4.1
(356)

حتما برای شما هم این اتفاق افتاده است که در هنگام ترمز گیری ماشین صدای سوت بشنوید، اگر چه هر صدایی که از ترمز شنیده می شود نشانه بدی نیست اما در صورتی که این صدا ها به صورت مداوم شنیده شود می تواند بسیار آزار دهنده باشد. در این سری از مقالات کیان باتری قصد داریم تا به علت های صدای سوت زدن در هنگام ترمز گیری بپردازیم، برای فهمیدن دلیل این موضوع تا انتها همراه ما باشید.

سوت کشیدن لنت ترمز علت و رفع صدای سوت زدن هنگام ترمزی گیری
سوت زدن هنگام ترمز گیری

سوت کشیدن لنت خودرو

ترمز یکی از قطعات مصرفی بسیار مهم در ماشین است که اهمیت فوق العاده ای در بحث ایمنی دارد، در این میان یکی از مشکل هایی که برای آن پیش میاد شنیدن صداهای ناهنجار است. سوت کشیدن لنت خودرو می تواند دلایل بسیاری داشته باشد، بسیاری زمانی که لنت خودرو را تعویض می کنند بیشتر این صدا ها می شنوند. با این حال این صدا می تواند زنگ هشداری برای راننده باشد تا وضعیت لنت ها را بررسی کند.

توجه داشته باشید که در صورتی که این صدا ها را بیشتر از یک بار شنیده اید هرگز نباید آن را نادیده بگیرید زیرا ممکن است یک مشکل کوچک به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.

انواع صدا لنت ترمز

صدای لنت علت و رفع صدای سوت زدن هنگام ترمزی گیری
علت صدا دادن لنت ترمز

انواع صدا های لنت ترمز با توجه به شدتی که دارند به چند دسته تقسیم می شوند.

صدای جیغ: این صدا بیشتر در صبح ها شنیده می شود، زمانی که ترمز ها سرد هستند و ماشین را روشن می کنید. ابن نوع صدا کاملا طبیعی است و نیاز به معاینه و تعویض ندارد.

صدای جیغ بلند و ممتد: این صدا را ممکن است هم در زمان های حرکت و مواقع ترمز گیری بشنوید و هم حتی در حرکت های عادی. دلیل ایجاد این صدا تماس لنت ترمز با دیسک است که نشان دهنده تمام شدن لنت ترمز است. اگر این صدا ها را احساس کردید باید برای تعویض لنت ترمز خود افدام کنید.

صدای ناله در زمان های توقف: دلیل شنیدن این صدا لعابی یا شیشه ای شدن سطح دیسک است، این موضوع معمولا به خاطر ترمز های پشت سر هم و سنگین ایجاد می شود که تنها راه حل رفع آن تعویض کردن لنت ها است.

صدای نویز: این صدا به دلیل حرکت کردن لنت ها در جهت چرخش دیسک است که معمولا زمان هایی که ترمز می گیرد تنها یک بار از جلو شنیده می شود. اگر می خواهید این صدا کم تر شنیده شود باید پدال ترمز را محکم تر فشار دهید.

نویز چندگانه: این صدا تنها یک بار آن هم زمانی که خودرو را روشن می کنید شنیده می شود که مربوط به خود سیستم ترمز است و اصلا جای نگرانی ندارد.

بیشتر بدانید: علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز

دلایل سوت زدن هنگام ترمز گیری

  • بودن جسم خارجی در بین ترمز و لنت

بودن هرگونه وسیله خارجی اعم از سنگ ریزه، شن و … باعث می شود که مانعی بین لنت و ترمز قرار گیرد که این موضوع سبب می شود در زمان های ترمز گیری ترمز بر روی دیسک ساییده شود و در نتیجه صدای نا هنجار شنیده می شود.

  • استفاده کردن از لنت های نا مرغوب

لنت نارغوب علت و رفع صدای سوت زدن هنگام ترمزی گیری
نمونه ای از بنت نامرغوب

اگر شما به تازگی لنت خود را تعویض کرده اید و با این حال در زمان های ترمز گیری به صورت مداوم صدای سوت می نوید نشان از این دارد که لنتی که استفاده می کنید از مدل های بی کیفیت است. در برخی از لنت ها مواد ناخالص و ذرات فلزی به کار رفته است که با مرور با دیسک خودرو برخورد می کنند و موجب صدای سوت مانند می شوند.

بنابراین لازم است که قبل از خریداری هر گونه لنت از سلامت آن اطمینان پیدا کنید و مطمئن شوید از مدل های بی کیفیت نمی باشد.

توجه داشتید بیشتر مدل ها ارزان که در بازار ها می بیند از همین لنت های نامرغوب می باشد که توصیه می کنیم هرگز گول قیمتشان را نخورید و از آن ها استفاده نکنید.

  • به وجود آمدن خط بر روی دیسک ترمز

در صورتی که هر گونه خطی بر روی دیسک ترمز شما ایجاد شود باعث شنیدن صدای سوت می شود، در چنین مواقعی لازم است که روی بدنه دیسک را به کمک دستگاه تراش صاف نمایید تا بتوانید خط های موجود را از بین ببرید.

در صورتی که احساس کردید با سمباده کشیدن سطح دیسک صاف نمی شود و یا ممکن است ضخامت دیسک از بین برود، باید به فکر تعویض دیسک باشید.

  • خراب بودن بلبرینگ ها

یکی دیگر از دلایل شنیدن صدای سوت زدن هنگام ترمز گیری این است که بلبرینگ های شما خراب شده باشند و یا طول عمر آن ها رو به اتمام باشد. معمولا در این صورت شما صداهایی مثل پچ پچ یا جیغ ضعیف می شنوید.

  • زنگ زدن دیسک چرخ

زنگ زدی دیسک چرخ علت و رفع صدای سوت زدن هنگام ترمزی گیری
زنگ زدی دیسک چرخ

اگر شما در مدت زمان زیادی از خودرو استفاده نکرده باشید باعث می شود که دیسک چرخ شما زنگ بزند، این موضوع را زمانی متوجه می شوید که پس از مدت ها پشت فرمان نشسته اید و بار هر بار ترمز کردن صدای سوت می شنوید، البته زنگ زدی دیسک چرخ تنها منتهی به صدای سوت نمی شود و شما لرزش خودرو را هم معمولا احساس می کنید.

  • داغی پیش از اندازه لنت

این مورد تنها در زمان هایی اتفاق می افتد که شما به صورت پیوسته از ترمز استفاده کرده اید، به طور مثال در ترافیک های شدید  به وضوح می توان صدای لنت ها و بوی نا مطبوعی که از آن ها ایجاد می شود را حس کرد، علاوه بر ترافیک در جاده های شیب دار نیز لازم است که شما به صورت مداوم ار ترمز استفاده کنید که در آن صورت هم متوجه سوت زدن لنت می شوید.

این صدا خیلی جای نگرانی ندارد زیرا در صورت خنک شدن و سرد لنت برطرف می شود.

همچنین بخوانید: علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت

  • مشکل در فنر های لنت ترمز

در صورتی که فنر های لنت ترمز شما مشکلی پیدا کرده باشند در هنگام تماس لنت و دیسک ایراد پیدا می شود و در نهایت منجر می شود که شما صدای سوت بشنوید.

  • شل شدن کالپیر ها از دلایل سوت زدن هنگام ترمز گیری

کالپیر ها از اجزا تشکلیل دهنده سیستم ترمز هستند، زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید، نیروی مورد نظر برای نگه داشتن ماشین و تماس لنت و دیسک توسط این قطعه تامین می شود. در صورتی که در این قطعه هر گونه مشکلی به وجود آید یعنی شل شود و یا طول عمر آن تمام شود، سبب می شود اصحکاک لازم برای ترمز گرفتن تامین نشود و در نتیجه در زمان های ترمزگیری صدا های ناهنجار می شنوید.

  • لبه دار شدن سطح دیسک

لبه دار شدن سطح دیسک علت و رفع صدای سوت زدن هنگام ترمزی گیری
لبه دار شدن سطح دیسک ها

مشکل دیگری که می تواند باعث ایجاد صدا شود لبه دار شدن دیسک های ترمز است، این موضوع معمولا در لنت های نو بیشتر دیده می شود که علت آن این است که لنت به صورت کامل بر روی دیسک ها قرار نگرفته است.

علت این که لنت ها لبه دار می شوند این است که لنت قبلی شما از مدل های بی کیفیت بوده است. بنابراین به این نتیجه می رسیم که لنت بی کیفیت نه تنها در زمان خودش مشکل افرین است بلکه پس از تعویض نیز مشکل هایی به جای می گذارد.

  • شیشه ای شدن لنت

حتما این اصطلاح را شنیده اید که می گویند دیسک شیشه ای یا صابونی شده است، در زمان هایی که چنین حالتی رخ بدهد سبب می شود نتوانید به درستی ترمز بگیرید و در نهایت صدای سوت شنیده شود.

اگر چنین مشکلی برای شما پیش آمد باید سطح دیسک را با سمباده صاف کنید و در صورت رفع نشدن دیسک را به طور کامل تعویض نمایید.

  • درگیر شدن لنت ترمز با سطح دیسک

درگیر شدن لنت ترمز با سطح دیسک علت و رفع صدای سوت زدن هنگام ترمزی گیری
درگیری لنت با سطح دیسک

سیلندر های موجود در ترمز ها باعث می شوند که لنت های ترمز با دیسک ها درگیر شوند و در نهایت عملیات ترمز انجام شود، در صورتی که لوازم های پلاستیکی موجود در پیستون ها خراب شود سبب می شود لنت ها به صورت مکرر با دیسک ترمز درگیر شوند و نتیجه آن گرم شدن پیش از اندازه لنت است.

این موضوع و این درگیری های پیش از حد باعث سوت کشیدن دائمی لنت می شود.

در صورت چنین مشکلی تنها راه حل موجود این است که سیلندر ها تعویض شوند و بقیه اجزا نیز گریس کاری شوند.

چگونه می توان از صدای سوت زدن هنگام ترمز گیری جلوگیری کرد؟

تا این جا ما تمامی دلایل که موجب صدا دادن ترمز ماشین می شود را برای شما بیان کردیم، اکنون قصد داریم تا به شما یگوییم چگونه می توانید این صدا ها را رفع کنید.

  • انجام برخی نکات اجرایی در زمان های تعویض لنت

هر وقت که شما قصد داشتید لنت ماشبن را تعویض کنید، در این زمان دیسک ترمز را با آب و صابون تمیز کنید تا حالت های مغناطیسی که وجود دارد به طور کامل پاک شود.

اهمیت این کار در این است که دیگر ذرات اضافی بر روی سطح دیسک باقی نمی ماند و لرزش یا صدا احساس نخواهید کرد.

  • پخ زدن یا به وجود آمدن شیار میان لنت

زمان هایی که شما لنت ماشین را تعویض می کنید، در چند ساعت اول به دلیل نو بودن دیسک کمی زمان می برد تا لنت و دیسک با هم همانگ شوند. در این زمان ها احتمال شنیدن صدا بسیار وجود دارد و ترمز ماشین نیز کند می شود.

در این زمان ها بهتر است که کاری نکنید و تنها چند ساعت با ماشین حرکت کنید تا شرایط ترمز گیری به روند قبل بازگردد زیرا معمولا طی مدت زمان کوتاهی این صدا از بین می رود.

  • استفاده از ورقه های پشت لنت

این صفحات به دلیل چند لایه بودنشان باعث می شوند که صدا و ارتعاشات را به خود جذب کنند، از این ورقات می توانید در پشت لنت استفاده کنید.

  • استفاده از آهن های جدید لنت

یکی از جدید ترین تکنولوژی هایی که در لنت ها وجود دارد NRS است، این تکنولوژی باعث می شود مواد لنت به آهن لنت چسبیده شود و در نتیجه لنت تا آخر استفاده می شود. این موضوع سبب می شود که دیگر هیچ گونه صدای جیغ و سوت از لنت ها احساس نکنید.

  • نامسطح کردن یا گریس کاری لنت برای جلوگیری از صدای سوت زدن هگام ترمز گیری

گریس کاری لنت علت و رفع صدای سوت زدن هنگام ترمزی گیری
گریس کاری لنت

برخی از شرکت ها برای این که از نویز  و سوت های احتمالی جلوگیری کنند، کناره های لنت را نا مسطح می کنند. علاوه بر آن گریس کاری لنت باعث می شود ارتعاشاتی که میان آهن لنت و کالیپر است از بین برود و در تیجه صدای سوت ها کاهش یابد.

  • روغن کاری پشت لنت

یکی دیگر از کارهایی که شما می توانید جهت کاهش صدا های لنت انجام دهید این است که پشت آن را روغن کاری کنید، این روغن ها باعث می شود سطح ارتعاشی موجود به صورت کامل از بین و مانع از ایجاد تولید صدا شود.

  • سمباده زدن بر روی لنت ها

سمباده زدن لنت ترمز علت و رفع صدای سوت زدن هنگام ترمزی گیری
سمباده کشیدن لنت

معمولا اگر صدای لنت ها به دلیل مشکلات سطح ان باشد، آن ها را خارج می کنند و تمام سطحشان را سمباده می کشند تا حالت های شیشه ای که وجود دارد از بین برود.

نکته: البته در صورتی که لنت شما از مدل های با کفیت باشد به هیچ یک از این کار ها احتیاجی نیست و اگر صدا می شنوید تنها دلیل آن این است که لنت ها به درستی سر جای خود قرار نگرفته اند، به همین جهت برای رفع این موضوع باید در زمان هایی که سرعتتان زیر 60 است به آرامی ترمز بزنید و تمامی لنت ها به خوبی جا بیفتند.

البته اگر این کار را انجام دادید بهتر است که 20 دقیقه هیچ گونه حرکتی نکنید تا لنت ها خنک شوند.

همچنین بخوانید: آموزش راه های تقویت ترمز ماشین

سخن آخر

در آخر توجه داشته باشید که در صورتی که شما از ابتدا از لنت های با کیفیت استفاده نمایید هیچ گونه از این مشکلات برایتان ایجاد نخواهد شد و بیشتر صدا هایی که می شنوید به دلیل استفاده از جنس ها ارزان و نامرغوب است؛ علاوه بر این موضوع فراموش نکنید که برای سالم ماندن خودرو و قطعات آن لازم است که آن ها هر چند وقت یکبار سرویس کنید تا از هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری شود.

همیشه به یاد داشته باشید که ترمز ها از مهم ترین قطعات در خودرو می باشد که تاثیر مستقیمی بر روی ایمنی شما دارد پس هرگز از اهمیت به آن غافل نشوید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با دلایل صدای سوت زدن هنگام ترمز گیری و روش های رفع آن آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش