4.2
(121)

ده ها سنسور در سراسر یک وسیله نقلیه وجود دارد که به طور مداوم عملکرد و سلامت خودرو را چک می کنند. برخی سطوح اکسیژن، هوا یا دما را بررسی می کنند و برخی دیگر ضربه، لرزش ها و سطوح صدا را کنترل می کنند.

اما حسگر ضربه knock چیزی بیشتر از اینهاست.

%name سنسور ناک چیست؟
حسگر ضربه knock

Knock چیست؟

همچنین به عنوان پینگ یا انفجار موتور نیز شناخته می‌شود، ضربه موتور به صدا و واکنشی گفته می‌شود که زمانی اتفاق می‌افتد که جرقه‌زنی یا انفجار برنامه‌ریزی نشده دیگری در داخل سیلندر وجود دارد که از جرقه کنترل‌شده معمولی شمع جدا است. به عبارت دیگر، ضربه یک خبر بد برای موتور خودرو است. چندین اتفاق باید رخ دهد تا باعث این اتفاق شود.

%name سنسور ناک چیست؟
سنسور Knock

اساساً احتراق شمع یک شعله ایجاد می کند که از فضای باقی مانده سیلندر عبور می کند. حرکت شعله، هوا و مخلوط سوخت باقیمانده را تحت فشار قرار می دهد. افزایش فشار به معنای افزایش دما است و در برخی موارد آنقدر داغ می شود که احتراق دوم را ایجاد می کند. احتراق دوم جبهه شعله دوم را ایجاد می کند و هنگامی که این دو واکنش با هم برخورد می کنند، ضربه اتفاق می افتد.

صدای تق تق موتور چگونه است؟

صدای تق تق در موتور معمولاً مانند صدای ضربه، پینگ یا کلیکی است که از موتور می آید. صدا اغلب در هنگام ورود دریچه گاز و یا شتاب، بیشتر قابل توجه می شود.

نمونه‌ای از صدای تق تق در این ویدیو کاملاً مشهود است، اگرچه ما هیچ روش یا اقدامی را که در این کلیپ انجام شده است را تأیید نمی‌کنیم:

نحوه تشخیص صدای ضربه موتور

سنسور Knock چیست؟

سنسور Knock اساسا یک دستگاه کوچک “گوش دادن” در داخل یا روی موتور است که این ارتعاشات و صداهای نامنظم را که از قسمت موتور می آیند را تشخیص می دهد.

سنسور ضربه لرزش و صدایی که از قسمت موتور می آید را دریافت می کند، آن را به یک سیگنال الکترونیکی تبدیل می کند و سیگنال را به واحد کنترل موتور (ECU) می فرستد. سپس کامپیوتر خودرو اطلاعات را بررسی می کند و تعیین می کند که آیا زمان جرقه زنی باید تغییر کند یا خیر.

همچنین می تواند باعث ظاهر شدن چراغ هشدار موتور (CEL) شود یا به طور بالقوه بخشی از موتور را خاموش کند تا از آسیب بیشتر موتور جلوگیری کند.

سنسور Knock در کجا قرار دارد و عملکرد آن چیست؟

سنسور ضربه معمولاً مستقیماً به قسمت بیرونی موتور متصل می شود، اما در برخی موارد، در زیر منیفولد ورودی قرار می گیرد و صدای ضربه را در تمام حالت های کار موتور ضبط می کند تا از آسیب دیدن موتور جلوگیری کند.

%name سنسور ناک چیست؟
سنسور Knock

علائم سنسور Knock معیوب

علائم رایج خطا عبارتند از:

  • چراغ هشدار موتور روشن می شود.
  • کد خطا ذخیره شده است.
  • قدرت موتور کاهش می یابد.
  • افزایش مصرف سوخت

علل خرابی سنسورهای Knock

  • اتصال کوتاه داخلی
  • خرابی در سیم کشی
  • اتصال کوتاه سیم کشی
  • آسیب مکانیکی
  • نصب اشتباه
  • خوردگی
%name سنسور ناک چیست؟
علل خرابی سنسورهای Knock

وقتی سنسور ضربه خراب می شود چه اتفاقی می افتد؟

%name سنسور ناک چیست؟
نحوه عملکرد سنسور Knock

1. کاهش قدرت

هنگامی که اتومبیل شما تشخیص داد که سنسور Knock خراب است، خواهید دید که وسیله نقلیه شما قدرت خود را از دست می دهد. این بستگی به حد اکتان هر موتوری دارد که چقدر از قدرت خود کم می کند. از دست دادن توان باعث توقف و حتی کاهش سرعت می شود و به طور کلی، عملکرد خودرو متوقف می شود. به این ترتیب خرابی سنسور ضربه می تواند برای خودرو آسیب ایجاد کند.

“همچنین راههای افزایش قدرت موتور ماشین را بخوانید.”

2. افزایش مصرف سوخت

ممکن است شتاب خودرو به خصوص در بزرگراه کاهش یابد. ممکن است لازم باشد برای گاز دادن به خودرو فشار بیشتری به پدال گاز وارد کنید. یعنی مصرف سوخت خودرو افزایش می یابد و برای طی مسافت نیاز به سوخت بیشتری دارید. در این صورت در اسرع وقت خودرو خود را نزد مکانیک ببرید.

3. موتور غیرعادی عمل می کند.

یکی دیگر از علائم سنسور ضربه خراب این است که موتور به درستی عمل نمی کند. به خصوص زمانی که بار بسیار سبک یا بسیار سنگینی را حمل می کنید، نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد. گاهی اوقات، حتی پس از بروز چنین مشکلاتی، چراغ های خودرو روشن نمی شود. به هر حال در صورتی که موتور غیر عادی به نظر می رسید بهتر است به مکانیک مراجعه کنید.

4. چراغ موتور را بررسی کنید.

هنگامی که سنسورهای ضربه کار نمی کنند، چراغ موتور را بررسی کنید. خودروهای مدرن مجهز به سیستم‌های تشخیص داخلی هستند و بسیاری از قطعات و سنسورهای خودرو از جمله سنسورهای ضربه را کنترل می‌کنند. به همین دلیل است که وقتی متوجه چراغ هشدار موتور می‌شوید، نشانه‌ای برای هشدار در مورد مشکلات سنسورهای ضربه‌ای می باشد.

5. راندمان سوخت ضعیف

یکی از وظایف اصلی سنسورهای ضربه ای، بهینه سازی نسبت سوخت به هوا با اطمینان از احتراق مناسب است. بنابراین، یک سنسور ضربه ای معیوب می تواند تأثیر مخربی بر این فرآیند بگذارد. در این زمان، ECU نمی تواند تنظیمات لازم را انجام دهد بنابراین بر توزیع سوخت تأثیر می گذارد و باعث مصرف ناکارآمد سوخت خودرو شما می شود.

6. خطر انفجار و آسیب به موتور

سنسور ضربه برای جلوگیری از آسیب موتور ناشی از انفجار، که احتراق کنترل نشده و زودرس مخلوط سوخت و هوا است، ضروری است. اگر سنسور ضربه از کار بیفتد، ECU ممکن است نتواند انفجار را به طور دقیق تشخیص دهد و به موتور شما آسیب می رسد.

انواع سنسور ضربه

اکثریت بزرگی از سنسورهای ضربه ای Knock از سرامیک یا عناصر پیزوالکتریک استفاده می کنند. طبق گفته Science Direct «سرامیک پیزوالکتریک یک ماده هوشمند است که یک اثر مکانیکی (مانند فشار، حرکت یا لرزش) را به سیگنال الکتریکی و بالعکس تبدیل می‌کند. با توجه به اثر الکترومکانیکی، سرامیک های پیزوالکتریک در طیف گسترده ای از کاربردها مانند سنسورهای حرکت، ساعت ها، مبدل های قدرت اولتراسونیک، لیتوتریپترها، تمیز کردن اولتراسونیک، جوشکاری اولتراسونیک، لرزش گیرهای فعال، بلندگوهای فرکانس بالا، محرک ها، میکروسکوپ نیروی اتمی و خیلی کاربردهای دیگر استفاده می شوند.

%name سنسور ناک چیست؟
تصویر سنسور ضربه

علت ضربه موتور چیست؟

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است ضربه موتور رخ دهد. در اینجا چند علت بالقوه را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • زمان بندی ضعیف: جرقه در زمان مناسب مشتعل نمی شود.
  • مخلوط هوا و سوخت نامناسب: اگر نسبت هوا به سوخت نادرست باشد، می تواند مشکلات احتراق ایجاد کند.
  • رسوبات داخل سیلندر: کثیفی و آلاینده ها می توانند وارد سیلندر شده و انواع مشکلات را ایجاد کنند.
  • شمع های معیوب، ناسالم یا نادرست: انتخاب شمع اشتباه، شمع های رسوب گرفته، یا شکستگی شمع می تواند باعث جرقه ضعیف یا جرقه در زمان نادرست شود.
%name سنسور ناک چیست؟
ضربه موتور را نشان می دهد

پیش اشتعال چیست؟

پیش اشتعال اغلب با ضربه اشتباه گرفته می شود، اما در واقع دو چیز متفاوت هستند. در حالی که ضربه اغلب تقریباً همزمان با احتراق شمع اتفاق می افتد، پیش اشتعال قبل از احتراق شمع و اغلب زمانی که پیستون به سمت بالا حرکت می کند اتفاق می افتد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش