3.9
(165)

آشنایی با جعبه فیوز تندر 90 یکی از واجبات دارندگان این خودرو است. چرا که گاهی یکی از سیستم های الکتریکی خودرو کار نمی کند مانند بوق، برف پاکن، چراغ های ماشین، برق پشت صفحه آمپر، ضبط ماشین و گاهی هم برق کلی ماشین قطع می شود؛ به عنوان یک راننده حرفه ای بد نیست که بدانید دلیل این اتفاقات چیست و چگونه می توانید آن را بدون صرف هزینه های زیاد درست کنید.

برای همین در این مقاله کیان باتری قصد داریم درباره این جعبه فیوز، به وظیفه هر فیوز و نحوه عملکرد آن بپردازیم تا بتوانید با تمامی مشخصات این بخش آشنا شوید و مشکل پیش آمده را خودتان به خوبی حل کنید. اگر مالک تندر 90 هستید یا تصمیم به خرید تندر 90 را دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و اگر در این زمینه سوالی دارید از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

فیوز چیست؟

فیوز پراید 1 راهنمای جامع جعبه فیوز تندر 90
فیوز تندر 90 چیست

در ابتدا باید بدانیم فیوز چیست؟ فیوز قطعه‌ای الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ به‌ کار می‌رود. زمانی‌که مدار تحت جریان بار بالا و غیرطبیعی (اضافه‌جریان بیش از مقدار نوشته شده روی فیوز) قرار بگیرد، فیوز با قطع جریان برق، مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند، می‌شود.

در خودرو نیز بسته به مدل و سازنده آن، سیستم‌های الکتریکی زیادی وجود دارد و باید در مقابل‎‌ جریان‌های بیشتر از مقادیر نام‌برده محافظت شوند که این حفاظت نیز برعهده فیوز است. برای پیدا کردن فیوز مورد نظرتان می‌توانید از نقشه فیوز که در دفترچه راهنما وجود دارد، استفاده کنید.

درصورتی که هر کدام از تجهیزات برقی خودرو از کار افتاده باشد، این امکان وجود دارد که فیوز مربوطه سوخته باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تعداد فیوزها در خودروها متفاوت هستند و در هر خودرو 10 تا 100 فیوز وجود دارد؛ این تعداد در خودروهای سبک بین 10 تا 30 عدد و در خودروهای سنگین بیشتر است. در ادامه مقاله جعبه فیوز تندر 90 به علت سوختن فیوزها خواهیم پرداخت.

جعبه فیوز چیست؟

tondar 90 fuse box 1 راهنمای جامع جعبه فیوز تندر 90
جعبه فیوز تندر 90

هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده می‌شوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شده‌اند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند.

چنانچه خطایی در یکی از مدارهای خودرو رخ دهد؛ صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل کرده و همانطور که در بندهای فوق ذکر شد، خودرو تندر 90 دارای تجهیزات الکتریکی متنوعی بوده و هر کدام از آن‌ها نیز دارای جریان مخصوص خود هستند. تصویر زیر نمایی از جعبه فیوز تندر 90 را نشان می‌دهد.

همه فیوزهای تندر 90 در فرآیند شکستن مدار، به‌اصطلاح خود را نابود می‌کنند. این کار، از طریق یک قطعه فلز انجام می‌شود که در یک نقطه خاص در دمای مشخص ذوب می‌شود. نوع فیوزها در داخل‌جعبه، بسته به نوع رنگ و مقدار آمپراژ (شدت جریان عبوری) که روی‌ آن‌ها نوشته شده ‌است، تعیین می‌شوند.

این فیوزها هم‌چنین دارای بدنه پلاستیکی و دو پایه فلزی (تیغه) برای قرارگرفتن در داخل سوکت موردنظر هستند. جعبه فیوز تندر 90 در سمت راننده و در زیر داشبورد قرار دارد و برای بازکردن آن، باید در جعبه را به سمت خود بکشید.

جعبه فیوز تندر 90 در کجا قرار دارد؟

77 768x283 1 راهنمای جامع جعبه فیوز تندر 90

حال به بررسی جعبه فیوز و فیوزهای تندر 90 خواهیم پرداخت. تندر 90 دارای دو جعبه فیوز است که یکی زیر کاپوت و کنار موتور تعبیه شده‎است. جعبه فیوز دوم تندر 90 در داخل اتاق و در سمت چپ غربیلک فرمان قرار دارد.

نقشه جعبه فیوز تندر 90 به صورت تصویری تهیه شده و شماره فیوزها در نقشه قید نشده است. داخل در جعبه فیوز نقشه‌ای دقیقاً مطابق محل نصب فیوزها درج شده‌است و هر فیوز به وسیله آیکون قسمت مربوط به خود قابل شناسایی است.

tondar 90 fuse box map راهنمای جامع جعبه فیوز تندر 90
نقشه جعبه فیوز خودروی ال 90

راهنمای جعبه فیوز تندر 90

راهنمای جعبه فیوز ال ۹۰ که در پشت درب جعبه، درج شده است، به صورت تصویری بوده و برای هیچ فیوزی، همچون جعبه فیوز سمند یا پژو و پراید شماره خاصی قید نشده است. تنها در این بخش به کشیدن تصویر مرتبط با وظیفه فیوز بسنده شده است و شما می توانید با استفاده از این تصاویر، چگونگی جای گیری فیوزهای خودرو خود را مشاهده نمایید.

هنگامی که درب جعبه فیوز تندر ۹۰ را باز می کنیم، با دو نوع فیوز مختلف مواجه خواهیم شد که از لحاظ اندازه با یکدیگر متفاوت می باشند. در ردیف بالا، محل قرار گیری ۴ فیوز کوچک، ردیف دوم ۷ فیوز، ردیف سوم و چهارم هر کدام ۸ فیوز و در ردیف های ۵، ۶، ۷ و ۸ هر کدام محل ۳ فیوز بزرگ به صورت افقی قرار دارد.

هنگامی که درب جعبه فیوز ال ۹۰ را باز می کنیم، در پشت درب، علاوه بر مشاهده نقشه فیوزهای موجود در خودرو، یک سری فیوزهای کوچک و بزرگ نیز مشاهده خواهیم نمود که به عنوان فیوز یدکی در آنجا قرار گرفته اند تا در صورت بروز مشکل برای فیوزهای اصلی، از آنها بتوان جایگزین نمود. نقشه و چگونگی قرار گیری فیوزهای ال ۹۰ در تصویر و جدول زیر آورده شده است که با یک دیگر مشاهده می کنیم.

باتری تندر 90

راهنمای رنگ فیوزهای تندر 90

علاوه بر اینکه عدد ثبت شده روی فیوزها مقدار جریان قابل تحمل فیوزها را نشان میدهد رنگ فیوزها طبق جدولی که در ادامه خواهد آمد نشان دهنده نرخ جریان و قابل تحمل فیوزها نیز است.

همینطور که در جدول رنگ بندی با آمپرهای فوق مشاهده میکنید رنگ فیوزها نشان دهنده جریان قابل تحمل این فیوزها می باشد.

%name راهنمای جامع جعبه فیوز تندر 90
راهنمای رنگ فیوز های تندر 90

جدول راهنمای فیوزهای تندر L90

شماره فیوزآمپرتوضیح
F1۲۰ آمپربرف پاک کن جلو
F2۵ آمپرنشانگر سیستم انژکتور
F3۱۰ آمپرچراغ ترمز
F4۱۰ آمپرسیستم ضد سرقت
F5۵ آمپرجعبه دنده اتوماتیک
F6استفاده نشده
F7یدک کشی (کاروان ، …)
F8استفاده نشده
F9۱۰ آمپرچراغ نور پایین چپ
F10۱۱ آمپرچراغ نور پایین راست
F11۱۲ آمپرچراغ نور بالا چپ
F12۱۳ آمپرچراغ نور بالا راست
F13۳۰ آمپرشیشه بالابرهای برقی عقب
F14۳۱ آمپرشیشه بالابرهای برقی جلو
F15۱۰ آمپرسیستم ترمز ABS
F16۱۵ آمپرسوئیچ گرم کننده صندلی راننده
F17۱۶ آمپربوق
F18۱۰ آمپرچراغ کوچک چپ
F19۱۱ آمپرچراغ کوچک راست
F20۷٫۵ آمپرچراغ های مه شکن عقب
F21۵ آمپریغ زدایی آینه هی جانبی
F22استفاده نشده
F23۱۵ آمپرتجهیزات هشدار دهنده
F24۵ آمپرفرمان هیدرولیک
F25۶ آمپرسوخت گاز (CNG)
F26۵ آمپرکیسه هوا
F27۲۰ آمپرچراغ دنده عقب و شیشه شوی عقب
F28۱۵ آمپرچراغ های داخل محفظه سرنشین
F29۱۵ آمپرواحد کنترل محفظه سرنشین
F30۲۰ آمپرقفل مرکزی (درب‌ها، صندوق عقب، …)
F31۱۵ آمپرچراغهای مه شکن جلو
F32۳۰ آمپریخ زدایی شیشه عقب
F33استفاده نشده
F34استفاده نشده
F35استفاده نشده
F36۳۰ آمپربخاری
F37۵ آمپرآینه برقی
F38۱۵ آمپرسیستم صوتی
F39۱۰ آمپرتهویه مطبوع (کولر)

انواع فیوز در تندر 90

پس از آشنایی کلی با وظیفه ذاتی فیوز و انواع آن نوبت به بررسی انواع فیوز در تندر 90 می‌رسد. در خودرو تندر 90 که به عنوان اولین خودرو ملی شناخته می‌شود، ۴ نوع فیوز به کاررفته است.

این فیوزها بر اساس رنگ و ظرفیت به کاررفته در جعبه فیوز تندر 90 تقسیم‌بندی می‌شوند. مهم‌ترین فیوزهای به کاررفته در خودرو تندر 90 عبارتنداز:

  • فیوز MAXI

همانطور که از نام این فیوز می‌توان حدس‌زد، این فیوزها از نظر اندازه حجیم‌ترین محسوب‌شده و تحت شرایط با آمپراژ بالا استفاده می‌شوند. تعداد آن در خودروهای مختلف متفاوت است و ممکن است در یک خودرو از دو فیوز MAXI نیز استفاده‌شود.

  • فیوز ATC / ATO

برای اولین بار و در دهه ۷۰ میلادی بود که دنیای خودروسازی شاهد به ثبت رسیدن اختراع فیوز مذکور توسط شرکت آمریکایی Littelfuse بود. با این وجود اما حدودا یک دهه بعد یعنی از ۱۹۸۰ میلادی بود که استفاده از این فیوزها در خودروها رایج گشت.

  • فیوز MINI

این فیوزها از نظر اندازه پس از دو فیوز قبل قرارمی‌گیرند. زمانی که جعبه فیوز خودرو با محدودیت روبرو می‌شود، باید روی به استفاده از فیوز Mini آورد. از نظر عمکلرد اما قضیه فرق می‌کند و این فیوز برای کنترل و پوشش آمپراژ مشابه فیوز ATC به کارمی‌رود.

  • فیوز MICRO

این نوع فیوزها از نظر اندازه رده آخر را به خود اختصاص‌داده و همچنین برای پوشش کمترین آمپراژ استفاده می‌شود.

آموزش تعویض فیوز تندر 90

در این بخش از مقاله جعبه فیوز تندر 90، به نحوه تعویض فیوز سوخته می‌پردازیم. لازم نیست یک فیوز را از جای خود بیرون بکشید تا ببینید وضعیت آن به چه صورت است. خاموش‌شدن بخش‌های مختلف خودرو، می‌تواند نشان‌دهنده خرابی فیوز باشد، اما برای داشتن اطمینان بیشتر، می‌توان از مولتی‌متر یا چراغ آزمایش استفاده کرد.

فیوزها که در جعبه فیوز تندر 90 تعبیه شده‌اند، در اثر اضافه‌ جریان عمل کرده و در اصطلاح می‌سوزند؛ لذا باید تعویض شوند. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته یا سالم بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد، این موضوع با چشم قابل رویت است؛ در غیر این‌ صورت باید به سراغ آوومتر یا مالتی‌متر رفت.

برای این کار می‌توانید از تست بوق مالتی‌متر یا چراغ تست استفاده کنید. جهت تست، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز وصل کنید. اگر چراغ تست روشن شد یا صدای بوق شنیدید، یعنی اتصال برقرار و فیوز سالم است؛ در غیر این صورت فیوز دچار مشکل شده‌است و باید تعویض شود. اما باید احتیاط کنید. ابتدا مطمئن شوید که خودرو را خاموش کرده‌اید؛ سپس با دست، اقدام به درآوردن فیوز معیوب و جایگزینی فیوز سالم کنید.

نکته: ممکن است در برخی از مدل‌های تندر 90، بعضی از فیوزها استفاده‌ای نداشته باشند. این به‌معنای وجود نقص در سیستم الکتریکی جعبه فیوز نیست.

نکته: در زمان جایگزین‌کردن فیوز، حتماً باید آمپر فیوز جدید با آمپر فیوز معیوب یکی باشد. بیشتربودن آمپر، ممکن است باعث داغ شدن مدار الکتریکی و درنتیجه، آتش‌سوزی شود.

بیشتر بدانید: تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟

نکات مهم در تعویض فیوز ها

ویدئوی زیر نحوه چک کردن فیوز تندر 90 را نشان می دهد! آن را تماشا کنید

به هنگام تعویض فیوزهای معیوب به نکات زیر توجه نمایید:

  • خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش نمایید.
  • جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است استفاده نمایید.
  • فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در دراز مدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
  • جریان نامی فیوزها بر روی آن نوشته شده است لذا به هیچ وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده ننمایید.
  • همواره فیوز یدک به همراه داشته باشید.
  • پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف نمایید چرا که در غیر اینصورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
  • از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل نمایید.

آیا می‌توان به جای فیوز از سیم استفاده نمود؟

استفاده از سیم به جای فیوز راهنمای جامع جعبه فیوز تندر 90

در این بخش از مقاله راهنمای جعبه فیوز تندر 90، به یکی از پرتکرارترین سوالات شما عزیزان پرداخته‌ایم. استفاده از سیم به جای فیوز که گاهی توسط برخی مکانیک‌ها یا خود رانندگان انجام می‌گیرد، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ چراکه شما عملاً عنصر حفاظتی مدار را حذف کرده‌اید و با بروز هرگونه ایراد در مدار مربوطه، احتمال آسیب‌دیدگی تجهیز اصلی وجود دارد.

به‌عنوان مثال، فرض کنید فیوز مربوط به سیستم صوتی سوخته است و شما آن را با سیم جایگزین کرده‌اید. اگر اتصالی در مدار رخ دهد و سیستم صوتی خراب شود، هزینه تعویض یا تعمیر سیستم صوتی قابل قیاس با هزینه تعویض فیوز نخواهد بود.

آشنایی با تجهیزات الکتریکی در تندر 90

تا این قسمت جعبه فیوز تندر 90 مورد بررسی کامل قرار گرفت. تجهیزات الکتریکی این خودرو شامل موارد ذیل است:

  • برف‌ پاک‌کن‌ها
  • فن رادیاتور
  • پمپ بنزین
  • کیلومترشمار
  • فندک
  • قفل مرکزی
  • واحد کنترل خودرو(ECU)
  • فلاشر
  • ترمز
  • چراغ‌ها
  • سیستم صوتی
  • بالابر شیشه
  • و…

چنانچه به هر دلیلی خطایی در مدارات الکتریکی این قطعات رخ دهد و باعث عبور جریان از مقدار اسمی شود، فیوزهای مربوطه عمل می‌کنند و سلامت مدار تضمین می‌شود.

حرف آخر

تعویض فیوز تندر 90 معمولاً ضروری نیست. مگر اینکه خودرو دچار آسیب شدید یا مشکلات الکتریکی شده باشد. به هر حال شما باید به خوبی مکان جعبه‌فیوز و عملکرد این بخش از خودروی خود را بشناسید. مهم است بدانید که فیوزها اصولاً چه کارهایی را انجام می‌دهند و هر کدام مربوط به چه بخشی از سیستم الکترونیکی خودرو هستند.

اگر در وقت و هزینه خود قصد صرفه‌جویی دارید، بهترین راه برای شناخت نوع دقیق فیوز باز کردن جعبه‌فیوز و مشاهده آن است. به این نکته دقت کنید که در صورت بروز مشکل اتصالات، فیوزها را دستکاری و قطع و وصل نکنید و برای رفع ایراد در این قسمت‌ها از افراد متخصص کمک بگیرید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.
عضو شوید
آگاه شوید
guest
13 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
بهرام صدری
بهرام صدری
1 سال پیش

سلام من سرهنگ بازنشسته هوایی بهرام صدری هستم من خود روی سواری ال 90 دارم بعد از رانندگی قسمتی ازکاپوت که روی جعبه فیوز قرار گرفته داغتر از سایر جاهای کاپوت است آیا جعبه فیوز داغ میشود و آیا طبیعیه یا غیبی وجود دارد که حعبه فیوز داغ میند

کیان باتری
در جواب  بهرام صدری
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما
مشکلی که بیان نمودید حالت طبیعی ندارد و معمولا به دلیل نوسان و اختلاف جریان اتفاق می افتد.
توصیه می شود حتما به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید تا سیستم الکتریکی خودروی شما را بررسی و چکاپ نموده و مشکل آن را برطرف نماید.

علی محمدی
علی محمدی
1 سال پیش

سلام
گرمکن شیشه عقب ال نود کار نمیکند کلیدش روشن میشه اماقسمت شیشه عمل نمیکنه فیوزش هم سالمه علتش چی می‌تونه باشه

کیان باتری
در جواب  علی محمدی
1 سال پیش

با سلام
برای بررسی و عیب یابی این مشکل حتما بایستی به صورت حضوری به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید.
با توجه به بررسی هایی که انجام داده اید احتمال جدا شدن اتصالات و یا قطع ارتباط سیم های گرمکن روی شیشه عقب خودرو بسیار زیاد است.

ali
ali
1 سال پیش

سلام ، هنگام روشن بودن راهنمای سمت راست وقتی ترمز کمی محکم میگیرم سرعت راهنما بیشتر میشه و تندتر میزنه! علتش چی میتونه باشه؟!

محمد
محمد
در جواب  ali
8 ماه پیش

سلام سوکت چراغ خطرت ذوب شده یا اتصالی داره….بورد چراغ عقب و سوکتش چک شه

سید فاضل موسوی
سید فاضل موسوی
1 سال پیش

عالی

کیان باتری
در جواب  سید فاضل موسوی
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

مهدی
مهدی
7 ماه پیش

سلام ال 90 دارم گاهی وقت ها آمپر بالا میاد و فن کار نمیکنه و بعدش خوب میشه علت چی میتونه باشه با تشکر

هدیه
هدیه
در جواب  مهدی
7 ماه پیش

سلام ماشین من همینطور بود تا خدایی نکرده تو جاده نموندید حتما ترموستات رو عوض کنید ما عید ۱۴۰۲. به قیمت ۲۰۰هزار تومن خریدیم

علی
علی
6 ماه پیش

سلام علت قطعی صدای بلندگوهاچیست

Saeed
Saeed
6 ماه پیش

سلام خسته نباشید
اگه در ماشین باز کنن تر از جعبه فیوز میشه دزدگیر ماشین قطع کنن؟؟؟؟

Ali Davoudi
Ali Davoudi
3 ماه پیش

درود بر شما من دنبال فیوز رادیو پخش می‌گشتم اشاره ای نشده چرا؟ ارادتمند داود

مشاوره رایگان و ثبت سفارش