4
(454)

خرابی و نشتی باک بنزین شاید یکی از کم رنگ ترین مشکلاتی باشد که در خصوص عیوب خودرو به آن پرداخته شده باشد، اما این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و باید حتما در مورد تعمیر باک بنزین بدانید.

نشتی و سوراخ شدن باک بنزین یا شکستن آن، مشکلاتی است که نیاز به این تعمیرات را پیش خواهد کشید. دلایل مختلفی ممکن است به سوراخ شدن یا شکستن باک بنزین خودرو منجر شود که ضمن تلاش برای جلوگیری از آن ها، خوب است که روش تعمیرات را نیز بدانید. با کیان باتری همراه باشید تا اطلاعات جامعی درباره علائم و دلایل نشتی باک بنزین و روش های تعمیر آن کسب کنید.

نشتی بنزین3 علائم و دلایل نشتی باک بنزین و تعمیر ان
هنگام نشتی باک بنزین خودرو چه کنیم؟

اطلاعاتی درباره باک بنزین خودرو

باک بنزین به‌عنوان یک مخزن برای بنزین عمل می‌کند که برای سوخت رسانی به منظور احتراق در موتور خودرو استفاده می شود. بنزین از خارج از خودرو به درون باک تزریق می‌شود و اندازه و جنس باک بسته به اندازه و نحوه ساخت ماشین می تواند متفاوت باشد.

باک بنزین معمولا از فلز یا پلاستیک ساخته شده و ممکن است پمپ سوخت درون آن نصب شده باشد. چه پمپ سوخت در باک باشد و چه نباشد، سوخت از باک به موتور منتقل شده و آنجا با هوا مخلوط شده و می‌سوزد. باید توجه داشت نشتی باک می‌تواند خطرناک باشد چرا که امکان خروج گازهای اشتعال‌زا از باک را فراهم می‌کند.

باک پلیمری دارای استاندارد های بالاتری نسب به باک خودرو فلزی است. اما چون در کشور ما قیمت حرف اول را می‌زند و ایمنی و جان سرنشینان از اهمیت کمتری برخوردار است، همچنان از باک فلزی استفاده می‌شود.

نشتی بنزین از باک خودرو

سوراخ شدن باک علائم و دلایل نشتی باک بنزین و تعمیر ان
علت سوراخ شدن باک بنزین

باک خودرو یکی از نخستین مکان‌هایی است که در هنگام نشت بنزین باید آن را بررسی کرد. گاهی اتفاق می افتد که باک بنزین توسط آلاینده‌های جاده و یا حتی فرسودگی، آسیب ببیند و سوراخ شود.

مستعد‌ترین نقطه از باک خودرو برای نشت بنزین، بالای باک است. در این قسمت رطوبت و برخی آلاینده‌های جاده همچون نمک گیر افتاده و در طولانی مدت باعث سوراخ شدن باک می‌شود. در محیط‌های برفی و یخ‌آلود، خوردگی و فرسودگی باک خودرو به سرعت انجام می‌شود.

اهمیت نشتی بنزین از باک

آتش سوزی خودرو علائم و دلایل نشتی باک بنزین و تعمیر ان
خطرات نشتی بنزین ماشین
  • نادیده گرفتن نشت بنزین و پیگیری نکردن دلایل نشت بنزین از باک خودرو ممکن است منجر به آتش سوزی خودرو شود، زیرا بنزین قابل اشتعال است. از آنجایی که بنزین از وسیله نقلیه شما در حال نشت است، کوچک ترین چیزی مانند یک سیگار دور انداخته شده یا یک جرقه ممکن است منجر به شعله ور شدن آن شود.
  • نشت سوخت باعث پخش شدن بوی بنزین می شود و بنزین هم حاوی مونواکسید کربن است. استنشاق این ماده شیمیایی خطرناک است و می تواند باعث ایجاد علائمی مشابه سرماخوردگی و آنفولانزا شود. اگر در اتومبیل تان بوی بنزین به مشام می رسد و در عین حال علائمی مثل سردرد، تاری دید، سرگیجه و حالت تهوع هنگام رانندگی را تجربه می کنید، ممکن است نشانه نشت بنزین و تماس با مونوکسید کربن باشد.
  • نشتی بنزین می تواند عواقبی همچون آتش سوزی و مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را در پی داشته باشد.

علائم سوراخ شدن باک بنزین خودرو

بوی بنزین علائم و دلایل نشتی باک بنزین و تعمیر ان
علائم خرابی درب باک بنزین

پیش از پرداختن به تعمیر باک بنزین خودرو باید علائم سوراخ شدگی آن را دنبال کرد. از مهم‌ترین علائم سوراخ شدن باک بنزین خودرو از جمله نشتی باک بنزین پراید و خودروهای مشابه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس بوی بنزین در اتاق خودرو
  • کم شدن بنزین در مدت زمان زودتر از حالت معمول
  • مشاهده نشتی بنزین روی زمین در محل پارک خودرو (زمانی که این نشتی از عقب خودرو باشد، می‌توان آن را به عنوان علامت سوراخ شدن باک خودرو در نظر گرفت. )

بیشتر بدانید: عیب یابی و رفع انواع بوی بد خودرو

– جمع شدن بنزین زیر باک خودرو

باک بنزین، مخزن بنزین در خودرو است و معمولا در عقب خودرو قرار دارد. اندازه و جنس باک خودرو بستگی به نوع خودرو و سازنده‌ی آن دارد. یکی از واضح‌ترین نشانه‌های  نشتی بنزین، جمع شدن بنزین زیر خودرو است. در این حالت نشتی یا از زیر باک خودرو یا لوله‌های انتقال سوخت به سیلندر است.

افزایش مصرف سوخت

علائم نشتی بنزین علائم و دلایل نشتی باک بنزین و تعمیر ان
علائم سوراخ شدن باک بنزین ماشین

نشتی بنزین یعنی هدر رفتن بنزین. افزایش مصرف سوخت خودرو می‌تواند یکی از نشانه‌های نشتی بنزین در خودرو باشد. در صورت بروز هرگونه نشتی در سیستم سوخت‌رسانی، بنزین هدر می‌رود. بسته به نوع نشتی میزان هدر رفت بنزین نیز متفاوت است. البته افزایش مصرف سوخت دلایل دیگری هم دارد.

– بوی بنزین هنگام رانندگی

در صورتی که سیستم سوخت‌رسانی خودرو دچار نشتی بنزین باشد، هنگام رانندگی بوی بنزین را احساس خواهید کرد. علت این امر تحت فشار بودن سیستم سوخت‌رسانی است. همین فشار سیستم سوخت باعث می‌شود حتی از کوچکترین روزنه یا شکاف در قسمت‌های مختلف بنزین خارج شود. خرابی در فیلتر بخار بنزین (کنیستر) نیز باعث خروج بخار بنزین می‌شود و باعث می‌شود بوی بنزین را هنگام رانندگی احساس کنید.

– بخار بنزین روی لوله‌های انتقال بنزین

بنزین بصورت بخار یا ذرات بسیار کوچک از طریق لوله‌های سوخت به سمت سیلندر حرکت می‌کند. علت بخاری بودن سوخت فشار بالای درون سیستم سوخت است. بنابراین در نقاطی که سیستم انتقال سوخت دچار نشتی شده باشد، ذرات بنزین بصورت شبنم ظاهر می‌شوند. هرچه این ذرات به سیستم اگزوز یا فضای موتور نزدیک‌تر باشد، احتمال نشستی بنزین بالاتر است.

همینطور بخوانید: تشخیص علل و رفع انواع روغن ریزی مایعات خودرو

نشتی باک 3 علائم و دلایل نشتی باک بنزین و تعمیر ان
علت نشتی باک بنین خودرو

دلایل نشتی بنزین از خودرو

حال که نشانه‌های نشتی باک بنزین را دانستیم شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که دلیل نشتی بنزین چیست؟ دلایل نشت سوخت در خودروهای مختلف، متفاوت است. اما بطور کلی دلایل نشت سوخت را می‌توان خرابی در هر یکی از موارد زیر دانست:

  • سوراخ شدن باک بنزین
  • خوردگی و پوسیدگی باک بنزین
  • لوله‌های انتقال بنزین
  • اتصالات لوله‌های انتقال
  • باک خودرو
  • سیستم تزریق سوخت

علت سوراخ شدن باک بنزین خودرو

ممکن است در حال گذر از خیابانی باشید؛ در یک لحظه با سنگ بزرگی در وسط خیابان مواجه می‌شوید که راه فراری جز عبور از روی آن وجود ندارد. سنگ به زیر خودرو و آسیب‌پذیرترین بخش آن، یعنی باک بنزین برخورد داشته و بر اثر ضربه، باک خودروی شما ترک می‌خورد یا سوراخ می‌شود و نیاز به تعمیر باک بنزین وجود خواهد داشت. سوراخ شدن باک، می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد:

  • برخورد جسم سخت از زیر خودرو با باک
  • خوردگی باک بر اثر مرور زمان
  • تصادف خودرو از قسمت عقب

این ۳ مورد، بیشترین عواملی است که در سوراخ شدن باک نقش دارند.

پوسیدگی باک بنزین

با گذشت زمان ممکن است باک دچار خوردگی شده و نشتی پیدا کند. در مناطقی که مقدار زیادی برف و یخ وجود دارد، خوردگی بسیار رایج بوده و به سرعت انجام می‌گیرد. با توجه به موقعیت به‌وجود آمدن نشتی (برای مثال اگر روی محل جوشکاری شده باشد) چنانچه تدابیر مناسب برای تعمیر آن اندیشیده نشود امکان سرایت به اطراف نشتی و بروز خسارات بیشتر نیز وجود دارد.

نشتیباک علائم و دلایل نشتی باک بنزین و تعمیر ان
سرریز شدن بنزین از باک پراید

پوسیده بودن لوله کشی بنزین

از رایج ترین علت نشتی باک بنزین به پایان رسیدن عمر مفید لوله های انتقال سوخت است. این لوله ها به دلایل زیر فرسوده شده و با ایجاد سوراخ در یک یا چند نقطه  شما را با ریختن بنزین روی زمین  و مرطوب کردن دیواره بیرونی لوله مواجه میکند

  • استفاده مکرر از بنزین های نامرغوب
  • شستن بیش از حد لوله ها
  • شرایط محیطی مرطوب
  • به پایان رسیدن عمر مفید به صورت طبیعی

نشت بنزین به علت نقص فنی در انژکتور سوخت

در خودروهای انژکتوری یکی از نقاط مشکوک به نشت سوخت را می‌توان انژکتور خودرو دانست. نشست سوخت از انژکتور به دلیل خشک شدن، ترک خوردگی و سایش سیلر لاستیکی در پایین یا بالای آن است. علاوه بر این مورد، در صورت نصب نادرست انژکتور نشت بنزین مساله‌ی عجیبی نخواهد بود.

نشت بنزین در صورت محکم نبودن درپوش باک

درپوش باک علائم و دلایل نشتی باک بنزین و تعمیر ان
علائم خرابی درب باک بنزین

درب باک بنزین عمل آب‌بندی باک خودرو را برعهده دارد. بسته بودن این درب علاوه بر حفاظت از خروج بخارهای بنزین، باعث می‌شود فشار سیستم سوخت رسانی نیز در نقطه تعادل خود قرار بگیرد. در مواقع احساس بوی بنزین مخصوصا هنگام رانندگی نخستین مکان برای بازبینی درب باک خودرو است. فرسودگی، ترک خوردگی و یا محکم نبودن درب باک باعث نشت بنزین و در صورت پایین بودن شیشه‌های خودرو، پیچیدن بوی آن در داخل اتاق خودرو می‌شود.

نشت بزنین از فیلتر بنزین

فرسودگی یا سوراخ شدن فیلتر بنزین نیز می‌تواند باعث نشت بنزین شود. بسته به نوع و محل نصب، فیلتر بنزین می‌تواند پس از مدتی به دلیل وجود رطوبت و آلاینده‌های جاده ای یا حتی از طریق برخورد با موانع مختلف دچار آسیب شود. سعی کنید بهترین و با کیفیت‌ترین فیلتر بنزین را انتخاب کنید تا در برخورد با موانع و آلاینده‌های جاده ای از مقاومت و استحکام خوبی برخوردار باشد.

نشت بنزین از لوله‌های انتقال سوخت

لوله‌های انتقال سوخت را باید مرتبا مورد بازبینی قرار داد. یکی از شایع‌ترین نقاط نشت بنزین در سیستم لوله‌های انتقال سوخت خودرو، شلنگ دریچه باک خودرو است. به وسیله‌ی این شلنگ بنزین از باک به سمت موتور روانه می‌شود. فرسودگی، آسیب دیدگی یا حتی محکم نبودن بست‌های شلنگ دریجه سوخت باعث نشت بنزین در عقب خودرو می‌شود.

تعمیر سوراخ باک بنزین

تعمیر باک علائم و دلایل نشتی باک بنزین و تعمیر ان
گرفتن نشتی باک خودرو

بسته به این که باک بنزین خودروی شما پلاستیکی یا فلزی باشد، صدمات وارده به آن شدت و ضعف متفاوتی خواهند داشت و به همان نسبت طول عمر باک نیز متفاوت است. از این گذشته خودروهای مختلف دارای ظرفیت باک های متفاوتی هستند.

اما به هر ترتیب باک خودرو در سطح پایین تری قرار گرفته و در تصادفات نیز مورد آسیب قرار می گیرد. به طور مثال برخورد با سنگ در بخش عقب خودرو یا عبور از روی یک مانع سخت، می تواند به آسیب باک بنزین منجر شود.

همین طور گاهی اوقات بر اثر مرور زمان، فرسودگی باک بنزین در تماس با ناخالصی های بنزین رخ داده و بدون هیچ گونه آسیب خارجی، صدمه دیده و سوراخ می شود. این سوراخ ها می توانند بسیار ریز بوده و رفته رفته بازتر شوند.

شکستن و آسیب باک بنزین خیلی زود خود را نشان می دهد و نشتی و بوی بنزین نشانه هشدار قطعی برای راننده و مالک خودرو خواهد بود. شما روش های مختلفی برای تعمیر باک بنزین مقابل خود دارید که یکی از راحت ترین آن ها، استفاده از چسب باک بنزین است.

پیش از هر چیزی به یاد داشته باشید که برای تعمیر باک بنزین باید نزد مکانیک بروید. اما به طور کلی در ابتدا باید بررسی کرده و مطمئن شوید که نشتی از باک خودرو بوده و به اتصالات و لوله‌های آن مرتبط نیست، سپس اقدام به تعمیر باک بنزین نمایید.

جهت تعمیر باک بنزین خودرو، ابتدا باید باک از خودرو جدا شده، سپس تمام بنزین آن تخلیه گردد. پس از تخلیه باک خودرو معمولا مکانیک باک را در گوشه‌ای می گذارد تا بنزین به طور کامل تخلیه گردد، سپس به تعمیر باک بنزین اقدام می‌نماید. جهت تعمیر باک بنزین خودرو، ابتدا باید باک از خودرو جدا شده، سپس تمام بنزین آن تخلیه گردد.

بخوانید: علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن

تعمیر باک بنزین پلاستیکی با چسب

چسب بنزین علائم و دلایل نشتی باک بنزین و تعمیر ان
چسب باک بنزین فلزی

چسب باک بنزین برای باک های بنزین پلاستیکی کاربرد دارد و شما نمی توانید باک بنزین فلزی را به کمک این چسب ها بچسبانید. در صورتی که باک بنزین ترک خورده یا به شکلی شکسته باشد که امکان چسباندن آن وجود داشته باشد، می توانید از چسب باک بنزین برای چسباندن و ترمیم آن استفاده کنید. در واقع اگر سوراخ شدگی یا شکستگی باک بنزین بسیار بزرگ باشد، امکان چسباندن آن وجود ندارد و چسب باک تنها برای سوراخ های کوچک موضوعیت دارد.

در صورتی که در خارج از شهر بوده و باک خودرو شما آسیب دید و دچار نشتی بنزین شد، می‌توانید از تخم مرغ و کمی سیمان سفید و پودر خاک سنگ استفاده نمایید. به این صورت چسبی به سختی بتن را به دست آورده و تجربه خواهید کرد. قدرت چسبندگی این مخلوط دست‌ساز فوق العاده است و بارها دیده شده محل ترمیم سال‌ها بدون نشتی باقی مانده است. فقط کافی‌ است سیمان و پودر خاک سنگ را به جای آّب با سفیده تخم مرغ مخلوط کنید.

امروزه نوار چسب‌هایی تولید شده که می‌تواند به سرعت نشتی باک را برطرف کند. البته باید در نظر داشته باشید زمانی این چسب برای باک بنزین موثر خواهند بود که سوراخ باک بنزین خودرو کوچک باشد.

لحیم کاری باک خودرو

لحیم کاری متداول ترین روش تعمیر باک بنزین است. برای ترکهای کوچک یا خوردگی استفاده می شود. این روند خود کوتاه مدت است، اما نیاز به توجه دقیق دارد:

  • ابتدا باید قطعه را از ماشین جدا کرده و آن را شستشو دهید.
  • سپس منطقه لحیم کاری تمیز می شود.
  • ما یک مش تقویت شده نازک ویژه پیدا می کنیم و تمام نقص را کاملاً می بندیم.
  • عملیات بعدی به یک لحیم کاری لحیم کاری و لحیم کاری نیاز دارد. معمولاً با استفاده از لحیم کاری شار، کل مش تقویت شده بسته شده و بدنه مخزن سوخت چسبانده می شود. در نتیجه، یک لایه لحیم کاری مداوم بدست می آید، که در زیر آن یک مش تقویت شده قرار دارد.
  • برای کنترل، ارزش این است که تمام سطح مخزن سوخت را با یک ماستیک مخصوص آغشته کنید.

این قطعه اکنون تعمیر شده و می توان آن را به خودرو سوار کرد.

جوشکاری در تعمیر باک بنزین فلزی

جوشکاری باک علائم و دلایل نشتی باک بنزین و تعمیر ان
تعمیر سوراخ باک بنزین فلزی

در بالا گقتیم تا زمانی که بنزین داخل باک به طور کامل تخلیه نشده، نباید اقدام به جوشکاری برای تعمیر باک بنزین نمود. بعد از تخلیه و مطمئن شدن از آن، اقدام به جوشکاری محل سوراخ باک بنزین فلزی می‌نمایند

روش دیگر جوشکاری باک بنزین است که برای باک های فلزی خودرو کاربرد دارد. به این صورت باید باک بنزین توسط تعمیرکار و جوشکار تعمیر شده و بخش از هم جدا شده ی آن، جوشکاری و تعمیر شود. این روش به مراتب ایمن تر بوده و با راحتی بیشتر انجام شده و در نتیجه نیز استحکام بالاتری دارد.

جوشکاری باک خودروهای فلزی، برای تعمیر باک بنزین ماشین، به وسیله جوش آرگون انجام می شود. در این فرمول از جوشکاری از یک سر پیک با هوا و گاز را مخلوط کرده و با سرعت بالا می دمند و همراه یک الکترود آرگون، جوش زده می شود تا بخش آسیب دیده باک بنزین ترمیم گردد. در نظر داشته باشید که این کار باید حتما توسط فرد متخصص و تعمیرکار انجام شود.

نکته پایانی

توجه داشته باشید که کمترین نشتی در باک بنزین خودرو با خطرات بسیار جدی همراه خواهد بود و به هیچ وجه نباید در خصوص تعمیر باک بنزین کمترین غفلت و قصوری داشته باشید. پیش از هر چیز لازم است که جنس باک بنزین مشخص شده، سپس روش ترمیم و تعمیر آن، اتخاذ شود.

در برخی مواقع نیز تعمیر باک فایده ای نداشته و حتما باید برای تعویض کامل آن اقدام صورت بگیرد. شما چه تجربیاتی در خصوص تعمیر باک بنزین دارید؟ این تجربیات را در بخش نظرات با ما و دیگر دنبال کنندگان وب سایت کیان باتری در میان بگذارید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
10 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
رشید
رشید
2 سال پیش

اخیراً باک بنزین تعمیرفلزی کردم اول باید بنزین را خالی کرد و بعداً باک را باز نمایید دوم در محلی که باک باز می کنید دور از جرقه آتش مانند سیگار و غیره باشد سوم با ید باک داخلش کاملاً خشک شود یعنی بنزین باید خالی شود و با دستمال خشک شود و سپس از دریچه بزرگ باک را جلو اگزوز ماشین سنگین گرفته شود تا از طریق گزوز ماشین سنگین کاملا داخل باک خشک شود و گاز بنزین داخل باک از بین برود و اطمینان حاصل شود که داخل باک کاملاً خشک است و بعداً از طریق جوش کاربید… خواندن ادامه ...

محمدرضا
محمدرضا
در جواب  رشید
1 سال پیش

سلام کجا بردید تعمیر کردید؟

هوشنگ جعفری
هوشنگ جعفری
1 سال پیش

سلام، اگر نشستی ریز و کوچک داشت میتوان با صابون هم جلوی اون رو گرفت سریع برطرف میشود

رضا
رضا
1 سال پیش

این دوستمان درست گفت اگر سوراخ ریز وخواستیت وعجله داشتید با صابون برای چند وقت اگر صابون با آب شسته شود دوباره نشتی میدهد پس باید اصولی تعمیر وپیش متخصصین این کار رفت مقاله آموزنده بود با سپاس از کیان باطری

ناصر
ناصر
10 ماه پیش

در آستانه حرکت و دور میدان بنزین نشتی داره باید کجا ببرم یکی میگه تعمیرکار یکی میگه باتری ساز ماشین آردی کاربرات
با تشکر

احسان
احسان
9 ماه پیش

دوستان حتما نشتی بنزین و بوی بنزین رو جدی بگیرید و تعمیر باک کار هرکسی نیست من ماشینم ساندرو بود نشتی داشت هرجا بردم هرکی یه روشی داشت ولی بردم یه جا فقط تخصصی باک کار میکرد برام درستش کرد.

فرخ
فرخ
8 ماه پیش

بله نکته مهمش همینه که باید حتما باک خالی بشه چون گاز بنزین از نشتی میزنه بیرون و چسب کاری رو خراب میکنه در ایران هم چسب باک قوی نداریم نهایتش چندماه نشتی رو بگیرن

غلامرضا
غلامرضا
7 ماه پیش

سلام چسب هل بزنید و دعا بجان من کنید من زدم به سوراخی که یک اندازه یه پسته که ازش رد بشه حالا تو هشتمین سالشه که نشتی نداشته البته حتما باید بنزین را خالی کنی و با سشوار و فرچه سیمی محل نشتی را تمیز و خشکش کنی بعد چسب حل را بهش بزن غمت نباشه

محمد
محمد
در جواب  غلامرضا
5 ماه پیش

چسب هل همه کاره؟

وانت
وانت
1 ماه پیش

من خواستم تشکر کنم بابت پیشنهاد سیمان و پودر سنگ و تخم مرغ واقعا مفید بود ممنون خدا اموات رحمت کنه

مشاوره رایگان و ثبت سفارش