4.6
(123)

اگر چراغ داشبورد خاموش نمی شود و چراغ‌های هشدار سیستم کنترل کشش (TCS) Traction Control Light یا سیستم ترمز ضد قفل (ABS) شما روشن مانده اند، تنظیم مجدد آن‌ها می‌تواند از روشن ماندن چراغ داشبورد جلوگیری کند. در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد علت ایجاد این مشکل بدانید، بررسی می‌کنیم و به شما نشان می‌دهیم چگونه چراغ‌ها را در صورت یک خطای ساده کامپیوتری، ریست کنید.

نحوه عملکرد سیستم کنترل کشش TCS

چیزهایی که باید بدانید

  • از یک ابزار اسکن عیب یاب داخلی (OBD2) on-board diagnostic استفاده کنید تا چراغ TCS/ABS خود را با وصل کردن آن به کانکتور پیوند تشخیصی (DLC) و پاک کردن کد، ریست کنید.
  • رانندگی با وسیله نقلیه برای چند دقیقه پس از اتصال مجدد یا نصب باتری جدید ممکن است باعث خاموش شدن چراغ شود.
  • اگر چراغ TCS پس از تنظیم مجدد دوباره روشن شد، در این صورت وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک ببرید.

سیستم TCS چگونه کار می کند؟

سیستم کنترل کشش، از سر خوردن وسیله نقلیه شما جلوگیری می کند.

سیستم کنترل کشش (TCS) زمانی را که یک (یا چند) عدد از چرخ های شما چسبندگی خود را در جاده از دست می دهند شناسایی می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، چراغ TCS شروع به چشمک زدن می کند زیرا به طور خودکار ترمزها را روی لاستیک (هایی) که چسبندگی خود را از دست داده اند اعمال می کند تا بتوانید دوباره کنترل خودرو را به دست بگیرید.

این سیستم به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) شما گره خورده است که می تواند ترمزهای خودروی شما را کنترل می کند ودلایل روشن شدن چراغ کنترل کششدلایل روشن شدن چراغ کنترل کشش کمک می کند خودروی شما را در موقعیت های ترمز بصورت پایدار نگه دارند. به همین دلیل است که چراغ TCS اغلب با چراغ ABS همراه است.

دلایل روشن شدن چراغ کنترل کشش

سیستم کنترل کشش خاموش است

احتمالاً قبلاً این مورد را بررسی کرده‌اید، اما در صورت عدم اطلاع، می‌توانید سیستم TCS را روشن و خاموش کنید. فقط کافیست یک بار روی دکمه TCS کلیک کنید تا ببینید آیا چراغ خاموش می شود یا خیر. ممکن است به طور تصادفی سیستم را خاموش کرده باشید.

%name نحوه تنظیم مجدد چراغ کنترل کشش (TCS)
خاموش بودن سیستم کنترل کشش
  • سیستم TCS همیشه روشن است مگر اینکه خودتان آن را خاموش کنید.
  • روی دکمه TCS معمولاً خودرویی است که خطوط مورب زیر لاستیک های آن قرار دارند. کلمه خاموش معمولاً روی دکمه نیز چاپ شده است.
  • برای یافتن دکمه TCS در خودروی خود به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. معمولاً یا روی چراغ راهنما یا نیمه پایینی کنترل‌های داشبورد شما قرار دارد.

وضعیت بد جاده ها

اگر چراغ TCS یا ABS هنگام رانندگی در برف یا باران روشن شود، وسیله نقلیه شما به شما اطلاع می دهد که سیستم TCS/ABS خودروی شما درگیر است. بهتر است کمی سرعت خود را کاهش دهید تا کنترل بهتری بر وسیله نقلیه خود داشته باشید در اینصورت چراغ باید خاموش شود.

%name نحوه تنظیم مجدد چراغ کنترل کشش (TCS)
وضعیت بد جاده ها

خرابی سیم کشی

سیم هایی وجود دارد که از سنسور سرعت هر چرخ به رایانه اصلی وسیله نقلیه شما راه دارند. اگر این سیم‌ها دچار خوردگی شوند یا آسیب ببینند، وسیله نقلیه شما تصور می کند چرخ‌ها با سرعت یکسانی نمی‌چرخند، که باعث می‌شود کنترل کشش درگیر شود. بنابراین تعویض این سیم ها مشکل شما را حل می کند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق کار کردن با وسایل نقلیه هستند، ماشین خود را روی جک‌ قرار داده، چرخ‌ها را جدا کنید و کابل‌هایی که به سنسورهای چرخ می‌روند را بررسی کنید. هر سیم در معرض دید را در نوار برق بپیچید تا ببینید آیا مشکل شما حل می شود یا خیر.

%name نحوه تنظیم مجدد چراغ کنترل کشش (TCS)
خرابی سیم کشی

سنسورهای سرعت چرخ معیوب است.

اگر سیم ها آسیب ندیده باشند، ممکن است خود سنسورها مشکل داشته باشند. هنگامی که سرعت را افزایش یا کاهش می دهید، سنسورهای چرخ سیگنالی به وسیله نقلیه شما می فرستند تا متوجه شود سرعت در حال تغییر است. اگر سرعت‌ گزارش‌شده با سرعت وسیله نقلیه شما مطابقت نداشته باشند، TCS شروع به کار می‌کند. تعویض سنسورها می‌تواند این مشکل را حل کند.

%name نحوه تنظیم مجدد چراغ کنترل کشش (TCS)
سنسورهای سرعت چرخ معیوب است.
  • هر چه یک وسیله نقلیه قدیمی تر باشد، احتمال خراب شدن این سنسورها در طول زمان بیشتر می شود.
  • بهتر است وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک ببرید تا سنسورها را تعویض کند.

نقص سیستم ترمز ضد قفل

سیستم کنترل کشش در کنار سیستم ترمز ضد قفل کار می کند تا به طور خودکار خودرو شما را ثابت نگه دارد. هر دو توسط کابل‌ها و حسگرهای یکسانی کنترل می‌شوند، بنابراین اگر سیستم ABS خودروی شما از کار بیفتد، باعث اختلال سیستم کنترل کشش نیز می شود.

  • اگر چراغ های ABS و TCS خودروی شما روشن است، به تعمیرگاه مراجعه کنید. تشخیص اینکه کدام سیستم دچار مشکل شده است برای یک فرد غیرحرفه ای بسیار دشوار است.
%name نحوه تنظیم مجدد چراغ کنترل کشش (TCS)
نقص سیستم ترمز ضد قفل

خرابی قفسه فرمان

اگر چراغ‌های هشدار دیگری در کنار چراغ‌های ABS و TCS روشن شده باشند، فرمان دچار مشکل شده است، یا اگر خودرو کندتر از آنچه باید شتاب می گیرد، احتمالاً قفسه‌ی فرمان آسیب دیده است. خودرو را نزد مکانیک ببرید تا قفسه فرمان خودروی شما را بازرسی و تعمیر کند.

%name نحوه تنظیم مجدد چراغ کنترل کشش (TCS)
خرابی قفسه فرمان
  • قفسه فرمان بخشی ضروری از وسیله نقلیه شماست. برای تعویض یا تعمیر قفسه فرمان به یک متخصص مراجعه کنید.
  • اگر قفسه فرمان آسیب دیده باشد، چراغ چک موتور شما نیز باید روشن شود.

باتری جدید

این طبیعی است که چراغ کنترل کشش پس از تعویض باتری روشن شود. برای چند دقیقه به رانندگی با وسیله نقلیه خود ادامه دهید. هنگامی که رایانه وسیله نقلیه شما به طور کامل ریست شد، چراغ بطور خودکار خاموش می شود.

%name نحوه تنظیم مجدد چراغ کنترل کشش (TCS)
باتری جدید

خطاهای برنامه نویسی کامپیوتر

اینجاست که ریست کردن سیستم کنترل کشش احتمالاً مشکل را حل می کند. یک خطا یا نقص سیستمی به راحتی می تواند تنظیمات سیستم TCS شما را از بین ببرد و باعث شود چراغ روی داشبورد روشن شود.

%name نحوه تنظیم مجدد چراغ کنترل کشش (TCS)
خطاهای برنامه نویسی کامپیوتر
  • برای ریست کردن کامپیوتر خودرو، وسیله نقلیه خود را خاموش کرده و جعبه فیوز را پیدا کنید. فیوزهای با برچسب “back up” و “ECU” را بردارید. قبل از نصب مجدد فیوزها را به مدت 10 دقیقه بیرون بگذارید و پوشش را دوباره روی آن قرار دهید.

تنظیم مجدد سریع چراغ TCS با OBD2

۱. یک اسکنر تشخیصی 2 (OBD2) روسطحی on-board تهیه کنید.

اگر حتی تعمیرات جزئی روی وسیله نقلیه خود انجام می دهید، داشتن یک اسکنر OBD2 برای شما عالی است. می توانید به صورت آنلاین یک اسکنر خریداری کنید. اسکنر OBD2 به وسیله نقلیه شما متصل می شود و سیستم های خودرو را بمنظور وجود خطا و کدهای خطا اسکن می کند.

  • اگر وسیله نقلیه شما قبل از سال 1996 ساخته شده باشد، به جای OBD2، به یک دستگاه OBD نیاز دارید. اگرچه OBD2 روی هر وسیله نقلیه ای که پس از سال 1996 ساخته شده است، کار می کند.

۲. آن را به رابط پیوند تشخیصی (DLC) داشبورد خود وصل کنید.

برای یافتن محل اتصال درگاه دستگاه OBD2 به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود مراجعه کنید. تقریباً در هر وسیله نقلیه ای، زیر فرمان-معمولاً در سمت چپ- قرار می گیرد. برای دسترسی به داشبورد خود، ممکن است مجبور شوید یک پانل از داشبورد خود را جدا کنید، اگرچه بسیاری از خودروها فقط یک پوشش روی آن دارند. سپس OBD2 را مستقیماً به پورت DLC وصل کنید.

3. با یک اسکنر OBD2 چراغ های داشبورد خود را پاک و تنظیم مجدد کنید.

OBD2 را روشن کنید. برند و مدل خودروی خود را وارد کنید. سپس، “سیستم ها” “systems” یا “واحد کنترل” “control unit” را برای مشاهده سیستم های مختلف خودرو انتخاب کنید. سیستم TCS/ABS خود را پیدا کرده و “پاک کردن کدها” “erase codes” یا “کدهای بازنشانی” “reset codes” را انتخاب کنید تا چراغ هشدار پاک شود و سیستم TCS خود را ریست کنید.

  • می توانید از عملکرد “اسکن خودکار” برای جستجوی خودکار وسیله نقلیه خود و رفع هر گونه مشکل استفاده کنید.
  • بسته به دستگاه OBD2 خود، ممکن است لازم باشد کدها را با استفاده از کلید ارائه شده با مدل بخوانید.

روش های ریست خاص سازنده

Toyota

تویوتا چراغ کنترل کشش اختصاصی ندارد – خودروهای آن سیستم های ABS و TCS را در یک سیستم واحد VCS (پایداری کنترل خودرو) (vehicle control stability) ترکیب می کنند. ماشین را متوقف کنید. دکمه VSC را به مدت 5 ثانیه فشار داده و نگه دارید. باید هر دو چراغ TRAC OFF و VSC OFF روشن شوند. یک بار دیگر دکمه VSC را فشار دهید تا سیستم کنترل کشش شما ریست شود.

  • برای شناسایی مکان دکمه VCS به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید. در اکثر مدل ها، در کنار دنده قرار دارد.
  • اگر باز هم چراغ ها خاموش نشدند، وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک ببرید.

جنرال موتورز GM

بدون روشن کردن موتور، سوییچ را در وضعیت روشن قرار دهید. سپس، 3 بار پشت سر هم به پدال گاز ضربه وارد کنید. اکنون موتور خودرو را روشن کنید. ممکن است این کار کامپیوتر عیب یاب خودرو شما و سیستم‌های TCS و ABS را  هم ریست کند.

  • جنرال موتورز روش «رسمی» ای را برای تنظیم مجدد چراغ‌های کنترل کشش GMC، بیوک، شورلت، شورلت، یا کادیلاک ارائه نمی‌کند و پیشنهاد شرکت سازنده این خودروها این است که وسیله نقلیه خود را نزد یک مکانیک ببرید تا مشکل اصلی را تشخیص داده و برطرف کند.
  • اگر چراغ های هشدار خودروی شما دوباره روشن شد، برای تشخیص مشکل به یک متخصص مراجعه کنید.

Ford/Lincoln

فورد سیستم کنترل کشش خود را AdvanceTrac می نامد. اگر چراغ AdvanceTrac شما روشن شد، ماشین را روشن کرده و کاپوت را باز کنید. ترمینال منفی باتری را باز کنید. اجازه دهید خودرو به مدت 5 دقیقه کار کند و سپس باتری را دوباره وصل کرده و ماشین خود را مجددا روشن کنید.

  • اگر چراغ AdvanceTrac دوباره روشن شد، به مکانیک مراجعه کنید.
  • اگر دینام شما کار می کند، برداشتن ترمینال منفی نباید به وسیله نقلیه شما آسیب برساند.

Hyundai-Kia

سوییچ را در استارت قرار دهید و بدون استارت زدن خودرو، آن را در وضعیت روشن قرار دهید. پدال گاز را 3 بار پشت سر هم فشار دهید. سپس موتور را روشن کنید و بگذارید یک دقیقه کار کند. اگر مشکل اساسی در سیستم کنترل کشش شما وجود نداشته باشد، چراغ‌های TCS و ABS باید تنظیم مجدد شده و خاموش شوند.

  • در برخی از مدل های هیوندای و کیا، سیستم های TCS و ABS در یک سیستم واحد ESC (کنترل پایداری الکترونیکی) ترکیب شده اند.
  • اگر چراغ ESC، TCS یا ABS دوباره روشن شد، وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک ببرید.

Honda/Acura

پانل زیر ستون فرمان را بردارید و کانکتور OBD را که یک پورت 16 پین است پیدا کنید. سوییچ را در حالت احتراق و روشن قرار دهید و پدال گاز را با موتور خاموش فشار دهید. یک گیره کاغذ را باز کنید و یک سر را در دهانه بالا سمت راست و سر دیگر را از سمت چپ در پایین در چهارمین قسمت قرار دهید. پدال ترمز را رها کنید و اجازه دهید چراغ های ABS/TCS مکرراً چشمک بزنند.

  • بعد از اینکه اجازه دادید چراغ به مدت یک دقیقه چشمک بزند، احتراق را خاموش کنید و گیره کاغذ را بردارید. دفعه بعد که ماشین را روشن می کنید چراغ ABS/TCS باید تنظیم مجدد شود.
  • گیره کاغذ موجود در محلول کانکتور OBD ممکن است عجیب به نظر برسد، اما چراغ های TCS و ABS در هوندا و آکورا زمانی که ولتاژ باتری کم است روشن می شوند. گیره کاغذ سیگنال ورودی با ولتاژ پایین را به رایانه شما پاک می کند و آن را مجبور می کند تا سنسورهای چرخ را به دقت بخواند.
  • اگر ABS/TCS دوباره روشن شد، وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک ببرید.

Volksagen/Audi

فولکس واگن و آئودی سیستم های TCS و ABS را در یک سیستم EPC (کنترل الکترونیکی قدرت) ترکیب می کنند. اگر چراغ EPC شما روشن شد، سعی کنید به طور معمول با استارت زدن ماشین در هنگام توقف، آن را ریست کنید. اجازه دهید خودرو برای یک دقیقه کار کند و سپس خودرو را خاموش کنید. سپس، به جز این بار، ماشین را دوباره روشن کنید، در حالی که موتور روشن می شود، پدال گاز را به مدت 1-2 ثانیه روی زمین فشار دهید.

  • اگر هنگام رانندگی چراغ EPC دوباره روشن شد، آن را نزد مکانیک ببرید.

تعمیر چراغ TCS اگر دوباره روشن شد

اگر تنظیم مجدد چراغ کار نمی کند، از یک متخصص کمک بگیرید.

سیستم‌های ABS و TCS برای ایمن ماندن در جاده ضروری هستند، به‌ویژه زمانی که باران یا برف می‌بارد. اگر تنظیم مجدد چراغ کمکی نکرد، وسیله نقلیه را نزد یک متخصص ببرید تا مشکل اساسی تشخیص داده و برطرف شود.

شما همچنان می توانید با چراغ TCS روشن رانندگی کنید، اما باید آهسته تر از حد معمول حرکت کنید و از رانندگی در شرایط سخت اجتناب کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش