4.5
(283)

مرسدس بنز در ابتدا و قبل از شهرت جهانی از نام‌های تک و خاص برای نام گذاری مدل‌های تولید شده شان استفاده میکرد. اما با رشد شرکت و جهانی شدن خودروی بنز، نام خودروها به اسم‌هایی تک حرفی، دو حرفی یا سه حرفی همراه با اعداد تبدیل شد که با کمی دقت در مدل‌ها، نحوه‌ی نام گذاری خودروهای بنز را میتوان از هم تشخیص داد. برای کشف نامگذاری خودروهای مرسدس بنز با این مقاله همراه باشید.

باتری مناسب خودروهای مرسدس بنز

نامگذاری مرسدس بنز

بنز یکی از پیچیده‌ترین نامگذاری‌ها را در جهان دارد و هر یک از کلاس‌های خود را با ماهیت و ویژگی متمایزی ارائه می‌کند. همچنین هر یک از محصولات و خودروهای یک کلاس بنز با اعداد از یکدیگر متمایز می‌شوند و حروف مجزا بیانگر تفاوت بزرگ‌تر در امکانات و ساختار آن‌ها می‌باشد.

برای مشخص کردن یک مدل خودرو در یک کلاس خاص از ترکیب حروف و کلمه بعد از عدد نماینده حجم موتور استفاده می‌شود. به عنوان مثال L۳ که به معنای طول بیشتر برای یک مدل خاص است و SL500 که نماینده یک مرسدس کلاس s با حجم موتور ۵ لیتری با بدنه‌‌ای به طول بیش از S500 استاندارد است.

این نوع کلاس‌بندی پس از دهه ۹۰ میلادی به وجود آمد. در اوایل دهه ۹۰ کمپانی ستاره نشان آلمان‌ها تصمیم گرفت مدل‌ها و کلاس‌های خود را به شکلی استاندارد ارائه کند که این روند تا به حال ادامه داشته است.

کلاس‌های مرسدس بنز با ترکیب یک تا سه حرف مشخص می‌شوند و اعداد درج شده در کنار این حروف نشان دهنده حجم موتور در خودرو هستند.

شماره سه رقمی درج شده روی هر خودرو نشان دهنده حجم موتور است. این اعداد حاصل تقسیم حجم موتور بر عدد هستند که به شکل سنتی روی خودروهای این کمپانی درج می‌شوند.

کلاس‌های اصلی این خودرو با یک یا دو حرف مشخص می‌شوند و کلاس‌هایی که سه حرف را به خود اختصاص می‌دهند گونه‌های مشتق شده از دو کلاس متفاوت می‌باشند.

بیشتر بدانید:

معرفی نحوه نام گذاری سری های بی ام و BMW

نحوه نامگذاری سری های مرسدس بنز

مرسدس در ابتدا با ذکر یک عدد سه رقمی که با ضرب آن در عدد 10 حجم موتور آن بدست می آمد مدل هایش را نام گذاری نمود. سپس از حروفی مثل E به معنی انژکتور وS به معنی لوکس و بزرگ و C به معنی کوپه و L به معنی 12cm افزایش طول استفاده نمود که به مرور حذف شدند و چون تمام موتورهای عرضه شده انژکتوری شدند استفاده از حرف به این معنا منسوخ شد و به علت تنوع بسیار در موتور و برای تقسیم بندی بهتر از دهه 90 برای معرفی اتاق به ترتیب از حروفی مثل S , E, ,C استفاده کرد که C همکلاس سری 3 , E همکلاس سری5 ,S همکلاس سری 7 B. M. W هستند و تقریبا با همان ابعاد اتاق هستند. فروش خودرو، البته بنز مدل A کلاس در رده خودروهای بسیار کوچک هم تولید میکند.

بنز سری C

این سری کوچکترین و ارزانترین کلاس سدان مرسدس است که اصولا ضعیفترین مدل ان c180 1800cc می باشد وتا حدودی حالت اسپورت دارد. با مدلهای C200,C220 ,c280 و. . . که نهایتا موتور 6 سیلندر است نیز ارائه میگردد.

بنز سری C نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
نامگذاری بنز سری c

مدل C63 هم البته با موتور اسپورت تولید میشود و از موتورهای سری C در مونتاژ استفاده نمیکند. کلماتی مثل الگانس کلاس نشانه تجهیزات است که کاملترین آن در سری C الگانس می باشد و این کلمه به هیچ وجه نمایانگر نوع اتاق که به اشتباه در ایران رایج شده نمی باشد!

بنز سری E

این سدان مرسدس محبوبترین و پر فروشترین مدل آن می باشد که دارای ابعادی نسبتا بزرگ خانوادگی و جادار است ( در ایران اتاقهای قبلی آن به کپل معروف بود که در سال 93 بجای 230E به E220 تغییر نام پیدا کرد)، تنوع لوازم رفاهی در این اتاق فراوان است و موتورآن از 2200cc تا مدلهای قدرتمند 8 سیلندر E500 وE560 متنوع است.

بنز سری E نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
نامگذاری بنز سری E

بنز سری S

این اتاق مرسدس گرانترین، مجهزترین و بزرگترین سدان تولیدی میباشد و اصولا کاملترین لوازم رفاهی را داراست و تمامی آپشن ها در این کلاس استاندارد است. سری S مرسدس بنز برای بار دوازدهم در جهان هر ساله مقام اول زیبایی و اصالت را کسب میکند. موتور آن از حداقل 6 سیلندر آغاز و تا 12 سیلندر6000cc ادامه دارد که این مدل کاملترینو گرانترین مدل خانوادگی مرسدس است.

بنز سری S نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
نامگذاری بنز سری S

بنز مدلهای اسپرت

بعد از تغییرات در نام گذاری و تنوع بسیار مدلهای اسپورتی که مرسدس برای رقابت با دیگر کارخانجات تولید میکند دیگر این نامگذاری از همان اصول وپایه تابعیت نمیکند و با حروفی مثلSLR ,CLK,SLKو. . مشخص میگردند که SLKیک کوپه اسپورت کوچک در کلاس است.

اتومبیلهای شاسی بلند و دو دیفرانسیل مرسدس با حروف ML و زیر گروه کلاس G مشخص می گردند و در کلاس اتومبیلهایی چون X5 وپاجیرو و. . . است.

مقاله پیشنهادی: معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها

 نحوه انواع کلاس بندی های بنز

در ادامه به بررسی کلاس‌بندی‌‌های مختلف بنز در دوره‌های مختلف، خواهیم پرداخت.

نام‌گذاری بنز در دهه ۴۰ تا دهه ۶۰

در دهه 40 میلادی، مرسدس بنز محصولات خود را با نامی اختصاصی روانه بازار می‌کرد. گالوینگ، پونتون، زیپلن، پاگودا خودرو‌های تولیدی Benz بودند که در بازار با نام‌های اختصاصی خود شناخته می‌شدند. این رویه نام‌گذاری، برای دو دهه ادامه داشت تا سرانجام با معروف‌شدن ستاره سه‌پر طلایی در جهان، این کمپانی را به ‌فکر ایجاد دسته‌بندی متفاوت و اختصاصی انداخت.

اولین کلاس‌بندی بنز- دهه ۷۰ تا نیمه دهه ۹۰

%name نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
تاریخچه نامگذاری خودروهای بنز

با ورود به دهه 70 میلادی و گسترش محصولات، کمپانی بنز شیوه‌ای جدید و اختصاصی در کلاس‌بندی خودروهای خود به کار گرفت. در این شیوه جدید، برای کلاس‌بندی‌‌های مختلف بنز از یک حرف اختصاصی برای نمایش تعلق خودرو به یک دسته خاص استفاده می‌کردند.

علاوه‌براین، یک عدد نیز در کنار این حرف به‌منظور نمایش حجم موتور خودرو به سی‌سی قرار می‌گرفت. به‌ طور مثال، در مدل E190، حرف E نشان‌دهنده تعلق خودرو به دسته خودروهای انژکتوری بود و عدد 190 به موتور ۱٫۹ لیتری این محصول اشاره داشت.

هم‌چنین در این روش کلاس‌بندی، برای مشخص‌کردن ویژگی‌های کامل برخی خودرو‌ها، از ترکیب چندین حرف استفاده می‌شد. برای نمونه، GLE یک خودروی شاسی‌بلند سایز بزرگ انژکتوری بود.

در این شیوه نام‌گذاری، کلاس‌بندی محصولات بنز به شکل زیر انجام می‌شد:

  • D – Diesel برای خودروهای بنزینی یا دیزلی
  • E – Einspritzen برای خودروهای انژکتوری
  • Gelandewagen -G برای خودروهای شاسی‌بلند
  • C- Coupe برای خودروهای کوپه
  • L – Lang برای خودروهای سدان بزرگ
  • S – Sonderklasse برای خودروهای لوکس
  • K – Kompressor برای خودروهای مجهز به سوپرشارژر
  • T – Touring برای خودروهای استیشن
  • R – Rennen برای خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای

آغاز کلاس‌بندی محصولات بنز به شیوه‌ای نوین- نیمه دهه ۹۰ تا سال ۲۰۱۴

benz cars نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
نحوه کلاس بندی بنز

در ادامه مقاله کلاس‌بندی‌‌های مختلف بنز از نیمه دهه 90 تا سال 2014 خواهیم پرداخت. سال 1994، Benz مجددا دست به تغییر سیستم نام‌گذاری محصولات خود زد و این بار، هرکدام از محصولات را بر اساس ویژگی‌های مشترک در یک کلاس خاص جای داد.

در این روش جدید، کلاس‌‌های ماشین بنز با ترکیب یک تا سه حرف مشخص می‌شد و اعداد به‌کارگرفته‌شده نیز مانند روش قبل به حجم موتور اشاره داشت. در این روش، کلاس‌های اصلی به شرح زیر بودند:

نام کلاسنوع خودرو
A-Classمدل‌های هاچ‌بک
B-Class خودروهای چندمنظوره و بزرگ تر از A-Class
C-Classسدان‌های کوچک و جمع‌وجور و بعضی کوپه‌ها و کانورتیبل‌ها
E-Classخودروهای سدان نسبتاً بزرگ و لوکس
G-Classشاسی‌بلندها
S-Classسدان‌های لوکس گران‌قیمت و فول‌آپشن
SLکروک و اسپرت
CLکوپه‌های لوکس
V-Classوانت‌های مرسدس بنز

لازم به ذکر است که در روش جدید کلاس‌بندی محصولات Benz، مدل‌های سوپراسپرت و سفارشی از این قاعده مستثنا بودند و برای نام‌گذاری آن‌ها، از اسامی مثل SLK و CLK استفاده می‌شد.

بنا براین تفاسیر، کلاس های اصلی بنز شامل:

  •  کلاس A،  کلاس B، کلاس C که حرف اول  کلمه Compact یا جمع جور را در خود جای داده است.
  • کلاس E  حرف اول کلمه اقتصادی در آلمانی است.
  •  کلاس S نیز حرف اول کلمه “ویژه “محسوب می‌شود و در طبقه‌بندی اصلی جای می‌گیرد.
  • کلاس SL (مخفف کلمه اسپورت بزرگ) کلاس CL (مخفف کلمه کوپه بزرگ) خواهد بود.
  • کلاس G  معرف شاسی بلندهای بنز در رده‌بندی اصلی است.
  • هر گاه در کنار هر حرف اصلی مرسدس حرف L را ببنید، نشانه لوکس‌بودن و بزرگتر بودن آن خودرو خواهد بود.

خودروهای کلاس A مرسدس بنز

خودروهای کلاس A مرسدس بنز نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
نامگذاری خودروهای کلاس A مرسدس بنز

این خودرو به دلیل صرفه‌جویی مصرف سوخت به شدت بین مشتریان بنز محبوب است. خودروهای ساب‌کامکپت کلاس A در نسل‌های اول و دوم در کمپانی آلمانی تولید شدند.  اولین نسل این خودرو در سال 1997  با کد تجاری W168 و نسل دوم آن در سال 2004  به بازارهای جهانی رسیدند.

نسل سوم این کلاس نیز در سال 2012 معرفی شد و تولید آن تا سال 2018 ادامه یافت. از اوایل سال 2018 نیز بنز تصمیم گرفت نسل چهارم کلاس A خود را برای اولین بار در آمریکا و کانادا به فروش برساند. نسل چهارم کلاس A در بین طرفدارانش به “بنز دلبر” معروف و در دو مدل هاچ‌بک ‌و سدان ارائه می‌شود.

کلاس B مرسدس بنز

کلاس B مرسدس بنز نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
کلاس B مرسدس بنز

کلاس B بنز نیز نوع دیگری از خودروهای کامپکت بنز محسوب می‌شود که زیر ظاهر اسپورت‌تری ارائه شده است. سازمان مستقل ارزیابی خودروهای اروپا یا همان Euro NCAP این خودرو را یک مینی‌ون چندمنظوره اجرایی در رده ساب‌کامپکت‌ها عنوان کرده که از سال 2005 در کارخانه آلمانی مرسدس تولید شده است.

این خودرو شباهت زیادی به کلاس A این کمپانی دارد اما از آن بزرگتر بوده و موتور بزرگتری نیز دارد.

کلاس B بنز همواره یک طراحی به نسبت جعبه‌ای شکل را از آن خود کرده و به دلیل ارتفاع بیشتر، فضای پای بزرگتری  را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. کلاس B مرسدس با توجه به تکامل بیشتر نسبت به کلاس A، همچنان سبک و سیاق معروف به سبک” ساندویچی ” مدل مفهومی خود را حفظ کرده است.

تمام مدل‌های این خودرو در آخرین ورژن خود شامل سیستم‌های ایمنی خودرو، ترمز ABS، ESP، کنترل کشش، چراغ‌های زاویه‌ای، سیستم روشنایی محیطی و چراغ‌های کمکی برای راننده مجهز است.

نسل دوم این کلاس نیز در سال 2011 در مدل‌های دیزلی و بنزینی ارائه شد. این نوع مرسدس ها به یک گیربکس 6  سرعته دستی یا یک مدل خودکار 7 سرعته 2 کلاچه هماهنگ شدند. ابعاد این خودرو افزایش یافته و ضریب کشش کاهش یافت.

نسل سوم این کلاس در نمایشگاه خودرویی پاریس 2018 در فرمتی عضلانی‌تر و با فضایی بزرگتر به نمایش درآمد.

بنز کلاس C

بنز کلاس C نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
بنز کلاس C

کلاس C اقتصادی‌ترین سدان بنز و احتمالا اقتصادی‌ترین خودروهای  تاریخ بنز را در زیرمجموعه خود جای داده است.  کلاس C بنز نیز مانند کلاس های A و B خط تولید خودروهای اجرایی کامپکت در زیرمجموعه دایلمر AG است.

این خودرو در سال 1993 جایگزین طیف خودروهای  190 (W201) شد و تا زمان ورود مدل‌های W168 کلاس A در سال 1997 کوچکترین خودروی بنز به شمار می‌آمد. اولین مدل نسل اول مرسدس کلاس C در 1 ژوئیه 1993 و اولین مدل از نسل دوم این خودرو در 18 جولای  7 سال بعد،   یعنی در سال 2000 تولید شد.

این خودرو با آپشن محرک 4 چرخ (4 ویل‌درایو) در سال 2002 ارائه گشت و نسل سوم آن در سال 2007 وارد بازار شد. در سال 2014 نیز شاهد ورود آخرین نسل از این خودرو به بازارهای جهان بودیم.

کلاس C در ابتدا در قالب یک سدان و استیشن دیده شد اما در سال 2000 نسخه‌هایی از فس‌ت‌بک کوپه این خودرو نیز ساخته شد. این خودرو با کمی جراحی و فیس‌لیفت به کلاس CLC تغییر ماهیت داد.

CLC تا سال 2011 در خط تولید باقی ماند و در سال 2012 یک مدل کوپه از کلاس C جایگزین آن شد.

کلاس CL مرسدس بنز

کلاس CL مرسدس بنز نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
نامگذاری بنز کاس CL

خودروهای کوپه بنز با این حروف شناخته می‌شوند. در این کلاس شاهد CL550 و CL600 و همچنین CL63 AMG و CL65 AMG هستیم.

این خط تولید از بنز به ساخت خودروهای سایز بزرگ لوکس معروف است. در آلمانی CL مخفف کوپه‌های سبک یا لوکس است و در زیرساخت اشتراکات زیادی با پلت‌فرم کلاس S دارد.

CL در چرخه توسعه خود به دنبال S حرکت کرد و در این کلاس شاهد فاصله محوری کوتاه تر نسبت به S و موتورهای کلاس S هستیم که البته در کلاس CL با تنوع کم‌تری ارائه می‌شوند.

بنز کلاس CLS

کلاس CLS نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
نامگذاری بنز کلاس CLS

این کلاس سدانی است که از کوپه‌های CL مشتق شده و به دلیل مشخصات و گزینه‌های ویژه که از کلاس S قرض گرفته، این حرف را نیز یدک ‌می‌کشد.

بنز کلاس E

بنز کلاس E نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
نامگذاری بنز کلاس E

مرسدس در این کلاس سدان فول- سایز را ارائه داد و پس از آن  مدل‌های کوپه کلاس E وارد بازار شد.   در این کلاس بنز خودروهای اجرایی را با موتورها و بدنه‌های مختلف تولید می‌کند و به نوعی در زمینه مصرف سوخت اقتصادی ترین کلاس بنز محسوب می شود.

تولید خودروهای این کلاس از سال 1953 در کارخانه بنز آغاز شده و 5 نسل آن به فروش جهانی رسیده است. در دهه 1960 این کلاس به دلیل ردیف لوکس و مدل اسپورتش محبوب‌تر شد.

بنز کلاس G

بنز کلاس G نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
نامگذاری بنز کلاس G

شاسی‌بلندها و SUVهای بنز در این رده قرار گرفته و با قابلیت محرک تمام چرخ ارائه می‌شود. از مشخصه‌های این بنز می‌توان به ظاهر جعبه‌ای آن اشاره کرد. در سال 2006 کلاس GL برای جایگزینی این خودرو ساخته شد. اما کلاس G همچنان با قدرت تولید می‌شود و یکی از قدرتمندترین آفرودرهای جهان است. تولید این خودرو از 35 سال پیش آغاز شد و  بنابر این قدمت تولید آن طولانی است.

کلاس G به عنوان یک خودروی نظامی توسط  شاه وقت ایران که در آن زمان یکی از سهام‌داران این شرکت بود توسعه یافت. پس از آن مرسدس در سال 1979 نسخه غیرنظامی این خودرو را ارائه کرد. برخی از مردم دنیا لقب “گرگ”را به این خودرو داده‌اند.

GL مرسدس

GL مرسدس نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
نامگذاری بنز کلاس GL

این خودرو از کلاس G لوکس‌تر ظاهر شد و یک کراس‌اوور شیک محسوب می‌شود. اما هچنان قدرتمند و آفرودی است.

مرسدس GLE کلاس (M)

مرسدس GLE کلاس M نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
نامگذاری مرسدس GLE کلاس (M)

مرسدس GLE کلاس (M) یک SUV سایز متوسط لوکس است که در سال 1997 توسط کمپانی بنز ساخته شد. این خودرو از لحاظ ابعاد بین دو خودروی GLC و مدل‌های بزرگتر کلاس GLS قرار می‌گیرد. مرسدس نسل چهارم این خودرو را در 11 ستامبر 2018 یعنی ماه قبل به بازارهای جهان ارائه کرد.

بنز کلاس S

بنز کلاس S نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
نامگذاری بنز کلاس S

S پرچم ‌دار کنونی خودروهای بنز است. آلمان‌ها آن را کلاس ویژه می‌نامند. اولین مدل این خودرو به شکلی رسمی در سال 1972 ارائه شد و تاکنون با قدرت به حرکت خود ادامه می‌دهد. بنز هر چه خلاقیت دارد را در این کلاس رو کرده و بیشترین گزینه‌ و فناوری‌ها در کلاس قرار می‌دهد.

بنز کلاس sl

بنز کلاس sl نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
نامگذاری بنز کلاس sl

بنز در کلاس sl به تولید خودروهای “گرند تورینگ” می‌پردازد. Sl مخفف حروف “اسپورت سبک” در زبان آلمانی است و تولید خودروهای این کلاس از سال 1954 آغاز شده است.

در شمایل سنتی خودروهای این کلاس عموما خودروهایی با دو صندلی دیده می‌شود، البته این به آن معنا نیست که هیچ خودروی ۴ درِ جی‌تی وجود ندارد. این خودروها با خودروهای ورزشی تفاوت‌های بسیاری دارند و آن قدر محبوب و پرتوان هستند که برای‌شان یک کلاس جداگانه در مسابقات رالی در نظر گرفته شده است.

خودروهای این کلاس بنز در بسیاری از نقاط جهان به دلیل داشتن درهای “گالوینگ” با همین نام معروف شده‌اند.

مرسدس بنز کلاس میباخ

میباخ نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
نامگذاری مرسدس بنز کلاس میباخ

کلاس لیموزین”می‌باخ” با کد تجاری شاسی W240 شناخته می‌شود. این خودرو بزرگترین و لوکس‌ترین مرسدسی است  که تا کنون ساخته شده و جهت ادای احترام به ویلهلم می‌باخ با این نام معروف است. در این کلاس تنها شاهد یک نوع موتور هستیم. می‌باخ  معمولا با اعدادی مانند 57 یا 62 شناخته می‌شود که نشانگر تقسیم طول خودرو برحسب سانتی‌متر بر عدد 10 است.

کلاس‌بندی بنز به شیوه‌ کنونی- سال ۲۰۱۵ تا به امروز

Nomenclature Table 1 نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
کلاسبندی ماشین های بنز

در ادامه کلاس‌بندی‌‌های مختلف بنز به شیوه کنونی یعنی از سال 2015 تا به امروز را بررسی می‌کنیم. در روش جدید کلاس‌بندی کمپانی Benz که از سال 2015 به بعد شکل گرفت، جایی برای خودروهای سوپراسپرت نیز در نظر گرفته شد.

هم‌چنین شیوه نام‌گذاری، شکل منظم‌تری به خود گرفت و پسوندهای جدیدی معرفی شد. ساختار جدید نام‌گذاری، به‌منظور ساده‌ترکردن شناخت سری محصول از سال 2015 تا به امروز به کار گرفته می‌شود.

ساختار نام‌گذاری جدید برای ترکیب حروف به شرح زیر است که این ساختار جدید هم برای سری مدل و هم برای انواع موتور اعمال می‌شود:

نام مدل (کلاس)، همیشه یک کلمه اختصاری است که به‌صورت یک تا سه حرف با حروف بزرگ نمایش داده می‌شود. (پنج مدل اصلی مرسدس، کماکان A، B، C، E و S است. )

حرف دوم در نام‌گذاری مدل‌ها، به نوع موتور خودرو اشاره می‌کند:

  • C برای خودروهای گازسوز
  • D برای خودروهای دیزلی
  • E برای خودروهای الکتریکی
  • F برای خودروهای سلول سوختی
  • H برای خودروهای هیبریدی

اما ازاین‌جای داستان به بعد، قضیه کمی پیچیده می‌شود. برای SUVهای مرسدس، شیوه کلاس‌بندی جدید کمی متفاوت است. از 2015 به بعد، همه SUVهای بنز با حروف “GL” شروع می‌شوند:

GLA = GL A-Class

GLC = GL C-Class قبلاً GLK بود

GLE= GL E-Class قبلاً M-Class یا ML بود

GLE Coupé = GL E-Class Coupé

GLS= GL S-Class قبلاً GL بود

برای کوپه‌های چهاردرب، داستان مشابه قبل است. دو حرف CL که پس‌ازآن نام مدل اصلی آورده می‌شود؛ مانند CLA و CLS.

رودسترها (خودرو‌های کروک 2نفره) از سال 2016 به بعد همه با SL شروع می‌شوند؛ به‌طور مثال، SLK در شیوه جدید کلاس‌بندی محصولات بنز به SLC تغییر پیدا کرد.

توجه داشته باشید که کلاس‌بندی محصولات Benz به شیوه‌ جدید، شامل میدی‌باس و اتوبوس‌های دایملر بنز نمی‌شود و برای نام‌گذاری و دسته‌بندی این محصولات، روش متفاوتی وجود دارد.

 نامگذاری مدل های ماشین بنز

مدل های تک حرفی

مدل های تک حرفی خودروهای پایه مشهور مرسدس بنز در رده های کلاسیک و قدیمی مثل سدان های متوسط لوکس با کد E یا هاچ بک های کوچک با کد A هستند. از ترکیب یکی از سه حرف G، C و S که به ترتیب نماد محصولات اسپورت، شاسی بلندها و خودروهای لوکس هستند، با حرف L رده های دیگری ایجاد می شوند که بنا به دریافت یکی از کدهای E، C، A و S محصولات مختلف بنز را تشکیل می دهند.

مثلا اگر حرف G را با حرف L و حرف C ترکیب کنیم، به کد GLC می رسیم که نام کراس اوور اسپورت و کوچک بنز است. حال اگر به جای حرف C ما حرف A را اینجا بگذاریم، به رده شاسی بلندهای کامپکت یا بسیار کوچک بنز با نام GLA می رسیم که در بین محصولات بنز خودرویی ارزان و کم آپشن است.

Mercedes Benz GLA نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
Mercedes-Benz GLA

همچنین اگر S را جایگزین A کنیم به کد GLS می رسیم که بزرگ ترین و لوکس ترین شاسی بلند بنز به حساب می آید. ایده بنز برای خلق نام های تازه، ترکیب کردن این حروف با هم است. نمونه بارز خلق یک نام جدید هم کد CLA است که نام سدان کامپکت و اسپورت بنز است.

مدل های سفارشی و تریم ها

گاهی برخی عبارات خاص و سفارشی روی محصولات بنز نصب می شود که معنای متفاوتی به خودرو می دهند. مثلا AMG کدی است که بارها روی خودروهای بنز دیده شده و معنای متفاوتی دارند. خودروهای کد AMG معمولا در دو نوع تزئیناتی یا پرفورمانس عرضه می شوندکه اولی تنها در ظاهر تغییر کرده اما دومی در بخش موتور، تعلیق و ترمز ارتقا یافته است.

Mercedes Benz s 500 AMG نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
Mercedes Benz s 500 AMG

در عین حال اگر مرسدس بنز اس 500 پولمان آرمور نام گران ترین سدان حال حاضر شرکت آلمانی است که به عنوان لیموزین ضد گلوله رسمی و مدیریتی، مورد استفاده بسیاری از رهبران جهان است. اس کد کلاس سدان های بزرگ و لوکس، 500 کد موتور پنج لیتری، آرمور به معنای زرهی یا ضد گلوله و پولمان به معنی تشریفاتی بودن (سفارشی) خودرو است.

مدل های خاص و تجاری

در سیستم جدید دیگر خبری از کدهای عجیب و غریب نیست و همه چیز معنای دقیق و ساده ای دارد. محصولات بنز شامل ون ها با کد V، یا وانت تازه شرکت با کد X، مدل هایی هستند که از منطق قبلی تبعیت نمی کنند و تنها در گونه تک حرفی عرضه می شوند.

مثلا ایکس 300 بلوتک که به معنی یک وانت دیزلی با موتور 3 لیتری توربودیزل است. همچنین خودروهای دوگانه گروه AMG، با نام های GT و GTS به عنوان کوپه و سدان کوپه اسپورتی محصولاتی هستند که در شمار گران ترین خودروهای عملکرد بالا و لاکچری بنز هستند.

mercedes amg gts 01 نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
Mercedes-AMG GTS

حجم موتور

رویکرد کلی در نام گذاری محصولات بنز این است که شماره هر خودرو نماینده حجم موتور تقسیم بر عدد 10 است. البته همیشه کد 500 یا 350 یا 200 به معنای موتور 5 لیتری یا 3. 5 لیتری یا 2000 سی سی نیست و بیشتر نمادین بوده و قدرت موتور هم سطح موتورهای 4، 6 و 8 سیلندر است. این مورد از آنجا حادث شده که با ظهور موتورهای توربو که قدرتی بالاتر از انواع حجیم و تنفس طبیعی قبلی دارند، رابطه بین حجم موتور و قدرت به هم خورده است.

Mercedes Benz SLS AMG C 197 – Frontansicht geoffnet 10. August 2011 Dusseldorf نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز

Mercedes-Benz SLS AMG

 

کوپه ها را چطور بشناسیم؟

امروزه دو مدل نام گذاری برای کوپه ها توسط بنز رایج است. محصولات اسپورت کوپه از ترکیب کدهای S و L خلق می شوند و به ترتیب سه خودرو این شرکت در این سال ها یعنی SLC، SL و SLS کوپه های کوچک، متوسط و بزرگ بنز هستند که به صورت موتور جلو، دو نفره و روباز یا هاردتاپ به مشتریان عرضه می شود.

در عین حال آن دسته از کوپه های لوکس بنز که مصرف خانوادگی داشته با تلفیق کد کلاس خودرو و عبارت کوپه شناخته می شوند. C کوپه، E کوپه و S کوپه سه محصول چهار نفره و دو در هستند که در بازار هم طرفداران بسیار دارند.

کدبندی ماشین های بنز

mercedes benz internal code name 500x333 1 نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز
کد اتاق های مرسدس بنز

قبل از آنکه به سراغ جدول کدها برویم باید چندین نکته را یادآوری کنیم:

  1. امروزه تقریبا یک سوم محصولات مرسدس، نامشان با حجم واقعی انجین شان یکی است؛ مثلا تا قبل از سال ۲۰۰۰ اگر کسی از ما می پرسید که C180 چه پیشرانه ای دارد بلافاصله می گفتیم ۱. ۸ لیتری. یا در سال ۲۰۰۲ اگر می گفتند چه انجینی روی E500 قرار گرفته با خیال راحت می گفتیم ۵. ۰ لیتری. ولی این روزها باید خیلی محتاطانه جواب این سوالات را بدهیم چون مدلهای جدید C180 پیشرانه ۱. ۶ لیتری دارد و E500 هم ۴. ۷ لیتری!
  2. گاهی اوقات دلیل برخی نام ها را فقط خود مرسدس می داند و بس؛ مثلا به نام A45 AMG دقت کنید. از آنجایی که این هاچبک اسپرت پیشرانه ۲. ۰ لیتری TwinPower Turbo دارد پس اگر ۴۵ را در هر عددی ضرب یا تقسیم، جمع یا تفریق و حتی توان یا جذر هم بگیریم بازهم نمیتوان از روی عدد ۴۵ به حجم انجین واقعی آن پی برد. اما اگر از مرسدس بپرسید می بینید که دلیل بسیار ساده ای دارد. این خودرو در چهل و پنجمین سال تاسیس AMG ساخته شده، فقط همین!
  3. اکثر محصولات مرسدس با کد W شروع می شوند؛ W برای خودروهای سواری ۴ در (سدان) و ۵ در (ون یا هاچبک یا شاسی بلند) مرسدس است.
  4. اگر اول کد محصولی با حرف S شروع می شد یعنی با یک خودروی استیشن (Estate/Wagon) سروکار داریم.
  5. اگر اول کد محصولی با حرف V شروع می شد، یعنی خودروی موردنظر فاصله محوری بیشتری نسبت به مدلهای استانداردش دارد. معمولا ثروتمندان چینی پای ثابت این محصولات مرسدس هستند. مثل C کلاس لانگ یا E کلاس لانگ.
  6. برای مدل های کوپه از C استفاده می کنیم ولی برای مدل های کانورتیبل A را بکار می بریم؛ مدل های رودستر را هم با حرف R شروع می کنیم.
  7. گاهی اوقات مرسدس کد محصولش را براساس طراحی خودرو نامگذاری می کند؛ مثلا همه ما انتظار داریم که کد CLA (چون خودرویی سدان است) باید با حرف W شروع شود ولی چنین نیست! مرسدس می گوید که CLA یک کوپه چهار در است پس باید همانند کوپه ها نامگذاری شود لذا کد آنرا با حرف C شروع کرده.
  8. برای کراس اورها از حرف X یا همان ضربدر (Cross) استفاده می کنیم؛ همچنین مرسدس معتقدست که شوتینگ برک ها هم در کلاس کراس اور جای دارند پس اول کد آنها نیز حرف X را بکار می بریم.
  9. مراقب تغییر کدها در یک نسل خاص باشید؛ مثلا به اعداد سه رقمی E-class در جدول زیر دقت کنید. درحالیکه هر سه مدل سدان و لانگ و تورینگ E-class عدد ۲۱۲ را دارند اما کوپه و کابریوی آن با ۲۰۷ نامگذاری شده اند. این تغییر کد خیلی به ندرت اتفاق می افتد اما دلیلش چیست؟ وقتی مرسدس در ساخت خودرویی جدید، بیش از اندازه از جزییات نسل قبلی اش استفاده کند، کد آن را هم تغییر می دهد. اگر دوباره به جدول زیر دقت کنیم، می بینیم که این اتفاق برای مدلهای کوپه و کابریوی S-class هم رخ داده و بجای ۲۲۲ برای آنها از عدد ۲۱۷ استفاده شده؛ این یعنی S-class کوپه و کابریو براساس CL های سابق (W216) ساخته می شوند نه براساس S جدید (W222).
مدلنسل فعلیاز سالکد
A-classسوم۲۰۱۲W176
B-classدوم۲۰۱۲W246
C-class Sedanچهارم۲۰۱۴W205
C-class Longچهارم۲۰۱۴V205
C-class T-Modellچهارم۲۰۱۴S205
C-class Coupeچهارم۲۰۱۵C205
C-class Cabrioچهارم۲۰۱۵A205
 E-class Sedanنهم۲۰۱۰W212
E-class Longنهم۲۰۱۰V212
E-class T-modellنهم۲۰۱۰S212
E-class Coupeنهم۲۰۱۰C207
E-class Cabrioنهم۲۰۱۰A207
S-class Sedanششم۲۰۱۳W222
S-class Longششم۲۰۱۳V222
S-class Pullmanششم۲۰۱۵VF222
S-class Coupeششم۲۰۱۴C217
S-class Cabrioششم۲۰۱۴A217
SL-Classششم۲۰۱۲R231
SLK-classسوم۲۰۱۱R172
SLS AMGیک نسل۲۰۱۰C197
CLAاول۲۰۱۳C117
CLS Sedanدوم۲۰۱۱C218
CLS Shooting Brakeدوم۲۰۱۲X218
G-Classدوم۱۹۹۰W463
M-Classسوم۲۰۱۱W166
GL-Classدوم۲۰۱۲X166
GLA-Classاول۲۰۱۳X156
GLK-Classاول۲۰۰۸X204
V-Classسوم۲۰۱۴W447

جمع‌بندی

درنهایت این‌که کلاس‌بندی‌ خودرو‌ها، همیشه یکی از پرحاشیه‌ترین و پربحث‌ترین موضوعات صنعت خودرو بوده است و در هر مکان و زمانی، وابسته به شرایط تغییر کرده است. در مورد کلاس‌بندی‌‌های مختلف بنز نیز همان‌طور که به آن اشاره شد، تا به امروز دست‌خوش تغییر و تحولات بسیاری شده است. هم‌چنین با تغییرات صنعت خودروسازی در آینده و خروج و ورود برخی محصولات از سبد کمپانی‌ها، تغییر چندباره این کلاس‌بندی‌ها چندان دور از تصور نیست.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
6 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
زان کری
زان کری
2 سال پیش

ممنون آموزنده بود

کیان باتری
در جواب  زان کری
2 سال پیش

با سلام
ممنون از همراهی شما

وحید فلاح
وحید فلاح
1 سال پیش

بسیار عالی و کاربردی و کامل!!!!!!

کیان باتری
در جواب  وحید فلاح
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

ماریا
ماریا
10 ماه پیش

همین چیزای بنز هست که آدمو شیفته میکنه دیگه. منم که عاشق جزئیات اینجوریم، بی دلیل نیست که انقدررررررر دوست دارم بنز رو
دم شما گرم ممنون

کیان باتری
در جواب  ماریا
10 ماه پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش