4.7
(30)

منظور از وکالت خودرو چیست؟ وکالت خرید و فروش خودرو چیست؟ آیا می توان برای تعویض پلاک ماشین به شخص دیگری وکالت داد؟

این ها سوالاتی هستند که برای اکثر افرادی که می خواهند برای خرید و فروش خودرو اقدام کنند ایجاد می شود؛ به همین جهت تصمیم گرفتیم تا در این سری از مقالات کیان باتری در مورد این موضوع صحبت کنیم. اگر شما نیز به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات وکالت خودرو هستید تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

وکالت خرید و فروش خودرو چیست؟

خودرو 3 وکالت در خرید و فروش خودرو
وکالت خرید و فروش خودرو

به صورت کلی وکالت دادن یعنی این که کسی از جانب شما نماینده یا به اصطلاح وکیل می شود که برخی از کارهای قانونی شما را انجام دهد. این موضوع در مورد کارهای قانونی خودرو نیز صدق می کند.

یعنی شما می توانید برای خرید خودرو و یا فروش آن از وکیل استفاده کنید و کس دیگری برای شما این کار را انجام بدهد. این موضوع برای وقت هایی مناسب است که شما به هر دلیلی نمی توانید در زمان معامله حاضر شوید.

وکیل شما چه کسی است و چگونه می توان کسی را به عنوان وکیل مشخص کرد؟ در یک تعریف کلی وکیل شحصی است که با او قرارداد رسمی می بندید که در طی آن مشخص می کنید می تواند برای انجام برخی از کارهای قانونی به جای شما حاضر شود و مراحل را طی کند.

به این صورت شما موکل می شوید و وکالت یا اختیار کارهایتان را به دست وکیل می سپارید.

وکالت خرید و فروش خودرو نیز به همین شکل است، یک نفر به عنوان وکیل شما در زمان معاملات حاضر می شود و کارهای لازم را انجام می دهد. در این حین هم خریدار می تواند وکیل داشته باشد و هم خریدار.

قیمت باطری ماشین در ایران به عوامل مختلف جهانی بستگی دارد در این صفحه می توانید نرخ روز آن را ببینید!

وکالت فروش خودرو چیست؟

اگر شما برای فروش خودرو به شخص دیگری وکالت دهید، یعنی اجازه داده اید از همان ابتدای کار تا زمان خداحافظی با مشتری تمامی کارها بر عهده شخص دیگری باشد.

معمولا افرادی که حوصله پیدا کردن مشتری، چانه زدن، کارهای دفتری و … را ندارند ترجیح می دهند که از وکالت خودرو برای انجام این کار های استفاده کنند.

وکالت خرید خودرو چیست؟

خریدار وکالت در خرید و فروش خودرو
وکالت خرید خودرو

در مورد خرید خودرو نیز به همین شکل است، شما می توانید فرد دیگری را از طرف خودتان تعیین کنید تا کارهای خرید خودرو را انجام دهد. توجه داشته باشید که وکالت خودرو باید به صورت قانونی باشد، یعنی شما به محضر می روید به صورت قانونی و رسمی وکالت را به شخصی دیگر واگذار می کنید.

در نهایت این شخص با در دست داشتن اسناد می تواند کارهای مختلف خودرو اعم از: انتقال سند، تعویض پلاک و … را انجام دهد. این فرد از ظرف شما تمامی مدارک را امضا می کند و مالکیت خودرو را به شما انتقال می دهد.

منظور از وکالت به خریدار خودرو چیست؟

برای این که بخواهید کارهای خرید و فروش خودرو با سرعت بیشتری انجام شود می توانید وکالتی به خریدار خودرو بدهید، یعنی دیگر احتیاجی به وکیل یا نماینده قانونی ندارید و کسی که قرار است به آن وکالت دهید صاحب آینده خودرو می باشد.

در چنین شرایطی خریدار خودرو شما این حق را دارد که تمامی امور مربوط به خودرو را خودش به تنهایی انجام بدهد.

البته انجام این کار خیلی پیشنهاد نمی شود، ممکن است شما به دلیل مشغله کاری بسیاری که دارید و یا اینکه نمی خواهید هزینه ای به وکیل پرداخت کنید از این روش استقبال کنید. اما باید زوایا دیگر قضیه را نیز در نظر داشته باشید.

در چنین شرایطی تا زمانی که پلاک خودرو به نام شما باشد، اگر خریدار هر گونه جرمی با خودرو انجام دهد به نام شما تمام می شود، فرقی ندارد که عابر را زیر گرفته باشد و یا از چراغ قرمز عبور کرده باشد؛ در هر حال تمامی این ها به نام شما نوشته می شود و مسئول اصلی شما هستید.

به همین جهت بهتر است خیلی به خریدار اعتماد نکنید و تمامی کار ها را به او نسپارید که در نهایت کم کاری کند و پای شما همچنان وسط باشد.

وکالت بلاعزل در فروش خودرو به چه معناست؟

وکالت ماشین وکالت در خرید و فروش خودرو
وکالت بلاعزل خودرو

شما زمانی که می خواهید شخص دیگری را برای انجام کارهای خرید و فروش خودرو انتخاب می کنید، می تواند هم به شکل ساده باشد و هم بلاعزل؛ اما منظور از بلاعزل چیست؟ منظور از بلاعزل یعنی، عزل‌کردن در کار نیست. به‌عبارت بهتر، موکل حق ندارد وکیلش را عزل کند. هرچند که موکل در این سبک از وکالت حق ندارد که وکیل را عزل و برکنار کند اما همچنان اجازه دارد که خودش مورد پرونده را پیگیری کند و وکالت را خودش انجام بدهد.

بنابراین زمانی که وکالت خودرو به صورت بلاعزل باشد، خریدار باید بداند که کمی کارش مشکل می شود. با دریافت وکالت بلاعزل برای فروش خودرو، خریدار به عنوان صاحب خودرو شناخته نمی شود.

اگر می خواهید در این شرایط مشکلی ایجاد نشود باید در کنار وکالت بلاعزل خودرو، مبایعه ‌نامه ‌ای هم با فروشنده انجام دهید. در چنین شرایطی وکالت از سوی فروشنده فسخ می شود و مبایعه ‌نامه به کمک خریدار می آید و این امکان را برای او ایجاد می کند که کارهای رسمی تنظیم سندی را انجام دهد.

با توجه به این صحبت ها متوجه شدیم که وکالت بلاعزل مشکلات بسیاری برای خریدار ایجاد می کند و برای تنظیم آن باید دقت کافی داشته باشید.

همچنین بخوانید: راهنمای فروش خودرو

آیا خرید و فروش وکالتی خودرو مشکلی در روند کار ایجاد می کند؟

حالا که با وکالت خودرو به خوبی آشنا شدیم باید ببینیم که آیا انجام این کار بدون مشکل است؟ توجه داشته باشید در تمامی این جریانات مشکلات قانونی برای شما ایجاد نمی شود، اما ممکن است به علت بی توجهی طرفین مشکلاتی رخ دهد.

به طور مثال زمانی که شما به خریدار وکالت می دهید تا امور مربوطه را انجام دهد، تا زمان تعویض پلاک، خودرو خود را دو دستی تحویل شخص دیگری داده اید، که در این حین ممکن است هر گونه خلافی انجام شود و به نوعی از خودرو شما سواستفاده شود.

از طرفی دیگر ممکن خریدار ادم قابل اعتمادی باشد، اما فروشنده خلاف هایی را انجام داده باشد و با وکالت خودرو پای خریدار نیز به وسط آید؛ حتی در خصوص این موضوع رئیس پلیس راهور اعلام کرده است که مشکلات مربوط به خرید و فروش وکالتی خودرو بسیار زیاد است و پرونده های بسیاری وجود دارد که خریداران مشکلات زیادی را تحمل کرده اند.

به طور مثال به ماجرایی اشاره کردند که در آن خریدار خودرویی را تهیه می کند که صاحب قاچاقی بوده و جرم های بسیاری تاکنون انجام داده است؛ پس از اتمام معامله خریدار می ماند با چندین میلیون جریمه که باید پرداخت کند.

بنابراین حتما در زمان خرید و فروش خودرو به صورت وکالتی تمامی جوانب را در نظر داشته باشید تا در آینده سرتان کلاه نرود.

هزینه وکالت نامه خرید و فروش خودرو

شاید این سوال برایتان ایجاد شود که هزینه وکالت فروش خودرو بر عهده کیست؟

به صورت کلی این موضوع توافقی است که بین خریدار و فروشنده مشخص می شود و قانونی درباره آن وجود ندارد. معمولا این هزینه ها به صورت تفاوتی پرداخت می شود به این صورت که برخی از هزینه ها را خریدار پرداخت می کند و برخی دیگر را فروشنده خودرو.

وکالت تعویض پلاک خودرو

پلاک 1 وکالت در خرید و فروش خودرو
وکالت تعویض پلاک خودرو

زمانی که شما کارهای نقل و انتقال سند را انجام می دهید نوبت به این می رسد که برای تعویض پلاک خودرو اقدام کنید، اگر شما این شرایط را نداشته باشید که خودتان مراکز مربوطه مراجعه کنید می توانید در این مرحله نیز از وکالت تعویض پلاک خودرو استفاده کنید.

روند کار به این صورت که اگر فروشنده وکالات را امضا کند، خریدار این امکان را دارد که بدون حضور فروشنده به مراکز تعویض پلاک برود و کارهای لازم را انجام دهد. در نهایت پس از این مراحل دوباره همراه فروشنده به دفترخانه مراجعه می کند تا سند قطعی خودرو را تنظیم کند.

توجه داشته باشید که برای وکالت تعویض پلاک به خریدار شما باید دو با به محضر مراجعه کنید.

البته فرایند دیگری هم وجود دارد که با انجام کار شما کمی آسان تر می شود و لازم به حضور مجدد نیست. برای این کار شما باید وکالت فروش انجام دهید؛ که البته در خصوص آن چند نکته وجود دارد:

  • هزینه وکالت فروش از وکالت تعویض پلاک خودرو بیشتر است.
  • هر دوی این وکالت نامه ها دارای زمان محدودی می باشند.
  • بهتر است در این زمان، فروشنده از دادن حق توکیل به خریدار خودداری کند.

بیشتر بدانید: صفر تا صد تعویض پلاک خودرو

مدارک مورد نیاز برای وکالت تعویض پلاک

روش کار به این صورت است که فروشنده همراه با مدارک لازم به یکی از دفاتر اسناد رسمی می رود و وکالتی را به نام خریدار تنظیم می کند. به این صورت خریدار تنها در زمینه تعویض پلاک می تواند از وکالت نامه استفاده کند. به عبارتی با وکالتی که در دست دارد امکان انجام هیچ کار دیگری را ندارد.

مدارک لازم برای تنظیم سند و وکالت تعویض پلاک:

  • فاکتور کارخانه یا برگه گمرکی
  • بنچاق‌های ابتیاعی
  • شناسنامه مالکیت
  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • نشانی، کد پستی، شماره تلفن وکیل یا همان خریدار
  • تعیین مدت اعتبار وکالت نامه

مدارک لازم جهت تنظیم سند قطعی عبارت است از:

  • اصل کارت ملی و شناسنامه طرفین
  • اصل کارت هوشمند سوخت
  • برگه عوارض خودرو که از دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری صادر می‌شود و فروشنده باید مبلغ آن را بپردازد
  • اسناد مالکیت خودرو (اگر فروشنده نخستین کسی است که خودرو را به فردی دیگر می ‌فروشد باید برگه شرکت تولیدی خودرو و گمرک را هم داشته باشد، اما اگر خودرو برای بار چندم است که به فروش می‌ رسد، آخرین بنچاق دفترخانه را باید به همراه خود ببرد)
  • برگه تاییدیه نقل‌ و انتقال خودرو که از سوی یکی از مراکز تعویض پلاک صادر می‌ شود
  • شناسنامه خودرو (برگه سبزی که از سوی مراکز تعویض پلاک صادر می‌ شود)
  • اصل بیمه ‌نامه شخص ثالث معتبر

هزینه صدور وکالت نامه تعویض پلاک چه قدر است؟

تعویض پلاک وکالت در خرید و فروش خودرو
هزینه صدور وکالت نامه خودرو

هزینه لازم برای انجام این کار 140 هزار تومن می باشد، با توجه به این که میزان این هزینه تا 4 سال تغییر نمی کند و این قیمت مربوط به سال 1399 است، بنابراین تا سال 1403 نرخ قیمت همین است.

توجه داشته باشید که این هزینه باید توسط فروشنده پرداخت شود که در خصوص این موضوع نیز چند نکته وجود دارد:

  1. مبلغ پرداختی در انتهای سند ثبت و چاپ می شود.
  2. در مورد ماشین های ایرانی و خارجی تفاوتی در قیمت آن ها ایجاد نمی شود.
  3. هزینه تمدید وکالت هربار به یک اندازه می باشد و تغییری ندارد.
  4. در صورتی که مرکزی بیشتر از نرخ گفته شده از شما تقاضای پول کند جرم به حساب می آید.

مدت زمان اعتبار وکالت نامه چه قدر است؟

میزان اعتبار وکالت خودرو با توجه به درخواست فروشنده مشخص می شود، او هم می تواند هیچ محدودیی مشخص نکند و هم می تواند زمان معینی را برای پایان دادن به اعتبار مشخص کند.

البته پیشنهاد ما این است که حتما زمان مشخصی را برای پایان وکالت نامه مشخص کنید تا در آینده مشکلی برای شما ایجاد نشود.

کلام آخر

توجه داشته باشید که آگاهی کامل در مورد وکالت خودرو نداشته باشید امکان دارد که سرتان کلاه برود، بنابراین اگر این روش را انتخاب کرده اید حواستان باشد که تمامی کار ها به صورت قانونی طی شود.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا تاکنون برای خرید و فروش ماشین از وکالت خودرو استفاده کرده اید؟

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش