4
(228)

اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که رویای تبدیل شدن به طراح خودرو را در سر دارید تا انتها این مطلب همراه کیان باتری باشید.

بسیاری از افراد هستند که علاقه بسیاری به دنیای خودرو دارند و رویای طراحی ماشین را در سر دارند، اگرچه این رویا دست یافتنی است اما برای رسیدن به آن باید مهارت های بسیاری را بیاموزید و یک فرد پویا و خلاق باشید.

طراح خودرو چگونه طراح خودرو شویم؟
چگونه طراح خودرو شویم؟

در ادامه روش هایی را به شما توضیح می دهیم که شما را در راه رسیدن به این رویا یاری می کند.

خرید باتری ماشین از کیان باتری با مشاوره حرفه ای و امدادگران متخصص جهت ارسال و نصب رایگان در تهران انجام می شود!

چگونه می توان طراحی خودرو انجام داد؟

خودرو 4 چگونه طراح خودرو شویم؟
طراحی خودرو

ببینید و بیاموزید

یکی از مهم ترین مهارت هایی که شما باید بلد باشید این است که بتوانید بر روی جزئیات تمرکز کنید، بدانید که جزئیات می توانند یک طرح معمولی را به یک طرح حرفه ای تبدیل کنند.

بنابراین بسیار مهم است که علاوه بر توجه به بخش های کلی یک خودرو یه ویژگی های جزئی آن نیز توجه داشته باشبد. همیشه دقت داشته باشید که در زمان دیدن یک ماشین، تمامی اجزای آن را تجزیه و تحلیل کرده اید و هر بار باید نکاته جدیدی بیاموزید.

به طور مثال انواع سیستم های تعلیق خودرو را با یکدیگر مقایسه کنید، پارچه های استفاده شده در خودرو را از لحاظ مختلف با یکدیگر مقایسه کنید و در تلاش باشید که ذهنتان را کنجکاو کنید.

مطالعه ی تاریخچه خودروها

اگر شما می خواهید در زمینه طراحی خودرو فعالیت کنید لازم است که با تاریخچه خودروسازی آشنا باشید. برای انجام این کار می توانید با جست و جو درباره ماشین مورد علاقه خود شروع کنید. شما باید روند توسعه آن، افرادی که در طراحی و ساخت آن نقش داشته اند و هر نوع مطلب دیگری که مربوط به خودرو می شود را بررسی کنید.

حتی پیشنهاد می شود در مورد رقبای آن خودرو نیز مطالعه کنید؛ در هر حال منظور این است که هیچ مطلبی را از دست ندهید، یک طراح خودرو باید علم کامل از انجام کار خود داشته باشد.

به یاد داشته باشید که هر چی بیشتر در مورد جزئیات ماشین ها اطلاع داشته باشید، ذهن شما خلاق تر می شود و در روند طراحی درک بهتری از کار خود خواهید داشت.

همچنین توصیه می شود در مورد طراحان برتر خودرو مثل ریموند لووی (Raymond Loewy)، لری شینودا (Larry Shinoda)، جورجتو جیوگیارو (Giorgetto Giugiaro)، تام ماتانو (Tom Matano)، بیل میچل (Bill Mitchel)، هارلی ارل (Harley Earl) و مارسلو گاندینی (Marcello Gandini)  تحقیقاتی انجام دهید.

بیشتر بدانید: معنی پلتفرم در خودرو چیست؟

با ماشین های مختلف رانندگی کنید و آن ها را آنالیز کنید

هر خودرو دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشد که زمانی که شما پشت آن قرار بگیرید متوجه آن می شوید، به همین خاطر توصیه می شود که پشت ماشین های مختلف قرار بگیرید و تجربه رانندگی با آن ها را داشته باشید.

این موضوع سبب می شود از دید یک راننده به مسائل مربوط به خودرو نگاه کنید و در نتیجه طراح حرفه ای تری خواهید شد. پیشنهاد ما این است که شرایط جوی مختلف رانندگی کنید و به نوعی خود را به چالش بکشید. هر چه قدر تجربه شما بیشتر شود در نتیجه هنر شما بیشتر می شود.

تکنیک های طراحی را یاد بگیرید

افراد بسیاری هستند که علاقه دارند در زمینه طراحی خودرو فعالیت داشته باشند، اما چه کسی موفق می شود؟ فردی که دارای توانایی های بیشتری باشد. این توانایی های شما هستند که کار شما را از دیگران متمایز می کند و تنها با انجام تمرین و صرف زمان می توانید این مهارت ها را به دست بیاورید.

طراحی و رنگ آمیزی را یاد بگیرید و افق دیدتان را افزایش دهید. فراموش نکنید که طراحی خودرو ترکیبی از چندین کار می باشد. بنابراین شما به مهارت های بسیار بالایی نیاز دارید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که طراحی گرافیکی را نیز بلد باشید. شما به این این هنر می توانید با مدل های ارائه شده توسط سایرین ارتباط برقرار کنید و و درک بهتری از فضای سه بعدی داشته باشید.

خودرو از المان های مختلف بسیاری تشکیل شده است که تمامی آن ها با دقت و ظرافت در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. در نتیجه شما باید مهارت و دقت بسیار بالایی داشته باشید تا بتوانید بخش انبوهی از قطعات خودرو را به شکلی جدید تر طراحی کنید.

بشویید، رنگ کنید و پولیش کنید

بررسی چگونه طراح خودرو شویم؟
بررسی تمامی بخش های خودرو

شاید تصور کنید که این کار بسیار ساده به نظر می رسد، اما از نگاه یک طراح خودرو همه چیز باید عمیق باشد. طراح خودرو باید این توانایی را داشته باشد که ساده ترین تغییرات بر روی سطوح خودرو را تشخیص دهد و هیچ چیز از چشم آن پنهان نماند.

این بار که قصد شستن خودرو خود را داشتید، تمامی منحنی های بدنه آن را به خوبی بررسی کنید، تمرکز کنید تا بتوانید آن ها را به خوبی درک کنید. از نگاه یک راننده خودرو دستگیره در بسیار ساده می باشد. اما یک طراح خودرو می داند که همان دستگیره به ظاهر ساده از چنیدن منحنی در کنار هم تشکیل شده است.

به انعکاس نور بر روی بدنه توجه کنید

همان طور که تا اینجا توضیح دادیم برای این که بتوانید یک طراح خودرو حرفه ای شوید باید بتوانید دید گسترده تری داشته باشید. یکی دیگر از جرئیاتی که باید به آن توجه کنید نحوه انعکاس نور بر روی بدنه خودرو می باشد.

انعکاس نور می توانید تغییرات شگفت انگیزی را برای شما ایجاد کند. برای درک تغییراتی که شاید در نگاه اول به چشمتان نیامده باشد، می‌توانید به نحوه‌ی اعوجاج نور در برخورد با سطوح مختلف بدنه‌ی خودرو دقت کنید.

از تکنولوژی های موجود کمک بگیرید

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، ابزار های بسیار حرفه ای برای تمرین طراحی خودرو در دسترس می باشد که شما می توانید از آن ها استفاده کنید.

به طور مثال می ‌‌توانید با پرداخت مبلغی بسیار کمی، از نرم‌ افزار AutoCAD 360 استفاده کنید، حتی اگر نحوه کار با این نرم افزار را بلد نباشید منابع آموزشی رایگان بی‌ شماری در سراسر اینترنت موجود است که به راحتی می توان از آن ها استفاده کرد.

اگرچه خودروسازان برای طراحی سطوح از نرم‌افزار گران‌ قیمتی با نام Alias استفاده می‌کنند؛ اما شما به ‌عنوان یک تازه‌ کار می ‌توانید از نرم‌ افزار Rhino 3D برای تقویت مهارت خود در طراحی سطوح استفاده نمایید.

برای این که مهارت های خود را تقویت کنید با نرم افزار های مختلف کار کنید، کلیپ های آموزشی را تماشا کنید و تا حد امکان به کارگاهایی که به جهت آموزش طراحی خودرو برگزار می شود مراجعه کنید.

یادگیری تکنیک های ساخت

نجاری چگونه طراح خودرو شویم؟
ساخت خودرو با دست و گل

قسمتی را در منزل خود آماده کنید و آن را به یک کنسول مرکزی خودرو تبدیل کنید. در نظر داشته باشید که طرای خودرو از تشکیل شده از چند مهرات می باشد، به همین جهت هر نوع مهارتی که شما بلد باشید می تواند روند کار شما را بهبود ببخشد.

در حقیقت شما در منزل خود بهتر می توانید در روند کار پیشرفت داشته باشید تا در کارگاه های طراحی؛ حتی در شرکت های سازنده و طراحی خودرو به همین شکل است، در این شرکت ها برای طراحی یک قطعه چندین سال زمان گذاشته می شود تا بتوانند آن را به بهترین نحو ممکن طراحی کنند و مطابق با استاندارد ها و معیار های قانونی باشد.

در صورتی که اگر شما عاشق طراحی باشید می توانید در زمانی بسیار کم تر طراحی های بسیار خلاقانه تری را ارائه دهید.

البته که تنها مهرات طراحی کافی نمی باشد، شما باید در کنار این کار مهارت هایی همچون: جوش کاری، نجاری و حتی کار با کامپوزیت ها را بلد باشید.  

شاید این کار در ابتدا کمی سخت به نظر برسد، اما اگر هدف شما جدی است و می خواهید به یکی از طراحان برتر خودرو تبدیل شوید باید بتوانید تمامی این مهارت ها را فرا گیرید.

همچنین بخوانید: اهمیت آیرودینامیک خودرو ها و تاثیر آن در طراحی

در یک مرکز حرفه ای طراحی خودرو چگونه انجام می شود؟

طراحی ماشین چگونه طراح خودرو شویم؟
شرکت های طراحی خودرو

خب تا اینجا به شما توضیح دادیم که برای این که طراح خودرو شوید باید چه مهارت هایی را بلد باشید. در ادامه به مرکز تحقیقات موتور می رویم تا ببینیم مراحل طراحی خودرو در این مرکز چگونه انجام می شود.

این مرکز که در نزدیکی پاریس می باشد از 10000 هزار نفر پرسنل تشکیل شده است و 400 نفر از این تعداد در زمینه طراحی نمای خاجی و داخلی خودرو فعالیت دارند.

در بخش مهندسی نیز 5 هزار طراحی های پیاده شده بر روی کاغذ را به شکل مهندسی در می آورند و به بخش نهایی خودرو ارائه می دهند.

مرکز شکل گیری ایده

در این مرکز طراحان خودرو مطابق با داده های روانشناسان، بازاریابان و جامعه شناسان، براساس نیاز بازارهای هدف و احتیاجات جوامع در زمان ورود محصول به بازار، سعی در خلق محصولات جدید دارند.

دقیقا همین جاست که توانایی های آن ها به چشم می آید. در بخش داخلی خودرو به دلیل اینکه باید افراد خوش سلیقه تر باشند و با ظرافت بیشتری این کار را انجام دهند معمولا از طراحان زن استفاده می شود.

از طرفی دیگر بخش تحلیل محصول رقبا می باشد که در این بخش تمامی خودرو های تولید شده توسط شرکت های دیگر خریداری می شود و به نقد و بررسی آن ها می پردازند.

با انجام این کار ضعف های موجود در این طراحی ها مشخص می شود و در نتیجه محصولی تولید می شود که از محصولات رقبا بهتر باشد.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع و روند انجام کار طراحی خودرو در شرکت های بزرگ می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

طراحی خودرو کشیده می شود

شبیه سازی چگونه طراح خودرو شویم؟
بخش شبیه سازی خودرو با عینک

در مرکز شکل گیری ایده، طرح ها کشیده شده و با توجه به اطلاعات بخش های مختلف، بارها اصلاح می‌شوند.

در بخش بعدی این طراح های کشیده شده توسط ابر رایانه ها شبیه سازی می شود.

پس از آن طراحان و ایده پردازان از عینک های مخصوص استفاده می کنند تا بتوانند خودرو طراحی شده را در فضای مجازی با ابعاد واقعی بررسی کنید.

در این جلسات تمامی عیب های موجود بر روی خودرو برطرف می شود.

ساخت مجسمه ای از خودرو

محسمه چگونه طراح خودرو شویم؟
ساخت مجسمه خودرو

سپس برای این که درک بهتری از خودرو داشته باشند مجسمه ای از آن ساخته می شود.

در این بخش طراحان با دست همانند یک مجسمه ساز، خودرو طراحی شده را برش می دهند و در ادامه مشکلات موجود در این طرح بررسی و رفع می شود.

پس از ساخته شده مجسمه خودرو، با استفاده از عکس برداری های دیجیتال از مجسمه گلی، نقشه های جدید کامپیوتری شکل می گیرد.

این نقشه ایجاد شده بسیار از نقشه های قبلی دقیق تر می باشد.

راندن در اتاق های شبیه سازی خودرو

در این بخش خودرو به صورت کامل شبیه سازی می شود. در یک دستگاه شبیه سار راننده بر پیشت خودرو قرار می گیرد و شروع به راندن مجازی خودرو می کند.

این شبیه ساز اتاقکی است که مانند کابین خودرو طراحی شده و به وسیله جک های هیدرولیکی تمام حرکات جاده و خودرو را شبیه سازی  می کند. این دستگاه با توجه به قدرت موتور، نوع گیبرکس و سیستم تعلیق استفاده شده در خودرو، تمام حرکت ها و شتاب های حاصل از رانندگی با خودرو را به راننده منتقل می کند.

هدف از انجام این کار انتقال حس واقعی راندن خودرو، به مهندسان است تا آنها متوجه ایرادهای طراحی خود شوند و بتوانند خودرویی طراحی کنند که هیچ گونه ایرادی نداشته باشد.

مقاله پیشنهادی: ستاره های ایمنی خودرو در انواع تست تصادف

مرکز مهندسی ایده ها

در بخش مهندسی ایده ها به صورت لانه زنبوری می باشد، پروژه ها تقسیم بندی می شود. این ساختمان دارای محیطی آرام و شاد است که از تنوع معماری بسیاری تشکیل شده است.

در این مرکز است که برای طراحی هر قطعه با مراکز بزرگ تحقیق و توسعه شرکت‌ های قطعه ‌ساز ارتباط برقرار می ‌شود و به این طریق می توان تمامی طقعات را از مراکز اصلی تهیه کرد.

دقت داشته باشید که برای طراحی خودرو تنها از یک قطعه استفاده نمی شود؛ بلکه از قطعه های مختلف نمونه سازی می شود تا بتوان بهترین آن ها را انتخاب کرد.

در بخش قطعات به وسیله ربات ها با دقت یک هزارم میلی متر ساخته می شود.

در صورتی که بتوانید در شروع کار به خوبی همت کنید و بک طراح خودرو حرفه ای تبدیل شوید، قطعا می توانید در این شرکت ها حضور داشته باشید و بخشی از این تیم باشید.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با چگونگی کار طراح خودرو آشنا نماییم. در صورتی که اطلاعات مفیدی در این زمینه دارید خوشحال می شویم در قسمت نظرات برای ما بیان کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
6 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
پیمان
پیمان
2 سال پیش

طراحی ماشین های ساخت ایران به چه صورته؟

کیان باتری
در جواب  پیمان
2 سال پیش

به صورت خیلی خوب

ییلیذ
ییلیذ
در جواب  کیان باتری
5 ماه پیش

خندیدیم نمکدون

فراهانی
فراهانی
در جواب  پیمان
1 سال پیش

سلام درایران شرکت ایران خودرو وسایپا از هیچکس نظر نمیخوان ونمیگیرن .خودشون یه خودرویی شبیه فرقون درست میکنن ومیدن بازار ونتایج خوب وبد بودن محصولشونو از تعداد کشته هایی که این فرقونا میدن بدست میارن وکم وزیاد رفتن فروش قطعاتشونم باهمکاری ارگان شهرداری وراهسازی وباایجاد سرعت گیر وآسفالت نکردن چاله چوله ها بدست میارن

امین
امین
10 ماه پیش

چطوری یه طرح عالی ارائه بدیم که مورد پسند باشه

محمد
محمد
8 ماه پیش

مقاله بسیار مفید و بی نقصی بود.مقاله ای که نظیرش در سایت های فارسی خیلی کم پیدا میشه.سپاس از نویسنده

مشاوره رایگان و ثبت سفارش