4.6
(1086)

شارژ بیش از حد باتری ماشین یک مشکل رایج در خودروهای امروزی است. شاید با خودتان تصور کنید که زیاد شارژ شدن باتری ماشین خوب است وباعث می شود که باتری برای مدت طولانی تری کار کند. در صورتی که شارژ بیش از حد باتری شما می تواند طول عمر آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، کارایی آن را کاهش دهد و در موارد شدید حتی منجر به انفجار باتری شود.

 شارژ بیش از حد مشکلی است که توجه به آن دشوار است. علاقه مندان خودروی تازه کار گاهی اهمیت مراقبت صحیح از باتری ماشین را درک نمیکنند که یک باتری چقدر می تواند برای خودرو مشکلات بوجود آورد. در حالی که جلوگیری از شارژ بیش از حد باتری آسان و ارزان است.

sign 791333 1920 1024x683 1 شارژ بیش از حد باتری ماشین
با شارژ بیش از حد باتری ماشین چه می شود؟

 

اگر باتری ماشین زیاد شارژ شود چه می شود؟

شارژ بیش از حد باتری خودرو می تواند به راحتی به آن آسیب برساند. هنگامی که یک باتری به سطح کامل شارژ خود برسد، جریان اضافی شارژر الکترولیت را تجزیه می کند. در این فرایند اکسیژن و هیدروژن آزاد می شود.

شارژ بیش از حد باعث دو مشکل اساسی می شود:

  • افزایش تولید گازها، ایجاد فشار در داخل باتری.
  • افزایش حرارت داخلی باتری: این باعث می شود صفحات سربی کمان و کوتاه شوند.

اگر شارژ بیش از حد وحشتناک باشد، فشار می تواند آنقدر زیاد شود که باتری منفجر شود. هیدروژن و اکسیژن ترکیبی بسیار انفجاری هستند و فقط یک جرقه کوچک می تواند آن را شعله ور کند. و منجر به ترکیدن باتری ماشین و فروپاشی آن شوند.

 عوارض اور شارژ یا شارژ بیش از حد باتری ماشین

زیاد شارژ شدن باتری ماشین آسیب های زیادی را به دنبال خواهد داشت. یک باطری ماشین که بیش از حد شارژ شده می تواند:

  1. اسید سولفوریک و آب مقطر موجود در درون خود را به نقطه ی جوش برساند.
  2. محفظه ی باتری را داغ کرده و موجبات ذوب شدن آن را فراهم کند.
  3. سبب جمع شدن هیدروژن در داخل سلول های باتری شده و باعث ورم کردن محفظه های باتری شود.
  4. باعث وارد شدن هیدروژن به محیط اکسیژنی شده و با یک جرقه موجبات انفجار خود را فراهم نماید. زمانی که یک باتری منفجر می شود، پلاستیک و سرب به همراه ذررات سولفوریک اسید به اطراف پرت شده و یکی از خطرناک ترین حادثه ها را رقم خواهد زد.

البته این مواردی که مطرح شد، شدید ترین حوادثی است که ممکن است در اثر زیاد شارژ شدن باتری ماشین اتفاق بیافتد. در موارد خفیف تر شارژ بیش از حد باتری ماشین می تواند به طرز قابل توجهی عمر باتری ماشین را کاهش دهد، روشن کردن باتری را بسیار با مشکل مواجه کند، از کارایی باتری به شدت بکاهد، و یا به طور کامل آن را از کار بیاندازد.

باتری مناسب خودروها

علائم شارژ بیش از حد باتری خودرو

car 1564296 1920 1024x698 1 شارژ بیش از حد باتری ماشین
از کجا بفهمیم باتری ماشین زیاد شارژ شده

شارژ بیش از حد باتری می تواند برای باتری های خودرو مشکل ساز باشد.  هر زمان که کاپوت را باز کردید و با علائم زیر مواجه شدید بدانید باتری شما بیش از حد شارژ شده است.

  1. اگر می توانید قسمت های باتری را لمس کنید، عموماً باید خنک باشند.  اگر طرفین گرم یا حتی داغ باشند، نشان می دهد که بیش از حد شارژ شده است.  شما باید این بررسی را پس از رانندگی خودرو به مدت حداقل 30 دقیقه یا بیشتر انجام دهید.
  2. اگر مدتی است که بیش از حد شارژ اتفاق می افتد، ممکن است ببینید که طرف باتری خمیده است.  در صورت شارژ طولانی مدت، تولید بیش از حد گازهای داخل باتری باعث این تورم و برآمدگی می شود. مشکل باید پیدا و برطرف شود و باتری در اسرع وقت تعویض شود.
  3. اگر سطح مایع باتری شما دائماً در حال کاهش است و شما باید مدام آن را پر کنید، این نشانه مطمئنی از شارژ بیش از حد است.
  4. ممکن است بوی جوشاندن اسید را به دلیل شارژ بیش از حد احساس کنید، اما این مورد نادر است.
  5. تنها راه دقیق برای بررسی شارژ بیش از حد، اندازه گیری ولتاژ روی باتری است.  وقتی موتور خودرو خاموش است و همه لوازم جانبی آن خاموش است، ولتاژ ترمینال ها باید حدود 12. 6 ولت باشد. حالا خودرو را روشن کرده و دوباره اندازه بگیرید. برای این کار به یک دستیار نیاز دارید زیرا دور موتور را هنگام اندازه گیری باید کمی افزایش دهید. با روشن بودن موتور، دینام جریان شارژ باتری را تامین می کند. از دستیار خود بخواهید که دور موتور را به تدریج افزایش دهد.  ولتاژ باید حداکثر تا 14. 2 ولت افزایش یابد.  اگر ولتاژ شما بالاتر از این است، به احتمال زیاد رگولاتور شما معیوب است.

 علل زیاد شارژ شدن باتری ماشین

car 1564300 1920 1024x791 1 شارژ بیش از حد باتری ماشین
دلایل بیش از حد شارژ شدن باتری ماشین

خرابی تنظیم کننده ولتاژ

اور شارز شارژ بیش از حد باتری ماشین
علت افزایش ولتاژ باتری ماشین

تنظیم کننده ولتاژ ماشین میزان برق مصرفی باتری را تنظیم می کند. به طور دقیق تر، یک تنظیم کننده ولتاژ اطمینان حاصل می کند که ولتاژ جریان یافته به باتری این کار را با سرعت ثابت انجام می دهد و اطمینان حاصل می کند که باتری میزان انرژی مناسب را دریافت می کند.

هنگامی که یک تنظیم کننده ولتاژ خراب می شود، میزان الکتریسیته ای که به باتری می رود کنترل نشده است، به این معنی که ممکن است انرژی کم یا زیاد به آن وارد شود. بیشتر اوقات، اگر تنظیم کننده ولتاژ شما خراب است، دینام شما نیز خراب است.

خرابی دینام خودرو

همانطور که قبلاً ذکر شد، دینام در هنگام رانندگی به باتری کمک می کند تا مقدار مناسب انرژی را دریافت کند. این کار را با تولید برقی که به باتری می فرستد انجام می دهد تا اطمینان حاصل شود که باتری اتومبیل شما همیشه انرژی کافی برای کار اجزای الکتریکی وسیله نقلیه شما را دارد (به عنوان مثال روی کامپیوتر، چراغ ها، تهویه مطبوع و غیره).

هنگامی که دینام خراب می شود، بیشتر اوقات برق زیادی تولید می کند، در نتیجه منجر به شارژ بیش از حد باتری ماشین می شود.  یک دینام خراب می تواند به علت تولید گرمای زیاد منجر به از بین رفتن پوشش محافظتی صفحات باتری گشته و به مرور زمان به باتری آسیب برساند.

در بهترین حالت، فقط توانایی شارژدهی خود را از دست می دهد، در بدترین حالت، می تواند به ساختار کلی باتری آسیب برساند. شارژ مداوم باتری اتومبیل شما قطعاً باعث کاهش طول عمر کلی باتری می شود، به این معنی که باتری در هر بار شارژ شدن برق کمتری را در خود نگه می دارد. این مسئله منجر به ایجاد یک مشکل جزئی و به مرور زمان مشکل اصلی در برق رسانی خودرو می شود.

اور شارژ باتری4 شارژ بیش از حد باتری ماشین
اگر دینام زیاد شارژ کند چه میشود

به دلایل زیادی دینام می تواند خراب شود، اما بیشتر اوقات دو دلیل عمده وجود دارد:

  1. یک تنظیم کننده ولتاژ خراب
  2. خرابی باتری ماشین به خودی خود

اگر دینام زیاد شارژ کند چه میشود؟

اگر تنظیم کننده ولتاژ خراب باشد، دینام ماشین به احتمال زیاد برق زیادی تولید می کند، بنابراین باتری را بیش از حد شارژ می کند.  شرایط نامناسب باتری می تواند دینامهای سالم را نیز خراب کند. باتری های قدیمی و فرسوده شارژ کمتری دارند و انرژی کمتری را مصرف می کنند و باعث می شوند دینام با تولید بیش از حد برق جبران شود.

دینام خراب علائم خاصی را در پی خواهد داشت: اول اینکه چراغ ‘موتور چک’ احتمالاً هنگام روشن شدن ماشین روشن می شود. این معمولاً اولین علامت اشتباه در سیستم برق خودرو می باشد.

استفاده نامناسب از شارژر باتری خودرو

اور شارژ 2 scaled شارژ بیش از حد باتری ماشین
دلایل اور شارژ باتری خودرو

دارندگان اتومبیل ­های جدید بیشتر مستعد این امر هستند. معمولاً به دلیل این که نمی­دانند چگونه از شارژر باتری به درستی استفاده کنند. و با یک باتری کم بار یا بیش از حد شارژ شده مواجه می ­شوند. بیشتر اوقات­، حالت دوم اتفاق می­افتد.

بسیاری از دارندگان اتومبیل های تازه، شارژر را در طول شب روشن می­ گذارند. باید همیشه قبل از استفاده از شارژر باتری اتومبیل، دستورالعمل­ ها را با دقت بخوانید تا بدانید که باتری چه مدت باید شارژ شود.

استفاده از شارژر خراب

اور شارژ باتری شارژ بیش از حد باتری ماشین
شارژ بیش از حد باتری ماشین

بعضی اوقات شارژرها ممکن است ایراد داشته باشند. تنظیمات آنها ممکن است نادرست باشند، در نتیجه، ممکن است باتری شما بیش از حد شارژ شود، حتی اگر با دقت شارژ خود را کنترل کنید. این مشکلی است که به سختی می توان از آن اجتناب کرد، زیرا اشتباهات تولید ممکن است در هر کجا و در هر زمان و بدون اخطار رخ دهد. بهتر است مرتباً شارژر خود را تست کنید تا ببینید آیا درست کار می کند یا خیر.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید و کار با شارژر باطری ماشین

گرمای زیاد

  • گرمای شدید هوا در طول تابستان و ماندن طولانی ماشین در معرض آفتاب می­ تواند به شدت به باتری ماشین شما آسیب برساند.
  • گرما می­ تواند هر صدمه ­ای که شارژ بیش از حد باتری اتومبیل ایجاد می­ کند را تشدید کند. و بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدین در گرمای شدید، نگه داشتن ماشین زیر سایه در گرمای شدید است.

سیم کشی نادرست

سیم کشی نادرست یا شارژهای نامناسب از شایع ترین دلایل هستند. این ایرادات به راحتی به یک باتری اضافی ماشین شارژ می شود، زیرا شارژر شروع به تأمین مقدار نامناسب برق یا استفاده از شارژ اشتباه برای این کار می کند.

نکات شارژ صحیح باتری ماشین

اور شارژ باتری3 شارژ بیش از حد باتری ماشین
جلوگیری از زیاد شارژ شدن باتری ماشین

معمولا باتری های ماشین با ولتاژ های 14/4 ولت برای شارژ سریع و 13/8 برای شارژ عادی شارژ می گردد. مدارهای الکتریکی باتری ماشین مانند خازن عمل کرده و شارژ را در خود نگه می دارند. این صفحه ها ازظرفیت مشخصی برای شارژ برخوردارند و نباید بیش از حد ظرفیت آنها را شارژ کرد.

در حالت کلی باتری خودرو را می توان به چهار صورت شارژ کرد:

  • شارژ باتری با استفاده از خودرو

در این روش ماشین را روشن می کنیم. زمانی خودرو روشن شود، دینام به کار می افتد و نیروی مکانیکی موتور را به برق برای شارژ باتری تبدیل می کند و به این ترتیب باتری ماشین به راحتی شارژ می شود.

  • اتصال باطری خودرو به باتری ماشین دیگر

گاهی به دلیل استفاده نکردن از ماشین و در پارکینگ ماندن آن به مدت طولانی، باطری ماشین دیگر کار نکرده یا به اصطلاح می خوابد. در چنین زمانی می توان به وسیله ی کابل اتصال باتری خودرو را به باتری خودروی دیگر وصل کرد و آن را شارژ نمود.

  • شارژ با استفاده از شارژر باتری

باتری های خودرو دارای شارژر هستند و می توان به وسیله ی آنها هر زمان که لازم بود باطری ماشین را به راحتی شارژ کرد. البته در این روش باید باتری را از خودرو جدا کنید. علاوه در این روش لازم است حتما مواظب زیاد شارژ شدن باتری ماشین باشید.

  • شارژ باتری خودرو با استفاده از شارژر های خورشیدی

این شارژرها زمانی به کار می آیند که قصد داشته باشید ماشین را به مدت طولانی در پارکینگ نگه دارید. شارژرهای خورشیدی می توانند شارژ باتری را تا زمانی که به آن نیاز پیدا کنید، حفظ نمایند.

بیشتر بدانید: روش های مختلف شارژ باتری ماشین

سوالات متداول

یادتان باشد که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. زیاد شارژ شدن باتری ماشین هم می تواند به علت عدم توجه به باتری صورت گیرد. بنابراین اگر از باتری خودروی خود درست مراقبت کرده و آن را در زمان های مناسب سرویس کنید هرگز با مشکل مواجه نخواهید شد.

آیا می توانید باتری خودرو را بیش از حد شارژ کنید؟

بله، شارژ بیش از حد باتری خودرو امکان پذیر است. اکثریت قریب به اتفاق باتری های خودرو در بازار اسید سرب هستند که می توانند مقدار مشخصی از شارژ را تحمل کنند. مشکل واقعی این است که اگر بیش از حد شارژ می شود، حتی در سطوح پایین. این امر در نهایت باعث خشک شدن باتری و آسیب رساندن به صفحات داخلی سرب می شود.

اگر باتری خودرو بیش از حد شارژ شود چه اتفاقی می افتد؟

شارژبیش از حدباتری باعثگاز زیادمی شود – الکترولیت داغ می شود و هیدروژن و گاز اکسیژن تولید می شود. در باتری های بادی قدیمی، الکترولیت می تواند بپزد و صفحات را در معرض دید قرار داده و آنها را خراب کند. در باتری های آب بندی شده، تجمع گازها می تواند باعث ترکیدن باتری شود.

چگونه می توان باتری خودرو را از شارژ بیش از حد جلوگیری کرد؟

گرمای محیط به احتمال زیاد مشکلات موجود را که بیش از حد شارژ باتری ایجاد می کند تشدید می کند، بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از آسیب ناشی از گرمای باتری خودرو این است که در وهله اول به هیچ وجه آن را بیش از حد شارژ نکنید.  میزان مناسب سایه و تهویه هنگام عدم وجود

آیا می توان باتری را در طول شب شارژ کرد؟

حتی اگر با استفاده از یک شارژر با کیفیت بالا هیچگونه خطر شارژ بیش از حد وجود نداشته باشد، باتری نباید بیش از 24 ساعت به شارژر متصلباشد. شارژ کامل معمولاً با شارژ یک شبه حاصل می شود. . . . حتی پس از تخلیه عمیق، برخی از شارژرها حداقل حالت بخشی از باتری را فعال می کنند.

چرا باتری ماشین من بیش از حد شارژ می شود؟

اگر تنظیم کننده ولتاژ به درستی کار نکند، باتری خودرو بیش از حد شارژ میشود. یک تنظیم کننده ولتاژ معمولاً بخشی از دینام است و برای حفظ جریان ثابت ولتاژ به باتری استفاده می شود. . . . در صورت ارسال زیاد، باتری خودرو بیش از حد شارژ می شود.

چگونه می توانم بفهمم که باتری ماشینم بیش از حد شارژ شده است؟

علائم شارژ بیش از حد دینام خودرو:
میزان اندازه گیری ولتاژ باتری خودرو زیاد است. شما متوجه یک فشار قوی در داشبورد خودروهای خود می شوید. . . .
هنگام شارژ شدن باتری خودرو داغ می شود. . . .
چراغ های جلوی شما به سرعت می سوزند. . . .
باطری ماشین شما در طرفین باد می کند.

آیا می توانید باتری ماشین 12 ولت را بیش از حد شارژ کنید؟

بله، شارژ بیش از حد باتری خودرو می تواند به راحتی به آن آسیب برساند. هنگامی که یک باتری به سطح کامل شارژ خود برسد، جریان اضافی شارژر الکترولیت را تجزیه می کند. در این فرایند اکسیژن و هیدروژن آزاد می شود.

چه موقع باید شارژ باتری ماشین را متوقف کنم؟

به طور متوسط ​​، اکثرباتری ها حداقل به مدت پنج سال نیاز به شارژ ندارند. این در صورتی است که از ماشین خود به خوبی مراقبت می کنید. شارژهای مکرر نشان می دهد که باتری ماشین شما بی کیفیت است یا آنطور که باید از اتومبیل خود مراقبت نمی کنید.

آیا باتری خراب می تواند باعث شارژ بیش از حد دینام شود؟

از آنجا کهنمیتوانولتاژ شارژ معمولی رادر باتری با سلول بد بدست آورد، دینام سلولهای باقی مانده را بیش از حد شارژ می کند و الکترولیت را می جوشاند.

آیا یک زمین خراب می تواند باعث شود که دینام بیش از حد شارژ شود؟

مطمئن شوید که زمینه های خود را بررسی کرده اید. زمین ضعیف می تواند منجر به شارژ بیش از حد وسایر مشکلات الکتریکی شود

چه ولتاژي براي باتري خودرو زياد است؟

خواندن را بررسی کنید. یک باتری کاملا شارژ شده معمولاً ولت متر را در حدود 12. 6 تا 12. 8 ولت نمایش می دهد. اگر ولت متر شما بین 12. 4 تا 12. 8 ولتاژ نشان می دهد، این بدان معناست که باتری شما در وضعیت خوبی است. هرگونه ولتاژبالای 12. 9 ولتنشانگر خوبی است که نشان می دهد باتری شما دارای ولتاژ بیش از حد است.

آیا رانندگی باتری را شارژ می کند؟

باتریماشین شماتوسط دینام شما شارژ می شود. . . . به طور کلی، اگر بتوانید دور موتور خود را بالا نگه دارید، دینام شما باتری شما را با سرعت بیشتری شارژ می کند. اگر در بزرگراه رانندگی می کنید، باید بتوانید باتری خودرو را در مدت 30 دقیقه شارژ کنید. اگر در شهر رانندگی می کنید، ممکن است یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.

ولتاژ بیش از حد از دینام چقدر است؟

برای برخی از دینام ها، دیدنولتاژپایین تا13 ولت طبیعی است. برای برخی، ثابت بودن 13. 6 ولت نشان دهنده مشکل است. برای دیگران، طبیعی است که در مسافتهای طولانی تا 16 ولت ببینیم. با این وجود، برای دیگران کاملاً طبیعی است که ببینند دینام به طور متناوب شارژ نمی شود.

باتری بیش از حد شارژ چه بویی می دهد؟

این می تواند توسط باتری خراب یا تولید گرما در هنگام شارژ بیش از حد آن تولید شود. در چنین شرایطی، هیدروژن می تواند از محلول اسید سولفوریک آزاد شود که می تواند گاز سمی سولفید هیدروژن را تشکیل دهد. سولفید هیدروژن یک گاز بی رنگ با بوی مشخصتخم مرغ های پوسیده است

چرا دینام جدید باتری را بیش از حد شارژ می کند؟

باتریآلترناتیوهایی که بیشازحد شارژمی شوند، معمولاً ولتاژ اضافی را به باتری وارد می کنندو بدین ترتیب باتری متورم می شود، بسیار داغ می شود و الکترولیت خود را از طریق جوش از دست می دهد. . . . این افزایش سیم کشی در دینام را مختل می کند و باعث ایجاد بیش از حد شارژ می شود.

چه چیزی باعث می شود که دینام بیش از حد ولتاژ تولید کند؟

اگر بیش از 2 ولت بیش از ولتاژ پایه دریافت می کنید، به احتمال زیاد دینام شمابیش از حد باتری را شارژ می کند یا باتری خراب است. مشکلات احتمالی دیگر خرابی تنظیم کننده ولتاژ یا مشکلی در سیم کشی سیستم شارژ است.

آیا می توان باتری بیش از حد شارژ را برطرف کرد؟

در بیشتر موارد، باتری شما بیش از حد شارژ شده است،  قابل تعمیر نیست. جدا کردن یک باتری برای جایگزینی صفحات سربی مقرون به صرفه نیست.  با این حال، می توانید با استفاده از نمک اپسوم و آب مقطر، باتری ماشین خود را دوباره تنظیم کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
ميلاد
ميلاد
1 سال پیش

سلام وقت بخير اقا باتري ماشينم امروز از هم پاچيد بردم چن جا گفتن افتاماتت خرابه الان افتامات دينامو عوض كردم وقتي كه سر باتري ها به باتري وصله ولتاژ نرمال داره حدود 14 حتي وقتي گاز ميدم ولي وقتي سر باتري رو جدا ميكنم و مستقيم به دستگاه تست وصلش ميكنم يعني هم سر باتري منفي هم مثبتو از باتري جدا ميكنم و مستقيم به دستگاه وصلش منكنم ولتاژ دينام حدوده 14 تو دور اروم ولي تا گاز ميدم ولتاژ تا 17 ميره بالا به نظرتون افتاماتي كه انداختم مشكل داره يا مشكل از جايه ديگس?

Saeed
Saeed
در جواب  ميلاد
1 سال پیش

دیوت دینامت رو عوض کن. مشکل تولید ماشین تو کارخونس. برای اینه که اونا باتری اسیدی میندازن ولی باتری اتمی توبازار زیاده. منم این مشکل رو داشتم . برق ماشینت باید با باتریت بخونه. اگه لامپات سوخته یا استوپرت ضعیف شده باعث ماندگاری شارژ بیشتر و استفاده کمتر شدن از انرژی باتری میشه در نتیجه باتری میترکه

خلیلی
خلیلی
7 ماه پیش

سلام چرا سیم مثبت پشت دینام ذوب میشه سیم قویتر بستم بازهم ذوب شد

ابراهیم
ابراهیم
در جواب  خلیلی
4 ماه پیش

سرسیم شل هستش که ازسردینام ذوب میکنه یاسرسیم سیم که بستی یاازداخل دینام یکیش شل هست وامپرمیکشه

مشاوره رایگان و ثبت سفارش