4.7
(196)

در این مقاله از کیان باتری قصد داریم تا درباره هزینه و نکات نگهداری از کامیون ها صحبت کنیم، اگر شما نیز راننده یکی از خودرو های سنگین هستید و یا قصد خرید آن ها را دارید پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

انواع کامیون ها و تقسیم بندی ها

انواع 1 هزینه و نکات نگهداری از کامیون
انواع کامیون ها

بیایید در ابتدا به بررسی انواع مدل های کامیون بپردازیم، برای دسته بندی کامیون ها به موارد زیر توجه می شود:

روش تخیله بار، تعداد دیفرانسیل، نوع چرخ ها، قدرت موتور، ظرفیت حمل بار، اتصال تراکتور و بارکش، قابلیت استفاده در انواع جاده ها

کامیون های جاده

این کامیون ها برای استفاده و حمل بار در جاده ها بسیار مناسب می باشند و دو ویژگی مهمی که آن ها را در این دسته قرار می دهد عبارت است از: انعطاف پذیری و قدرت مانور بالا. برای این که کامیون ها این امکان را داشته باشند که در جاده ها استفاده شوند باید عرض کم تر از 6.2 و ارتفاعی کم تر از 5.4 داشته باشند. همچنین بسیار مهم است که طول آن ها بین 10 تا 12 متر باشد.

کامیون های غیرجاده

این کامیون ها بر خلاف مدل اول دارای ابعاد بزرگتر و قدرت بیشتری می باشند، گاهی به این کامیون ها دامپتراک نیز گفته می شود؛ معمولا از این مدل برای برای حمل بار های مختلف در زمین های غیر هموار استفاده می شود. قردت این مدل کایمون چیزی حدود 350 تا 3227 اسب بخار است و سرعتی کم تر از هفتاد کیلومتر بر ساعت دارند.

از این مدل کامیون ها معمولا در معادن و یا جهت ساخت انواع سد استفاده می شود.

اکنون که انواع کامیون ها آشنا شدید در ادامه به بررسی هزینه و نکات نگهداری از کامیون می پردازیم. ادامه مطالب را از دست ندهید.

نکات برتر نگهداری از کامیون که باید آن ها را بدانید

نگهداری هزینه و نکات نگهداری از کامیون
نکات نگهداری از کامیون

بررسی سطح مایعات

یکی از نکات نگهداری از کامیون مربوط به بررسی سطح مایعات درون خودرو مثل: روغن موتور، مایع خنک کننده، گیربکس، ترمز، فرمان برقی و … می باشد، توجه داشته باشید که برای چک کردن آن ها تنها چند دقیقه زمان احتیاج است و به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

با انجام این بررسی ها از بسیاری از مشکلاتی که ممکن است برای خودرو ایجاد شود جلوگیری می کنید، در صورتی که در طی بررسی های خود متوجه افت میزان مایعات شدید باید هرچه زودتر برای برطرف کردن آن ها اقدامات لازم را انجام دهید.

بررسی باتری

باتری یکی از قطعات بسیار مهم در کامیون ها می باشد که نگهداری مناسب از آن موجب کارایی بهتر می شود. در این مورد شما باید همواره دقت داشته باشید که باتری کامیون شما تمیز باشد و دچار سولفات یا مواد رسوبی نشود، زیرا در این صورت میزان عملکرد آن تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد.

بنابراین پیشنهاد می کنیم که حداقل هر 6 ماه یکبار وضعیت باطری کامیون خود را چک کنید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

توجه داشته باشید که اگر شما بیشتر در جاد های سردسیر رانندگی می کنید باید قبل از زمستان این بررسی ها را انجام دهید.

بیشتر بدانید: راهنمای انتخاب و خرید باطری ماشین سنگین

تعویض روغن

این که شما در چه بازه زمانی باید روغن کامیون را تعویض کنید ثابت نیست زیرا این موضع به مقدار کیلومتر طی شده، وزن بارهایی که حمل می کنید و نوع رانندگی شما (در بزرگراه، جاده های گرد و غبا، ترافیک شهری) بستگی دارد.

بنابراین به صورت مستمر این موضوع را پیگیری نمایید زیرا در صورتی که متوجه آن نشوید و یا تعویض روغن را پشت گوش بیندازید ممکن است تعمیرات و خرابی های بسیاری برای شما به همراه داشته باشد.

بررسی فشار تایر ها

لاستیک هزینه و نکات نگهداری از کامیون
بررسی لاستیک های کامیون

یکی دیگر نکات نگهداری از کامیون که هر راننده ای باید آن را بلد باشد بررسی فشار لاستیک ها می باشد. مخصوصا در زمان هایی که بار می زنید باید این موضوع را با دقت بیشتری بررسی نمایید زیرا لاستیک های شما در تماس مستقیم با جاده می باشد و تمامی وزن کامیون را حمل می کنند، بنابراین در صورتی که مشکلی در آن ها وجود داشته باشد شما نمی توانید به راحتی در جاده ها عبور کنید.

بررسی ترمز ها

شما به عنوان راننده کامیون باید همواره به ترمز های ماشین دقت ویژه ای داشته باشید، شما در جاده ها نیاز دارید که به صورت مستمر ترمز بگیرید و توقف کنید بنابراین بسیار مهم است که از سلامت آن ها اطمینان داشته باشید.

سلامت آن ها را چک کنید و زمانی که به حداقل سایش رسیدند برای تعویض اقدام نمایید. همچنین دقت داشته باشید که در صورتی وضعیت ترمز های شما مناسب نباشد خطرات بسیاری به همراه دارد.

بررسی فیلتر های هوا

یک فیلتر هوای تمیز کمک می کند تا مصرف سوخت شما کاهش یابد و در نتیجه عملکرد موتور بهتر می شود، اما در صورتی که فیلتر هوای درون کامیون مسدود باشد سبب می شود تا هوای لازم به موتور وارد نشود و در نتیجه قدرت موتور کم می شود و میزان مصرف سوخت نیز افزایش می یابد.

بنابراین یکی از نکات نگهداری از کامیون در این است که شما فیلتر هوا را در بازه زمانی مشخص بررسی نمایید و در صورت مسدود شدن برای تعویض آن ها اقدام کنید.

همچنین در صورتی که شما بیشتر در جاده هایی رفت و آمد دارید که کثیفی و گرد و غبار در آن زیاد است باید این بررسی را بیشتر انجام دهید.

بررسی گیربکس و کلاچ

گیربکس هزینه و نکات نگهداری از کامیون
بررسی گیربکس ها

در کامیون ها از موتور هایی با گشتاور بالا استفاده می شود که ترکیب آن ها با بار های سنگین نشان از این است که شما همواره گیربکس و کلاچ را سخت به کار می گیرید. بنابراین با بررسی منظم این قطعات می توانید در صورت هرگونه مشکل متوجه آن ها بشوید و از خرابی آن ها جلوگیری نمایید.

همچنین همواره باید دقت کنید که کلاچ شما لیز نخورد زیرا این موضوع می تواند در میزان مصرف سوخت شما تاثیرگذار باشد.

بررسی روشنایی بیرونی خودرو

شما باید این بررسی را به صورت هفته ای یا حتی روزانه انجام دهید، این بررسی به شما کمک می کند تا در صورت سوخته شدن لامپ ها متوجه آن ها بشوید و قبل از رفتن به جاده برای تعویض اقدام کنید.

توجه داشته باشید که در صورتی که متوجه ضعیف شدن یا خرابی آن ها شدید وقت خود را تلف نکنید زیرا تنها راه تعویض می باشد.

بررسی آج لاستیک ها

یکی دیگر از نکات مهم نگهداری از کامیون بررسی سطح لاستیک ها می باشد، در صورتی که سایش نه هموار ایجاد شده باشد می تواند مربوط به مشکلات فشار تایر یا مشکلات در تراز یا تعلیق شما باشد.

همچنین همه ما می دانیم که ترکیدن لاستیک در جاد ها چقدر می تواند خطرناک باشد مخصوصا در زمانی که شما بار های سنگینی را حمل می کنید، بنابراین با انجام بررسی ها مداوم از لاستیک از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نمایید تا ایمنی خود را تضمین کنید.

تا این جا ما نکات نگهداری از کامیون که هر راننده ای باید با آن ها آشنا باشد را بازگو کردیم، در آخر توجه داشته باشید که اصولا هر شرکت سازنده لیستی از نکات نگهداری متناسب با شرایط محصول خود ارائه می دهد که شما نیز می توانید از این لیست استفاده نماییدو

در این صورت با اطمناین بیشتری کار می کنید و کامیون شما کمتر متسعد خرابی می باشد.

10 نکات برتر نگهداری از کامیون

بهترین راه برای صرفه جویی در هزینه تعمیرات کامیون چیست؟ سرویس و نگهداری های مرتب! در اینجا 10 نکته برتر ما آمده است.

 

هزینه نگهداری از انواع کامیون چه قدر است؟

هزینه کامیون هزینه و نکات نگهداری از کامیون
هزینه نگهداری از کامیون

همان طور که در مطاب بالا مشاهده کردید موارد بسیاری وجود دارد که شما باید همواره برای بررسی آن ها اقدام نمایید و ممکن است طی هر یک از این بررسی متوجه خرابی بشوید و مجبور به تعویض باشید که انجام این کار مسلما با هزینه هایی همراه می باشد.

علاوه بر آن برخی از قطعات در خودرو (مثل باتری) به صورت مصرفی می باشد، یعنی شما در طی بازه زمانی های مشخص باید آن ها را تعویض نمایید. در شرایط کنونی نیز روز به روز به قیمت این قطعات اضافه می شود!

به صورت مثال یکی دیگر از قطعات پرمصرف در انواع کامیون لاستیک می باشد که طی تحقیقاتی که ما انجام داده ایم در حال حاضر قیمت هر جفت لاستیک خودروی باری سنگین در ایران، ۳ میلیون تومان است و به طور میانگین لاستیک های موجود در بازار، در هر ۱۰۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند تا مالک خودرو بتواند معاینه فنی دریافت نماید.

اما گاهی ممکن است شما از خودرو به خوبی نگهداری نکنید و پس از مدتی متوجه شوید که قطعه ای در کامیون دچار خرابی شده است، در این صورت باید هزینه ای اضافه تر پرداخت نمایید.

بنابراین این که هزینه نگهداری از کامیون چه قدر باشد به راننده نیز بستگی دارد.

در ادامه برای این که با کار با کامیون آشنا شوید کمی به بررسی دخل و خرج رانندگان کامیون می پردازیم.

دخل و خرج رانندگان کامیون!

بار هزینه و نکات نگهداری از کامیون
نرخنامه تعمیر ماشین سنگین

همان طور که در بالا اشاره کردیم قیمت قطعات کامیون تا حد بسیار زیادی افزایش یافته است، تا جایی که در روز های اخیر تعدادی از رانندگان کامیون و فعالان این صنف از مشکلاتی همچون: گرانی لوازم یدکی خودرو های سنگین، کم بودن میزان سهمیه بنزین، حذف سهم دولت از بیمه رانندگان و کرایه های حمل کالا ناراضی می باشند.

همچنین در میان تمامی قطعاتی که که گران شده است هزینه های لاستیک و روغن موتور بسیار افزایش یافته است و در این میان این دو قطعه جزو پرمصرف ترین می باشند و همواره باید برای تعویض آن ها اقدام کرد.

با توجه به این که بیشتر کامیون های موجود در ایران از نوع 6.10 یا 18 چرخ هساند بنابراین باید هزینه های بسیاری را برای این قطعه پرداخت نمایند.

البته تاکنون جلسات متعددی در سطح مجلس برگزار شده است و ادعا دولت در این است که در حال پیگیری می باشد اما نتیجه ای مشخص نشده است!

هزینه نگهداری از کامیون تا 50 درصد بالاتر از میزان درامد می باشد

طی صحبت هایی که ما با رانندگان کامیون داشته ایم متوجه شدیم که در طی 4 سال گذشته میزان کرایه های حمل بار با ماشین سنگین و کامیون ها افزایشی نداشته است و این موضوع در حالی است که قیمت برخی از لوازم یدکی سال به سال گران تر می شود و حتی برخی از لوازم مصرفی مثل روغن موتور یا فیلتر هوا ماه به ماه افزایش قیمت دارد.

این راننده کامیون بیان کرد که هزینه نگهداری از کامیون های فرسوده که مربوط به قطعاتی مثل سوخت، لاستیک، روغن، تعمیرکار، عوارض جاده ها و … می باشد به طور میانگین سالانه 30 تا 35 میلیون تومان می باشد.

این موضوع در حالی است که درآمد های یک راننده با هر سری حمل بار کم تر از 1.5 تا 2 میلیون تومان است که حتی ممکن است در ماه تنها یک بار حمل کنیم!

به این صورت میزان هزینه نگهداری از کامیون بسیار بیشتر از درامد می باشد.

این راننده کامیون بیان کرد که درامد های یک راننده در طول یک سال به سختی به 20 تا 30 میلیون تومان می رسد، البته انواع مختلفی از کامیون ها وجود دارد که این میان میزان درامد خودرو های 18 چرخ کمی بیشتر است اما در مورد کامیون های باری این چنین نیست.

همچنین این راننده کامیون بیان کرد که در مورد افرادی که صاحب خودرو نمی باشند و برای صاحب خودرو کار می کنند وضعیت بدتر است.

سیستم تن-کیلومتر

بسیاری از رانندگان کامیون به دنبال این هستند که مبنا نوشتن قرار داد به صورت تن-کیلومتر باشد زیرا در این صورت هزینه ها عادلانه تر می شود. البته که این روش مشکلاتی بسیاری را به همراه دارد اما در عوض در مورد هزینه های نگهداری کمی به صرفه تر می شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با هزینه و نکات نگهداری از کامیون ها آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
میثم صدیقی
میثم صدیقی
1 سال پیش

سلام و خسته نباشید و با تشکر از مطالب مفیدی که ارایه کردین . امیدوارم روزی برسه همه مشکلات مرتفع شده باشه .

مشاوره رایگان و ثبت سفارش