4.5
(134)

لامپ تست ابزاری است که برای بررسی قدرت فیوز استفاده می شود و از یک کابل با گیره اتصال به ارت (زمین کردن)، یک دسته با یک پروب و یک لامپ تشکیل شده است. در این مقاله به شما آموزش می دهیم فیوزها را در وسیله نقلیه و خانه خود با یک لامپ تست آزمایش کنید.

آموزش تست فیوز با لامپ تست

روش اول

بررسی برق فیوز در خودرو

1. پانل جعبه فیوز وسیله نقلیه خود را پیدا کنید و پوشش آن را بردارید.

پانل جعبه فیوز وسیله نقلیه معمولاً در زیر کاپوت، زیر یا کنار داشبورد یا در صندوق عقب قرار دارد. جعبه فیوز پنلی با فیوزهای رنگی و شماره دار با اعداد متفاوت است. هنگامی که پانل را پیدا کردید، پوشش پلاستیکی آن را جدا کنید.

  • وسایل نقلیه مختلف دارای پنل جعبه فیوز در مکان های مختلف هستند. اگر نمی توانید پنل جعبه فیوز را در وسیله نقلیه خود پیدا کنید، دفترچه راهنمای خودروی خود را بخوانید یا به صورت آنلاین جستجو کنید.
  • توجه داشته باشید برخی از خودروها ممکن است دارای جعبه فیوزهای متعدد باشند.
%name نحوه تست فیوز با لامپ تست
پانل جعبه فیوز وسیله نقلیه خود را پیدا کنید و پوشش آن را بردارید

2. گیره یا لامپ تست را روی سطح فلزی به کابل منفی متصل کنید.

گیره را فشار دهید تا باز شود و آن را روی ترمینال منفی باتری خودرو، یک پیچ و مهره یا یک سطح فلزی رنگ نشده نزدیک روی خودرو قرار دهید. لامپ تست باید به کابل منفی متصل شود تا کار کند.

  • اینکه لامپ تست را با چه ابزاری ارت (زمین کردن) می کنید بستگی به محل قرارگیری پانل جعبه فیوز دارد. به عنوان مثال، اگر در زیر داشبورد قرار گرفته باشد، کابل لامپ تست به باتری خودرو نمی رسد. با این حال، می توانید یک پیچ در نزدیکی لولای درب ماشین پیدا کنید.
%name نحوه تست فیوز با لامپ تست
گیره یا لامپ تستی را روی سطح فلزی به کابل منفی متصل کنید
  • هر قطعه فلزی رنگ نشده روی وسیله نقلیه برای زمین کردن لامپ تست کار می کند. به عنوان مثال، ممکن است بخشی از قاب فلزی زیر کاپوت، مهره یا پیچ روی قسمت موتور باشد.

3. نوک پروب لامپ تست را در یکی از سوراخ های فیوز قرار دهید تا آن را آزمایش کنید.

فیوزی را که می خواهید تست کنید انتخاب کنید. لامپ تست را کنار فیوز نگه دارید و نوک فلزی نوک تیز پروب را به یکی از 2 سوراخ گرد یا مربعی فیوز متصل کنید.

  • توجه داشته باشید برای تست فیوز نیازی نیست وسیله نقلیه خود یا هر یک از لوازم جانبی آن را روشن کنید و همچنین نیازی نیست هر کدام از فیوزها را برای آزمایش کردن بکشید.
%name نحوه تست فیوز با لامپ تست
نوک پروب لامپ تست را در یکی از سوراخ های فیوز قرار دهید تا آن را آزمایش کنید

نکته: اگر مطمئن نیستید کدام فیوز را باید آزمایش کنید، قسمت داخلی درپوش جعبه فیوز را برای فیوزهای مختلف لیست شده با اعدادی که مطابق با محل آنها در پانل هستند بررسی کنید. اگر روکش فهرستی ندارد، به دفترچه راهنمای خودروی خود نگاه کنید.

4. منتظر بمانید لامپ تست روشن شود تا مشخص شود فیوز کار می کند یا خیر.

هنگامی که پروب داخل فیوز کار می کند، لامپ تست بلافاصله روشن می شود. اگر لامپ تست روشن نشود، احتمالا فیوز منفجر می شود.

  • اگر فیوز سوخته بود، می توانید آن را با انگشتان خود یا یک انبردست بیرون بکشید و با فیوز جدید جایگزین کنید تا مشکل برطرف شود.
%name نحوه تست فیوز با لامپ تست
منتظر بمانید لامپ تست روشن شود تا مشخص شود فیوز کار می کند یا خیر

5. سوراخ دوم روی فیوز را تست کنید.

نوک فلزی پروب را به سوراخ دیگر متصل کنید. لامپ تست را چک کنید و ببینید روشن می شود یا نه، تا مطمئن شوید فیوز کاملاً کار می کند.

  • 2 سوراخ روی هر فیوز برای تست برق ورودی و خروجی است، بنابراین مطمئن شوید که هر دو سوراخ را بررسی کرده اید تا مطمئن شوید فیوز 100٪ کار می کند. اگر فقط 1 سوراخ لامپ تست را روشن کند، احتمالاً فیوز منفجر شده است.
%name نحوه تست فیوز با لامپ تست
سوراخ دوم روی فیوز را تست کنید

روش دوم

تست فیوزهای منزل

1. هر وسیله الکترونیکی را در ناحیه ای که فیوز آن را تست می کنید خاموش کنید یا از برق بکشید.

تمام چراغ ها را خاموش کنید و هر وسیله برقی ای را از پریزهای اتاقی که می خواهید فیوز آن را تست کنید، از برق بکشید. این کار باعث جلوگیری از نوسانات الکتریکی می شود.

  • برای مثال، اگر در حال آزمایش فیوزی هستید که برق حمام را تامین می کند، تمام چراغ های حمام را خاموش کنید و وسایلی مانند سشوار را از پریز برق بکشید.
%name نحوه تست فیوز با لامپ تست
هر وسیله الکترونیکی را در ناحیه ای که فیوز آن را تست می کنید خاموش کنید یا از برق بکشید

2. اطمینان حاصل کنید فیوزی که می خواهید آزمایش کنید “روشن” باشد.

جعبه فیوز را باز کنید و سوئیچ فیوزی را که می خواهید تست کنید پیدا کنید. اگر سوئیچ فیوز خاموش است، آن را روشن کنید.

  • جعبه فیوز احتمالاً دارای لیستی از فیوزها و مناطقی از خانه است که با آنها مطابقت دارد، یا اینکه دارای برچسب هایی دقیقاً در کنار خود کلیدهای فیوز می باشد.
  • جعبه های فیوز معمولا در زیرزمین، پارکینگ، کمد وسایل برقی یا آشپزخانه قرار دارند. اگر نمی دانید جعبه فیوزتان کجاست، کافیست به دنبال تابلویی روی دیوار باشید که بتوانید آن را باز کنید.
%name نحوه تست فیوز با لامپ تست
اطمینان حاصل کنید فیوزی که می خواهید آزمایش کنید “روشن” باشد

3. گیره لامپ تست را روی قسمت فلزی جعبه فیوز قرار دهید.

گیره لامپ تست را فشار دهید تا باز شود، سپس آن را روی یک تکه فلز خالی روی جعبه فیوز که پانل فیوز را احاطه کرده است، ببندید.

  • برخی از پانل های فیوز دارای پیچ اتصال به ارت هستند که می توانید گیره را به آن وصل کنید. این پیچ معمولاً درست بالای فیوز اصلی قرار دارد.
%name نحوه تست فیوز با لامپ تست
گیره لامپ تست را روی قسمت فلزی جعبه فیوز قرار دهید

4. پروب لامپ تست را به پیچ فیوز متصل کنید.

به دنبال پیچی در سمت چپ یا راست کلید فیوزی که می خواهید آن را آزمایش کنید، بگردید. لامپ تستی را کنار آن نگه دارید و نوک فلزی نوک تیز پروب را به پیچ فیوز متصل کنید.

  • هر کلید فیوز دارای یک پیچ مربوط به آن است که سیم ها را به کلید متصل می کند، بنابراین باید کاملاً مشخص باشد که برای آزمایش هر فیوز باید به کدام پیچ متصل شوید.
%name نحوه تست فیوز با لامپ تست
پروب لامپ تست را به پیچ فیوز متصل کنید

5. ببینید لامپ تست روشن می شود یا نه تا متوجه شوید فیوز کار می کند یا نه.

اگر فیوز به درستی کار کند، لامپ تست بلافاصله روشن می شود و اگر روشن نشود، احتمالا فیوز خراب است.

  • اگر قبل از آزمایش یا در حین آزمایش فیوز قطع شود و در اتاقی که در حال آزمایش آن فیوز هستید از برق استفاده نمی شود، ممکن است مشکل سیم کشی وجود داشته باشد. اگر این اتفاق افتاد، با یک برقکار تماس بگیرید تا سیم کشی شما را بررسی کند و مشکل را عیب یابی کند.
%name نحوه تست فیوز با لامپ تست
ببینید لامپ تست روشن می شود یا نه تا متوجه شوید فیوز کار می کند یا نه

روش سوم

آزمایش لامپ تست

1. گیره یا لامپ تست را به یک سطح فلزی متصل کنید تا آن را ارت کنید.

هر سطح فلزی روی ماشین یا ترمینال منفی باتری ماشین برای این کار مفید است. گیره را باز کنید و آن را به سیم ارت متصل کنید، سپس گیره را رها کنید تا در جای خود محکم شود.

%name نحوه تست فیوز با لامپ تست
گیره یا لامپ تست را به یک سطح فلزی متصل کنید تا آن را ارت کنید

2. نوک پروب لامپ تست را به منبع انرژی مثبت متصل کنید.

پروب یک سوزن فلزی در انتهای کابل است که دارای یک دسته است. لامپ تست را کنار دسته پروب نگه دارید و انتهای این سوزن را به قطب مثبت باتری خودرو یا هر منبع انرژی مثبت دیگری متصل کنید.

  • می توانید از هر یک از کابل های مثبت باتری یا هر فیوزی که می دانید می شود برای این کار استفاده کرد، استفاده کنید.
%name نحوه تست فیوز با لامپ تست
نوک پروب لامپ تست را به منبع انرژی مثبت متصل کنید

3. ببینید لامپ تست روشن می شود تا متوجه شوید کار می کند یا نه.

به محض اینکه پروب را به منبع تغذیه متصل کردید، لامپ تست روشن می شود. پس از اینکه مطمئن شدید لامپ تست به درستی کار می کند، به آزمایش فیوزهای خود ادامه دهید.

  • اگر لامپ تست روشن نشد، دوباره بررسی کنید که به ارت متصل شده یا نه، یا اینکه منبع تغذیه دیگری را امتحان کنید. اگر پس از تست مجدد همچنان روشن نشد، ممکن است لازم باشد آن را تعویض کنید.
%name نحوه تست فیوز با لامپ تست
ببینید لامپ تست روشن می شود تا متوجه شوید کار می کند یا نه

نکته: اگر مطمئن هستید لامپ تست شما کار می‌کند، می‌توانید از این روش برای بررسی اینکه آیا باتری ماشین برق دارد یا خیر استفاده کنید. روال کار دقیقاً به همین صورت است. فقط گیره لامپ تست را به ترمینال منفی باتری وصل کنید، سپس ترمینال مثبت را بررسی کنید و ببینید آیا لامپ تست روشن می شود یا نه.

نکات

  • لامپ های تست معمولاً ارزان تر از مولتی متر هستند، اما اطلاعات اضافی مانند ولتاژ را در اختیار شما قرار نمی دهند.
  • اگر فیوز سوخته ای را پیدا کردید و آن را خارج کردید، آن را نگه داشته و به فروشگاه لوازم خودرو ببرید و از آنها بخواهید فیوز را برایتان تعویض کنند.

راهنمای جعبه فیوز لیفان 620 و 520

راهنمای جعبه فیوز رانا LX

راهنمای جعبه فیوز دانگ فنگ اچ سی H30 کراس

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
جواد
جواد
1 ماه پیش

سلام، مطالب خوبی بود، خیلی ممنون. اما اگه تستر نداشتیم با چی تست کنیم فیوزها رو؟ آیا روش یا روش های دیگه ای هم داره؟

کیان باتری
در جواب  جواد
1 ماه پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم، بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.
اگر مولتی متر در دسترس نداشتید به روش های بررسی چشمی یا جابجایی فیوز و یا استفاده از تست لامپ می توانید فیوزهای خودروی خود را تست و بررسی نمایید.
اگر مولتی متر در دسترس داشتید برای تست فیوزها می توانید با استفاده از اهم متر یا با استفاده از حالت پیوستگی مولتی متر بدون خارج کردن از جعبه فیوز نیز این کار را انجام بدهید.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش