4.4
(135)

شارژ باتری ها با پنل خورشیدی یک راه عالی برای استفاده از انرژی پاک و تجدیدپذیر است. با این حال، قبل از شروع، باید یک کنترلر شارژ نصب کنید که ولتاژ پنل خورشیدی را هنگام انتقال به باتری تنظیم می کند. در غیر این صورت ممکن است در روزهای آفتابی، پنل خورشیدی بیش از توان باتری شما انرژی تولید کند که این امر می تواند به باتری آسیب برساند. خوشبختانه، این یک فرآیند آسان است که باعث می شود باتری های خود را در کمترین زمان شارژ کنید.

شارژ باتری با استفاده از پنل خورشیدی

روش اول

خرید کنترلر شارژ

۱. پشت پنل خود را بررسی کنید تا ببینید چند وات است.

به طور معمول، باید یک برچسب در پشت پنل خورشیدی شما وجود داشته باشد که مقدار وات آن را نمایش دهد. به عنوان مثال، ممکن است مقدار 300 وات را در پشت پنل خود مشاهده کنید، به این معنی که پنل شما 300 وات انرژی تولید می کند.

  • اگر مجموعه صفحات خورشیدی را خودتان ساخته اید، از یک مولتی متر برای اندازه گیری وات خروجی پنل خورشیدی خود در هنگام قرار گرفتن در زیر نور کامل خورشید استفاده کنید.
%name نحوه شارژ باتری با پنل خورشیدی
پشت پنل خود را بررسی کنید تا ببینید چند وات است
  • پنل های خورشیدی به گونه ای طراحی شده اند که انرژی بیشتری نسبت به ولتاژی که برای آنها در نظر گرفته شده تولید کنند. به عنوان مثال، پنل خورشیدی طراحی شده با خروجی ۱۲ ولت ممکن است تا ۱۷ ولت برق تولید کند. به این دلیل که در شرایط ایده آل حداکثر ولتاژ خود را تولید می کنند.
  • اگر پنل خورشیدی بیش از توان باتری انرژی تولید کند، باتری ممکن است بیش از حد شارژ شود و آسیب ببیند. یک کنترل کننده شارژ به جلوگیری از وقوع این امر کمک می کند.

۲. مقدار وات خورشیدی را بر ولتاژ باتری خود تقسیم کنید.

معمولاً می توانید ولتاژ ذکر شده را در خود باتری پیدا کنید. این عدد را به واتی که در پشت پنل خورشیدی شما درج شده است تقسیم کنید. این کار آمپرهایی را که کنترل کننده شارژ باتری برای شارژ ایمن باتری باید قادر به کنترل آن باشد به شما می دهد. اغلب، کنترل‌کننده‌های شارژ در مضرب‌های 30 آمپر رتبه‌بندی می‌شوند، بنابراین وقتی رتبه مورد نظر را از این طریق دریافت کردید، به عدد بالاتر گرد کنید.

%name نحوه شارژ باتری با پنل خورشیدی
مقدار وات خورشیدی را بر ولتاژ باتری خود تقسیم کنید
  • به عنوان مثال، اگر پنل خورشیدی شما 300 وات است و می خواهید یک باتری 12 ولتی را شارژ کنید، 300 را بر 12 تقسیم کنید تا به عدد ۲۵ برسید. در این صورت، یک کنترلر شارژ با 30 آمپر خواهید داشت.

۳. برای کارایی بهتر یک کنترلر شارژ MPPT انتخاب کنید.

2 نوع اصلی کنترل کننده شارژ وجود دارد: MPPT (حداکثر ردیابی نقطه توان) و PWM (مدولاسیون عرض پالس). هر دوی آنها حداکثر ولتاژی که پنل خورشیدی می‌تواند به باتری بفرستد را تنظیم می‌کنند، اما کنترل‌کننده شارژ MPPT می‌تواند تا 30 درصد در ذخیره و انتقال انرژی نسبت به مدل‌های PWM موثرتر باشد. همچنین، می‌توانید از کنترل‌کننده‌های شارژ MPPT با رشته‌هایی از پنل‌های خورشیدی استفاده کنید، اما بهتر است از کنترل‌کننده‌های PWM استفاده نکنید.

%name نحوه شارژ باتری با پنل خورشیدی
برای کارایی بهتر یک کنترلر شارژ MPPT انتخاب کنید
  • این گزینه ها گران تر از مدل های PWM هستند، اما افزایش بهره وری انرژی می تواند این تفاوت قیمت را جبران کند.

۴. برای داشتن گزینه ای مقرون به صرفه تر، یک کنترلر شارژ PWM خریداری کنید.

اگر تازه شروع به آزمایش با انرژی خورشیدی کرده اید، یک کنترلر شارژ PWM می تواند شروع خوبی باشد. این کنترل‌کننده‌ها از پالس‌های انرژی برای شارژ باتری استفاده می‌کنند و برای اطمینان از شارژ نشدن باتری، توان باتری را کنترل می‌کنند.

نکته: روند نصب این کنترل‌کننده‌ها یکسان است، بنابراین اگر با مدل PWM شروع کنید و تصمیم بگیرید آن را به MPPT ارتقا دهید، تعویض آن‌ها آسان خواهد بود.

%name نحوه شارژ باتری با پنل خورشیدی
برای داشتن گزینه ای مقرون به صرفه تر، یک کنترلر شارژ PWM خریداری کنید

روش دوم

راه اندازی کنترلر

۱. کنترل‌کننده شارژ را در جایی متصل به زمین و دور از وسایل دیگر نصب کنید.

کنترل‌کننده‌های شارژ ضد آب و هوا نیستند، بنابراین نباید در بیرون نصب شوند، حتی اگر پنل‌های خورشیدی شما به طور دائم در یک محل نصب شده باشند. درعوض، مکانی دور از دسترس برای نصب کنترلر شارژ پیدا کنید، سپس سیم ها را از پنل به کنترلر بکشید.

  • همیشه ایمن‌ترین کار این است که تجهیزات الکتریکی را به جای نصب آن بر روی یک سطح فلزی، روی یک ماده نارسانا، مانند پانل PVC یا یک تکه چوب، نصب کنید.
%name نحوه شارژ باتری با پنل خورشیدی
کنترل‌کننده شارژ را در جایی متصل به زمین و دور از وسایل دیگر نصب کنید

۲. سیم مثبت و سیم منفی را به باتری خود وصل کنید.

می‌توانید این کار را با پیچاندن سیم‌ لخت در اطراف پایه‌های باتری، محکم کردن سیم‌ها به پایه‌ها با گیره، یا با استفاده از سیم‌هایی با رابط‌های حلقه‌ای که روی پایه‌ها قرار می‌گیرند، انجام دهید. با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر راهی برای تشخیص سیم های مثبت و منفی داشته باشید، ایمن تر است.

  • به عنوان مثال، ممکن است بخواهید از سیم قرمز به عنوان سیم جرقه زن و سیم مشکی برای قسمت منفی استفاده کنید، یا می توانید از سیم مشکی یکدست بعنوان منفی و سیم مشکی با کلمات چاپ شده روی آن برای قطب مثبت استفاده کنید.
%name نحوه شارژ باتری با پنل خورشیدی
سیم مثبت و سیم منفی را به باتری خود وصل کنید
  • البته، اگر قبلا سیم هایی به بانک باتری شما متصل باشد، لازم نیست ابتدا سیم‌های جدیدی را به باتری وصل کنید.

هشدار: برای جلوگیری از آسیب ناگهانی شارژ کنترلر، بهتر است باتری را قبل از پنل خورشیدی وصل کنید.

۳. انتهای سیم ها را به درگاه های ورودی کنترلر شارژ بکشید.

انتهای سیم‌هایی که به کنترل‌کننده شارژ وصل می‌شوند، معمولاً نیازی به نصب هیچ نوع اتصالی ندارند. در عوض، انتهای سیم‌های لخت مثبت و منفی را در درگاه‌های مربوطه قرار دهید، سپس از یک پیچ گوشتی برای سفت کردن پیچ‌ها، استفاده کنید.

  • مراقب باشید کابل های مثبت و منفی را با درگاه های مناسب هماهنگ کنید، زیرا ممکن است باتری یا کنترلر شما دچار اتصال کوتاه شود.
  • اگر باتری 12 ولتی وصل کرده اید، از سیمی با درجه 10 یا 16 استفاده کنید.
%name نحوه شارژ باتری با پنل خورشیدی
انتهای سیم ها را به درگاه های ورودی کنترلر شارژ بکشید

۴. از اتصال دهنده های MC4 برای اتصال سیم ها به کنترلر شارژ استفاده کنید.

سیم‌های خروجی معمولاً با کانکتورهای MC4 که اتصالات استوانه‌ای بلندی هستند و یک طرف نر و طرف دیگر مادگی دارند در پانل‌های خورشیدی نصب می‌شوند. برای اطمینان از اتصال صحیح آنها، سیم‌هایی را که از کانکتور شارژ خود عبور می‌کنند با کانکتورهای MC4 نصب کنید. انتهای لخت سیم های ورودی را به همان روشی که سیم های خروجی را وصل کردید به کانکتور شارژ وصل کنید و آنها را به درگاه های ورودی متصل کنید و پیچ ها را با پیچ گوشتی ببندید.

%name نحوه شارژ باتری با پنل خورشیدی
از اتصال دهنده های MC4 برای اتصال سیم ها به کنترلر شارژ استفاده کنید
  • شما می توانید این کانکتورها را در هر کجا که لوازم برقی یا خورشیدی فروخته می شود پیدا کنید. بخاطر داشته باشید باید دستورالعمل های خاصی در مورد نحوه اتصال آنها به سیم ها ارائه شود.

۵. سیم های کنترلر را به پنل خورشیدی وصل کنید.

هنگامی که سیم های ورودی را به کانکتور شارژ وصل کردید، باید 2 سیم بدون پایه و رها داشته باشید که هر کدام به یک کانکتور MC4 ختم می شوند. کانکتورهای نر و ماده را با کانکتورهای مخالفی که از پنل خورشیدی خارج می شوند، مطابقت دهید و کانکتورهای MC4 را به محل خود متصل کنید. هنگامی که کانکتورها به طور ایمن در جای خود قرار بگیرند، باید صدای “کلیک” را بشنوید.

%name نحوه شارژ باتری با پنل خورشیدی
سیم های کنترلر را به پنل خورشیدی وصل کنید
  • حتما کانکتور نری را به کانکتور مادگی وصل کنید و بالعکس.
  • وقتی با برق کار می کنید شاید نتوانید خیلی دقت کنید. بنابراین وقت بگذارید و دوباره بررسی کنید که کابل های مثبت و منفی با هم مطابقت داشته باشند!

۶. خروجی کانکتور شارژ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کار می کند.

اکثر کانکتورهای شارژ دارای یک صفحه نمایش دیجیتال هستند که خروجی ای را که به باتری انتقال داده می شود را به شما نشان می دهد. اگر خوانش ها 0 هستند، دوباره بررسی کنید که همه چیز به درستی وصل شده باشد.

  • برخی از کانکتورهای شارژ توسط یک نرم افزار مدیریت می شوند، بنابراین می توانید ولتاژ باتری را از طریق تلفن هوشمند یا تبلت خود نظارت کنید.
%name نحوه شارژ باتری با پنل خورشیدی
خروجی کانکتور شارژ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کار می کند

۷. باتری را تا زمانی که کاملا شارژ شود روی کانکتور بگذارید.

مدت زمانی که طول می کشد تا باتری شما شارژ شود به اندازه باتری ای که استفاده می کنید، وات پنل خورشیدی و حتی آب و هوای آن روز بستگی دارد. اینجاست که صفحه نمایش دیجیتال باتری برای شما مفید خواهد بود. وقتی متوجه افت خروجی می‌شوید، احتمالاً باتری نزدیک به شارژ کامل است.

  • از آنجایی که کانکتور شارژ پس از شارژ شدن، جریان انرژی را به باتری متوقف می کند، خوب است تا زمانی که به آن نیاز ندارید آن را روی شارژر بگذارید.
%name نحوه شارژ باتری با پنل خورشیدی
باتری را تا زمانی که کاملا شارژ شود روی کانکتور بگذارید

سوالات متداول

چگونه آمپر باتری خود را اندازه گیری کنم تا از وات باتری 12 ولتی خود مطلع شوم؟

ساده ترین راه برای اندازه گیری آمپر استفاده از مولتی متر دیجیتال است. ابتدا مطمئن شوید که برای خواندن آمپر تنظیم شده است، سپس می توانید از یک گیره روی مولتی متر در اطراف پایه “گرم” استفاده کنید و آمپر واقعی را ثبت کنید. اگر به گیره آمپرمتر دسترسی ندارید، می توانید مدار را باز کرده و پروب ها را به صورت سری در مدار قرار دهید. این کار به همه الکترون‌ها اجازه می‌دهد از متر عبور کنند و خوانش دقیقی به شما بدهد. هنگامی که آمپر باتری خود را بدست آوردید، از این فرمول استفاده کنید:

وات = آمپر x ولتاژ.

ظرفیت آمپر ساعت باتری ماشین را بخوانید

چگونه می توانم شارژر پنل خورشیدی را به بیش از یک باتری متصل کنم؟

اتصال موازی هم ساده است و هم از هرگونه تغییر در سطح ولتاژ جلوگیری می کند. باتری های خود را کنار هم قرار دهید و یک جفت سیم جداگانه را از پنل به هر باتری بکشید و سیم منفی (-) را به (-) و مثبت (+) را به (+) وصل کنید.

من یک ماشین دارم که اغلب استفاده نمی شود، می خواهم وقتی ماشین استفاده نمی شود یک پنل خورشیدی را به طور دائم به آن وصل کنم. به من گفته شده است که یک پنل 20 واتی اندازه مناسبی دارد، اما نمی دانم اندازه کنترلر چقدر باید باشد.

ابتدا مطمئن شوید که پنل خورشیدی به اندازه کافی نور خورشید دریافت می کند. اگر در سایه قرار داشته باشد، برای شارژ مجدد باتری به برق بیشتری نیاز دارد. همچنین سیم مثبت پنل خورشیدی را به قطب مثبت باتری و سیم منفی پنل را به قطب منفی باتری وصل کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سامان زهره وند
سامان زهره وند
2 ماه پیش

سلام شما کنترلر شارژ هم برای فروش دارید یا جایی رو می شناسید که معرفی کنید؟ تقریبا چقدر برای این موضوع باید هزینه کرد آیا ارزش خرید داره؟

کیان باتری
در جواب  سامان زهره وند
2 ماه پیش

با سلام
متاسفانه خیر، کنترلر شارژ برای فروش موجود نداریم.
شرکت کیان باتری یک استارتاپ تخصصی در زمینه فروش باتری‌های استارتر خودروی‌های مختلف است که به صورت شبانه‌روزی در مناطق 22 گانه شهر تهران به ارائه خدمات حمل و نصب رایگان در محل مشتری می‌پردازد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی‌های لازم به صورت شبانه‌روزی می‌توانید با کارشناسان فروش شرکت کیان باتری به شماره تلفن 88200200 تماس حاصل نموده و سوالات خود را مطرح نمائید.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش