عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU خودرو

4.1
(1343)

همانطور که می دانید ECU خودرو، وظیفه شناسایی مشکلات و معایب خودرو را دارد. ECU را کامپیوتر خودرو نیز می نامند. اما اگر خود کامپیوتر خراب شود چه باید کرد؟ معمولاً در مورد علائم خرابی ECU خودرو کمتر خوانده ایم. در این مقاله به نشانه ها و عوامل خرابی ECU ای سی یو خودرو خواهیم پرداخت.

عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU خودرو
عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU ماشین

خراب شدن ECU

 همانطور که گفته شد ECU وظیفه دارد تا خرابی هایی که در قسمت های مختلف خودرو اتفاق می افتد را به راننده گزارش دهد. اما گاهی اوقات ممکن است خود قطعه ECU دچار مشکل شده و خراب گردد. خراب شدن ECU می تواند مشکلات بسیاری را در خودرو به وجود آورد و حتی موجب حرکت نکردن خودرو نیز می گردد.

ECU خودرو دارای دو نوع حافظه است: دائم و موقت. تمامی اطلاعات مربوط به مشکلات به وجود آمده در خودرو، روی حافظه موقت ذخیره می شود. به خاطر بسپارید تا زمانی که ECU خودرو به برق متصل باشد، اطلاعات، روی حافظه موقت آن حفظ خواهد شد؛ در غیر این صورت، پس از گذشت کمتر از 20 دقیقه، اطلاعات پاک می شود.

پس توجه داشته باشید پس از روشن شدن چراغ چک، قسمت هایی مثل باتری و سر باتری خودرو را به هیچ وجه دستکاری نکنید.

لازم به ذکر است، اطلاعات موجود بر روی حافظه دائم وقتی پاک می شود که این حافظه آسیب ببیند. همانطور که می دانید، شناسایی مشکلات به وجود آمده در خودرو با اتصال دستگاهی به نام دیاگ به ECU خودرو، به راحتی امکان پذیر است. برای تشخیص به موقع خرابی ECU خودرو و جلوگیری از مشکلات پیش رو نیز نشانه هایی وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

مقاله پیشنهادی: دیاگ زدن خودرو چیست؟

علائم خرابی ECU خودرو

نشانه ها و علائم مختلفی وجود دارد که نشان دهنده خراب شدن ECU خودرو می باشد. در صورت مشاهده این نشانه ها نیاز است تا به یک متخصص و تعمیرکار در این زمینه مراجعه کرده و نسبت به درست کردن این قطعه مهم اقدام نمایید.

روشن شدن چراغ چک از علائم خرابی ECU خودرو
روشن شدن چراغ چک از علائم خرابی ECU خودرو

روشن شدن چراغ چک موتور مهمترین علامت خرابی ECU

زمانی که سنسورهای مختلف در خودرو دچار مشکل گردند و یا کار نکنند، چراغ موتور خودرو روشن خواهد شد. با مراجعه به تعمیرگاه و استفاده از دستگاه دیاگ که به آن عیب یاب کامپیوتری نیز گفته می شود، ایراد خودرو را پیدا کرده و خطایی که در ECU داده می شود را می خوانند.

روشن نشدن موتور

روشن نشدن خودرو از علائم خرابی ای سی یو
روشن نشدن خودرو از علائم خرابی ای سی یو

زمان هایی پیش آمده که ماشین استارت زده می شود اما موتور یا پیشرانه روشن نمی شود. این روشن نشدن پیشرانه خودرو می تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد. که یکی از آنها از کار افتادن ECU می باشد.

در صورتی که ECU خودرو از کار بیفتد دستور لازم برای جرقه زدن شمع داده نمی شود و در نتیجه پیشرانه روشن نخواهد شد. برای این که متوجه شویم خرابی ناشی از ECU است یا خرابی دیگر، لازم است تا از دستگاه دیاگ استفاده شود.

مقاله پیشنهادی: علت استارت نخوردن ماشین + علائم و حل مشکل

لرزش موتور خودرو

زمانی که پیشرانه دچار لرزش می شود و توان آن کاهش می یابد می توان این مشکل را در نتیجه خرابی ECU دانست. زمانی که ECU  خراب شود در چند سیلندر جرقه زنی صورت نمی گیرد و پیشرانه شروع به لرزیدن می کند. با استفاده از دستگاه عیب یاب کامپیوتری می توان منشا این لرزش را پیدا کرد و به رفع این مشکل پرداخت.

کم شدن قدرت موتور

با ایجاد مشکل در ECU امکان محاسبه دقیق زمان پاشش سوخت وجود نخواهد داشت و در نتیجه قدرت پیشرانه یا موتور خودرو بسیار کم می گردد. همچنین زمانی که ECU خودرو خراب شود امکان محاسبه مصرف سوخت وجود ندارد. و خودرو میزان بالاتری از سوخت را مصرف می کند که حتما نیازمند تعمیر این قطعه می باشد.

مقاله پیشنهادی: دلایل کاهش قدرت موتور خودرو

مصرف زیاد سوخت

مصرف زیاد سوخت از علائم خرابی ECU خودرو
مصرف زیاد سوخت از علائم خرابی کامپیوتر  ECU خودرو

از آنجا که برای عملکرد مطلوب وسیله‌ نقلیه به نسبت سوخت و هوای مناسب نیاز است، ایسیو معیوب نمی‌داند که چه مقدار سوخت باید به محفظه احتراق ارسال شود. این بدان معنا است که در فرآیند احتراق، اغلب مقدار زیادی سوخت برای سوختن ارسال می‌شود. نتیجه این است که خودرو بیش از حد لازم سوخت مصرف می‌کند. این مشکل نه تنها باعث افزایش هزینه ماهانه دریافت بنزین (یا گاز) می‌شود، بلکه به آلودگی بیشتر هوا نیز دامن می‌زند. ریپ زدن خودرو، بد کار کردن سیستم موتور و روشن نشدن آن از جمله نشانه های خرابی ECU خودرو هستند.

معایب و مشکلات ECU

به طور کل ECU ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ از دو ﺟﻨﺒﻪ اﯾﺮاد ﭘﻴﺪا کند:

  •  مشکلات نرم افزاری

حدود بالای 90% از مشکلات ECU مشکلات نرم افزاری می باشد. مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو (ECU Programmer) یا پروگرامر ECU قابل حل هستند.

  • مشکلات سخت افزاری

این مشکلات خیلی کم رخ می دهد. در هنگامی که یکی از درایورهای حسگرها یا عملگرها بسوزد، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می باشد. و یا اگر ارتباطی قطع گردیده باشید که می توان با اهم متر آن ارتباط را مشخص نمود ولی قابل تعمیر نمی باشد. اما در صورت سوختن درایورها می توان آنها را  تعویض نمود.

دلایل خرابی کامپیوتر ماشین
دلایل خرابی کامپیوتر ماشین

عوامل خرابی ECU ماشین

شایع ترین عامل خرابی ECU خودرو، نوسانات برقی و یا وارد شدن شوک به این تراشه است. انجام هر یک از کارهای غیراصولی زیر، باعث وارد شدن شوک الکتریکی و بروز اختلال در ECU خودرو می شود:

  • دستکاری و جدا کردن کابل باتری حین روشن بودن خودرو
  • اطمینان از وجود برق در سر باتری به روش غیر اصولی
  • خیس شدن ECU
  • دستکاری بدنه و پین های ECU
  • باتری به باتری کردن خودرو

خرابی استارت

بسیاری از وسایل نقلیه، استارت‌هایی دارند که از سنسورهای خاصی استفاده می‌کنند. یکی از این سنسورها، Override است که میزان ولتاژ ECU را کنترل می‌کند. اگر این حسگر خراب شود، ای سی یو مقدار صحیح ولتاژ را دریافت نمی‌کند. و این موضوع می‌تواند به یکی از عوامل خرابی ای سی یو خودرو تبدیل شود.

مشکل دیگری که می‌تواند رخ دهد، جایگزین‌ کردن استارتر قدیمی با استارتر جدیدی است که با ECU خودروی شما سازگار نیست. هر نوع استارتری که خریداری می‌کنید، مطمئن شوید که با ای سی یو خودرو سازگار باشد.

 


کیان باتری بزرگ ترین استارتاپ تخصصی تعویض باتری ماشین در محل مشتری است که به صورت شبانه روزی فعالیت می کند. تعویض باتری خودرو در کمتر از یک ساعت در محل شما انجام خواهد پذیرفت. همکاران ما در مرکز پیام شبانه روزی کیان باتری با شماره 02188882222 آماده پاسخگویی و رفع مشکل خودروی شما هستند. بهترین برند ما باتری کیان پاور پریمیوم پلاس با 21 ماه گارانتی تعویض میباشد. لیست قیمت این باتری در ادامه آورده شده است:

باتریقیمت (تومان)
باتری 50 آمپر کیان پاور پرمیوم پلاس
2,744,890 تومان 2,676,000 تومان
باتری 55 آمپر کیان پاور پرمیوم پلاس
2,899,386 تومان 2,826,000 تومان
باتری 60 آمپر کیان پاور پرمیوم پلاس
3,054,896 تومان 2,977,000 تومان
باتری 66 آمپر کیان پاور پرمیوم پلاس
3,335,190 تومان 3,250,000 تومان
باتری 70 آمپر کیان پاور پرمیوم پلاس
3,485,302 تومان 3,396,000 تومان
باتری 74 آمپر کیان پاور پرمیوم پلاس
3,573,184 تومان 3,481,000 تومان
باتری 90 آمپر کیان پاور پرمیوم پلاس
4,408,366 تومان 4,295,000 تومان
باتری 100 آمپر کیان پاور پرمیوم پلاس
4,603,070 تومان 4,483,000 تومان


 

دلایل سوختن ای سی یو خودرو

 علت سوختن ای سی یو ماشین
علت سوختن ای سی یو ماشین

عامل اصلی در سوختن قطعات حساسی نظیر ECU نوسانات ولتاژ و وارد شدن شوک های متعدد به این قطعات است. در خودروهای قدیمی که این قطعات وجود نداشتند تعمیرکاران از روش هائی سنتی جهت تست قطعات برقی استفاده می کردنند که راهگشا نیز بود. ولی این روش ها در خودروهای امروزی با وجود قطعات حساس الکترونیکی نه تنها راهگشا نیست بلکه باعث صدمات جدی به این قطعات نیز می گردد.

تست قطعات برقی حساس خودروهای امروزی می بایست به وسیله دستگاه های عیب یاب کامپیوتری انجام گیرد. ولی متاسفانه به دلیل قیمت بالای این دستگاه ها و پایین بودن سطح معلومات بعضی از تعمیرکاران و عدم اطلاع و آموزش های کافی متاسفانه از همان از روش های قدیمی استفاده می کنند.

1- جداکردن کابل باتری هنگامی که خودرو روشن است

همانطور که می دانید ولتاژ تولیدی دینام حدود 14 ولت است، اما باید دانست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام است. قله (پیک) تولید ولتاژ دینام برحسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام، متغیر بوده و گاهی اوقات به بیش از 16 ولت نیز می رسد.

در حالت عادی که کابل های باتری ماشین متصل است این نوسان ولتاژی به دلیل خاصیت خازنی باتری تعدیل می شود. اما اگر کابل باتری در هنگامی که خودرو روشن است باز شود، این نوسانات می تواند بر روی قسمت های حساس خودرو (تمامی کنترل یونیت های الکتریکی) تاثیر نامطلوب داشته باشد.

2- امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه

وقتی وایرها را از سر شمع ها می کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می کنید. ممکن است که مقدار جریان نا به هنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید. برق ثانویه کویل با برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند.

3- خیس شدن ECU

اگر پشت جعبه ecu را باز کنید خواهید دید برای جلوگیری از نفوذ آب قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین های داخلی با ماده ای موم مانند پوشیده شده است. اما در هر صورت پین های نری خارجی سوکت ecu بدون محافظ هستند. و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال زیاد به ecu آسیب بزند.

4- دست زدن به پین های ECU

یکی از مواردی که اغلب با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می‌گیرد دست زدن به پین‌های ECU است. که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن می‌تواند موجب آسیب زدن‌های جدی به آن شود. الکتریسیته ساکن بدن انسان گاهی اوقات می‌تواند تا هزارها ولت بالا برود.

5- باتری به باتری کردن خودرو اشتباه

باتری به باتری اشتباه از علل خرابی ecu
باتری به باتری اشتباه از علل خرابی ecu

اگر در زمان چرخاندن سوییچ دیدید که خودرو روشن نمی‌شود و چراغ‌های پشت آمپر نیز خاموش هستند، پس احتمالاً به باتری‌به‌باتری‌ کردن (جامپ‌استارت) نیاز دارید. اگر در مرحله باتری‌به‌باتری‌ کردن کابل‌ها به اشتباه متصل شوند، ECU خودرو به احتمال بسیار زیاد خراب می‌شود. در این زمان، باید ایسیوی خراب را تعمیر یا تعویض کنید.

برخی اوقات رانندگان به هر دلیلی خودروشان به علت ضعیف بودن باطری یا خالی کردن باطری دشارژ شده است. و می خواهند با سری کردن باطری های دو خودرو اقدام به استارت و روشن کردن خودرو کنند. اگر فرض کنیم دو باطری 10 ولتی را سری کنیم مجموعاً 20 ولت برق خواهد داشت. که در خودروهای انژکتوری می تواند موجب رسیدن به ecu انژکتوری شود. ریسک سوختن ecu به طور استاندارد 16 ولت است.

نحوه عیب یابی و تشخیص خرابی ECU

با مشاهده نخستین علائم خرابی، می‌توان ECU معیوب را تشخیص داد. بعد از این کار، یک آزمایش فیزیکی برای تأیید عدم عملکرد صحیح این قطعه انجام می‌شود که به شرح زیر است:

  • آیا موتور روشن می‌شود یا خیر؟ روشن‌نشدن می‌تواند یک علت اصلی در خرابی ایسیو باشد.
  • ببینید آیا چراغ چک خودرو روشن است. هرگونه مشکل در ایسیو باعث روشن‌شدن چراغ چک می‌شود.
  • مولتی‌متر را بردارید و آن را در بالاترین درجه تنظیم کنید. پس از اتصال مولتی‌متر به کانکتور ECU (ترمینال‌ها)، مقدار عدد نمایش‌داده‌شده در مولتی‌متر را مشاهده کنید. اگر مولتی‌متر مقدار «صفر» را نشان داد، واحد کنترل الکترونیکی از کار افتاده است.
  • ایسیو را فقط با استفاده از مولتی‌متر و طبق دستورالعمل‌های ارائه‌ شده در دفترچه راهنمای دستگاه تست کنید.
  • بسیار مراقب باشید! هنگام اندازه گیری ولتاژ، لازم است جریان برق را قطع کنید.
  • از آنجا که ایسیو قطعه بسیار حساس و گران قیمتی است، توصیه می‌شود در صورت نداشتن دانش کافی، به یک متخصص مراجعه کنید.

رفع خطای ایسیو خودرو

 ریست ای سی یو بدون دستگاه
ریست ای سی یو بدون دستگاه

همان‌طور که در متن بالا اشاره شد، برخی خروجی‌های ECU به وضوح قابل مشاهده هستند. مانند چراغ‌هایی که در پشت آمپر گاهی روشن می‌شوند. اما احتمالا برای شما هم پیش آمده است که به‌عنوان مثال درب را کاملا بسته‌اید و با این حال چراغ مربوط به درب‌ها خاموش نشده است.

این موارد می‌تواند نشانه خطا در ECU یا در مکانیزمی باشد که وضعیت درب را به ECU منتقل می‌کند. تشخیص این امر که این خطا ناشی از کدام‌ یک از موارد پیش‌گفته است به این سادگی‌ها نبوده و باید به یک کارشناس ماهر و باتجربه مراجعه کنید.

بسیاری از خطاهای ECU با تنظیم مجدد آن برطرف می‌شوند. که این کار از طریق دستگاهی تحت عنوان دیاگ صورت می‌گیرد. برای دسترسی به ECU پورت‌هایی تحت عنوان OBD) On- Board- Diagnostic) وجود دارد که عمدتا نیز در زیر فرمان قرار دارند. با استفاده از این پورت و دیاگ، می‌توانید به ECU دسترسی داشته و در صورت نیاز آن‌ را بازنشانی کرده و خطاهای موجود را حذف کنید. لازم به ذکر است که این امر نیاز به دانش و تجربه تخصصی دارد.

 تعمیر ای سی یو خودرو

 ایا ای سی یو قابل تعمیر است؟
ایا ای سی یو قابل تعمیر است؟

خرابی ایسیو، عیب یابی و تعمیر این قطعه را الزامی و ضروری می کند. به طور کلی، ساختار ایسیو خودرو از دو بخش حافظه دائم و حافظه کوتاه مدت متشکل شده است. غالبا حافظه کوتاه مدت با قطع جریان برق باتری پاک می شود، اما امکان بازگردانی اطلاعات آن وجود دارد.

حافظه دائم همانند یک رایانه در ساختار خودرو عمل نموده و داده های آن با قطع جریان برق پاک نمی شود. با این حال در صورت خرابی و آسیب دیدن قابلیت بازیابی اطلاعات آن میسر نمی باشد.

یکی از بهترین و مؤثرترین ابزارها برای تشخیص دلایل خرابی ایسیو، دیاگ خودرو (Diagnosis) یا عیب یاب می باشد. این دستگاه با متصل شدن به کامپیوتر ماشین اشکالات و ایرادات ضبط شده در حافظه های ایسیو را به تعمیرکار ارائه می کند. غالبا ایراد ایجاد شده با یک کد خطا نمایش داده می شود.

تعمیرکار پس از بررسی کدهای خطا و علائم خرابی نسبت به عیب یابی و تعمیر این قطعه اقدام می کند. بر این اساس، با دستگاه دیاگ امکان شناسایی و عیب یابی کلیه خطاهای موجود در سیستم مکانیکی یا برق خودرو محقق می گردد.

تعمیر سنسورهای ECU

در هر قسمت از ایسیو شما برای ارتباط با سایر قطعات و قسمت‌های ماشین سنسورهایی وجود دارد. و عملکرد آنها توسط ای سی یو کنترل می‌شود. اگر هر یک از این سنسورها آسیب ببیند، باید اقدام به تعمیر یا تعویض آن سنسور نمود

نحوه تعویض ای سی یو

عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU خودرو
عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU خودرو

برای تعویض ای سی یو تکنسین ابتدا باتری خودرو را جدا کرده و برق آن را قطع می‌کند. پس از حدود یک ساعت به ماشین وقت می‌دهد تا همه اطلاعات موجود در حافظه موقف ایسیو حذف شود. بعد از اینکه اطلاعات پاک شد می‌توانید مطمئن شوید که هیچ دستورالعمل اشتباهی دیگر نمی‌تواند موجب بروز مشکل در سیستم شود.

حال ایسیو برداشته می‌شود و برای پیدا کردن آن تکنسین‌ها معمولاً جای آن را می‌دانند. اما در صورت عدم اطلاع بهتر است از دفترچه راهنمای ماشین‌تان استفاده کنید و بعد از اینکه براکت‌های مربوط به ایسیو از ماشین جدا شود به وسیله پیچ‌های مربوط به سیم‌کشی باز می‌شود.

در انتها بعد از برداشتن ECU و بررسی مجدد مشخص شود که مشکل غیرقابل حلی در دستگاه ایجاد شده است، به جای ای سی یو معیوب باید ایسیو جدیدی را جایگزین کنید و همه مراحل نصب و سیم‌کشی‌های آن نیز با دقت درست همانند اول انجام شود. سپس باتری دوباره به ماشین نصب و جاسازی می‌شود و با انجام تنظیمات عملکرد ماشین بار دیگر بررسی و آزمایش می‌شود.

راه های جلوگیری از خرابی ECU ماشین

اگر می خواهید به ECU خودرو و یا همان کامپیوتر ماشین خود آسیب نرسانید و برای خرید مجدد آن هزینه زیادی را صرف نکنید موارد زیر را هرگز انجام ندهید. چرا که باعث خرابی ایسیو می شود.

عوامل خرابی کامپیوتر خودرو
عوامل خرابی کامپیوتر خودرو

1- زمانی که خودرو روشن است باتری را جدا نکنید!

همان‌طور که می‌دانید ولتاژ تولید شده توسط دینام خودرو حدود ۱۴ ولت است. اما نکته مهم اینجاست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام می باشد. نوسان تولید ولتاژ دینام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام، متغیر بوده و گاهی اوقات به ۱۶ ولت هم می‌رسد.

در حالت عادی که کابل‌های باطری به باطری متصل است این نوسان به خاطر خاصیت خازنی باطری تعدیل می‌شود. اما اگر کابل باطری در هنگام روشن بودن خودرو باز شود، برق خودرو دچار نوسانات می شود و این نوسانات می‌تواند بر روی بخش های حساس خودرو (کلیه کنترل یونیت‌های الکترونیکی) تاثیر بدی داشته باشد. حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی ECU به طور استاندارد ۱۶ ولت است.

اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود دارد! و به دلیل گران بودن این قطعه، جدا کردن کابل باطری در هنگام روشن بودن خودرو اشتباه بزرگی است.

2- برای چک کردن جرقه زدن وایر شمع را متصل نکنید!

وقتی سر شمع‌ها را می‌کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می‌کنید، ممکن است که مقدار جریان نا به هنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید.

برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند. سیم پیچ اولیه کویل نیز برق خود را مستقیمآ از ECU می‌گیرد. این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و آسیب رسیدن به قسمت‌های حساس به‌ خصوص کامپیوتر ماشین شود.

در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع‌ها از یک شمع فیلرگیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد.

3- بر روی ECU آب نریزید!

اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید مشاهده می کنید که برای جلوگیری از نفوذ آب؛ قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین‌های داخلی با ماده‌ای عایق که شبیه موم است پوشیده شده است. اما در هر صورت پین‌های نری خارجی سوکت اتصال ECU در برابر آب عایق نمی باشند و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال زیاد به ECU آسیب برسد.

4- به پین های ECU دست نزنید!

یکی از مواردی که اغلب با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می‌گیرد دست زدن به پین‌های ECU است. که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن می‌تواند موجب آسیب زدن‌های جدی به آن شود. الکتریسیته ساکن بدن انسان گاهی اوقات می‌تواند تا هزارها ولت بالا برود.

کلام آخر

ECU با بسیاری از ماژول‌های داخل وسیله ‌نقلیه ارتباط دارد و خرابی آن اغلب می‌تواند روی سایر اجزای خودرو نیز تأثیر بگذارد. آگاهی از شرایطی که باعث ایجاد آسیب در کامپیوتر موتور می‌شود، بخشی مهم از وظایفی است که افراد باید نسبت‌ به کیفیت و کارکرد صحیح خودرو در نظر بگیرند.

تعمیر و تعویض قطعه ECU ممکن است هزینه زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد. اما با توجه به این که ایسیو قطعه ای ضروری در خودرو می باشد سالم بودن آن از ضروریات می باشد. و برای تعمیر و یا تعویض آن باید به تعمیرکار مطمئن و حرفه ای مراجعه کرد.


کیان باتری بزرگ ترین استارت اپ تعویض باتری خودرو و امداد باتری در کشور است که با بیش از 100 نفر نیروی تمام وقت در کمتر از یک ساعت باتری خودروی شما را تعویض می نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره فنی با ما تماس بگیرید: 02188882222


نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
101 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره شبانه روزی و ثبت سفارش