4.4
(66)

امروزه استفاده از خودروهای ضدگلوله تنها مخصوص به افراد سیاسی نیست و افراد مرفه جامعه نیز با پرداخت هزینه های شخصی اقدام به خرید خودرو ضد گلوله می کنند؛ به همین جهت در این دهه ساخت خودروهای ضد گلوله به یک تجارت بزرگ تبدیل شده است که پول بسیاری هم در آن وجود دارد. اگر شما نیز در مورد این خودروها کنجکاو هستید و می خواهید بیشتر در مورد آن ها بدانید همراه کیان باتری باشید تا ببینیم یک ماشین ضدگلوله چگونه ساخته می شود؟

ماشین 1 خودرو ضدگلوله چگونه ساخته می شود؟
خودروهای ضدگلوله

منظور از ماشین ضدگلوله چیست؟

ایرانی خودرو ضدگلوله چگونه ساخته می شود؟
خودرو ضدگلوله در ایران برای رئیس جمهور

خودرو ضد گلوله یا ماشین زره پوش یک وسیله نقلیه می باشد که ضریب امنیتی بسیار بالایی دارد، مسلما در جهان افرادی وجود دارند که احتمال ترور آن ها وجود دارد مثل: دانشمندان هسته ای، مولتی میلیاردرها، سیاستمندان و …

این افراد می توانند با سوار شدن بر این خودروها این آسودگی را پیدا کنند که خطری آن ها را تهدید نمی کند.

شکل ظاهری این خودروها بسیار شبیه به ماشین های معمولی است و تنها تفاوتی که میان ها وجود مقاومت بدنه و قطعات خودرو است. در حال حاضر کمپانی های محدودی در این زمینه فعالیت می کنند که وابسته به نیاز مشتری اقدام به ساخت خودرو می کنند.

ماشین های ضد گلوله دارای طول عمر مشخصی هستند و به نوعی عمر آن ها وابسته به قطعاتی است که در خودرو استفاده می شود. هر چه قدر ابزار های استفاده شده پیشرفته باشد، در نتیجه طول عمر خودرو بالاتر می رود.

اما بیایید ببینیم چگونه می توان یک ماشین معمولی را تبدیل به خودرو ضد گلوله کرد؟!

خودروی ضدگلوله چگونه ساخته می شود؟

بدنه خودرو ضدگلوله چگونه ساخته می شود؟
قسمت های مختلف خودرو ضدگلوله

همان طور که کفتیم این خودروها در اصل همان ماشین های معمولی هستند که توسط تیم سازنده به یک خودرو ضدگلوله تبدیل می شود. اصولا این کار با تعویض قطعات اصلی ماشین انجام می شود. قطعاتی مثل: بدنه، شیشه ها و لاستیک ها.

حتی ممکن است در صورت نیاز بهینه سازی هایی هم بر روی موتور و سیستم تعلیق خودرو انجام شود. در ادامه بیشتر به توضیح این موضوع می پردازیم.

مقاوم سازی بدنه

ویژگی خودرو ضدگلوله چگونه ساخته می شود؟
نمونه ای از درب های ماشین ضدگلوله

اولین قدمی که برای ساخت خودرو ضدگلوله برداشته می شود این است که تمامی قسمت های داخلی خودرو اعم از ترئینات داخلی، کف پوش ها و سیم کشی خارج می شود. پس از قسمت های بدنه خودرو به صورت تک به تک برش داده می شود و در داخل از مواد مقاوم تر استفاده می شود.

این که دقیقا از چه موادی استفاده و تا چه اندازه مقاوم باشند بستگی به سفارش مشتری دارد، می توان برای داخل آن ها از صفحات فولادی، پلاستیکی یا کولار استفاده کرد.

به طور کلی معمولا برای درب های خودرو از صفحات فولادی استفاده می شود و برای قسمت های سقف و کف خودرو به سراغ پلاستیک های مقاوم می روند.

معمولا برای تمامی خودروهای ضدگلوله از گارد اضافی بر روی سپر ها استفاده می شود. این سپرها این امکان را به خودرو می دهند که از موانع مختلف عبور کند و در حین حال از قطعات داخلی مثل رادیاتور در برابر عوامل خارجی محافظت می کند.

توجه کنید که یکی از مهم ترین اهدافی که در ساخت خودروهای ضدگلوله باید رعایت شود این است که هیچ گونه جلب توجهی نکنند، بنابراین این خودرو ها نباید هیچ گونه تفاوتی با ظاهر یک خودرو معمولی داشته باشند.

به همین دلیل اگر یک ماشین ضدگلوله توسط یک شرکت حرفه ای ساخته شود شما به سختی می توانید آن را شناسایی کنید.

شیشه ها

در صنعت ساخت ماشین های ضدگلوله از شیشه به عنوان یک محافظ شفاف زره ای استفاده می شود. اگر در ظاهر به شیشه های خودرو ضدگلوله و ماشین های معمولی نگاه کنید، هیچ گونه تفاوتی میان آن ها احساس نمی کنید.

پس چه چیزی شیشه های ضدگلوله را خاص کرده است؟

شیشه‌ های ضدگلوله یک ساندویچ‌پ نل ساخته‌ شده از پلی کربنات و سرب هستند که به طور معمول، ضخامتی برابر با 0.8 اینچ دارند.

این شیشه‌ها قادر هستند تا در مقابل گلوله ‌های کالیبر 9 میلی‌متری مقاومت کنند. انواع مقاوم ‌تر این شیشه حدود دو اینچ ضخامت دارند و در مقابل شلیک گلوله‌های 30-06 اسپرینگ فیلد (30-06 Springfield) که از تفنگ‌های تک‌تیرانداز شلیک می‌شود، مقاوم هستند. با توجه به این‌ که شیشه ‌های ضدگلوله نسبت به شیشه ‌های عادی وزن بیشتری دارند، باید موتور شیشه‌ بالابر استاندارد چنین خودرو هایی را با انواع قوی ‌تر جایگزین کرد.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره دودی کردن شیشه خودرو

لاستیک ها

امروزه در صنعت خودروسازی استفاده از لاستیک های ران فلت گسترش بسیاری پیدا کرده است، اما مسئله ای که است مقاوم نبودن آن ها در مقابل شلیک گلوله می باشد. به همین دلیل برای ماشین های ضدگلوله، معمولا از لاستیک های قوی تری که کامپوزیت ران فلت نام دارند استفاده می شود.

تولید این لاستیک ها به صورت عمده نمی باشد و توسط شرکت هاچینسون و سفارشی ساخته می شود.

برای ساخت این نوع لاستیک ها، از پلیمر های قوی استفاده می شود که درون هر یک تایر ها قرار گرفته اند. وجود این حلقه های پلیمری باعث می شود تا لاستیک در اصابت گلوله مقاوم شود و در صورت برخورد گلوله به لاستیک و کم شدن فشار هوای درون تایر، خودرو با سرعت 60 مایل بر ساعت یا 95 کیلومتر بر ساعت برای مدتی به مسیر خود ادامه دهد.

سیستم تعلیق و پیشرانه

مسئله ای که در ساخت خودروهای ضدگلوله وجود دارد این است که حتی اگر از ساده ترین و ارزان ترین زره استفاده شود 250 کیلوگرم به وزن خودرو اضافه می شود.

با این وجود اگر بخواهیم از یک ست کامل تجهیزات ضدگلوله برای خودرو استفاده کنیم چیزی حدود 700 کیلوگرم به وزن خودرو اضافه می شود. بنابراین اصلاح شاسی خودرو، سیستم تعلیق و پیشرانه برای سازگاری با این وزن ضروری به نظر می‌ رسد.

موتور هایی که به تازگی در خودروهای مدرن استفاده می شود این توانایی را دارند که با وزن بیشتر خودرو مقاومت کنند، اما اگر مشتری تمایل داشته باشد که شرکت ‌های تولیدی با بهینه‌  سازی توربو شارژر و سوپر شارژرها نسبت به افزایش قدرت و گشتاور موتور اقدام کنند. در این صورت تقویت شاسی خودرو و فنربندی نیز اقدامی ضروری هنگام تولید خودروهای ضدگلوله است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

امروزه برخی از مشتریان تمایل بیشتری نسبت به ماشین های شاسی بلند نشان داده اند، بنابراین شرکت های تولیدی رو به این سمت رفته اند. در این خودرو ها از شاسی و فنربندی دودیفرانسیل سایز بزرگ استفاده شده است و آن ‌قدر قوی و مقاوم هستند که بتوان زره‌هایی به وزن 900 کیلوگرم را به خودرو افزود.

ویژگی خودروهای ضدگلوله چیست و میزان مقاومت آن ها چقدر است؟

همان طور که در مطالب بالا مطالعه کردید، میزان وزن و امنیت ماشین های ضدگلوله کاملا وایسته به سفارش مشتری می باشد. با این حساب هرچه قدر شما بخواهید از امنیت بیشتری استفاده شود باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. به طور کلی اگر خودرو شما به صورت کامل ضدگلوله شود میانگین 500 کیلوگرم به وزن خودرو اضافه می شود.

سپرهای ضدگلوله در تمامی نقاط خودرو نصب می شود، حتی به دور باتری!

امروزه خودروهای ضدگلوله به نحوی ساخته می شوند که می توانند در برابر انفجار و حرارت بالا مقاومت مناسبی از خود نشان دهند.

البته توجه داشته باشید که تنها ویژگی ماشین های ضدگلوله مربوط به امنیت آن ها نمی باشد، اتاقک این خودروها بسیار لوکس می باشد و تجهیزات سرمایشی، گرمایشی، ارتباطی و کمک های اولیه بسیار پیشرفته اند دارند.

همچنین درست است که به نوعی به نحوه ساخت این خودرو ها اشاره کردیم، اما مواد مقاومی که در قطعات آن ها استفاده می شود به صورت راز می باشد و تولید کنندگان این خودروها آن را به صورت محرمانه نگه داشته اند.

در ویدیو زیر می توانید مشاهده کنید که زمانی که با تفنگ به شیشه و بدنه ماشین های ضدگلوله شلیک می شود چه اتفاقی می افتد و به نوعی تست ماشین ضد گلوله را ببینید.

معایب خودروهای ضدگلوله چه می باشد؟

  • افزایش یافتن میزان وزن خودرو که سبب می شود عملکرد فنی پیشرانه های کاهش یاید و در نتیجه مصرف سوخت بالاتر می رود.
  • شیشه های ضدگلوله را نمی توان به صورت کامل باز کرد.
  • در شیشه های این خودرو از ضخامت بسیار بالایی استفاده می شود، این موضوع می تواند منجر شود که شما دید شیشه جلو کم شود.
  • هزینه تعویض قطعات آن بسیار بالا است.

برترین خودروهای ضدگلوله در جهان

بهترین خودرو ضدگلوله چگونه ساخته می شود؟
بهترین ماشین های ضدگلوله در جهان

تا اینجا به خوبی با ماشین های ضدگلوله و نحوه ساخت آن ها آشنا شدید، حالا شاید این سوال برایتان ایجاد شود که بهترین ماشین های ضدگلوله در جهان چه نام دارند؟

تانک رضوانی، یک هیولا واقعی

تانک رضوانی خودرویی از کمپانیRezvani Motors است که در کالیفرنیا قرار دارد. این خودرو علاوه بر ظاهر شیک و جذابی که دارد، قدرت بسیار بالایی نیز دارد. این تانک دارای یک موتور 3.6 لیتری است که به آخرین تکنولوژی مجهز شده است. اگر به دنبال یک خودرو شاسی بلند مناسب تعقیب و گریز می باشید، این خودرو بهترین انتخاب برای شماست.

مرسدس-مایباخ پولمَن گارد

افرادی که هم به دنبال راحتی می باشند و هم ایمنی و امنیت می توانند به سراغ خودرو Mercedes-Maybach Pullman Guard بروند. درون این خودرو از فضای بسیار بالایی استفاده شده است که این امکان را برای سرنشینان فراهم می کنند به راحتی روبروی یکدیگر قرار بگیرند و حتی جلسات کاری برگزار کنند. برای درب های این خودرو از پنل های بسیاری مقاومی استفاده شده است که به خوبی از افراد درون ماشین محافظت می کند.

رنج‌ روور HSE

بدنه این خودرو به اندازه ای قوی است که نسبت به هر نوع گلوله می تواند مقاومت نشان دهد. البته نه تنها بدنه، بلکه شیشه ها و لاستیک های این خودرو به نحوی ساخته شده اند که این خودرو را به یک ماشین ضدگلوله کامل تبدیل کرده اند.

 لینکلن تون‌کار بی‌پی‌اس «Lincoln Town Car BPS»

خودرو 2 خودرو ضدگلوله چگونه ساخته می شود؟
عکس خودروی ضدگلوله

این خودرو به اندازه ای استحکام دارد که نه تنها در برابر گلوله، بلکه حتی در مقابل نارنجک نیز خم به ابرو نمی آورد. این خودرو برای اولین بار در سال 2004 معرفی شد که در تمامی این سال ها توانست رضایت های بسیاری را نسبت به خود جلب کند.

دارتز پرومبرون آیرون دایمند «Dartz Prombron Iron Diamond»

شرکت دارتز جزو کمپانی هایی می باشند که سابقه طولانی در زمینه تولید ماشین های ضدگلوله دارد، این کمپانی معمولا در ساخت خودرو های خود از طراحی های بسیار جابی استفاده می کند که باعث می شود خودروی تولیدی نسبت به دیگر خودروها متمایز شود.

دارتز پرومبرون موناکو مدل الماس

برای ساخت بدنه این خودرو از یک لایه کولار استفاده شده که اگرچه بسیار سبک می باشد اما مقاومت آن تا حدی است که بتواند جلوی هر نوع گلوله ای را بگیرد. این خودروی شاسی بلند برای اولین بار در سال 2009 معرفی شد که به عنوان یکی از گران قیمت ترین خودروهای ضدگلوله به حساب می آید.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با نحوه ساخت خودروهای ضدگلوله آشنا نماییم. نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما کدام خودروی ضدگلوله می تواند به عنوان بهترین ماشین ضدگلوله معرفی شود؟

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
طاهری
طاهری
2 سال پیش

قیمت ماشین ضد گلوله در ایران چقدره؟

محسن رحیمی
محسن رحیمی
1 سال پیش

مقاله بسیار با کیفیتی بود

مشاوره رایگان و ثبت سفارش