4.7
(936)

دستگاه جامپ استارتر یا کمک باتری دائمی خودرو دستگاهی کاملا الکترونیکی و اتوماتیک می‌باشد که توانایی روشن کردن خودرو را در زمان‌های مورد نیاز دارد از جمله زمانی که باطری ماشین آن ضعیف است.

بل از فکر کردن در مورد ویژگی‌های مورد نظر، نوع جامپ استارتر مورد نیاز خود را در نظر بگیرید. قابل ذکر است که همه مدل‌ها یکسان نیستند و نوع انتخاب شده شما می‌تواند تأثیر بسزایی در میزان کمک به شما در موقعیت‌های خاص داشته باشد.

در این مطلب به بررسی کامل مشخصات و انواع جامپ استارترها خواهیم پرداخت تا بتوانیم شما را در انتخاب بهترین جامپ استارتر خودرو کمک کنیم.

جامپ استارتر خودرو چیست؟

خالی شدن باتری خودرو جامپ استارتر خودرو چیست؟
چه زمانی به جامپ استارتر خودرو نیاز داریم؟

استارتر خودرو دستگاهی که در مواقع ضروری که باتری ماشین شما خالی شده و نمیتوانید از روش‌هایی مانند هل دادن، باتری به باتری کردن (نبود ماشین امدادی، نداشتن کابل باتری به باتری) و … استفاده کنید به باتری شما متصل شده و در کسری از ثانیه ماشین شما را روشن می کند. این دستگاه علاوه بر تامین جریان استارت خودرو شما که برقِ ۱۲ ولتی احتیاج دارد مانند یک شارژر عمل کرده و برای امور دیگر شما هم برق در اختیار شما قرار می‌دهد.

به طور کلی چند مزیت برای جامپ استارترها وجود دارد. آنها به شما این امکان را می‌دهند که فوراً به جاده بروید و در بسیاری موارد، می‌توانید از آن برای تأمین انرژی سایر دستگاه‌ها نیز استفاده کنید.

به عنوان مثال در صورت نیاز و در شرایط اضطراری می‌توانید از آن برای شارژ مجدد تلفن همراه خود استفاده کنید. از طرف دیگر بسیاری از مبدل‌های اتومبیل به گونه‌ای ساخته نشده‌اند که بتوانند باتری خودرو را به طور کامل از صفر شارژ کنند.

JUMP1 جامپ استارتر خودرو چیست؟
جامپ استارتر چیست؟

طرز استفاده از استارتر امدادی

نحوه کارکردن با استارتر جامپر بسیار ساده است. در ابتدا شما توسط آداپتور، دستگاه خود را شارژ می‌کنید، سپس هنگامی که باتری ماشین شما خالی شده کابل های جامپ استارتر را به باتری وصل کرده و آن را روشن می‌کنید، پس از چند ثانیه با یک استارت ماشین شما روشن می‌شود.

جامپ استارتر و شارژر خودرو چگونه کار میکند؟

بعد از پاسخ به این سوال که استارتر خودرو چیست، شما را با نحوه کارکردن با استارتر و شارژر خودرو آشنا خواهیم کرد که کاری بسیار راحت است. در ابتدا شما توسط آداپتور، دستگاه را شارژ می‌کنید، سپس هنگامی که باتری ماشین شما خالی شده کابل های دستگاه را به باتری وصل کرده و آن را روشن می‌کنید، بعد از چند ثانیه با یک استارت موتور ماشین شما روشن خواهد شد.

جامپ استارتر دقیقاً آنچه را که به نظر می‌رسد انجام می‌دهد: به ماشین شما جهش می‌دهد و اجازه می‌دهد تا ماشین روشن شود. این دستگاه یک شارژر سیار و بسیار قوی جهت باطری انواع خودرو (استارتر) و سایر لوازم الکتریکی از قبیل تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت و … می‌باشد.

مهم است که چند تصور غلط رایج را پاک کنید. جامپ استارتر، باتری ماشین را شارژ نمی‌کند. درعوض، به اندازه کافی به باتری ضربه می‌زند تا خودرو را روشن کند، باید دوباره ماشین خود را روشن کنید تا دوباره از آن نیرو بگیرد.

jump starters 2 جامپ استارتر خودرو چیست؟
کاربردهای جامپ استارتر خودرو

ساختار داخلی جامپ استارتر

از نظر ساختار داخلی می‌توان جامپ استارتر خودرو را در حقیقت یک نوع پاوربانک با ظرفیت بالا دانست که خروجی آن چه از نظر مدارات الکتریکی و الکترونیکی و چه از نظر کابل‌ها و کلمپ‌ها، برای جریان‌های بسیار بالای لحظه استارت خودرو طراحی شده است تا بتوان در مواقع ضروری، موتور خودرو را بدون نیاز به باتری خود ماشین یا باتری دیگر استارت زد.

همچنین در صورت وجود زمان کافی، می‌توان باتری خالی شده ماشین را شارژ نمود، مشروط به اینکه باتری سالم بوده و از قابلیت شارژ برخوردار باشد.

همچنین بخوانید: تشخیص خرابی باتری خودرو و زمان تعویض آن

نام های دیگر جامپ استارتر ماشین

گفتنی است که در بازار به جامپ استارتر خودرو (Car Jump Starter) اسامی متفاوتی اطلاق می‌شود که همگی اشاره به همین دستگاه دارند:

  • جامپ استارتر ماشین
  • استارتر ماشین
  • پاوربانک استارتر
  • باتری کمکی استارتر
  • باتری یدکی استارتر
  • باتری یدکی راه‌انداز
  • استارتر امدادی

انواع استارتر امدادی خودرو

در بازار استارتر خودروهای گوناگونی وجود دارد که براساس قدرت استارتر جامپر که به آن خواهیم پرداخت و امکانات جانبی مانند استارتر و شارژر بودن، قیمت دستگاه استارتر و شارژر خودرو متفاوت است.

جامپ استارترها در انواع قابل حمل و پلاگینی موجود هستند. جامپ استارترهای پرتابل دارای باتری داخلی هستند، به این معنی که هر زمان که به آنها احتیاج داشته باشید می‌توانید از آن استفاده کنید.

تنها نکته منفی آن این است که بعد از استفاده باید آنها را شارژ کنید که ممکن است چند ساعت طول بکشد. از طرف دیگر شارژرهای پلاگین کمتر قابل حمل هستند. به جای اینکه یک باتری با اندازه مناسب ساخته شده باشد، باید آن‌ها را به یک پریز برق وصل کنید. به طور کلی توصیه می‌کنیم یک جامپ استارتر قابل حمل خریداری کنید، چرا که می‌توانید آن را همه جا به همراه داشته باشید و از آن استفاده کنید.

ویژگی های استارتر خودرو

مشخصات استارتر جامپ استارتر خودرو چیست؟
مشخصات استارتر باتری خودرو

1- ظرفیت شارژ  (Battery Capacity)

در عکس بالا ظرفیت ۱۲ آمپر در ساعت است که در قیاس با یک باتری ۶۰ آمپر بر ساعتی ماشین عدد بالاییست. این عدد نشان‌دهنده اینست که شما چقدر می‌توانید از این دستگاه برق بگیرید. مثلا روشن کردن چراغ LED خود ۱ آمپر، یا شارژ گوشی ۲ آمپر است.

2- جریان حداکثر (Peak Current)

در زمان خالی شدن باتری با استارت زدن، از باتری بیشترین جریان گرفته می‌شود که شدت جریانی است که برای روشن شدن موتور ماشین نیاز است. عدد فوق بسته به تعداد سیلندر ماشین و سرمای هوا تغییر می‌کند.

پس لازم است قبل از خرید استارتر خودرو این عدد را کنترل کنید که با ماشین شما سازگاری داشته باشد. هر چند نهایت جریان زمان استارت یک ماشین معمولی حدود ۲۰۰ آمپر است و اکثر استارتر و شارژرهای خودرو می‌توانند این جریان را تحمل کنند اما با توجه به اینکه شما ممکن است چندین دفعه استارت بزنید تا ماشین روشن شود، این عمل باعث افت ولتاژ و افزایش آمپر می‌شود بنابرین هرچقدر peak current دستگاه شما بیشتر باشد استارتر جامپر بهتری دارید.

امکانات جانبی پاور بانک استارت ماشین

امکانات استارتر جامپ استارتر خودرو چیست؟
امکانات جامپ استارتر ماشین

از امکانات دیگری که بسته به مدل و قیمت دستگاه استارتر خودرو وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پورت USB برای شارژ لب تاپ و موبایل در بعضی از مدل ها Type-C
  • نورافکن یا چراغ هشدار
  • قطب نما و چکش اضطراری
  • نمایشگر عددی میزان شارژ
  • خروجی ۱۲ ولت فندکی جهت تغذیه لوازمی مانند یخچال خودرو، جارو شارژی، تلویزیون پرتابل و آچار بکس برقی
  • هشدار هنگام جابجا وصل کردن کابل‌ها به قطب‌های مثبت و منفی باتری
  • تست ولتاژ باتری
  • ولتاژ ۲۴ ولتی برای ماشین‌های سنگین
  • دارای کیف جهت قرارگیری در صندوق عقب خودرو

یادآوری بسیار مهم :

بسته به مدل، ممکن است یک جامپ استارتر از تمام امکانات فوق برخوردار نباشد.

تمهیدات حفاظتی جامپ استارتر

جهت حفاظت سیستم‌های حساس الکترونیکی خودرو (مانند ECU که در بازار به «کامپیوتر خودرو» نیز معروف است) و همچنین خود دستگاه جامپ استارتر در برابر اشتباهات کاربر و همچنین شرایط مختلف کاری، سیستم‌ها و تمهیدات حفاظتی زیر درنظر گرفته می‌شود:

  1. سیستم حفاظت در برابر اتصال کوتاه کلمپ‌ها به یکدیگر به وسیله قطع خروجی توسط مدارات الکترونیکی یا فیوز ذوبی به صورت هم‌زمان یا مجزا
  2. سیستم حفاظت در برابر اتصال با پلاریته معکوس (هنگامی که کلمپ‌های مثبت و منفی به قطب‌های مثبت و منفی باتری خودرو به صورت معکوس یا جابجا وصل شده باشند. )
  3. سیستم حفاظت در برابر برگشت جریان (هنگامی که موتور استارت خورده، اما کلمپ‌ها هنوز به سر باتری متصل هستند. )
  4. سیستم حفاظت در برابر تخلیه جامپ استارتر (هنگامی که میزان شارژ یا همان انرژی ذخیره شده در باتری داخلی جامپ استارتر از مقدار کافی برای استارت خودرو برخوردار نیست. )
  5. سیستم حفاظت در برابر دمای بالا (هنگامی که دمای داخلی بدنه جامپ استارتر به دلیل چندین استارت متوالی از حد مجاز بالاتر رفته است. )
  6. کمک به کاربر برای تمایز کلمپ‌های مثبت و منفی با دو رنگ به ترتیب قرمز و مشکی
  7. قرارگیری سطح فلزی مسی کلمپ‌ها در بخش داخلی و پوشش توسط سطح عایق به منظور پیشگیری از اتصال کوتاه به یکدیگر و همچنین اتصال به سایر اجسام فلزی (مانند بدنه خودرو)

راهنمای خرید جامپ استارتر

هنگامی که نوع جامپ استارتر مورد نیاز خود را انتخاب کردید، چند ویژگی دیگر برای خرید آن وجود دارد که هنگام خرید باید در مورد آن‌ها فکر کنید.

  • کابل‌ها

کابل‌های جامپ استارتر قسمت مهمی از جامپ استارتر هستند، بدون آنها هیچ چیزی برای اتصال جامپ استارتر به آن وجود ندارد. ممکن است فکر کنید که کابل‌های جامپ استارتر همگی یکسان هستند و این فکر تا حدی درست است، آن‌ها از سیم‌های مسی ساخته شده‌اند که قدرت زیادی را تحویل می‌دهند.

با این حال برخی از کابل‌ها بهتر از سایرین هستند. به عنوان مثال، کابل‌ها می‌توانند طول‌های مختلفی داشته باشند و معمولاً بین ۱۰ تا ۳۵ فوت طول دارند. فکر نکنید که باید سراغ کابل‌های فوق العاده طولانی بروید، اگرچه برای اکثر افراد، ۱۵ فوت کاملاً مناسب خواهد بود. وجه تمایز دیگرکابل‌ها به ضخامت سیم بستگی دارد.

سیم ضخیم‌تر، قدرت بیشتر و بهتری ارائه می‌دهد. برای وسایل نقلیه کوچکتر مانند اکثر اتومبیل‌ها، کابل حداقل ۸ درجه‌ای مناسب خواهد بود، اگرچه باتری‌های بزرگتر ممکن است به یک کابل سنج ۶ یا ۴ نیاز داشته باشند.

  • چراغ‌های اضطراری

گیر کردن در کنار جاده در شب هرگز وضعیت مطلوبی نیست و هر فردی ممکن است در یک نقطه خطرناک قرار بگیرد. اینجا، جایی است که چراغ‌های اضطراری می‌توانند وارد عمل شوند. اگر جامپ استارتر به چراغ اضطراری مجهز باشد، می‌توانید آن را در نزدیکی ماشین خود قرار دهید تا سایر رانندگان را نسبت به وضعیت خود آگاه کنید.

بعضی جامپ استارترها دارای چراغ‌هایی هستند که به عنوان چراغ قوه ساده مورد استفاده قرار می‌گیرند و تقریباً برای هر موقعیت مورد نیازی مناسب هستند.

  • رادیوها

برخی از جامپ استارترها به رادیوهای داخلی اضطراری مجهز هستند که به شما کمک می‌کنند تا در صورت اضطرار از حوادث و اطلاعات محلی آگاهی پیدا کنید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که مستعد ابتلا به این نوع رویدادهای طبیعی مانند سیل، زلزله و… باشد، ممکن است این ویژگی در خرید جامپ استارتر خودرو فوق العاده مفید باشد.

  • معکوس کننده

اینورتر مبدلی است که ولتاژ مستقیم DC را به ولتاژ متناوب AC تبدیل می‌کند و می‌توانید از آن برای تأمین انرژی دستگاه‌های دیگر مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت استفاده کنید. اغلب، جامپ استارترهای اینورتر یک پریز برق داخلی نیز خواهد داشت.

البته، با توجه به این واقعیت که برخی از جامپ استارترها حکم باتری را دارند مطمئناً شما هر چیزی را به آن متصل نمی‌کنید زیرا ممکن است باتری خیلی سریع‌تر از موعد از بین برود. با این وجود، اینورتر خودرو برای کسانی که می‌خواهند چادر بزنند یا در جاده باشند، وسیله کاملی به نظر می‌رسد.

  • توان

توان بیشتر موجب شارژ شدن سریع‌تر باتری ماشین می‌شود که همین موجب گران‌تر شدن قیمت شارژر باتری ماشین می‌شود، درواقع در مقایسه با شارژرهای با توان پایین‌تر هزینه بالاتری دارند.

شارژر باتری ماشین معمولاً حدود ۲ آمپر می‌باشد و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا باتری ماشین ۱۲ ولتی شما شارژ شود. بسته به میزان خالی شدن شارژ باتری ماشین از ابتدای شروع شارژ باتری ماشین حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا باتری ماشین شارژ کافی داشته باشد.

  • قیمت

میخواهید چقدر بابت خرید جامپ استارتر یا شارژر باتری خودرو هزینه کنید این بستگی به ویژگی‌های مورد نظر شما دارد. اگر می‌خواهید یک جامپ استارتر مجهز به اینورتر، چراغ‌های اضطراری، رادیو و غیره داشته باشید باید مبلغ بیشتری بپردازید.

خرید یک جامپ استارتر از ۵۰ دلار یا ۶۰ دلار شروع می‌شود، هر چند دستگاه‌هایی پایین‌تر از این محدوده قیمت هم وجود دارند اما آنها نمی‌توانند انرژی زیادی تحویل دهند و ویژگی‌هایشان محدود خواهند شد. از طرف دیگر، اگر تصمیم بگیرید که یک مدل پیشرفته‌تر و پرمصرف‌تر بخواهید باید انتظار پرداخت تا ۱۵۰ دلار یا بیشتر هم داشته باشید.

jump starter 3 جامپ استارتر خودرو چیست؟
پاوربانک و جامپ استارتر

سوالات متداول

استارتر برقی چیست؟

استارتر برقی همان استارتر و شارژر ماشین است که با برق شهری توسط آداپتور شارژ شده و برای مصارفی مانند باتری ماشین و دیگر مصارفی مثل شارژ گوشی و لب تاپ استفاده می‌شود.

آیا از استارتر برقی می‌توان برای شارژ باتری استفاده کرد؟

کار استارتر برقی شارژ باتری خودرو نیست برای اینکار باید از شارژر باتری خودرو استفاده کنید. کار استارتر برقی تامین جریان لازم برای استارت است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
صادق
صادق
3 ماه پیش

عالی بود . ممنون

کیان باتری
در جواب  صادق
3 ماه پیش

با سلام
درود بر شما، خرسندیم از اینکه مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده است.

محمد
محمد
3 ماه پیش

اطلاعات شما بسیار مفید بود. سپاسگزارم

akbar azadi
akbar azadi
1 ماه پیش

سلام مفید بود ممنون چطور از این جامپ سفارش بدم ماشین من باطری خالی میکند صبحها موقع استارت زدن ممنون

مشاوره رایگان و ثبت سفارش