4.8
(38)

موضوع پرحاشیه ای که در صنعت خودروسازی وجود دارد مربوط به هک شدن خودرو می باشد، تصور کنید که شما در حال رانندگی در جاده هستید و همزمان به موسیقی مورد علاقه خود گوش می دهید، ناگهان متوجه می شوید که ترمز ماشین از کار افتاده است و کنترلی بر روی آن ندارید.

هک از هک شدن خودرو چه میدانید؟
هک شدن خودرو

خودرو شما به سرعت از مسیر منحرف می شود و سرنوشتی نامعلوم در انتظار شما است! علت این جریانات این است که خودرو ماشین شما هک شده بود و شما متوجه آن نشده بودید!

البته که همیشه به این ترسناکی نمی باشد و معمولا هک شدن خودرو توسط سارقین ماشین انجام می شود تا بتوانند راحت تر به داخل خودرو نفوذ کنند.

برای آشنایی بیشتر با هک شدن خودرو، نحوه انجام این کار و راه های جلوگیری از آن تا انتها این مطلب همراه کیان باتری باشید.

نصب باتری ماشین در محل از خدمات رایگان کیان باتری در شهر تهران است!

هک کردن خودرو چیست؟

خودرو 9 از هک شدن خودرو چه میدانید؟
هک ماشین

امروزه در خودرو ها از کامپیوتر های قدرتمندی استفاده می شود که به صورت شبکه با یکدیگر در ارتباط هستند، این شبکه از مجموع پردازنده و سیستم های بی سیم بهره می برد که قرار گرفتن آن ها در کنار یکدیگر سبب شده است بتوانند تمامی بخش های ماشین و قطعات استفاده شده در آن را هدایت کنند.

همانند هر شبکه دیگری که امکان هک شدن در آن ها وجود دارد، خودرو ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

هک خودرو و نفوذ به بخش های مختلف آن هم می تواند از طریق دستگاه هایی باشد که به صورت مستقیم به خودرو وصل می شود و هم به آسانی و از طریق سیستم های بی سیم.

دسترسی و نفوذ به خودرو می تواند عوامل بسیاری را به دنبال داشته باشد، گاهی این کار تنها برای اعمال دزدی انجام می شود گاهی ممکن است جان راننده به خطر بیفتد.

همچنین بخوانید: دزدی باتری ماشین و راههای جلوگیری از آن

هک شدن خودرو از کجا منشا می گیرد و چگونه شروع شد؟

موضوع هک شدن ماشین در ابتدا از طریق یک بازی کامپیوتری به نام Watch Dogs شروع شد. در این بازی با استفاده از تلفن های همراه و سیستم عامل های دیگری که درون بازی قرار داشت، بازیکن این توانایی را به دست می آورد که خودرو های موجود را هک کند.

زمانی که خودروی درون بازی هک می شود، شما می توانید از طریق مختلف آن را کنترل کنید و کار هایی مختلفی از جمله دزدین خودرو و… انجام دهید.

هک کردن خودرو از راه دور

محققین سایبری طی بررسی هایی که بر روی خودروهای هک شده انجام دادند متوجه شدند که افراد حاضر در این کار به قدری پیشرفت کرده اند که بتوانند بدون حضور در نزدیکی خودرو این کار را انجام دهند. به این طریق هکر می تواند از راه دور و بر اساس شماره سریال قطعات، جی پی اس، یا کیلومتر خودرو اقدام به هک ماشین نماید.

برای آشنایی با چگونگی هک ماشین می توانید ویدیو زیر را مشاهده کنید.

هک شدن ماشین چگونه صورت می گیرد؟

car hacking 4 از هک شدن خودرو چه میدانید؟
هک خودرو چگونه انجام می شود

برای هک کردن خودرو چندین راه وجود دارد که در ادامه تمامی آن ها را بررسی می کنیم:

  • یکی از روش ها برای هک کردن خودرو استفاده از هک رله خودرو می باشد، البته این در صورتی است که سیگنال به داخل خانه نرسیده و جعبه رله برای تقویت سیگنال مورد سو استفاده هکر ها قرار می‌گیرد. این امر باعث می شود تا هکر به آسانی به داخل خودرو نفوذ پیدا کند.
  • روش دوم به این صورت است که هکر از سیستم مانیتورینگ خودرو استفاده می کند تا ماشین را از کنترل راننده خارج کند و سنسور های تایر را گمراه کند.
  • به وجود آوردن اختلال در سیگنال رسانی و نرسیدن سیگنال به خودرو با استفاده از روش جمینگ یکی دیگر از روش هایی است که هکران از آن استفاده می کنند. بنابراین بهتر است جهت جلوگیری از این موضوع از قفل های فیزیکی استفاده کرد.
  • هکر ها این امکان را دارند که ترمز خودرو را قفل کنند، ایربگ های ماشین را غیرفعال کنند و درب های خودرو را باز کنند. انجام این کار ها از طریق باگ های موجود در وای فا شبکه یا سینگنال DOS انجام می شود.
  • روش دیگری که در هک شدن خودرو استفاده می شود، فرستادن لینک های آلوده به داخل شبکه خودرو می باشد که در این زمان اگر راننده بر روی آن کلیک کند، تمامی اطلاعات مهم و حیاتی برای هکر ارسال می شود.
  • در صورتی که خودرو به اینترنت یا برنامه های ردیابی متصل باشد، امکان هک شدن خودرو بیشتر می شود و راحت تر می توان به ماشین نفوذ کرد.
  • روش آخری که استفاده می شود بدون کلید و از طریق پورت های عیب یابی است. این پورت ها برای عیب یابی و توسط مکانیک ها استفاده می شند. کیت هایی در بازار خودرو موجود است که هکر ها به این طریق کار خود را انجام می دهند.

آیا احتمال هک شدن خودروی ما وجود دارد؟

در حقیقت هر سیستم کامپیوتری که با دنیای خارج در ارتباط است هک شدن آن وجود دارد، اما هک کردن خودرو مسئله ای بسیار دشوار و پیچیده است که نیازمند اطلاعات دقیق و صرف زمان بسیار می باشد. شاید تصور کنید که انجام این کار شبیه به وارد کردن ویروس به کامپیوتر می باشد در صورتی که چنین نیست و بسیار پیچیده تر از این صحبت ها است.

معمولا افراد عادی خیلی نگران این موضوع نیستند، اما سیاست مداران و افراد سرشناس ممکن است این موضوع را تجربه کنند.

آیا امکان منفجر شدن خودرو با استفاده از هک وجود دارد؟

هک ماشین از هک شدن خودرو چه میدانید؟
در زمان هک شدن خودرو چه اتفاقی می افتد؟

تصور کنید که شما در حال رانندگی می باشید و همزمان به یک موزیک ملایم نیز گوش می دهید، در یک لحظه خودرو شما هک می شود و به جای موسیقی، سیستم صوتی بر روی کانال های رادیو می رود و صدای آن به آخرین درجه ممکن می رسد. قطعا در این لحظه شما شوکه می شوید و از روی حواس پرتی کنترل خودرو از دستتان خارج می شود.

حتی ممکن است در زمان رانندگی ماشین شما چند بار پشت هم خاموش و روشن شود!

این موضوعات را بیان کردیم تا شما متوجه شوید موضوع هک شدن ماشین عجیب نیست و ممکن است هر اتفاقی بیفتد، با این وجود ممکن است در زمان رانندگی خودرو شما خراب شود و ماشین منفجر شود!

امکان هک کردن خودرو برای چه مدل ماشینی بیشتر وجود دارد؟

طی بررسی های انجام شده در مورد برخی از خودرو امکان هک شدن بیشتر وجود دارد:

  • تویوتا Rav4
  • رنجروز Evoque
  • آئودی A3،A4 و A6
  • فورد گالاکسی / Eco sport
  • کیا اپتیما
  • بی ام و 730D
  • سیتروئن DS4 Crossback
  • هوندا HR-V
  • هیوندای سانتافه CRDi
  • لکسوس RX 450h
  • سوبارو levorg
  • مزدا CX-5
  • مینی Clubman
  • میتسوبیشی Outlander
  • نیسان Leaf
  • واکسول Ampera
  • رنو Traffic
  • سسانگ یانگ Xdi

در زمان هک شدن ماشین چه اختیاراتی در دست هکر قرار می گیرد؟

هک خودرو از هک شدن خودرو چه میدانید؟
هک سیستم امنیتی خودرو

در دنیای امروز ماشین ها با نرم افزار و سخت افزار های متنوعی وارد بازار می شوند که در نتیجه آن ها این امکان وجود دارد که بتوان به سیستم های وا فا متصل کرد. همین موضوع سبب شده است که خودرو ها به یکی موضوع جذاب برای هکر ها تبدیل شود و بتوانند کنترل ها را به دست آورند. اما این که با هک شدن خودرو چه اختیاراتی به دست آن ها می افتد کمی پیچیده است، اما در ادامه به برخی از این موارد اشاره کرده ایم:

  • هکر با نفوذ به ماشین می تواند کنترل سیستم ترمز را به دست آورد، از طریق هم می تواند آن را دستکاری کند و هم کاری کند که راننده کنترلی بر روی آن نداشته باشد. علاوه بر ترمز به فرمان، سیستم تهویه و حتی موتور خودرو دسترسی دارد.
  • همچنین با استفاده از ارتباط سولار از راه دور هکر ها می توانند دسترسی به بوق خودرو و برف پاک کن را داشته باشند.
  • علاوه بر این موارد در صورتی که یک خودرو هک شوند، هکر می تواند به دریابی مکان راننده بپردازد. در این حالت امکان کنترل و بررسی مسیرهای طی شده توسط راننده و همچنین مکان فعلی او را در اختیار مجرمین قرار می‌دهد. این امر باعث ایجاد نگرانی های بسیاری در خصوص حریم خصوصی افراد شده است.

همچنین بخوانید: چگونه با ابزار ضد سرقت خودرو امنیت آن را بالا ببریم؟

راهکار های پیشگیری از هک خودرو

در طی سال های گذشته خبر های بسیار در خصوص هک خودرو اعلام شده است، در سال 2015 هرکرهای خودرو توانستند کنترل ترمز Jeep Cherokee را به دست بگیرند که این موضوع سبب شد شرکت سازنده این خودرو به فکر بیفتد و طی اقدامی تمامی 1.4 میلیون از این خودرو را بازگردانی کند تا مشکل موجود در نرم افزار Uconnect  رفع شود.

در خصوص این موضوع شرکت Karamba Security توانسته است نرم افزار ضد هکی تولید نماید که از هوش مصنوعی بالایی در آن استفاده شده است و همچنین دارای قابلیت خودآموزی می باشد که این موضوع سبب شده است بدافزارها را قبل از موفقیت آن ها و نفوذشان به خودرو ها شناسایی کند.

بنابراین استفاده از این نرم افرار سبب می شود قبل از اینکه دیر شود امنیت خودرو شما تامین شود. از مزایا استفاده از آن می توان به این موارد اشاره کرد که: کد های مشکوک را بلوکه می کند، ای سی یو خودرو را مصون سازی می کند و همچنین از وارد شدن کد های ناشناخته و ناسازگار با تنظیمات تعیین شده توسط کارخانه جلوگیری می شود.

خوبی استفاده از این برنامه در این است که سازگاری بسیاری با واحد کنترل مرکزی دارد و به همین جهت می توان در زمان تولید در ای سی یو از آنها استفاده کرد.

شرکت سازنده این نرم افزار در حال صحبت با 16 شرکت خودروساز می باشد تا از این پس از این برنامه در تولیدات خود استفاده کنند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی هک شدن خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
هکر
هکر
2 سال پیش

خودرو هایی مثل سانتافه و اسپرتیج راحت هک میشوند و قابل سرقت هستند و میشود قفل در انها را با لب تاپ باز کرد و خودرو را باکد اصلی روشن کرد

مشاوره رایگان و ثبت سفارش