4.8
(635)

با باتری فرسوده ماشین چه باید کرد؟ با داغی باتری ماشین چه باید کرد؟ چرا نباید باطری فرسوده خودرو را دور انداخت؟ باتری ماشین از چه ترکیباتی تشکیل شده و چه میزان سرب دارد؟

همه باطری ها بعد از مدتی توان تولید انرژی برای ماشین را از دست می دهند در این حالت به آنها باطری فرسوده گفته می شود. در سال های اخیر خرید باطری فرسوده و بازیافت آن بیشتر رواج پیدا کرده است، اما ممکن است، این سوال برایتان مطرح شود که این پسماند که دیگر بدرد ماشین نمی خورد، چگونه بازیافت می شود و در کجا استفاده خواهد شد؟ ما در ادامه به این سوال و سوالات دیگر شما پاسخ خواهیم داد.

Recycle car battery با باتری فرسوده ماشین یا داغی باطری خودرو چه باید کرد؟
با باتری کهنه ماشین چه کنیم؟

با باتری فرسوده ماشین یا داغی باتری ماشین چه باید کرد؟

طبق قوانین بازیافت و دفن زباله، باتری فرسوده ماشین که دیگر خراب شده و قابل استفاده نیست، نباید با دیگر ضایعات خانگی تلفیق شود و دفع شود. باتری ماشین برای محیط زیست به شدت مضر است و همچنین تهدیدی برای سلامتی انسانها به شمار می رود. به همین دلیل برای دفع و بازیافت باتری های خودرو قوانین خاصی وجود دارد.

در حالت کل 4 روش برای دور ریختن باتری های ماشین وجود دارد

  • تحویل به شرکت های جمع کننده ضایعات

بعضی از شرکت ها وجود دارند که ضایعات را از سطح شهر جمع می کنند و مواد بازیافتی را به کارخانه های بازیافت تحویل می دهند.

البته نکته حائز اهمیت این است که بازیافت باتری ماشین به دلیل وجود مواد اسیدی و سرب بسیار خطرناک است و در شرکت های مخصوص این کار این بازیافت صورت می گیرد.

اعضای کارکنان و کارگران شرکت بازیافت مواد، داغی باتری را از شما میخرند و داغی باتری را به کارخانه بازیافت باتری تحویل میدهند.

Waste battery 1000 با باتری فرسوده ماشین یا داغی باطری خودرو چه باید کرد؟
مراکز بازیافت باتری فرسوده ماشین
  • خرید باتری جدید و تحویل باتری قدیمی به آنها

درصورتی که باتری خودروتان فرسوده شده و دیگر کار نمیکند، می توانید با خرید باتری جدید و تحویل داغی باتری ماشین خود از آن ها تخفیف بگیرید. تمامی فروشگاه های فروش باتری ماشین این کار را انجام می دهند. در ادامه بیشتر درباره این مورد توضیح خواهیم داد.

  • تحویل باتری فرسوده به مراکز بازیافت محصولات سرب

با تحویل داغی باتری خودرو به مرکز تخصصی بازیافت محصولات سرب، می توانید در ازایش پول دریافت کنید. شما باید ابتدا یک مرکز را پیدا کنید. علاوه بر این، زمان زیادی را برای رفتن به این مراکز باید صرف کنید. اگر مرکز تخصصی بازیافت محصولات سرب  در شهرتان نباشد و فاصله اش از شما دور باشید این کار برای شما مناسب نیست

بسیاری از مراکز بازیافت باتری ماشین به صورت مستقیم باتری فرسوده یا همان داغی باتری ماشین را از شما خریداری  میکنند.

فقط باید بدانید که باتری خودرو یک دروریختنی خطرناک است و وجود آن بر روی زمین هم برای محیط زیست و هم برای انسان ها بسیار خطر ناک است.

مزایای فروش باطری فرسوده هنگام خرید باتری جدید؟

هنگامی که قصد خرید باطری ماشین را دارید، اگر باطری فرسوده خود را تحویل دهید یک قیمت دارد و اگر باطری فرسوده را تحویل ندهید و یا نداشته باشید، قیمت قطعا متفاوت خواهد بود، به گونه ای که اگر باطری فرسوده را تحویل دهید قیمت باتری خودرو کاهش خواهد یافت. در حقیقت مشتری مبلغی که جهت خرید باطری می دهد تفاوت بین باطری فرسوده و باطری نو می باشد.

اما سوالی که ممکن است از خودتان بپرسید این است که باطری فرسوده و خراب به درد چه کاری می خورد و اصلا چرا با تحویل آن قیمت باطری تا این حد تغییر می کند؟

برخی از مشتریان تمایلی به تحویل باتری فرسوده ماشین ندارند و یا می خواهند برای کار دیگری از آن استفاده کنند و یا باطری ماشینشان به سرقت رفته و اصلا باطری کهنه ندارند. که در این صورت با قیمت های بسیار بالاتر باطری در هنگام خرید مواجه می شوند.

اما چرا فروشندگان باطری ترجیح می دهند باطری فرسوده را دریافت کنند و اصرار به دریافت آن دارند؟ در اینجا قصد داریم توضیحاتی در موردباطری فرسوده و دلیل تحویل گرفتن آن در هنگام خرید باطری ارائه دهیم:

ترکیبات باطری اسقاطی ماشین

img 2890 medium e1270400160334 با باتری فرسوده ماشین یا داغی باطری خودرو چه باید کرد؟
هر باتری کهنه ماشین چقدر سرب دارد؟

هر باطری اسقاط و یا فرسوده ماشین های سواری معمولی حدود پانزده تا هجده کیلو گرم وزن دارد از این مقدار سه تا چهار لیتر اسید باطری می باشد حدود یک کیلو پلاستیک و بدنه باطری می باشد و بقیه وزن باطری که مهمترین و با ارزش ترین قسمت آن است سرب می باشد.

امروزه در صنعت دنیا سرب یکی از مهمترین و پر کاربرد ترین فلزات می باشد که یکی از آنها تولید باطری است. در حدود چهل درصد سرب مصرفی در صنعت باطری سازی از بازیافت باطری های فرسوده و قراضه تامین می شود ما بقی سرب مورد نیاز برای تولید باطری از معادن سرب تامین می شود.

معایب رها شدن باتری فرسوده خودرو

باتری فرسوده 3 با باتری فرسوده ماشین یا داغی باطری خودرو چه باید کرد؟
چرا نباید داغی باتری ماشین را در طبیعت رها کنیم؟
  • ترکیب الکترولیت و سرب داخل باتری بسیار سمی و خطرناک است و برای محیط زیست بسیار مضر می باشد. رها کردن یک عدد باتری فرسوده در طبیعت و یا هرجای دیگر بسیار خطرناک بوده و باعث آلایندگی می گردد. برای اطمینان ازین منظور کافی است مقاله ” تاثیرات و خطرات باتری برای محیط زیست ” را مطالعه نمایید.
  • اسید باتری اگر با چشم کسی تماس پیدا کند باعث کور شدن شخص خواهد شد و یا حتی اگر سرب باتری بلعیده شود باعث مسمومیت شدید می گردد.
  • گازهایی که از باتری فرسوده تولید میشود و در هوا پراکنده میشود باعث آلودگی هوا شده و به ریه ها آسیب جدی وارد می کند.
  • چناچه شما هوس کنید باتری را در زیر خاک دفن کنید شک نکنید باعث آلودگی و بیماری خاک آن منطقه می شوید.
Scrap Car Batteries lg با باتری فرسوده ماشین یا داغی باطری خودرو چه باید کرد؟
خرید باطری اسقاطی ماشین

پس با داغی باطری خودرو چه کنیم؟

پس باید به عنوان یک شهروند بدانیم که یک باطری ماشین باید به یک شیوه درست و زیر نظر کارشناسان و متخصصان و در یک پروسه تعریف شده تفکیک و بازیافت گردد و دوباره به چرخه صنعت وارد شود.

کشورهایی که کارخانه تولید باتری و یا سیستم بازیافت ندارند باتری های فرسوده را جمع آوری کرده و به کشور های دیگر ارسال می کنند تا به محیط زیستشان آسیبی وارد نشود.

بحث آلودگی باطری های فرسوده و اسقاط شده بسیار جدی است و باید با دقت بازیافت و به چرخه تولید بازگردانده شود.

هرگز یک و یا چند باطری فرسوده را در منزل خود نگهداری نکنید ِ چناچه شما برای تامین برق اضطراری نیازمند یک باتری یو پی اس هستید حتما آن را در یک فضای امن و محافظت شده قرار داده تا باعث آلودگی محیط اطراف شما نگردد.

بهترین کاری که شما در مورد باطری های فرسوده می توانید انجام دهید فقط تحویل آن به مراکز فروش و یا خدمات باطری است و یا در زمان خرید باطری نو بر ای خودرو آن را تحویل فروشنده دهید که قطعا قیمت آن را از قیمت باطری نو کم خواهد کرد.

قیمت باطری فرسوده ماشین

قیمت باتری فرسوده ماشین از روی قیمت جهانی سرب محاسبه می شود از آن جا که قیمت سرب مانند سایر فلزات هر روز در حال تغییر است قیمت باطری فرسوده هم دائما در حال تغییر می باشد با افزایش قیمت سرب قیمت باطری فرسوده هم افزایش میابد و با کاهش آن قطعا قیمت باطری هم کاهش میابد.

البته این قیمت جهانی است و ربطی به بازار داخل کشور ندارد. در مواردی مشاهده شده طی یک روز قیمت سرب به شدت افزایش یافته در نتیجه قیمت باطری فرسوده و باتری نو هر دو افزایش یافته و در مواردی هم بالعکس با کاهش شدید قیمت سرب حتی طی یک روز قیمت باطری کاهش داشته است.

چنانچه می خواهید قیمت باطری فرسوده را دقیق داشته باشید باید قیمت به روز آن را نگاه کنید. قیمت هر باطری کهنه با توجه به آمپر باطری محاسبه می شود هر چه آمپر باطری بالاتر باشد قیمت آن باتری بیشتر است.

برای کسب قیمت به روز و دقیق باتری فرسوده خود با کارشناسان ما تماس بگیرید! کیان باتری 24 ساعته پسخگوی سوالات شما و آماده خدمات رسانی در زمینه باتری ماشین  و باتری های صنعتی می باشد.


سوالات متداول درباره ضایعات باتری

ضایعات باطری چیست؟

در همه این ماشین ها نیروی لازم برای حرکت توسط باطری تامین می شود. هر باطری یک عمر مفید دارد و بعد از پایان آن به باطری ضایعاتی تبدیل می شود. در همه جای دنیا ضایعات باطری یک پسماند گران قیمت هستند و در پروسه بازیافت مجددا برای ساخت باطری های جدید و جعبه آنها و برخی صنایع دیگر مورد کاربرد دارند.

پسماند مذکور در کارخانه های مخصوصی له و خرد شده و مواد داخل آن دوباره برای ساخت باطری نو مورد استفاده قرار می گیرد. برای همین است که ضایعات باطری به عنوان یک پسماند قابل فروش شناخته شده و شرکت ها و تعمیرگاهها اقدام به فروش آن می کنند.

چطور می توانم ضایعات باطری شرکت خود را بفروشم؟

این سوال شاید برای همه کسانی که در شرکت ها و ارگان های دولتی و بیمارستان ها و همه جاهایی که با این باطری ضایعاتی در تماس هستند، مطرح شده باشد. برای فروش این پسماند سازمان خود فقط کافی است که با یکی از شرکت های خریدار ضایعات باطری تماس بگیرید.

البته قبل از آن کسب یکسری اطلاعات در خصوص ضایعات باطری کمک می کند که خدایی نکرده سرتان کلاه نرود. مثلا یکی از چیزهایی که باید در مورد فروش پسماند مذکور بدانید این است که این پسماندها بر اساس وزن خریداری می شوند. یعنی بر اساس کیلوگرم و کیلو آمپر و هر چه وزن آنها بیشتر باشد با قیمت بیشتری هم خریداری خواهند شد.

البته وزن ضایعات باطری به فلزات داخل آن بستگی دارد. این پسماند حاوی فلزانی نظیر سرب، قلع، آنتیموان و اسید است. هر چقد وزن سرب داخل ضایعات باطری بیشتر باشد، قیمت بیشتری هم خواهند داشت.

ضایعات باطری اسقاطی را کجا تحویل بدهم؟

سوالی که ممکن است برای فروشندگان ضایعات باطری مطرح شود اینکه پسماند مذکور را کجا تحویل بدهم؟ جواب این سوال چندان سخت نیست. بهترین کار این است که با شرکت هایی معامله کنید که کار حمل و نقل و تحویل ضایعات باطری را خودشان انجام می دهند و برای بارگیری و حمل و نقل هزینه ای دریافت نمی کنند.

یکی از شرکت هاییکه این مزایا را برای مشتریان خود در نظر گرفته، اسقاط آنلاین است. اسقاط آنلاین در تهران و شهرستان های اطراف تهران کار تحویل و بارگیری باطری ضایعاتی را خودش انجام داده و هیچ هزینه ای هم برای حمل و نقل و جابجایی آن ها دریافت نخواهد کرد. علاوه بر آن این شرکت این پسماند را کاملا با قیمت روز معامله کرده و بلافاصله پول نقد هم به مشتری می پردازد.

چطور از قیمت روز باطری ضایعاتی مطلع شویم؟

برای اطلاع از قیمت روز ضایعات باطری بهتر است، مرتبا سایت های مربوط به این پسماند را رصد کنید. خود سایت اسقاط آنلاین هم قیمت روز ضایعات باطری را به صورت آنلاین در اختیار مشتریان قرار می دهد.

قیمت روز ضایعات باطری به عوامل مختلفی نظیر قیمت ارز، شرایط بازار و قیمت سرب در بازارهای جهانی بستگی دارد، هر چقدر قیمت سرب در بازارهای جهانی بیشتر باشد به همان نسبت قیمت ضایعات باطری هم افزایش پیدا خواهد کرد چون اساس خرید ضایعات باطری به قصد بازیافت سرب داخل آن انجام می شود.

چطور می توان ضایعات باطری را با قیمت بیشتر بفروشم؟

برای اینکه ضایعات باطری شرکت و سازمان خودتان را به بالاترین قیمت بفروشید، بهترین کار این است که این پسماندها را در شرایط بهینه دپو و نگهداری نمایید چون اگر ضایعات باطری درست و مطابق با استانداردها نگهداری نشوند امکان نشت آنها وجود داشته و نشت این پسماند از وزن سرب داخل آن می کاهد و همین امر باعث کاهش قیمت باطری ضایعاتی هم خواهد شد.

علاوه بر اینکه نشت و شکستگی این پسماندب می تواند قیمت آن را پایین بیاورد، سبب آسیب به محیط زیست هم شده و موجودات زنده از جمله خود انسان هم تحت تاثیر قرار خواهد داد و مسمومیت گسترده برای جانوران ایجاد می کند. در واقع علت اصلی بازیافت سرب و ضایعات باطری آسیب های جبران ناپذیری است که این پسماند و فلزات سنگین داخل آن به محیط زیست وارد می کنند.

آیا باطری فرسوده بازیافت می شود؟

این پسماند شامل فلزات و مواد شیمیایی خطرناکی است که باید حتما جمع آوری شده و به شیوه درستی منهدم یا بازیافت گردد. باطری فرسوده فلزاتی نظیر سرب، قلع، آنتیموان و اسید داشته و ممکن است بعد از فرسوده شدن، این مواد نشت کرده و باعث آسیب به محیط زیست و موجودات زنده و از جمله خود انسان شوند.

قیمت باطری فرسوده بر اساس همین فلزات و وزن آنها هم متفاوت خواهد بود. برای همین این پسماند را نمی توان مانند پسماند های عادی دیگر و با زباله های معمولی دفع کرد و باید به شیوه مجزا و کاملا ایزوله جمع آوری و بازیافت شوند.

پسماند مذکور به عنوان منبعی از سرب قیمت بالایی داشته و در کل دنیا حدود 40 درصد سرب مورد نیاز برای انجام فرایند های مختلف از این باطری های فرسوده به دست می آید. قیمت باطری فرسوده به صورت روزانه قابل تغییر است و باید برای اطلاع از قیمت آن هر روز سایت ها را رصد کنید.

بازیافت باطری فرسوده چگونه است؟

نحوه بازیافت این منبع انرژی در قیمت باطری فرسوده موثر است. باطری ماشین اعم از اینکه برای خودرو شخصی باشد یا لیفتراک و تراکتور دو ماده سمی عمده دارد که یکی اسید باطری است و دیگری سرب.

برای بازیافت این پسماند در مرحله اول حجم زیادی از آنها را جمع آوری کرده و در یک مخزن بزرگ می ریزند و بعد با آسیاب های چکشی صنعتی غول پیکر آنها را خرد و خمیر می کنند. بعد از خرد کردن آنها، ذرات کوچک شده را داخل مخازنی که شبیه خمره است، می ریزند، به شکلی که مواد و فلزات سنگین آن نظیر سرب به سمت پایین سرازیر شده و پوسته پلاستیکی آنها در قسمت روی خمره باقی بماند و این دو ماده به این شکل کاملا از هم جدا می شوند.

در فرایند خرد و خمیر کردن این پسماند موادی مانند پلی پروپیلن و برخی مایعات دیگر از بین رفته و سرب و سایر فلزات سنگین ارزشمند باقی می ماند و به قسمت پایین هدایت می شوند.  بعد از این مرحله بازیافت تک تک مواد جدا شده آغاز می شود. همه این مراحل در قیمت باطری فرسوده موثر است و مراحل هر چقدر هزینه بردارتر باشند، قیمت باطری فرسوده هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

روش بازیافت انواع باتری های فرسوده

پلاستیک باطری کهنه چطور بازیافت می شود؟

میزان پلاستیک موجود در این نوع باطری ها در قیمت باطری فرسوده موثر است. در توضیحات بالا در مورد جداسازی فلزات سنگین باطری فرسوده مانند سرب مطالبی گفته شد. پلاستیک روی باطری هم باید بازیافت شود، برای بازیافت پلاستیک تکه های خرد شده پلی پروپیلن که در مرحله قبل جدا شده اند را شسته و خشک می کنند و بعد با این پلاستیک ها مخلوط کرده و همه را باهم به دمای ذوب می رسانند.

پلاستیک های ذوب شده را در قالب ها ریخته و این قالب ها در واقع به جعبه باطری های نو تبدیل خواهند شود. از باطری فرسوده در این مرحله جعبه باطری نو بدست می آید. برای همین است که برای تعیین قیمت باطری فرسوده وزن آن را در نظر می گیرند.

سرب در باطری فرسوده چطور بازیافت می شود؟

در مورد بازیافت پلاستیک در این پسماند و قیمت باطری فرسوده و  نحوه استفاده مجدد آن توضیح دادیم. حالا لازم است، در نحوه بازیافت سرب موجود در این باتری و همچنین تاثیر آن بر قیمت باطری فرسوده هم مطالبی بیان کنیم.

قیمت باطری فرسوده به مراحل و هزینه های بازیافت بستگی دارد. هزینه های بازیافت برخلاف تصور اصلا کم نبوده و برای همین قیمت باطری فرسوده را به صورت روزانه تعیین می کنند. در مرحله بازیافت سرب همه ترکیباتی که حاوی سرب هستند، مانند اکسید سرب و شبکه های سرب در کوره هایی گرم می شوند. میزان سرب موجود در این مرحله هم در قیمت باطری فرسوده موثر است.

بعد از اینکه سرب در این مرحله ذوب شد، آن را داخل قالب هایی می ریزند و برای چند ساعت به همان حالت رها می شود. این رها شدن باعث می شود که همه ناخالصی ها و مواد غیر سربی داخل آن روی مذاب سرب آمده و جدا شوند.

اصطلاحا به این ناخالصی ها در ذوب این پسماند سرباره می گویند. بعد از جدا کردن سرباره ها سرب داخل شمش ها خنک می شود و بعد از خنک شدن از قالب ها آنها را جدا می کنند و به عنوان ماده اولیه برای بسیاری از صنایع از جمله صنعت باتری سازی مورد استفاده قرار می گیرد. همه مراحل بازیافت پسماند مذکور در قیمت باطری فرسوده تاثیر دارد. میزان انرژی مصرفی برای ذوب، دستمزد کارگر و بسیاری دیگر که گفتن آنها در این مقال نمی گنجد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش