4.7
(573)

تقریبا تمام رانندگان جوان مبلغ زیادی را خرج اتومبیل خود می کنند. از خرید رینگ و تایر گرفته تا شمع حرفه ای، فیلتر هوای ریسینگ، استرس بار، هدرز، مکمل سوخت، روغن معدنی، کمک حرفه ای و … و حتی برخی اوقات دینام، گیربکس، سرسیلندر، دیفرانسیل، باطری ماشین، انزکتور و… را برای رسیدن به راندمان بهتر تعویض یا دستکاری می کنند.

اما در اتومبیل های که سیستم مدیریت الکترونیکی دارند همه چیز به سادگی اتومبیل های کاربراتوری نیست. و بسادگی امکان تنطیم اکسیژن و سوخت مهیا نیست. و به جای آن با محدود کننده های فراوانی روبرو هستید.

انجام تمام تغییرات بالا بدون شک صحیح است و تمام اتومبیل های دنیا که در انواع مسابقات موتور اسپرت دنیا شرکت می کنند. این پارامتر ها را انجام می دهند.

اما وقتی این تغییرات قدرت واقعی و تاثیر خود را نشان می دهد که ECU خودرو برنامه ریزی مجدد شود و با تغییرات جدید مطابق شود. به نوعی بالاترین راندمان را از وارد شدن اکسیژن و سوخت بدست آورد.

چیپ تیونینگ چیست؟

ecu remapping 1 870x500 1 چیپ تیونینگ خودرو چیست
چیپ تیونینگ خودرو چیست

چیپ تیونینگ (چیپ تیون) دقیقا همان ریمپ ایسیو می باشد با این فرق که در چیپ تیونینگ قطعه ای الکترونیکی (برنامه ریزی شده) به کامپیوتر خودرو اضافه و یا کم میشود اما در ریمپ تمامی کارها از طریق پورت دیاگ و بدون باز کردن ایسیو انجام پذیر می باشد.

چیپ به معنی تراشه و برد الکترونیکی است. درخودرو تنها عامل قابل ارتقا الکترونیکی ECU است. همچنین در خودرو، تیونینگ به معنی ارتقا دادن است. در واقع اصطلاح چیپ تیونینگ به معنی ارتقا از طریق ECU است.

چیپ تیونینگ اصطلاحی است که در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی مرسوم بوده است. در دهه ۹۰  برای اعمال تغییرات در جدول های نرم افزار ایسیو، افراد متخصص می بایست ای سی یو  را از خودرو جدا کرده و سپس با جدا کردن چیپست مد نظر و یا اتصال کانکتورهای IBS اقدام به خواندن و نوشتن نرم افزار ECU مینمودند. به همین دلیل در دهه های قبل تر به این روش Chip Tuning می گفتند.

در نهایت ذکر این نکته لازم است که در حال حاضر هر دو اصطلاح به جای هم به کار برده می شوند.

تیونینگ خودرو چیست؟ مزایا معایب

نحوه تقویت ایسیو از طریق اصلاح و بهینه سازی برنامه آن میباشد. مواردی که میتوان از طریق چیپ تیونینگ تقویت کرد در زیر آمده است :

قابلیت‌های چیپ تیونینگ

– تقویت موتور، تیونینگ الکترونیکی موتـور بر روی دینامومتر شاسی به روش تغییر سوخت و آوانس جرقه، کاهش مصرف سوخت، حذف Fuel Cut Off

– تیونینگ الکترونیکی توربو و سوپرشارژ، کاهش و یا افزایش حداکثر سرعت خودرو

– امکان تغییر Mapping موتور با سیستم بلوتوث تلفن همراه و هر نوع تنظیم دلخواه ECU خودرو

کاربردهای چیپ تیونینگ

سیستم ضد سرقت: با استفاده از چیپ تیونینگ  می توان برای خودروهایی که مجهز به سیستم ضد سرقت نیستند این قابلیت را اضافه نمود. سیستم ضد سرقت چیپ تیونینگ  از مطمئن ترین سیستم های ضد سرقت بوده و چون از روش دیگری بجزء روشهای معمول در سیستمهای ضد سرقت بهره میگیرد امکان از بین بردن آن وجود ندارد.

تغییر دمای کارکرد فن خنک کننده: در برخی از خودروهایی که در مناطق گرمسیری مورد استفاده قرار میگیرند معمولاً مشتریان از جوش آمدن خودرو شکایت دارند. با استفاده از چیپ تیونینگ  براحتی می توان نقطه کار فن خنک کننده را در هر دمای دلخواه تنظیم کرد.

محدود کردن سرعت خودرو: با استفاده از چیپ تیونینگ  می توان کاری کرد که خودرو بالاتر از سرعت معینی نتواند حرکت کند. بعنوان مثال جهت رعایت ایمنی می توان خودروهای یک سازمان را طوری برنامه ریزی کرد که بالاتر از سرعت 100 کیلومتر برساعت نتوان با آنها رانندگی کرد.

حذف Fuel Cut off موتور: در تمام خودروهای انژکتوری دور موتور از حد معینی نمی تواند بالاتر نمی رود که به آن نقطه Fuel cut off گفته می شود. وقتی دور موتور به نقطه Fuel cut off می رسد سوخت انژکتورها قطع می گردد تا دور موتور بالاتر نرود. با استفاده ازچیپ تیونینگ  می توان این نقطه قطع سوخت را حذف کرده و به موتور اجازه داد در دورهای بالاتر نیز کار کند. البته به جهت حفظ ایمنی موتور نباید دور آن بیش از 15 درصد افزایش پیدا کند.

با استفاده ازچیپ تیونینگ  می توان حداکثر تا 5 نوع برنامه ریزی مختلف بر روی خودرو انجام داد. به هر برنامه ریزی mapset گفته می شود. مثلاً در mapset1 می توان برنامه تیونینگ را انجام داد و در mapset2 برنامه سیستم ضد سرقت و یا آنکه در mapset3 برنامه ای قرار داد که سرعت خودرو بالاتر از حد تعریف شده نرود؛ این مورد بخصوص زمانی مفید است که شخصی می خواهد وقتی فرزندش از خودرو استفاده می کند نتواند بالاتر از سرعت معینی (مثلاً 120 کیلومتر برساعت) براند.

 چگونه می توان به mapset های داخل چیپ تیونینگ  دسترسی پیدا کرد؟ دو روش مختلف برای اینکار وجود دارد: 1- استفاده از کلید سلکتوری 2- استفاده از سیستم Blutooth تلفن همراه

تفاوت چیپ تیونینگ با ریمپ در چیست؟

leistungssteigerung stage 1920x800 5 1 چیپ تیونینگ خودرو چیست
تفاوت چیپ تیونینگ با ریمپ ایسیو

‏1- در چیپ تیونینگ نیاز به باز شدن کامپیوتر خودرو یا ECU (مرکز کنترل الکترونیکی موتور) و به طور کلی قطعه ای که میخواهیم روی آن تغییرات ایجاد کنیم وجود دارد اما در Remap این کار از طریق پورت ‏OBD‏ یا همان پورت دیاگ انجام می شود و نیاز به باز کردن هیچ قطعه ای از روی خودرو نیست. ‏

‏2- در چیپ تیونینگ یک یا تعدادی قطعات فیزیکی که به طور معمول چیپ ها (Chip) یا تراشه های مختلف هستند به برد خودرو اضافه یا در جای خود جایگزین ‏‎(Replace)‎‏ میشوند اما در ریمپ تغییرات صرفا نرم افزاری (Software) است. ‏

‏3- در چیپ تیونینگ اشتباهات و خطاهای انسانی دخیل هستند به طور مثال ممکن است در هنگام اضافه کردن قطعاتی مانند ‏IC‏ یا چیپ ها ‏قطعه به خوبی در جای خود به طور مثال در زمان لحیم کردن قرار نگیرد یا در اثر ضربه یا شوک کارایی خود را از دست بدهد.

اما در ریمپ تمامی ‏کارها به صورت مجازی (Virtual) و نرم افزاری و کاملا ایمن (‏Safe‏) صورت می پذیرد همچنین اگرچه می توان خطاهای انسانی مانند اشتباهات برنامه نویسی را در موفق ‏نبودن ریمپ دخیل دانست اما توجه داشته باشید نرم افزارها و کامپیوترها در این زمینه به برنامه نویس(Programmer) هشدار و پیشنهاد میدهند که آیا ‏تغییرات انجام شده ایمن هستند یا خیر. ‏

‏4- در ریمپ در هر لحظه امکان بازگشت به تنظیمات اولیه یا کارخانه وجود دارد اما در چیپ تیونینگ نیاز است تا دوباره قطعه اضافه شده از ‏جای خود خارج شود و با قطعه اصلی جایگزین گردد که پیدا کردن قطعه اولیه ممکن است دردسر ساز شود. ‏

‏5- با افزایش توان پردازشی کامپیوترها و پردازنده ها فرآیند ریمپ بسیار سریع تر و بدون نیاز به دخالت فیزیکی انسان انجام میشود که در این زمینه برتری ‏غیر قابل انکاری نسبت به چیپ تیونینگ دارد. ‏

منظور از چیپ دراگون چیست؟

یک قطعه است که پارامترهای عملگراها را که به ایسیو فرستاده میشوند تغییر میدهد و کاری میکند که مثلا ایسیو پاشش سوخت بیشتری داشته باشد. این قطعه یا قطعات مشابه توصیه نمیشوند

تیونینگ چیپ دراگون  Dragon Tuning Chip یکی از  کیت های افزایش شتاب و قدرت و سرعت خودرو است. نصب این چیپ بسیار راحت بوده و توسط خودتان انجام میشود و کافیست آن را به پورت OBD2 که پورت دیاگ است نصب کنید.

نحوه نصب و کالیبره کردن تیونینگ چیپ دراگون

۱) سوییچ خودرو را در مرحله بسته (مرحله اول) و خاموش نگه دارید.

۲) پورت دیاگ خودرو خود را طبق نوع خودروی خود در صفحه بروشور محصول که به همراه محصول برایتان ارسال می گردد را پیدا و محصول را به آن نصب نمایید.

۳) حال سوییچ خودرو را تا مرحله نهایی قبل از استارت خوردن خودرو بچرخانید و ۵ ثانیه صبر نمایید و به حالت بسته برگردانید و پس از ۵ ثانیه دوباره سوییچ خودرو را تا مرحله نهایی قبل از استارت خوردن خودرو بچرخانید و ۵ ثانیه صبر نمایید و پس از آن به  حالت بسته برگردانید و ۵ ثانیه صبر نمایید.

۴) حال دوباره سوییچ خودرو را تا آخر باز کرده و دکمه ریست محصول را به وسیله وارد کردن یک سوزن در سوراخ بزرگتر روی چیپ که کنارش Reset نوشته است فشار و نگه دارید ( تا کلیه چراغ های چیپ در آن مدت زمان  خاموش گردند) و آن را بین ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید و پس از آن آن را رها نماییدتا محصول ریست شود پس از رها نمودن دکمه ریست مجدد چراغ های چیپ روشن و خاموش میشوند.

۵) پس از رها نمودن دکمه ریست ۵۰ ثانیه صبر نمایید و پس از آن خودرو را روشن نمایید و می توانید از این پس بدون هیچگونه کاری رانندگی را شروع نمایید.

این چیپ بروی خودرو های گاز سوز CNG و LPG نیز نصب می گردد و اثرات بسیار مثبتی را نیز در زمان حرکت خودرو بروی گاز می گذارد.

سوپر چیپ چیست؟

همانطور که می دانید اکثر موتورهای امروزی توسط کامپیوتری به نام ECU کنترل می شوند که در کنار سایر قابلیتها، زمانبندی احتراق، سوخت رسانی و افزایش فشار برمبنای سرعت و درخواست راننده را تعریف می کنند.

بر اساس پارامترهای ورودی مشخصه های فوق الذکر به گونه ای تنظیم می شود که خروجی مناسب از موتور گرفته شود. این کار تحت عنوان جدول مپ (Mapping Table) شکل می گیرد که حاوی مقادیر از پیش تعیین شده توسط کارخانه سازنده برای کنترل موتور است.

معمولاً کارخانه های سازنده به دلیل احتمال عدم تبعیت صاحبان خودرو از سرویسهای دوره ای و استفاده از سوختهای غیراستاندارد به گونه ای این جداول را تنظیم می کنند که حداکثر توان موتور در خروجی آن ظاهر نشده و به اصطلاح قدرت واقعی موتور پنهان باقی بماند.

سوپرچیپ بر اساس تستهای عملی و آزمایشهای علمی مقادیر این جداول را به گونه ای دوباره برنامه ریزی و تنظیم می کند که همزمان شاهد افزایش قدرت موتور و بهینه سازی مصرف سوخت باشیم. این مقادیر بسیار با دقت و به گونه ای تنظیم شده که خودرو از حالت استاندارد خارج نخواهد شد.

0  PCJhtBo684r4tA  چیپ تیونینگ خودرو چیست
سوپر چیپ چیست

مزایای نصب سوپر چیپ

  • پاسخ بهبود یافته به پدال گاز (رفع تاخیر پدال گاز) : یکی از مشکلات رایج موتورهایی با دریچه گاز برقی عدم پاسخ مناسب و سریع به پدال گاز بوده به نحوی که تنبلی خودرو در حرکت به وضوح احساس می شود, سوپرچیپ این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرده و عکس العمل موتور خودرو نسبت به پدال گاز حساس تر خواهد شد.
  • توزیع عادلانه تر قدرت: نیروی موتور در دور موتورهای مختلف بصورت متناسب توزیع می شود و دیگر به اینصورت نخواهد بود که به یکباره در دور موتورهای بالا قدرت موتور افزایش یابد و در دورهای پایین خودرو تنبل به نظر بیاید.
  • شتاب بهبود یافته برای سبقت امن تر : با درنظر گرفتن موارد فوق شما می توانید همیشه از داشتن قدرت موتور کافی در سبقتها نسبت به گذشته مطمئن بوده و با خیال آسوده تری سبقت گیری نمایید.
  • افزایش تا ۱۰% قدرت موتور بیشتر : طبق اعلام رسمی شرکت سوپرچیپس این افزایش در موتورهای ۱۶۰۰ سی سی با قدرت موتور ۱۱۰ اسب بخار معادل ۸ اسب بخار بیشتر خواهد بود.

میزان تاثیر نرم افزار سوپر چیپ

پس از نصب نرم افزار و نشستن پشت خودرو به سرعت تغییر را احساس خواهید کرد.

نکته: بر روی خودروهای دنده اتوماتیک که بطور ذاتی از ضعفهای حرکتی نسبت به مدلهای دنده دستی رنج می برند، تاثیر استفاده از این نرم افزار به مراتب خود را بیشتر نشان داده و خودرو بسیار پرشتاب تر و دارای توانایی­های حرکتی بهتری خواهد شد. از این‌رو استفاده از این نرم افزار برای این خودروها اکیداً توصیه می گردد.
نحوه نصب سوپر چیپ

نصب نرم افزار سوپرچیپ توسط توسط دستگاه مخصوص و فقط از طریق پورت دیاگ (OBD-II) خودرو انجام خواهد شد. به گونه ای که دیگر نیازی به بازکردن و دستکاری ECU نخواهد بود و گارانتی خودرو نیز محفوظ باقی خواهد ماند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

مشاوره رایگان و ثبت سفارش