4.8
(367)

همان طور که می دانید رانندگی در زمستان نسبت به رانندگی در سایر فصل ها احتیاج به مهارت بیشتری دارد، این موضوع برای رانندگان کامیون و ماشین سنگین اهمیت بیشتری پیدا می کند. در این مطلب از کیان باتری به بررسی نکات رانندگی با کامیون در زمستان می پردازیم. توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

1 3 نکات رانندگی با کامیون در زمستان
رانندگی با کامیون در زمستان

رانندگی با کامیون در زمستان به چه نکاتی احتیاج است؟

با سرد شدن هوا، جاده ها ممکن است لطیف شوند که می تواند امنیت شما را تهدید کندهمه  رانندگان کامیون می خواهند بار خود را در اسرع وقت به مقصد برسانند، اما وقتی یخ و برف می رسد، ممکن است این امکان وجود نداشته باشد. چه اقداماتی می توانید انجام دهید تا زمانی که زمستان فرا می رسد ایمن باشید؟

در اینجا چند نکته رانندگی در زمستان برای رانندگان کامیون آورده شده است که می تواند به شما کمک کند در هنگام شروع بدتر شدن شرایط جاده مراقب باشید.

1. برای هر موقعیتی آماده باشید

2 3 نکات رانندگی با کامیون در زمستان

مهم است که قبل از شروع سفر، به ویژه در ماه های سخت زمستان، تجهیزات مناسب را بررسی کنید. مطمئن شوید که برای هر موقعیت ممکن آماده هستید و مطمئن شوید که موارد زیر را در دست دارید:

  • یخ زدا و یخ‌ خراش: شیشه‌های جلو و عقب باید قبل از حرکت از برف و یخ پاک باشند
  • یک بیل و کیسه ‌ای شن یا نمک: جاده ‌های کوچک تمایلی به ساییده شدن ندارند و گیر کردن آن بسیار آسان است.
  • کابل های جامپر: در صورتی که کامیون شما (یا شخص دیگری) روشن نشود.
  • یک چراغ قوه
  • یک دوربین با دید بالا
  • یک پتو گرم و لباس گرم اضافی: حمل لباس اضافی یکی از واجبات سفر های زمستانی است.
  • غذا و آب: برای هر واقعه ای خود را آماده کنید ممکن است در ترافیک سنگین ساعت ها گیر کنید و نیاز به غذا داشته باشید.
  • حداقل نصف باک بنزین: دقت داشته باشید که ممکن است سفرها بیشتر از زمان برنامه ریزی شده طول بکشد یا ممکن است نیاز به یافتن مسیرهای جایگزین داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر با این نکات می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

2. کامیون خود را بازرسی کنید

بسیار مهم است که در فصل های زمستان بررسی های مرتبی از کامیون خود انجام دهید، در صورتی که شما بررسی های مرتب را جدی بگیرید مطمئنا هیچ وقت دچار مشکل نخواهید شد. زمانی که شما بررسی های خود را انجام می دهید باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • لاستیک ها: بررسی سایش، فشار و تعادل
  • باتری کامیون: بررسی نیرو و سیستم شارژ و وضعیت ولتاژ
  • تیغه های برف پاک کن: چک کردن این که آیا کار می کند و عاری از برف و یخ
  • سطح مایعات: بررسی این که تا چه مقدار پر می باشند.
  • چراغ ها : بررسی وضعیت سالم بودن و کارکرد مناسب
  • لوله اگزوز: اطمینان از نگرفتگی لوله

در نظر داشته باشید که شما نه تنها در زمستان بلکه باید در ابتدای هر فصل تمامی این بررسی ها را انجام دهید.

همچنین بخوانید: هزینه و نکات نگهداری از کامیون

3. بررسی شرایط قبل از رانندگی

رانندگی با کامیون به صورتی است که شما در سفر های جاده ای و بین شهری بسیار قرار می گیرید، بنابراین مهم است که قبل از سفر وضعیت آب و هوا و شرایط جوی جاده را در نظر داشته باشید.

همچنین توصیه می کنیم که به کمک یک سیستم جی پی اس جاده را بررسی کنید تا در حین سفر دچار مشکل نشوید. در چنین شرایطی شما این امکان را دارید که اگر مسیر اصلی دارای مشکلی می باشد متوجه آن بشوید و این امکان را داشته باشید که مسیر دومی را انتخاب نمایید.

4. با احتیاط رانندگی کنید

خودرو نکات رانندگی با کامیون در زمستان
رانندگی با ماشین سنگین در زمستان

حرکات ناگهانی و تیز باعث از دست دادن کنترل شما می شود. شتاب گیری  و ترمز گیری شدید باعث کاهش کشش می شود. سرعت خود را همواره به صورت ثابت نگه دارید و به راحتی ترمز کنید.

برای حفظ فاصله ترمز راحت در شرایط یخبندان، فاصله بین خود و خودروی جلویی را حفظ کنید. با توجه به اینکه بیش از 17 درصد از تصادفات وسایل نقلیه در طول ماه های زمستان رخ می دهد، رانندگان باید:

·         کاهش سرعت

بیشتر تصادفات به دلیل سرعت زیاد رانندگان اتفاق می افتد. این امر مخصوصاً برای رانندگان کامیون خطرناک است، زیرا در صورت وجود مانع یا حادثه ای در جاده پیش رو، متوقف کردن وسیله نقلیه بسیار طولانی تر است.

وقتی پشت فرمان یک وسیله نقلیه ناآشنا می‌نشینید، زمانی را صرف کنید تا به نحوه عملکرد وسیله نقلیه عادت کنید و به این نکته توجه داشته باشید که کنترل یا توقف در جاده‌ای که پوشیده از برف است، بسیار سخت‌تر است! به یاد داشته باشید که علائم سرعت برای جاده های خشک و شرایط آب و هوایی خوب در نظر گرفته شده است!

·         ایجاد فاصله مناسب با خودرو مقابل

همیشه توصیه می شود که در زمان رانندگی فاصله مناسبی با خودروی مقابل ایجاد کرد، اما این امر در فصل زمستان و مواقعی که وضعیت جاده مناسب نمی باشد اهمیت بیشتری پیدا می کند.

فاصله شما باید به نحوی باشد که در صورت لیز خوردن چرخ ها و یا هر اتفاق دیگری بتوانید وضعیت را کنترل کنید و برخوردی با خودرو های دیگر نداشته باشید.

5. نرم رانندگی کنید

خودرو های سنگین و کامیون ها به دلیل وزن بسیار بالایی که دارند نمی توان با آن ها سرعت چندانی گرفت، اگر می خواهید سفر ایمنی داشته باشید و همواره در سلامتی باشید توصیه می کنیم هیچ گاه در جاده از سرعت بالا استفاده نکنید.

در صورتی که سرعت شما پایین باشد این امکان را دارید که هر شرایطی در جاده را کنترل کنید، اما در زمان های رانندگی با سرعت بالا، ممکن است شما این فرصت را نداشته باشید که شرایط را بررسی کنید و اقدامات به موقع انجام دهید.

6. از چراغ های راهنما استفاده کنید

شما باید برای باربری زمستانی، از چهار یا پنج بار چراغ زدن استفاده کنید و سپس به آرامی به خط بعدی بروید. نیازی به هماهنگی با سرعت رانندگان اطراف خود احساس نکنید. اگر در جاده های زمستانی مراقب کامیون خود هستید، سرعت خود را حفظ کنید و از چراغ های خطر خود استفاده کنید. این به سایر کاربران جاده می گوید که کندتر از آنها حرکت می کنید.

7. مراقب خطرات باشید

راننده نکات رانندگی با کامیون در زمستان
خطرات جاده در زمستان

حمل و نقل در زمستان به خودی خود یک خطر محسوب می شود، اما دو خطر خاص وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

·         یخ سیاه

در دمای نزدیک به یخبندان، به سرنخ هایی مبنی بر وجود یخ سیاه در جاده ها توجه کنید. یخ سیاه یک وضعیت جاده خطرناک است و خود را به عنوان لایه نازکی از یخ شفاف نشان می دهد که اغلب باعث می شود جاده کمی خیس به نظر برسد. علائمی که نشان می دهد شما در معرض خطر یخ سیاه هستید عبارتند از:

  • تجمع یخ روی بازوهای آینه کامیون‌ها، آنتن‌ها یا گوشه‌های بالای شیشه جلوی خودرو
  • اسپری کردن لاستیک‌ها بر روی خودروهای جلویی، اگر این اسپری متوقف شد، از احتمال یخ سیاه آگاه باشید.

·         مه

در مه غلیظ و سنگین که دید را محدود می کند، از چراغ های خود استفاده کنید و سرعت خود را کم کنید. حتی اگر وسایل نقلیه با سرعت بیشتری حرکت می کنند که شما با آن راحت هستید. از برف پاک کن ها و خش گیرها استفاده کنید تا شیشه های جلو را تا حد امکان شفاف نگه دارید.

·         باران شدید

اگر به دلیل باران شدید در تلاش برای دیدن جاده پیش رو هستید، بهتر است سرعت خود را کم کنید. فاصله خوبی بین خود و وسایل نقلیه جلویی داشته باشید و زمانی که لاستیک ها به دلیل آب در جاده ها کشش خود را از دست می دهند، مراقب آب پلنینگ باشید.

اگر وسیله نقلیه شما شروع به حرکت در آب کرد، فرمان را صاف نگه دارید، به آرامی گاز را خاموش کنید و تا زمانی که کنترل را دوباره به دست نیاورید، از ضربه زدن به ترمز خودداری کنید.

·         پل‌ها

سازه‌های مرتفع، مانند پل‌ها، معمولاً زودتر یخ می‌زنند و همیشه با نمک و شن، برف و یخ ها آب نمی شوند. در طول ماه‌های زمستان، حتماً با دقت به این مناطق نزدیک شوید تا از چرخیدن به بیرون یا از دست دادن کنترل خودداری کنید.

8. هنگام ورود و خروج از کامیون خود مراقب باشید

این عنوان ممکن است برای بسیاری از رانندگان موضوعی ساده به نظر برسد، اما برای رانندگان کامیون تازه وارد و مبتدی، معمولی است که با دست کم گرفتن لغزنده بودن پله های وسیله نقلیه خود، سقوط می کنند و خود را مجروح می کنند.

همچنین بخوانید: نکات رانندگی با ماشین سنگین برای افراد مبتدی

9. بدانید چه زمانی باید متوقف شوید

اگرچه ایده آل نیست، اما گاهی اوقات تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که منتظر بهبود شرایط جاده باشید. ممکن است در هنگام طوفان های برف یا یخ جاده ها بسته شوند و چه بخواهید چه نخواهید ممکن است گیر بیفتید. پیمودن مسیر آهسته در آنجا بهتر از آسیب رساندن به بار یا بدتر از آن از دست دادن جان خود است.

یک زمان خوب و یک زمان بد برای توقف رانندگی وجود دارد. وقتی شرایط زمستانی آنقدر نابسامان می شود که دیگر امکان رانندگی وجود ندارد، مکانی برای توقف پیدا کنید. تا جایی که ممکن است، روی شانه سخت متوقف نشوید زیرا این کار به طور چشمگیری احتمال ضربه خوردن شما را افزایش می دهد. در عوض، با احتیاط به سمت یک پمپ بنزین یا هر مؤسسه 24 ساعته رانندگی کنید و منتظر بمانید تا دید افزایش یابد.

نکات کلی برای رانندگی ایمن با کامیون در زمستان

برف نکات رانندگی با کامیون در زمستان
نکات ایمنی کامیون

در بالا به صورت دقیق و جزئی به بررسی موضوعاتی پرداختیم که رانندگان کامیون برای حفط ایمنی بیشتر خود باید در زمستان از آن ها پیروی کنند.

در ادامه به صورت کلی تر تمامی این نکات را با یکدیگر مرور می کنیم:

زنجیر را در حالت‌هایی که به آن‌ها نیاز دارید حمل کرده و استفاده کنید (و قبل از موقعیت الی، بستن آن‌ها را تمرین کنید).

بیشتر بدانید: راهنمای خرید و آموزش باز و بستن زنجیر چرخ خودرو

  • آهسته بروید و مسافت را افزایش دهید.
  • چکمه های مناسب هوای زمستان بپوشید.
  • با گاز و ترمز ملایم باشید.
  • در صورت گیر کردن وسایل لازم و ضروری در وسیله نقلیه نگه دارید.

همچنین قبل از شروع سفر مطمئن شوید که وسایل اضطراری مناسب را دارید:

  • در صورت نیاز دارو
  • تیغه های برف پاک کن و مایع برف پاک کن ضد یخ
  • لامپ و فیوز چراغ جلو اضافی
  • افزودنی سوخت ضد ژل برای موتورهای دیزلی
  • غذا و آب
  • چراغ جلو یا چراغ قوه
  • تلفن همراه با باتری کاملا شارژ شده و شارژر تلفن همراه
  • زنجیر چرخ
  • شراره های ایمنی یا مثلث های بازتابنده
  • کلاه و دستکش

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشم شما را به خوبی با نکات ایمنی رانندگی با کامیون در زمستان آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش