4.5
(295)

با توجه به محوبیت بالای کراس اوور های کوچکی مثال دانگ فنگ ایران، بسیاری از شرکت ها در تلاش هستند که خودور هایی در این رده تولید کنند، در این بین شرکت سایپا از این رقابت بی نصیب نبوده است و موفق شده است خودرو برلیانس C3 کراس را مونتاژ نماید. با توجه به سوال های بسیاری که از این خودرو ایجاد می شود در این مقاله می خواهیم به صورت کامل به بررسی مزایا و معایب برلیانس کراس و معرفی امکانات و موتور آن بپردازیم، تا انتها همراه کیان باتری باشید.

برلیانس کراس نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو برلیانس کراس
نقد و بررسی برلیانس کراس

 نگاهی اجمالی

همزمان با رشد هایچ بک کراس ها در ایران، شرکت پارس خودرو با همکاری برلیانس قدم در این راه گذاشت که خودرو برلیانس کراس را تولید تماید. این خودرو یک نسخه ارتقا یافته از برلیانس H320  است که نسبت به نمونه های اولی در ظاهر آن از نظر ارتفاع و عرض تغیراتی ایجاد شده است. به طور مثال مجهز به ریل سقفی می باشد، دارای رکاب جانبی است، اسپویلر به آن اضافه شده است و از گیربکس و پیشرانه های جدید استفاده می کند.

در بازار ایران رقیب هایی که برای برلیانس کراس وجود دارد رنو ساندو استپ وی، دانگ فانگ کراس، لیفان، ام وی ام هستند.

با توجه به این برلیانس کراس یک خودرو کوچک شهری است بسیاری آن را در دسته خودرو های هاچ بک قرار می دهند، شباهت بین این خودرو با مدل H320 تا اندازه ای زیاد است که اگر آشنایی با این دو نداشته باشید در نگاه اول ممکن است آن ها را قاطی کنید.

در قیمت جلوی کراس از یک سپر حجیم همراه با مه شکن های بزرگ استفاده شده است که جذابیت بسیار بالایی برای خودرو ایجاد کرده است.

دانلود دفترچه راهنمای برلیانس

مشخصات فنی، پیشرانه و قوای فنی خودرو

مشخصات فنی 1 نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو برلیانس کراس
مشخصات فنی برلیانس کراس

این خودرو در کشور چین هم با پیشرانه 1.5 لیتری عرضه می شود که از 4 سیلندر و 16 سوپاپ تشکیل شده است، برلیانس کراس را شما می توانید در دو مدل دستی و اتومات خریداری کنید که هر یک از آن ها این توانایی را دارند که 103 اسب بخار و گشتاور 138 نیوتن متر را در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

با توجه به این موضوع که نهایت تلاش قدرت این خودرو 5800 دور بر دقیقه است و حداکثر گشتاوری که قدرت آن را دارد از دور موتور 4000 دور در دقیقه در اختباز راننده قرار می گیرد. با توجه به این توضیحات شما نمی توانید انتظار شتاب بالایی از این خودرو داشته باشید.

سرعت صفر تا صد در مدل های این خودرو که دارای جعبه دنده دستی می باشد 12.5 ثانیه، و در مدل های اتومات نزدیک به 13 ثانیه زمان نیاز است.

مشخصات فنی:

موتور4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور1654 سی سی
تنفس موتورتنفس طبیعی
انتقال نیرودیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت114 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور154 نیوتن متر در 3800 دور در دقیقه
جعبه دنده4 سرعته خودکار
شتاب 0 تا 100
حداکثر سرعت– کیلومتر در ساعت
وزن1240 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)4210 طول – 1790 عرض – 1512 ارتفاع
فاصله بین دو محور2580 میلیمتر

 

مطالعه مقاله راهنمای جعبه فیوز برلیانس پیشنهاد می شود!

طراحی داخلی برلیانس کراس

کابین 2 نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو برلیانس کراس
طراحی داخلی خودرو

هر چه قدر که از نظر ظاهری این خودرو رضایت بخش است، از نظر داخلی زمانی که وارد خودرو می شوید حس جالی نخواهید داشت، فضای داخلی این خودرو بسیار ساده و کسل کننده است، البته طراحان از یک قاب نقره ای در وسط خودرو استفاده کرده اند و سعی داشتند تا کمی فضا را دلچسب تر کنند اما خیلی موفق نشده اند!

اگر این خودرو را در کنار یک خودرو چینی که وارد ایران می شوید قرار دهید به راحتی متوجه این موضوع می شوید که فضای داخلی خودرو بی روح است. خودرو استاندارد و کارخانه ای از نمایشگر استفاده نکرده است و اگر شما تمایل به ان داشته باشید باید به صورتی سفارشی درخواست دهید، تنها یک نمایشگر باریک در آن قرار دارد که فقط درجه حرارت و موج رادیو را نشان می دهد و طبعا دوربین عقب با ماهواره ای ندارد.

اما در نسخه های جدید تر کراس آپشن های بیشتری قرار دارد و آن ها دارای یک نمایشگر 7 اینچی هستند.

برلیانس C3 کراس، در کلاس هاچ ‌بک ‌های سایز متوسط قرار می‌گیرد و فضای داخلی مناسبی ارائه می‌کند. در مقایسه با پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ (۲۰۶ پلاس)، راحتی ۴ سرنشین در ردیف جلو و عقب، رضایت‌ بخش است، هرچند افرادی با قد بالاتر از ۱۸۰ سانتی ‌متر، مسلما در ردیف دوم، فضای مناسب قسمت سر و زانو را تجربه نخواهند کرد.  صندوق عقب این خودرو، ۳۱۴ لیتر حجم مفید دارد که هر چند در مقایسه با ۲۰۶ هاچبک و صندوق ۲۴۵ لیتری آن، جادار تر است؛ مقابل L90 با فضای بار ۵۱۰ لیتر، برتری خاصی نخواهد داشت.

دانلود دفترچه راهنمای برلیانس کراس

طراحی ظاهری و بدنه

ظاهر 1 نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو برلیانس کراس
طراحی ظاهر خودرو

در خودرو برلیانس کراس شاهد افزایش ارتفاع 5 سانتی و استفاده از رینگ های اسپرت 16 اینجی هستیم که نمای زیبایی در خودرو ایجاد کرده اند و و نسبت به مدل های دیگر برلیانس مثل اچ 320 دارای نمای بهتری است.

علاوه بر آن در این خودرو از فلاپ های مشکی رنگ در قسمت حاشیه های گلگیر و باربند سقف استفاده شده است که سبب شده اند از نمای ظاهری در این خودرو کمبودی احساس نشود.

شرکت برلیانس سعی بر این داشت که با استفاده از قطعاتی مثل دفیوز یا اسپولیر در قسمت های پشت خودرو ظاهر متفاوتی برای کراس ایجاد کند، اما بسیاری بر این باورند که کم ترین میزان تغیرات مربوط به همین قسمت هاست!

یکی دیگر از نکات جالبی که در ظاهر این خودرو وجود دارد مربوط تفاوت رنگ سقف و بدنه های خودرو است، این امکان برای خریداران وجود دارد که یکی از سه رنگ مشکی، سفید و نقره ای را برای قسمت سقف خودرو انتخاب کنند.

ترکیب رنگ های جذابی که در این خودرو وجود دارد باعث محوبیت بالای آن شده است.

به صورت یک جمع بندی می توان گفت درست است که نمای ظاهری برلیانس کراس بسیار شبیه به اچ 320 است، اما با این حال نمی توان تغیرات مثبتی که در آن ایجاد شده است را نادیده گرفت، زیرا هر چه قدر هم این تغیرات کم یا کوچک باشند سبب می شوند خودرو زیبا تر و مدرن تر به نظر برسد.

امکانات رفاهی و آپشن ها

برلیانس C3 15 نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو برلیانس کراس
امکانات خودرو

برلیانس کراس نسخه کامل تر اچ 320 است، به طور مثال در این خودرو به جای استفاده از سیستم صوتی 2 بلندگو به سراغ مدل های 4 بلندگو و 2 توئیتر رفته اند. علاوه بر این موضوع از نظر آپشن های رفاهی خودرو برلیانس کراس با مدل اچ 320 اتومات دارای تفاوا خاصی نمی باشد.

امکانات برلیانس کراس:

ترمز و پایداریترمزهای جلو و عقب دیسکی – ABS – EBD
کیسه هواكيسه هواي جلو (راننده و سرنشين جلو)
سیستم صوتینویگیشن – 4 بلندگو – ورودی USB
دیگر تجهیزاترینگ 16 اینچی آلومینیومی – سانروف – سيستم ورود و استارت بدون كليد – غربيلك فرمان چرمي مجهز به دكمه تنظيم صدا – فرمان برقی – سنسور عقب – کروز کنترل

میزان مصرف سوخت:

مصرف سوخت داخل شهر9.6 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر6.4 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی7.6 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک55 لیتر
استاندارد آلایندگییورو 5
میزان تولید CO2– گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت

دانلود دفترچه راهنمای برلیانس V5

مزایا برلیانس کراس

داستن شتاب بهتر نسبت به سایر مدل های برلیانس

درست است که با توجه ساختار هایی که در این خودرو وجود دارد از وزن بیشتری نسبت به هم رده های خود برخوردار است، اما در عوض شتاب سریع تری نسبت به سایر آن ها دارد.

صفر تا صد این خودرو 12 ثانیه می باشد که با این که عدد زیادی است اما در مقابل دیگر اعضای این برند مناسب است.

استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه تایم

images نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو برلیانس کراس
مزایا برلیانس کراس

یکی از مزیت هایی که این در خودرو وجود دارد و سبب شده است استهلاک آن تا حد بسیازی زیادی کاهش پیدا کند مربوط به استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه تایم است.

این ویژگی سبب شده است تا هزینه های نگهداری از خودرو تا حد بسیار زیادی کاهش یابد و رانندگان بتوانند با صرف زمان کم تر در تعمیر گاه لذت بیشتری از رانندگی ببرند.

به همین دلیل است که میزان خرید و فروش برلیانس کراس افزایش یافته است و روز به روز محبوب تر می شود.

بازار دست دوم خوب

سومین مزایایی که وجود دارد مربوط به بازار این خودرو می باشد، یکی از نکاتی که شما همیشه باید در حین خرید خودرو به آن توجه کنید بازار خرید و فروش خودرو است، در مورد برلیانس کراس خیالتان راحت است که متقاضیان زیادی دارد و هر زمان که از خودرو خسته شدید و به هر دلیلی قصد فروش داشتید به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

همچنین توصیه میشود مقاله ” نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو تارا  ” را مطالعه نمایید

معایب و ضعف های برلیانس کراس

ایرادات مونتاژی

با توجه به این که برلیانس در زیر نظر شرکت های پارس خودرو و سایپا مونتاژ می شود نمی توان انتظار تغیرات قوی را داشت، به همین دلیل اکثر مدل های مونتاژ شده از برلیانس کراس که در بازار وجود دارند دارای ضعف هایی در درزگیر شیشه ها و در ها هستندو

کیفیت پایین متریال های داخل کابین

یکی از مشکلات های بسیاری که در مونتاژ های خودرو برلیانس ایجاد می شود مربوط به وسایل بی کیفتی است که در کابین خودرو قرار دارد، به طور مثال بسیاری از مالکین این خودرو از سر و صدا های زیادی که در کابین هنگام رانندگی احساس می شود شاکی هستند.

در این مین برلیانس کراس نسبت به هم رده های خود دارای کابین بی کیفیت تری می باشد که این موضوع کمی شما را در هنگام خرید دو دل میکند.

شباهت بسیار آن به مدل هاچ بک برلیانس

برلیانس نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو برلیانس کراس
معایب برلیانس کراس

همان طور که در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم برلیانس کراس بسیار شبیه به خودرو اچ 320 است، این موضوع باعث شده است تا بسیاری از خریداران از خرید این خودرو دو دل شوند، زیرا زمانی که شما قصد خرید یک خودرو را دارید انتظار دارید که هم برایتان جدید بشد و هم حس تازگی برایتان القا کند اما با خرید برلیانس کراس انگار همان هاچ بک را سوار شده اید.

تست شتاب برلیانس کراس

در ویدیو زیر نقد و بررسی این خودرو انجام شده است و شما متوجه می شوید که شتاب آن تا چه اندازه است.

ایمنی خودرو

با توجه به این که در برلیانس خودرو تجهیزات ایمنی بسیاری استفاده شده است، از این جهت برای خریداران رضایت بخش خواهد بود، از جمله تجهیزات ایمنی این خودرو می‌توان به ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD، سنسور دنده عقب، قفل مرکزی به همراه کنترل از راه دور، ایموبلایزر ECU، ایزوفیکس، میله فرمان جمع‌شونده، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو اشاره نمود.

تجربه رانندگی با برلیانس کراس

با این که این خودرو مجهز به سیستم استارت خودرو است، اما زمانی که وارد آن می شوید و بر صندلی راننده قرار میگیرید متوجه می شوید هیچ نوع دکمه ای در آن قرار ندارد که به کمک آن بتوانید خودرو را استارت بزنید، بلکه برای روشن کردن خودرو یک قطعه پلاستیکی در قسمت سوییچ قرار دارد که باید آن را همانند سوییچ بچرخانید تا خودرو روشن شود!

پس از روشن شدن خودرو گیربکس های به کار رفته در آن سبب می شوند تا پدال گاز عملکرد بهتری از خود نشان دهد، مکان قراری گیری ستون A و همچنین زاویه بسیار مناسب شیشه جلو باعث شده تا در هنگام رانندگی تسلط بسیار خوبی به محیط اطراف داشته باشید اما شیشه کوچک عقب تا حدودی مانع تسلط کافی به بخش پشتی خودرو شده است.

اما زمان رانندگی با این خودرو متوجه می شوید که نمی توانید به صورت هیجانی با آن کار کنید و دنده معکوس آن کمی اذیت کننده است.

اما در کل استفاده از آن جالب است و می توان گفت که ارزش خرید را دارد.

باتری برلیانس کراس

سخن آخر

این خودرو در رده محصولات هاچ بک چینی قرار دارد که توسط شرکت پارس خودرو مونتاژ می شود، همچنین جالب است بدانید این خودرو تنها در کشور ما وجود دارد و حتی در کشور خود برند نیز موجود نمی باشد، برلیانس کراس هم اکنون در بازار دست دوم کشور قرار داردو در نهایت با کمبود قطعات مواجه خواهد شد و از خط تولید خارج می شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش