4.6
(242)

آیا صدای ضربه از زیر کاپوت شنیده می شود و فکر می کنید که صدای تق تق ناشی از یاتاقان مفصلی خراب است؟ خوب، اگر اینطور است، پس شما در جای درستی هستید، زیرا در این مقاله، در مورد عواملی که باعث خرابی یاتاقان می شود، توضیح داده شده است.

در این مقاله متوجه خواهید شد که چرا این مشکل در ماشین شما ظاهر شده است و چگونه می توانید آن را حل کنید. یا حداقل متوجه خواهید شد از بروز آن در آینده جلوگیری کنید. عمدتاً به این دلیل که خرابی یاتاقان اغلب قابل تعمیر نیست، زیرا برای شما هزینه زیادی در بر دارد. با این حال، اگر موتور خودرو کلاسیک باشد، ممکن است ارزش صرفه جویی داشته باشد.

%name دلایل خرابی یاتاقان
دلایل خرابی یاتاقان
دلایل خرابی یاتاقان

در این مقاله ابتدا قصد داریم مبحث یاتاقان های مفصلی را پوشش دهیم و با اصول اولیه این قطعات و تفاوت های یاتاقان اصلی و مفصلی بیشتر آشنا شویم. سپس به علت خرابی یاتاقان مفصلی و دلایل آن خواهیم پرداخت. پس از آن به برخی از علائم و همچنین نحوه تشخیص خرابی یاتاقان مفصلی می پردازیم. بنابراین، اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

یاتاقان مفصلی چیست؟

قبل از اینکه در مورد علت خرابی یاتاقان مفصلی بیشتر بدانیم، بیایید نگاهی به یاتاقان های مفصلی داشته باشیم، زیرا بسیاری از مردم با مشکلات مشابهی در مورد انواع یاتاقان دست و پنجه نرم می کنند، پس باید قبل از اینکه عمیق تر به علت خرابی یاتاقان مفصلی بپردازیم، این موضوع را به طور کامل توضیح دهیم.

یاتاقان مفصلی به عبارت ساده از نوع یاتاقان دو شاخه است. این نوع یاتاقان از دو نیمه یکسان ساخته شده است و وقتی این دو نیمه در کنار هم قرار می گیرند، یک دایره تشکیل می دهند.

%name دلایل خرابی یاتاقان
یاتاقان مفصلی

وقتی یاتاقان­ها در داخل این دایره روی موتور نصب می شوند، میل لنگ در حال چرخش است. بنابراین، متوجه خواهید شد که یاتاقان­ها چه کاری انجام می دهند.

آنها اساسا به پیستون ها اجازه می دهند تا به سمت بالا و پایین حرکت کنند و مهمتر از همه، آنها اجازه می دهند حرکت به آرامی به میل لنگ منتقل شود، بنابراین موتور می تواند بچرخد و قدرت ایجاد کند که سپس از میل لنگ به جعبه دنده و سپس به چرخ ها منتقل می شود.

یاتاقان ها این همه کار سنگین را انجام می دهند تا همه چیز به خوبی و روان کار کنند و همچنین پیستون ها را خوب و محکم نگه دارند.

یاتاقان های مفصلی معمولاً در دو طرح ارائه می شوند. پشتی فولادی و آلیاژ آلومینیوم یا پشتی فولادی و طراحی مس نیکل. هر دوی این انواع نسبتاً رایج هستند. اما یاتاقان های آلیاژ آلومینیوم بیشتر در موتورهای مدرن استفاده می شود.

تفاوت بین یاتاقان مفصلی و یاتاقان اصلی

یاتاقان مفصلی در مقابل یاتاقان اصلی

موضوع دیگری که مایلیم قبل از اینکه بدانیم چه چیزی باعث خرابی یاتاقان میله می شود به آن بپردازیم، موضوع تفاوت بین بلبرینگ میله ای و یاتاقان اصلی است. این چیزی است که بسیاری از مردم را گیج می کند. بنابراین، اجازه دهید این موضوع را به سرعت پوشش دهیم.

%name دلایل خرابی یاتاقان
یاتاقان اصلی در مقابل یاتاقان مفصلی

یاتاقان اصلی و یاتاقان مفصلی از نظر کارکرد و طراحی بسیار شبیه به هم هستند اما یک تفاوت بزرگ وجود دارد.

یاتاقان های اصلی وظیفه پشتیبانی از میل لنگ را دارند و به آن اجازه می دهند آزادانه بچرخد. یاتاقان های اصلی معمولاً بین بلوک موتور و درپوش اصلی یاتاقان می لغزند. سپس میل لنگ را می توان سفت کرد و مرحله بعدی مونتاژ باید برداشته شود.

مرحله بعدی هنگام مونتاژ، نصب یاتاقان های مفصلی است. یاتاقان های مفصلی بر خلاف یاتاقان های اصلی روی بلوک موتور قرار نمی گیرند بلکه روی میله های پیستون قرار دارند.

آنها بین میله و میل لنگ قرار می گیرند و به پیستون ها اجازه می دهند تا میل لنگ را در طول این فرآیند بچرخانند.

بنابراین، به طور خلاصه، یاتاقان های اصلی به میل لنگ اجازه می دهد تا بچرخد و آن را در جای خود نگه دارد. یاتاقان های مفصلی اطمینان حاصل می کنند که پیستون ها و میله ها به سمت بالا و پایین حرکت می کنند. وقتی این فرآیند را تجسم کنید، درک آن نسبتاً آسان تر می شود. بنابراین، جستجوی یک نمودار آنلاین ممکن است به شما در تجسم این اجزا کمک کند. حالا بیایید جلو برویم و بیاموزیم که چه چیزی باعث خرابی یاتاقان مفصلی می شود.

چه چیزی باعث خرابی یاتاقان مفصلی می شود؟

اکنون ما اصول اولیه را پوشش داده‌ایم و در مورد یاتاقان‌های مفصلی و تفاوت‌های بین یاتاقان های مفصلی و یاتاقان‌های اصلی بیشتر یاد گرفتیم.

حالا زمان آن فرا رسیده است که در مورد علل خرابی یاتاقان مفصلی اطلاعات بیشتری کسب کنیم و دلایل خرابی این قطعات را بیاموزیم. قطعا پشت هر اتفاقی دلایلی وجود دارد و در مورد یاتاقان های مفصلی نیز چنین است.

1. معضل نداشتن روغن

بهتر است با رایج ترین علت خرابی یاتاقان مفصلی شروع کنیم. شایع ترین دلیل خرابی یاتاقان مفصلی قطعا معضل نداشتن روغن است. معضل نداشتن روغن به این معناست که موتور شما روغن کافی ندارد.

این مشکل می تواند ناشی از مشکلات سیستم روغن کاری و همچنین مشکلات طراحی موتور باشد. برخی از موتورها از نظر طراحی بیشتر مستعد این معضل هستند. به عنوان مثال، موتورهای سوبارو و موتور EJ255.

%name دلایل خرابی یاتاقان
معضل نداشتن روغن موتور

اما معضل روغن همچنین می تواند ناشی از مقدار کم روغن نیز باشد. بنابراین، اگر نشتی روغن دارید و به سطح روغن داخل موتور اهمیت نمی‌دهید و هرگز نشانگر را چک نمی‌کنید. این احتمال وجود دارد که روغن موتور کم شود و موتور اساساً دچار معضل نداشتن روغن شود.

بنابراین، در این حالت، آنچه اتفاق می‌افتد این است که یاتاقان‌های مفصلی و رینگ‌های پیستون دچار خسارت می‌شوند و پیش از موعد از کار می‌افتند. این آسیب می تواند کل موتور را از بین ببرد. بنابراین، ما اولین علت را در مورد علت خرابی بلبرینگ پوشش دادیم، حالا بیایید به سراغ بعدی برویم.

2. روغن آلوده

حالا بیایید به دلیل احتمالی بعدی که باعث خرابی یاتاقان مفصلی می شود برویم. این مورد نیز یکی دیگر از دلایل بسیار شایع آسیب یاتاقان مفصلی و خرابی آن می باشد.

روغن آلوده می تواند به یاتاقان های مفصلی و همچنین یاتاقان های اصلی آسیب برساند.

هنگامی که موتور شما کار می کند، خاک و زباله زیادی در آن وجود خواهد داشت. چه تکه های فلزی، چه واشر یا برخی ناخالصی های دیگر، این ذرات میکروسکوپی تیز واقعا می توانند به یاتاقان­ها آسیب برسانند.

یکی دیگر از مواردی که می تواند روغن موتور را آلوده کند مایع خنک کننده است. اگر واشر باد کرده دیدید، احتمالاً روغن موتور با مایع خنک کننده مخلوط شده است.

در این شرایط روغن موتور بدرستی روغن کاری را انجام نمی دهد. بنابراین در این صورت یاتاقان ها ضرر می کنند و موتور شما دچار خرابی یاتاقان مفصلی می شود. همچنین، اگر از موتور برای مدت طولانی به این صورت استفاده کنید، کل موتور فرسوده می شود. بنابراین، به روغن موتور دقت کنید و مطمئن شوید که سطح مایع خنک کننده نیز خوب است. حالا بیایید به دلایل بعدی برای علت خرابی یاتاقان مفصلی برویم.

3. تعویض نکردن به موقع روغن موتور

یکی دیگر از دلایلی که باعث خرابی یاتاقان مفصلی می شود، مشکل نگهداری ضعیف است. نگهداری ضعیف یکی از دلایل اصلی سایش این قطعات است.

به معنی دیگر یعنی تعویض نکردن به موقع روغن موتور. خودروهای مدرنی که از روغن مصنوعی استفاده می کنند هر 10000 مایل نیاز به تعویض روغن دارند.

بنابراین، اگر این فاصله زمانی را رعایت نکنید و تعویض روغن خودروی خود را مدام به تعویق بیندازید، آسیب زیادی به موتور خودروی شما وارد می شود.

%name دلایل خرابی یاتاقان
تعویض نکردن به موقع روغن موتور

روغن قدیمی در داخل موتور گرما ایجاد می کند. از آنجایی که روغن موتور نه تنها روغن کاری می کند، بلکه گرما را نیز از موتور خارج می کند. اگر تعویض روغن موتور را به تعویق بیندازید، اوضاع را بدتر می کنید و در نهایت شما یک موتور فرسوده خواهید داشت.

اگر بعد از چند هزار مایل به فکر تعویض روغن خودرو بیفتید به راحتی 50000 مایل از عمر موتور شما کم می شود. به همین دلیل است که هرگز نباید تعویض روغن را نادیده بگیرید و مطمئن شوید که همیشه این کار را به موقع انجام می دهید. حالا بیایید به آخرین دلایل در لیست خود از دلایل خرابی یاتاقان مفصلی برویم.

4. فرآیند تولید ضعیف

یکی دیگر از مواردی که باعث خرابی یاتاقان مفصلی می شود، روند ضعیف ساخت یاتاقان های مفصلی است. گاهی اوقات یاتاقان‌های مفصلی ممکن است مشکل ساز باشند و موتور به طور قابل توجهی آنها را فرسوده کند.

این موضوع در بسیاری از موتورهای BMW که مشکلات یاتاقان مفصلی دارند نسبتاً رایج است. رایج ترین مدل هایی که این مشکل را دارند M3 و M5 و به طور خاص E46 M3، E90/E92 M3 و E60/63 M5.

بنابراین، قبل از اینکه تصمیم به خرید یکی از این موتورها به خصوص M5 بگیرید، مطمئن شوید که این موتور یک بار در طول عمر خود سرویس شده است. به خصوص اگر موتور مسافت پیموده شده بیشتری داشته باشد.

اهمیت این موضوع بدلیل هزینه های نجومی تعویض می باشد زیرا خرید یک موتور جدید می تواند به اندازه خرید یک ماشین برای شما هزینه داشته باشد. بنابراین، مراقب این موضوع باشید.

ما علت خرابی یاتاقان مفصلی را توضیح داده‌ایم، حالا بیایید علائم این مشکل را بررسی کنیم و ببینیم علائم رایجی که هنگام مواجهه با یاتاقان‌های مفصلی خراب تجربه خواهید کرد، چیست.

علائم خرابی یاتاقان مفصلی

همانطور که در مورد علت خرابی یاتاقان مفصلی بیشتر یاد گرفتیم. می توانیم در مورد علائم یاتاقان مفصلی خراب نیز اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

دانستن این علائم به ویژه برای افرادی که ماشین جدید خریداری کرده اند و نمی دانند که یاتاقان مفصلی روی ماشین خود دارند یا خیر بسیار مفید است. بنابراین، بیایید شایع ترین علائم مرتبط با خرابی یاتاقان را پوشش دهیم و بعد از آن یاد بگیریم که چگونه مشکل را تشخیص دهیم.

1. براده های فلزی در روغن

بنابراین، ما یاد گرفتیم که چه چیزی باعث خرابی یاتاقان مفصلی می شود، اکنون بیایید نگاهی به اولین علامتی بیندازیم که هنگام مواجهه با یاتاقان مفصلی خراب متوجه آن خواهید شد.

اولین موردی که در لیست علائم خرابی یاتاقان با آن مواجه خواهید شد، وضعیتی است که براده های فلزی در روغن مشاهده می کنید. در این حالت وقتی میله اندازه گیری روغن را بر می دارید متوجه می شوید که روی میله پره های فلزی وجود دارد. یا هنگامی که روغن را تعویض می کنید پوسته های فلزی را در روغن مشاهده می کنید.

%name دلایل خرابی یاتاقان
وجود براده های فلزی در روغن

در برخی موارد، این پوسته ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند. اما موضوع اصلی این است که باید مطمئن شوید که این تکه ها از یاتاقان های مفصلی هستند.

معمولا یاتاقان های مفصلی از نیکل مس یا آلومینیوم ساخته می شوند. اگر این تراشه ها رنگ زرد داشته باشند از جنس مس هستند. اما وقتی صحبت از آلومینیوم به میان می آید، تراشه ها نقره ای رنگ هستند.

%name دلایل خرابی یاتاقان
ساختار یاتاقان

بهتر است تا دیر نشده و موتور خودرو با مشکل جدی مواجه نشده، مشکل را تشخیص دهید. اگر به موقع تشخیص داده شود، می‌توانید تنها با تعویض این یاتاقان ها با یاتاقان جدید مشکل را برطرف نمایید.

2. شنیدن صدای تق تق از موتور

علامت بعدی در لیست علائم خرابی یاتاقان مفصلی که شایع‌تر هم هست علامتی است که باید در اسرع وقت یاتاقان ها را تعویض کنید.

این علامت زمانی است که از موتور صدای تق تق به گوش می رسد. در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می دهیم تا متوجه شوید چطور این اتفاق می افتد.

هنگامی که مواد کافی از یاتاقان موجود نیست، بین میل لنگ و میله بازی ایجاد می شود. در این شرایط، ممکن است صدای تق تق به گوش برسد. این علامت را می توان به عنوان یک ضربه فلزی قوی که از پایین موتور بوجود می آید توصیف کرد و وقتی صحبت از علت خرابی یاتاقان مفصلی می شود، در این شرایط، مشکل اغلب روغن کاری ضعیف است که باعث فرسودگی یاتاقان ها می شود.

3. فشار پایین روغن

آخرین علامتی که می خواهیم در مورد مشکل یاتاقان های مفصلی و خرابی آنها در مورد آن صحبت کنیم، فشار پایین روغن است.

فشار روغن به طور کلی مقاومتی است که روغن هنگام عبور از موتور با آن روبرو می شود. این فشار باید ثابت باشد، زیرا اگر روغن خیلی راحت جریان یابد، فشار روغن پایین خواهد بود و اگر روغن با موانعی در داخل موتور مواجه شود، این فشار زیاد خواهد بود.

%name دلایل خرابی یاتاقان
چراغ هشدار روغن موتور روشن می باشد

در واقع هر دو وضعیت خوب نیست. هنگامی که فشار روغن پایین است، به این معنی است که در داخل موتور سایش زیادی وجود دارد و روغن خیلی سریع حرکت می کند. از طرف دیگر، وقتی فشار روغن بالایی دارید، لجن روغن در داخل موتور وجود دارد که جریان روغن را مسدود می کند.

فشار روغن مناسب مقداری بین 25 تا PSI 60 است. هر مقداری کمتر از PSI 25 فشار روغن پایین در نظر گرفته می شود و این فشار پایین روغن می تواند ناشی از پمپ روغن ضعیف و بد، رینگ های آب بندی پیستون خراب و همچنین یاتاقان های مفصلی خراب و یاتاقان های اصلی فرسوده باشد.

بنابراین، اگر فشار روغن پایین به نظر می رسد اولویت اصلی و فوری این است که ماشین را به تعمیرگاه ببرید.

تشخیص یاتاقان مفصلی خراب

تا اینجا به چند دلیل خرابی یاتاقان مفصلی پرداخته ایم و رایج ترین علائم مرتبط با این مشکل را متوجه شده ایم. حالا زمان آن رسیده است که به چگونگی تشخیص یاتاقان مفصلی خراب بپردازیم.

اول از همه باید مطمئن شوید که روغن تمیز است و ذرات فلزی ندارد، فشار روغن پایین است یا اگر صدای تق تق از موتور به گوشتان می رسد، باید به سراغ تشخیص مشکل بروید.

حالا برای اینکه یاتاقان های مفصلی به درستی عیب یابی شوند، باید ظرف روغن را بردارید و سپس درپوش های میله ای را بردارید.

پس از برداشتن کلاهک ها، می توانید تمام یاتاقان ها را یکی یکی بررسی کنید و ببینید آیا آسیبی به آن ها وارد شده است یا خیر.

فقط مطمئن شوید که آنها را با هم اشتباه نمی گیرید، زیرا اگر قصد دارید دوباره آنها را روی موتور نصب کنید، هرگز کار نمی کنند.

خبر خوب این است که با تعویض یاتاقان ها می توانید از بروز مشکل جدی جلوگیری کنید. اما اگر میل لنگ بیش از حد خراشیده شده باشد، ممکن است به تعمیرگاه نیاز داشته باشد تا دوباره بدرستی کار کند اما در کل کار هزینه بری است.

نتیجه گیری

در این مقاله، در مورد اینکه چه چیزی باعث خرابی یاتاقان مفصلی می شود پرداخته ایم. ابتدا در مورد یاتاقان های مفصلی توضیح دادیم. سپس، تفاوت بین یاتاقان های مفصلی و یاتاقان های اصلی را بیان کردیم.

هنگامی که اصول اولیه را پوشش دادیم، متوجه شدیم که چه چیزی باعث خرابی یاتاقان مفصلی می شود و همچنین علائم خرابی یاتاقان مفصلی را بصورت مختصر توضیح دادیم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش