4.6
(224)

در این مقاله به نقد و بررسی پژو 301 و مزایا و معایب آن می پردازیم.   پژو 301 خودرویی است که قرار بود توسط ایران خودرو در بازار ایران به تولید انبوه برسد اما با اعمال مجدد تحریم ها و خروج از برجام، سرنوشت این خودرو به کلی تغییر کرد.

پژو 301 یک سدان اقتصادی و جمع و جور است که از سال 2012 در سبد محصولات پژو قرار گرفته است و با توجه به طراحی مناسب، امکانات رفاهی قابل قبول و امنیت بالای پژو 301 می توان آن را یکی از بهترین ها در رنج قیمتی خود دانست.

301 نقد و بررسی مزایا و معایب پژو 301 فیس لیفت وارداتی
نقد و بررسی مزایا و معایب پژو 301 فیس لیفت وارداتی

بررسی خودرو پژو 301

article 636988843534683590 thumb 960 542 نقد و بررسی مزایا و معایب پژو 301 فیس لیفت وارداتی

پژو 301 یک سدان کامپکت فرانسوی در رده C است که نخستین بار در سال 2012 در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شد و هدف از آن، حضور در بازارهای نوظهور بود. پژو 301 در کشورهایی چون اسپانیا، چین، نیجریه، ترکیه و بازارهای آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیای شرقی به تولید می‌رسد.

در ابتدا قرار بود پژو 301 توسط کارخانه مشترک ایران خودرو و پژو یعنی ایکاپ به تولید برسد و جایگزین برخی خودروهای قدیمی در ایران شود اما این وعده محقق نشد و 301 به صورت وارداتی و در تعداد محدودی به بازار کشورمان عرضه شد.

در سال 2017 پس از چهار سال حضور موفق پژو 301 در بازارهای مختلف جهانی و فروش چشم گیر 360 هزار دستگاه، شرکت پژو سیتروئن یک نسخه فیس ‌لیفت از پژو 301 را نیز راهی بازار کرد. در مدل فیس ‌لیفت تغییرات فراوانی در بخش جلویی خودرو اعمال شده است ؛

اکنون ایران خودرو خط تولید پژو 301 را در ایران راه اندازی کرده که مدل 2017 آن در کشورمان تولید خواهد شد. البته این مدل تغییراتی را مخصوص بازار ایران تجربه کرده است

بیشتر بدانید: مقایسه موتور tu5 و ef7|موتور tu5 بهتر است یا ef7

 بررسی پژو 301 در ایران

ویدئوی زیر توضیحات کاملی درباره پژو 301 ایرانی داده است. که تماشای کمک زیادی به کسانی که قصد خرید این خودرو را دارند میکند.

.

بررسی مشخصات فنی پژو 301

چند گزینه مختلف به عنوان موتور پژو 301 وجود دارد که مشتریان می‌توانند سفارش دهند. دو مدل موتور دیزل که معمولا در ایران به فروش نمی‌رسد پس از معرفی آن صرفه نظر می‌کنیم.

از دو مدل پیشرانه بنزینی قابل عرضه در پژو 301، یک گزینه پیشرانه VTi با حجم 1. 6 لیتر است که توان تولید 113 اسب بخار دارد و با جعبه دنده پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک به فروش می‌رسد.

پیشرانه دیگر PureTech نام دارد که بسیار اقتصادی است. 1. 2 لیتر حجم، 3 سیلندر و 82 اسب بخار قدرت دارد.

مشخصات فنی پژو 301 فیس لیفت

مشخصاتتولیدکشور تولید کنندهایران
نام برندپژو
مدل301 فول آپشن
سال ساخت1398
مشخصات فنی موتورنوع موتوربنزین سوز
حجم موتور1587 سی سی
تعداد سیلندر4
تعداد سوپاپ16
حداکثر توان خروجی114 اسب بخار در 6050 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی150 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی71. 8 اسب بخار به لیتر
ظرفیت باک60 لیتر
مشخصات فنی بدنهکلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلSegment C
وزن1190 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد خودرو (طول/عرض/ ارتفاع)4442*1748*1477
عملکرد خودروحداکثر سرعت180 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (ثانیه)12. 1 ثانیه
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی)6. 6 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 6
ایمنیکیسه هواکیسه ی هوا برای راننده و سرنشین جلو
سیستم امنیتی و حفاظتیسیستم ضد سرقت ایموبلایزر، قفل مرکزی
سیستم ترمز و پایداریچهارچرخ دیکسی، ترمز جلو (دیسکی خنک شونده) ترمز عقب (دیسکی)، سیستم ترمز ضدقفل، توزیع نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری
امکانات و تجهیزاتسیستم صوتی و تصویریمجهز به CD، USB، AUX
سایر تجهیزاتکروزکنترل، سنسور پارک دنده عقب، دوربین دنده عقب، کامپیوتر سفری، سیستم، سانروف برقی 2 حالته، شیشه های جلو و عقب برقی، تنظیم آینه های جانبی به صورت برقی، آینه ها یا قاب همرنگ بدنه، قابلیت جمع شوندگی آینه به صروت برقی، دارای پشت سری برای سرنشینان عقب، مانیتور لمسی 7 اینچی با قابلیت اتصال به تلفن همراه، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک

مشخصات موتور 301 اتومات

پژو 301 4 نقد و بررسی مزایا و معایب پژو 301 فیس لیفت وارداتی

پژو ۳۰۱ به یک پیشرانه EC5 1. 6 لیتری ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ VTi مجهز شده است. این پیشرانه حداکثر ۱۱۷ اسب‌بخار قدرت در ۶۰۵۰ دور در دقیقه و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند.

یک گیربکس شش دنده اتومات، توان خروجی موتور این خودرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. با این مشخصات فنی، پژو ۳۰۱ شتاب صفر تا صدی برابر با ۱۲ ثانیه داشته و حداکثر سرعت خود را می‌توان تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دهد.

شایان ذکر است پیشرانه پژو ۳۰۱ با داشتن استاندارد آلایندگی یورو ۶، به ازای هر صد کیلومتر رانندگی در شهر ۸. ۸ لیتر، برای هر صد کیلومتر رانندگی در جاده ۵. ۳ لیتر و در حالت ترکیبی نیز تنها ۶. ۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی بنزین مصرف می‌کند.

مشخصات فنی نقد و بررسی مزایا و معایب پژو 301 فیس لیفت وارداتی

باتری پژو 301 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

.

امکانات و آپشن های پژو 301 وارداتی

پژو 301 5 نقد و بررسی مزایا و معایب پژو 301 فیس لیفت وارداتی

در بازار ایران قرار بود پژو ۳۰۱ در چهار تیپ متفاوت با جعبه دنده های دستی و اتوماتیک و با امکانات مختلف عرضه شود، اما همان طور که گفته شد تولید این خودرو منتفی شد و تنها نمونه های وارداتی از آن را در بازار می بینیم.

از جمله مهم‌ترین آپشن‌ها و امکانات ارائه شده در پژو 301 وارداتی مدل 2016 می‌توان به ترمزهای ضد قفل ABS، کنترل پایداری، ترمز اضطراری، کیسه هوای راننده – سرنشین جلو و جانبی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی با چهار بلندگو، پورت USB، دکمه‌های کنترل روی فرمان، دیلایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن، شیشه بالابرهای برقی، سیستم هشدار هوشمند، کمربند ایمنی عقب سه نقطه‌ای، ایزوفیکس، حسگر پارک عقب، نمایشگر لمسی، کروز کنترل ااشاره کرد.

    دانلود دفترچه راهنمای پژو 301

    بررسی تخصصی طراحی ظاهری 301

    این خودرو  در کلاس سدان های کامپکت رده C قرار دارد. سبک طراحی و فناوری این خودرو  آن را به یک رقیب توانمند در بازار خودرو تبدیل کرده است.

    بررسی ظاهر بیرون پژو 301 فیس لیفت

    Peugeot 301 2013 1600 0c 33skqqwvz0y15097jvmups نقد و بررسی مزایا و معایب پژو 301 فیس لیفت وارداتی

    نمای خارجی پژو 301 جدید، تغییرات زیادی نسبت به نسل پیشین (مدل ۲۰۱۲) تجربه کرده است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها، در جلو‌پنجره‌ دیده می‌شود؛ این بخش اکنون کوچک‌تر و عریض‌تر است و هماهنگی بیشتری با سایر بخش‌های خودرو دارد؛

    آرم پژو نیز از روی کاپوت خودرو حذف شده و روی پنجره‌ی آن نصب شده است تا بر جذابیت خودرو افزوده شود. بخش بالای دریچه‌ی ورود هوا فرم کشیده‌ای دارد و دو انتهای آن، محل قرارگیری چراغ‌های LED هستند؛ پژو چراغ‌های مه‌شکن را نیز زیر این چراغ‌ها نصب کرده است.

    در نمای جانبی خودرو نیز شاهد خطوط عضلانی هستیم؛ یکی از این خطوط از بالای دستگیره‌ی درها عبور کرده است، این خط در بخش عقب خودرو تا لبه‌ی چراغ‌ها امتداد پیدا کرده و در بخش جلو نیز به قوس چرخ‌ نزدیک شده است. اما خط دوم که نزدیک به کف خودرو است؛ تقعر قابل توجهی روی درها ایجاد کرده است. روی قوس چرخ‌‌ها نیز شاهد خطوط برجسته‌ای هستیم.

    بررسی طراحی فضای کابین پژو 301

    داخل 301 1 نقد و بررسی مزایا و معایب پژو 301 فیس لیفت وارداتی

    درون کابین پژو 301 طراحی ساده تر از بیرون است و نسبت به سدان های مدرن تر، یک طراحی کاملاً معمولی را در این خودرو داریم. قطعات پلاستیکی با رنگ زمینه مشکی در این خودرو دیده می شود و جلوآمپر آنالوگ را در آن می بینیم که در وسط آن کامپیوتر سفر دیجیتال قرار گرفته است.

    در کابین پژو 301، به خصوص در قسمت عقب خلاف دیگر پژوهای بازار ایران، فضای قابل قبولی را می بینیم و همچنین یکی دیگر از نقاط قوت این سدان فضای بار کافی آن در قسمت صندوق عقب است که آن را به یک سدان اقتصادی و خانوادگی خوب تبدیل می کند.

    مزایا و معایب پژو 301

    10189950 753 نقد و بررسی مزایا و معایب پژو 301 فیس لیفت وارداتی

    از جمله نکات مثبت پژو ۳۰۱ می‌توان به سواری نرم، ایمنی مناسب، طراحی داخلی و ظاهری قابل قبول، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، فضای کافی کابین و صندوق عقب بسیار جادار اشاره کرد. در بحث انتقادات وارده بر پژو ۳۰۱ هم می‌توان به عدم عایق‌بندی مطلوب کابین و ورود بیش از حد صدای پیشرانه اشاره کرد.

    معایب پژو 301

    753529 نقد و بررسی مزایا و معایب پژو 301 فیس لیفت وارداتی

    شناخت معایب پژو 301 و سایر خودروهای بازار ایران در مورد کارایی، ایمنی، مشخصات فنی و سایر ویژگی خودرو اطلاعات کافی به مصرف کننده ارائه داده و به او کمک می‌کند با آگاهی بیشتر محصول مورد نظر خود را خریداری کند. در این بخش نقاط ضعف و معایب 301 را بررسی کرده و ایرادات آن را از جنبه‌های مختلف مرور می‌کنیم.

    • قیمت بالا
    • بازار دست دوم نچندان خوب
    • عملکرد ضعیف گیربکس

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

        مزایای پژو 301

        6a05e447 5dc2 4ad6 a6da 6bf8361d0591 نقد و بررسی مزایا و معایب پژو 301 فیس لیفت وارداتی

        • قابلیت اطمینان بالا
        • تجهیزات و امکانات زیاد
        • سواری باکیفیت
        • طراحی ظاهری خوب
        • گیربکس کارآمد
        • ایمنی بالای پژو 301

        b2dc6e1e cb71 49e4 8bb2 8958a684105e نقد و بررسی مزایا و معایب پژو 301 فیس لیفت وارداتی

        پژو ۳۰۱ یک سدان مطمئن خانوادگی است. در تست ایمنی که موسسه یورو انکپ در سال ۲۰۱۴ بر روی این خودرو انجام داده، پژو ۳۰۱ توانسته ۳ ستاره ایمنی را به دست آورد. جالب است بدانید در این تست تصادف، ۳۰۱ عملکرد مناسبی در دو بخش محافظت از سرنشینان بالغ و خردسال داشته و تنها دلیل عدم دریافت دو ستاره ایمنی دیگر، نبود امکانات و سیستم‌های ایمنی مدرن ذکر شده است؛

        در تست تصادف یوروانکپ، پژو ۳۰۱ در بخش محافظت از سرنشین بالغ ۷۱ درصد، در بخش محافظت از سرنشین کودک ۷۵ درصد، در بخش محافظت از عابر پیاده ۵۴ درصد و نهایتاً در بخش سیستم‌ها و تجهیزات کمکی ایمنی ۳۳ درصد امتیاز کسب کرده است.

        از جمله مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی و امنیتی پژو ۳۰۱ می‌توان به مواردی همچون سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESP)، سیستم ترمز اضطراری (EBS)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی سر و قفسه سینه، سیستم هشدار هوشمند، کمربند ایمنی ۳ نقطه‌ای، سوئیچ ریموت دار با دکمه سوم برای باز کردن صندوق عقب، ایزوفیکس، سنسور پارک عقب صوتی با نمایشگر اشاره کرد.

        • گیربکس مناسب

        همان‌طور قبلا گفتیم، پژو 301 به یک گیربکس شش دنده‌ اتوماتیک مجهز شده است. این گیربکس خودکار که از قابلیت تعویض دنده دستی (تیپ ترونیک) نیز برخوردار است، عملکرد خوبی داشته و از هماهنگی قابل قبولی با پیشرانه خودرو برخوردار است.

        گیربکس پژو 301 از دو حالت اسپرت و برفی نیز برخوردار است که در حالت اسپرت، تعویض دنده‌ها در دورهای بالاتری انجام می‌گیرد و در حالت برفی نیز انتقال قدرت به چرخ‌ها با شدت کمتر و به آهستگی انجام می‌شود تا مانع از لغزش خودرو در جاده‌های برفی گردد.

        تنها نکته منفی گیربکس پژو 301 این است که در شتاب‌گیری‌های ناگهانی عمل تعویض دنده به دنده‌های سبک‌تر اندکی با تأخیر انجام می‌گیرد.

        • تجربه خوب رانندگی با پژو 301

        20200614 2235050 نقد و بررسی مزایا و معایب پژو 301 فیس لیفت وارداتی

        پژو 301 به راحتی از پس پیچ‌ها برمی آید و پایداری آن حین گذر از چنین مسیرهایی بسیار مناسب است. چسبندگی لاستیک‌های خودرو به سطح جاده نیز بسیار خوب است. عملکرد فرمان خودرو، همان‌طور که از خودرویی در این کلاس انتظار می‌رود، مانند خودروهای اسپرت تند و تیز نیست.

        سیستم تعلیق پژو 301 نیز عملکرد قابل قبولی در زمینه‌ی خنثی‌سازی ناهمواری‌های روی جاده ایفا می‌کند و تجربه‌ی سواری راحتی برای سرنشینان خودرو به ارمغان می‌آورد. خودرو حین حرکت در جاده‌‌های ناهموار نیز صدای چندان آزاردهنده‌ای به داخل کابین انتقال نمی‌دهد.

        به‌طور کلی 301 توانایی ارائه‌ی تجربه‌ی آرام و راحت سواری خوبی در کلاس خود دارد و مالکان این خودرو، سواری آن را نرم و دلنشین عنوان کرده‌اند.

        وضعیت خرید و فروش 301

        peugeot 301 نقد و بررسی مزایا و معایب پژو 301 فیس لیفت وارداتی

        همانطور که پیشتر اشاره شد، پژو ۳۰۱ به صورت کاملا محدود و آزمایشی در قالب نمونه‌های وارداتی به مشتریان ایرانی تحویل داده شد؛ بنابراین نمی‌توان نسبت به وضعیت فروش این تعداد محدود از پژو ۳۰۱ در بازار ایران اظهارنظر صریح و دقیقی روا داشت.

        با این حال به نظر می‌رسد اگر پژو ۳۰۱ توسط ایران خودرو به صورت گسترده و با قیمت مناسب عرضه می‌شد، در حال حاضر می‌توانستیم بازار خرید و فروش پژو 301 پررونق و گرم ارزیابی شود.

        آیا پژو 301 ارزش خرید دارد؟

        Peugeot 301 3 نقد و بررسی مزایا و معایب پژو 301 فیس لیفت وارداتی

        خودرو پژو 301 ساخت ایران خودرو در تیرماه 1398 به طور رسمی رونمایی شد و هنوز به تولید انبوه نرسیده است. در حال حاضر نمونه های وارداتی آن در بازار دست دوم کشور موجود است و بازار چندان داغی نیز ندارد.

        با توجه به کلاس بدنه و رده قیمتی، رقبای اصلی ۳۰۱ در بازار ایران تارا اتوماتیک (در نسخه صفر)، چری آریزو ۵ (در نسخه صفر) و هیوندای اکسنت کارکرده هستند.

        نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

        بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

        عضو شوید
        آگاه شوید
        guest
        0 نظرات
        فید بک نظرسنجی داخل متن
        مشاهده تمام نظرات
        مشاوره رایگان و ثبت سفارش