4.5
(243)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی کیا اپتیما و مزایا و معایب آن می پردازیم. کیا اپتیما یک سدان سایز متوسط است که نسل اول آن در سال 2000 معرفی شد و در حال حاضر در چهارمین نسل به تولید می‌رسد. این نسل از اپتیما در سال 2016 معرفی شد و به نام اپتیما JF شناخته می‌شود و در نسخه‌های استاندارد و جی تی لاین توسط اطلس خودرو در بازار ایران عرضه شد.

نمای جلوی نسل سوم کیا اپتیما TF Kia Optima TF نقد و بررسی کیا اپتیما JF و جی تی لاین
نقد و بررسی کیا اپتیما JF و جی تی لاین

معرفی و بررسی کیا اپتیما

%name نقد و بررسی کیا اپتیما JF و جی تی لاین

نسل چهارم کیا اپتیما موسوم به کیا اپتیما JF، در فاصله سال‌های 2015 تا 2020 به تولید رسید و در نسخه‌های 2016 و 2017 وارد بازار ایران شد. نسل چهارم کیا اپتیما در حقیقت نسخه فیس لیفت شده نسل سوم محسوب می‌شود، چرا که نسل سوم این خودرو موسوم به کیا اپتیما TF‌ آن‌قدر موفق بود که کیا تصمیم گرفت اپتیما را با تغییرات حداقلی به بازار عرضه کند. کیا اپتیما JF یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای وارداتی بازار ایران طی چند سال اخیر است.

نسخه خاصی از این خودرو موسوم به تیپ جی تی لاین نیز به واسطه کیت بدنه و ظاهر جذابی که ارائه می‌داد، بیشتر از دیگر نسخه‌های کیا اپتیما JF مورد توجه مشتریان قرار گرفت.

نسل چهارم کیا اپتیما از منابع متعددی وارد بازار ایران شد و به همین دلیل نسخه‌های مختلفی از این خودرو در کشورمان قابل خریداری است. هرکدام از نسخه‌های موجود آپشن‌های متفاوتی را در خود جای داده‌اند که ممکن است فابریک یا غیرفابریک باشند. به همین دلیل لازم است تا هنگام خرید کیا اپتیما JF‌ توجه کاملی به شرایط خودرو داشته باشید و از کمک کارشناسان خبره بهره بگیرید.

تفاوت اپتیما جی تی لاین و ساده

OycS نقد و بررسی کیا اپتیما JF و جی تی لاین

مواردی مانند کاهش ارتفاع تعلیق، رینگ‌های زیباتر، چراغ‌های اسپرت و دودی عقب، اضافه‌شدن دیفیوزر به سپر عقب، رکاب‌های جانبی جدید، حذف مه‌شکن 3تایی سپر جلو (و جایگزین شدن آن با ورودی‌های هوای اسپرت)، تغییر گرافیک چراغ جلو و جایگزینی یک لامپ تکی بای‌زنون با قابلیت چرخش در پیچ‌ها (به جای زنون‌های دوگانه در نسخه عادی)، روکش چرمی صندلی‌ها با دوخت رنگی، افزوده شدن پنل آلومینیومی به کنسول وسط، فرمان D شکل (یا اصطلاحا دی کات) با روکش چرمی و نصب نشان GT بر روی صندلی‌ها، از جمله تفاوت‌های مهم تیپ جی‌تی‌لاین در مقایسه با اپتیما JF معمولی هستند.

البته از نظر فنی تفاوتی بین نمونه‌های جی‌تی‌لاین اپتیما و سری معمولی (تیپ EX) این سدان جذاب وجود ندارد.

تفاوت اپنتیما جی تی لاین وارداتی با شرکتی

8873140 136 نقد و بررسی کیا اپتیما JF و جی تی لاین

مدل‌های جی‌تی لاین موجود در بازار ایران یا فول شرکتی هستند یا فول وارداتی. اگر فول شرکتی باشند، مانیتور کوچک و «اتوپارک» دارند اما الزاما نباید «رادار» داشته باشند، ولی اگر رادار داشتند مطمئن باشید که این رادار، نصب شرکتی نبوده.

اما نسخه‌های فول وارداتی اپتیما (چه در مدل ساده و چه در مدل جی‌تی لاین) علاوه بر اتوپارک، به «چهار رادار» خیلی مهم مجهزند که عبارتند از: «رادار نقطه کور»، «رادار تغییرلاین»، «رادار تصادف جلو (کروز هوشمند با ترمز اضطراری) و نهایتا «رادار تصادف عقب». البته پیداکردن اپتیماهای 4 رادار در بازار کشورمان، بدلیل واردات بسیار محدودشان، کار آسانی نیست.

فیلم تست و بررسی اپتیما جی تی لاین 2013

ویدئوی زیر به بررسی کامل خودروی اپتیما جی تی لاین و مزایا و معایب آن پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

بررسی مشخصات فنی کیا اپتیما

مشخصات فنی تمام تیپ های کیا اپتیما با یکدیگر یکسان می باشد و از نظر مشخصات فنی موتور و گیربکس کاملا یکسان هستند.

مشخصات فنی موتور کیا اپتیما JF

cerato engine نقد و بررسی کیا اپتیما JF و جی تی لاین

اپتیما نسل چهارم نیرویی برابر با ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتن متر گشتاور را از یک پیشرانه تنفس طبیعی ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تزریق مستقیم GDi دریافت می‌کند. این میزان نیرو توسط یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به سوی محور جلو انتقال داده خواهد شد.

بهره‌گیری از چنین سامانه فنی سبب شده تا کیا اپتیما ۲۰۱۶-۲۰۱۷ بتواند ظرف مدت زمان ۹.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. همچنین حداکثر سرعت این سدان ۱۴۷۵ کیلوگرمی و میانگین مصرف سوخت آن به ترتیب برابر با ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت و ۸.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

جدول مشخصات فنی کیا اپتیما جی تی لاین

کشور تولید کنندهکره جنوبی
نام برندکیا
مدل اپتیما 2400 جی تی لاین
سال ساخت2016
نوع موتوربنزین سوز
حجم موتور2400 سی سی
تعداد سیلندر4
تعداد سوپاپ16
حداکثر توان خروجی172 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی222 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه
توان خروجی حجمی71.66 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک70 لیتر
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلSegment D
وزن1580 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد خودرو (طول/عرض/ ارتفاع)4855*1860*1455
حداکثر سرعت225 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (ثانیه)10.2 ثانیه
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی)8.1 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو

 

باتری کیا اپتیما در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های کیا اپتیما

%name نقد و بررسی کیا اپتیما JF و جی تی لاین

کیا اپتیما از نظر امکانات رفاهی و ایمنی برای خریداران سنگ تمام گذاشته است و با پکیج کاملی از امکانات و تجهیزات به بازار معرّفی شده است. ا

ز جمله امکانات رفاهی و ایمنی این خودروی دوست داشتنی می‌توان به مواردی همچون: سیستم ترمز ABS به همراه سیستم‌های کمکی EBD، ESC و HAC، قفل مرکزی، ورود و خروج به خودرو بدون استفاده از کلید، سنسور سرعت، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع دوگانه برای سرنشینان جلو، سیستم صوتی باکیفیّت، کنترل برقی صندلی‌های جلویی خودرو، امکان تنظیم برقی آینه‌ها، سیستم گرمکن آینه‌ها، شیشه بالابر برقی برای شیشه‌های جلو و عقب خودرو، سیستم ضد یخ شیشه عقب اتومبیل، سنسور پارک، دوربین عقب، کروز کنترل، یخچال و 10 عدد کیسه‌ی هوا برای راننده و سرنشین جلویی خودرو اشاره کرد که در نوع خود امکانات بی‌نظیری برای یک خودروی نیمه اسپرت محسوب می‌شوند و فروش کیا اپتیما را به میزان قابل توجّهی افزایش داده‌اند.

 دانلود دفترچه راهنمای کیا اپتیما

    بررسی طراحی ظاهری کیا اپتیما

    ae809ca842e339af1ccef393bf08227c نقد و بررسی کیا اپتیما JF و جی تی لاین

    طراحی ظاهری اپتیما ۲۰۱۶ به گونه‌ای انجام شده که علاوه بر جذب خانواده‌ها و افراد مسن‌تر، توانایی ایجاد هیجان و جاذبه درونی در مشتریان جوان‌تر را نیز داشته باشد و بدین ترتیب بتواند اقشار مختلف را به سوی خود بکشاند؛ انصافا هم باید اعتراف کرد که تا حد زیادی در این زمینه موفق ظاهر شده است.

    به طور کل طراحی ظاهری کیا اپتیما JF علاوه بر برخورداری از خصیصه‌هایی زیبایی‌شناختی مطابق با نظر و سلیقه عمومی، سعی در ارائه زیرکانه شاخصه‌های بصری اسپرت داشته تا بتواند مشتریان بیشتری را از اقشار مختلف و سنین گوناگون به سوی خود بکشاند که البته به نظر می‌رسد طراحان و مسئولان کیا موتورز به این هدف خود دست پیدا کرده باشند.

    طراحی بیرون کیا اپتیما JF

    903589 836 نقد و بررسی کیا اپتیما JF و جی تی لاین

    چراغ‌های جلو کیا اپتیما ۲۰۱۶ با حالتی کشیده و خشن ترسیم شده که با حالتی اخم‌آلود در دو طرف جلو پنجره مخصوص کیا (پوزه ببر) قرار گرفته‌ و فرم چهره نسبتا خشن و قاطعی را برای این سدان کره‌ای به ارمغان آورده‌ است. فرم طراحی سپر و مجاری هوای روی آن نیز بر مهیج‌تر جلوه کردن چهره اپتیما نسل چهارم تاثیر مثبت و بسزایی داشته‌اند.

    طراحی داخل کیا اپتیما

    2017 Kia Optima GT 5 768x512 1 نقد و بررسی کیا اپتیما JF و جی تی لاین

    داخل کابین خودرو کیا اپتیما ساده و در عین حال مدرن می باشد. در قسمت مرکز داشبورد شاهد یک نمایشگر لمسی هستیم که اطلاعات و سرگرمی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد. همچنین دو دریچه هوا و سیستم صوتی و دکمه های چرخشی در این بخش دیده می شود.

    متریال استفاده شده در ساخت داشبورد و پنل از پلاستیک نسبتا با کیفیت بوده و جنس صندلی ها از چرم می باشند و راحتی را برای سرنشینان فراهم می کنند.

    فضای داخل خودرو کیا اپتیما زیاد بوده و جای پا برای سرنشینان جلو و عقب وجود دارد البته شیبی که در سقف عقب وجود دارد باعث شده است فضا برای سرو گردن افراد قد بلند کمتر شود. سقف پانوراما از دیگر ویژگی های قابل توجه کیا اپتیما می باشد. فضای صندوق عقب نیز با حجمی معادل 440 لیتر مناسب خانواده های پرجمعیت می باشد

    مزایا و معایب کیا اپتیما 2016

    61608 Kia Optima 2016 800 04 e1662446613305 نقد و بررسی کیا اپتیما JF و جی تی لاین

    اپتیما 2016 از مزیت‌هایی همچون توانایی فنی معقول، ظاهر بسیار جذاب، طراحی داخلی همه‌پسند، پایداری و هندلینگ مطلوب، سواری نرم‌تر از نسل گذشته و تجهیزات گسترده رفاه ایمنی بهره می‌برد. با این حال عملکرد فنی آن در بحث شتاب‌گیری نسبت به برخی حریفان همچون: هیوندای سوناتا ال اف و یا رنو تلیسمان اندکی کندتر بوده و چالاکی‌ ایشان را ارائه نمی‌دهند.

    مزایای کیا اپتیما جی تی لاین

    • طراحی بسیار خوب
    • فضای بزرگ کابین
    • بازار دست دوم خوب
    • امنیت بالا
    • امکانات و تجهیزات مناسب
    • مشخصات فنی خوب
    • هدایت پذیری خوب

      ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

    معایب کیا اپتیما

    %name نقد و بررسی کیا اپتیما JF و جی تی لاین

    • قدرت و شتاب کم

    یکی از معایب اپتیما شتاب آن است. باوجوداینکه این خودرو دارای یک موتور قدرتمند است و عملکرد بسیار خوبی ارائه می دهد. هم چنین انتقال سرعت به خوبی از یک دنده به دنده دیگر منتقل می شود، اما از شتاب کافی برخوردار نیست.

    با توجه به مبلغ بالایی که خریداران برای این خودرو پرداخت می کنند، انتظار یک شتاب عالی توقع بی جایی نیست. با بررسی دیگر خودرو هایی که در محدوده قیمتی این خودرو قرار می گیرند، متوجه می شوید که آن ها شتابی به مراتب بهتر از این خودرو ارائه می دهند و این موضوع می تواند یک مانع جدی برای انتخاب این خودرو باشد.

    • مصرف سوخت نسبتا زیاد

    اپتیما نسبت به خودرو های هم رده خود مصرف سوخت بالایی دارد. شرکت کیا برای آن دسته از مشتریانی که این موضوع برایشان اهمیت زیادی دارد، اقدام به تولید اپتیمای هیبریدی کرده است.

    اما این موضوع مانع از آن نمی شود که این شرکت به بهبود وضعیت مصرف سوخت اپتیما نپردازد. با وجوع محبوبیت روز افزون خودروهای هیبریدی، هنوز هم افراد زیادی خودروهای معمولی را ترجیح می دهند.

    • کمبود فضا برای سرنشینان عقب

    بااینکه اندازه خودرو در مدل 2016 نسبت به مدل های قبلی بزرگ تر شده، اما همچنان مشکل فضای سرنشینان حل نشده است. قسمت جلوی خودرو از فضای کافی برخوردار است و شامل صندلی های راحت و جادار است.

    استفاده از طراحی سقف شیب دار به جذابیت این خودرو افزوده است، اما سبب محدودیت فضای قسمت عقب خودرو شده است. انتخاب سقف پانورامای اختیاری نیز باعث کاهش بیشتر فضای سر برای سرنشینان می شود.

    افرادی که قصد خرید این خودرو را دارند، باید در نظر داشته باشند که صندلی های آن فضای نسبتا کمی دارند و ممکن است برای سرنشینان بلند قد مشکل ایجاد کنند.

    • طراحی قدیمی و ساده داشبورد

    طراحی داشبورد نیز یکی از معایب کیا اپتیما است. این خودرو دارای داشبورد نه چندان زیبا با یک خط افقی است که چیزی به جذابیت آن نمی افزاید.

    شرکت سازنده یک خط افقی در امتداد داشبورد ایجاد­ و با استفاده از یک تریم پیوسته، آن را برجسته کرده است، باوجوداینکه طراحی فوق برای راننده ایده آل است، اما چشم انداز سایر سرنشینان یک داشبورد خالی و عریض است. برخی نیز ممکن است صفحه لمسی را کمی دور از صندلی راننده بدانند. این موارد از نظر بسیاری از افراد جز معایب کیا اپتیما است.

    • قیمت زیاد کیا اپتیما نسبت به امکانات

    قیمت تعیین شده برای این خودرو در مقایسه با امکانات و ویژگی هایش چندان مناسب نیست و از همین رو قیمت نیز یکی از گزینه های معایب کیا اپتیما است. اپتیما مدل ۲۰۱۶ تغییرات فراوانی ازنظر طراحی داخلی با مدل های قدیمی­تر خود ندارد، به غیر از چند ترفند جزئی، نمای بیرونی نیز شباهت زیادی با مدل های گذشته دارد.

    با­وجود همان پیشرانه۲٫۴ لیتری تنفس طبیعی مدل های گذشته، قدرت موتور نیز تنها اندکی افزایش یافته که در عملکرد خودرو چندان محسوس نیست.

    با این که امکانات رفاهی خاصی به اپتیما 2016 نسبت به مدل های قبلی این خودرو اضافه نشده، قیمت آن افزایش محسوسی داشته است. به همین دلیل ممکن است مشتریان زیادی ترجیح دهند با پرداخت هزینه کمتر، یک ماشین مدل پایین­تر را خریداری کنند.

    وضعیت ایمنی کیا اپتیما

    کیا اپتیما از نظر ایمنی عملکرد بسیار مناسبی را در تست‌های ایمنی موسسه‌ی NHTSA از خود نشان داده است و پنج ستاره‌ی ایمنی را از ارزیابی‌های انجام شده بدست آورده است و با سربلندی تست‌های ایمنی را پشت سر گذاشته است.

    اگرچه از ظاهر این خودرو اینگونه برداشت می‌شود که احتمالاً این اتومبیل بسیار ظریف و شکننده ساخته شده است ولی سقف خودرو قوسی شکل این خودرو از جان شما در شدید‌ترین تصادفات رانندگی محافظت خواهد کرد و وجود 10 عدد کیسه‌ی هوا از وارد شدن صدمات جبران ناپذیر به شما جلوگیری خواهد نمود.

    %name نقد و بررسی کیا اپتیما JF و جی تی لاین

    تست رانندگی با کیا اپتیما

    به محض ورود و نشستن روی صندلی های این اتومبیل ،به راحتی با کابین آن میتوانید ارتباط بگیرید.طراحی ارگونومیک صندلی ها و کلید های کنترلی روی داشبورد و کنسول این خودرو از نقاط قوت کیا اپتیما ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میباشد.

    طراحی صندلی ها به گونه ایست که به مناسب ترین شکل ممکن تمام نقاط بدن شما را در بر میگیرد و همچنین راحتی دسترسی به تمامی کلید های روی داشبورد و کنسول برای راننده و سرنشین احساس رضایت بیشتری را به شما القا میکند.

    در بخش سواری و رانندگی این اتومبیل از فرمان پذیری خوبی برخوردار است؛اما ضعف این خودرو حس خشکی در کمک فنر ها و شتابگیری نسبتا ضعیف برای این سال تولید میباشد که البته با توجه به حجم موتور و وزن اتومبیل کاملا طبیعی میباشد.

    رقبای خودروی کیا اپتیما

    nfb6o7t1odvxbo66b7d نقد و بررسی کیا اپتیما JF و جی تی لاین

    اصلی‌ترین رقبای اپتیما در بازار جهانی، در بازار کشورمان هم حضور دارند؛ رقبای شاخصی که طرفداران خاص خود را دارند. تویوتا کمری، هیوندا سوناتا و هوندا آکورد سال‌ها قبل از اپتیما در بازار سدان‌های نیمه‌لوکس فعال هستند و اپتیما باید همانند گذشته، با آن‌ها به رقابت بپردازد.

    علاوه‌ بر رقبای یاد‌شده، در بازار کشورمان یک فرانسوی تازه‌وارد به‌ نام رنو تالیسمان هم ظهور کرده است که هرچند از نظر کلاس بدنه، کمی از اپتیما بزرگ‌تر و لوکس‌تر است؛ اما در بازه‌ی قیمتی کمتر از  ۲۰۰ میلیون تومان قرار داد. پژو ۵۰۸ نیز آخرین سدان خانوادگی که به واسطه‌ی قیمت کمتر، سعی بر رقابت با بزرگان این بخش دارد.

    در ادامه می‌توانید جدول مقایسه‌ی کیا اپتیما مدل ۲۰۱۷ و اصلی‌ترین رقبای آن را مشاهده کنید.

    جدول مقایسه کیا اپتیما با رقبا

    پژو ۵۰۸هیوندای سوناتاکیا اپتیماتویوتا کمریرنو تالیسمانهوندا آکورد
    تعداد سیلندر۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی
    حجم موتور (لیتر)۱.۶۲.۴۲.۴۲.۵۱.۶۲.۴
    حداکثر توان (اسب بخار)۱۶۵۱۸۵۱۷۸۱۷۶۱۹۵۱۸۵
    حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)۲۴۰۲۴۱۲۳۱۲۳۰۱۶۰۲۴۵
    استاندارد آلایندگییورو ۶یورو ۶یورو ۶یورو ۵یورو ۶
    حجم باک (لیتر)۷۲۷۰۷۰۶۴۵۱۶۵
    مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)۵.۸۸.۱۱۷.۹۸.۴۷.۹۷.۸
    جعبه دنده۶ سرعته خودکار۶ سرعته خودکار۷ سرعته خودکار۶ سرعته خودکار۷ سرعته خودکارCVT
    حداکثر سرعت (Km/h)۲۰۹۲۳۶۲۳۹۲۰۲۲۳۶۲۱۰
    زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h۸.۹۸.۴۸.۵۸۷.۶۷.۵
    حجم صندوق بار (لیتر)۴۹۷۴۶۱۴۵۰۴۳۶۶۰۸۴۴۷
    وزن (کیلوگرم)۱۴۸۰۱۴۷۴۱۶۳۰۱۴۷۰۱۴۴۰۱۶۰۲
    قیمت (میلیون تومان)۱۶۵۱۸۵۲۰۰۱۹۵۱۸۵

    ارزش خرید خودرو کیا اپتیما JF

    خریدکیااپتیما نقد و بررسی کیا اپتیما JF و جی تی لاین

    این خودرو، یک سدان مناسب برای استفاده های مختلف اسپرت، خانوادگی و… است. در واقع بازار خرید و فروش کیا اپتیما JF نسل چهارم به دلیل عملکرد بسیار مناسب نسل گذشته این خودرو و طراحی ظاهری جذاب‌تر توانسته بسیاری از مشتریان سدان‌های وارداتی میان سایز بازار کشور را به سوی خود بکشاند. بنابراین به جرات می‌توان گفت که کیا اپتیما ۲۰۱۶-۲۰۱۷ یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های وارداتی بازار ایران به شمار می‌رود.

    Optima انتخاب خوبی است که مستحق یک نگاه یا توجه از سمت خریداران معمول ماشین است. با این حال ، سدان های دیگر نیز همه امکاناتی را که Optima دارد یا حتی بیشتر از آن را ارائه می دهند. شما همچنین باید سواری جذاب مانند مزدا6 یا یک رقیب خوب مثل Toyota Camry را در نظر بگیرید.

    به‌طور کلی، اگر بخواهیم بیش‌از حد در مورد این سدان جذاب کره‌ای سخت‌گیری نکنیم، می‌توانیم بگوییم که مشکلات کیا اپتیما نسل چهارم یا همان JF بیشتر مورد توجه افرادی است که توانایی‌های حرکتی خودرو و چالاکی آن، اولویت بسیار بالایی دارد و مواردی همچون سواری نرم و امکانات متعدد برای آن‌ها در رده بعدی قرار دارند.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    0 نظرات
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    مشاوره رایگان و ثبت سفارش