4.5
(212)

یادگیری نحوه بررسی ایمن سطح آب باتری ماشین شما یکی از جنبه های مهم تعمیر و نگهداری خودرو است که باید هر سال چند بار انجام شود. این بررسی به دو دلیل مهم است: اول اینکه الکترولیت به طور طبیعی تبخیر می شود و دوم، به این دلیل که هر بار که باتری شارژ می شود مقدار کمی به هیدروژن و اکسیژن الکترولیز می شود.

بخش اول

تمیز کردن باتری و باز کردن پورت ها

1. باتری را پیدا کنید.

در اکثر خودروها، برای دسترسی به باتری ماشین کافی است کاپوت خودرو را باز کنید.

باتری را پیدا کنید
  • برخی از باتری ها در قسمت پایینی موتور، پشت سپر جلو و جلوتر از چرخ های جلو قرار دارند. گاهی اوقات از پایین قابل دسترسی هستند و برای سرویس باید برداشته شوند.
  • بیشتر باتری های BMW و مرسدس بنز و چند باتری دیگر در صندوق عقب و در یک محفظه ایزوله پنهان شده اند.
  • همچنین باتری ها ممکن است در زیر صندلی عقب قرار گیرند، مانند برخی از کادیلاک ها.

2. تمیز کردن

قبل از اینکه سطح آب را بررسی کنید، هرگونه کثیفی یا زباله را از بالای باتری و اطراف ترمینال های باتری تمیز کنید. این کار مهم است، زیرا هنگام باز کردن سلول های باتری از ورود مواد خارجی به داخل آنها جلوگیری می کند و همچنین برای این مهم است که سطح باتری تمیز به کاهش یا توقف خوردگی سطح فلزی آن کمک می کند.

تمیز کردن باتری
  • برای تمیز کردن دوده ها و خوردگی جزئی، از شیشه پاک کن متشکل از آمونیاک استفاده کنید. به این صورت که مایع پاک کننده را روی پارچه اسپری کنید – نه روی خود باتری – و هرگونه آلودگی را پاک کنید. از دستمال کاغذی تا زمانی که تکه تکه نشده اند استفاده کنید.
  • خوردگی شدید را می توان با خمیر جوش شیرین و آب تمیز کرد. باز هم پارچه را خیس کنید و خوردگی ها را پاک کنید، باتری را با جوش شیرین خیس نکنید. گاهی اوقات این کار نیاز به چندین بار خیس کردن پارچه و پاک کردن دارد. در ادامه باتری را با پارچه ای که با شیشه پاک کن مرطوب شده تمیز کنید تا جوش شیرین پاک شود. باقی ماندن باقیمانده جوش شیرین در قسمت بیرونی باتری باعث تسریع خوردگی ترمینال ها و سطح فلزی آن در آینده می شود.

توجه: در صورت تمایل، می توانید قبل از تمیز کردن و انجام این تعمیر، باتری را از خودرو خارج کرده و سپس آن را مجدداً نصب کنید. این کار مطمئن تر است، به خصوص اگر باتری در مکان نامناسبی قرار داشته باشد. با این حال، با این کار برخی یا همه لوازم الکترونیکی خودرو (ساعت، ایستگاه رادیویی از پیش تنظیم شده و غیره) ریست می شود. اگر بتوان باتری را بدون خارج کردن از ماشین سرویس کرد، به مقدار زیادی در زمان صرفه جویی می شود.

  • همچنین می توانید ترمینال های باتری را از باتری جدا کرده و در یک فنجان آب بسیار داغ فرو کنید. آب داغ، خوردگی را ذوب کرده و سطوح را بهتر تمیز می کند. قبل از تعویض ترمینال ها روی باتری، مطمئن شوید که کاملاً خشک شده اند. (این کار باعث ریست شدن وسایل الکترونیکی خودرو نیز می شود.)

3. پورت ها را باز کنید.

در بالای باتری معمولاً دو روکش پلاستیکی نیمه مستطیلی برای آب بندی پورت های سلول باتری استفاده می شود. این روکش ها را می توان با چاقوی پلاستیکی یا پیچ گوشتی باز کرد.

پورت ها را باز کنید
  • برخی از باتری ها به جای روکش دارای شش پوشش گرد جداگانه هستند. این روکش ها را می توان با چرخاندن در خلاف جهت عقربه های ساعت و سپس بلند کردن آنها خارج کرد.
  • اگر باتری برچسب “بدون تعمیر و نگهداری” داشته باشد، بنابراین برای باز شدن طراحی نشده است. سازندگان توصیه می‌کنند که نمی‌توان به این باتری‌ها آب اضافه کرد و اگر به درستی کار نمی‌کنند، فقط باید تعویض شوند.

4. در صورت لزوم به تمیز کردن ادامه دهید.

برداشتن درپوش های پورت ممکن است کثیفی بیشتری را در بالای باتری نشان دهد. تمیز کردن را با پاک کردن درگاه ها با پارچه ای که با شیشه پاک کن مرطوب شده است، ادامه دهید.

در صورت لزوم به تمیز کردن ادامه دهید
  • برای تمیز کردن از جوش شیرین استفاده نکنید. از مقدار کمی شیشه پاک کن استفاده کنید و بسیار مراقب باشید که از ورود هر چیزی (تمیز کننده، کثیفی، تکه های دستمال کاغذی و غیره) به درگاه ها جلوگیری کنید.
  • از این مرحله غافل نشوید، زیرا تمیز نگه داشتن قسمت بالایی باتری باعث کاهش خوردگی در آینده می شود. این کار یک جنبه مهم از نگهداری باتری برای حفظ یکپارچگی اتصالات است.

بخش دوم

بررسی سطح مایعات موجود

1. سطح مایعات را در هر سلول مقایسه کنید.

با نگاه کردن به پایین هر پورت می توانید سطح الکترولیت هر سلول را مشاهده کنید. هر سلول باید با مقدار مساوی مایع پوشانده شود.

سطح مایعات را در هر سلول مقایسه کنید
  • اگر سطح مایع به وضوح نامساوی باشد، ممکن است باتری نشتی مایع یا ترک داشته باشد. اگر چنین است باتری نیاز به تعویض دارد. اگر نشتی آشکار وجود نداشت، باتری را تا حداکثر سطح ایمن و فقط با استفاده از آب مقطر پر کنید و چند هفته دیگر دوباره بررسی کنید که آیا سطح مایع در هر سلول یکنواخت باقی مانده است یا خیر.

2. تشخیص دهید چه زمانی سطح الکترولیت پایین است.

اگر قسمتی از صفحات باتری در معرض هوا قرار گیرد، الکترولیت بسیار کم است. اگر صفحات به طور کامل با الکترولیت پوشانده نشده باشند، باتری نمی تواند با ظرفیت کامل کار کند.

  • قرار دادن صفحات در معرض هوا، منطقه ای را که در معرض هوا قرار گرفته است را در عرض چند روز خراب می کند.
%name نحوه بررسی سطح آب باتری خودرو
تشخیص دهید چه زمانی سطح الکترولیت پایین است
  • اگر الکترولیت تنها حدود 1/2 اینچ (1 سانتی متر) از سطح صفحات بالاتر باشد، اضافه کردن آب کافی به باتری برای پوشش صفحات ممکن است آنها را با کاهش ظرفیت کمتری به وضعیت قابل استفاده برگرداند. (دستورالعمل های اضافه کردن آب در بخش سوم مقاله بررسی می شود.) در غیر این صورت، باید به فکر تعویض باتری باشید.
  • سطح الکترولیت پایین می تواند به دلیل شارژ بیش از حد باشد، بنابراین اگر چنین است، باید دینام را بررسی کنید.

3. بررسی کنید که سطح الکترولیت چه زمانی طبیعی است.

سطح معمولی الکترولیت حدود 1/2 اینچ (1 سانتی متر) بالاتر از سطح صفحات یا حدود 1/8 اینچ (3 میلی متر) در انتهای لوله های Filler است که از دهانه های پورت به پایین امتداد می یابند.

  • اگر چنین است، ممکن است در حال حاضر ارزش تلاش برای پر کردن باتری را نداشته باشد. کافی است درپوش های پورت را تعویض کنید و سه ماه دیگر دوباره بررسی کنید.
%name نحوه بررسی سطح آب باتری خودرو
بررسی کنید که سطح الکترولیت چه زمانی طبیعی است

4. بررسی کنید الکترولیت در حداکثر سطح خود قرار داشته باشد.

حداکثر سطح ایمن الکترولیت در حد لمس شدن کف لوله های Filler است.

چشمی باتری به عنوان سیگنالی برای توقف پر شدن طراحی شده است. ممکن است لازم باشد از چراغ قوه استفاده کنید تا سطح مایع و وجود یا عدم وجود چشمی را به وضوح ببینید.

%name نحوه بررسی سطح آب باتری خودرو
بررسی کنید الکترولیت در حداکثر سطح خود قرار داشته باشد

5. به خاطر داشته باشید که این سطوح فقط برای باتری های سرب اسیدی خودرو هستند.

در صورت مغایرت با اطلاعات ارائه شده در این مقاله، بهتر است توصیه های فروشنده باتری را دنبال کنید.

  • توجه داشته باشید باتری‌های ماشین های گلف، ماشین‌های تمیزکننده کف و بخصوص باتری‌های نیکل کادمیوم ممکن است به سطوح الکترولیت متفاوتی نیاز داشته باشند.
%name نحوه بررسی سطح آب باتری خودرو
به خاطر داشته باشید که این سطوح فقط برای باتری های سرب اسیدی خودرو هستند

بخش سوم

تنظیم سطوح مایعات

1. برای پر کردن سلول های باتری فقط از آب مقطر استفاده کنید.

آب مقطر را می توان از فروشگاه های مواد غذایی خریداری کرد. اگر سطح الکترولیت در سلول ها پایین است (صفحه ها در معرض دید هستند)، هر سلول را جداگانه پر کنید تا کل صفحات را بپوشاند. سپس از شارژر باتری برای شارژ مجدد باتری استفاده کنید یا اینکه چند روز با ماشین رانندگی معمولی داشته باشید. تا هنگامی که باتری کاملاً شارژ شود.

برای پر کردن سلول های باتری فقط از آب مقطر استفاده کنید
  • برای اطمینان از کنترل جریان و دقت سطح نهایی هنگام پر کردن هر پورت از یک قیف تمیز، بطری ورزشی و غیره استفاده کنید. بسیار مراقب باشید تا از ورود هرگونه کثیفی یا پاک کننده به سلول ها جلوگیری کنید.
  • استفاده از آب لوله کشی، آب چاه، آب تصفیه شده، یا هر چیزی جز آب مقطر، مواد معدنی و شیمیایی (به عنوان مثال کلر در صورت استفاده از آب شهری) منجر به کاهش طول عمر باتری می شود.

2. اگر باتری ضعیف یا از کار افتاده شده باشد، از پر کردن کامل سلول ها خودداری کنید.

اگر به دلیل ضعیف بودن یا از کار افتادن باتری آب به آن اضافه می کنید، بهتر است آن را به اندازه ای پر کنید که صفحات را بپوشاند (اگر آب در حد معمول است نیازی به اضافه کردن آب نیست).

  • هنگامی که باتری ضعیف یا از کار افتاده شارژ می شود، سطح الکترولیت افزایش می یابد، بنابراین باید هنگام شارژ باتری، فضایی را برای افزایش سطح در نظر بگیرید. (این اتفاق برای یک باتری کاملا شارژ شده نمی افتد.)
%name نحوه بررسی سطح آب باتری خودرو
اگر باتری ضعیف یا از کار افتاده شده باشد، از پر کردن کامل سلول ها خودداری کنید
  • اگر باتری داغ شود، سطح الکترولیت نیز می تواند افزایش یابد.

3. تمیزکاری نهایی را انجام دهید و پورت ها را ببندید.

اطمینان حاصل کنید که همه مناطق تمیز و عاری از خاک یا زباله هستند، سپس درپوش های پورت که آنها را تمیز کرده اید روی باتری قرار دهید.

تمیزکاری نهایی را انجام دهید و پورت ها را ببندید
  • اگر به طور تصادفی باتری را بیش از حد پر کردید اما هیچ سرریزی ای روی سطح انتهایی باتری وجود نداشت، بهترین کار این است که آب باتری را دوباره خالی نکنید. زیرا حاوی اسید سولفوریک است و با همان سطح پرشدگی دریچه ها را ببندید. به خاطر داشته باشید که این سرریز اسیدی است و نباید با پوست یا لباس شما تماس پیدا کند.
  • سرریزی را با دستمال پارچه ای یا کاغذی تمیز کنید و درگاه ها را پاک کنید و اجازه ندهید پارچه یا دستمال کاغذی آنقدر خیس شود که روی قسمت های دیگر ماشین یا هر چیز دیگری چکه کند. پارچه یا دستمال کاغذی را در یک سطل آب بشویید. حتما از دستکش استفاده کنید تا آب روی دستتان نریزد.
  • پس از اتمام کار، پارچه یا دستمال کاغذی شسته شده را در سطل زباله معمولی بیاندازید. مراقب باشید آب به اطراف پاشیده نشود.
  • باتری های پر شده را هر هفته به مدت یک ماه به صورت چشمی بررسی کنید تا ببینید آیا سرریز بیشتری وجود دارد یا خیر. در صورت لزوم همانطور که در بالا توضیح داده شد، آن ها را تمیز کنید.
  • اگر در اثر سرریز اتفاقی مقداری اسیدسولفوریک از دست رفته باشد این مقدار روی عملکرد باتری تاثیر زیادی ندارد. بهتر است دیگر اسید به آن اضافه نکنید. (اسید بیش از حد عمر باتری را کاهش می دهد.)

بخش چهارم

انجام اقدامات ایمنی کافی

1. با استفاده از عینک ایمنی از چشمان خود محافظت کنید.

الکترولیت موجود در باتری ماده ای به نام اسید سولفوریک است، بنابراین بسیار مراقب باشید که هیچ یک از این مایعات وارد چشم شما نشود، زیرا می تواند باعث آسیب قابل توجه یا حتی کوری شود.

با استفاده از عینک ایمنی از چشمان خود محافظت کنید
  • لنزهای چشمی هیچ گونه محافظتی برای شما به عمل نمی آورند و ممکن است شدت حادثه را بیشتر کنند. شیشه های معمولی هم به دلیل نداشتن سپر جانبی به اندازه کافی قدرت محافظت از چشمان شما را ندارند.
  • بنابراین، پوشیدن عینک ایمنی ضروری است و می‌توان آن را از اکثر فروشگاه‌ها خریداری کرد.

2. با پوشیدن دستکش لاتکس از دستان خود محافظت کنید.

دستکشی را انتخاب کنید که بتواند حداقل برای چند دقیقه در برابر اسید سولفوریک مقاومت کند.

با پوشیدن دستکش لاتکس از دستان خود محافظت کنید
  • دستکش های لاتکس و وینیل در برابر اسید مقاومتی طولانی ندارند. اگر از دستکش های لاتکس یا وینیل استفاده می کنید، بلافاصله پس از مشاهده پاشیدن اسید روی آن، دستکش را عوض کنید. با گذشت زمان و پاشش الکترولیت داخل دستکش خیس می شود و پوست شما را می سوزاند.
  • دستکش‌های نئوپرن به مدت یک ساعت یا بیشتر از دستان شما محافظت می‌کنند، اما پیدا کردن آنها در فروشگاه ها کمی سخت‌تر است. به خاطر داشته باشید نیتریل همان نئوپرن نیست. دستکش های نیتریل نسبت به لاتکس محافظت کمتری در برابر اسید سولفوریک دارند و نباید استفاده شوند.

3. از پوست خود محافظت کنید.

لباس‌های کهنه با آستین‌های بلند، شلوار بلند و کفش‌های روبسته بپوشید که تا حد امکان پوست شما را بپوشاند. اگر الکترولیت روی لباس شما پاشیده شود، پارچه در عرض یک یا دو هفته پوسیده و سوراخ می شود، بنابراین از لباس های کهنه استفاده کنید.

از پوست خود محافظت کنید

4. اگر الکترولیت با پوست شما تماس پیدا کرد اطلاعات لازم را داشته باشید.

اگر الکترولیت روی پوست شما پاشیده شد، بلافاصله آن را با آب و صابون بشویید.

اگر الکترولیت با پوست شما تماس پیدا کرد اطلاعات لازم را داشته باشید
  • اگر در جایی از پوست خود احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن دارید، ممکن است یک قطره الکترولیت روی پوستتان پاشیده شده باشد. یک قطره هم برای ایجاد سوختگی کافی است.
  • ممکن است خیلی دیر متوجه قرمزی یا آسیب دیدگی پوست خود شوید، بنابراین اگر فکر می کنید که ممکن است روی پوستتان پاشیده باشد فوراً ادامه کار را متوقف کرده و پوست خود را بشویید.
  • پس از اتمام کار، تمام دستکش ها های استفاده شده را دور بیندازید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش