4.2
(1298)

همانطور که میدانید ECU خودرو، وظیفه شناسایی مشکلات و معایب خودرو را دارد؛ اما اگر خود قطعه ای سی یو خراب شود چه باید کرد؟  معمولاً در مورد علائم خرابی خود کامپیوتر خودرو کمتر خوانده ایم. در این  مطلب، به نشانه ها و عوامل خرابی ECU ای سی یو ماشین می پردازیم.

ایراد ای سی یو 300x169 عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU خودرو
عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU ماشین

خراب شدن ECU

 همانطور که گفته شد ECU وظیفه دارد تا خرابی هایی که در قسمت های مختلف اتومبیل اتفاق می افتد را به راننده گزارش دهد. اما گاهی اوقات ممکن است خود قطعه ECU دچار مشکل شده و خراب گردد. خراب شدن ECU می تواند مشکلات بسیاری را در خودرو به وجود آورد و حتی موجب حرکت نکردن خودرو نیز می گردد.

ECU خودرو دارای دو نوع حافظه است: دائم و موقت. تمامی اطلاعات مربوط به مشکلات به وجود آمده در خودرو، روی حافظه موقت ذخیره می شود. به خاطر بسپارید تا زمانی که ECU خودرو به برق متصل باشد، اطلاعات، روی حافظه موقت آن حفظ خواهد شد؛ در غیر این صورت، پس از گذشت کمتر از 20 دقیقه، اطلاعات پاک می شود.

پس توجه داشته باشید پس از روشن شدن چراغ چک، قسمت هایی مثل باتری و سر باتری خودرو را به هیچ وجه دستکاری نکنید.

لازم به ذکر است، اطلاعات موجود بر روی حافظه دائم، وقتی پاک می شود که این حافظه، آسیب ببیند. همانطور که می دانید، شناسایی مشکلات به وجود آمده در خودرو با اتصال دستگاهی به نام دیاگ به ECU خودرو، به راحتی امکان پذیر است. برای تشخیص به موقع خرابی ECU خودرو و جلوگیری از مشکلات پیش رو نیز نشانه هایی وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین

علائم خرابی کامپیوتر خودرو

نشانه ها و علائم مختلفی وجود دارد که نشان دهنده خراب شدن ECU خودرو می باشد و در صورت مشاهده این نشانه ها نیاز است تا به یک متخصص و تعمیرکار در این زمینه مراجعه کرد و نسبت به درست کردن این قطعه مهم اقدام نمود.

نشانه خرابی ایسیو 300x200 عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU خودرو
روشن شدن چراغ چک از علائم خرابی ECU خودرو

روشن شدن چراغ چک موتور مهمترین علامت خرابی ECU

زمانی که سنسورهای مختلف در خودرو دچار مشکل گردند و یا کار نکنند، چراغ موتور خودرو روشن خواهد شد. با مراجعه به تعمیرگاه و استفاده از دستگاه دیاگ که به آن عیب یاب کامپیوتری نیز گفته می شود، ایراد خودرو را پیدا کرده و خطایی که در ECU داده می شود را می خوانند.

روشن نشدن موتور

استارت رله 300x171 عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU خودرو
روشن نشدن خودرو از علائم خرابی ای سی یو

زمان هایی پیش آمده که ماشین استارت زده می شود اما موتور یا پیشرانه روشن نمی شود. این روشن نشدن پیشرانه خودرو می تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد که یکی از آنها از کار افتادن ECU می باشد.

در صورتی که ECU خودرو از کار بیفتد دستور لازم برای جرقه زدن شمع داده نمی شود و در نتیجه پیشرانه روشن نخواهد شد. برای این که متوجه شویم خرابی ناشی از ECU است یا خرابی دیگر، لازم است تا از دستگاه دیاگ استفاده شود.

مقاله پیشنهادی: علت استارت نخوردن ماشین + علائم و حل مشکل

لرزش موتور خودرو

زمانی که پیشرانه دچار لرزش می شود و توان آن کاهش می یابد می توان این مشکل را در نتیجه خرابی ECU دانست. زمانی که ECU  خراب شود در چند سیلندر جرقه زنی صورت نمی گیرد و پیشرانه شروع به لرزیدن می کند. با استفاده از دستگاه عیب یاب کامپیوتری می توان منشا این لرزش را پیدا کرد و به رفع این مشکل پرداخت.

کم شدن قدرت موتور

با ایجاد مشکل در ECU امکان محاسبه دقیق زمان پاشش سوخت وجود نخواهد داشت و در نتیجه قدرت پیشرانه یا موتور خودذو بسیار کم می گردد. همچنین زمانی که ECU خودرو خراب شود امکان محاسبه مصرف سوخت وجود ندارد و اتومبیل میزان بالاتری از سوخت را مصرف می کند که حنتما نیازمند تعمیر این قطعه می باشد.

مقاله پیشنهادی: دلایل کاهش قدرت موتور خودرو

مصرف زیاد سوخت

افزایش مصرف سوخت 300x200 عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU خودرو
مصرف زیاد سوخت از علائم خرابی کامپیوتر  ECU خودرو

ازآن‌جاکه برای عملکرد مطلوب وسیله‌ نقلیه به نسبت سوخت و هوای مناسب نیاز است، ایسیو معیوب نمی‌داند که چه مقدار سوخت باید به محفظه احتراق ارسال شود. این بدان معنا است که در فرآیند احتراق، اغلب مقدار زیادی سوخت برای سوختن ارسال می‌شود. نتیجه این است که خودرو بیش از حد لازم سوخت مصرف می‌کند. این مشکل نه تنها باعث افزایش هزینه ماهانه دریافت بنزین (یا گاز) می‌شود، بلکه به آلودگی بیشتر هوا نیز دامن می‌زند.

ریپ زدن خودرو، بد کار کردن سیستم موتور و روشن نشدن آن از جمله نشانه های خرابی ECU خودرو هستند.

معایب و مشکلات ECU

به طور کل ECU ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ از دو ﺟﻨﺒﻪ اﯾﺮاد ﭘﻴﺪا کند :

  •  مشکلات نرم افزاری

حدود بالای 90% از مشکلات ECU مشکلات نرم افزاری می باشد. مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو ECU Programmer ) یا پروگرامر ECU قابل حل هستند.

  • مشکلات سخت افزاری

خیلی کم رخ می دهد. در هنگامی که یکی از درایورهای حسگرها یا عملگرها بسوزد، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می باشد و یا اگر ارتباطی قطع گردیده باشید که می توان با اهم متر آن ارتباط را مشخص نمود ولی قابل تعمیر نمی باشد اما در صورت سوختن درایورها میتوان آن ها را  تعویض نمود.

ای سی یو 2 300x198 عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU خودرو
دلایل خرابی کامپیوتر ماشین

عوامل خرابی ECU ماشین

شایع ترین عامل خرابی ECU خودرو، نوسانات برقی و یا وارد شدن شوک به این تراشه است. انجام هر یک از کارهای غیراصولی زیر، باعث وارد شدن شوک الکتریکی و بروز اختلال در ECU خودرو می شود:

  • دستکاری و جدا کردن کابل باتری حین روشن بودن خودرو
  • اطمینان از وجود برق در سر باتری به روش غیر اصولی
  • خیس شدن ECU
  • دستکاری بدنه و پین های ECU
  • باتری به باتری کردن خودرو

خرابی استارت

بسیاری از وسایل نقلیه، استارت‌هایی دارند که از سنسورهای خاصی استفاده می‌کنند. یکی از این سنسورها، Override است که میزان ولتاژ ECU را کنترل می‌کند. اگر این حس‌گر خراب شود، ای سی یو مقدار صحیح ولتاژ را دریافت نمی‌کند و این موضوع می‌تواند به یکی از عوامل خرابی ای سی یو خودرو تبدیل شود.

مشکل دیگری که می‌تواند رخ دهد، جایگزین‌کردن استارتر قدیمی با استارتر جدیدی است که با ECU خودروی شما سازگار نیست. هر نوع استارتری که خریداری می‌کنید، مطمئن شوید که با ای سی یو خودرو سازگار باشد.

دلایل سوختن ای سی یو خودرو

ای سی یو 6 300x153 عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU خودرو
علت سوختن ای سی یو ماشین

عامل اصلی در سوختن قطعات حساسی نظیر ecu نوسانات ولتاژ و وارد شدن شوک های متعدد به این قطعات است. در خودروهای قدیمی که این قطعات وجود نداشتند تعمیرکاران از روش هائی سنتی جهت تست قطعات برقی استفاده میکردنند که راهگشا نیز بود ولی این روشها در خودروهای امروزی با وجود قطعات حساس الکترونیکی نه تنها راهگشا نیست بلکه باعث صدمات جدی به این قطعات نیز می گردد.

تست قطعات برقی حساس خودروهای امروزی می بایست به وسیله دستگاههای عیب یاب کامپیوتری انجام گیرد. ولی متاسفانه به دلیل قیمت بالای این دستگاهها و پایین بودن سطح معلومات بعضی از تعمیرکاران و عدم اطلاع و اموزش های کافی متاسفانه از همان از روشهای قدیمی استفاده میکنند.

1- جداکردن کابل باطری هنگامی که خودرو روشن است

همانطور که می دانید ولتاژ تولیدی دینام حدود 14 ولت است، اما باید دانست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام است. قله (پیک) تولید ولتاژ دینام برحسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام، متغیر بوده و گاهی اوقات به بیش از 16 ولت نیز می رسد.

در حالت عادی که کابل های باطری متصل است این نوسان ولتاژی به دلیل خاصیت خازنی باطری تعدیل می شود اما اگر کابل باطری در هنگامیکه خودرو روشن است، باز شود، این نوسانات می تواند بر روی قسمت های حساس خودرو (تمامی کنترل یونیت های الکتریکی) تاثیر نامطلوب داشته باشد.

2- امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه

وقتی وایرها را از سر شمع ها می کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می کنید، ممکن است که مقدار جریان نا بهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید. برق ثانویه کویل با برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند.

3- خیس شدن ecu

اگر پشت جعبه ecu را باز کنید خواهید دید برای جلوگیری از نفوذ آب قسمت فیبر مدارچاپی و حتی پین های داخلی با ماده ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین های نری خارجی سوکت ecu بدون محافظ هستند و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال زیاد به ecu آسیب بزند.

4- دست زدن به پین های ecu

یکی از مواردی که اغلب با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می‌گیرد دست زدن به پین‌های ECU است که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن می‌تواند موجب آسیب زدن‌های جدی به آن شود. الکتریسیته ساکن بدن انسان گاهی اوقات می‌تواند تا هزارها ولت بالا برود.

5- باتری به باتری کردن خودرو اشتباه

باتری به باتری 300x172 عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU خودرو
باتری به باتری اشتباه از علل خرابی ecu

اگر در زمان چرخاندن سوییچ دیدید که خودرو روشن نمی‌شود و چراغ‌های پشت آمپر نیز خاموش هستند، پس احتمالاً به باتری‌به‌باتری‌کردن (جامپ‌استارت) نیاز دارید. اگر در مرحله باتری‌به‌باتری‌کردن کابل‌ها به اشتباه متصل شوند، ECU خودرو به احتمال بسیار زیاد خراب می‌شود. در این زمان، باید ایسیوی خراب را تعمیر یا تعویض کنید.

برخی اوقات رانندگانی که به هر دلیلی خودروشان به علت ضعیف بودن باطری یا خالی کردن باطری دشارژ شده می خواهند با سری کردن باطری های دو خودرو اقدام به استارت و روشن کردن خودرو کنند. اگر فرض کنیم دو باطری 10ولتی را سری کنیم مجموعاً 20ولت ببرق داشته که در خودروهای انژکتوری می تواند موجب رسیدن به ecu انژکتوری شود، ریسک سوختن ecu به طور استاندارد 16 ولت است.

نحوه عیب یابی و تشخیص خرابی ای سی یو

با مشاهده اولین علائم خرابی، می‌توان ECU معیوب را تشخیص داد. بعد از این کار، یک آزمایش فیزیکی برای تأیید عدم عملکرد صحیح این قطعه انجام می‌شود که به شرح زیر است:

  • آیا موتور روشن می‌شود یا خیر؟ روشن‌نشدن می‌تواند یک علت اصلی در خرابی ایسیو باشد.
  • ببینید آیا چراغ چک خودرو روشن است. هرگونه مشکل در ای سی یو باعث روشن‌شدن چراغ چک می‌شود.
  • مولتی‌متر را بردارید و آن را در بالاترین درجه تنظیم کنید. پس از اتصال مولتی‌متر به کانکتور ECU (ترمینال‌ها)، مقدار عدد نمایش‌داده‌شده در مولتی‌متر را مشاهده کنید. اگر مولتی‌متر مقدار «صفر» را نشان داد، واحد کنترل الکترونیکی از کار افتاده است.
  • ایسیو را فقط با استفاده از مولتی‌متر و طبق دستورالعمل‌های ارائه‌شده در دفترچه راهنمای دستگاه تست کنید.
  • بسیار مراقب باشید! هنگام اندازه گیری ولتاژ، لازم است جریان برق را قطع کنید.
  • از آنجا که ای سی یو قطعه بسیار حساس و گران قیمتی است، توصیه می‌شود در صورت نداشتن دانش کافی، به یک متخصص مراجعه کنید.

رفع خطای ECU خودرو

6 ECU min 300x150 عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU خودرو
ریست ای سی یو بدون دستگاه

همان‌طور که در متن بالا اشاره شد، برخی خروجی‌های ECU به وضوح قابل مشاهده هستند؛ مانند چراغ‌هایی که در پشت آمپر گاهی روشن می‌شوند، اما احتمالا برای شما هم پیش آمده است که به‌عنوان مثال درب را کاملا بسته‌اید و با این حال چراغ مربوط به درب‌ها خاموش نشده است.

این موارد می‌تواند نشانه خطا در ECU یا در مکانیزمی باشد که وضعیت درب را به ECU منتقل می‌کند. تشخیص این امر که این خطا ناشی از کدام‌یک از موارد پیش‌گفته است به این سادگی‌ها نبوده و باید به یک کارشناس ماهر و باتجربه مراجعه کنید.

بسیاری از خطاهای ECU با تنظیم مجدد آن برطرف می‌شوند که این کار از طریق دستگاهی تحت عنوان دیاگ صورت می‌گیرد. برای دسترسی به ECU پورت‌هایی تحت عنوان ODB) On- Board- Diagnostic) وجود دارد که عمدتا نیز در زیر فرمان قرار دارند. با استفاده از این پورت و دیاگ، می‌توانید به ECU دسترسی داشته و در صورت نیاز آن‌را بازنشانی کرده و خطاهای موجود را حذف کنید. لازم به ذکر است که این امر نیاز به دانش و تجربه تخصصی دارد.

 تعمیر ای سی یو خودرو

%name عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU خودرو
ایا ای سی یو قابل تعمیر است؟

خرابی ایسیو، عیب یابی و تعمیر این قطعه را الزامی و ضروری می کند. به طور کلی، ساختار ایسیو خودرو از دو بخش حافظه دائم و حافظه کوتاه مدت متشکل شده است. غالبا حافظه کوتاه مدت با قطع جریان برق باتری پاک می شود، اما امکان بازگردانی اطلاعات آن وجود دارد.

حافظه دائم همانند یک رایانه در ساختار خودرو عمل نموده و داده های آن با قطع جریان برق پاک نمی شود. با این حال در صورت خرابی و آسیب دیدن قابلیت بازیابی اطلاعات آن میسر نمی باشد.

یکی از بهترین و مؤثرترین ابزارها برای تشخیص دلایل خرابی ایسیو، دیاگ خودرو (Diagnosis) یا عیب یاب می باشد. این دستگاه با متصل شدن به کامپیوتر ماشین اشکالات و ایرادات ضبط شده در حافظه های ای سی یو را به تعمیرکار ارائه می کند. غالبا ایراد ایجاد شده با یک کد خطا نمایش داده می شود.

تعمیرکار پس از بررسی کدهای خطا و علائم خرابی نسبت به عیب یابی و تعمیر این قطعه اقدام می کند. بر این اساس، با دستگاه دیاگ امکان شناسایی و عیب یابی کلیه خطاهای موجود در سیستم مکانیکی یا برق خودرو محقق می گردد.

تعمیر سنسورهای ECU

در هر قسمت از ای سی یو شما برای ارتباط با سایر قطعات و قسمت‌های ماشین سنسورهایی وجود دارد و عملکرد آن‌ها توسط ای سی یو کنترل می‌شود. اگر هر یک از این سنسورها آسیب ببیند، باید اقدام به تعمیر یا تعویض آن سنسور نمود

نحوه تعویض ای سی یو

ایراد ای سی یو 300x169 عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU خودرو
عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU خودرو

برای تعویض ای سی یو تکنسین ابتدا باتری ماشین را جدا می‌کند و برق آن را قطع می‌کند و بعد حدود یک ساعت به ماشین وقت می‌دهد تا همه اطلاعات موجود در حافظه موقف ای سی یو حذف شود. بعد از اینکه اطلاعات پاک شد می‌توانید مطمئن شوید که هیچ دستورالعمل اشتباهی دیگر نمی‌تواند موجب بروز مشکل در سیستم شود.

حال ای سی یو برداشته می‌شود و برای پیدا کردن آن تکنسین‌ها معمولاً جای آن را می‌دانند اما در صورت عدم اطلاع بهتر است از دفترچه راهنمای ماشین‌تان استفاده کنید و بعد از اینکه براکت‌های مربوط به ای سی یو از ماشین جدا شود به وسیله پیچ‌های مربوط به سیم‌کشی باز می‌شود.

در انتها بعد از برداشتن ای سی یو و بررسی مجدد مشخص شود که مشکل غیرقابل حلی در دستگاه ایجاد شده است، به جای ای سی یو معیوب باید ای سی یو جدیدی را جایگزین کنید و همه مراحل نصب و سیم‌کشی‌های آن نیز با دقت درست همانند اول انجام شود. سپس باتری دوباره به ماشین نصب و جاسازی می‌شود و با انجام تنظیمات عملکرد ماشین بار دیگر بررسی و آزمایش می‌شود.

راه های جلوگیری از خرابی ای سی یو ماشین

اگر می خواهید به ECU خودرو و یا همان کامپیوتر ماشین خود آسیب نرسانید و برای خرید مجدد آن هزینه زیادی را صرف نکنید موارد زیر را هرگز انجام ندهید، چرا که باعث خرابی ای سی یو میشود.

نکات نگهداری ای سی یو 300x225 عوامل و علائم خرابی ای سی یو ECU خودرو
عوامل خرابی کامپیوتر خودرو

1- زمانی که خودرو روشن است باتری را جدا نکنید!

همان‌طور که می‌دانید ولتاژ تولید شده توسط دینام خودرو حدود ۱۴ ولت است اما نکته مهم اینجاست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام می باشد. نوسان تولید ولتاژ دینام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام، متغیر بوده و گاهی اوقات به ۱۶ ولت هم می‌رسد.

در حالت عادی که کابل‌های باطری به باطری متصل است این نوسان به خاطر خاصیت خازنی باطری تعدیل می‌شود اما اگر کابل باطری در هنگام روشن بودن خودرو باز شود، برق خودرو دچار نوسانات میشود و این نوسانات می‌تواند بر روی بخش های حساس خودرو (کلیه کنترل یونیت‌های الکترونیکی) تاثیر بدی داشته باشد. حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی ای سی یو به طور استاندارد ۱۶ ولت است.

اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود دارد! و به دلیل گران بودن این قطعه این کار یعنی جدا کردن کابل باطری در هنگام روشن بودن خودرو اشتباه بزرگی است.

2- برای چک کردن جرقه زدن وایر شمع را متصل نکنید!

وقتی سر شمع‌ها را می‌کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می‌کنید، ممکن است که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید.

برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند. سیم پیچ اولیه کویل نیز برق خود را مستقیمآ از ECU می‌گیرد. این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و اسیب رسیدن به قسمت‌های حساس به‌ خصوص کامپیوتر ماشین شود.

در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع‌ها از یک شمع فیلرگیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد.

3- بر روی ECU آب نریزید!

اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید مشاهده می کنید که برای جلوگیری از نفوذ آب؛ قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین‌های داخلی با ماده‌ای عایق که شبیه موم است پوشیده شده است اما در هر صورت پین‌های نری خارجی سوکت اتصال ECU در برابر آب عایق نمی باشند و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال زیاد به ECU آسیب برسد.

4- به پین های ECU دست نزنید!

یکی از مواردی که اغلب با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می‌گیرد دست زدن به پین‌های ECU است که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن می‌تواند موجب آسیب زدن‌های جدی به آن شود. الکتریسیته ساکن بدن انسان گاهی اوقات می‌تواند تا هزارها ولت بالا برود.

کلام آخر

ای سی یو با بسیاری از ماژول‌های داخل وسیله ‌نقلیه ارتباط دارد و خرابی آن اغلب می‌تواند روی سایر اجزای خودرو نیز تأثیر بگذارد. آگاهی از شرایطی که باعث ایجاد آسیب در کامپیوتر موتور می‌شود، بخشی مهم از وظایفی است که افراد باید نسبت‌ به کیفیت و کارکرد صحیح خودرو در نظر بگیرند.

تعمیر و تعویض قطعه ECU ممکن است هزینه زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد. اما با توجه به این که این قطعه، قطعه ای ضروری در خودرو می باشد سالم بودن آن از ضروریات می باشد و برای تعمیر و یا تعویض آن باید به تعمیرکار مطمئن و حرفه ای مراجعه کرد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
92 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
ج.م
ج.م
2 سال پیش

سلام
ماشین من مدتی که ریپ میزنه ولی با کوچکترین تکان ای سی یو موتور به به حالت اول باز می گردد مشکل نرم افزاری یا سخت افزار ی

کیان باتری
در جواب  ج.م
2 سال پیش

بله ممکن هست ای سی ماشینتان اتصالی داشته باشد

فرزاد فیروزی عبدالملکی
فرزاد فیروزی عبدالملکی
در جواب  ج.م
9 ماه پیش

سلام پراید دارم ترموستات نداره واترپمپ نو لوله های آب نو رادیاتور نو در حال حرکت ماشین فن ميزنه يا وقتی کولر میگیرم امپر آب میره بالا چند تا مکانیک دیدن ولی ایرادش رو نتونستن بگیرن . خواهشن بزرگواری کنید راهنمایی ام کنید چکار کنم ممنون تشکر و مرسی

رضا
رضا
2 سال پیش

سلام ایا اتصال قطب منفی و مثبت در حالی ک باطری به ماشین وصل هست ممکن هست به ایسیو اسیب بزند
بعد از این اتفاق چراغ چک روشن شد و بعد از یک ساعت رانندگی چراغ abs و چراغ ترمز دستی روشن میشن

کیان باتری
در جواب  رضا
2 سال پیش

با سلام
در اولین لحظه فیوز ها دچار اسیب می شوند و بعد ای سی خودرو حتما به یک تعمیر کار ماهر مراجعه بفرمائید

محسن
محسن
2 سال پیش

خیلی عالی و مفید بود دستتون درد نکنه من خیلی چیزها یاد گرفتم مطالبی ک نوشتید همه خوب و درست و کامل هستن ممنونم از تیم کیان باطری

کیان باتری
در جواب  محسن
2 سال پیش

سلام
ممنون از توجه شما

معین
معین
2 سال پیش

سلام خودرو من گاهی اوقات استارت نمیخورا ولی وقتی دست ب ای سی یو میزنم استارت میزنم روشن میشه مشکل از کما میتونه باشع؟

Arash
Arash
در جواب  معین
1 سال پیش

سلام خواهش میکنم این سوال و جواب بدین منم ال ۹۰ دارم ولی یهو بیدلیل ماشینم خاموش میشه بعد کیت پشت کامپیوتر دست میزنم روشن میشه یعنی انقدر سوکت سر کامپیوتر ضعیفه که ممکنه تو حرکت جدا بشه

MDY
MDY
در جواب  معین
1 سال پیش

درود .
اول : یا سوکت اتصال ecu لق میزنه و یا اتصالات قلع مرده شده (لحیم کانکتور سوکت لق شده)
دوم : سوکت اتصال کثیف شده باشه.
اولین کار اینه که با اسپره ی تمیزکننده ( مدل خشک ) سوکت و اتصالات و شستشو بدی.
اگه مشکل حل نشد مورد اول میشه.

کامران
کامران
2 سال پیش

عرض ادب و احترام, من چند روز پیش موتور ماشین رو با گازوئیل شستم همان روز مشکلی نداشت ولی روز بعد ماشین شروع کردن به ریپ زدن. زمانی که تازه ماشین رو روشن میکنی تا ماشین گرم نشه پشت سر هم خاموش میشه و باید چندین مرتبه استارت بزنی و گاز بدی تا راه بیوفته. شمع و صافی بنزین رو هم تعویض کردم ولی فایده ای نداره. به من گفتن از ECU هستش که به خاطر شستن موتور آب بهش خورده.

رحمت
رحمت
2 سال پیش

باسلام ماشین پراید مدتی که تو روشن شدن اول با استارت اول روشن نمیشد بعد مدتی این تکرار میشد تا اینگه الان پارو کلاج میزارم خاموش میشه وباید سر گاز برم باهاش.سوکت استپر و پایه رله دوبل هم عوض کردم بدتر شد به نظرت چیکار کنم ؟!کاش اینقد پول داشتم آتیشش میزدم میرفت این چه ماشینیه

پیام
پیام
2 سال پیش

سلام وقت بخیر من یه پراید مدل ۹۰‌دارم چراغ چکم چند وقت روشن میشود دستگا زدم گفت موتور فن خرابه امروز موتور فن رو عوض کردم بازم چراغ چک روشن میشه قبل هم دستگا زدم گفت مشکل از ای سی هس امکانش هس برای ای سی باشه که چراغ چک روشن میشه؟؟

محمد
محمد
در جواب  پیام
1 سال پیش

ecu به چه معنیه؟ و چه وظیفه ای داره؟

کیان باتری
در جواب  محمد
1 سال پیش

با سلام
با پیشرفت تکنولوژی در تمامی صنایع کنترلرهای مکانیکی کم‌کم جای خود را به کنترلرهای الکترونیکی داده‌اند. این تکنولوژی‌ها در صنعت خودروسازی و در داخل خودروها نیز خود را به نمایش گذاشته‌اند؛ به‌طوری‌که روزبه‌روز بر تعداد این کنترلرها و ریزپردازنده‌ها در داخل خودروها افزوده می‌شود. کنترل این ریزپردازنده‌ها توسط مغز متفکر خودرو یعنی (ECU (Electronic Control Unit انجام می‌پذیرد.
Ecu که تحت عنوان کامپیوتر خودرو نیز شناخته می‌شود، در ورودی و خروجی تفاوت‌هایی دارند. ورودی‌های این کامپیوتر سنسورهایی هستند که سرتاسر خودرو نصب شده‌اند و خروجی‌های آن نیز دستورهایی جهت چراغ‌ها یا سایر پردازنده‌ها هستند.

MDY
MDY
در جواب  محمد
1 سال پیش

Electronic Control Unit
واحد کنترل الکترونیک می باشد و نقش هدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را بر عهده دارد. ECU با توجه به سنسورهایی که به موتور متصل است وضعیت و شرایط خودرو را تحلیل کرده و پاسخهای لازم را به خروجیها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و … اعمال می کند.

رضا
رضا
در جواب  پیام
10 ماه پیش

داداش صد درصد واسه ای سی یو….واسه منم همین اتفاق افتاد

علی
علی
2 سال پیش

سلام بنده 206 دوگانه سوز دارم چند ماه قبل بعلت سرقت کامپیوتر یک دست دومی خریدم پس از مدتی گاهی چراغ چک روشن میشه و درجه دما هم به انتها مچسبه و فن تند هم کار میکنه و تا فن از کار نیفته چراغ چک و درجه به حالت اول برنمی گرده مقاومت فن – ترموستات و سنسور دما را تعویض کردم ولی باز این اتفاق می افته ج بعد از 20 کیلومتر گاهی بیش از 100 کیلومتر ؛ تعمیر کار می گوید از کامپیوتر ماشین است آیا ممکنه و چه باید بکنم علی از مشهد

MDY
MDY
در جواب  علی
1 سال پیش

درود.
باید ببری یه متخصص برق خودرو ecu برات ریمپ کنه( تنظیم مجدد )

حسین
حسین
در جواب  علی
8 ماه پیش

کامپیتوتر ماشینت ریمپ کن درست میشه
منم همین مشکل داشتم رله فن و فشنگی عوض کردم درست نشد
ریمپ کردم اوکی شد

علی
علی
1 سال پیش

سلام من توسان ۲۰۱۶ دارم که توی دنده اتوماتیک روی تعویض دنده ۳ به ۴ ماشین گاز هرز میخوره آیا این مشکل از ecu هست ؟

کیان باتری
در جواب  علی
1 سال پیش

با سلام
با امداد خودروی آسان موتور تماس بگیرید، خودروی شما نیاز به چکاپ و بررسی دارد.

دانیال
دانیال
در جواب  علی
10 ماه پیش

مشکل ماشینتون چی بود؟درست کردید جناب؟

سعید
سعید
1 سال پیش

سلام ماشین پراید همه سنسورها شمع و وایر و پمپ بنزین تعویض بعضی وقتا دل میزنه دیگه کم آوردم

کیان باتری
در جواب  سعید
1 سال پیش

با سلام
برای بررسی خودرو و عیب یابی و رفع ایراد حتما می بایست به یک کارشناس یا متخصص خبره مراجعه نمائید تا خودرو را چکاپ نموده و مشکلاتش را برطرف نماید.

MDY
MDY
در جواب  کیان باتری
1 سال پیش

درود.
این و همه میدونن عزیز در کل اینجا دنبال یه تحربه برای خودشون هستند

MDY
MDY
در جواب  سعید
1 سال پیش

دود .
صافی بنزین هم نگاه کن

میرزا مرادهمتی
1 سال پیش

ممنون از راهنمایی شما

میرزا مرادهمتی
1 سال پیش

مدتی ماشینم پارکینگ بوده روشن نمیشه گفتن کامپیوتر نداره برای مطمعن شدن چشم محل قرارگرفتن ایسیو یا همان کامپیوتر کجاست

MDY
MDY
در جواب  میرزا مرادهمتی
1 سال پیش

درود .
بستگی به ماشین داره.
ولی در کل دنبال یه فضای مستطیلی پلاستیکی درپوش دار بگرد

امیر
امیر
1 سال پیش

سلام خوبین ببخشید الان مدتیه ماشین تیبا ۱ من بعداز طی مسافتی تو جاده و یا شهر تمام امپر ها از کار میوفته ای سی یو رو هم کامل عوض کردم ولی درست نشد و در خطاها خطای ای بی اس و کن میده میتونید کمکم کنید؟

MDY
MDY
در جواب  امیر
1 سال پیش

درود .
اول یه نگاه به رله دوبل بنداز.
اگه مشکل نداشت
احتمالا تو سیمکشی ماشینت جایی اتصالی و یا برق دزدی داری.
مثل موش خوردگی

امیر
امیر
1 سال پیش

سلام ماشین من تیبا ۱ ی بار جوش اورد واشر سرسیلندر عوض کردم بعد اون بعداز طی مسافتی چه تو جاده وچه تو شهر تمام امپر های اب بنزین دورموتور و کیلومتر از کار میوفتن و چراغ چک روشن میشه کلیومتر جدید و ای سی یو رو عوض کردم ولی باز اینطوری میشه و در دیاگ زدن خطای ای بی اس و قطع ارتباط کن میده. میشه کمکم کنید چندین جا هم بردمش ولی درست نشده در ضمن شهرستانم و دسترسی به تهران ندارم

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط امیر
پیام
پیام
1 سال پیش

سلام ماشین من مدتی هس چراغ چکش روشن میشود دیاگ زدم مشکلش از موتور فن رو عوض کردم رله های دوبل رو عوض کردم الان کلا فن دور تند کار میکنه بردم پیش باطری سازی میگه ایسیو ماشینت باید تعمیر بشه بردم پیش یکی دیگه میگه تعمیر کنی تا چند وقت دوباره همون مشکل برمیگردن
میشه راهنماییم کنید ایسیو رو تعمیر کنم مشکل ماشینم حل میشه؟ماشینم پراید 131 مدل 90 هستش

حمید
حمید
1 سال پیش

سلام من یه اردی انژکتور دارم ماشین استارت میزنم خیلی استارت میخوره و روشن نمیشه و بعضی اوقات راحت روشن میشه پیش باطری ساز بردم رله دوبل عوض کرد ای سی یو شو بردم تعمیرکار گفت سالمه دوباره بست روش سنسور دور موتور عوض کرد بازم همونجوره فرقی نکرده میدونین مشکل از کجاس

Ali
Ali
1 سال پیش

سلام خسته نباشید ما یه ماشین پراید انژکتوری داریم که مشکلش از ایسیو هس برق پشت باطری میرسونه ولی ماشین روشن نمیشه سیستم جرقه زنی شمع ها از کار افتاده بردیم تعمیر گاه میگن احتملا سوخته آیا باید ایسیو نو بخریم یا قابل تعمیر هس

کیان باتری
در جواب  Ali
1 سال پیش

با سلام
درصورت آسیب رسیدن به برد ECU اگر برد تخریب شده باشد باید ECU تعویض شود ولی در صورت آسیب جزئی با بررسی قسمت آسیب دیده می توان ECU را تعمیر کرد.
برای حل مشکلات نرم افزاری با برنامه ریزی مجدد ECU مشکل خواهد شد.
اگر متوجه مشکل الکتریکی در ECU شدید حتما باید به تعمیرکاران مجاز ECU مراجعه نمائید.

چنگیز
چنگیز
1 سال پیش

ممنون از اطلاعات خوب شما اما سوال این جاست اگر خودرو روشن شود بلا فاصله خاموش شود می‌تواند بخاطرecuباشد وسوال دیگر باطری ساز برای روشن کردن سوزوکی یک طرف کابل برق را به سر مثبت باطری زد و یک سرش را به استارد جرقه ای زد از آن پس ماشین روشن میشود سپس خاموش میشود اگر استارت هم نزنید و سوییچ باز باشد بعد ۲۰ثانیه برق قطع میشد که نمیشود دیاگ هم زد آیا ecuسوخت؟لطفا جواب دهید یک هفته هست کسی سر در نمیاورد

ابراهیم
ابراهیم
1 سال پیش

سلام من لیفانx50 اتومات دارم حدود صدی 18 مصرفشه.همهکار کردم حل نشده معاینه هم گرفتم گفتن ای سی یو خرابه. تو دنده عقبم اگر ماشین گرم باشه چراغ cvt روشن میشه اگز نظر شما خرابی ایسیو هست تعمیر میکنید یا نو دارین

کیان باتری
در جواب  ابراهیم
1 سال پیش

این مشکل تخصصی میباشد و حتما باید نمایندگی بررسی نماید.

حسین
حسین
1 سال پیش

سلام
پراید مدل ۹۴ دارم الان یک هفته هست که صبح ها وقتی استارت می زنم چراخ چک روشن میشه ولی می رونم قطع میشه ولی بعد که خاموش می کنم دوباره استارت میزنم و چراخ چک روشن نمیشه

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط حسین
کیان باتری
در جواب  حسین
1 سال پیش

با سلام لازم است بدانید که در بعضی از موارد روشن شدن چراغ چک مشکل چندان جدی نیست. توصیه می شود اگر حین رانندگی متوجه شدید که چراغ چک خودرو روشن شده است و اگر چراغ خاموش شد و در روزهای آتی دوباره روشن نشد مشکلی وجود ندارد اما اگر روشن شدن چراغ چک باز هم اتفاق افتاد حتما مشکلی وجود دارد. دلایل روشن شدن چراغ چک به صورت کلی عبارتند از خرابی یا فرسودگی در: سنسور اکسیژن، ایراد در مبدل کاتالیستی، سنسور جریان هوا، شمع و وایرها، کوئل، باتری، سیستم چرخش گاز از اگزوز ERP، ترموستات انژکتور سوخت، نصب… خواندن ادامه ...

مرتضی
مرتضی
1 سال پیش

من ماشینمو دیاگ زدم میزان ساعت کار موتور ۶۰۰۰ ساعت زده اماتعمیر کارمیگه کیلومتر ۵۰۰۰۰۰ بااین میزان کارکرد هماهنگی نداره.آیا اشکال نرم افزاری هست؟

میلاد
میلاد
1 سال پیش

سلام من یه ماکسیما دارم
ماشین رو بردم کارواش و صفر شویی کردم
دیگه ماشین روشن نشد
الان تعمیرکار میگه ECU سوخته
دلیلش چی میتونه باشه
آیا به کارواش ربطی داره؟

کیان باتری
در جواب  میلاد
1 سال پیش

با سلام در حال حاضر شایع ترین عامل خرابی ECU خودرو، نوسانات برقی و یا وارد شدن شوک به این سیستم است. البته دلایل دیگری نیز هستند که انجام هر کدام از آنها باعث وارد شدن شوک الکتریکی و بروز اختلال در ECU خودرو می شود: 1. دستکاری و جدا کردن کابل باتری حین روشن بودن خودرو 2. اطمینان از وجود برق در سر باتری به روش غیر اصولی 3. خیس شدن ECU 4. دستکاری بدنه و پین های ECU 5. باتری به باتری کردن خودرو باتوجه به توضیحاتی که بیان شد احتمال اینکه به هر کدام از دلایل فوق… خواندن ادامه ...

محمد رضا
محمد رضا
1 سال پیش

سلام و خسنه نباشید مقاله خوبی بود ولی یه سوال من ۴۰۵ ۱۴۰۱ دارم و از همون روز اول بعد از اینکه ماشین گرم میشه و فن کار میکنه تا خنک کنه بعد از خنک شدن فن خاموش نمیشه و یکسره میشه خود نمایندگی بردم و هر چی بگید عوض کردن از در رادیاتور تا فشنگی و ترموستات و هواگیری و هر چی ک بگید ولی بازم فن یکسره کار میکنه بعد از خنک کردن دیگه خاموش نمیشه ممکنه اینم مشکل ایسیو باشه چون دانلود برنامه هم زدن ولی بازم مشکلو داره …و اینکه ماشین هنوز تو نمایندگی مونده به… خواندن ادامه ...

یوسف
یوسف
1 سال پیش

سلام من ۲۰۶ مدل ۸۶ تیپ دو دارم ماشین بعضی موقع ها موقع استار ۱ ثانیه روشن میشه بعد خاموش میشه بعد باید حتما بسه باتری چند بار دربیاری و بعد بزنی تا روشن بشه میخام بدونم مشکل ماشین چی هست

کیان باتری
در جواب  یوسف
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید با توجه به توضیحات اندکتان، سه عامل اصلی می‌تواند داشته باشد: سوخت، هوا و برق خودرو (سیستم الکتریکی).
حتما می بایست که به کارشناس یا متخصص مراجعه نموده تا تمام جوانب این مشکل را بررسی و مشکل آن را برطرف نمایند.

رضا
رضا
در جواب  یوسف
11 ماه پیش

داداش سنسور مپ خرابه فیششو در بیار ببین درست میشه جاشم روی منیفولد هوا بغل دریچه گاز هستش سوکتش سفیده پنج سیم هستش یا چهارتا دقیق یادم نیست مشکل ماشین من همین بود یبار خاموش کردم برم مغازه اومدم استارت زدم روشن شد ولی همونجا سریع دور موتور رفت رو صفر اصلا دور موتور واینمیسته بعد استارت سریع خاموش میشه الکی چیزیو عوض نکن پول بده همون که گفتم هستش

ابوالفضل
ابوالفضل
1 سال پیش

سلام من یه پرایدمدل۸۷ دارم الان یه مدت دور کند فن ماشینم کارنمیکنه همه چیز را تست کردم سالمه فشنگی فن فشنگی امپر خودفن مقاومت رله فن همه سالم هستند اما از ای سی یوفرمان روشن شدن دور کند فن نمی اید میخواستم راهنمایی کنید ایرادسخت افزاری هست یانرم افزاری چراغ چک هم خاموش است

لهراسب فلاحی
لهراسب فلاحی
1 سال پیش

ممنون از مطالب و توصیه های با ارزشتان،تمام گفتنی های لازم را بیان کردید ،حرفی برای گفتن نیست بازهم سپاس گزارم

Hasan
Hasan
1 سال پیش

سلام خسته نباشید وقتی یک مسافتی طی میکنیم فن رادیاتور دور بالا کار می‌کنه و چراغ چک روشن میشه وقتی خاموش میکنیم و بعد از چند لحظه میخوای استارت بزنی فن روش میمونه و بعد چند ثانیه روشن میشه

کیان باتری
در جواب  Hasan
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید دلایل مختلفی می تواند داشته باشد، اما احتمالا رله فن خودروی شما آسیب دیده است.
پیشنهاد می شود حتما به یک متخصص یا کارشناس مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نماید.

hamed
hamed
1 سال پیش

سلام ،خسته نباشید ،ممنونم از مطالب بسیار جامع وعالی شما
یه سئوال داشتم ،ایا میشه ECUپراید مدل ۸۵ با ECU پراید مدل بالاتر با سیم کشی مربوط به خودش تعویض کرد،من پراید ۸۵ دارم که سیم کشی از داخل موتور دزدیدن ،حالا یه پراید مدل ۸۶ سراغ دارم که از رده خارج شده حالا میتونم تعویض کنم

کیان باتری
در جواب  hamed
1 سال پیش

با سلام
با توجه به اینکه سیم کشی انواع خودروهای پراید با یکدیگر تفاوت دارند و اینکه نوع خودروی خود را بیان نکرده اید، راهنمایی شما کمی سخت خواهد بود.
اما به صورت کلی می توان این کار را انجام داد ولی حتما توصیه می شود باید توسط متخصص یا کارشناس برق خودرو این جابه جایی انجام شود زیرا در سیم کشی و اتصالات برخی خودروهای پراید تفاوت های جزئی وجود دارد.

Amir
Amir
1 سال پیش

سلام وقتتون بخیر.من کیا سراتو دارم. دو بار به فاصله یک ماه ماشینم در زمان حرکت کاملا ایستاد دیگه گاز نخورد و ماشین حدود ده دقیقه خاموش میکنم و بعد روشن میکنم دیگه هیچ مشکلی نداره.دیاگ هم زدن هیچ مشکلی پیدا نکردن چون اون زمان خوبه . کسی عیب ماشین متوجه نمیشه . بنظر شما مشکل چی می‌تونه باشه ؟؟؟ ممنون راهنمایی کنید

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط Amir
Arsalan
Arsalan
1 سال پیش

سلام وققتون بخیر
من ماشینم درست کار نمیکرد و در زمان استارت خیلی استارت میخوره تا به حد خالی شدن باتری برسه بعد از کلی فهمیدم ولتاژ سنسور میل سوپاپ بجای ۱۲ ولت پنج ولت است
سیم پنج ولتی را تا ای سی یو دنبال کردم که قطعی نداشته باشد و از کنار ای سی یو ولتاژ مجدد گرفتم و همچنان پنج ولت است ایا ای سی یو خراب است؟

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط Arsalan
کیان باتری
در جواب  Arsalan
1 سال پیش

با سلام
موضوعی که بیان نمودید نمی تواند دلیلی بر خرابی و یا ضعف کامپیوتر خودروی شما باشد، استارت خوردن و روشن نشدن خودرو دلایل متعددی می تواند داشته باشد. توصیه می شود برای بررسی و عیب یابی دقیق این مشکل حتما به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید تا خودروی شما را چکاپ نموده و مشکل آن را مرتفع نماید.

Hosni torfy
Hosni torfy
1 سال پیش

خیلی خوب بود با تشکر از شما

قاسم
قاسم
1 سال پیش

سلام من پارس معمولی مدل ۹۲ دارم .دور موتور موقع دنده عوض کردن خیلی دیر بر میگرده پایین و تقریبا موقع دنده عوض کردن همیشه ماشینم پر گاز کار میکنه .
و اینکه حتی ماشین اگه خلاص باشه و در حرکت باشه بازم دور موتور بین ۱۰۰۰و ۲۰۰۰ایستاده ولی به محض اینکه ترمز میگیرم و ماشین می ایسته دور موتور میاد روی ۸۰۰.
استپر موتور و سنسور دریچه گاز و سنسور کیلومتر رو هم عوض کردم ولی درست نشد میکانیک ها هم نتونستن مشکلشو پیدا کنند .
حالا مشکل چیه من نمیدانم ؟؟؟!!!

محمدرضا
محمدرضا
در جواب  قاسم
1 سال پیش

باتریتو تست کن سالم باشه. در غیر اینصورت ممکنه ماشینت از قسمت منیفولد هوا میکشه

محمد
محمد
1 سال پیش

سلام.مشکل منو کسی نتونسته حل کنه
تو زمستون یا بهتر بگم دمای منفی.ماشین من روشن نمیشه.پمپ نمیکشه.چراغ ایموبلایزر هم روشن میشه.جالب اینه باید سشواار بگیرم رو ای سی یو گرم بشه که روشن بشه.روشن هم که شد هیچ مشکلی نداره.جالبه برام چرا فقط تو زمستون؟؟ دیاگ هم چیزی نشون نمیده.ایموبلایزر هم تعویض شد.دیاگ هم زده شد.فقط تو زمستون….خودرو تیبا دو۱۴۰۰

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط محمد
علی
علی
1 سال پیش

سلام.ماشینم پراید۸۸.وقتی ماشین توقف میکنه دور موتور یه دفعه میاد پایین تا حد خاموش شدن.چندجا بردمش برنامه هارو عوض کردن استوپر نو گذاشتن.حتی ای سی یو رو بی کد کردن ولی جواب نداد.حالا یه تعمیرگاه ای سی یو خودشو گذاشته ولی الان موقعی که ماشین وایساده مشکلی نداره ولی تا ماشین میخواد راه بیفته شروع به لرزش میکنه و دور موتور میاد پایین.ممنون میشم راهنماییم کنید

محمد
محمد
در جواب  علی
7 ماه پیش

سنسور کیلومتر میخوای

Ehsan
1 سال پیش

سلام ماشین من مصرف سوختش بالا رفته لرزش موتور داره ریپ میزنه عطسه های سنگین هم میزنه در حالت درجا خشن و سخت کار میکنه بوی بد و خام سوزی هم داره امکانش هست به ECUربطی داشته باشه

کیان باتری
در جواب  Ehsan
1 سال پیش

با سلام
با توجه به توضیحاتی که بیان نمودید احتمال وجود مشکل از سمت ECU بسیار کم است و به نظر می آید که خودروی شما دچار یک مشکل سخت افزاری باشد. در هر صورت توصیه می شود به یک متخصص مراجعه نمائید تا پس از بررسی و چکاپ کامل، مشکل آن را مرتفع نماید.

محمد
محمد
1 سال پیش

سلام و درود
اگه کامپیوتر ماشین سوخته باشه چراغ چک روشن میشه وقتی سوییچ رو باز کنی ؟ و بلعکس!!

علی
علی
1 سال پیش

سلام با عوض کردن آی سی یو میزان کارکرد ماشین صفر میشود؟

کیان باتری
در جواب  علی
1 سال پیش

با سلام
خیر، میزان کارکرد خودرو هیچ تغییری نخواهد کرد.

علی
علی
1 سال پیش

سلام ماشین من پژو پارس مدل ۱۴۰۱ امروز رفتم یه ماشین دیاگ زدن بعدش کلا ضبط ماشین قاطی کرده
مشکلش چیه

وحید نادری
وحید نادری
1 سال پیش

سلام.
وقت بخیر.
ماشین گاز سوز من مدل ۸۶ و ecu زیمنس هستش،الان چند وقتی هست که روی گاز cng هم افت شتاب داره و هم در دور بالا ماشین وقتی رو پدال گاز فشار میارم صدای موتور ماشین زیاد میشه و بصورت خفه و سنگین کار میکنهو در سربالایی ها کم میاره ولی رو کفی و سر پایینی دور به نسبت خوبی داره،در دور درجا مقدار دور روی ۹۰۰ هست و هیچ ارزش و ریپی نداره.
ممنون از شما…

اسماعیل
اسماعیل
1 سال پیش

سلام ماشین من وانت نیسان هست چراغ چک روشنه دستگاه دیاگ هم نمیگیره قابل تعمیر هست کامپیوتر

محمد
محمد
11 ماه پیش

سلام ‌‌من ماشینم پیکان وانت 93 دوگانه دستی است اول صبح ماشین مشکل نداره ولی وقتی که دمای موتور اومد رو 80 تو دور موتور پایین 2000 گاز نمیخوره چه با بنزین چه با گاز همین که رسید
رو 2000خوب میشه شمع وایر استپر موتور سنسور دریچه گاز سنسور مپ همرو عوض کردم خوب نشد دستگاهم هیچی رو نشون نمیده

ابی ساکی
ابی ساکی
11 ماه پیش

سلام با تشکر از اطلاعات داده شده من خودرو لیفان ایکس ۶۰دارم ماشین موقع استارت چراغ ایمو بلایزرش و ضد سرقتش غیر فعال نمیشه و مدام در حالت فعال و ماشین اصلأ استارت نمیخوره بعضی مواقع بعد چند روز خودش درست میشه یا بعد از بکسل و حمل با یدک‌کش خود به خود درست میشه چند جا رفتم یکی میگه ای سی یو یکی میگه کد سوییچ میپره یکی میگه انژکتور یا پمپ بنزین خلاصه هیچ کس نمیدونه مشکل از چیه راهنمایی کنید ممنون میشم

بهمن
بهمن
10 ماه پیش

با سلام و ادب ، ایا چنانچه دنده ماشین را اشتباها عوض کنیم مثلا از دنده ۲ به ۴ بریم یا مثل این ، باعث سوختن کامپوتر خکدرو می شود، ممنون میشم پاسخ دهید..

کیان باتری
در جواب  بهمن
10 ماه پیش

با سلام
تعویض دنده خودرو در هر شرایطی یک مشکل سخت افزاری به شمار می رود و به نظر می رسد که ارتباطی با کامپیوتر خودرو نداشته باشد.
اما توصیه می شود برای اطمینان از این موضوع حتما به یک متخصص برق خودرو نیز مراجعه نمائید.

حمزه غریب
حمزه غریب
9 ماه پیش

با سلام.. ماشین خودرو اپتیماست و جدیدا وقتی بعد چند ساعت ماشبن رو روشن میکنم استارت میخوره چند لحظه و بعد ماشبن روشن میشه قبلا با یه تک استارت روشن میشد…اما بعد از این که روشن شد.دیگه با همون تک استارت روشن میشه تا وقتی که باز چند ساعت روشن نکنم باز همونطور میشه.. دلیل چیه.. باتری رو هم تعویض کردم…

داود
داود
9 ماه پیش

سلام و احترام
من ماشینم با تک استارت روشن میشه ولی وقتی کولر میگیرم درجا ۵ دیقه کار میکنه موتور لرزش می افته چراغ چک هم روشن میمونه
امکان داره از ecu باشه یه مربوط به سوزن و شمع ماشینه؟

Roxbe
Roxbe
9 ماه پیش

درود به همه هموطنان گرامی گرفتار و در بند خودروهای چرند و گران قیمت.
به دید من با وجود چنین روزگاری که با این شرایط تاسف بار اقتصادی و قطعات الکترونیکی بی کیفیت و قیمت های سرسام آور بایستی تا جایی که ماشین روشن میشه به همین مقدار بسنده کرد و دیگه به چراغ خاموش و روشن و ریپ زدن و داغ کردن و صدا و دود و ..‌‌.هیچ چیز دیگری اهمیت ندهیم .چرا که این خودرو های چرت ارزش استرس و فشار عصبی شما رو ندارند.چه میشه کرد ،دست کم آرامش بهتر ازین گاری هاست.

صادق
صادق
8 ماه پیش

با سلام خسته نباشید ماشین پراید مشکل تست شارژ دینام از سر باطری درسته ۱۴ ولت نشون میده و همه چیزم روشن کنیم باز بالا ۱۴ هست ولی وقتی دستگاه وصل میکنن از ایسیو شارژ ضعیف زیر۱۲ ولت نشون میده وقتی همه چیز روشن میکنیم میاد زیر ۱۱ بعضی از استادکاران میگن مورد داره بعضی ها میگن نه لطفا رهنماییی کنید با تشکر

فرهاد
فرهاد
8 ماه پیش

سلام و عرض ادب .
خودروی من ناگهانی هم فن و کولر و شیشه بالابر های خودرو از کار افتادن و خودرو اتومات میباشد موقع دنده زدن تقه میزند چراغ چک و ebsوsvsروشنه چه کنم خواهشنا راهنمایی کنید

سامان
سامان
8 ماه پیش

درود و عرض ادب،بنده تیگو۵ نیو دارم مدل ۹۶هست تا امروز هیچ اذیتی نداشت تااینکه خودبخود روشن نمیشه استارت میزنم ولی روشن نمیشه بردم نمایندگی میگن ایراد برقی داره و احتمال از ای سی یو باشه آیا تشخیصشون درسته؟؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید🙏

عارف
عارف
7 ماه پیش

سلام ال نود اتومات دارم رفتم گاز کولر کنم تعمیرکاره گفت بوینگ ماشین خرابه ،عوضش کرد الان ماشین روشن نمیشه تو صفحه چراغا تق تق میزنه استارتم نمیخوره نمیشه دیاگ زد وخطا صفر کرد البته چند وق
پیش هم رادیات و فن عوض کردم ماشین جوش میاورد الان مشکل چیه ممنون میشم

منصور حسنی
منصور حسنی
در جواب  عارف
4 ماه پیش

باسلام و دعای خیر برای عزیزانی که گره هی از مشکلات مردم باز میکنن سمند 95دارم هروقت ماشین و کارواش میبرم یا فصل بارندگی هست خودبخود قسمتی از ماشین از کار میفته..مثلاً یه روز بوق ماشین ..یه روز برف پاکن ش.تازگی ها درب صندوق باز نمیشه مجبورم از داخل کابینش باز کنم دستی…تازگی ها فیوز میسوزونه و روشن نمیشه …ولی یکبار ای سی یو ش تعمیر شده به فرموده برق کاری که بردم پیشش…وگفت سیل بندی ش کردم دیگه آب نمیره توش…درصورتی که مجددا امسال همین بارندگی های اخیر مشکل ایجاد کرد…بنظرتون باز مشکل از ای سی یو می باشد؟… خواندن ادامه ...

مشاوره رایگان و ثبت سفارش