4.8
(36)

در این مقاله از کیان باتری قصد داریم تا درباره خرابی موتور کامیون و ماشین سنگین، نشانه های آن و این که در صورت خرابی چه کاری باید انجام دهید صحبت کنیم؛ توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

نشانه های خرابی موتور کامیون

موتور دیزل در نیمه کامیون شما هنگام حمل بارهای سنگین باید سخت کار کند. این موضوع واقعاً می تواند در طول زمان به موتور شما آسیب برساند و گاهی اوقات منجر به خرابی موتور دیزل می شود. برای اینکه کامیون خود را در حال حرکت و در جاده نگه دارید، باید مراقب علائم خرابی موتور دیزل باشید.

دانستن این نشانه ‌ها از قبل می‌ تواند به شما کمک کند در طول یک کار حمل ‌و نقل بزرگ از خرابی فاجعه ‌بار جلوگیری کنید.

1.      موتور دیزل شما مقدار زیادی روغن مصرف می کند

آیا می بینید که مجبور هستید روغن کامیون خود را بیشتر پر کنید؟ اگر چنین است، احتمالاً به این معنی است که موتور دیزل شما در جایی نشت روغن دارد. این یک مشکل بزرگ است زیرا سطح پایین روغن می تواند منجر به خوردگی موتور شود که به نوبه خود می تواند منجر به خرابی موتور دیزل شود.

اگر در حین رانندگی موتور شما خراب شود، نتایج می تواند ویرانگر باشد. بهترین حالت ممکن است این باشد که مجبور شوید با یک کامیون یدک‌کش تماس بگیرید و زمان رانندگی ارزشمندی را از دست بدهید.

بدترین سناریو ممکن است نیمه کامیون شما در وسط جاده خراب شود و باعث تصادف شود. برای جلوگیری از خرابی موتور دیزل، باید رینگ‌های پیستون و آستر سیلندر خود را بررسی کنید تا ببینید آیا علت نشت روغن هستند یا خیردر اسرع وقت قطعه خراب را تعمیر یا تعویض کنید.

2.      کامیون شما مصرف سوخت ضعیفی دارد

به عنوان یک راننده کامیون دیزل، می‌دانید که معمولاً چند بار باید باک بنزین خود را پر کنید و معمولاً چقدر برای سوخت دیزل هزینه می‌کنید. شما همچنین با این موضوع که چقدر می توانید با یک باک پر رانندگی کنید آشنا هستید، اگر مجبور هستید بیشتر اوقات برای پر کردن گازوئیل توقف کنید و پول بیشتری برای سوخت خرج می کنید، ممکن است کامیون شما در آستانه خرابی موتور دیزل باشد.

مصرف سوخت پایین می تواند در نتیجه انژکتورها یا حلقه های سوخت آسیب دیده یا فرسوده باشد. انژکتورهای سوخت نادرست می تواند باعث نشت گازوئیل اضافی به داخل محفظه شود که می تواند منجر به تعدادی از مشکلات موتور شود.

اگر اجازه پیشرفت داده شود، این مشکلات می تواند منجر به خرابی کامل موتور دیزل شودشما باید آن انژکتورها و رینگ های سوخت فرسوده و آسیب دیده را به سرعت تعمیر کنید تا بتوانید از خرابی بزرگ جلوگیری کنید.

3.      صداهای عجیب و غریب از موتور خود می شنوید

دود موتور علائم خرابی موتور کامیون چیست؟
صدا دادن موتور کامیون

شما می دانید که موتور دیزل شما در هنگام کار قرار است چه صدایی داشته باشد. آن غرش زیبای موتور شما که به دنبال یک زمزمه مداوم زنده می شود، غیر قابل انکار است. اگر صداهای جدیدی وارد میکس شود، می تواند نشانه ای از این باشد که موتور دیزل شما دچار مشکلات بزرگی شده است.

ضربه زدن موتور می تواند نشانه ای از آلودگی روغن یا مشکلات زمان احتراق باشد. همچنین غالباً نتیجه آسیب ‌دیدگی لاستیک‌ های آستر، ساییدگی دامن پیستون یا مشکلات بلبرینگ اصلی است.

اگر موتور دیزل شما صدای تق تق ایجاد می کند، ممکن است بلبرینگ اصلی یا میله ای فرسوده شده باشد. صدای پینگ می تواند نشان دهنده نشتی انژکتورها باشد و صدای ضربه زدن می تواند نشانه ای از از دست دادن فضای خالی سوپاپ موتور باشد.

4.      متوجه ترمز ضعیف موتور می شوید

اگر موتور دیزل شما از کار بیفتد، ممکن است نیمه کامیون شما هم در افزایش سرعت و هم کاهش سرعت با مشکل مواجه شود. هنگامی که متوجه شدید که ترمز موتور شما سرعت کامیون دیزلی شما را به همان سرعتی که تصور می‌شود کند نمی‌کند، احتمالاً موتور دیزلی شما مشکل دارد و باید توسط یک مکانیک دیزل تعمیر شود. اگر مشکل را به سرعت حل نکنید، در خطر از کار افتادن کامل موتور دیزل و ایمنی سایر رانندگان در جاده هستید.

5.      کامیون شما قدرت خود را از دست داده است

از دست دادن قدرت موتور نشانه ای از خرابی قریب الوقوع موتور دیزل است. کامیون شما چقدر بارهای سنگین را می کشد؟ چقدر طول می کشد تا به سرعت بالا برود؟ موتورهای دیزلی که از کار افتاده اند قدرت زیادی برای کشیدن بارهای سنگین یا رسیدن به حداکثر سرعت ندارند.

علت این مشکل به احتمال زیاد از بین رفتن فشرده سازی سیلندر است که زمانی رخ می دهد که رینگ های پیستون، سوپاپ ها، واشر سر و اجزای مربوطه فرسوده شوند. اگر کامیون دیزلی شما همچنان این مشکلات را داشته باشد و قدرت خود را از دست بدهد، موتور دیزل در نهایت به طور کامل از کار می افتد. برای جلوگیری از خرابی موتور دیزل، به محض اینکه متوجه کاهش نیرو شدید، موتور خود را توسط مکانیک دیزل بررسی کنید.

6.      موتور شما در راه اندازی مشکل دارد

موتور 1 علائم خرابی موتور کامیون چیست؟
روشن نشدن موتور کامیون

هنگامی که کامیون دیزلی شما همچنان میل لنگ می چرخد ​​و راه اندازی نمی شود، این می تواند نشانه ای از مشکلات مختلف از جمله تراکم کم باشد. فشرده سازی و احتراق مناسب برای راه اندازی و کارکرد موتور دیزل ضروری است. موتور برای ایجاد احتراق باید فشار مناسبی داشته باشد

بدون این فشار، موتور دیزل به درستی روشن نمی شود. هنگامی که اجزای محفظه احتراق فرسوده می شوند، موتور نمی تواند فشرده سازی لازم را به دست آورد.

این قطعات شامل پیستون، رینگ‌ها، سوپاپ‌ها، آستر سیلندر و غیره می‌شود. مشکلات راه‌اندازی در هوای سرد و گرم که علت آن باشد، بسیار بدتر خواهد بود. زیرا این تنها یکی از دلایل احتمالی روشن نشدن موتور دیزل شماست.

بیشتر بدانید: اطلاعات کامل در مورد باطری کامیون

7.      موتور شما دود آبی تولید می کند

دود آبی هرگز خوب نیست. یعنی موتور دیزل شما روغن خودش را می سوزاند. این می تواند به دلیل نشت روغن، محفظه روغن بیش از حد پر، یا سیلندر فرسوده رخ دهد. اگر کامیون شما به طور منظم دود آبی تولید می کند، این نشانه یک مشکل بزرگ برای موتور دیزل شما است.

در صورت تداوم، این موضوع به مشکلات شدیدتری منجر می شود و در نهایت باعث خرابی کامل موتور می شود. از یک مکانیک دیزل بخواهید تا مشکل را بررسی کند تا نشتی یا ایراد سیلندر را قبل از بدتر شدن آنها تعمیر کند.

8.      موتور دیزلی شما پس از خاموش کردن آن از کار نمی افتد

کلید خاموش است و همه چیز خاموش است، اما موتور همچنان کار می کند. موتور دیزلی که از کار نمی افتد می تواند حتی مشکلی بزرگتر از موتوری باشد که روشن نمی شود. این وضعیت نادر به نام فرار موتور دیزل شناخته می شود و می تواند زمانی رخ دهد که موتور دیزل شما فرسوده شده باشد.

حتی اگر دسترسی موتور به سوخت را خاموش کرده باشید، می تواند منبع سوخت جایگزینی در روغن پیدا کند. پیستون‌های فرسوده، رینگ‌ها و غیره می‌توانند غبار روغن را وارد محفظه احتراق کنند و به موتور اجازه می‌دهند تا با سوزاندن این غبار به کار خود ادامه دهد تا زمانی که تمام شود.

اگر توربوشارژر شما از کار بیفتد، می‌تواند اجازه دهد روغن به محفظه احتراق نیز وارد شود و به موتور دیزل سوخت زیادی می‌دهد تا در نهایت منفجر شود. اگر موتور دیزل شما پس از چند دور چرخاندن خاموش نشد، باید بسیار مراقب باشید.

روشن نشدن موتور کامیون

کامیون علائم خرابی موتور کامیون چیست؟
خرابی استارت کامیون

استارت نشدن شایع ترین عیب در عیوب موتور است. مدار روغن، مدار، مدار گاز، ماشین آلات و غیره منجر به عدم استارت می شود. تعمیم ایده های تحقیق آن در یک جمله غیرعملی است. عیب یابی باید با توجه به نوع عیب فرآیند مشخصی را طی کند و مرحله به مرحله از بیرون به داخل و از کم عمق به عمیق انجام شود.

بررسی و عیب یابی خطا

دستگاه عیب یاب را نمی توان وصل کرد و موتور را نمی توان راه اندازی کرد. ابزار تشخیصی وصل نمی شود. در حال حاضر نمی دانیم که موتور چه وضعیتی دارد، آیا همگام سازی درست است و آیا فشار ریل کافی است یا خیر. هیچ جهت روشنی وجود ندارد که شما را راهنمایی کند تا کدام جنبه را بررسی کنید.

در صورت بروز چنین مشکلاتی، دست به کار نشوید. هدف ما اتصال ابزار تشخیص و درک اطلاعات موتور است.

اگر ابزار تشخیصی قابل اتصال نیست، ابتدا بررسی کنید که آیا ECU به طور معمول کار می کند یا خیر. بررسی کنید که آیا پایه مربوطه ECU روشن است، مانند اینکه منبع تغذیه سنسور، منبع تغذیه رله اصلی و ولتاژ خط ارتباطی نرمال هستند یا خیر.

اگر اینها غیرعادی هستند، بررسی کنید که آیا کلید سوئیچ T15 برق دارد و آیا اتصال زمین منبع تغذیه ECU غیرعادی است یا خیر. اگر بررسی های بالا عادی باشد، مرحله بعدی بررسی اینکه آیا هر هارنس اتصال مجازی دارد یا خیر.

ECU سیگنال شروع را دریافت نمی کند

اگر ECU نمی داند که شما می خواهید شروع کنید، چرخش استارت را کنترل نمی کند. چگونه ECU متوجه می شود که می خواهید استارت بچرخد؟ این نسبتا ساده است.

برخی از ابزارهای تشخیصی نیز به عنوان “وضعیت شروع” و غیره ترجمه می شوند. هنگام سوار شدن، اگر این جریان داده تغییر کند، نشان دهنده این است که ECU اطلاعات شروع را دریافت کرده است.

در صورت عدم تغییر، به این معنی است که کلید سوئیچ در دنده St است و در این باندل مسیر مشکل دارد برخی خودروها خط سوئیچ نول را به خط T50 متصل می کنند. روی عیب یابی تمرکز کنید.

تعمیر موتور کامیون مرسدس

در ویدیو زیر می توانید با نحوه چگونگی تعمیر کامیون مرسدس بنز آشنا شوید.

 

کلید نول و کلید کلاچ غیر عادی هستند

متداول ترین اجزایی که باعث می شود موتور با شرایط استارت مطابقت نداشته باشد، کلید خنثی و کلید کلاچ هستند. سه استراتژی برای سوئیچ خنثی و سوئیچ کلاچ برای مشارکت در کنترل استارت وجود دارد:

  • اولین راهبرد مشارکت کامل در کنترل استارت است. هنگامی که دنده در حالت خنثی نیست شروع به کار کردن مجاز نیست. معمولاً مشاهده می شود که کلید نول در مدار رله راه اندازی یا مدار کلید کلید T50 وصل شده است.

در این حالت، اگر خودرو زمانی که در دنده خنثی نیست مجبور به استارت شود، یا ECU نمی تواند سیگنال استارت را دریافت کند یا سیگنال استارت دریافت می شود، اما رله استارت نمی تواند درگیر شود.

  • دوم این است که تا حدی در کنترل راه اندازی شرکت کنیدزمانی که ECU در دنده خنثی نباشد شروع به کار با تاخیر انجام می شود و اگر ECU در دنده خنثی نباشد برق آزاد نمی شود. این نوع در سیستم های جرثقیل مانند Jiefang j6p و edc17cv44 رایج است.

کلید خنثی نه به خط T50 و نه به خط رله راه اندازی متصل است. در سطح نرم افزار، کنترل شروع را متوجه می شود.

  • سوم، در کنترل راه اندازی شرکت نکنیدتا زمانی که کلید به سمت دنده st چرخانده شود، استارت شروع به چرخش می کند. معمول است که واگن برقی یا مسترها به تنهایی خط را تغییر دهند و مهار T50 را مستقیماً به رله یا استارت شروع کنند.

فشار ریل کافی نیست و موتور نمی تواند روشن شود

  1. برای چنین مشکلاتی ابتدا تأیید کنید که مدار روغن کم فشار مسدود شده یا نشتی دارد.
  2. در صورت وجود نقص در پمپ انتقال روغن، می توان از فشار سنج برای آزمایش فشار خروجی پمپ انتقال روغن استفاده کرد.
  3. اینکه آیا شیر سرریز پمپ روغن گیر کرده و کاملاً باز شده است و در نتیجه تمام سوخت از طریق دریچه سرریز به عقب باز می گردد.
  4. این که آیا واحد اندازه گیری روی پمپ روغن در حالت باز شدن کوچک یا حتی بسته گیر کرده باشد، به طوری که سوخت نتواند از طریق واحد اندازه گیری وارد حفره پیستون فشار قوی شود.
  5. آیا نشتی در قسمت پیستون فشار قوی وجود دارد یا خیر

نکات فوق همه روشهای معمولی هستند که بررسی آنها آسانتر است. اغلب چنین مشکلاتی توسط استاد گزارش می شود: هنگامی که واحد اندازه گیری به طور معمول باز است، مهار را بیرون بیاورید، پمپ روغن روغن را تخلیه می کند و هنگامی که به برق وصل است، روغن تخلیه نمی شودیا واحد اندازه گیری معمولی بسته، حلقه لاستیکی تخلیه روغن را بردارید و آن را بدون تخلیه روغن نصب کنید.

در صورت ایراد از فشار ریل چه کاری باید انجام داد؟

برای چنین مشکلاتی، می‌توانیم جریان ماشه و چرخه کار واحد اندازه‌گیری را در جریان داده بررسی کنیم. این دو مقدار می توانند نشان دهند که آیا ECU باز شدن واحد اندازه گیری را کنترل می کند یا خیر. در عین حال، ولتاژ دو خط واحد اندازه گیری پایین را می توان در حین اندازه گیری کرد تا به قضاوت کمک کند.

موتور به دلیل همگام سازی غیرعادی روشن نمی شود

موتور کامیون علائم خرابی موتور کامیون چیست؟

موتور از طریق محاسبه نرم افزاری با توجه به سیگنال های سنسور موقعیت میل لنگ و سنسور موقعیت میل بادامک موقعیت فعلی موتور را به دست می آورد. ECU سیگنال هماهنگ سازی صحیح را برای کنترل پاشش سوخت انژکتور سوخت کنترل می کند.

 اگر انژکتور سوخت روشن نباشد یا مقدار واقعی پاشش سوخت 0 باشد، موتور نمی تواند روشن شود.

یک مورد در جریان داده، مقدار واقعی تزریق سوخت نامیده می شود. این جریان داده نشان دهنده سوخت واقعی تزریق شده توسط انژکتور نیست. مهمترین نکته مرجع برای ما این است که آیا ECU انژکتور را تغذیه می کند و به انژکتور اجازه تزریق می دهد یا خیر.

چندین نقطه خطای احتمالی که باعث می شود انژکتور سوخت روشن نشود یا مقدار واقعی پاشش سوخت 0 باشد:

فشار ناکافی ریل

همگام سازی نادرست.

گسل ضد سرقت

قفل از راه دور معوقه

تصال کوتاه دسته انژکتور

خطای ECU و منبع تغذیه غیر طبیعی و زمین

جریان داده های توصیه شده برای موتور

قطعات موتور علائم خرابی موتور کامیون چیست؟
قطعات موتور کامیون

با این همه گفتن، وقتی موتور روشن نمی شود، به چه جریان های داده ای می توانیم اشاره کنیم

  1. ولتاژ سیستم ولتاژ

بیش از حد زیاد یا خیلی کم سیستم منجر به شعله غیرعادی یا عدم استارت موتور، به خصوص شعله غیرعادی موتور با سرعت بالا می شودولتاژ سیستم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

  1. فشار ریل فشار
    واقعی ریل و فشار نامی ریل و اینکه آیا فشار ریل بالاتر از 200 بار است را بررسی کنیدفشار ریل خیلی زیاد استبرای سیستم بدون شیر فشار فشار، فشار ریل بسیار زیاد است که منجر به شکست فرود نیز می شود.
  2. همگام

سازی وضعیت همگام سازی چگونه است، آیا هماهنگ است یا نه، و آیا مطابق با قدرت شرایط انژکتور سوخت است.

  1. مقدار واقعی تزریق

این جریان داده برای تعیین اینکه آیا ECU انژکتور سوخت را روشن می کند یا خیر استفاده می شود.

  1. وضعیت کلید خنثی و سوئیچ کلاچ

برخی از این کلیدها غیرعادی هستند که منجر به عدم استارت و برخی دیگر منجر به تاخیر در استارت می شود.

  1. وضعیت

دنده روشن سوئیچ کلید استاین مشکل ممکن است باعث شود ECU روشن نشود یا انژکتور سوخت روشن نشود.

  1. کلید استارت کمکی و سوئیچ استاپ کمکی

به طور خاص، سوئیچ غیرعادی استاپ زیر خودرو باعث خاموش شدن غیرعادی موتور و حتی روشن نشدن خودرو می شود.

  1. سیگنال کنترل رله راه اندازی

قضاوت کنید که آیا ECU سیگنال استارت را دریافت می کند و به موتور اجازه راه اندازی می دهد یا خیر.

  1. دمای آب، دمای هوای ورودی، دمای روغن

قضاوت کنید که آیا دما برای شروع خیلی کم است یا دما خیلی بالا است و حفاظت از گرمای بیش از حد موتور به طور غیر عادی متوقف می شود.

  1. حالت پیش

گرم کردن مخصوصاً زمانی که دمای محیط کم است و شروع سرد دشوار است، باید به این موارد توجه کنیم.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با خرابی موتور کامیون آشنا نماییم.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش