4.7
(121)

اگر در منزل یا محل کار خود دوربین مداربسته داشته باشید، احتمالا با کلمه رک نیز آشنا هستید و می دانید که به چه چیزی رک دوربین مدار بسته می گویند.

در واقع یک محفظه فلزی با ابعاد مشخص است که تجهیزات دوربین مداربسته نظیر سوییچ شبکه، روتر، دستگاه ضبط، دستگاه یو پی اس و باطری ups و… را در خود جای می دهد تا علاوه بر اینکه ظاهر منظم تری داشته باشند، از آسیب های احتمالی و قرار گرفتن در معرض آفتاب و باران و عوامل آسیب رساننده در امان بمانند.

رک دوربین4 300x199 رک دوربین مداربسته چیست؟
منظر از رک دوربین مداربسته چیست؟

با فراگیر شدن استفاده از سیستم های دوربین مداربسته و تجهیزات شبکه، نیاز به استفاده از وسیله ای برای نگهداری و محافظت از تجهیزات شبکه و دوربین مداربسته مثل کابل، سوییچ، دستگاه های DVR و NVR به وجود آمد. در این مطلب از کیان باتری به معرفی رک دوربین مداربسته می پردازیم و نکات مهم در انتخاب این محصول را شرح خواهیم داد.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید یو پی اس مخصوص دوربین مداربسته

رک دوربین مداربسته چیست؟

رک دوربین 300x300 رک دوربین مداربسته چیست؟
رک دوربین مداربسته چیست؟

در هنگام نصب دوربین مدار بسته به غیر از تجهیزات اصلی شامل دوربین، دستگاه ضبط و … از ادوات دیگری نیز استفاده می شود که کار نصب را آسانتر نموده و همچنین بر کیفیت پروسه نصب می افزایند. از جمله این ادوات رک دوربین مداربسته است.

رک ها باکس های درب داری هستند که سایر تجهیزات را در خود جای می دهند. از جمله تجهیزاتی که داخل رک قرار می گیرند می توان به دستگاه های ضبط، سوئیچ شبکه، دستگاه سرور، مودم، روتر و … اشاره نمود.

وجود رک باعث می شود تا امنیت سیستم بالاتر رود. با قراردادن تجهیزات در داخل رک امکان آسیب دیدن آنها بر اثر عوامل محیطی مانند رطوبت، نفوذ مایعات، گرد و غبار و … کاهش یافته و همچنین دسترسی به تجهیزات توسط افراد متفرقه کاهش می یابد. زیرا رک ها دارای درب بوده و می توان آنها را قفل کرد.

چرا از رک برای دوربین مداربسته استفاده می شود؟

ضرورت استفاده از رک در دوربین مداربسته

تجهیزات مدار بسته معمولا با توجه به نوع کاربری که دارند، در مکان های مختلفی قرار داده می شوند و ممکن است در معرض شرایط جوی مختلفی اعم از باد و باران و گرد و غبار قرار گیرند. رک های دوربین نقش محافظتی داشته و دارای واحد اندازه گیری مختص به خود با نام رک یونیت (UNIT)هستند. هر یونیت اندازه ای برابر با ۲ اینچ و یا ۵ سانتیمتر دارد.

کاربرد رک دوربین 300x150 رک دوربین مداربسته چیست؟
کاربرد رک Rack در دوربین مداربسته

در سیستم دوربین های مداربسته همانطور که گفته شد از هر دو نوع رک به منظور حفاظت از برخی تجهیزات و یا کل سیستم دوربین مداربسته در پروژه های مهم و بزرگ استفاده می شود.

بطوریکه شاهد آن هستیم که از نوع دیواری برای قرار دادن قسمتی از تشکیلات دوربین مداربسته IP مانند سوئیچ و مودم و در صورت دیگر در مدل ایستاده که ابعاد بزرگی هستند که سیستم دوربین مدار بسته اعم از آنالوگ و دیجیتال تمام تشکیلات را بمنطور حفاظت از شرایط جوی و دسترسی عموم درون این قفسه بزرگ قرار داده می شود که براساس نیاز باید مدل رک دلخواه را باتوجه به کاربردی که از آن انتظار هست با ید انتخاب کنیم.

انواع رک دوربین مداربسته

انواع رک دوربین 300x300 رک دوربین مداربسته چیست؟
فروش انواع رک دوربین

رک ها از نظر نوع ساخت به انواع متفاوتی طبقه بندی می شوند اما بطور کلی این قفسه محافظ دوربین مداربسته به ۲ دسته تقسیم می شود که این دو دسته عبارتند از :

  1. رک دیواری دوربین 

این رک ها برای شبکه های دوربین کوچکی مورد استفاده قرار میگیرد که تنها نیاز به قرار دادن دستگاه دی وی آر است البته لازم است بدانید بیش از 90 درصد افراد در بازار برای دوربین مداربسته خود از این نوع رک استفاده می کنند مگر در موارد خاص که تعداد تجهیزات زیاد باشد و از رک ایستاده استفاده شود

این مدل رک دارای ابعاد نسبتاً کوچک نسبت به نوع ایستاده می باشد و از آن برای نگهداری  بخشی از تجهیزات سرور شبکه مانند مودم، سوئیچ و دیگر تجهیزات جانبی سیستم شبکه بکار می رود که با توجه به ابعاد کوچکی که دارد بر روی دیوار نصب می شود.

ابعاد این مدل از رک ها دارای ارتفاع ۵، ۶، ۷  و ۹ یونیت می باشد و عمق آنها بین ۳۵ تا ۴۵ سانتیمتر باشد که در بعضی مدلها تا ۶۰ سانتی متر هم دیده شده است.

در این مدل از رک ها قابلیتی مانند چرخش رک تا ۱۰۰ درجه می باشد همچنین در برخی مدلها درب آنها از بغل و یا حتی از پشت بصورت یک تکه یا دو تکه قابل باز کردن می باشد.

  1. رک ایستاده دوربین

رک دوربین مداربسته ایستاده یکی از انواع رک ها می باشد که در روی سطح زمین قرارمیگرد این رک های را شما می توانید بیشتر در اتاق های سرور مشاهده نمایید مگر در موارد نادری می توانید این رک ها را برای دوربین های مداربسته مشاهده نمایید. این رک ها بر خلاف رک های دیواری دارای حجم بالاتری می باشد و می تواند تجهزات بیشتری را در خود جای دهند

در این مدل از رک با توجه به ابعاد بزرگتری که نسبت به نوع دیواری دارند می شود تمام اجزای یک سرور بمنظور محافظت کامل و دسترسی بهتر درون این قفسه بکار برد و همانطور که مشخص است قابلیت قرار دادن تجهیزات بیشتری در این مدل نسبت به نوع قبلی وجود دارد.

ارتفاع این رک های دیواری به ترتیب ۱۶، ۲۱، ۲۸، ۳۶، ۴۰ و ۴۴  unit باشد و عمق آنها با ابعاد ۶۰، ۸۰، ۱۰۰ و یا حتی بیشتر تولید می شود.

در این مدل از رک این قابلیت وجود دارد که در تمام قسمت های بدنه آن درب تعبیه شده و می توان این قفسه را در از قسمتهای بالا/ پایین و چهار طرف بقل بمنظور دسترسی بهتر به تمام تجهیزاتی که درون آن قرار داده شده دسترسی وجود داشته باشد.

اجزای تشکیل دهنده رک دوربین

دوربین های مداربسته همگی دارای رک هستند و تجهیزات رک دوربین معمولا دارای شش قسمت اصلی است:

  1. درب که به صورت تمام شیشه ای یا دارای فریم فلزی است.
  2. لایت پنل که به منظور ایجاد روشنایی داخل رک دوربین مدار بسته نصب می شود.
  3. پاور ماژول که برای رساندن برق به همه قطعات استفاده می شود و نقش یک چند راهی برق را در رک ایفا می کند.
  4. بلنک پنل ها که برای حفاظت بیشتر از اجزای حساس داخل رک استفاده می شوند. بلنک پنل ها در مدل های 3، 2، 1 و 4 یونیت وجود دارند.
  5. فن رک دوربین مدار بسته ممکن است روی سقف یا کف رک قرار گرفته باشد و وظیفه آن خنک نگه داشتن اجزا و قطعات داخل رک است.
  6. سینی وظیفه جداسازی بخش های مختلف داخل رک و همچنین قرار دادن قطعاتی مانند مانیتور سرور که عرضشان از عرض رک کمتر است را بر عهده دارد.

نحوه قرار گیری DVR یا NVR دوربین در رک

دستگاه های ضبط کننده سیستم مداربسته با توجه به شکل بدنه به فرم های متفاوتی داخل رک قرار میگیرند. بعضی از این دستگاه ها با کیس های 19 اینچی ساخته می شوند. این دستگاه ها از طریق گوشواره های بر روی رک بسته خواهند شد.

در صورتی که عرض دستگاه از این اندازه کمتر بود بهتر است از سینی ثابت یا متحرک برای نصب دستگاه انجام شود.

مقاله پیشنهادی: رک مخابراتی چیست و چه فرقی با انواع رک ها دارد؟

مشخصات انتخاب رک دوربین مداربسته

دوربین مدار 300x188 رک دوربین مداربسته چیست؟
انتخاب کابینت دوربین مداربسته

رک شامل یک قفسه فلزی است که تجهیزات شبکه و ادوات وابسته مانند سوئیچ شبکه، سرور و. . را در خود جای می دهد، رک دوربین مدار بسته هم همانطور که از نامش پیداست به رکی گفته می شود که فضای مناسب برای نصب سوئیچ شبکه و DVR یا NVR دوربین مدار بسته را داشته باشد.
در این قسمت برخی از مهمترین ویژگی ها در انتخاب یک رک مناسب را توضیح می دهیم.

  • اندازه رک دوربین

نخستین عاملی که در انتخاب یک رک مناسب دوربین باید مورد توجه قرار بگیرد اندازه یا ارتفاع رک است، واحد ارتفاع رک یونیت است و هر چقدر رک بزرگتر باشد تعداد یونیت هی آن بیشتر است.

فاصله هر یونیت از هم حدود 44. 45 میلیمتر می باشد. دقت داشته باشید که در انتخاب رک مناسب دوربین باید برای هر قطعه ی اکتیوی که در رک نصب می کند یک یا دو یونیت به عنوان فضای اضافی جهت تهویه مناسب آن در نظر بگیرید، به عنوان مثال:
اگر ارتفاع NVR مورد استفاده 5 یونیت باشد. باید یک یونیت از بالا و یک یونیت از پایین اضافه برای تهویه مناسب دستگاه ضبط فضای اضافه در نظر بگیرید.

اندازه رک 300x158 رک دوربین مداربسته چیست؟
اندازه رک یا کابینت دوربین مداربسته

رک دوربین معمولا از 4 یونیت شروع شده و تا 42 یونیت می تواند ارتفاع داشته باشد. اندازه رک با توجه به تعداد تجهیزات درون آن انتخاب می شود

اندازه رک دوربین مداربسته به موارد زیر بستگی دارد:

  • تعداد تجهیزات درون رک
  • دستگاه ضبط تصاویر دوربین مدار بسته
  • سوئیچ شبکه
  • پچ پنل فیبر
  • پچ پنل شبکه
  • کامپیوتر مانیتورینگ
  • کنترلر دوربین متحرک
  • مودم شبکه
  • سیستم UPS
  • باتری یو پی اس
  • مانیتور

رک یا کابینت باتری چیست؟

  • نوع رک دوربین

رک ها بر اساس نوع استفاده شان در صنعت مدار بسته بسته به دو دسته عمده رک دیواری و رک ایستاده تقسیم می شوند.

رک دیواری همانگونه که از اسمش پیداست مخصوص نصب بر روی دیوار طراحی شده است و توان نصب سوئیچ یا یک دستگاه ضبط تصویر دوربین را دارد. رک های دیواری در ارتفاع 4 یونیت تا 12 یونیت در بازار وجود دارند. رک های دیواری معمولا دارای درهای شیشه ای هستند که در جلوی رک یا کناره های آن تعبیه شده است.

رک ایستاده با توجه به نامشان به صورت ایستاده و روی زمین وجود دارند، ارتفاع رک های ایستاده از 16 یونیت شروع شده و تا 47 یونیت وجود دارند این رک ها برای نصب تعداد پر شماری از تجهیزات شبکه و پروژه های مدار بسته بزرگ طراحی و روانه بازار می شوند.

  • عمق و عرض رک دوربین

عرض رک های موجود در بازار از ابعاد متفاوتی تشکیل شده است اما معمولا رک های مورد استفاده در پروژه های مدار بسته عرض 19 اینچی ( 482. 6 میلیمتر ) دارند چرا که تمامی تجهیزات استفاده شده در سیستم مدار بسته مانند:

سوئیچ شبکه و NVR یا DVR دارای عرض 19 اینچی هستند. علاوه بر ارتفاع و عرض رک، عمق رک دوربین مدار بسته نیز اهمیت دارد، عمق رک معمولا در ابعاد مختلفی وجود دارد. عمق 45 سانتیمتر، 60 سانتیمتر، 80 سانتیمتر و عمق 100 سانتیمتر همگی اندازه عمق رک ها را نشان می دهند.

کاربران می توانند با توجه به تجهیزات مورد نیاز به کار رفته در پروژه مدار بسته رک مورد نیاز خود را انتخاب نمایند. معمولا در یک پروژه مدار بسته از رک با عمق حداقل 80 سانتیمتری استفاده می شود.

  • فن و تهویه مناسب

فلسفه استفاده از رک، حفاظت از تجهیزات شبکه و تجهیزات امنیتی نصب شده درون آن می باشد در واقع رک دوربین مدار بسته از تجهیزات درونش بصورت فیزیکی حفاظت می کند. نکته مهم دیگر در رک ها، وجود فن و تهویه مناسب برای چرخش مناسب هوا و برون داد هوای گرم ناشی از عملکرد تجهیزات درون رک می باشد.

در صورت نصب غیر استاندارد فن های تعبیه شده در رک های دیواری یا ایستاده، جریان هوا به درستی درون رک نمی چرخد و این مهم می تواند به دستگاه های درون رک مانند سوئیچ و NVR آسیب جدی وارد کند.

اگر قصد اجرای یک پروژه دوربین مدار بسته استاندارد را دارید، به خاطر داشته باشید که یکی از مهمترین کار ها انتخاب رک یا رک های مناسب است رک مناسب می تواند با حفظ تجهیزات اکتیو شبکه، صحت عملکرد سیستم را تضمین کند.

راهنمای خرید بهترین رک دوربین

رک دوربین2 300x246 رک دوربین مداربسته چیست؟
rack دوربین مدار بسته

با توجه به موارد گفته شده می توانید ویژگی های زیر را برای Rack دوربین مداربسته در نظر بگیرید:

  1. رک ها در اندازه های متفاوتی ساخته می شوند اما رایج ترین نوع رک ها، رک های 19 اینچی هستند که استفاده از آنها در تجهیزات مداربسته رایج است. فاصله 19 اینچ در ریلها می بایست مطابق با استاندارد کامپیوتری، مخابراتی و صوتی IEC60297 باشد.
  2. ورودی و خروجی برای انواع کابل ها از بالا و پایین رک وجود داشته باشند.
  3. سیستم تهویه ی یا فن مناسبی داشته باشد که معمولا در قسمت بالای رک قرار می گیرد.
  4. رک های ایستاده باید دارای پایه و چرخ جهت جابه جایی آسان باشند.
  5. دارای قفل امنیتی جهت جلوگیری از دسترسی افراد مختلف باشد.

قیمت رک دوربین مداربسته

لیست قیمت زیر مربوط به رک باتری همراه با باتری های یو پی اس سیلد اسید می باشد، جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین کیان باتری تماس بگیرید.

برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش