4.8
(2361)

 

کنترل خودکار و قابلیت خودرانی کامل تسلا

کنترل خودکار Autopilot یک سیستم کمک راننده پیشرفته است که ایمنی را افزایش داده و باعث راحتی در رانندگی می شود. در صورت استفاده صحیح، Autopilot بار کلی کار شما را به عنوان راننده کاهش می دهد.

%name کنترل خودکار و قابلیت خودرانی کامل تسلا

هر خودروی جدید تسلا به چندین دوربین خارجی و پردازشگر بینایی قدرتمند مجهز شده است تا یک لایه ایمنی مضاعف را فراهم کند. همه وسایل نقلیه ساخته شده برای بازار آمریکای شمالی اکنون از Tesla Vision مبتنی بر دوربین های تسلا برای ارائه ویژگی های Autopilot به جای رادار استفاده می کنند.

کنترل خودکار به صورت استاندارد در تمامی خودروهای جدید شرکت ارائه می شود. همچنین برای مالکانی که وسیله نقلیه خود را بدون اتوپایلوت تحویل گرفته‌اند، بسته‌های متعددی بسته به زمان ساخت وسیله نقلیه برای خرید وجود دارد: کنترل خودکار، کنترل خودکار پیشرفته و قابلیت رانندگی کامل.

%name کنترل خودکار و قابلیت خودرانی کامل تسلا

تمامی این قابلیت ها نظیر کنترل خودکار، کنترل خودکار پیشرفته و قابلیت رانندگی کامل خودران، به مانند راننده‌ای کاملاً مراقب در نظر گرفته شده‌اند که دست‌های خود را روی فرمان قرار داده و هر لحظه آماده هستند تا کنترل را به دست بگیرند. در حالی که این ویژگی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در طول زمان توانمندتر شوند، اما در نظر داشته باشید که این به معنای توجیه بی دقتی و عدم آگاهی راننده هنگام رانندگی نیست.

کنترل خودکار و قابلیت خودرانی کامل تسلا

ویژگیهای کنترل خودکار، کنترل خودکار پیشرفته و قابلیت کامل خودران

Autopilot مجموعه ای از ویژگی های کمک راننده است که با خرید یک وسیله نقلیه جدید به صورت استاندارد ارائه می شود یا می توان پس از تحویل آن را خریداری کرد و عملکرد جدیدی را برای خودرو تسلای شما به ارمغان می آورد که رانندگی را ایمن تر و کم استرس تر می کند. ویژگی های Autopilot موجود بر اساس مدل، حالت و سال تولید آن متفاوت است. بسته های موجود عبارتند از:

کنترل خودکار

Autopilot شامل قابلیت ها و ویژگی های زیر می باشد:

  • کروز کنترل همگام با ترافیک Traffic-Aware Cruise Control : سرعت وسیله نقلیه شما را با ترافیک اطراف مطابقت می دهد.
  • هدایت خودکار Autosteer : به هدایت در یک مسیر مشخص شده کمک می کند و از کروز کنترل همگام از ترافیک استفاده می کند.

کنترل خودکار پیشرفته

علاوه بر عملکرد و ویژگی های کنترل خودکار، کنترل خودکار پیشرفته شامل موارد زیر هم است:

  • پیمایش در کنترل خودکار: به صورت خودکار در شرایطی که بین خطوط نیستید و یا لازم است جهت رانندگی را تغییر دهید عمل می کند، از جمله پیشنهاد تغییر مسیر، پیمایش در تغییرات، درگیر کردن خودکار چراغ راهنما و تعیین خروجی صحیح.
  • تغییر خط خودکار: به حرکت به یک خط مجاور در بزرگراه در زمانی که فرمان خودکار درگیر است کمک می کند.
  • پارک خودکار: کمک می کند تا با یک لمس، وسیله نقلیه خود را به صورت موازی یا عمودی پارک کنید.
  • فراخوانی: وسیله نقلیه خود را با استفاده از نرم افزار یا تلفن همراه به داخل و خارج از فضای تنگ حرکت می دهد.
  • فراخوانی هوشمند: وسیله نقلیه شما در محیط‌های پیچیده‌تر و فضاهای پارکینگ هدایت می‌کند و در صورت لزوم در اطراف اشیاء حرکت می کند تا شما را در محوطه پارکینگ پیدا کند.

قابلیت خودرانی کامل

وسیله نقلیه شما تقریباً با کمترین مداخله راننده قادر خواهد بود خودش در هر جایی رانندگی کند و به طور مداوم نیز بهبود یابد. علاوه بر عملکرد و ویژگی های کنترل خودکار و کنترل خودکار پیشرفته، قابلیت خودرانی کامل نیز شامل:

%name کنترل خودکار و قابلیت خودرانی کامل تسلا
  • هدایت خودکار در خیابان های شهر
  • کنترل علائم توقف و ترافیک: علائم توقف و چراغ های راهنمایی را شناسایی می کند و با نظارت فعال شما به طور خودکار سرعت وسیله نقلیه شما را برای نزدیک شدن به توقف کاهش می دهد.

ویژگی‌های کنترل خودکار، کنترل خودکار پیشرفته و خودرانی کامل که در حال حاضر فعال هستند، نیاز به نظارت فعال راننده دارند و خودرو را مستقل نمی‌کنند. استقلال کامل به دستیابی به قابلیت اطمینان بسیار بیشتر از رانندگان انسانی بستگی دارد که با میلیاردها مایل تجربه نشان داده شده است و همچنین بستگی به تأیید نظارتی دارد که ممکن است در برخی از حوزه های قضایی بیشتر طول بکشد. با تکامل قابلیت‌های کنترل خودکار، کنترل خودکار پیشرفته و خودرانی کامل تسلا، وسیله نقلیه شما به‌طور مداوم از طریق به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار هوایی ارتقا می‌یابد.

استفاده از کنترل خودکار، کنترل خودکار پیشرفته و قابلیت خودرانی کامل

قبل از استفاده از کنترل خودکار، برای دستورالعمل ها و اطلاعات ایمنی بیشتر، دفترچه راهنمای خودروی خود را بخوانید. هنگام استفاده از کنترل خودکار، این مسئولیت شماست که هوشیار بمانید، همیشه دستان خود را روی فرمان نگه دارید و کنترل وسیله نقلیه خود را حفظ کنید. بسیاری از ویژگی های کنترل خودکار تسلا، مانند هدایت خودکار، هدایت کنترل خودکار و فراخوانی، به طور پیش فرض غیرفعال هستند. برای فعال کردن آنها، باید به منوی کنترلِ کنترل خودکار در Tab تنظیمات بروید و آنها را روشن کنید.

قبل از فعال کردن کنترل خودکار، راننده ابتدا باید موافقت کند که “همیشه دست خود را روی فرمان نگه دارد” و همیشه “کنترل و مسئولیت وسیله نقلیه خود را حفظ کند.” متعاقباً، هر بار که راننده کنترل خودکار را درگیر می‌کند، یک یادآوری بصری به او نشان داده می‌شود که «دست خود را روی فرمان نگه دارید».

کروز کنترل آگاه از ترافیک

برای درگیر کردن کنترل کروز آگاه از ترافیک در مدل S و مدل X، یک بار پایه کنترل کروز را در سمت چپ فرمان به پایین بکشید. در مدل 3 و مدل Y، پایه انتخابگر دنده سمت راست فرمان را یک بار به سمت پایین بکشید.

هدایت خودکار

برای درگیر کردن هدایت خودکار در مدل S و مدل X، دوبار پایه کروز کنترل در سمت چپ ستون فرمان را به سمت خود بکشید. در مدل 3 و مدل Y، پایه انتخابگر دنده در سمت راست ستون فرمان را دو بار به سمت پایین بکشید. هنگامی که سیستم برای درگیر شدن در دسترس باشد، یک نماد خاکستری فرمان روی صفحه نمایش شما، در کنار سرعت سنج ظاهر می شود. هنگامی که هدایت خودکار فعال است، یک نماد آبی رنگ فرمان روی صفحه نمایش شما، در کنار سرعت سنج ظاهر می شود.

هنگامی که هدایت خودکار در حال استفاده است، میزان گشتاوری را که به فرمان اعمال می کنید اندازه گیری می کند و در صورت اعمال گشتاور کافی، یک سری هشدارهای صوتی و تصویری در حال افزایش دوباره به شما یادآوری می کند که دستان خود را روی فرمان قرار دهید. این به شما کمک می‌کند که حواس‌تان باشد و عادات رانندگی خوب را آموزش می دهد. اگر مکرراً این هشدارها را نادیده بگیرید، در طول مدت سفر از استفاده از سیستم کنترل خودکار محروم خواهید شد.

پیمایش در کنترل خودکار Autopilot

پیمایش در کنترل خودکار به گونه ای طراحی شده است که با هدایت فعال وسیله نقلیه خود از سراشیبی به خارج از سطح شیب دار، از جمله پیشنهاد و ایجاد تغییر مسیر، پیمایش در معابر بزرگراه ها و خروجی ها، به طور موثر شما را به مقصدتان برساند. این سیستم طراحی شده است تا زمانی که کنترل خودکار در حال استفاده است، یافتن و دنبال کردن کارآمدترین مسیر به مقصد را در بزرگراه آسان‌تر کند.

برای درگیر کردن این ویژگی، ابتدا باید هدایت خودکار را با رفتن به منوی Controls > Autopilot > Autosteer فعال کنید – سپس گزینه Navigate on Autopilot را فعال کنید. کالیبراسیون دوربین نیز مورد نیاز است و آخرین نسخه نقشه‌های ناوبری باید از طریق Wi-Fi دانلود شود.

برای هر مسیری که پیمایش در کنترل خودکار در دسترس است، این گزینه را خواهید داشت که با فشار دادن دکمه NAVIGATE ON AUTOPILOT واقع در فهرست نوبت ناوبری، آن را فعال کنید. همچنین می‌توانید هر زمانی که مقصدی وارد می‌شود و کنترل خودکار فعال می‌شود، Navigate on Autopilot را به‌طور خودکار با تنظیم منوی Navigate on Autopilot از Controls > Autopilot > Customize Navigate on Autopilot فعال کنید.

در مدل 3 و مدل Y، در اکثر بزرگراه‌ها با دو بار حرکت دادن دسته دنده به سمت پایین، پیمایش سریع خودکار بصورت متوالی درگیر می شود.

در مدل S و مدل X که بین سال‌های 2012 تا 2021 ساخته شده‌اند، در بیشتر بزرگراه‌ها می‌توان با کشیدن پایه کروز دو بار بطور متوالی به سمت خود، پیمایش خودکار را درگیر کرد.

تغییر مسیر خودکار

برای شروع تغییر خودکار مسیر، ابتدا باید Auto Lane Changes را از طریق منوی Autopilot Controls در Tab تنظیمات فعال کنید. سپس هنگامی که وسیله نقلیه روی هدایت خودکار است، راننده باید چراغ راهنما را در جهتی که می‌خواهد حرکت کند، درگیر کند. در برخی از بازارها، بسته به مقررات محلی، تأیید تغییر مسیر را می‌توان با دسترسی به  Controls > Autopilot > Customize Navigate on Autopilot و خاموش کردن «Lane Change Confirmation» غیرفعال کرد.

پارک خودکار

اگر وسیله نقلیه شما یک نقطه پارک ببیند، بسته به موقعیت مکانی، نماد خاکستری P در سمت چپ یا راست صفحه ابزار شما ظاهر می شود. پارک خودکار هنگام رانندگی با سرعت کمتر از 15 مایل در ساعت، مکان های پارک موازی و هنگام رانندگی با سرعت کمتر از 10 مایل در ساعت، مکان های پارک عمودی را تشخیص می دهد.

Autopark کنترل خودکار و قابلیت خودرانی کامل تسلا

برای استفاده از پارک خودکار در آن زمان، ترمز را فشار دهید و دنده را در “معکوس” قرار دهید، سپس پای خود را روی ترمز نگه دارید. -“Start Autopark” به صورت متن آبی روی صفحه نمایش لمسی شما ظاهر می شود- این گزینه را فشار دهید تا قابلیت پارک خودکار شروع شود و ترمز و فرمان را آزاد کنید. سپس اتوپارک با کنترل سرعت خودرو، تغییر دنده و زاویه فرمان شروع به مانور دادن خودرو به داخل فضای پارک می کند، اما باید به یاد داشته باشید که هوشیار باشید و نمای دوربین پشتیبان را برای بررسی موانع زیر نظر داشته باشید.

پس از تکمیل پارک خودکار، خودرو به شما اطلاع می‌دهد که عملیات کامل شده است و به «پارک خودرو» می‌رود. با در دست گرفتن کنترل فرمان، می‌توانید در هر زمان از پارک خودرو خارج شوید.

فراخوانی

برای استفاده از فراخوانی، برنامه تسلا را باز کنید. فراخوانی یا Summon را فشار دهید و سپس دکمه های جلو یا عقب را فشار دهید. دارندگان مدل S و مدل X می توانند با نگه داشتن مرکز جاکلیدی به مدت سه ثانیه تا روشن شدن چراغ خطر خودرو و سپس فشار دادن دکمه صندوق عقب یا دکمه صندوق عقب روی جا کلیدی برای فراخوانی به جلو و عقب استفاده کنند. فراخوانی همچنین با اتصال به خانه  (Home Link)ادغام می شود و درب گاراژ شما را باز می کند تا وسیله نقلیه شما را از گاراژ بیرون بکشد.

فراخوانی هوشمند

فراخوانی هوشمند به گونه ای طراحی شده است که به وسیله نقلیه شما اجازه می دهد تا به سمت شما یا مکانی که انتخاب می کنید رانندگی کند، در صورت لزوم در اطراف مانور دهد و در مقابل اشیا توقف کند. مانند فراخوانی، فراخوانی هوشمند نیز فقط برای استفاده در محوطه پارکینگ‌های خصوصی و مسیرهای رانندگی در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید که شما همچنان مسئول وسیله نقلیه خود هستید و باید همیشه خودروی خود و اطراف آن را کنترل کنید و در همه حال در محدوده دید شما باشد زیرا ممکن است همه موانع را تشخیص ندهد. به ویژه در مورد افرادی که سریع حرکت می کنند، دوچرخه ها و وسایل نقلیه مراقب باشید.

%name کنترل خودکار و قابلیت خودرانی کامل تسلا

برای استفاده از فراخوانی هوشمند، نرم افزار تسلای خود را باز کنید، روی Summon ضربه بزنید و سپس گزینه Smart Summon را انتخاب کنید. برای فعال کردن این ویژگی، دکمه COME TO ME را فشار داده و نگه دارید. همچنین، روی آیکنtarget  ضربه بزنید، مقصد مورد نظر خود را با تنظیم نقشه تعیین کنید و سپس دکمه GO TO TARGET را فشار داده و نگه دارید. شما می توانید با رها کردن دکمه در هر زمانی از رانندگی خودروی خود جلوگیری کنید.

فراخوانی هوشمند با نرم افزار تسلا و GPS گوشی شما کار می کند. برای استفاده از آن باید در فاصله 200 فوتی وسیله نقلیه خود باشید. فراخوانی هوشمند به آخرین نسخه نرم افزار تلفن همراه تسلا (3.10.0 یا بالاتر) نیاز دارد. لطفاً برای جزئیات بیشتر در مورد این ویژگی به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

%name کنترل خودکار و قابلیت خودرانی کامل تسلا

چراغ راهنمایی و کنترل علائم توقف (بتا)

چراغ راهنمایی و کنترل علائم توقف (بتا) علائم ایست و چراغ های راهنمایی را شناسایی می کند و هنگام استفاده از کنترل خودکار، با نظارت فعال شما، به طور خودکار وسیله نقلیه شما را به سرعت کاهش می دهد. برای فعال کردن، وسیله نقلیه خود را در موقعیت پارک قرار دهید و روی Controls > Autopilot > Traffic Light و Stop Sign Control (Beta) ضربه بزنید، سپس کنترل کروز آگاه از ترافیک Traffic-Aware Cruise Control یا هدایت خودکار Autosteer را فعال کنید.

وقتی Traffic Light چراغ راهنمایی و Stop Sign Control (Beta) کنترل علائم توقف (بتا) فعال است، تصویرساز رانندگی، چراغ های راهنمایی پیش رو، علائم توقف یا خط کشی های جاده را در تقاطع هایی که ممکن است وسیله نقلیه شما نیاز به توقف داشته باشد نمایش می دهد. همانطور که به یک تقاطع نزدیک می شوید، حتی اگر چراغ راهنمایی سبز باشد، وسیله نقلیه شما یک خط قرمز نشان می دهد تا جایی که خودرو متوقف خواهد شد و خودرو شروع به کند شدن می کند. برای ادامه از طریق خط توقف، پایه کنترل خودکار Autopilot را بکشید یا به طور خلاصه روی پدال گاز ضربه بزنید تا مطمئن شوید که ادامه رانندگی ایمن خواهد بود. در این زمان، چراغ راهنمایی و کنترل علائم توقف، خودرو را حرکت نمی دهد، چه در خط پیچ باشید و چه چراغ چشمک زن خودرو را روشن کنید.

اعلان‌های روی صفحه لمسی دلیل توقف (علامت توقف یا چراغ راهنمایی) و همچنین فاصله تخمینی زمان توقف وسیله نقلیه شما را ارائه می‌دهند. اگر رنگ اعلان چراغ راهنمایی خودرو روشن نیست، وسیله نقلیه شما وضعیت کنترل ترافیک را تأیید نکرده است.

مانند تمام ویژگی های کنترل خودکارAutopilot ، شما باید کنترل وسیله نقلیه خود را در دست داشته باشید، به محیط اطراف آن توجه کنید و آماده انجام اقدامات فوری از جمله ترمز باشید. این ویژگی در نسخه بتا است و ممکن است برای همه کنترل‌های ترافیک متوقف نشود. در حالی که کنترل علائم ترافیک و توقف در خیابان‌های سطحی با  Autosteer هدایت خودکار فعال است، سرعت شما به حد ذکر شده محدود می‌شود. لطفاً برای اطلاعات بیشتر، دستورالعمل‌های استفاده و هشدارها، دفترچه راهنمای خودروی خود را مرور کنید.

قابلیت های ایمنی فعال

قابلیت های ایمنی فعال برای تمام خودروهای تسلا که پس از سپتامبر 2014 ساخته شده‌اند، به‌طور استاندارد ارائه می‌شوند تا همیشه محافظت بالاتری داشته باشند. این ویژگی ها توسط سیستم سخت افزاری و نرم افزاری کنترل خودکار Autopilot تسلا امکان پذیر شده است و شامل موارد زیر است:

%name کنترل خودکار و قابلیت خودرانی کامل تسلا
  • ترمز اضطراری خودکار: اتومبیل ها یا موانعی را که ممکن است وسیله نقلیه با آنها برخورد کند را شناسایی کرده و بر اساس آن ترمز را اعمال می کند.
  • هشدار برخورد از جلو: در مورد برخورد قریب الوقوع با وسایل نقلیه کندتر یا بی حرکت هشدار می دهد.
  • هشدار برخورد جانبی: در مورد برخورد احتمالی با موانع در اطراف خودرو هشدار می دهد.
  • شتاب آگاه از موانع: زمانی که مانعی در جلوی وسیله نقلیه شما در حین رانندگی با سرعت پایین شناسایی شود، به طور خودکار شتاب را کاهش می دهد.
  • مانیتورینگ نقطه کور: هنگامی که یک وسیله نقلیه یا مانع در هنگام تغییر مسیر شناسایی شود، هشدار می دهد.
  • اجتنابِ خروج از مسیر: جهت فرمان را اصلاح می کند تا وسیله نقلیه شما را در مسیر مورد نظر نگه دارد.
  • اجتناب اضطراری خروج از مسیر: وقتی متوجه شد که وسیله نقلیه شما در حال خروج از مسیر خود است و ممکن است تصادف رخ دهد، وسیله نقلیه شما را به مسیر رانندگی برمی‌گرداند.

ویژگی های ایمنی فعال برای کمک به رانندگان طراحی شده اند، اما نمی توانند در هر شرایطی پاسخگو باشند و این مسئولیت شماست که هوشیار بمانید، ایمن رانندگی کنید و همیشه کنترل وسیله نقلیه خود را داشته باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش