4.4
(743)

 چگونه باتری خالی ماشین را شارژ کنیم؟ قبل از این که به بحث آموزش روش های مختلف شارژ باتری ماشین برویم، بهتر است بدانیم جه عواملی باعث خالی شدن باتری ماشین می شود.

دلایل خالی شدن شارژ باتری ماشین

Empety Battery 1 300x166 روش های مختلف شارژ باتری ماشین + فیلم آموزشی
دلایل خالی شدن شارژ باتری ماشین

1- برق دزدی ماشین

اصطلاح برق دزدی ی رخ می دهد که ماشین خاموش باشد و از باطری آمپر کشیده شود و باعث تخلیه باتری شود. ممکن است یک وسیله برقی روشن مانده باشد. و یا ممکن است قطعه برقی معیوبی باعث این کار شود.

هر گاه ماشین بعد از چند ساعت خواب استارت نزند، یا باطری خراب است ویا ماشین برق دزدی دارد. برای تشخیص این که باطری خراب است یا ماشین برق دزدی دارد باید زمانی که ماشین را خاموش می کنید سر منفی باتری را از باطری جدا کنید. و پس از چند ساعت هنگامی که قصد روشن کردن ماشین را دارید سر باطری را وصل کنید. و استارت بزنید. اگر ماشین روشن شد برق دزدی دارد اگر روشن نشد باطری خراب است.

2-اشکال در دینام خودرو

وظیفه دینام در ماشین شارژ کردن باطری خودرو است. یک دینام سالم، باطری را باید بین 13/5 تا 14/5 ولت شارژ کند. اگر شارژ دینام کمتر از این حد باشد باتری سریعا خالی شده و ماشین دیگر روشن نمی شود و باید باطری را مجددا شارژ کرد.

ولی اگر شارژ دینام بیشتر از این حد باشد باعث ایجاد آسیب جدی به باتری ماشین می شود. و ممکن است صفحات باطری قطع گردد و باتری را کاملا از بین بببرد. بنابراین باید هر چند وقت یکبار شارژ دینام چک کنید تا مشکلی برای باطری ایجاد نشود. اگر دینام از کار بیافتد چراغ چک دینام پشت آمپر روشن می شود.

همچنین توصیه میشود مقاله ” تست خرابی و تقویت دینام خودرو  “

3- شوره و سفیدک های سرباطری خودرو

گاهی ممکن است سر باتری ها سفید و حالت شوره زدگی به خود بگیرد. و باعث  شود جریان برق وارد باتری نشود و باتری درست عمل نکند. و شما تصور کنید شارژ باتری تمام شده است در صورتی که اینطور نیست.

جهت پاک کردن شوره های سر باتری می توانید از بُرس سیمی  استفاده کنید. در غیر این صورت می توانید از مایعات اسیدی استفاده کنید. بعد از آن استارت بزنید. در این صورت متوجه خواهید شد که شوره ها مانع از روشن شدن ماشین شده بودند.

اگر باتری ماشینتان مدام از کار می افتد وقت آن رسیده به لیست قیمت باتری ماشین سری بزنید. و یکی از باتری های خوب کیان باتری را روی ماشین تان نصب کنید!

روش های مختلف شارژ باتری ماشین

Charge Battery 1 300x300 روش های مختلف شارژ باتری ماشین + فیلم آموزشی
چگونه باتری خوابیده ماشین را شارژ کنیم؟

 

روش های مختلفی برای شارژ باطری ماشین وجود دارد. محبوب ترین راه این است که باطری ماشین را به باتری  ماشین دیگر وصل کنید. مطمئنا بهترین راه شارژ باتری خودرو با شارژر است.

زیرا این روش امن تر و موثر است. به هر حال حتما شما هم دوست دارید که ماشینتان را که در اثر خالی شدن شارژ باتری از حرکت افتاده، خودتان دوباره به حرکت در بیاورید. بنابراین باید نکات ایمنی لازم را رعایت کنید.

به طور کلی چهار روش برای شارژ باتری ماشین وجود دارد که ما در این مقاله قصد داریم شما را با این روش ها آشنا کنیم.

1- شارژ باطری ماشین با استفاده از خود ماشین

زمانی که ماشینتان روشن است، باتری آن نیز شارژ خواهد شد. همه اتومبیل ها هنگامی که روشن هستند توسط دینام، برق تولید می کنند. چرا که “پولی یا هرزگرد” روی دینام توسط یک تسمه، به “پولی” روی موتور متصل شده است و باتری را شارژ می کند.

اگر در حال رانندگی باتری ماشین از کار بیافتد، ممکن است دینام از کار افتاده باشد و برق تولید نکند. در این حالت اگر ماشینتان دنده انومانتیک نباشد می توانید ماشین را با هول دادن روشن شود. ( که این کار زیاد توصیه نمی شود. )

ممکن است روشن گذاشتن ماشین برای نیم ساعت باعث شارژ مجدد باتری و رفع ایراد آن شود. به منظور ذخیره هرچه بیشتر شارژ باتری ها می توانید، وسائلی مثل چراغ ها (در طول روز) و رادیو، که برق مورد نیاز خود را از باتری دریافت می کنند، خاموش کنید. چرا که کمک زیادی به ذخیره برق در باتری ها می کند.

2- اتصال باتری ماشین خالی به باتری ماشین دیگر

فرقی نمی کند ماشینتان دنده اتوماتیک باشد یا دنده معمولی، در هر صورت می توانید با اتصالِ باتری از کار افتاده، به باتری سالم ماشین دیگری، باتری خود را شارژ و ماشینتان را روشن کنید. (توجه: باتری های شارژی گاز هیدروژن تولید می کنند و این گاز قابل احتراق است، بنابراین تهویه هوا می بایست مناسب باشد و اقدامات لازم برای کاهش بروز جرقه صورت گیرد).

طریقه شارژ باتری به باطری

  1. ماشین با باتری سالم را کنار ماشین با باتری خالی پارک کنید و توسط کابلِ اتصال(واسطه کمکی) باتری ماشینتان را به باتری ماشین کناری وصل کنید.
    تمام وسایل برقی ماشین را خاموش کنید و استارت هر دو ماشین را ببندید. توجه کنید که ماشین ها به هم نچسبیده باشند فقط کنار یکدیگر پارک باشند.
  2. یک طرف انبرک (+) قرمز رنگ را، به سر (+) باتری ماشین خودتان وصل کنید. و سر دیگر انبرک (+) قرمز رنگ را، به سر (+) باتری ماشین کناری وصل کنید.
  3. یک طرف انبرک (-) سیاه رنگ را، به سر(-) باتری ماشین خودتان وصل کنید و سر دیگر انبرک (-) سیاه رنگ را، به سر (-) باتری ماشین کناری وصل کنید. مطمئن شودید که کابل ها سر راه دیگر قطعات ماشین نباشند. (خیلی دقت کنید که کابل را درست وصل کرده اید، در غیر اینصورت آسیب جدی به ماشین وارد خواهد شد).
  4.  ماشینی که باتری اش سالم است را روشن کنید و چند دقیقه صبر کنید تا باتری از کار افتاده ماشین شما را شارژ کند. سپس ماشینتان را استارت بزنید. اگر روشن نشد چند دقیقه صبر کنید و دوباره استارت بزنید.
  5.  قبل از اینکه موتور ماشین را خاموش کنید چند دقیقه ای آن را روشن بگذارید چرا که باتری برای گرفتن شارژ لازم از دینام، به زمان نیاز دارد.

اگر میخواهید بیشتر در مورد این روش بدانید توصیه می شود مطلب نحوه باتری به باتری خودرو را مطالعه نمایید.

3- شارژر باطری خودرو

شارژرهای باتری به برق طبیعی خانگی وصل می شوند و زمانی که به ماشینتان متصل نیستند می توانند باتری را شارژ کنند. شارژرهای باتری می توانند به سرعت، آهسته و یا خیلی کُندباتری را شارژ کنند. و این روش ها موثرترین روش برای شارژ باتری خودرو می باشند. بعضی اوقات این شارژرها قادرند باتری های قدیمی که توسط دینام ماشین شارژ نمی شوند را احیا کنند.

توصیه می شود: راهنمای خرید و کار با شارژر باطری ماشین

4- شارژرهای خورشیدی

اگر قصد دارید ماشینتان را برای مدت زمان طولانی روشن نکنید، بد نیست که یک شارژر خورشیدی خریداری کنید. تا شارژ باتری ماشینتان را تا موقع برگشت شما، حفظ کند.

روش های شارژ باتری اتمی ماشین در خانه

ویدئوی زیر تمام روش های شارژ اورژانسی باطری ماشین در خانه بدون نیاز به شارژر را نمایش میدهد آن را از دست ندهید! این روشها بعنوان شیوه ی دائمی توصیه نمی شود. طبعا مدار نیز ایزوله نیست و باید مراقب برق گرفتگی بود.

5- شارژ باطری ماشین با آداپتور لپ تاپ

Labtop Car Battery 1 300x136 روش های مختلف شارژ باتری ماشین + فیلم آموزشی
شارژ باطری ماشین با آداپتور معمولی لپ تاپ

 

طبق فیلم زیر در این مورد شما یک دستگاه شارژر (آداپتور) لپ تاپ، یک لامپ، سیم  مسی نیاز خواهید داشت. در تصویر بالا طرحی به شما نشان می دهد که چگونه با استفاده از شارژر لپ تاپ خود دستگاه شارژ باتری را بسازید.

برای ساخت آن، شما باید دو سیم از شارژر لپ تاپ (سیمهای مثبت و منفی) را بردارید. سیم مثبت باید داخل باشد در حالی که منفی باید خارج باشد. پس از آن، سیم منفی را به خروجی منفی باطری اتومبیل وصل می کنید. سپس، لامپ یا مقاومت را به ناحیه شکاف وصل کنید. بهتر است از مقاومت استفاده کنید زیرا شما می توانید سطح مقاومت را تغییر دهید

با مشاهده این فیلم روش نحوه شارژ ماشین با شارژر لبتاب را مشاهده خواهید کرد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
24 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
علی
علی
4 سال پیش

سلام، ممنون از مطلب ارزشمندتون. چند تا سوال دارم: هنگام شارژ باتری با شارژر لپ‌تاپ نقش لامپی که در مدار قرار گرفته چیه؟ بعلاوه خروجی شارژر لپ‌تاپ ۱۹ ولت هست، آیا این ضرری برای باتری ماشین ندارد؟ در ضمن چه وقت مطمین شویم که باتری ماشین آنقدر شارژ شده است که تکافوی حداقل یک استارت را نماید؟ آیا هنگام شارژ سوییچ بسته باشد؟
با تشکر، علی

sajad
sajad
در جواب  کیان باتری
3 سال پیش

سلام شارژر مخصوص را دارید؟
ممنون ومشخصاتش یا لینکی که کامل توضیح داده باشد

ممد
ممد
در جواب  علی
2 سال پیش

لامپ در‌مسیر سری با شارژر به باتری متصل شده که باعث میشه مقداری ولتاژ در خودش داشته باشد یا اصطلاحا مصرف کننده باشد و مقدار ۱۹ ولت خروجی شارژر را تا حدودی به باتری کاهش دهد در ضمن شارژرهای لپ تاپ جریان خروجی کمی دارند که این باعث صرف زمان بیشتر در شارژ شدن میشود

داریوش نصرت پور
داریوش نصرت پور
3 سال پیش

با تشکر …لطفا بفرمائید تا چه زمان باید باتری زیر شارژ باشد

مجتبی
مجتبی
3 سال پیش

سلام خوب هستین ایا میشه با دستگاه جوش باتری رو در حد روشن کردن ماشین شارژ کرد یعنی یکم شارژ شه تا ماشین استارت بخوره اگه میشه نحوه شارژ کردن باهاش رو بگین

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مجتبی
3 سال پیش

با سلام
خیر این روش برای شارژ باتری توصیه نمی شود

ابراهیم
ابراهیم
در جواب  مجتبی
1 سال پیش

بله.میشه.ولی باید بدونید چجور اینکار رو انجام بدید.و باید دستگاه جوش اینورتور باشه…اونا معمولا ده تا شونزده ولت و آمپر متغیر بالای بیست دارن.ولی با سرعت بسیار زیاد شارژ میکنن..در حد سی ثانیه

هادی
هادی
در جواب  مجتبی
1 ماه پیش

میشه. من انجام دادم. دستگاه جوش رو بزار رو یازده یا سیزده، منفی و مثبت وصل کن بعد دستگاه روشن کن تا چند دقیقه هم خاموش کن..

میلاد
میلاد
2 سال پیش

سلام قرص باتری چیه؟ شما پیشنهاد می کنید؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  میلاد
2 سال پیش

با سلام قرص باتری و طریقه استفاده: این محصول یک بسته است که ۱۲ تا قرص سفید رنگ داره به قیمت ارزان اما بسیار کمیاب می باشد. اگر باتری شما هنوز قدرت کافی را دارد داخل هر بخش باتری ۱ قرص بیاندازید. اگر قدرت باتری شما خیلی کم شده و استارت نمیخورد قرص را پودر کرده و وارد خانه های باتری کنید. و بعد از این عمل نیم ساعت ماشین را روشن بگذارید (حرکت کنید). آزمایشی جهت تست این قرص ها انجام نشده است ولی به طور کلی ۹۰ درصد آنها جواب نداده است زیرا علت خرابی باتری ها معمولا… خواندن ادامه ...

علی
علی
2 سال پیش

سلام. ببخشید من چون زیاد با ماشین موزیک گوش میدم باطریش همیشه ضعیف میشه. میخاستم بدونم اگه باطری رو در بیارم از جاش و با شارژر لب تاپ شارژ کنم،اگه خالی باشه تقریبا چند ساعت طول میکشه پر شه؟!
واینکه نشانه ی شارژ شدن باطری با شارژر لب تاپ، روشن شدن لامپ هستش دیگه. درسته؟!

وهاب
وهاب
در جواب  علی
2 سال پیش

دوست عزیز در حدی که نشانگر شارژ باطری سبز بشه زیر شارژ باشه…معمولا نیم تا یکساعت برای استارت کافیه

علیرضا مقصودنیا. تعمیرات رنجر
علیرضا مقصودنیا. تعمیرات رنجر
2 سال پیش

باسلام خیلی عالی و آموزنده تشکر سپاس

امید
امید
1 سال پیش

در روش شارژ با اداپتور لپ تاپ این لامپ چه نقشی باز میکند؟
آیا ولتاژ را کم میکند یا آمپر را
اگر به فرض یک آداپتور باشد 19 ولت و نیم آمپر آیا باز این لامپ لاازم است؟

Baba barghi
Baba barghi
در جواب  امید
1 سال پیش

نه دیگه شما وقتی ولتاژ و جریان کافی واسه شارژ باتری رو بهش وصل کردی دیگه لامپ نیاز نیست

علی
علی
در جواب  امید
8 ماه پیش

یکی از وسیله های مناسب اداپتور تامین برق ایفون هست بسیار عالی باطری رو شارژ میکنه

امین
امین
در جواب  علی
7 ماه پیش

چگونه میشه کمی توضیح بدی؟

حبیب
حبیب
10 ماه پیش

سلام چگونه باطری که روی ماشبن نباشه رواز باطری روی ماشین شارژ کنم

Mj*22
Mj*22
9 ماه پیش

درود برشما نداشتن دوبله یا زیر نویس ویدیو خیلی بده به نظر من اگر حتی بجای صدای اصلی یک موزیک ملایم بود هم بهتر از نسخه اصلی میبود با لحجه ای که طرف داره کمتر کسی متوجه منظورش میشه البته این نظر منه، بغیر از این مطالبی که گذاشتید خیلی خوب و کارآمد است که به تنهایی 5 ستاره دارد

شهاب
شهاب
8 ماه پیش

سلام ایا با دستگاه جوش کاری هم میشه باتری شارژ کرد و ایا این روش درستیه

بابک
بابک
6 ماه پیش

عالی تنها سایتی هستید که کلیپهای اموزشیتون عالیه واقعا ممنون از زحمتی که میکشید.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش