1- کابل و اتصالات خراب باتری

بست باتری 300x179 علت قطع شدن و خرابی برق ماشین
علت کم اوردن برق خودرو

همیشه اولین جایی که هنگام خرابی برق ماشین باید به آن مشکوک شوید سر باتری است، هم به این دلیل که احتمال مقصر بودن آن زیاد است و هم به این دلیل که بررسی کردن آن راحت است. اگر هریک از سر باتری های قطب مثبت یا منفی شل شده باشند به راحتی می توانید آنها را محکم نمایید.

در صورتی که روی سر باتری ها سولفاته زیادی مشاهده کردید، هم سر باتری ها و هم گیره سر کابل ها را از رسوبات و سولفاته به خوبی تمیز نموده و سپس سر باتری ها را محکم سر جای خود متصل کنید.

علاوه بر کنترل اتصال سر باتری، می توانید هر دو کابل مثبت و منفی را تا انتها دنبال نموده و محل اتصال انتهای آنها را نیز بررسی کنید. معمولاً کابل منفی به بدنه متصل می شود، پس بررسی محکم بودن محل اتصال آن به بدنه و همچنین اطمینان از عدم وجود زنگ زدگی در محل اتصال عاقلانه است.

کابل مثبت معمولاً وارد جعبه تقسیم یا جعبه فیوز می شود، می توانید نقاط اتصال آن را نیز یررسی نمایید.

2- خرابی بست فیوز باتری

در برخی از خودروها از بست فیوز استفاده می شود (سیم های مخصوص که به نحوی طراحی شده اند تا مانند فیوز عمل کرده و هنگام عبور جریان بیش از اندازه می سوزند و مانع از آسیب دیدن قسمت های دیگر می شوند). این بست ها از اجزای ضروری خودرو محسوب شده و وجود آنها در محل های پیش بینی شده ارزشمند است، ولی مشکل اینجاست که بست فیوز ها در اثر گذر زمان انعطاف پذیری خود را از دست داده و شکننده می شوند.

اگر در خودرو شما از بست فیوز استفاده شده است وضعیت آنها را بررسی نموده و اگر تا کنون تعویض نشده اند، آنها را تعویض نمایید و سپس ببینید که مشکل خودرو حل شده است یا نه.

اگر اتصال های باتری سالم بودند و هیچ بست فیوزی نداشته باشید، برخی مواقع فیوز اصلی هم می تواند عامل بروز چنین مشکلاتی باشد، هرچند فیوزها معمولاً بعد از سوختن دوباره سالم نمی شوند و قطع و وصل شدن برق را به سختی میتوان گردن فیوز های اصلی انداخت.

3- خرابی سوئیچ خودرو

سوییچ 300x188 علت قطع شدن و خرابی برق ماشین
دلایل خرابی برق ماشین

مقصر احتمالی بعدی سوئیچ خودرو است، هرچند بررسی و تعویض آن کمی پیچیده تر از محکم کردن سر باتری است. قسمت الکتریکی سوئیچ خودروها معمولاً جایی روی قاب فرمان یا داشبورد است، و معمولا باید چندین قطعه تزئینی را باز کنید تا به مغزی سوئیچ دسترسی پیدا نمایید.

در صورتی که موفق شدید به مغزی سوئیچ دسترسی پیدا کنید، با بررسی ظاهری آن متوجه هرگونه سیم یا اتصال سوخته خواهید شد که نشان دهنده عامل قطع شدن ناگهانی سیستم برقی خودرو و وصل مجدد آن است.

از آنجا که سوئیچ خودرو، هم جریان برق وسائل و ادوات برقی خودرو نظیر رادیو، و هم برق سیستم جرقه زنی خودرو را کنترل می کند، اگر سوئیچ شما خراب باشد می تواند همزمان همه این قطعات را از کار بیندازد.

بهترین راه تعمیر آن این است که مغزی سوئیچ را تعویض کنید، و از آنجا که قبلاً برای دسترسی به سوئیچ همه چیز را باز کرده اید تعویض آن کار ساده ای خواهد بود.

4- باتری و دینام ضعیف

تست باتری 300x180 علت قطع شدن و خرابی برق ماشین
علت مشکل در برق خورو

هرچند چنین مشکلاتی (قطع و وصل شدن برق خودرو) معمولاً توسط باتری و یا دینام به وجود نمی آیند، احتمال اندکی وجود دارد که دینام شما روزهای آخر عمرش را سپری می کند. ممکن است مشکل از آنجا باشد که دینام قادر به تأمین جریان مورد نیاز نبوده و به این دلیل سیستم برق خودرو مجبور به استفاده از انرژی باتری می شود، تا جایی که باتری کاملاً خالی شده و همه چیز از کار می افتد. به ندرت اتفاق می افتد که دینام مجدداً شروع به کار کرده و سیستم برق خودرو دوباره به راه می افتد.

متاسفانه روش راحتی برای تست کردن سیستم شارژ خودرو در خانه وجود ندارد. در این گونه موارد بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خودرو را به تعمیرگاه یا فروشگاه لوازم یدکی که تجهیزات مورد نیاز را داشته باشد منتقل نمایید تا وضعیت باتری و جریان خروجی دینام را بررسی کنند.

در صورتی که دینام خراب بود، آن را تعویض نموده و با توجه به این که خالی شدن های مکرر باتری باعث کوتاه شدن عمر آن می شود، توصیه می شود که باتری را هم جایگزین کنید.

تشخیص خرابی باتری خودرو و زمان تعویض آن

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم و علت خرابی دینام و تقویت آن، مقاله زیر را مطالعه نمایید:

تست خرابی و تقویت دینام خودرو