4.8
(234)

آیا در آذر ماه تولید خودرو افزایش پیدا می کند؟ با توجه به نوسان قیمتی که در بازار خودرو داخلی ما وجود دارد، بسیاری از کارشناسان راه حل درست شدن این شرایط را در افزایش تولید خودرو می دانند.

در صورتی که تولیدات زیاد تر شود امید است که کمی شرایط مساعد تر شود. اما این موضوع به تنهایی کافی نیست و ما نیاز به برنامه ریزی و مدریت صحیح داریم. با کیان باتری همراه باشید.

خودرو 1 ماجرای افزایش تولید خودرو در ایران
افزایش تولید خودرو

افزایش تولیدات خودرو

طی صحبت های وزیر صنعت معدن و تجارت موج جدیدی از افزایش تولید خودرو در اوایل آذر ماه شروع می شود.

ایشان در نشستی که با کمسیون مجلس داشت اشاره به این کرد که: نود درصد بازار خودرو ایران به دست شرکت های سایپا و ایران خودرو است به همین جهت باید نظارت بر این دو شرکت انجام شود، برای کنترل روند تولید منتظر آن ها نمی مانیم و برعکس هر ساله که در آخر سال آمار دریافت می شد، در این سری از آن ها برنامه هفتگی خواسته ایم.

همچنان ایشان افزود: با توجه به اقداماتی که ما انجام داده ایم و کار هایی که در حال انجام شدن است، مردم از اوایل آذر ماه شاهد موج جدید از خودرو ها در بازار خواهند بود. ایشان بیان کرد که چندین ماه برای این موضوع برنامه ریزی شده است و اتتظار می رود که همچی به خوبی اجرا شود.

وزیر صمت با توجه به این که صنع خودرو سازی داخلی ما با مشکلات بسیاری تا کنون مواجه بوده است و اگر توجهی به آن نشود عوارش های بدی به دنبال خواهد داست افزود: در طی جلسه ای که با کمسیون نود برگزار شده بود 9 پرژه کوتاه مدت برای این موضوع تعریف کردیم که هر یک از آن ها در حال اجرا می باشد.

همچنین اشره کرد: یکی از این 9 پروژه مربوط به قطعه سازی خودرو است، ما در این موضوع ضعف های بسیاری داریم و قصدمان این است که اصلاحاتی در ساختار تعاملی قطعه سازی انجام شود.

در بخشی شاهد ظلم به قطعه سازان هستیم و در جای دیگر موضوع برعکس می شود و خودرو سازان در ظلم هستند؛ دلیل این موضوعات تنها افراد هستند که به صورت روابطی کار را انجام می دهند.

در آخر ایشان با توجه به این موضوع که یکی دیگر از 9 پروژه ارائه شده مربوط به اصلاح ساختار مالی شرکت های ایران خودرو و سایپا است بیان کرد که: هر چه قدر هم خودرو سازان دارایی داشته باشند اما باز هم باید از نظر مالی حمایت شوند زیرا دارایی آن ها مربوط به خودشان است و به خودرو سازی مربوط نمی باشد. به طور مثال ایران خودرو مالک یک شرکت ساختمانی است که نمی توان توقع داشت از دارییش برای بخش خودرو خرج کند.

قیمت تمام شده خودرو های داخلی چه قدر است؟

بازارخودرو ماجرای افزایش تولید خودرو در ایران
پیش بینی قیمت خودرو های داخلی

طی گزارش هایی که انجام شده است قیمت تمام شده ماشین های داخلی اگر فقط بر طبق مواد اولیه و بدون در نظر گرفتن فناوری ساخت آن ها در نظر بگیریم، متوجه می شویم که بیشتر خودرو هایی که با هزینه های مطابق 6 تا 7 هزار دلار تولید می شوند.

شاید برایتان این سوال ایجاد شود که چرا باید هزینه خودرو های ما که تولید داخلی هستند را بر مبنای دلار حساب کنیم؟

باید بگوییم که حتی همین خودرو های داخلی مانند سمند که به ظاهر جزو خودرو های ملی به حساب می آیند، در همین زمان حال بیشتر از 2 هزار دلار ارزبری برای شرکت ها به همراه دارند.

در این زمان اگر با خودرو سازان صحبت کوچکی شود بر این موضوع اظهار نظر دارند که تولید هر خودرویی که انجام می دهند برای آن ها ضرر هزار تا دو هزار دلاری به همراه دارد!

خودرو سازان معتقند که در این شرایط فعلی بازار نمی توان برای تولید جدید خودرو و پیش رفتن مطابق با نیاز بازار اقدام کرد. از طرفی دیگر مصرف کننده ها قرار دارند که چندین ماه منتظر ثابت شدن بازار هستند.

این شرایط باعث شده است که خودرو سازان قیمت های خودرو را بالا ببرند تا از ضرر های احتمالی جلوگیری کنند و در عین حال نیاز مخاطب را تامین کنند.

این تصمیم خودرو سازان باعث شده است جو بازار خودرو بهم ریخته شود و خودرو ها با نوسان قیمت روبرو شدند.

تصمیمات دولت جدید

خودروسازی ماجرای افزایش تولید خودرو در ایران
اخرین اخبار تولیدات خودرو

با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید سعی بر این شده است که اذهان عمومی کنترل شود و از بالا رفتن قیمت های خودرو جلوگیری شود.

طی اتفاقات اخیری که افتاده است ظاهرا پس از اعلام صدور مجوز ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت های خودرو، زین پس خودرو ها با سود 5 درصدی عرضه می شوند.

اگر این موضوع به درستی پیش برود و خودرو سازان به وعده های خود عمل کنند تولیدات خودرو بالا می رود و در عین حال قیمت ها افزایش چندانی نخواهد داشت.

اما تمامی کارشناسان خودرو معتقد هستند که تنها راهی که می توان قیمت های خودرو را پایین بیاورد عمل به دو شرط زیر است:

  1. آزاد شدن واردات خودرو
  2. افزایش یافتن میزان تولید خودرو های داخلی و تامین کردن نیاز مخاطب (به این صورت که هر شخصی این امکان را داشته باشد به راحتی ثبت نام کند و خودرو مورر نظر را در سریع ترین زمان از کارخانه دریافت کند)

تصمیم جدید وزارت صنعت معدن و تجارت

تصمیمات وزرا ماجرای افزایش تولید خودرو در ایران
تصمیمات وزارت صنعدت معدن و تجارت در خصوص بازار خودرو

طی گزارش هایی که انجام شده است وزیر صمت نامه ای به مرکز اصناف و بازرگانان و اتحادیه ارسال کرده است و طب آن کنترل آگهی های الکرتونیکی را درخواست کرده است.

این موضوع به این معنا می باشد که با توجه به این که اگهی هایی که مربوط به فروش و قیمت خودرو ها گذاشته می شود تاثیر بسیاری بر روی فضای واقعی قیمت ها دارد، باید مدریتی بر روی آن ها انجام شود.

به طور مثال در برنامه هایی مثل دیوار، شیپور، سایت های اینترنتی، برنامه های مجازی در هر یک از این برنامه فروشندگان خودرو اقدام به قرار دادن خودرو با قیمت های فیک و غیر واقعی کرده اند و با توجه به این که اکثریت مردم با این فضا ها آشنا هستند قیمت هارا مشاده می کنند و تحت تاثیر آن ها قرار می گیرند.

به همیت جهت تصمیم بر این شده است که اگهی دهنده باید 6 قابلیت مهم را اجرا کند.

یعنی  امکان احراز هویت آگهی‌دهندگان، امکان احراز صلاحیت کسب و کاری آگهی‌دهندگان، امکان احراز وجود خودروی آگهی شده، اختصاص نشان مجزا BADGE، اطلاع رسانی به کاربران و ایجاد امکان مرتب سازی و فیلتر کردن، نمایش مجموع تعداد آگهی های منتشر شده توسط یک آگهی دهنده و اعلام روش نظارت بر قیمت مندرج در آگهی های خودرو را طراحی و اجرایی کنند.

این تصمیمات نشان از این دارد که ظاهرا تلاش بر این است میزان بازار خودرو کنترل شود. که اگر واقعا بتوان این شرایط را کنترل کرد و اگهی های گذاشته شده را تحت نظر داشت می توان تا حد بسیار زیادی از سلیقه ای بودن بازار خودرو جلوگیری کرد.

افزایش قیمت ناگهانی محصولات ایران خودرو

ایرانخودرو ماجرای افزایش تولید خودرو در ایران
افزایش قیمت خودرو های ایران خودرو

در هفته پیش ما شاهد این موضوع بودیم که برخی از محصولات ایران خورو با افزایش قیمت بسیاری به بازار ارائه شده است.

در طرح فروش فوری محصولات این شرکت، پژو 206 مدل تیپ دو 46 درصد افزایش قیمت داشته است و قیمت جدید آن 184 میلیون تومان اعلام شده است که در طی 45 روز به مشتری تحویل داده می شود.

این موضوع شوک بسیاری به مصرف کنندگان وارد کرد زیرا بسیاری انتظار داشتند دولت جدید از افزایش این قیمت ها جلوگیری کند و بازار خودرو کمی در شرایط مساعد قرار بگیرد و نیاز مصرف کننده تامین شود، اما ظاهرا شرایط آن طور که مردم در خواستار آن بودند پیش نرفته است.

از طرفی دیگر لیست جدیدی از آخرین قیمت های خودرو کارخانه محصولات ایران خودرو ارائه شده است که با نگاه کوتاهی به قیمت های ارائه شده در این لیست متوجه می شویم که قیمت خودرو ها حتی تا 80 درصد هم افزایش یافته است.

به طور مثال پژو 207 اتومات در قبل از این اعلامیه با قیمت 197 میلیون تومان به بازار عرضه می شد، اما پس از این موضوع 80 درصد افزایش قیمت داشته است و قیمت جدید آن به عدد 356 میلیون تومان رسیده است.

واقعا برای بسیاری این سوال ایجاد شده است که چرا باید یک خودرو به صورت ناگهانی 80 درصد افزایش قیمت داشته باشد!

همچنین در این لیست تارا اتومات قرار دارد که قیمت جدید آن 415 میلیون تومان اعلام شده است.

البته این لیست فعلا از سمت شرکت اعلام شده است و باید دید واکنش وزیر صنعت معدن و تجارت به این حجم از افزایش قیمت ها چه می باشد.

همچنین بخوانید: پیش بینی قیمت خودرو ها تا پایان ۱۴۰۰

این نوسانات قیمت تا کی ادامه دارد؟

بازار ماشین ماجرای افزایش تولید خودرو در ایران
نوسان قیمت های بازار خودرو در اذر

همان طور که مطالعه کردید در این روز ها قیمت خودرو ها نوسانات بسیاری داشته است و ابن طور که مشخص است این نوسان ها به صورت زیگزاگ وار تا پایان سال ادامه دارد.

این نوسان ها علاوه بر تغیرات بازار ارز مربوط به مذاکرات برجامی وین (8 آذر از سر گرفته می شود) می باشد.

درست است که ویز صمت اظهار کرده است برای کنترل شرایط بازار تصمیماتی اخذ شده است اما با توجه به عدم تحرک سریع برای این موضوع مسلما شرایط بازار در روز های آینده هم به همین شکل است و قیمت های خودرو با بالا و پایین های بسیاری همراه است.

البته بازار خودرو به دو عامل دیگه هم وابسته است و ممکن است با توجه به آن ها تغیر کند، اولین موضوع احتمال تغیر سناریو قیمت گذاری که قرار است به زودی اعلام شود و دوم اعلام موافقت با عرضع خودرو در بورس کالا که با محصولات گروه بهمن آغاز می شود.

در هر حال صحبت در این باره زیاد است و اظهار نظر های زیادی می شود اما باید منتظر ماند و دید شرایط به کدام سو پیش می رود…

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش