4.4
(246)

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یکی از مدارک مربوط به خودرو خود را گم کرده باشید، در چنین شرایطی شما باید مراحی را طی کنید تا بتوانید المثنی مدرک مربوطه را تهیه کنید، اما این مراحل به چه صورت می باشد و چه کارهایی نیاز است که انجام شود؟ در این سری از مقالات کیان باتری درباره گم شدن مدارک ماشین و مراحل اخذ مجدد آن صحبت میکنیم؛ پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

گم شدن زمان گم شدن مدارک ماشین چه باید کرد؟
گم شدن مدارک ماشین

گم شدن کارت خودرو

کارت ماشین زمان گم شدن مدارک ماشین چه باید کرد؟
گم شدن کارت خودرو

کارت خودرو از مهم ترین مدارک ماشین می باشد که شما همیشه در هنگام رانندگی باید همراه خود داشته باشید، اگر شما به هر دلیلی کارت ماشین را گم کنید، در صورتی که پلیس جلوی شما را بگیرد و این کارت را برای ارائه نداشته باشید جریمه می شوید، حتی اگر خودرو شما به پارکینگ منتقل شود تا نبود این کارت امکان ترخیص آن وجود ندارد.

این موارد نشان می دهد که اهمیت کارت خودرو برای راننده تا چه اندازه مهم است. بنابراین اگر شما کارت خودرو را گم کردید باید سریعا مفقود شدن آن را آگهی کنید تا از سواستفاده های احتمالی جلوگیری شود.

پس از آگهی کردن اعلام مفقودی می توانید به سایت پست یافته مراجعه کنید تا از پیدا شدن احتمالی آن اطلاع پیدا کنید؛ پس از این موضوع در صورت پیدا نشدن باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید تا اقدامات لازم جهت دریافت کارت جدید را انجام دهید.

برای خرید باتری ماشین از کیان باتری فقط کافیه با شماره 0288200200 تماس بگیرید تا باتری مناسب خودروی شما را ارسال و نصب کنند!

آگهی مفقودی کارت ماشین

اولین اقدامی که شما باید پس از گم شدن کارت خودرو انجام دهید، دادن آگهی مفقودی کارت خودرو به روزنامه کثیرالانتشار است، با انجام این کار از سوجویی های احتمالی جلوگیری می کنید و اولین مرحله برای گرفتن کارت المثنی را انجام داده اید.

اگر ده روز از زمان آگهی شما بگذرد و کارت ماشین شما پیدا نشود، می توانید با مراجعه به یکی از مراکز تعویض پلاک برای گرفتن کارت جدید اقدام کنید. توجه داشته باشید که حتما شما باید در ابتدا اعلام مفقودی کارت را اعلام کنید و سپس برای گرفتن المثنی بروید.

مدارک مورد نیاز جهت گرفتن کارت خودرو

زمانی که شما می خواهید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید، باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • آگهی مفقودی کارت ماشین در روزنامه کثیرالانتشار که حداقل 10 روز از زمان انتشار آن گذشته باشد
  • برگ سبز خودرو
  • برگه عدم خلافی خودرو با تاریخ جدید
  • بیمه نامه شخص ثالث ماشین
  • اصل و کپی کارت ملی صاحب خودرو

توجه داشته باشید که حضور مالک خودرو برای طی کردن مدارک لازم است، اگر مالک خودرو به شخص دیگری وکالت داده باشد، نماینده قانونی او می تواند این کار ها را انجام دهد. در غیر این صورت شخصی به جز مالک مورد قبول نیست.

همچنین دقت کنید که در فرم درخواست کارت المثنی شما باید اطلاعات محل سکونت مثل کد پستی و شماره پلاک خودرو را نیز یادداشت کنید. بنابراین حتما این مدارک را نیز به همراه داشته باشید.

تمامی هزینه های مربوطه توسط کارت خوان پرداخت می شود، بنابراین یک کارت اعتباری همراه خود داشته باشید.

همچنین بخوانید: در صورت مفقودی پلاک خودرو چه کنیم؟

پیگیری کارت ماشین

زمانی که شما تمامی کارهای لازم را انجام دادید باید حدود 10 روز منتظر بمانید تا کارت المثنی برای شما از طریق پست ارسال شود. جهت پیگیری کارت ماشین می توانید کد۱۱۰* را شماره‌گیری نمایید و گزینه خدمات راهور را انتخاب نمایید.

همچنین اگر کارت ماشین برای شما ارسال شده باشد، اما به هر دلیلی نتوانسته اید آن را دریافت کنید، می توانید با شماره‌گیری کد دستوری۱۹۳* و یا رهگیری از طریق وب ‌سایت رسمی اداره پست به نشانی اینترنتی najatracking.post.ir و یا مراجعه حضوری به این اداره کارت خودرو المثنی جدید خود را دریافت نمایید.

گم شدن سند خودرو

سند زمان گم شدن مدارک ماشین چه باید کرد؟
گم شدن سند ماشین

سند مالکیت یا سند خودرو برگه ای است که پس از خرید خودرو تحویل شما داده می شود و حاوی مشخصات فردی شما و تمامی اطلاعات مربوط به ماشین می باشد. شما به کمک این سند می توانید مالکیت خود را نسبت به خودرو اثبات کنید. اما اگر به هر دلیلی آن را گم کنید چه کاری باید انجام دهید؟

همانند مرحله قبل، نخستین کاری که شما باید انجام دهد انتشار آگهی است، توجه داشته باشید اهمیت انجام این کار در این است که با انتشار آگهی شما اعتبار قانونی این مدرک را ساقط کرده اید و کسی نمی تواند از آن سواستفاده کند. پس از گذشت 10 روز در صورت پیدا نشدن سند می توانید برای گرفتن سند المثنی اقدام کنید.

چه مواردی باید در آگهی مفقودی ذکر شود؟

زمانی که شما قصد انتشار آگهی برای مفقودی سند خودرو را دارید، باید موارد زیر در آن نوشته شود:

  • نام مالک سند
  • مدل خودرو
  • شماره شاسی
  • شماره پلاک
  • شماره موتور
  • شماره تماس با مالک

نکته: هزینه آگهی بسته به این که شما چه روزنامه ای را انتخاب می کنید متفاوت است، همچنین برای درج آگهی احتیاجی به مراجعه حضوری شما نمی باشد و از طریق سایت نیز می توانید مراحل آن را انجام دهید.

برای صدور سند المثنی خودرو چه مدارکی نیاز است؟

برای گرفتن سند المثنی خودرو، مالک خودرو و یا وکیل قانونی او باید ب نزدیک ترین نماینده شرکت خودروسازی مراجعه کند.

نکته: اگر ماشین به نام شما نمی باشد و به تازگی آن را خریداری کرده اید و سند محضری به نام شما نخورده است، باید مالک قبلی خودرو همراه شما برای طی کردن مراحل حضور داشته باشد.

در صورتی که به شخصی که سند خودرو به نام او است دسترسی ندارید، باید به دادگاه بروید و درخواست استعلام سند خودرو بدهید.

مدارک مورد نیاز برای صدور سند المثنی خودرو:

  • اصل و کپی برگ سبز ماشین
  • اصل و کپی مدارک شناسایی مالک مانند کارت ملی یا شناسنامه
  • اصل وکالت‌نامه و مدارک هویتی نماینده مالک قانونی در صورت وجود (در صورتی که شخصی به غیر از مالک خودرو قصد طی کردن مراحل را دارد)
  • آگهی اعلام مفقود شدن سند خودرو که حداقل 10 روز از تاریخ آن گذشته باشد.
  • بیمه نامه شخص ثالث دارای اعتبار
  • اصل کارت ماشین
  • مدارک احراز محل سکونت مالک خودرو مانند قبض
  • برگه عدم خلافی خودرو با تاریخ به روز
  • برگه معاینه فنی خودرو

هزیه صدور سند المثنی

بسته به کمپانی خودرو میزان هزینه ای که از شما گرفته می شود متفاوت است، فقط باید همراه خود کارت اعتباری داشته باشید تا از طریق دستگاه poz این هزینه را پرداخت کنید.

مراحل دریافت و پیگیری سند المثنی خودرو

زمانی که شما همراه با مدارک مشخص شده به مرکز مربوطه مراجعه می کنید، در ابتدا کامل بودن آن ها بررسی می شود و سپس یک کارشناس خودرو، تمامی جوانب ماشین را شما را بررسی می کند و با مدارک آورده شده مطابقت می دهد.

در نهایت در صورت درست بودن مدارک یک تاییدیه به شما داده می شود، که با در دست داشتن آن باید به باجه صدور مدارک بروید و مراحل دریافت صدور سند المثنی را کامل کنید.

پس از آنکه تمامی مراحل را به درستی انجام دادید زمانی برای شما مشخص می شود که جهت دریافت سند باید مجدد به نمایندگی مراجعه کنید.

نکته: سند المثنی خودرو به نام آخرین مالک مشخص شده در دفترخانه ‌ها صادر خواهد شد؛ به همین جهت توصیه می‌شود که حتما انتقال سند قطعی ماشین را به ‌عنوان یکی از مراحل اجباری نقل و انتقال خودرو در نظر داشته باشید و هرگز آن را پشت گوش نیندازید.

 گم شدن بیمه شخص ثالث

بیمه زمان گم شدن مدارک ماشین چه باید کرد؟
گم شدن بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث یکی از مدارک مهمی است که حتما باید همراه خود داشته باشید و داشتن آن کاملا الزامی است؛ اما اگر به هر دلیلی شما آن را گم کنید تکلیف چه می شود؟ آیا تخفیفات شما از بین می رود؟ چگونه می توان به صورت مجدد این بیمه نامه را تهیه کرد؟

خوشبختانه مانند سایر مدارک در مورد بیمه شخص ثالث نیز شما می توانید المثنی آن را دریافت کنید. گواهی المثنی بیمه ثالث همانند اصل آن می شود و می توانید برای تمامی کارهای قانونی از آن استفاده کنید.

در این گواهی وضعیت بیمه‌ نامه، تعداد کوپن ‌‌های مصرف ‌شده و تعداد سال ‌های تخفیف کاملا ثبت می‌شود. بنابراین نیازی نیست تا نگران تخفیف ‌هایی که روی بیمه ثالث خود داشتید باشید.

بیشتر بدانید: انواع بیمه خودرو

اولین قدم پس از گم شدن بیمه شخص ثالث

فرقی ندارم که گم شدن مدارک ماشین شما مربوط به کدام مدرک باشد، در هر حال اولین کاری که شما باید انجام بدهید این است که مفقودی آن را اعلام کنید.

دلیل اهمیت این کار هم واضح است، ممکن است مدرک شما دست شخصی بیفتد که آن سواستفاده کند. طبیعتا این کار دردسر های بسیاری برای مالک خودرو ایجاد می کند که حتی فکر به آن کلافه کننده است.

بنابراین زمانی که متوجه شدید بیمه شخص ثالث شما گم شده است باید در اولین فرصت موضوع را به شرکت بیمه اطلاع دهید.

در صورتی که پس از گم شدن بیمه نامه به یاد نمی آورید که بیمه خود را از کدام شرکت تهیه کرده اید. می توانید به سایت بیمه مرکزی بروید و با وارد کردن اطلاعات خود، نام شرکت بیمه خود را ببینید.

نکته: اگر شما خوش شانس بودید و پس از اعلام مفقودی، گواهی بیمه نامه شخص ثالث خود را پیدا کنید، حتما به شرکت بیمه مراجعه کنید تا گواهی مفقودی صادر شده را باطل کنند.

مراحل دریافت گواهی مفقودی بیمه نامه شخص ثالث

برای گرفتن المثنی بیمه، شما باید به شورای حل اختلاف و با کلانتری مراجعه کنید تا نامه تایید گم شدن بیمه را تهیه کنید.

پس از گرفتن این نامه با در دست داشتن آن به شرکت بیمه بروید تا درخواست صدور گواهی مفقودی بدهید. توجه داشته باید که باید مدارک شناسایی و مدارک خودرو را نیز ارائه دهید.

بیمه گذار تمامی مدارک شما را بررسی می کند و وضعیت بیمه نامه را بررسی می کند، در نهایت گواهی مفقودی بیمه ثالب برای شما صادر می شود.

برای درک بهتر این موضوع می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید. منبع: کانال چرا بیمه

هزینه دریافت گواهی المثنی بیمه شخص ثالث چقدر است؟

خوشبختانه برای صدور گواهی بیمه المثنی از شما هیچ گونه هزینه ای دریافت نمی شود.

گم شدن گواهینامه

گواهینامه زمان گم شدن مدارک ماشین چه باید کرد؟
گم شدن گواهینامه رانندگی

یکی دیگر از مدارکی که در هنگام رانندگی حتما باید همراه خود داشته باشد گواهینامه می باشد. در صورتی که شما گواهینامه رانندگی خود را گم کرده باشید می توانید برای گرفتن المثنی آن اقدام کنید.

البته پیشنهاد ما این است که همیشه در ابتدا به دنبال یافتن آن باشیدو. به این جهت به کلانتری نزدیک خود مراجعه کنید و مفقود شدن گواهینامه را اعلام کنید.

گاهی ممکن است فردی گواهینامه شما را پیدا کند و آن را به پست تحویل داده باشد. در این حالت بهتر است به سایت پست مراجعه کنید و در بخش پیداه شده ها، اطلاعات خود را وارد کنید تا بتوانید استعلام بگیرید.

اما اگر نتوانستید گواهینامه خود را پیدا کنید به مراکز پلیس +10 بروید و درخواستی مبنی بر صدور گواهینامه المثنی ثبت کنید.

شرایط لازم برای درخواست گواهینامه المثنی

برای صدور المثنی در ابتدا شما باید گم شدن گواهینامه رانندگی خود را به مراجع قانونی و قضایی اعلام کنید و سپس درخواست المثنی بدهید.

مدارک لازم برای صدور گواهینامه المثنی

  • اصل و کپی شناسنامه به همراه صفحه توضیحات
  • اصل و کپی کارت ملی
  • آدرس دقیق محل سکونت به همراه کدپستی (برای ارسال گواهینامه جدید)
  • 4 قطعه عکس رنگی 4×3 با زمینه سفید
  • فرم استعلام مفقودی گواهینامه
  • فرم تعهد دریافت گواهینامه المثنی
  • انجام معاینات پزشکی (چشم پزشکی و آزمایش عدم اعتیاد برای گواهینامه پایه یکم)
  • ارائه مدرک گروه خونی
  • فیش پرداختی هزینه‌های صدور گواهینامه المثنی

هزینه گرفتن گواهینامه المثنی

هزینه صدور گواهینامه هر سال یک مبلغ می باشد که توسط نیروی انتظامی اعلام می شود. آخرین قیمتی که برای صدور گواهینامه المثنی اعلام شده است 51 هزار تومان می باشد که برای سال 1400 است.

توجه داشته باشید که این مبلغ برای صدور گواهینامه و تمبر پستی می باشد. علاوه بر این مبلغ شما باید هزینه هایی بابت ارسال پست، معاینات چشم پزشکی و صدور گواهی عدم اعتیاد پرداخت کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشم شما را به خوبی با گم شدن مدارک ماشین آشنا نماییم. اگر شما نیر تجربه ای در این زمینه دارید در قسمت نظرات برای ما بیان کنید.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سهیل
سهیل
2 سال پیش

محل دریافت کارت المثنی خودرو کجاست؟

سحر حیدری
سحر حیدری
2 سال پیش

تعویض پلاک بدون کارت ماشین ممکنه؟

مهدی
مهدی
1 سال پیش

سلام لطفا راهنمایی بفرمایید پلاک شاسی داخل خوردو به سرقت رفته چیکار باید انجام بدم لطفا راهنمایی بفرمایید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مهدی
1 سال پیش

با سلام
به دفتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) مراجعه نمائید و راهنمایی های لازم را دریافت نمائید.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش