ترین ماشین های کراس اوور تویوتا در بازارهای جهانی است که مدتی قبل این ماشین مجوز واردات به کشور را دریافت کرد و در دو نسخه بنزنی و هیبریدی توسط ایرتویا به فروش رسید.

تویوتا C-HR یک ترکیب جذاب از سبک طراحی ماشین های کوپه و کراس اوور است که حس و حال اسپرتی دارد و از نگاه هر بیننده ای جذاب به نظر می رسد.

Toyota C HR 2019 8 نقد و بررسی تویوتا chr هیبریدی و توربو
نقد و بررسی تویوتا chr هیبریدی و توربو

معرفی و بررسی تویوتا CHR

yGRISrM3h4cXOyforDBfGThNzkYjZSg8MB2bFO0YwcVlBn3pK6Al25m1dJ9p نقد و بررسی تویوتا chr هیبریدی و توربو

کراس‌اوور کامپکتی که در سال ۲۰۱۵ از طراحی آن رونمایی شد و در سال ۲۰۱۶ وارد بازار چندین کشور شد، در سال ۲۰۱۷ نیز سرانجام به بازار خودروی ایران راه یافت.

درواقع از اوایل تابستان سال ۹۶ بود که تویوتا C-HR در دو نسخه هیبریدی و بنزینی توسط شرکت «ایرتویا» به دست مصرف کنندگان ایرانی رسید.

البته هر یک از این دو نسخه در تیپ های آپشنی گوناگون سفارش گذاری شده اند که همین موضوع سبب می شود بازه قیمتی تویوتا C-HR در بازار کمی گسترده به نظر برسد که این موضوع برای خریداران می تواند حائز اهمیت باشد. چرا که تمامی مدل ها از مشخصات فنی مشابهی برخوردارند و تنها در امکانات رفاهی و آپشن ها با یکدیگر تفاوت دارند.

مقایسه تویوتا chr هیبرید با بنزینی کدام بهتر است؟

1177219 نقد و بررسی تویوتا chr هیبریدی و توربو

این دو مدل از تویوتا CHR تقریبا از بسیاری جهات عملکرد مشابهی را پیش روی شما قرار خواهند داد؛ اما شتاب نسخه هیبریدی اندکی بیش‌تر از مدل‌های بنزینی است.
مدل تویوتا CHR هبریدی (برقی- بنزینی) از لحاظ فنی پیچیدگی بیش‌تری دارد و باتری هیبرید نیکل متال آن پس از چند سال نیاز به‌تعویض دارد که به‌نظر می‌رسد مدل‌های فعلی بازار ایران نیز کم‌کم نیاز به تعویض باتری دارند. بنابراین در صورت خرید مدل‌هایی با کارکرد بالا به‌زودی هزینه تعویض باتری نیز بر جیب شما تحمیل خواهد شد.

البته نمونه هیبریدی این خودرو به‌دلیل بهره‌مندی از پیشرانه تنفس‌طبیعی سازگاری بیش‌تری با بنزین کم‌کیفیت داشته و استهلاک آن در حد نمونه توربوشارژر نخواهد بود.

همچنین مصرف سوخت بسیار پایین مدل هیبریدی موجب می‌شود سروکار شما کمتر به‌پمپ‌بنزین بیفتد و هزینه‌های سوخت نیز بسیار پایین‌تر از نمونه توربوشارژ باشد.

اما در سوی دیگر مدل‌های توربوشارژ بنزینی به‌صورت دو دیفرانسیل نیز وارد بازار شده‌اند. بنابراین گزینه‌های بهتری برای عبور از مسیرهای خاکی یا لغزنده به‌شمار می‌روند.

با این تفاصیل اگر با پیچیدگی فنی بالاتر نمونه‌های هیبرید تویوتا CHR مشکلی ندارید و هزینه تعویض باتری آن را تقبل می‌کنید، به‌نظر می‌رسد مدل هیبرید به‌دلیل ارائه شتاب بیش‌تر، مصرف سوخت پایین و استهلاک کمتر ‌پیشرانه تنفس‌طبیعی نسبت به‌نمونه توربوشارژ برتری داشته باشد.

فیلم تست و بررسی تویوتا C-HR

ویدئوی زیر خودروی تویوتا CHR را معرفی و مورد بررسی قرار داده است. و مشخصات و عملکرد فنی آن پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

بررسی مشخصات فنی تویوتا CHR

 در ایران C-HR با دو پیشرانه 1.8 لیتری هیبریدی و 1.2 لیتری توربو بنزینی و در چندین تیپ مختلف عرضه شده که نسخه هیبریدی آن دارای سیستم محرکه دیفرانسیل جلوست اما نسخه توربو بنزینی آن‌را هم می‌توان به‌صورت دیفرانسیل جلو و هم به‌صورت تمام چرخ محرک سفارش داد.

مشخصات فنی موتور تویوتا chr هیبریدی و بنزینی

39386171 4ca4 4260 985f 4e0ec020e1fb نقد و بررسی تویوتا chr هیبریدی و توربو

همانطور که در ابتدا اشاره شده تویوتا CHR با دو نوع قوای محرکه بنزینی و هیبریدی چهار سیلندر وارد بازار کشورمان شده است. این دو سیستم شامل پیشرانه ۱.۲ لیتری توربوشارژ و یک پیشرانه ۱.۸ لیتری هیبریدی هستند.

پیشرانه توربوشارژ قادر به تولید نیرویی معادل ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن‌متر گشتاور است. سامانه محرک هیبریدی نیز از توان خروجی برابر ۱۲۲ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد. یک پک باتری هیدرید نیکل متال نیز وظیفه ذخیره نیروی الکتریسیته مورد نیاز موتور برقی را در مدل هیبریدی chr بر عهده دارد.

جدول مشخصات فی تویوتا سی اچ ار توربو

نام خودروتویوتا CHR توربو
کشور سازنده
ژاپن
سال (طراحی)2017
موتور4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور1197 سی سی
تنفس موتورتوربوشارژ
انتقال نیرودو دیفراسیل یا تک دیفرانسیل
حداکثر قدرت115 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور185 نیوتن متر در 1500 دور در دقیقه
جعبه دندهCVT
شتاب 0 تا 10011.4 ثانیه
حداکثر سرعت180 کیلومتر در ساعت
وزن1375 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)4360 طول – 1795 عرض – 1555 ارتفاع
فاصله بین دو محور2639 میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر7.6 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر5.7 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی6.3 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک50 لیتر
استاندارد آلایندگییورو 6
میزان تولید CO2144 گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت5 ستاره ایمنی

باتری تویوتا CHR در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های تویوتا CHR

164084 681 نقد و بررسی تویوتا chr هیبریدی و توربو

در بحث امکانات رفاهی بهتر است بدانید که تویوتا CHR در قالب تیپ‌های ادونس، داینامیک، استایل، استایل سلکشن، آیکون، دایاموند پلاس، پریمیوم، اکسکلوسیو (exclusive) و لانژ (lounge) در وارد بازار ایران شده که هر کدام سطح خاصی از امکانات را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

در ادامه به مهم‌ترین تجهیزات رفاهی مدل استایل سلکشن یا selection (نسخه فول آپشن) و بررسی تویوتا CHR اشاره شده است:

کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، اتوپارک، حسگرهای پارک جلو و عقب، برف پاک کن خودکار، حسگر ۳۶۰ درجه، دیلایت، اتولایت، نوربالا خودکار، ارتفاع نور اتومات، مه شکن، چراغ مشایعت، فرمان چرمی مجهز به گرم‌کن، صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی، رهیاب، دوربین ‌عقب، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، گرمکن صندلی‌های جلو، پورت ۱۲ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های تاشونده برقی مجهز به گرم‌کن.

 دانلود دفترچه راهنمای تویوتا CHR توربو

دانلود دفترچه راهنمای تویوتا CHR هیبرید

    بررسی طراحی ظاهری تویوتا سی اچ آر

    750x393 1 نقد و بررسی تویوتا chr هیبریدی و توربو

    برخلاف همیشه که تویوتا طراحی‌های محافظه‌کارانه و یکنواختی ارائه می‌کرد، بنا به سلیقه‌ این روزهای بازار، دست به این طراحی اسپورت و جوان‌پسند زد؛ کاری که رقبای او قبلاً انجام داده بودند. مثلاً کمپانی نیسان با تولید خودروی Juke صاحب فروش چشمگیری شده بود.

    تویوتا C-HR طولی معادل 4.36 متر، عرضی برابر با 1.79 متر و 1.55 متر ارتفاع دارد درحالی‌که فاصلهٔ بین دو محور آن 2.64 متر است و صندوق بار آن 370 لیتر فضا دارد.

    طراحی بیرون تویوتا CHR

    2021 toyota c hr gr sport europe 03 نقد و بررسی تویوتا chr هیبریدی و توربو

    در نمای جلو شاهد چراغ‌های کشیده با حالتی اخم‌آگین هستیم که در ادامه بوسیله جلوپنجره کوچک حاوی لوگو تویوتا، به یکدیگر متصل شده‌اند. حالت سه‌بعدی و شمایل نسبتا زیبای سپر جلو نیز موجب مهیج‌ و اسپرت‌تر جلوه کردن چهره تویوتا CHR شده است.

    حجم‌پردازی‌های اعمال شده بر پروفیل جانبی و سایر قسمت‌های بدنه نیز ظاهری عضلانی و جوان پسند به بدنه این کراس اوور متولد سرزمین شکوفه‌های گیلاس بخشیده است. جانمایی متفاوت دستگیره درب عقب دربخش انتهایی فریم پنجره‌ها یکی دیگر از شاخصه‌های طراحی منحصر به فرد این خودرو به شمار می‌رود که البته نه تنها خیلی جذاب به نظر نمی‌رسد، بلکه موجب دردسر برای کودکان و یا افراد کوتاه قد به هنگام باز کردن درب عقب نیز خواهد بود.

    در نمای عقب با یک نوع طراحی ستیزه‌جویانه و جوان پسند طرف هستیم که در قیاس با نمای روبرو تا حدودی منطقی‌‌تر به نظر می‌رسد. استفاده از خطوط حجمی مختلف و برجستگی‌های ایجاد شده روی سپر عقب سبب شده تویوتا CHR از این زاویه نیز خشن و اسپرت به نظر برسد.

    همچنین ناگفته نماند که سبک و سیاق طرح چراغ‌های عقب بسیار شبیه به هوندا سیویک بوده و می‌توان گفت که از روی آن الگوبرداری شده است. در حالت کلی می‌توان چنین اظهار کرد که علی رغم خانوادگی بودن باطن تویوتا CHR، اما ظاهر آن چندان تمایلی به بروز این ویژگی نداشته و تمام تلاشش را کرده تا نوعی شمایل اسپرت و ستیزه جو را از خود به نمایش بگذارد که البته تا حد زیادی نیز در این حوزه موفق عمل کرده است.

    طراحی داخل تویوتا CHR

    research 636745128418738454 thumb 620 350 نقد و بررسی تویوتا chr هیبریدی و توربو

    فضای داخلی این خودرو بسیار جذاب و مدرن و خلاقانه است. در قسمت هایی مانند فرمان، دنده، بخش بالای داشبورد و قسمت میانی درها از چرم مرغوب و با کیفیتی استفاده شده است. همچنین وجود قسمت هایی لوزی شکل در خروجی های هوا، کنسول میانی، سقف و بخش میانی درب ها هماهنگی خاصی را به نمایش گذاشته است.

    در قسمت صندلی های جلو از سیستم گرم کن استفاده شده و باعث داشتن حس خوبی در رانندگی های طولانی مدت می شود. صندلی های عقب نیز راحتی قابل قبولی دارند، ولی حداکثر برای دو نفر مناسب است. و به دلیل فضای کم در قسمت عقب برای افرادی با قد بیشتر از ۱۵۰ سانتی متر خیلی مناسب نیست.

    مانیتور ۸ اینجی در مکان مناسبی قرار گرفته که در هنگام رانندگی به راحتی قابل استفاده است. همچنین یک مانیتور ۴.۲ اینچی در قسمت پنل پشت فرمان برای نمایش دادن اطلاعاتی مثل مصرف سوخت و حالت های مختلف رانندگی قرار گرفته است.

    مزایا و معایب تویوتا CHR توربو

    616219 نقد و بررسی تویوتا chr هیبریدی و توربو

    تویوتا سی اچ آر توربو دارای مزایایی همچون: اعتبار برند و کیفیت ساخت بالا، طراحی زیبا و هیجان انگیز، آپشن‌های مناسب در نسخه‌ فول، امنیت، مصرف سوخت بسیار کم در نسخه هیبرید می باشد.

    همچنین نقاط ضعف آن شامل: محدودیت فضا در ردیف عقب، نداشتن سانروف، پیچیدگی فنی بالا (بخصوص در نسخه هیبرید)، شتاب ضعیف‌تر از نیسان جوک اسپرت، قیمت گران می باشد.

    مزایای تویوتا CHR هیبریدی

    Sq8E3Dad9cJntUZINjJSBJKNgslmyd4my0L7HExsjiiXXEipdRDZOfPxV5td نقد و بررسی تویوتا chr هیبریدی و توربو

    • کیفیت ساخت بالا

    ذکر کیفیت ساخت به عنوان یکی از مزایای تویوتا CHR هیبرید، مساله‌ای کاملا مرسوم محسوب می‌شود؛ چراکه این خودرو، یک محصول ژاپنی است و البته لوگوی تویوتا را با خود حمل می‌کند.

    نشان تجاری تویوتا و ذات ژاپنی یک خودرو، به‌تنهایی برای درک کیفیت محصول کفایت می‌کند؛ زیرا این خودروساز ژاپنی طی چند دهه اخیر، کیفیت تولیدات خود را با محصولاتی هم‌چون تویوتا کرولا و تویوتا کمری به اثبات رسانده است و تویوتا CHR هیبرید نیز با تکیه بر مفاهیمی هم‌چون دوام و عملکرد ساخته شده است.

    • طراحی جذاب و مدرن

    این ماشین دارای طراحی بسیار زیبا می باشد که این طراحی باعث جذب مشتری خواهد شد. این ماشین بخاطر داشتن ظاهری جذاب، توانسته فروش خوبی را داشته باشد و همچنین طرفدار خوبی را دارد.

    • مصرف سوخت پایین

    مصرف سوخت مقرون‌به‌صرفه نیز یکی دیگر از مزایای تویوتا CHR هیبرید است که این مزیت را به‌راحتی از نام این خودرو می‌توان حدس زد. خودروهای هیبریدی با هدف مصرف سوخت اقتصادی و تولید آلایندگی کمتر به تولید رسیده‌اند و طبیعی است که مصرف سوخت این کراس‌اوور ژاپنی از سایر محصولات هم‌رده با پیشرانه درون‌سوز پایین‌تر باشد.

    اگر سبک آرامی را در رانندگی دنبال کنید و به سیستم هوشمند CHR هیبرید اجازه دهید تمامی موارد را تحت کنترل خود داشته باشد، قادر خواهید بود تا در هر صد کیلومتر، کمتر از چهار لیتر سوخت بسوزانید که این عدد، یکی از مزایای تویوتا سی اچ آر هیبرید در مقابل رقبا محسوب می‌شود

     معایب تویوتا CHR هیبرید

    %name نقد و بررسی تویوتا chr هیبریدی و توربو

    • عدم وجود 4WD

    در دوره‌ای که اکثر رقبای توبوتا chr حالت رانندگی چهار چرخ(AWD) را ارائه می‌دهند، این خودرو هنوز این آپشن را به صورت استاندارد ندارد( تنها یک مدل از این تویوتا chr دارای این قابلیت است)؛ و همین ضعف سبب می‌شود که بسیاری از خریداران از انتخاب آن منصرف شده و به سراغ رقبای آن بروند.

    چراکه کمبود این آپشن در میان خودروهای پیشرفته کمی عجیب و غیرمعمول است و اغلب مشتریان در هنگام خریداری خودروهای نظیر تویوتا انتظار دارند این امکان حتما وجود داشته باشد.

    • کمبود فضا برای سرنشینان عقب

    به احتمال زیاد هیچ کس از یک کراس‌اوور هاچ‌بک جمع‌وجور، انتظار فضای بار خیلی بزرگ را ندارد، اما در مورد تویوتا chr این ضعف سبب شده است که در رقابت با دیگر خودروهای این سطح کمی عقب بماند.

    فضای بار تویوتا در صورت استفاده از صندلی‌های ردیف عقب به شدت کاهش می‌یابد و در حدود ۳۷۷ لیتر است؛ در حالی که به عنوان مثال یکی از رقبای آن یعنی سئات آتکا(seat ateca) دارای صندوقی با حجم ۴۸۵ لیتر است.

    با این اوصاف برای قراردادن بارهای با سایز بزرگ‌تر دچار مشکل خواهید شد. این ایرادی است که خانواده‌های پرجمعیت هنگام مسافرت، بیشتر با آن مواجه خواهند شد.

    • نفوذ صدای موتور به کابین

    شاید این عیب کمی برای خودرویی در این کلاس غیرقابل باور باشد اما باید بگوئیم که مقدار زیادی از سرو صدای جاده و موتور وارد کابین تویوتا chr می‌شود. کابین این خودرو عایق‌بندی ضعیفی دارد و این مسئله طبیعتا برای مصرف‌کننده خوشایند نخواهد بود.

    حتی زمانی که شما در سرعت‌های مجاز در بزرگ‌راه‌ها رانندگی می‌کنید هم مقداری از صدای باد به درون کابین نفوذ خواهد کرد. با افزایش شتاب شما و نیز رانندگی در جاده‌های ناهموار این صدا بیشتر و آزاردهنده‌تر خواهد شد.

    • دید عقب کم

    باید اعتراف کرد که نمی‌توان به‌راحتی از طراحی داخلی و خارجی بی‌نظیر تویوتا chr گذشت. کراس‌اووری که در نظر اول چشم‌های زیادی را به خود خیره می‌کند.

    اما قطعا همین خودروی زیبا نیز معایبی دارد که یکی از آن‌ها در مورد طراحی قسمت عقب خودرو است که وجود شیب و ستون‌های بزرگ در آن، دید عقب خودرو را به شدت کاهش داده و نقاط کور زیادی را برای راننده به وجود آورده است.

    اشکالی که حتی با برگرداندن سر و تغییر حالت صندلی‌ها هم قابل حل‌شدن نیست. اگرچه تویوتا سعی کرده است که با قراردادن دوربین دید عقب و سنسورهای پارک این مشکل را برطرف کند اما با تمام این اوصاف نداشتن دید عقب در هر خودرویی یک ضعف محسوب می‌شود.

        ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

      وضعیت ایمنی تویوتا CHR

      %name نقد و بررسی تویوتا chr هیبریدی و توربو

      از منظر ایمنی باید بدانید که تویوتا CHR پنج ستاره ایمنی موسسه معتبر یورو انکپ را در کارنامه داشته و سطح بالایی از امنیت را به کاربران خود پیشکش می‌کند.

      در ادامه به مهم‌ترین آپشن‌های ایمنی این کراس اوور کوچک ژاپنی اشاره شده است:

      شش عدد کیسه هوای جلو جانبی پرده‌ای، ایربگ زانویی (برخی مدل‌ها)، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، فرمان حساس به سرعت، ترمز ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز اضطراری، سامانه ایمنی فعال نقطه کور تغییر لاین تصادف از جلو و پشت، سیستم تابلوخوان و تشخیص عابر پیاده، حسگر فشار باد تایر، سیستم کنترل کشش و پایداری.

      ارزش خرید خودرو تویوتا  chr

      CCCHH نقد و بررسی تویوتا chr هیبریدی و توربو

      در آخر باید گفت با در نظر گرفتن پیشرانه نه‌چندان قدرتمند این خودرو و همچنین فضای بسیار محدود ردیف عقب می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که این کراس‌اوور تنها برای جوانان و خانواده‌های کوچکی طراحی‌شده است که علاقه زیادی به خودروهای خاص دارند اما چندان اهل رانندگی‌های پرهیجان نیستند.

      نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

      بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

      عضو شوید
      آگاه شوید
      guest
      0 نظرات
      فید بک نظرسنجی داخل متن
      مشاهده تمام نظرات
      مشاوره رایگان و ثبت سفارش