4.6
(351)

آشنایی با جعبه فیوز برلیانس یکی از واجبات دارندگان این خودرو است. چرا که گاهی یکی از سیستم های الکتریکی خودرو کار نمی کند مانند بوق، برف پاکن، چراغ های ماشین، برق پشت صفحه آمپر، ضبط ماشین و گاهی هم برق کلی ماشین قطع می شود؛ به عنوان یک راننده حرفه ای بد نیست که بدانید دلیل این اتفاقات چیست و چگونه می توانید آن را بدون صرف هزینه های زیاد درست کنید.

برای همین در این مقاله کیان باتری قصد داریم درباره این جعبه فیوز، به وظیفه هر فیوز و نحوه عملکرد آن بپردازیم تا بتوانید با تمامی مشخصات این بخش آشنا شوید و مشکل پیش آمده را خودتان به خوبی حل کنید. اگر مالک برلیانس هستید یا تصمیم به خرید برلیانس را دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و اگر در این زمینه سوالی دارید از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

فیوز چیست؟

فیوز پراید 1 راهنمای جعبه فیوز برلیانس
فیوز برلیانس چیست

در ابتدا باید بدانیم فیوز چیست؟ فیوز قطعه‌ای الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ به‌ کار می‌رود. زمانی‌که مدار تحت جریان بار بالا و غیرطبیعی (اضافه‌جریان بیش از مقدار نوشته شده روی فیوز) قرار بگیرد، فیوز با قطع جریان برق، مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند، می‌شود.

در خودرو نیز بسته به مدل و سازنده آن، سیستم‌های الکتریکی زیادی وجود دارد و باید در مقابل‎‌ جریان‌های بیشتر از مقادیر نام‌برده محافظت شوند که این حفاظت نیز برعهده فیوز است. برای پیدا کردن فیوز مورد نظرتان می‌توانید از نقشه فیوز که در دفترچه راهنما وجود دارد، استفاده کنید.

درصورتی که هر کدام از تجهیزات برقی خودرو از کار افتاده باشد، این امکان وجود دارد که فیوز مربوطه سوخته باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تعداد فیوزها در خودروها متفاوت هستند و در هر خودرو 10 تا 100 فیوز وجود دارد؛ این تعداد در خودروهای سبک بین 10 تا 30 عدد و در خودروهای سنگین بیشتر است. در ادامه مقاله جعبه فیوز برلیانس به علت سوختن فیوزها خواهیم پرداخت.

جعبه فیوز چیست؟

3 9 راهنمای جعبه فیوز برلیانس
جعبه فیوز خودرو برلیانس

هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده می‌شوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شده‌اند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند.

چنانچه خطایی در یکی از مدارهای خودرو رخ دهد؛ صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل کرده و همانطور که در بندهای فوق ذکر شد، خودرو برلیانس دارای تجهیزات الکتریکی متنوعی بوده و هر کدام از آن‌ها نیز دارای جریان مخصوص خود هستند. تصویر زیر نمایی از جعبه فیوز برلیانس را نشان می‌دهد.

همه فیوزهای برلیانس در فرآیند شکستن مدار، به‌اصطلاح خود را نابود می‌کنند. این کار، از طریق یک قطعه فلز انجام می‌شود که در یک نقطه خاص در دمای مشخص ذوب می‌شود. نوع فیوزها در داخل‌جعبه، بسته به نوع رنگ و مقدار آمپراژ (شدت جریان عبوری) که روی‌ آن‌ها نوشته شده ‌است، تعیین می‌شوند.

این فیوزها هم‌چنین دارای بدنه پلاستیکی و دو پایه فلزی (تیغه) برای قرارگرفتن در داخل سوکت موردنظر هستند. جعبه فیوز برلیانس در سمت راننده و در زیر داشبورد قرار دارد و برای بازکردن آن، باید در جعبه را به سمت خود بکشید.

جعبه فیوز برلیانس در کجا قرار دارد؟

77 768x283 1 راهنمای جعبه فیوز برلیانس

خودروها با توجه به طراحی تجهیزات الکترونیکی تعبیه شده در آن‌ها دارای یک یا دو جعبه‌فیوز هستند و محل قرارگیری آن‌ها نیز متفاوت است. محل قرارگیری خودروهایی که دارای یک جعبه‌فیوز هستند در زیر داشبورد، نزدیک به زانوی راننده می‌باشد. اما خودروهای جدید از دو جعبه‌فیوز پشتیبانی می‌کنند. محل قرارگیری جعبه فیوزها، یکی در داشبورد و دیگری در کنار موتور خودرو است. معمولاً جعبه فیوز داشبورد در برلیانس H220 موارد ذیل را پشتیبانی می‌کند:

  • برف پاک‌کن‌ها
  • قفل مرکزی
  • صندلی‌های برقی
  • آینه‌های جانبی برقی
  • بوق خودرو
  • کیلومتر شمار
  • فلاشر و چراغ‌ها
  • شیشه بالابر خودرو
  • فندک
  • سیستم صوتی

4 71 راهنمای جعبه فیوز برلیانس

همچنین جعبه‌فیوز موتور در برلیانس H220 معمولاً از موارد ذیل پشتیبانی می‌کند:

  • فن رادیاتور
  • پمپ بنزین
  • کامپیوتر خودرو یا ECU
  • سیستم ترمز
  • سنسورهای الکتریکی

باتری برلیانس H230

راهنمای رنگ فیوزهای برلیانس

علاوه بر اینکه عدد ثبت شده روی فیوزها مقدار جریان قابل تحمل فیوزها را نشان میدهد رنگ فیوزها طبق جدولی که در ادامه خواهد آمد نشان دهنده نرخ جریان و قابل تحمل فیوزها نیز است.

همینطور که در جدول رنگ بندی با آمپرهای فوق مشاهده میکنید رنگ فیوزها نشان دهنده جریان قابل تحمل این فیوزها می باشد.

%name راهنمای جعبه فیوز برلیانس
راهنمای رنگ فیوز های برلیانس

جعبه فیوز زیر فرمان برلیانس

1 راهنمای جعبه فیوز برلیانس 2 راهنمای جعبه فیوز برلیانس 3 راهنمای جعبه فیوز برلیانس 4 راهنمای جعبه فیوز برلیانس 5 راهنمای جعبه فیوز برلیانس

جعبه فیوز برلیانس H230 داخل موتور

مشخصات فیوزهایی که در جعبه فیوز محفظه موتور (در سمت راست موتور) قرار دارند به‌صورت زیر است:

6 راهنمای جعبه فیوز برلیانس 7 راهنمای جعبه فیوز برلیانس 8 راهنمای جعبه فیوز برلیانس

انواع فیوز در برلیانس

پس از آشنایی کلی با وظیفه ذاتی فیوز و انواع آن نوبت به بررسی انواع فیوز در برلیانس می‌رسد. در خودرو برلیانس که به عنوان اولین خودرو ملی شناخته می‌شود، ۴ نوع فیوز به کاررفته است.

این فیوزها بر اساس رنگ و ظرفیت به کاررفته در جعبه فیوز برلیانس تقسیم‌بندی می‌شوند. مهم‌ترین فیوزهای به کاررفته در خودرو برلیانس عبارتنداز:

  • فیوز MAXI

همانطور که از نام این فیوز می‌توان حدس‌زد، این فیوزها از نظر اندازه حجیم‌ترین محسوب‌شده و تحت شرایط با آمپراژ بالا استفاده می‌شوند. تعداد آن در خودروهای مختلف متفاوت است و ممکن است در یک خودرو از دو فیوز MAXI نیز استفاده‌شود.

  • فیوز ATC / ATO

برای اولین بار و در دهه ۷۰ میلادی بود که دنیای خودروسازی شاهد به ثبت رسیدن اختراع فیوز مذکور توسط شرکت آمریکایی Littelfuse بود. با این وجود اما حدودا یک دهه بعد یعنی از ۱۹۸۰ میلادی بود که استفاده از این فیوزها در خودروها رایج گشت.

  • فیوز MINI

این فیوزها از نظر اندازه پس از دو فیوز قبل قرارمی‌گیرند. زمانی که جعبه فیوز خودرو با محدودیت روبرو می‌شود، باید روی به استفاده از فیوز Mini آورد. از نظر عمکلرد اما قضیه فرق می‌کند و این فیوز برای کنترل و پوشش آمپراژ مشابه فیوز ATC به کارمی‌رود.

  • فیوز MICRO

این نوع فیوزها از نظر اندازه رده آخر را به خود اختصاص‌داده و همچنین برای پوشش کمترین آمپراژ استفاده می‌شود.

باتری برلیانس کراس

آموزش تعویض فیوز برلیانس

در این بخش از مقاله جعبه فیوز برلیانس، به نحوه تعویض فیوز سوخته می‌پردازیم. لازم نیست یک فیوز را از جای خود بیرون بکشید تا ببینید وضعیت آن به چه صورت است. خاموش‌شدن بخش‌های مختلف خودرو، می‌تواند نشان‌دهنده خرابی فیوز باشد، اما برای داشتن اطمینان بیشتر، می‌توان از مولتی‌متر یا چراغ آزمایش استفاده کرد.

فیوزها که در جعبه فیوز برلیانس تعبیه شده‌اند، در اثر اضافه‌ جریان عمل کرده و در اصطلاح می‌سوزند؛ لذا باید تعویض شوند. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته یا سالم بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد، این موضوع با چشم قابل رویت است؛ در غیر این‌ صورت باید به سراغ آوومتر یا مالتی‌متر رفت.

برای این کار می‌توانید از تست بوق مالتی‌متر یا چراغ تست استفاده کنید. جهت تست، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز وصل کنید. اگر چراغ تست روشن شد یا صدای بوق شنیدید، یعنی اتصال برقرار و فیوز سالم است؛ در غیر این صورت فیوز دچار مشکل شده‌است و باید تعویض شود. اما باید احتیاط کنید. ابتدا مطمئن شوید که خودرو را خاموش کرده‌اید؛ سپس با دست، اقدام به درآوردن فیوز معیوب و جایگزینی فیوز سالم کنید.

نکته: ممکن است در برخی از مدل‌های برلیانس، بعضی از فیوزها استفاده‌ای نداشته باشند. این به‌معنای وجود نقص در سیستم الکتریکی جعبه فیوز نیست.

نکته: در زمان جایگزین‌کردن فیوز، حتماً باید آمپر فیوز جدید با آمپر فیوز معیوب یکی باشد. بیشتربودن آمپر، ممکن است باعث داغ شدن مدار الکتریکی و درنتیجه، آتش‌سوزی شود.

بیشتر بدانید: تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟

نکات مهم در تعویض فیوز ها

ویدئوی زیر نحوه چک کردن فیوز برلیانس را نشان می دهد! آن را تماشا کنید

به هنگام تعویض فیوزهای معیوب به نکات زیر توجه نمایید:

  • خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش نمایید.
  • جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است استفاده نمایید.
  • فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در دراز مدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
  • جریان نامی فیوزها بر روی آن نوشته شده است لذا به هیچ وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده ننمایید.
  • همواره فیوز یدک به همراه داشته باشید.
  • پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف نمایید چرا که در غیر اینصورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
  • از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل نمایید.

آیا می‌توان به جای فیوز از سیم استفاده نمود؟

استفاده از سیم به جای فیوز راهنمای جعبه فیوز برلیانس

در این بخش از مقاله راهنمای جعبه فیوز برلیانس، به یکی از پرتکرارترین سوالات شما عزیزان پرداخته‌ایم. استفاده از سیم به جای فیوز که گاهی توسط برخی مکانیک‌ها یا خود رانندگان انجام می‌گیرد، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ چراکه شما عملاً عنصر حفاظتی مدار را حذف کرده‌اید و با بروز هرگونه ایراد در مدار مربوطه، احتمال آسیب‌دیدگی تجهیز اصلی وجود دارد.

به‌عنوان مثال، فرض کنید فیوز مربوط به سیستم صوتی سوخته است و شما آن را با سیم جایگزین کرده‌اید. اگر اتصالی در مدار رخ دهد و سیستم صوتی خراب شود، هزینه تعویض یا تعمیر سیستم صوتی قابل قیاس با هزینه تعویض فیوز نخواهد بود.

آشنایی با تجهیزات الکتریکی در برلیانس

تا این قسمت جعبه فیوز برلیانس مورد بررسی کامل قرار گرفت. تجهیزات الکتریکی این خودرو شامل موارد ذیل است:

  • برف‌ پاک‌کن‌ها
  • فن رادیاتور
  • پمپ بنزین
  • کیلومترشمار
  • فندک
  • قفل مرکزی
  • واحد کنترل خودرو(ECU)
  • فلاشر
  • ترمز
  • چراغ‌ها
  • سیستم صوتی
  • بالابر شیشه
  • و…

چنانچه به هر دلیلی خطایی در مدارات الکتریکی این قطعات رخ دهد و باعث عبور جریان از مقدار اسمی شود، فیوزهای مربوطه عمل می‌کنند و سلامت مدار تضمین می‌شود.

حرف آخر

تعویض فیوز برلیانس H220 معمولاً ضروری نیست. مگر اینکه خودرو دچار آسیب شدید یا مشکلات الکتریکی شده باشد. به هر حال شما باید به خوبی مکان جعبه‌فیوز و عملکرد این بخش از خودروی خود را بشناسید. مهم است بدانید که فیوزها اصولاً چه کارهایی را انجام می‌دهند و هر کدام مربوط به چه بخشی از سیستم الکترونیکی خودرو هستند.

اگر در وقت و هزینه خود قصد صرفه‌جویی دارید، بهترین راه برای شناخت نوع دقیق فیوز باز کردن جعبه‌فیوز و مشاهده آن است. به این نکته دقت کنید که در صورت بروز مشکل اتصالات، فیوزها را دستکاری و قطع و وصل نکنید و برای رفع ایراد در این قسمت‌ها از افراد متخصص کمک بگیرید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
احمدمحمدی
احمدمحمدی
8 ماه پیش

سلام،ممنون از راهنمایی شما،واقعا به کارم اومد

مشاوره رایگان و ثبت سفارش