4.7
(49)

همیشه افرادی وجود دارند که به دنبال وسیله نقلیه ای هستند که به راحتی سرقت شود. بنابراین اکثر مالکان خودرو در تلاش هستند با استفاده از سیستم ایمنی خودرو وسیله نقلیه خود را محافظت کنند. در این مقاله قصد داریم تاثیر سیستم ایمنی خودرو بر باتری خودرو را مورد بررسی قرار دهیم.

آموزش تصویری نحوه سیم کشی دزدگیر ماشین

سیستم های ایمنی مختلفی وجود دارند که برای بهبود ایمنی وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از رایج ترین سوالاتی که در مورد این سیستم ها پرسیده می شود این است که آیا این سیستم ها باعث تخلیه باتری ماشین می شوند یا نه. با توجه به آنچه گفته شد بیایید نگاهی دقیق‌تر به انواع مختلف سیستم‌های ایمنی خودرو بیندازیم، نحوه کار آنها را بررسی کنیم و ببینیم کدام یک باعث تخلیه باتری ماشین می شوند، تا هنگام انتخاب سیستم ایمنی خودروی خود اطلاعات کافی داشته باشید.

مزایای سیستم امنیتی خودرو

سیستم ایمنی خودرو مزایای متعددی دارد. موارد زیر برخی از مزایایی است که سیستم امنیتی خودرو می تواند برای شما فراهم کند:

جلوگیری از سرقت

سیستم امنیتی خودرو می تواند از سرقت اتومبیل شما جلوگیری کند. مشاهده سیستم امنیتی خودرو به تنهایی می تواند برای جلوگیری از تلاش دزد برای سرقت ماشین شما کافی باشد.

%name تاثیر سیستم ایمنی خودرو بر باتری خودرو
جلوگیری از سرقت ماشین توسط سیستم ایمنی خودرو

ایجاد آرامش

آگاهی از اینکه سیستم ایمنی خودرو از اتومبیل شما محافظت می کند می تواند به شما آرامش دهد. زیرا مطمئن هستید که احتمال سرقت خودروی شما کمتر است.

بالا رفتن ارزش خودرو هنگام فروش

اگر تصمیم به فروش اتومبیل خود دارید، سیستم امنیتی اتومبیل می تواند ارزش آن را هنگام فروش افزایش دهد. این به این دلیل است که خریداران داشتن سیستم امنیتی را برای یک خودرو به عنوان یک امتیاز می بینند بنابراین مایل به پرداخت هزینه بیشتری برای خودرو هستند.

صرفه جویی در هزینه بیمه

برخی از شرکت های بیمه به رانندگانی که دارای سیستم ایمنی خودرو هستند، تخفیف می دهند. این به این دلیل است که سیستم امنیتی خودرو می تواند به کاهش خطر سرقت یا خراب شدن ماشین شما کمک کند.

امکان دسترسی از راه دور به ماشین

برخی از سیستم های امنیتی خودرو دارای ویژگی هایی هستند که به شما امکان می دهند از راه دور به خودروی خود دسترسی داشته باشید. این ویژگی می تواند هنگامی که جای پارک خودرو را فراموش کرده اید یا زمانی که از اتومبیل خود دور هستید و نیاز به چک کردن ماشین خود دارید برای شما مفید باشد.

انواع سیستم ایمنی خودرو

انواع مختلفی از سیستم های امنیتی برای وسایل نقلیه موجود است. برخی از این موارد بیشتر از بقیه بر روی باتری خودرو تأثیر می‌گذارند و برخی از آنها محافظت کلی بهتری برای خودروی شما فراهم می‌کنند. در ادامه مقاله به بررسی انواع مختلف سیستم های امنیتی خودرو که امروزه در دسترس هستند، می پردازیم.

دزدگیرهای سنتی اتومبیل احتمالاً اولین چیزی است که در مورد سیستم های امنیتی اتومبیل به آن فکر می کنید. این‌ دزدگیرها سال‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرند و زمانی که شخصی سعی کند به داخل وسیله نقلیه شما نفوذ کند، صدای هشدار بلندی تولید می کنند. با این حال، این سیستم ها مثل قبل موثر نیستند. چرا که بسیاری از مردم با شنیدن صدای این آلارم ها به سادگی آن را نادیده می گیرند.

علاوه بر آنچه در مورد سیستم های امنیتی خودرو گفته شد، دستگاه‌هایی هم وجود دارند که هنگام سرقت وسیله نقلیه فیوز یا موتور خودرو را خاموش می کنند. با وجود مفید بودن این دستگاه ها، به دلیل اینکه نصب آنها هزینه زیادی در بر دارد استفاده از آنها راه حل خوبی نیست.

%name تاثیر سیستم ایمنی خودرو بر باتری خودرو
سیستم های امنیتی قدیمی مانند قفل فرمان هنوز هم وجود دارند

البته سیستم های امنیتی قدیمی تر و ساده تر خودرو مثل قفل فرمان نیز وجود دارد. استفاده از قفل فرمان به احتمال زیاد نمی تواند جلوی سرقت را بگیرد بلکه فقط می تواند سرعت سرقت را کاهش دهد، بنابراین هرگز نباید به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین دستگاه های ردیابی مانند ردیاب های OBD هم وجود دارند. این سیستم ها به گونه ای عمل می کنند که هر زمان اتفاقی برای خودرو می افتد می توانند مالک خودرو را مطلع کنند. عملکرد آنها طوری است که از GPS به عنوان وسیله ای برای ردیابی وسیله نقلیه استفاده می کنند، برخی از این سیستم ها همچنین می توانند از طریق تشخیص لرزش خودرو به شما اطلاع دهند که وسیله نقلیه شما در حال جابجایی است. این سیستم‌ها می‌توانند فوراً به شما اطلاع دهند که در خودروی شما چه اتفاقی افتاده است.

%name تاثیر سیستم ایمنی خودرو بر باتری خودرو
استفاده از GPS برای ردیابی خودرو

خصوصیات مشترک سیستم های امنیتی خودرو

ریموت استارتر یا استارتر از راه دور (Remote starters)

این ویژگی به شما این امکان را می دهد که ماشین خود را از راه دور و معمولاً از طریق ریموت روشن کنید. اگر فراموش کرده اید چراغ های ماشین خود را خاموش کنید یا اگر می خواهید قبل از شروع به حرکت ماشین خود را گرم کنید، با استفاده از ریموت استارتر می توانید از راه دور این کار را انجام دهید.

هشدارهای امنیتی (Security alarms)

هنگامی که شخصی قصد نفوذ به خودروی شما را داشته باشد این سیستم ها صدای هشدار بلندی از خود منتشر می کنند که می تواند از سرقت اتومبیل شما جلوگیری کند و به شما کمک کند تا سریعا تشخیص دهید که ماشین شما دستکاری شده است.

%name تاثیر سیستم ایمنی خودرو بر باتری خودرو
تلاش برای نفوذ به ماشین

بی حرکت کننده ها یا ایموبلایزرها (Immobilizers)

این ویژگی از روشن شدن خودروی شما بدون سوئیچ جلوگیری می کند. این سیستم با دشوار کردن رانندگی برای سارقین می تواند به جلوگیری از سرقت خودروی شما کمک کند.

%name تاثیر سیستم ایمنی خودرو بر باتری خودرو
ماشین فقط بوسیله سوئیچ روشن می شود

چگونه سیستم‌های امنیتی خودرو باعث تخلیه باتری ماشین می شوند؟

این موضوع در مورد همه سیستم های هشدار خودرو صدق نمی کند اما بیشتر سیستم های امنیتی خودرو باعث تخلیه زودهنگام باتری می‌شوند. این امر بیشتر در مورد آلارم هایی صادق است که هنگام خاموش بودن وسیله نقلیه، حالت «روشن» دارند. سیم کشی این دزدگیرها مستقیماً به باتری می رود و از باتری انرژی می گیرد که در نهایت، می تواند منجر به از کار افتادن باتری شود.

شاید به مقاله نحوه سیم کشی ماشین نیز علاقمند باشید.

با توجه به اینکه سیستم امنیتی خودرو به طور مداوم در حال کار است به مرور زمان باتری را خالی می کند. این به این دلیل است که سیستم ایمنی خودرو برای کارکرد صحیح خود نیاز به برق رسانی مداوم دارد. علاوه بر این، اگر ماشین هم برای مدت طولانی استفاده نشود و دزدگیر خودرو فعال باشد، ممکن است باتری ماشین شارژ خود را از دست بدهد و نیاز به تعویض داشته باشد.

%name تاثیر سیستم ایمنی خودرو بر باتری خودرو
سیستم ایمنی خودرو باعث تخلیه باتری شده است

این اتفاق معمولاً در اواخر عمر باتری اتفاق می افتد. هر چه باتری قدیمی‌تر باشد، کارایی کمتری در نگهداری شارژ دارد. اگر این نوع سیستم ها را به خودرویی با باتری قدیمی متصل کنید مطمئناً منجر به از کار افتادن باتری می شود.

گاهی اوقات نصب اشتباه سیستم هشدار نیز می تواند منجر به تخلیه باتری شود. همچنین انتخاب سیستم های هشدار بی کیفیت یا انتخاب افراد غیر حرفه ای برای نصب سیستم ایمنی خودرو نیز می تواند بر عملکرد باتری تاثیر منفی بگذارد. بنابراین سیستمی را انتخاب کنید که به عملکرد باتری خودروی شما آسیب وارد نکند.

خطرات خالی کردن باتری ماشین

بعضی از انواع سیستم های امنیتی حالت‌های صرفه‌جویی انرژی متفاوتی دارند. بطور مثال هنگامی که خودرو خاموش است، فقط حدود 2 میلی آمپر از انرژی باتری را مصرف می کنند که مقدار کمی است. حتی اگر خودرو برای چند هفته خاموش بماند، متوجه می شوید که این مقدار از انرژی باعث تخلیه باتری ماشین شما نمی شود.

این بدان معناست که شما می توانید بدون ترس از اینکه انرژی باتری تخلیه شود، از این گونه دستگاه ها استفاده کنید. این یک راه حل خوب و ساده است که شما به راحتی می توانید وسیله نقلیه خود را ردیابی کنید و هنگامی که موتور وسیله نقلیه شما روشن می شود یا زمانی که خودرو بدون اینکه شما داخل ماشین باشید حرکت کند این سیستم برای شما هشدار ارسال می کند.

مقاله خالی شدن باتری ماشین را بخوانید.

مشکلات ناشی از خالی کردن باتری توسط سیستم ایمنی

روشن نشدن ماشین

اگر سیستم ایمنی خودروی شما مقدار قابل توجهی از انرژی باتری خودرو را مصرف کند، باعث تخلیه باتری خودرو می شود بطوریکه هنگام استارت زدن خودرو روشن نمی شود. سیستمی که فشار زیادی به باتری وارد می کند حتی گاهی باعث می شود مجبور شوید باتری را تعویض کنید.

%name تاثیر سیستم ایمنی خودرو بر باتری خودرو
ماشین استارت نمی خورد

تاثیر منفی روی عملکرد سیستم امنیتی خودرو

اگر باتری ماشین ضعیف باشد، سیستم امنیتی ماشین شما ممکن است آنطور که باید کار نکند. بنابراین این موضوع می تواند ماشین شما را در معرض سرقت قرار دهد.

از بین رفتن زودتر از موعد باتری خودرو

اگر سیستم امنیتی خودرو مکررا باعث تخلیه باتری خودروی شما شود، می تواند طول عمر باتری را کاهش دهد. این بدان معناست که شما مجبور خواهید شد باتری خود را زودتر از اینکه طول عمر مفید باتری طی شود تعویض کنید.

ایجاد مشکلات برقی در خودرو

اگر باتری خودروی شما به طور مداوم تخلیه می شود، ممکن است باعث ایجاد مشکلات الکتریکی در خودروی شما شود. بنابراین می تواند منجر به مشکلاتی مربوط به چراغ های خودرو، استریو یا سایر قطعات الکترونیکی شود.

جلوگیری از تخلیه باتری توسط سیستم ایمنی خودرو

برای جلوگیری از تخلیه باتری توسط سیستم امنیتی خودرو چند کار می توانید انجام دهید. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

خاموش کردن سیستم امنیتی خودرو هنگام استفاده نکردن از آن

اگر برای مدتی نمی خواهید از خودروی خود استفاده کنید، سیستم امنیتی خودرو را خاموش کنید تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

استفاده از نگهدارنده باتری battery tender

نگهدارنده باتری دستگاهی است که به ماشین متصل می شود و باتری را به آرامی شارژ می کند. اگر فراموش کردید سیستم امنیتی را خاموش کنید، این دستگاه می تواند به جلوگیری از خالی شدن باتری کمک کند.

%name تاثیر سیستم ایمنی خودرو بر باتری خودرو
استفاده از نگهدارنده باتری

نصب باتری با کیفیت بالاتر

باتری با کیفیت بالاتر عمر طولانی تری خواهد داشت و احتمال تخلیه آن توسط سیستم امنیتی خودرو کمتر است.

بررسی دوره ای سیستم ایمنی خودرو

بررسی دوره ای سیستم ایمنی خودرو توسط یک متخصص می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند و باتری را بی جهت تخلیه نمی کند.

ارتقای سیستم امنیتی خودرو

اگر سیستم امنیتی خودروی شما قدیمی است، بهتر است آن را به یک مدل جدیدتر ارتقا دهید. مدل‌های جدیدتر اغلب از نظر انرژی کارآمدتر هستند و می‌توانند به جلوگیری از تخلیه باتری کمک کنند.

اگر روی خودروی خود سیستم امنیتی نصب کرده اید، بهتر است از عواقب احتمالی تخلیه باتری توسط سیستم آگاه باشید و با انجام برخی اقدامات احتیاطی از بروز این عواقب جلوگیری کنید.

سوالات متداول

آیا دزدگیر ماشین می تواند باتری شما را خالی کند؟

بله، دزدگیر ماشین در صورت معیوب بودن یا خاموش شدن مکرر باتری می تواند باتری شما را تخلیه کند. هنگامی که دزدگیر خودرو فعال می شود، از انرژی باتری خودرو برای به صدا درآوردن زنگ هشدار و روشن کردن چراغ ها یا سایر ویژگی هایی که بخشی از سیستم هشدار هستند استفاده می کند. اگر زنگ هشدار بارها به صدا درآید، به مرور زمان می تواند باعث تخلیه باتری شود. اگر فکر می کنید سیستم هشدار باعث تخلیه باتری شده است، سیستم الکتریکی خودروی خود را بررسی کنید.

دزدگیر خودرو معمولاً مقدار بسیار کمی جریان می‌گیرد، بنابراین مقدار بسیار کمی انرژی در حدود 0.5 وات مصرف می کند، می توان گفت که دزدگیر خودرو می‌تواند باتری را خالی کند، اما زمان زیادی طول می‌کشد که معمولاً برای این مدت زمان طولانی نمی ارزد که ماشین خود را بدون محافظت و نصب سیستم ایمنی رها کنیم.

باتری ماشین با چراغ هشدار امنیتی چشمک زن کوچک روی داشبورد چقدر می تواند دوام بیاورد؟

نور انرژی کمی مصرف می‌کند، بنابراین باتری را سریع‌تر تخلیه می‌کند، در حالیکه بقیه سیستم های هشدار در دزدگیرهای مدرن از انرژی بیشتری استفاده می‌کنند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
ژاله مهتدی
ژاله مهتدی
11 روز پیش

درود، منظور از سیستم های ایمنی فعال و غیرفعال چیست لطفا راهنمایی بفرمایید؟ سپاسگزارم

مشاوره رایگان و ثبت سفارش