4.7
(1017)

جلوگیری از سرقت خودرو همواره یکی از دغدغه های مالکان اتومبیل ها است. در سال های اخیر نیز سارقان با روش های جدید به سراغ ماشین ها می روند. همزمان با روش های جدید سرقت ما نیز باید از همه روش ها و لوازم ضد سرقت خودرو استفاده کنیم. در این مقاله می خواهیم به سوال چگونه ماشین خود را ضد سرقت کنیم؟ پاسخ دهیم. در ادامه با راهکارهای افزایش امنیت خودرو همراه ما باشید.

آمار سرقت ماشین در ایران

«سرقت خودرو» و «سرقت لوازم خودرو» دو نوع سرقتی است که خسارات بسیاری را به مالکان خودرو وارد می‌کند. در این میان اما آمارها حاکی از آن است که سرقت لوازم خودرو در مقایسه با سرقت خودرو به مراتب بیشتر رخ می‌دهد.

طبق آمار بین‌المللی سارقان برای ورود به هر خودرویی به بیش از ۳۰ ثانیه و برای سرقت آن به بیش از ۲. ۵ دقیقه زمان نیاز دارند. براین‌اساس بسیاری از کارشناسان بر استفاده از تجهیزات و وسایل ضد سرقت خودرو به‌منظور ایجاد تاخیر در این مدت زمان تاکید دارند و معتقدند که مهم‌ترین موضوع برای جلوگیری از سرقت خودرو، پیشگیری و آگاهی از روش‌های مورد استفاده سارقان است تا از این طریق ریسک سرقت خودرو را کاهش دهیم.

هر ساله ده ها هزار خودرو در ایران به سرقت می روند و آمارها نشان می دهد که سرقت خودرو به طور متوسط در ایران تنها 2. 5 دقیقه زمان نیاز دارد! حتی بر اساس اطلاعات موجود در سال 1395 بالغ بر 40 درصد از سرقت ها مربوط به سرقت خودرو بوده اند.

ابزار ضد سرقت ماشین

 

امنیت خودرو 300x171 چگونه با ابزار ضد سرقت خودرو امنیت آن را بالا ببریم؟
معرفی ابزار ضد سرقت خودرو

اعتماد به قفل و تجهیزات ابتدایی که بر روی خودرو نصب شده، یک اشتباه است. این وسایل به هیچ وجه نمی توانند جلوی سارقین را بگیرند. در ادامه تجهیزاتی که سارقین را از دزدیدن اتومبیل شما منصرف می کند را معرفی می کنیم.

چگونه ماشین خود را ضد سرقت کنیم؟

1- دزدگیر ماشین، متداول ترین سیستم ضد سرقت خودرو

دزدگیر 300x200 چگونه با ابزار ضد سرقت خودرو امنیت آن را بالا ببریم؟
دزگیر خودرو اجزای سیستم امنیتی خودرو

دزدگیرها متداول ترین تجهیزات ضد سرقت هستند. این تجهیزات در دسته تجهیزات بازدارنده طبقه بندی می شوند و صرفاً یک وسیله هشدار دهنده محسوب می گردند، وسیله ای که نمی تواند صد در صد مانع سرقت خودرو شود.

معمولاً ماشین های دزدگیر دار با یک برچسب مشخص می شوند حتی اگر خودرویی این برچسب را  بر شیشه جلو بزند، سارق نسبت به دزدیدن ماشین کمتر وسوسه خواهد شد. در کل دزدگیرها بهترین بازدارنده های نمایان ضد سرقت می باشند.

دزدگیرهای هوشمند خودرو

دزدگیر هوشمند 300x224 چگونه با ابزار ضد سرقت خودرو امنیت آن را بالا ببریم؟
بهترین قفل ضد سرقت خودرو

نوع سنتی دزدگیر مربوط به دزدگیرهای هشداردهنده و پر سر و صدا است. ولی دزدگیرهای جدید به گونه ای طراحی شده اند که ضمن اثر هشداردهندگی با تماس با صاحب خودرو او را در جریان عملیات دزدی و یا هر خطر دیگری قرار می دهند به عبارت بهتر دزدگیرها مانند هر تجهیزات ایمنی دیگری هوشمند شده اند.

2- قفل کاپوت برای جلوگیری از سرقت لوازم خودرو

یکی دیگر از وسایل کاربردی برای افزایش امنیت خودرو، قفل کاپوت است. حتماً می‌دانید که دزدیدن باتری خودرو یکی از متداول ترین نوع سرقت برای ماشین محسوب می‌شود. قفل کاپوت راه حل این مشکل خواهد بود.

این ابزار با جلوگیری از باز شدن کاپوت، اجازه‌ی دزدیده شدن قطعه‌هایی مثل باتری ماشین، کامپیوتر خودرو (ECU) و از کار انداختن دزدگیر را به سارق نخواهد داد. این نوع قفل یکی از پرکاربردترین و ارزانترین لوازم ضد سرقت خودرو به شمار می‌آید.

دزدی باتری ماشین و راههای جلوگیری از آن

3- قفل فرمان، سخت تر کردن فرآیند سرقت

قفل فرمان 300x225 چگونه با ابزار ضد سرقت خودرو امنیت آن را بالا ببریم؟
قفل فرمان لوازم ضد سرقت ماشین

قفل فرمان یکی دیگر از وسایل کاربردی قدیمی ضد سرقت خودرو است. قفل فرمان با قرار گیری داخل فرمان امکان حرکت دادن فرمان را تقریبا غیرممکن می کند. مانند قفل پدال رانندگان زمانی که قصد پارک کردن خودرو در مکانی را داشته باشند از قفل فرمان استفاده می کنند. قفل فرمان نیز در برابر انواع شیوه ها برای باز کردن قفل مقاوت خوبی را از خود نشان می دهد.

4- قفل پدال، ابزار ضد سرقت خودرو

قفل پدال 300x217 چگونه با ابزار ضد سرقت خودرو امنیت آن را بالا ببریم؟
لوازم ضد سرقت خودرو

قفل پدال از قفل فرمان سخت تر باز می شود، بنابراین ضریب ایمنی آن بالاتر است. اما سایر مزایای قفل پدال چیست؟ پاسخ به این سؤال را باید در طراحی هوشمندانه قفل پدال جست و جو کرد، چراکه سارق برای باز کردن قفل مجبور به خم شدن رو پدال می شود.

این زمان سرقت را بالاتر می برد و دزد را از توجه به اطراف منحرف می سازد. به همین دلیل سارقین ترجیح می دهند که سراغ خودروهایی که قفل پدال دارند، اصلاً نروند.

اگرچه متاسفانه اکثر افراد به علت زمان بر بودن و دشوار بودن نصب، از این ابزار صرف نظر می‌کنند اما این قفل یک راه حل خیلی خوب برای جلوگیری از سرقت خودرو می‌شود.

5- قفل رینگ، جلوگیری از دزدی رینگ های خودرو

قفل چرخ 300x175 چگونه با ابزار ضد سرقت خودرو امنیت آن را بالا ببریم؟
بهترین قفل ضد سرقت ماشین

سارقین به چیزی رحم نمی کنند. آن ها در صورتی که نتوانند هیچ خسارتی به اتومبیل وارد کنند باز هم ناامید نمی شوند. لاستیک و رینگ ماشین از جمله وسایل در دسترسی هستند که طعمه سارقین می شوند.

با استفاده از قفل رینگ می توان از دزیده شدن این وسایل جلوگیری کرد. از قفل رینگ می توان موتور سیکلت ها نیز استفاده کرد. قفل رینگ در کنار تجهیزاتی مثل ردیاب موتور سیکلت می تواند امنیت این وسیله نقلیه را افزایش دهد.

6- سوییچ مخفی خودرو (قطع کن مخفی برق)

Kill Switch 768x512 1 300x200 چگونه با ابزار ضد سرقت خودرو امنیت آن را بالا ببریم؟
سوئیچ مخفی ضد سرقت خودرو

با نصب این دستگاه بر روی خودرو و فعال سازی آن، جلوی سرقت های بسیاری را می‌توان گرفت. به نحوی که اگر سوییچ خودرو هم وجود داشته باشد، بدون دستور ثانویه راننده قابل روشن شدن نخواهد بود.

در واقع راننده با فشردن دکمه ای لمسی یا مکانیکی در محلی که برای جایگزاری آن تعیین کرده است فرمان روشن شدن خودرو را صادر می‌کند.

7- محافظ ضد سرقت خودرو

اگر این اسم کمی برایتان ناآشناست حق دارید! قفل ضد سرقت خودرو سابقه‌ی کمتری نسبت به دیگر قفل هایی که معرفی کردیم دارد. ولی به لحاظ کارایی و امنیت قفلی مطمئن است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

قفل ضد سرقت خودرو از دو بخش مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده است و به کمک یک ریموت کنترل می‌توانید آن را فعال کنید. اگر از مکان نصب آن بپرسید باید بگوییم این قفل بر روی سگ دست چرخ های جلو و پشت دیسک چرخ نصب شده و در مرحله بعد به کمک جوش آرگون کاملا محکم می‌شود.

یکی از مزیت‌های بزرگ قفل ضد سرقت خودرو این است که به هیچ وجه برای سارق قابل دسترس نیست و سارق باید زیر ماشین جک زده، چرخ و دیسک چرخ را باز کند تا به آن برسد که قطعاً این مراحل زمان زیادی می‌برد. علاوه بر این به دلیل وزن پایین و قابل نصب بودن بر روی تمامی خودرو‌ها باید گفت بهترین قفل ضد سرقت برای خودرو محسوب می‌شود.

جی پی اس ماشین، بهترین وسیله جلوگیری از سرقت ماشین

جی پی اس خودرو 2 300x169 چگونه با ابزار ضد سرقت خودرو امنیت آن را بالا ببریم؟
جی پی اس ماشین بهترین ابزار ضد سرقت خودرو

تا اینجا انواع قفل ها و دزدگیرهای ماشین را بررسی کردیم. اما همه این وسایل یک نقطه ضعف بزرگ دارند. زمانی که سارق به هر طریقی اتومبیل را به سرقت ببرد، نمی توان کاری کرد.

در حقیقت این وسایل جنبه پیشگیری دارند. اما جی پی اس ماشین امکان تعیین دقیق موقعیت خودرو در هر زمان و مکانی را فراهم می کند. به این ترتیب حتی در صورت به سرقت رفتن ماشین می توان سارقین را به دام انداخت.

اجازه بدهید شفاف‌تر صحبت کنیم. همانطور که گفتیم دزدگیرها تنها فقط عاملی بازدارنده هستند. اما ردیاب ها تنها این کار را نمی‌‌کنند. با خرید ردیاب خودرو رادار خیال شما قبل از سرقت و پس از سرقت راحت است! در واقع اگر نتوانید پس از هشدارهایی که به کمک نرم افزار دریافت می‌کنید جلوی سرقت را بگیرید، ردیاب دو راه حل پیش پای شما می‌گذارد:

  1. به کمک ردیابی آنلاین مسیر سارقان را دنبال کنید و به پلیس گزارش دهید.
  2. به کمک اپلیکیشن و رله برق به کار گرفته شده، خودرو را متوقف کنید.

ردیاب خودرو از بهترین فناوری های امنیتی و لوازم ضد سرقت خودرو است. این دستگاه کوچک وزن کمی دارد و به راحتی در داخل ماشین پنهان می شود. معمولا پیدا کردن و از کار انداختن ردیاب به سادگی انجام نمی شود.

همه این ویژگی ها باعث شده که ردیاب خودرو بهترین راه حل مراقبت از خودرو باشد. جالب است بدانید با وجود جی پی اس حتی در نقاط کوری مثل پارکینگ ها نیز امکان موقعیت یابی فراهم است. در این مکان ها به کمک فناوری ال بی اس می توان موقعیت ردیاب خودرو را پیدا کرد. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با این فناوری جالب به صفحه زیر مراجعه بفرمایید.

ردیاب خودرو چیست؟ کاربرد GPS جی پی اس در ماشین

نکاتی برای جلوگیری از سرقت خودرو

خودرو شما از تمامی جهات در معرض خطر است. این را همه‌ی ما می‌دانیم که بخش بزرگی از آمارهای سرقت مربوط به لوازم جانبی خودرو است. به همین دلیل بد نیست نکاتی که برای پیشگیری از سرقت لوارم جانبی خودرو لازم است را بررسی کنیم.

  • حواستان به تعمیرکاران جعلی باشد!

یکی از دیگر روش‌هایی که سارقان انتخاب می‌کنند جا زدن خود به عنوان تعمیرکار است. در حقیقت سارقان با  دیدن خودرویی که نیاز به تعمیر دارد فرصت را غنیمت می‌شمارند و به عنوان یک رهگذر که تعمیرکار است برای کمک جلو می‌آیند. بعد از جلب اعتماد صاحب خودرو، پشت ماشین می‌نشیند تا شاید استارتی بزند و در فرصتی مناسب پا به فرار می‌گذارد. پس حتماً در چنین شرایطی مراقب افرادی که با قد کمک به سمت شما می‌آیند باشید و فرصت سرقت و یا وسوسه شدن را برای آن‌ها فراهم نکنید.

  • از قراردادن وسایل ارزشمند در خودرو جداً بپرهیزید!

کیف در خودرو 300x225 چگونه با ابزار ضد سرقت خودرو امنیت آن را بالا ببریم؟
راههای جلوگیری از دزدی لوازم ماشین

وسایل ارزشمندی از قبیل گوشی تلفن همراه یا لپ‌تاب یا حتی پنل سیستم صوتی ماشین برای سارقان بسیار وسوسه‌بر‌انگیز خواهند بود. وجود چنین وسایلی درون ماشین سبب می‌شود انگیزۀ سرقت در سارقان بیش از پیش شدت بگیرد. گاهی شاید وجود یک کیف که حتی ممکن است داخل آن شیء ارزشمندی هم وجود نداشته باشد باعث سرقت ماشین یا دست کم، شکستن شیشه‌ها برای برداشتن آن شود.

  • برای خرید ابزار امنیتی خودرو بودجه مناسبی در نظر بگیرید!

خوشبختانه هرروز ابزارهای امنیتی جدیدی به وجود می آیند تا امنیت را  در بهترین شیوه ممکن برقرار کنند. امروز انواع دزدگیر ها، قفل های پیشرفته و تجهیزات امنیتی وجود دارد که به خوبی در پیشگیری از سرقت موثر هستند.

امروز نسل جدیدی از ابزار های امنیتی وجود دارد که با نام ردیاب خودرو شناخته می شوند و بهترین راه برای آسودگی خاطر در برابر سرقت خودرو هستند. ردیاب خودرو جدیدترین نسل از دزدگیرهاست که قابلیت نصب برروی انواع خودروهای سواری سبک و سنگین و حتی موتورسیکلت ها را دارد.

  • جلوگیری از سرقت صندوق عقب را فراموش نکنید!

دزدی صندوق عقب 300x200 چگونه با ابزار ضد سرقت خودرو امنیت آن را بالا ببریم؟
جلوگیری از سرقت صتدوق عقب

زمانی که سارق از دزدیدن اتومبیل ناامید می شود، ممکن است اقدام به باز کردن و دزدی از صندوق عقب کند. برای جلوگیری از سرقت صندوق عقب به هیچ وجه وسایل با ارزشی مثل مدارک یا اشیاء گران خود را در این قسمت قرار ندهید. از طرف دیگر می توان با استفاده از قفل های ویژه از صندوق عقب نیز به راحتی محافظت کرد.

  • جلوگیری از سرقت لاستیک زاپاس با قفل زاپاس

قفل ضد سرقت زاپاس 300x200 چگونه با ابزار ضد سرقت خودرو امنیت آن را بالا ببریم؟
قفل ضد سرقت لاستیک زاپاس ماشین

در برخی خودروهایی که لاستیک زاپاس در بیرون از خودرو جاسازی می‌شود، به علت اینکه دسترسی به آن ساده‌تر است، مقوله امنیت لاستیک زاپاس اهمیت بالاتری دارد. هرچند این موضوع برای تمام خودروها مهم است و کافیست سارق بتواند در صندوق عقب را باز کند تا به لاستیک زاپاس برسد!.

برای تامین امنیت این لاستیک می‌توان از قفل زاپاس که روی محل نگهداری از لاستیک زاپاس نصب و جاسازی می‌شود، استفاده کرد. به کمک این قفل زاپاس در مکان خود ثابت می‌شود و سارق نمی‌تواند آن را بلند کند.

  • از قفل بودن تمام درب ها مخصوصا در پارکینگ مطمئن شوید!

نبستن درب ماشین 300x230 چگونه با ابزار ضد سرقت خودرو امنیت آن را بالا ببریم؟
جهت پیشگیری از سرقت خودرو از بسته بودن درب ها هنگام پارک مطمئن شوید!

بارها پیش می آید که افراد فراموش می کنند درب خودرو را قفل کنند و فرقی نمی کند خودرو در خیابان باشد یا پارکنیگ، هرچند که این موضوع در پارکینگ ها مشهود تر است. افراد تصور می کنند که پارکینگ خودرو امن است و درها را از روی حواس پرتی باز می گذارند. این بهترین فرصت ممکن برای سارقان را به وجود می آورد تا خودرو را به راحتی سرقت کنند.

  • کلید های یدک را در مکان های مطمئن قرار دهید!

احتمال فراموش کردن گم کردن کلید های خودرو بسیار بالاست. حتی ممکن است کلید ها را درون خودرو قرار دهید و درب خودرو به صورت خودکار بسته شود. به همین دلیل افراد بسیاری همواره یک کلید زاپاس یا یدک برای خودرو در نظر می گیرند.

اما توجه داشته باشید که کلید را در جای امنی قرار دهید، سارقان تمام سوراخ و سنبه های خودروی شما را بلدند. به هیچوجه کلید های یدکی را داخل خودرو قرار ندهید. صندوق عقب خودرو نیز یکی از بهترین مکان ها برای سارقان است، پس ایده قرار دادن کلید در صندوق عقب را هم به کلی فراموش کنید.

  •  جلوگیری از سرقت سیستم صوتی ماشین

سرقت سیستم صوتی 300x195 چگونه با ابزار ضد سرقت خودرو امنیت آن را بالا ببریم؟
روش جلوگیری از سرقت سیستم صوتی ماشین

برای مراقبت و جلوگیری از سرقت سیستم صوتی چندین راهکار وجود دارد. مثلا می‌توانید برای اینکه خیال خودتان را راحت کنید پنل ضبط را بردارید و یا از قفل پنل ضبط استفاده کنید.

اگر شما از یک سیستم صوتی قوی استفاده می‌کنید که در قسمت صندوق عقب شما قرار داده شده است، بهتر است حواستان به در صندوق عقب باشد. در واقع؛ برای جلوگیری از دزدیدن باند ماشین بهتر است به نحوی پارک کنید که در صندوق شما رو به یک دیوار باشد و نتوان آن را به آسانی باز کرد.

حتماً روی باندهای خود را به کمک پارچه هایی مثل خز که برای پشت ماشین طراحی شده‌اند بپوشانید. علاوه بر این بهتر است که باندهای خود را به وسیله پیچ های مختلفی بست که باز کردن آن زمانبر باشد.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید بهترین سیستم صوتی ماشین

توصیه سارقان خودرو

توصیه سارقان 300x185 چگونه با ابزار ضد سرقت خودرو امنیت آن را بالا ببریم؟
توصیه سارقان خودرو در جلوگیری از سرقت خودرو

علاوه بر روش های گفته شده فوق، رعایت نکات زیر برای پیشگیری از سرقت ماشین بسیار مهم هستند:

  • سعی کنید خودرویتان را در مکان های خلوت پارک نکنید، در مکان های شلوغ مقابل مغازه و جاهای پررفت و آمد سارقان سراغ ماشین شما نمی‌آید.
  • اگر ماشین جدید خرید کرده اید حتما قفل درب‌ها  و صندوق خودرو را عوض کنید
  • سعی کنید لوازم و اشیای گران بها و حتی کیف و مدارک  و…. را داخل ماشین و در مقابل دید دیگران نگذارید
  • هنگام خرید خودرو، سوئیچ یدک را حتما از فروشنده تحویل بگیرید
  • زمانی که می خواهید خودرو را ترک کنید از بسته بودن در‌ب‌ها و بالا بودن شیشه‌ها مطمئن شوید
  • سعی کنید که خودرو را به دیوار بچسبانید، بسیار دیده شده است که دزد تایر با استفاده از فضای ایجاد شده بین دیوار و خودرو تایر ماشین را می دزدد. پس خودمان فضای مخفی شدن سارق را به او ندهیم.

هشدار پایانی در سرقت خودرو !

در این مقاله سعی کردیم با معرفی ابزارهای تامین امنیت خودرو به سوال چگونه ماشین خود را ضد سرقت کنیم پاسخ دهیم.

تمامی لوازم ضد سرقت مانند دزدگیر و انواع قفل ها فقط وقت دزد را می گیرند  ضمن تاکید بر استفاده همزمان لوازم ضد سرقت مانند دزدگیر و قفل فرمان و قفل ECU و غیره، توصیه می کنیم به اتکای این وسایل وسیله خود را در محل نا امن برای مدت طولانی رها نکنید !!!

تجربه نشان داده که سارقین از سرقت خودروهایی که مجهز به لوازم امنیتی هستند منصرف می شوند ولی اگر بخواهند تمام آن موانع را از بین خواهند برد !

امروزه ابزارهای بسیاری برای جلوگیری از سرقت خودرو وجود دارد، اما در کنار استفاده از انواع دزدگیر ها، ردیاب خودرو بهترین تکنولوژی ممکن برای تامنی امنیت خودرو و جلوگیری از سرقت اتومبیل ها است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
هادی متوسلی
هادی متوسلی
1 سال پیش

سلام

وقت بخیر من مطلع شدم که دستگاه ضد رد یاب
نیز وجود دارد که سارقان از آن استفاده میکنند

مشاوره رایگان و ثبت سفارش