4.4
(124)

در بیشتر موارد، روش رانندگی خودروهای برقی مانند خودروهای دیگر می باشد. اما، چند تفاوت کلیدی وجود دارد که بیشتر آنها در نحوه حرکت، کندی و قدرت خودرو نهفته است. مثلا در خودروهای برقی پس از استارت خوردن خودرو، تنظیمات رانندگی دلخواه خود را انتخاب کرده و برای حرکت روی پدال گاز فشار وارد می کنید. برای توقف نیز، کافی است پای خود را از روی پدال گاز بردارید و به آرامی روی ترمز فشار دهید. زمانی که زمان شارژ خودروی برقی فرا می رسد نیز می توانید آن را با استفاده از درگاه شارژی که در کاپوت یا کنار خودرو قرار دارد، به یک ایستگاه شارژ خانگی یا ایستگاه های شارژ عمومی وصل کنید.

آموزش رانندگی با خودروی برقی

بخش اول

شارژ ماشین برقی

1. پورت یا درگاه شارژ ماشین خود را پیدا کنید.

درگاه شارژ الکتریکی بسته به مدل خودرو ممکن است در مکان های مختلفی باشد. در بسیاری از وسایل نقلیه، می توان آن را در پنل عقب، چپ یا راست، جایی که معمولاً مخزن بنزین در آن قرار دارد، یافت. سایر سازنده های خودرو درگاه‌های خودروهای خود را درست جلوی درب سمت راننده یا داخل کاپوت تعبیه کرده‌اند.

%name آموزش رانندگی خودروهای برقی
پورت یا درگاه شارژ ماشین خود را پیدا کنید
  • قبل از اینکه رانندگی خود را آغاز کنید، مهم است که بدانید درگاه شارژ ماشین شما کجاست و نحوه دسترسی به آن را نیز بدانید.
  • اگر نمی دانید درگاه شارژ در یک مدل خاص خودرو دقیقا کجا قرار دارد، دفترچه راهنمای خودرو را مشاهده کنید.

2. درگاه شارژ را باز کنید.

معمولاً می توانید با فشار دادن یک دکمه یا کشیدن یک اهرم کوچک روی کنسول مرکزی به درگاه شارژ دسترسی پیدا کنید. در برخی مدل‌ها ممکن است درگاه شارژ روی داشبورد یا پانل درب سمت راننده نیز دیده شود.

  • فراموش نکنید که پس از اتمام شارژ وسیله نقلیه خود، درگاه را ببندید. پس از بستن درگاه، باید خود به خود قفل شود.
%name آموزش رانندگی خودروهای برقی
درگاه شارژ را باز کنید

3. سیم شارژر را به درگاه وصل کنید.

هنگامی که درگاه شارژ را باز کردید، باید صفحه ای با 3 سوراخ که با فاصله منظم کنار هم قرار دارند، در مرکز مشاهده کنید. شاخک های سیم شارژر را داخل سوراخ ها قرار دهید تا شروع به شارژ مجدد ماشین خود کنید.

  • شارژ شدن ماشین تقریباً ۷ تا ۸ ساعت طول می‌کشد تا زمانیکه باتری از حالت خالی به حالت پر با شارژ سطح ۱ برسد. با شارژ سطح 2، زمان شارژ به حدود 4 ساعت کاهش می یابد، در حالی که شارژ سریع می تواند 30 دقیقه طول بکشد.
  • وقتی نشانگر شارژ باتری روی نمایشگر داشبورد روشن شود، متوجه می‌شوید که شارژ باتری ماشین شما تمام شده است.
%name آموزش رانندگی خودروهای برقی
سیم شارژر را به درگاه وصل کنید

4. ماشین برقی خود را در خانه یا در حال حرکت شارژ کنید.

اگر قصد شارژ کردن ماشین برقی خود را داشتید، می‌توانید ماشین خود را به پریز دیواری نزدیک به ماشین در پارکینگ محل سکونت خود وصل کرده و از شارژ سطح 1 (جریان 120 ولت متناوب) یا سطح 2 (240 ولت AC) استفاده کنید. اکثر ایستگاه های شارژ عمومی، شارژ سریع (جریان DC، حدود 500 ولت) را در دسترس قرار می دهند تا رانندگان بتوانند در زمان کمتری ماشین خود را برای شارژ کردن متوقف کنند.

%name آموزش رانندگی خودروهای برقی
ماشین برقی خود را در خانه یا در حال حرکت شارژ کنید
  • طول رفت‌وآمد روزانه‌تان، دسترسی به پریزها در پارکینگ خانه تان و در دسترس بودن ایستگاه‌های شارژ عمومی، همه فاکتورهای مهمی هستند که باید هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام مدل ماشین الکتریکی برای شما مناسب است را در نظر بگیرید.

بخش دوم

نحوه کار کردن با ماشین برقی

1. دکمه “شروع” یا “Start” را فشار دهید تا ماشین روشن شود.

در حالی که پای خود را روی ترمز قرار داده اید، دکمه “شروع” واقع در کنار ستون فرمان را فشار دهید. سپس صفحه نمایش مرکزی روشن می شود و ممکن است با روشن شدن موتور، صدای چرخش ضعیفی نیز بشنوید.

  • اگر شارژ باتری کمتر از حد تعیین شده باشد، ممکن است وسیله نقلیه شما روشن نشود. حداقل میزان باتری مورد نیاز برای روشن شدن خودرو بستگی به مدل و نوع باتری آن دارد.
  • پس از رسیدن به مقصد، ماشین را به همان روشی که گفته شد خاموش کنید.
  • قبل از اینکه ماشین را روشن کنید، مطمئن شوید که ترمز دستی را کشیده اید.
%name آموزش رانندگی خودروهای برقی
دکمه “شروع” “Start” را فشار دهید تا ماشین روشن شود

2. با تنظیمات مختلف رانندگی آشنا شوید.

در حالی که اکثر خودروهای الکتریکی با یک سرعت کار می کنند، اغلب تنظیمات دیگری نیز ارائه می دهند که هنگام رانندگی به شما امکان کنترل بیشتری می دهد. این تنظیمات شامل حالت‌های ورزشی برای شتاب گیری پایدار و عملکردهای محدودکننده سرعت و ترمز متفاوت است که به حفظ عمر باتری کمک می‌کند.

%name آموزش رانندگی خودروهای برقی
با تنظیمات مختلف رانندگی آشنا شوید
  • در اکثر خودروهای برقی، می‌توانید با استفاده از یک دنده که در کنار فرمان یا کنسول قرار دارد، تنظیمات رانندگی را تغییر دهید.
  • خودروهای هیبریدی معمولاً از همان دنده‌های خودروهای موتور درونسوز معمولی استفاده می‌کنند – پارک (P)، معکوس (R)، خنثی (N)، درایو (D) و کم (L).

لیست خودروهای هیبریدی بازار ایران را ببینید.

3. برای شروع رانندگی، پدال گاز را به آرامی فشار دهید.

برخلاف موتورهای معمولی، وسایل نقلیه الکتریکی تقریباً فوراً گشتاور تولید می‌کنند، به این معنی که برای شروع رانندگی حرکت زیادی لازم نیست. اگر اولین باری است که با ماشین الکتریکی رانندگی می‌کنید، ابتدا با سرعت کم رانندگی کنید و کم کم سرعت خود را افزایش دهید تا زمانی که در فاصله کوتاهی احساس راحتی کنید و به شتاب کامل برسید.

%name آموزش رانندگی خودروهای برقی
برای شروع رانندگی، پدال گاز را به آرامی فشار دهید
  • اگر به رانندگی با ماشین معمولی یا کامیون عادت دارید، ممکن است چند بار طول بکشد تا به شتاب بهبود یافته یک ماشین برقی عادت کنید.
  • شتاب گیری بهینه به ویژه برای رانندگی در شهر مفید است، مخصوصا هنگام ترافیک که بصورت مداوم باید بین حرکت کردن و متوقف شدن سوئیچ کنید.
  • خودروهای برقی در شتاب پیکاپ زیادی دارند.
  • در واقع، کوچکترین خودروی الکتریکی در زمان سریعتری نسبت به یک خودرو با موتور بزرگتر می تواند به مقدار شتابی از صفر به شصت برسد.
  • نباید پدال گاز را خیلی محکم فشار دهید زیرا ممکن است به طور تصادفی وارد یک دست انداز شوید.

4. برای حفظ عمر باتری وسیله نقلیه خود به آرامی ترمز کنید.

در بیشتر موارد، می توانید پای خود را از روی پدال گاز بردارید تا خودرو به تدریج متوقف شود. اگر نیاز به کاهش ناگهانی سرعت دارید، فشار کمی به پدال ترمز وارد کنید.

  • تا حد امکان از فشار زیاد ترمز یا توقف ناگهانی خودرو خودداری کنید، زیرا این کار باعث کاهش کارایی خودرو شما می شود.
  • خودروهای برقی از یک سیستم ترمز جدید به نام «ترمز احیاکننده» “Regenerative Braking“ استفاده می‌کنند، به این معنی که هر بار که سرعت شما کم می‌شود، مقدار کمی انرژی گرفته شده و برای شارژ مجدد باتری به باتری بازگردانده می‌شود.
%name آموزش رانندگی خودروهای برقی
برای حفظ عمر باتری وسیله نقلیه خود به آرامی ترمز کنید
  • یادگیری ترمزگیری سیال نه تنها برد پتانسیل خودروی شما را بهبود می بخشد، بلکه طول عمر ترمزهای اصطکاکی آن (در صورت مجهز بودن) را نیز بهبود می بخشد.

5. مراقب سایر رانندگان در جاده باشید.

خودروهای برقی فوق‌العاده بیصدا هستند. در واقع آنقدر بیصدا هستند که ممکن است رانندگان اطراف شما صدای ماشین شما را نشنوند. این بدان معنی است که شما باید در هنگام رانندگی بیشتر مراقب باشید. همیشه به آنچه در اطرافتان می گذرد توجه کنید و آماده باشید که سرعت خود را کاهش دهید یا در صورت لزوم به سرعت متوقف شوید.

%name آموزش رانندگی خودروهای برقی
مراقب سایر رانندگان در جاده باشید
  • به محض تاریک شدن هوا چراغ های خود را روشن کنید تا راحت تر دیده شوید.
  • همیشه هنگام عبور از کنار دوچرخه سواران و عابران پیاده سرعت خود را کم کنید و توجه داشته باشید که با بوق زدن یا چشمک زدن چراغ های خود به آنها اطلاع دهید که در حال نزدیک شدن هستید.

بخش سوم

به حداکثر رساندن برد رانندگی با خودروی برقی

1. 3 سطح اصلی شارژ را بدانید.

شارژ سطح 1، انرژی 120 ولتی را ارائه می دهد و با هر ساعت شارژ 2 تا 4 مایل مسافت رانندگی را برای شما به ارمغان می آورد. شارژ سطح 2، 240 ولت (که نیاز به یک پریز با سیم کشی مشابه اجاق گاز یا خشک کن لباس دارد) و حداکثر 25 مایل رانندگی در ساعت را فراهم می کند. شارژ سریع از جریان مستقیم (DC) استفاده می کند تا باتری خودرو را در کمتر از نیم ساعت به 80 تا 100 درصد شارژ برساند.

%name آموزش رانندگی خودروهای برقی
3 سطح اصلی شارژ
  • شارژ سطح 1 و سطح 2 کندترین اما راحت ترین گزینه های شارژ هستند، زیرا با استفاده از اکثر پریزهای دیواری استاندارد قابل دسترسی هستند. به این ترتیب در اکثر مواقع خودروی برقی شما شارژ خواهد داشت.
  • شارژ سریع معمولاً فقط در ایستگاه‌های شارژ اختصاصی موجود است، اما این سیستم ها آنقدر رایج هستند که معمولاً می‌توانید در صورت نیاز براحتی یکی از آنها را پیدا کنید.

2. وسیله نقلیه خود را قبل از استفاده بعدی شارژ کنید.

همیشه نشانگر باتری روی نمایشگر داشبورد را تحت نظر داشته باشید تا میزان شارژ باقیمانده خودرویتان را ببینید. وقتی به حدود 30 تا 40 درصد رسید، به فکر رفتن به خانه یا پیدا کردن نزدیکترین ایستگاه شارژ عمومی باشید. به خاطر داشته باشید که ممکن است 10 تا 15 ساعت طول بکشد تا یک خودروی میان رده استاندارد به طور کامل شارژ شود.

%name آموزش رانندگی خودروهای برقی
وسیله نقلیه خود را تا قبل از استفاده بعدی شارژ کنید

ایستگاه های شارژ خودروهای برقی را ملاحظه کنید.

  • وقتی برای سفرهای طولانی‌تر برنامه‌ریزی می‌کنید، همیشه حداکثر برد خودرو یا مسافتی را که باید در طول سفر طی کنید را لحاظ کنید تا مشخص کنید برای شارژ خودرو در طول مسیر باید چند بار توقف داشته باشید.
  • در صورت امکان همیشه به محض اتمام شارژ، ماشین خود را از شارژر جدا کنید. وصل نگه داشتن آن پس از رسیدن به 100 درصد، فشار زیادی به باتری وارد می کند. این کار می تواند با گذشت زمان ظرفیت کل آن را کاهش دهد.

3. استفاده خود را از ویژگی های غیر ضروری محدود کنید.

تمام سیستم‌های الکترونیکی خودرو، از جمله استریو، گرمایش و سرمایش و برنامه‌های ارتباطی و ناوبری، انرژی خود را مستقیماً از باتری می‌گیرند. این بدان معناست که هرچه بیشتر از آنها استفاده کنید، شارژ بیشتری از دست خواهید داد. به همین دلیل، بهتر است از ماشین برقی خود به عنوان وسیله ای برای رفت و آمد از مکانی به مکان دیگر استفاده کنید تا به عنوان یک خودروی لوکس و سرگرم کننده.

%name آموزش رانندگی خودروهای برقی
استفاده خود را از ویژگی های غیر ضروری محدود کنید
  • از آنجایی که سیستم هایی مانند رادیو و تهویه مطبوع هنگام استفاده شارژ زیادی از باتری می گیرند، ممکن است خودروی برقی شما بهترین وسیله نقلیه مناسبی برای سفرهای جاده ای نباشد.

4. از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرمای شدید خودداری کنید.

گرما و سرمای شدید می‌تواند باعث تخلیه زیاد باتری شود. برای استفاده حداکثری از هر شارژ، به پیش بینی آب و هوا سر بزنید و مطابق با هوای آن روز لباس بپوشید.

  • در صورت امکان، هنگامی که رانندگی نمی‌کنید خودروی برقی خود را در پارکینگی با تهویه مناسب نگهداری کنید. این کار نه تنها سرعت فرسودگی باتری را کاهش می‌دهد، بلکه کابین خودرو را نیز در دمای مناسب نگه می‌دارد، بنابراین دفعه بعد که پشت فرمان می نشینید، مجبور به استفاده از سیستم گرمایشی یا تهویه مطبوع نخواهید بود.
%name آموزش رانندگی خودروهای برقی
از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرمای شدید خودداری کنید
  • سرما تأثیر منفی بسیار بیشتری بر عمر باتری دارد تا گرما. در واقع، شرایط آب و هوایی بسیار سرد می تواند برد کلی خودروی الکتریکی شما را 20 تا 30 درصد کاهش دهد.

سوالات متداول

وقتی ماشین برقی خود را روشن می کنم چه اتفاقی می افتد؟

وقتی ماشین برقی خود را روشن می کنید، در واقع هیچ احتراقی صورت نمی گیرد. بلکه پیامی به کامپیوتر ماشین شما ارسال می شود که می گوید شما آماده رانندگی هستید. به همین دلیل است که تسلا می تواند از پدال ترمز برای روشن کردن خودرو استفاده کند.

نکاتی در رابطه با خودروهای برقی

با خرید خودروی برقی، سالانه 1000 دلار در هزینه بنزین صرفه جویی می کنید.

قیمت اکثر خودروهای برقی جدید بین 32000 تا 140000 دلار است، اما می‌توان برخی مدل‌های پایین تر را با قیمتی کمتر از 25000 دلار هم پیدا کرد.

اگر قصد ندارید برای مدتی با خودروی خود رانندگی کنید، شارژ باتری را به 50% رسانده و آن را از پریز برق جدا کنید. این کار به شما این اطمینان را می‌دهد که باتری به طور مداوم مقداری جریان دریافت می‌کند بدون اینکه ظرفیت کل خود را از دست بدهد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
فاطمه حبیبی
فاطمه حبیبی
2 ماه پیش

مقاله خوبی بود اما متوجه نشدم که آیا این خودروهای برقی که الان تو سطح شهر داریم می بینیم فقط موتور برقی دارن یا از دوتا موتور استفاده می کنن؟ مثلا وقتایی که برق در دسترس نداشته باشند چیکار می کنن؟

کیان باتری
در جواب  فاطمه حبیبی
2 ماه پیش

با سلام خودروهایی که با پیشرانه برقی تولید می شوند به انتخاب مشتری (سفارش دهنده) یا به انتخاب تولیدکننده، هر نوع آرایش پیشرانه ای که بخواهند می توانند در دسترس داشته باشند. برخی از خودروهای برقی موجود در سطح بازار داخلی کشورمان دارای یک پیشرانه بنزینی نیز هستند اما برخی دیگر فقط مجهز به یک پیشرانه الکتریکی هستند. خودروهایی برقی که دارای پیشرانه بنزینی نیز هستند مانند تویوتا کمری XLE و لکسوسNX300H و تویوتا پریوس و لکسوس CT200H و … خودروهایی که فقط دارای پیشرانه برقی هستند مانند جک e-JS1 (سهول E10X) و جک J4 برقی (کی ام سی ایگل)،… خواندن ادامه ...

مشاوره رایگان و ثبت سفارش