4.4
(470)

خودور تارا، نام جدید ترین محصول ایران خودرو می باشد که در نیمه دوم سال 99 توسط این شرکت رونمایی شد، این خودرو دارای مزایا و معایب بسیاری است که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم، اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر از تارا هستید تا انتها همراه ما باشید.

تارا نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو تارا
نقد و بررسی خودرو تارا

بررسی اجمالی تارا

تارا یک خودرو از کلاس سدان در ابعاد C است که در زمان معرفی به بازار با حاشیه های بسیاری همراه بود، به نحوی می توان گفت تارا ننسخه پژو 301 می باشد، به این جهت که از نظر ایمنی، ابعاد، فضای کابین، پلتفرم و بسیاری از موارد دیگر شبیه به خودرو های پزو است. البته این موضوع از جهتی خوب است، زیرا چندین سال است که همان خودرو های قدیمی بر روی خط تولید هستند و تارا گزینه جدید و مدرنی می باشد.

از موارد دیگری که سبب شده است تارا بر سر زبان بیفتد بحث الکتریکی بودن آن است، امروزه در اکثر نقاط جهان تلاش بر این است که خودرو ها به سمت الکتریکی شدن پیش بروند و ایران خودرو با این کار قدم بزرگی برداشته است.

در تارا از پیشرانهTU5  پلاس استفاده شده است که در مقایسه با موتور های روز جهان اصلا قابل قیاس نیست، اما نسبت به TU5 معمولی دارای پیشرفت هایی است.

از نظر طراحی نیز می توانست عملکرد بهتری داشته باشد و نقاط ضعیفی در مونتاژ آن دیده می شود اما به هر حال بحث ظاهر یک موضوع سلیقه ای است که همیشه اختلاف نظر هایی در آن وجود دارد.

با تمام این مباحث می توان تارا را به عنوان قدم بزرگی در جهت پیشرفت عنوان کرد، زیرا پس از سال های بسیار ما شاهد محصول جدیدی در صنعت خودرو سازی هستیم که واقعا امید بخش است.

مشخصات فنی خودرو تارا

%name نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو تارا
مشخصات فنی تارا

خودرو تارا از نظر فنی به همان موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مجهز شده است، اما تفاوتی که در این خودرو وجود دارد این است که قدرت پیشرانه آن به 113 اسب بخار ارتقا یافته است، از نظر گشتاور نیز نهایت مقدار پیشرانهTU5  پلاس 144 نیوتن است.

شتاب صفر تا صد تارا مدل دستی حدود 11.5 ثانیه است و مدل اتوماتیک آن (هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است) حدود 12 تا 12.5 است. در نتیجه می توان این انتظار را داشت که تارا عملکرد فنی مناسبی از خود نشان دهد.

علاوه بر این موضوعات تارا برای مصارف خانوادگی هم گزینه مناسبی است.

همچنین این خودرو جدید ایران خودرو این امکان را دارد که تا 190 کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد، از نظر مصرف سوخت خودرو تارا در هر صد کیلومتر چیزی بین 7 تا 7.5 لیتر بنزین مصرف می کند.

ظرفیت باک سوخت تارا طبق اعلامیه شرکت 50 لیتر است که با توجه میزان مصرفی که دارد عدد قابل قبولی است.

مشخصات فنی:

موتور4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور1598 سی سی
تنفس موتورتنفس طبیعی
انتقال نیرودیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور144 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک
شتاب 0 تا 1009.5 ثانیه
حداکثر سرعت190 کیلومتر در ساعت
وزن1150 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)4505 طول – 1748 عرض – 1466 ارتفاع
فاصله بین دو محور2652 میلیمتر

طراحی داخلی تارا

کابین 1 نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو تارا
نمای داخلی تارا ایران خودرو

برخلاف این که از نظر ظاهر تارا تغیرات بسیاری داشته است اما در طراحی داخلی آن همه چیز شبیه به پژو 301 است، البته که نمی توان این موضوع را به عنوان یک ایراد بر روی خودرو قرار داد، فقط این انتظار می رفت که به همان اندازه که ظاهر بیرونی آن تغیر کرده است برای داخل آن هم از طراحی خاصی استفاده می شد.

ببا تمام این صحبت ها ویژگی های مثبتی هم در داخل کابین خودرو وجود دارد، با توجه به این که به صورت کامل کپی از محصولات پژو است بنابراین همه چیز بر سر جای خود هستند و با یک چیدمان اصولی مواجه هستیم.

متریال هایی که در داخل خودرو استفاده شده اند با توجه به کیفیتی که دارند راضی کننده هستند و اگر به مرور دچار افت کیفیت نشوند می توان گفت از نکات مثبت کابین خودرو هستند.

همچنین با توجه به فاصله محوری که در خودرو قرار دارد ( فاصله ی بین محور جلو و عقب 2652 میلی متر است) فضایی که برای سرنشینان وجود دارد بسیار مناسب است و تارا در رده خودرو های جادار و مناسب خانواده ها قرار دارد.

در مورد صندوق عقب هم مسئله خاصی وجود ندارد همانند سایر خودرو های سواری می باشد و فضای مناسبی را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

طراحی ظاهری تارا

ظاهر نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو تارا
طراحی ظاهری تارا

همیشه می گوییم که بحث ظاهر و زیبایی که موضوع سلیقه ای می باشد که هر کس نظر متفاوتی در مورد آن دارد، به همین جهت از این نظر نباید به صحبت های بقیه اکتفا کنید و بهترین کار این است که خودرو را از نزدیک ببینید و در مورد آن نتیجه گیری کنید. با این حال برخی از بررسی های کارشناسانه می تواند برای شما مفید باشد که ما در ادامه از این جهت بررسی می کنیم.

در مورد تارا با توجه به شباهت بسیاری که به خودرو پژو 301 دارد می توان گفت خود این خودرو هم ظاهر بسیار ساده ای دارد و در قالب یک ماشین اقتصادی با حداقل نیاز ها می باشد، به همین جهت نباید از تارا هم انتظار های سطح بالایی داشته باشید.

با این حال ایران خودرو تلاش کرده است با طراحی های جدید مقداری جذابیت به این خودرو اضافه کند، اما مسئله که وجود دارد ظاهرا در این میان این تلاش ها مسئله هماهنگی قطعات با یکدیگر را فراموش کرده است!

خودرو پژو 301 با تمام سادگی هایی که دارد اجزا آن با یکدیگر دارای هماهنگی می باشند و از هارمونی مرتبی در ساخت آن استفاده شده است.

اما اگر چراغ های عقب تارا را مشاهده کتید چندان جذاب به نظر نمی رسد، معمولا از این چراغ ها برای ماشین های عریض استفاده می شود و با توجه به ظاهر کم عرض تارا بهتر بود از ترکیب دیگری استفاده می شد.

البته برخی معتقد هستند استفاده از این چراغ ها خیلی هم بی فایده نمی باشد بلکه برای ماشین باز ها جذاب می باشد زیرا به یاد خودرو هایی مثل هیوندای آزرا یا میتسوبیشی گالانت می افتند.

تارا اولین خودرو وطنی می باشد که دارای چنین ظاهری می باشد و از این جهت حس تازه ای به مصرف کننده القا می شود. دماغه ماشین هم از حالت خشنی بهره برده که هرچند بی‌نقص نیست اما نسبت به حالت تکراری دنا، فرم متفاوتی ارائه میکند.

به صورت کلی می توان گفت تارا دارای ظاهر نسبتا خوبی است که در میان خودرو های میان قیمت خودش ارزش خرید را دارد و با توجه به ترکیبات جدیدی که در آن استفاده شده است در میان انبوهی از خودرو های قدیمی حس جدیدی برای شما ایجاد می شود.

امکانات و تجهیزات تارا

%name نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو تارا
سانروف تارا

همان طور که می دانید این خودرو قرار است در مدل ساده و اتومات روانه بازار شود، در این میان مدل اتوماتیک خودرو دارای امکانات بیشتری می باشد و آپشن های مدرن بهتری در آن قرار دارد.

در مورد امکانات تارا دنده ای می توان به این موارد اشاره کرد: کروز کنترل، سنسور فشار باد تایر، دماسنج، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، صندلی عقب تاشو، رینگ‌های ۱۵ اینچی فولادی، ایموبلایزر، سنسور دنده عقب، شیشه‌بالابرهای برقی، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار، مه شکن‌های جلو، چراغ خوشامدگویی، دیلایت، چراغ مشایعت، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا با چهار بلندگو، آنتن سقفی اکتیو، سیستم تهویه غیراتوماتیک با تنظیم برقی، فرمان برقی با کلیدهای کنترل، دو کیسه هوا سرنشینان جلو، سیستم ترمز ABS و  EBDبه همراه سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی.

در مورد مدل های اتوماتیک تارا تمامی این موارد وجود دارد همراه با اینکه از امکانات دیگری مثل: دوربین دید عقب، تنظیمات برقی برای صندلی های جلو، کیسه هوای جانبی برای جلو، آیینه های برقی با قابلیت تا شدن، رینگ های 16 اینچی، استفاده از روکش های صندلی چرم و پارچه ای، قرار دادن سسور نور و باران در خودرو، امکان ورود و استارت بدون سوییچ، نشانگر وضعیت دنده و … استفاده می کند.

بنابراین می توان گفت با خرید این خودرو از امکانات مناسبی بهره مند می شوید، با توجه به جدید بودن این خودرو برخی از آپشن هایی که در آن قرار دارد در سطح خودور های جدید جهان می باشد.

به صورت کلی امکانات تارا به این صورت است:

ترمز و پایداریترمزهای جلو و عقب ديسكی – ABS – HSA – ESC – EBA
کیسه هوا2عدد (راننده و سرنشين جلو)
سیستم صوتیسیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش 7 اینچی، پورت USB، بلوتوث، میرورینگ، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب
دیگر تجهیزاتفرمان برقی مجهز به كلیدهای كنترلی سیستم صوتی روی فرمان MFC، چراغهای LED جلو، چراغ روز، مه شکن های جلو وعقب، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترك خودرو، آینه های جانبی برقی، تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، شیشه عقب با گرمكن، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، كروز كنترل، ستون فرمان تلسكوپی(جمع شونده)، نمایشگر دمای محیط، بازكن قفل در صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودكار، سیستم كنترل بخار بنزین، ایزوفیكس، روكش پارچه ای، 6 حركته دستی (صندلی راننده)، 4 حركته دستی (صندلی سرنشین جلو)، صندلی های عقب تاشو

تفاوت تارا دستی با اتومات

در ویدیو زیر شما با تفاوت هایی که میان تارا دستی و اتومات وجود دارد آشنا می شوید.

مزایا تارا

با توجه به این موضوع که این خودرو در مرحله های اول تولید می باشد و هنور تجربه استفاده از آن چندان بالا نیست نمی توان در این مورد خیلی توضیح داد.

اگر شما تمامی مطالب را مطالعه کنید با توجه به نیاز خود متوجه می شوید چه مزایی در خودرو وجود دارد.

به طور کلی با توجه به صحبت های شرکت تولید کننده تارا دارای مزایای زیر می باشد:

  • ایمنی قابل قبول
  • برخورداری از امکانات و آپشن های مناسب
  • پشتوانه خدماتی برای تمامی افراد در سراسر کشور
  • فضای مناسب کابین خودرو

بررسی معایب تارا

به صورت کلی معایب تارا در دو دسته قرار می گیرند دسته اول در مورد طراحی آن می باشد و دسته دوم جنبه موتوری دارد.

از نظر نما شامل موارد زیر می شود:

جلو بندی و زیر خودرو

جلوبندی تارا نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو تارا
تصاویر جلوبندی خودرو تارا

فاصله کف خودرو تارا با زمین از عیب های این خودرو می باشد، استفاده از این نوع طراحی ها باعث می شود کیفیت فرمان پذیری خودرو کم تر شود و عبور از جاده های پر پیچ و خم سخت تر خواهد بود.

علاوه بر یکی دیگر از معایب آن نداشتن سینی یا زیر سینی برای حفظ موتور است، در صورتی که در خودرو سینی وجود داشت نوعی محافظ برای آن می باشد و سبب بالا رفتن عمر موتور و گیربکس آن می شود.

داخل کابین خودرو

شرکت ایران خودرو ادعا می کند که 90 دردصد قطعات ماشبن از تولیدات داخلی می باشد، با توجه به این که ما برای تولید بسیاری از محصولا ضعیف هستیم بنابراین وسایل استفاده شده در این خودرو با استاندارد های جهان فاصله بسیاری دارد، این موضوع یکی دیگر از عیب های تارا می باشد.

سیستم موتور و پیشرانه خودرو

برای خودرو تارا، پیشرانه جدید ایران‌خودرو به ‌نام EC5 در نظر گرفته‌شده است. پیشرانه EC5 شکل اصلاح ‌شده TU5 می ‌باشد که در ابتدا با نام TU5 پلاس توسط ایران‌ خودرو معرفی شد. سپس نام آن به EC5 تغییر کرد. این پیشرانه در حال حاضر، جزء پیشرانه‌های خوب در کشور ما به‌ شمار می ‌رود.

اما این احتمالات وجود دارد که پمپ روغن این پیشرانه ضعیف باشد، اما همچنان به صورت دقیق نمی توان گفت که این ایراد صد در صدی وجود دارد بلکه وابسته به کیفیت ساخت و وسایل استفاده شده می باشد.

عیب دیگری آن مربوط به فرسایش سریع یاتاقان های خودرو است، این موضوع به مرور زمان باعث می شود سر سیلندر های پیشرانه خراب شوند.

در آر با توجه به این که از قطعات چینی در ساخت گیربکس استفاده شده است این احتمال زیاد است که استهلاک بالا در آن رخ دهد.

مصرف سوخت تارا

تصاویر تارا نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو تارا
محاسن و معایب تارا

مصرف سوخت یکی از نکاتی می باشد که همه ما در زمان خرید خودرو به آن توجه می کنیم و برایمان مهم است خودرو خریداری شدمان مقدار مصرف سوخت پایینی داشته باشد، در این بین باید بگوییم که خودرو تارا از نظر میزان مصرف سوخت در دسته خودرو های کم مصرف قرار دارد و اگر بخواهیم آن را با خودرو دنا پلاس مقایسه کنیم در رانندگی های شهری مصرف سوخت بسیار پایین تری دارد.

خودرو دنا پلاس در هر 100 کیلومتر رانندگی در داخل شهر  7.9 لیتر بنزین مصرف می کند این در حالی است که میزان سوخت تارا 7.06 لیتر است.

هزینه استهلاک تارا

یکی دیگر از شاخص های مهمی که در زمان خرید خودرو دارای اهمیت است میزان هزینه های آن است، به صورت کلی هر چه قدر خودرو شما گران تر باشد یعنی از وسایل با کیفیت تری در آن استفاده شده است و به همین ترتیب در صورتی بروز مشکل هزینه های بیشتری باید برای آن پرداخت کنید.

به طور میانگین هزینه هایی که شما برای یک خودرو انجام می دهید مربوط به بیمه، تعویض لنت های عقب و جلو، تعویض شمع خودرو و تسمه تایم است. هر یک از این موارد دارای هزینه های متغیری هستند که با توجه به نوسان هایی که وجود دارد نمی توان قیمت مشخصی را بیان کرد.

بهترین کار این است که در زمان خرید خودرو در مورد قیمت این وسایل تحقیق کنید تا با اطلاعات بیشتری پیش بروید.

رنگ بندی تارا

رنگ بندی نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو تارا
تارا محصول جدید ایران خودرو

یکی دیگر از مواردی که قابل بحث است محدود بودن رنگ بندی تارا است، در حال حاضر این امکان وجود ندارد که از رنگ سفارشی در ساخت خودرو استفاده شود و رنگ های قابل عرضه آن خاکستری، مشکی، نقره ای، آبی رویال و آی کبود است. این که از سفید استفاده نشده است واقعا تعجب بر انگیز می باشد و جای آن در میان این رنگ ها خالیست!

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با خودرو تارا آشنا نماییم، اگر مسئله ای را ما فراموش کرده ایم بیان کنیم خوشحال می شویم در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
ضیا
ضیا
2 سال پیش

ثبت نام کردم
امیدوارم انچه را تعریف کردید درست باشد وبه نام ما در بیاد.
دلال نیستم وبرای دخترم وخانواده میخوام.

آخرین ویرایش 2 سال پیش توسط ضیا
کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ضیا
2 سال پیش

با سلام
تشکر از اعتماد و همراهی شما

مشاوره رایگان و ثبت سفارش