4.3
(1071)

این مقاله اطلاعات کاملی در زمینه اینورتر خودرو و کاربرد آن در اختیار شما می گذارد. و بسیار سوالات شما از جمله: “مبدل برق خودرو چیست؟“، “ مضرات مبدل برق خودرو“، ” چگونگی استفاده از دستگاه مبدل برق خودرو“، ” چگونه از باتری ماشین برق بگیریم؟“، ” آیا اینورتر باتری ماشین را خراب می کند؟” پاسخ خواهد داد. با ما همراه باشید.

اینورتر مبدل برق ماشین 300x111 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
راهنمای خرید اینورتر مبدل برق خودرو و نحوه گرفتن برق از باطری ماشین

همچنین این مطلب به شما در جهت خرید بهترین اینورتر خودرو کمک خواهد کرد که در خرید خود دقت کرده و اینورتری با توان مناسب انتخاب کنید که بتواند توان لازم برای راه اندازی وسایل برقی شما را داشته باشد.

قبل از پرداختن به مفهوم و کاربرد های اینورتر خودرو یا مبدل برق، ابتدا به تفاوت ac و dc و چرا به اینورتر نیاز داریم می پردازیم. به طور کلی و عامیانه ولتاژ AC یا متناوب انرژی است که شما به طور معمول در خانه و خارج از خانه در محیط های مختلف با آن سر و کار دارید و ولتاژ DC یا مستقیم انرژی است که باتری ها تولید می کنند.

اینورتر یا مبدل برق خودرو چیست؟

مبدل برق یک دستگاه ساده است که به باتری خودرو متصل شده و برق خروجی آن، مانند برق شهر، دستگاه‌ها و وسایل الکتریکی را (مانند تلویزیون، لپ‌تاپ، چراغ روشنایی و. . ) تغذیه می‌کند.

دلیل نیاز به اینورتر خودرو این است که از آنجایی که باتری خودروها ولتاژ DC تولید می کنند و اکثر لوازم مصرفی الکترونیکی و الکتریکی با ولتاژ AC کار می کنند و بر اساس برق شهر طراحی شده اند اگر بخواهید از دستگاهای AC در اتومبیل خود یا مکان های خارج شهری استفاده کنید به یک دستگاه مبدل برق DC به AC یا اینورتر نیاز دارید.

اینورتر خودرو 1 300x242 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
اینورتر مبدل برق ماشین

همان‌طور که می‌دانیم، ولتاژ برق خودرو ۱۲ولت DC است. از سوی دیگر، اغلب وسایل الکتریکی با برق ۲۲۰ ولت AC کار می‌کنند. در این صورت لازم است ولتاژ ۱۲ ولت DC را به ولتاژ مطلوب ۲۲۰ولت AC تبدیل کنیم.

حال به دلیل این که باتری اکثر اتومبیل ها 12 ولت و برق شهر 220 ولت است به مبدل برق 12 به 220 ولت نیز مشهور هستند.

به طور ساده می‌توان گفت که یک مبدل برق خودرو از باتری انرژی می‌گیرد و ولتاژ مستقیم (DC) آن را به ولتاژ متناوب (AC) تبدیل می‌کند؛ به گونه‌ای که می‌توان وسایل الکتریکی را با آن تغذیه کرد.

گاهی در بازار، آداپتور یا شارژر نیز نامیده می‌شوند. مبدل برق را می‌توان از طریق سوکت فندکی یا مستقیماً به باتری وصل کرد.

مبدل برق ماشین چگونه کار می کند؟

مبدل برق خودرو 300x150 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
طرز کار دستگاه تولید برق از باطری ماشین

اینورتر ها با استفاده از منبع تغذیه یا باتری DC در ورودی همانند برق شهر AC در خروجی عمل می کند. مبدل های الکترونیکی اساسا اسیلاتوری هستند که به سرعت قطب DC را تغییر می دهد و یک موج مربعی ایجاد ایجاد می کنند.

از آنجایی که اکثر لوازم برقی نیازمند موج سینوسی هستند, اینورتر ها شامل اجزای اضافی جهت اصلاح شکل موج مربعی تولید شده یا تولید شکل موج سینوسی خالص است.

با اتصال اینورتر به خودرو با رعایت چند نکته شما می توانید هر دستگاه برقی مورد استفاده خود در خانه یا محل کار به خودروی خود وصل کنید. مهمترین نکاتی که باید در هنگام استفاده از اینورتر در اتومبیل خود داشته باشید عبارت اند از : ظرفیت باطری اتومبیل، میزان خروجی دینام و توان خروجی مبدل می باشد.

کاربرد و موارد استفاده اینورتر خودرو

کاربرد مبدل 300x266 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
موارد استفاده از مبدل برق خودرو 12 ولت به 220 ولت

مبدل برق خودرو برای افرادی مناسب است که زمان زیادی در جاده‌ها و مکان‌های خارج شهری صرف می‌کنند که می‌توانند از مزایای اینورتر بهرمند شوند به همین دلیل اینورتر مسافرتی یا مبدل برق مسافرتی نیز نامیده می‌شوند.

این دستگاه مناسب برای سفر‌های طولانی، کمپینگ، رانندگان کامیون، افرادی که برای کسب و کار زیاد سفر می‌کنند و مکان‌هایی که دسترسی به برق شهر امکان ندارد و کاربرد‌های مشابه است.

حال با توضیحات داده شده برای راه اندازی لوازم مورد نظر نیاز به اینورتری متناسب با دستگاهی که می‌خواهید راه اندازی کنید دارید. برخی از دستگا‌ها مانند تلفن همراه، لپ تاپ‌ها می‌توانند با شارژر‌های فندکی مستقیما به جافندکی داخل خودرو وصل شوند.

با این حال برای استفاده از شارژر‌ها و دستگاه‌ها با ورودی AC نیاز به اینورتر دارید. بستگی به توان اینورتر می‌توانند وسایلی مانند:

  • انواع شارژر‌ ها
  • لامپ ال‌ای دی
  • گجت‌ها و لوازم جانبی الکترونیکی
  • پخش‌های DVD و بلوری
  • کنسول‌های بازی
  • تلویزیون
  • لوازم خانگی و پخت و پز
  • اینورتر‌های با توان ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ وات جهت راه اندازی ابزار آلات
  • استفاده از باتری ماشین برای روشنایی
اینورتر روشناییی 300x268 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
چگونه با باتری ماشین لامپ روشن کنیم؟

از جمله پرکاربردترین موارد استفاده‌ی اینورتر خودرو، تامین برق مورد نیاز به منظور ایجاد روشنایی است. بسته به توان خروجی اینورتر، با استفاده از این وسیله می‌توانید به طور هم‌زمان چند لامپ کم مصرف LED یا پروژکتور و. . را روشن کنید. برای چنین مصارفی بهترین اینورتر مواردی هستند که توان پایینی دارند.

مبدل برق 24 به 220 ولت

24 ولت 300x269 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین

اینورتر های 24 به 220 ولت، کارایی همانند اینورتر های 12 ولت دارند با این تفاوت که جهت راه اندازی نیاز به ورودی 24 ولت دارند. که مناسب برای باتری های 24 ولتی، ماشین های سنگین و اتوبوس ها می باشد و نباید ورودی غیر از 24 ولت به آنها وصل نمود.

اینورتر های 24 ولت موجود دارای شکل موج شبه سینوسی (مربعی) و حداکثر توان خروجی آنها یک سوم توان نامی ذکر شده برروی دستگاه است که می بایست در هنگام خرید توجه نمایید که کدام یک از اینورترهای موجود توانایی راه اندازی وسایل مورد نظر شما را دارا هستند، که لازمه این امر اطلاع از توان یا جریان مصرفی دستگاهی است که شما می خواهید راه اندازی نمایید.

گرفتن برق از باطری ماشین

شرایط باتری 300x200 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
نحوه برق گرفتن از باتری ماشین

بهترین روش تولید برق شهری در این شرایط استفاده از برق تولید شده توسط باطری ماشین است. البته برای تبدیل انرژی باطری ماشین به برق شهری نیاز به یک واسط و مبدل دارید که در مارک ها، اندازه ها و ولتاژهای مختلف در بازار ارائه می شوند.

با استفاده از این مبدل می توانید برق 12 یا 24 ولت باطری ماشین را به برق 220ولت شهری تبدیل کنید و از آن برای شارژ لپ تاپ، گوشی موبایل، ضبظ استریو، دوربین، چراغ قوه و سایر ابزار و لوازم برقی و قابل شارژ استفاده نمایید.

برخی از اینورتر (مبدل) ها به شما توانایی دسترسی به یک پریز برق معمولی در ماشینتان را می دهد. همچنین می توانند زمانی که باتری خودرو ی شما در حال خالی شدن است این ارتباط را بصورت اتومات قطع کند.

البته در نظر داشته باشید که تنها در موارد ضروری از برق باتری ماشین استفاده نمایید تا هنگام استفاده از باتری خودرو و روشن کردن ماشین دچار مشکل نشوید.

راهنمای خرید بهترین مبدل برق خودرو

انواع اینورتر2 300x146 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
راهنمای خرید اینورتر ماشین

انواع مبدل برق خودرو در بازار وجود دارد و همین موضوع باعث سردرگمی خریداران می‌شود. برای ساده‌تر شدن خرید ما کوشش می‌کنیم شماری از مهم‌ترین مولفه‌هایی که باید در هنگام خرید تبدیل برق 12 به 220 ولت رعایت شود را یادآوری نماییم. با در نظر گرفتن این موارد می‌توان گزینه‌های خرید را محدود تر کرد تا به نتیجه نهایی رسید.

هنگام خرید اینورتر باید به دو نکته زیر توجه داشت، اگر هر یک از این موارد به درستی انتخاب نگردد، شما قادر به استفاده از وسایلتان نخواهید بود.

  1. انتخاب اینورتر با توان مناسب با توجه به وسایلی که می خواهید روشن نمایید
  2. انتخاب باتری مناسب و مدت زمان استفاده از آن

انتخاب توان مناسب اینورتر خودرو

توان اینورتر 300x236 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
توان دستگاه مبدل برق خودرو چیست؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در زمان خرید اینورتر اتومیبل در نظر داشت این مورد است که مبدل برق ماشین چند وات بخریم؟ این‌که توان خروجی دستگاه چند باشد؟ اینورترها از 100 وات تا 3000 وات به صورت معمول تولید و عرضه می‌شوند. قیمت آن‌ها نیز به همین نسبت ارزان یا گران‌تر است.

پس پیش از هر چیز باید کاربر مشخص کند که میزان مصرف دستگاه‌های برقی که قصد روشن کردن آن‌ها را دارد چقدر است؟ در واقع جمع توان مصرفی دستگاه‌های مورد نیاز که همزمان روشن می‌شوند باید محاسبه شود و دست‌کم اینورتر با 2 برابر توان محاسبه شده تهیه شود. دلیل این موضوع را نیز در ادامه خواهیم آورد.

انتخاب باتری مناسب مبدل برق

طرز کار اینورتر 300x94 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
نحوه گرفتن برق شهری از باتری ماشین

تا این‌جا به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار هست مصرف ما بسیار کم باشد و مدت زمان زیادی نیاز به استفاده از اینورتر خودرو نداریم همان باتری سالم خودرو کار ما را راه می‌اندازد. اما برای کسانی که قصد دارند مدت زمان بیش‌تری از این دستگاه استفاده کنند هم این کار امکان پذیر می باشد.

بهتر است که باتری شما آمپر بالاتری داشته باشد (حداقل 10 آمپر بالاتر از حد معمول) و یا می‌توانید با مشورت امداد باتری خودرو یک باتری بکاپ دوم هم در صندوق عقب ماشین بزارید تا دو برابر بتونید برق داشته باشد.

باتری مناسب اینورتر 2000 وات به بالا

اینورتر توان بالا 300x300 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
خرید اینورتر ماشین

یکی از مواردی که باید در نظر گرفت این است که برای روشن کردن انواع اینورتر توان بالا ( بالاتر از 2000W ) معمولا توصیه بر این است که حتما از باطری 100 آمپر به بالا استفاده شود. در واقع برخی از اینورترهای 2500 وات با باتری ماشین معمولی حتی راه اندازی هم نمی‌شوند.

پس اگر قصد دارید دستگاه‌های با مصرف بالا مانند یخچال، کولر، فرز و پمپ آب بزرگ‌تر و. . . را با اینورتر توان بالا مانند اینورتر 3000 وات روشن کنید نیاز است که به باطری ماشین خود یک باتری دیگر اضافه کنید.

به این صورت اگر باتری شما مثلا 65 آمپر است یک باتری 65 آمپر دیگر تهیه کنید، با شارژ باطری ماشین در خانه شارژ کنید و مثلا در صندوق عقب خودرو خود بگذارید.

سپس در محل موردنیاز با استفاده از سیم دو رشته برق ضخیم مثلا سیم دو رشته 4*4 یا بیش‌تر، باتری درون خودرو و صندوق عقب را موازی کنید (قطب مثبت به مثبت و منفی به منفی) تا شدت جریان باتری ها با هم جمع شده و به 130 آمپر 12 ولت برسد. در این هنگام می‌توان توان بالایی از برق ماشین تا 2000 وات نیز دریافت کنید.

نمونه باتری های مبدل برق خودرو
تخفیف!
2,718,000 تومان
تخفیف!
4,002,000 تومان
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید

محاسبه مدت زمان استفاده از اینورتر

مدت زمان استفاده از اینورتر به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:

  • وضعیت باطری اتومبیل ( نو باشد یا کارکرده، استاندارد باشد یا خیر، شارژ کامل باشد یا خیر و. . . )
  • توان پیوسته وسایل برقی مصرفی
  • بازده اینورتر

 همان طور که می دانید، ظرفیت باطری ماشین مشخص و محدود است لذا شما برای استفاده طولانی مدت، نیازمند مدیریت مصرف ( کاهش توان وسایل برقی با اولویت بندی نیازتان )، افزایش تعداد و آمپراژ باطری و یا استفاده از سیستم برق خورشیدی هستید.

فرمول کلی محاسبه مدت زمان روشن ماندن وسایل برقی :

مدت زمان روشن ماندن 300x49 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
فرمول مدت زمان روشن ماندن وسایل با برق ماشین

فرمول محاسبه مقدار آمپر کشیده شد از باطری توسط وسایل برقی :

فرمول آمپر وسایل 300x48 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
فرمول مقدار آمپر کشیده شده از وسایل برقی

انواع اینورترهای قدرت خودرو

انواع اینورتر 300x184 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
انواع اینورتر مبدل برق خودرو

1- اینورتر با یک خروجی

اینورترهای دارای فقط یک خروجی، از طراحی ساده ای برخوردار هستند و به طور معمول جریان برق بین 150 تا 300 واتی را تأمین می کنند. آنها کوچک، قابل حمل و سبک هستند و شما فقط می توانید هر بار، فقط یک دستگاه را شارژ کنید. بیشتر این اینورترها ارزان هستند و بسیار ساده هستند.

2- اینورتر با چندین خروجی

همانطور که از نام این دستگاه پیداست، این اینورترها دارای چندین پریز هستند و می توانید همزمان چندین اسباب بازی را شارژ کنید. نگرانی اصلی معمولاً مربوط به اضافه بار دستگاه یا گرمای بیش از حد آن است. بیشتر این دستگاه ها گرانتر، بزرگتر بوده و از ظرفیت جریان بالاتری نسبت به اینورترهای تنها خروجی برخوردار هستند.

3- اینورتر با خروجی USB

این اینورترها دارای چندین USB برای دستگاه هایی مانند یعنی تلفن های هوشمند، تبلت ها، پخش کننده های MP3 و سایر وسایل پورت های USB قدرت کافی را برای این دستگاه ها به وجود می آورند، اما آن ها نمی توانند بیشتر لوازم خانگی یا انرژی با انرژی را تأمین کنند.

موج خروجی مبدل برق خودرو

لوازم برقی برای کار کردن نیاز به موج سینوسی هستند. شکل موج خروجی اینورتر 12 به 220 ولت می‌تواند به شکل‌های مربعی، سینوسی و یا شبه سینوسی (پله‌ای) باشد.   اینورترهایی با موج مربعی معمولا کاربرد بسیار کمی دارند چون اکثر لوازم برقی با موج سینوسی کار می‌کنند و موج مربعی به آن‌ها آسیب می‌رساند.

از آن‌جایی که اینورترهایی با موج سینوسی کامل بسیار گرانقیمت هستند ( در واقع شاید ارزش خرید نداشته باشند )، می‌توان از اینورترهایی با موج شبه سینوسی نیز با قیمت کم‌تر استفاده کرد و بهترین اینورتر ها مدل‌های شبه سینوسی با کیفیت است.

موج‌های شبه سینوسی نه کاملا شبیه به موج مربعی و نه کاملا شبیه به موج سینوسی هستند و شاید بیش از 90% از دستگاه‌های معمولی برق را به‌کار می‌اندازند.

قیمت بهترین برند اینورتر خودرو

قیمت اینورتر 300x245 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
قیمت اینورتر مبدل برق خودرو

توجه به میزان بودجه‌ای که قرار است برای این منظور در نظر گرفته شود نیز از موارد مهم است. به صورت کلی باید در نظر داشت که در شرایط کنونی کمپانی‌ها کوشش می‌کنند هزینه برند خود را نیز از خریداران دریافت کنند.

در بیش‌تر مواقع ( نه در همه مواقع ) شرکت تولید کننده با برند معروف‌تر، به همان میزان که قیمت بیش‌تری بر روی محصولات خود در نظر می‌گیرد کیفیت بالاتری را ارائه نمی‌دهد.

در نتیجه لزوما برند معروف‌تر را نمی‌توان بهترین گزینه خرید در نظر گرفت. به ویژه در زمینه خرید اینورتر ماشین.

چگونگی استفاده از دستگاه مبدل برق خودرو

استفاده از اینورتر 300x250 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
چگونه از باتری ماشین برق بگیریم؟

پلاستیک روکش دستگاه را باز کنید و آن را کامل از دستگاه جدا کنید. بست پلاستیکی دور سیم را باز کرده تا فیش فندکی آزاد شود و فیش فندکی را درون جا فندکی خودرو قرار دهید و کلید مبدل را روشن نمایید.

اگر سیم کشی خودرو سالم باشد، نشان گر LED روشن و دستگاه آماده استفاده می شود. برای روشن کردن وسایل با مصرف کم زیر 50 وات از فیش فندکی می توانید استفاده کنید و برای مصارف بالای 50 وات بایستی که از گیره سر باتری استفاده شود.  

جهت استفاده از تمامی ظرفیت اینورتر و روشن کردن وسایل برقی پر مصرف پس از انتخاب صحیح، اینورتر را توسط گیره های تعبیه شده مستقیما به دو سر باتری متصل نمایید.

گیره ی قرمز رنگ یا سیم دارای نشان + را به قطب مثبت باتری و گیره ی مشکی را به قطب منفی باتری متصل کنید و یک بار کلید مبدل را خاموش و روشن نمایید اگر باتری شما سالم باشد نشان گر LED آن روشن میگردد.

روش های گرفتن برق از باتری خودرو

به منظور انجام این کار رایج ترین روش ها عبارت اند از:

  • اتصال از طریق جا فندکی:

اینورتر فندکی 300x156 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
مبدل برق خودرو فندکی

بعضی از اینورترها از طریق یک کابل به جافندکی خودرو متصل می‌شوند؛ اما از آنجایی که جافندکی فقط در حدود 180 وات توان خروجی دارد، از آن فقط برای وسایل الکتریکی که توان مصرفی آن‌ها کمتر از 180 وات باشد، می‌توان استفاده کرد. مانند شارژ گوشی موبایل، تبلت و لپ تاپ، مودم، یک عدد لامپ و . . .

  • اتصال مستقیم به سر باتری:

برای اتصال دیگر وسایل الکتریکی که توان مصرفی آن‌ها بالاتر است می‌توانید از کابل‌ گیره سوسماری مخصوص خود اینورتر استفاده کنید و آن را مستقیم به باطری خودرو وصل کنید.

( با دقت بالا کابل قرمز به قطب مثبت و کابل مشکی به قطب منفی متصل شود در غیر اینصورت فیوز دستگاه خواهد سوخت ) وقتی شارژ باتری خودروی شما به پایان رسید، به مدت 5 الی 10 دقیقه خودروی خود را روشن کنید تا باتری آن دوباره شارژ شود.

  • اتصال از طریق پنل فیوز:

یکی دیگر از راه‌های وصل کردن اینورتر استفاده از پنل فیوز داخل خودرو است. برخی از این پنل‌ها اسلات‌هایی مخصوص برای وصل کردت اینورتر به خود دارند. ( این روش کمتر کاربردی است )

ساده ترین راه این است که اینورتر را مستقیم به جا فندکی وصل کنید اما در این نوع روش اتصال محدودیت وجود دارد. اینورتر هایی که به این ترتیب وصل می شوند در رنج توان پایین در حدود 50 وات 100 وات هستند و به طور کلی به مصرف جریان پایین محدود می شوند و جهت مصرف جریان بالاتر، اینورتر بایستی مستقیم به سر باتری متصل گردد که اینورتر های با توان بالا وات فاقد کانکتور جافندکی هستند و فقط از طریق کابل و گیره سر باتری راه اندازی می شوند.

آیا در هنگام روشن بودن ماشین می‌توان از اینورتر استفاده کرد؟

کاربرد اینورتر 300x301 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
دستگاه تولید برق از باطری ماشین

اگر دستگاه مبدل برق خودرو استاندارد باشد و دارای مشخصه‌هایی باشد که در بالاتر اشاره شد بله. چرا که مبدل‌های 12 به 220 ولت استاندارد دارای محافظ افزایش یا کاهش ولتاژ هستند.

یعنی اگر ولتاژ ورودی از باطری ماشین زیر 10. 5 ولت DC و یا بالاتر از 14 ولت DC باشد به صورت خودکار اینورتر خاموش خواهد شد. نکته در این است که برق ماشین در هنگام استارت خوردن ممکن است دچار نوسان شود و ولتاژ آن به بالاتر از 12V برسد.

برای همین است که باوجود این‌که دستگاه دارای محافظ است بهتر است که نخست ماشین را روشن کرده و سپس کابل برق POWER INVERTER را به سر باتری اتومبیل متصل نماییم. با این شرایط اینورتر می‌تواند در هنگام روشن بودن خودرو نیز کار کند.

 معایب و مضرات مبدل برق خودرو

اینورتر مبدل برق ماشین به 220 ولت 300x294 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
گرفتن برق از باتری ماشین با اینورتر خودرو

خیلی از افراد هنگام خرید اینورتر خودرو سوال می کنند آیا استفاده از مبدل برق به باتری ماشین آسیب می زند؟ باید پاسخ بدهیم خیر آسیبی به باتری وارد نمی شود.

اما باید در نظر داشت به صورت کلی خالی شدن باتری ماشین به صورت کامل به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اینورترهای استاندارد معمولا دارای هشداردهنده و آلارم مخصوص اتمام باتری یا کاهش شدت جریان و ولتاژ هستند.

در نتیجه اگر در هنگام هشدار دستگاه آن را خاموش کرده و ماشین را استارت بزنید تا مثلا برای 5 دقیقه درجا کار کند ( تا دینام باتری را شارژ کند ) و هیچ‌گاه باتری به صورت کامل خالی نشود هیچ آسیبی به باطری خودرو وارد نخواهد شد.

برای مصارف معمولی مانند روشن کردن لامپ و چراغ LED کم مصرف یا شارژر گوشی موبایل، تبلت و لپ تاپ و. . . به صورت کلی دستگاه‌های کم‌مصرف کلا جای نگرانی نیست و کافی است مثلا ( بسته به میزان مصرف دستگاه ) هر 3 تا 8 ساعت یک بار ماشین استارت بخورد تا شارژ مجدد انجام شود.

برای دستگاه‌های پُرمصرف مانند دریل، مینی فرز، سیستم‌های صوتی و تصویری قوی و پُرمصرف، کولر، یخچال و. . جهت اطمینان اگر مدت زمان استفاده کوتاه است بهتر است ماشین را پس از 30 دقیقه روشن کرده و همزمان ماشین با دستگاه کار کند.

به صورت کلی نمی‌توان مدت زمان دقیقی برای روشن ماندن دستگاه‌های برقی در نظر گرفت چون به عوامل مختلفی مانند سلامت و آمپر باتری، میزان مصرف لوازم برقی و. . بستگی دارد که در اثر تجربه برای کاربر مشخص خواهد شد.

نحوه نصب دائمی اینورتر خودرو

در این بخش درباره نصب دائمی مبدل برق در خودرو بحث می‌کنیم. ابزار و وسایل مورد نیاز برای نصب مبدل برق به صورت زیر است. برای کوتاه شدن مطلب و درک بهتر شما عزیزان، بهتر است ویدئوی زیر را مشاهده نمایید:

مراحل نصب مبدل برق

  1. مطمئن شوید مبدل در جایی نصب می‌شود که هنگام حرکت خودرو تکان نمی‌خورد.
  2. ترمینال زمین را یک سیم کوتاه دارای عایق به شاسی وصل کنید. در اغلب موارد از سیم عایق‌دار استاندارد استفاده می‌شود.
  3. مطمئن شوید وسیله برقی به مبدل برق متصل نیست و کلید مبدل برق در وضعیت OFF است.
  4. یک اتصال الکتریکی کوتاه (سانتی‌متر یا کمتر از آن) را از فیوز به باتری تشکیل دهید.
  5. نگهدارنده فیوز را در یک مکان امن و غیرمتحرک روی شاسی قرار دهید.
  6. یک سیم طولانی را به فیوز (در سمت مبدل برق) وصل کنید، اما سمت دیگر سیم را به مبدل برق متصل نکنید. قبل از اتصال سر مثبت به مبدل برق، سیم را به گونه‌ای بپوشانید که رسانای داخل آن غیر قابل دسترس باشد.
  7. سیم مثبت را به فیوز با باتری وصل کنید.
  8. سیم فیوز (سمت باتری) را به ترمینال مثبت باتری متصل کنید.
  9. تمام اتصالات منفی مبدل برق و باتری را وصل کنید. توجه کنید که یک جرقه ابتدایی در هنگام اتصال اولیه ترمینال مثبت مبدل برق عادی است.
  10. در نهایت، اتصال سیم مثبت فیوز را به سر مثبت مبدل برق برقرار کنید.
  11. مبدل را روشن (ON) کرده و دقت کنید که LED سبز آن (در صورت وجود)‌ روشن شود.
  12. اکنون مبدل برق آماده کار است.

نکات مهم استفاده از اینورتر خودرو

اینورتر 3 300x282 راهنمای خرید اینورتر خودرو و گرفتن برق از باطری ماشین
استفاده از مبدل برق برای برق گرفتن از باتری خودرو
  • از پوشاندن دستگاه با پلاستیک و دیگر پوشش ها خودداری کنید زیرا بدنه ی آلومینیومی جهت خنک سازی دستگاه نیز به کار رفته است و با پوشاندن آن عملیات خنک سازی به خوبی صورت نمی گیرد و از کار می افتد.
  • از ریختن آب و مایعات درون دستگاه خود داری نمایید و اگر چنین شد تا 48 ساعت از روشن کردن دستگاه پرهیز کنید تا برد آن کاملا خشک شود در غیر این صورت برد سوخته و از حالت گارانتی خارج می شود.
  • اینورتر دارای خروجی 220 ولت می باشد بنابراین دور از دسترس کودکان نگه داشته شود.
  • مبدل های وات بالا دارای فن اتوماتیک می باشد و زمانی به کار می افتد که دما به بالاتر از دمای تعیین شده برای اینورتر برسد.
  • برای استفاده جهت روشنایی با فیش فندکی، لامپ ال ای دی یا کم مصرف با توان 50 وات یا کمتر به کار ببرید و در صورت استفاده بیش از 50 وات از دوسر باتری استفاده کنید.
  • برای چراغ های شارژی و اضطراری از دستگاه های 300 وات به بالا استفاده نمایید.
  • از وصل نمودن محافظ برق یا چند راهی برق محافظ دار به مبدل جدا خودداری نمایید چون باعث سوختن محافظ و مبدل خواهد شد.
  • در صورتی که باتری به مرز تخلیه برسد مبدل به صورت اتوماتیک جهت پیشگیری از تخلیه ی کامل باتری، خاموش میگردد. دراین صورت خودرو را به مدت 10 دقیقه روشن بگذارید تا باتری شارژ شود.
  • از متصل کردن لامپ ال ای دی زیر 20 وات موجود در بازار به مبدل ها خودداری نمایید چون خازن به کار رفته در این لامپ ها باعث آسیب جدی به مبدل یا عدم کارایی می شود.
  • از متصل نمودن مبدل 12 ولت به باتری 24 ولت جدا خودداری کنید زیرا باعث سوختن مبدل می گردد.
  • هیچ یک از مبدل ها قابلیت موازی شدن را ندارند تمامی مبدل ها دارای شکل موج خروجی شبه سینوسی می باشد و تحمل توان دائمی آنها یک سوم توان نامی محصول است و در صورت وصل کردن دستگاه با توان بالا به اینورتر به دلیل عملکرد سیستم اضافه بار مبدل خاموش میگردد.
  • مبدل های برق، جهت روشن کردن ماشین لباسشویی، سشوارهای وات بالا، دستگاه جوش مناسب نمی باشند مگر این گه در عنوان یا توضیحات محصول راه اندازی این دستگاه ها ذکر شده باشد.
  • از افزایش طول سیم ورودی مبدل پرهیز کنید این کار باعث افت شدید توان در مبدل می شود اما می توانید به خروجی تا 40 متر سیم رابط متصل کنید.
  • از سوراخ نمودن بدنه و تغییر در ظاهر و کاربری آن خودداری فرمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
35 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
ظفری
ظفری
3 سال پیش

سلام نصب اینورتر بری همه ی ماشینها ضروری است ؟

Ali
Ali
2 سال پیش

سلام ممنون ، عالی بود
فقط در مورد ورقه های سولار و انرژی خورشیدی هم توضیح بفرمایید

مهرداد
مهرداد
2 سال پیش

خیلی خوب و کامل توضیح داده شد ممنون 🙏

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مهرداد
2 سال پیش

با سلام
خوشحالیم که مفید واقع شده است.

وحید
وحید
2 سال پیش

عالی بود ممنون . برای پمپ آب ۲ اینچ اینورتر چند وات نیازه .

فخار
فخار
2 سال پیش

سلام تشکر از توضیحات مفیدتون
آیا از باطری اتمی میشه استفاده کرد و بعد از استفاده چجوری شارژش میکنیم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  فخار
2 سال پیش

سلام
باتری توسط دینام خودرو شارژ می شود. اگر روی خودرو نصب نباشد از دستگاه های شارژر باتری خودرو می توانید استفاده کنید.

.....
.....
2 سال پیش

سلام من ماشین سنگین دارم میشه کولر گازی 12000رو با مبدل روشن کرد تا الان با موتور برق روشن میکردم چون صدای متور برق زیاده گفتم با مبدل روشن کنم مشکلی نداره

یوسف
یوسف
2 سال پیش

سلام و تشکر از مطلب خوبتون.
اینکه ال ای دی کمتر از 20 وات باعث آسیب به مبدل میشه نیاز به بررسی علمی دقیقتر دارد چون من چند مورد بررسی کردم که چندین ساله که از لامپهای 8 تا 15 وات استفاده میکنن و مورد خاصی براشون پیش نیومده ؟
اگر دلیل علمی داره لطفا بفرمایید. با سپاس از مطلب مفید و کاربردی

محسن
محسن
2 سال پیش

سلام..درود برشما باتوضیحات خوبتان..آیا اینورتر ۱۰۰۰وات برای روشن نمودن تلپیزیون ویک عدد لامپ جواب میده

مهدی
مهدی
1 سال پیش

سلام آیا میتوان اینورتر را به ورودی برق يک ساختمان وصل کرد البته ساختمان شامل چند لامپ ال ای دی بیستر نیست و توان مصرفی بیشتر از 200 وات نیست؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مهدی
1 سال پیش

با سلام
وظیفه اینورتر تبدیل برق 12 ولت (باتری) به برق 220 ولت (شهری) است. شما برای وصل لامپ و دیگر وسایل برقی به برق شهری نیاز به اینورتر ندارید.

احمد
احمد
1 سال پیش

عالی

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  احمد
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید واقع شده است.

سیدصابرنوابی
سیدصابرنوابی
1 سال پیش

باسلام ودرود،ممنون،واقعاعالی بودو۹۵درصداطلاعاتی روکه میخواستم دراین مقاله فراگرفتم،باتشکر

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  سیدصابرنوابی
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم، بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

مجتبی
مجتبی
1 سال پیش

سلام عرض ادب ایا در صورت نبودن ماشین امکان این هست همزمان در حال استفاده از مبدل باطری رو هم شارژ کرد؟ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مجتبی
1 سال پیش

با سلام
استفاده همزمان از دستگاه شارژر و اینورتر به دلیل مسائل ایمنی توصیه نمی شود.
توصیه می شود از اینورتری استفاده نمائید که سیستم شارژ باتری نیز به همراه داشته باشد.
اینورتر هایی هستند که علاوه بر تبدیل جریان متناوب ( DC ) به جریان مستقیم ( AC ) می توانید با استفاده از برق شهری باطری خود را شارژ نمایید.
در این صورت زمانی که باطری شما امکان شارژ نداشت می توانید با استفاده از برق شهری باطری خود را شارژ نمایید.

رامین
رامین
1 سال پیش

عالی بود بدردم خورد ممنون از راهنمایی عالیتون

مهدی نعمتی
مهدی نعمتی
1 سال پیش

عالی بود توضیحات ارزنده شما 🙏🙏💝💝🙏🙏

سعید
سعید
1 سال پیش

با سلام .آیا استفاده از فندک خود رو جهت چند وسیله ی برقی ۱۲ ولت مثل یخچال .کتری .پمپ آب سینک در خود رو نیاز به اینورتر دارد یا خیر .
لازم به ذکر است از سیم برق فندک چند انشعاب برق برای وسایل فوق بصورت مجزا گرفته شده است .با تشکر

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  سعید
1 سال پیش

با سلام
هدف از استفاده از اینورتر تبدیل برق خودرویی 12 ولت به برق شهری 220 ولت است. اما با توجه به اینکه مصارف تمام تجهیزات مورد نظر شما 12 ولت می باشد، نیازی به استفاده از اینورتر نیست.
برای اطمینان بیشتر از نحوه اتصال سیم های منشعب اضافی حتما از یک متخصص برق خودرو راهنمایی بگیرید.

وحید
وحید
1 سال پیش

عاااالی *****

قاسم
قاسم
در جواب  وحید
1 سال پیش

سلام ببخشید من یک اینورتر ۳۰۰ واتی ژاپنی قدیمی دارم میشه باهاش با شارژر ۴۵ وات گوشی رو شارژ کرد برای گوشی ضرر نداره

قاسم
قاسم
در جواب  وحید
1 سال پیش

سلام من یک اینورتر ۳۰۰ وات ژاپنی دارم میشه باهاش با شارژر ۴۵ واتی موبایل s22 رو شارژ کرد برای موبایل ضرر نداره

امیر
امیر
1 سال پیش

سلام ببخشید میشه از اینورتر تکی با چند وسایل برقی استفاده کرد
مثلاً هم تلویزیون کار کنه هم دستگاه بازی

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  امیر
1 سال پیش

با سلام
بله امکان استفاده همزمان چند دستگاه از اینورتر وجود دارد، فقط این موضوع ارتباط مستقیم با خروجی اینورتر شما دارد. توصیه می شود در هنگام خرید اینورتر میزان مصرف تمامی لوازم مورد نیاز خود را در نظر بگیرید.

محسن
محسن
1 سال پیش

باسلام من یه اینورتر۲۰۰۰وات خریدم که به محض اتصال به باطری چراغ سبز وقرمز ان همزمان روشن شده ولوازم برقی را روشن نمیکند، به نظرشما علت ان چیست وچگونه رفع میشود؟باتشکر

محسن
محسن
1 سال پیش

سلام وقتتون بخیر
میخواستم ببینم امکانش هست وقتی اینورتر را وصل میکنیم یه خروجی ازش بگیریم و دوباره خود باطری را شارژ کرد؟

علیرضا
علیرضا
10 ماه پیش

بسیار عالی بود .‌‌صمیمانه سپاسگزارم

کیان باتری
در جواب  علیرضا
10 ماه پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

امید
امید
10 ماه پیش

سلام با باتری 60 آمپری میتوان اینورتر 2000 وات رو روشن کرد

Alireza Hosseini
Alireza Hosseini
9 ماه پیش

سلام 
می خواهم برای شارژ لپ تاپ و دو گوشی و یک لامپ ۳۰ وات استفاده کنم 
بهترین اینورتر کدام مدل است که به دستگاهها آسیب نرساند
سپاس 

ابوا
ابوا
7 ماه پیش

سلام میشه اینورتر وبه باطری ماشین وصل کرد و دستگاه جوش بهش متصل کرد میشه دستگاه جوش

مشاوره رایگان و ثبت سفارش