4.8
(2192)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه سمند با پژو پارس تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. سمند بهتره یا پژو پارس کدام را بخریم؟

شکی نیست که شباهت سمند و پژو پارس یا همان پرشیا، بسیار بیشتر از تفاوت‌های این دو خودرو است. واقعیت این است که هر دو این خودروها در واقع فیس‌لیفت‌هایی براساس پژو 405 محسوب می‌شوند و تفاوت بنیادینی با یکدیگر ندارند اما به هرحال در بازار خودرو کم تنوع کشورمان انتخاب چندانی در بازه قیمت‌های ارزان قیمت وجود ندارد و حق انتخاب نیز به چنین سدان‌های مشابهی محدود شده است.

مقایسه سمند با پژو پارس 1024x410 مقایسه سمند با پژو پارس کدام را بخریم؟

مقایسه کلی سمند با پژو پارس

مقایسه کلی سمند و پژو پارس 1024x573 مقایسه سمند با پژو پارس کدام را بخریم؟

دومین خودرو ملی شرکت ایران خودرو سمند محسوب می‌شود که از سال 1381 تاکنون برروی خط تولید این شرکت به اصطلاح خودروسازی قرار دارد. سمند LX EF7 به‌عنوان نمونه به‌روزرسانی شده این خودرو در سال 1389 به جمع محصولات ایران خودرو پیوست. برخورداری از موتور ملی یا همان EF7 درون سینه این سدان ایرانیزه باعث شد تا از بدو ورود این خودرو به بازار کشور، مورد توجه خریداران قرار گیرد.

پژو پارس به‌نوعی نمونه ایرانیزه پژو 406 فرانسه و درواقع فیس‌لیفت پژو 405 محسوب می‌شود. در سال 1389 ابتدا این خودرو با نام پژو پرشیا به بازار داخلی عرضه شد، اما پس از مدت کوتاهی نام آن به پارس تغییر یافت. طراحی به‌روز و جذاب این خودرو نسبت به مدل پایه (405)، باعث شد از آن زمان تاکنون پژو پارس یکی از محبوب‌ترین سدان‌های میان‌رده شرکت ایران خودرو در میان جوانان باشد.

در این مطلب قصد داریم به مقایسه سمند با پژو پارس بپردازیم. مقایسه را با بررسی مشخصات مهم این دو خودرو شروع می‌کنیم.

همچنین بخوانید: نقد و بررسی مزایا و معایب پژو پارس

فیلم مقایسه سمند و پژو پارس

ویدئوی زیر، خودرو های پژو پارس و سمند را باهم مقایسه کرده و مشخص می کند ارزش خرید کدام بیشتر است. که به خریداران این خودروها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی سمند و پژو پارس

یکی از مسائل مهم در مقایسه سمند و پژو پارس پیشرانه یا توان فنی آن‌ها است. ایران‌خودرو طی سال‌های متمادی در تولیدات خود کمترین مخاطره را پذیرفته و برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی پیشرانه‌های محدودی را برای محصولات خود در نظر گرفته است. پژو پارس سال به همان پیشرانه پژو 405 مجهز شده که با کد XU7 شناخته می‌شود. این پیشرانه در مقایسه با EF7 از تکنولوژی ساخت قدیمی‌تر، خروجی کمتر و همچنین استهلاک بیشتری برخوردار است. به‌همین‌دلیل در این بخش پیروز بی چون و چرای میدان سمند ال ایکس EF7 خواهد بود.

تفاوت مشخصات فنی موتور پژو پارس و سمند

تفاوت مشخصات فنی موتور پژو پارس و سمند 1024x559 مقایسه سمند با پژو پارس کدام را بخریم؟

سمند ef7 دارای موتور 1700 سی سی با قدرت 115 اسب بخار است که گشتاوری معادل 155 نیوتن متر تولید می‌کند. موتور ef7 قابلیت گرفتن استانداردهای اروپایی را دارد. هنگام استفاده از موتور ef7 باید نگهداری خوبی از آن داشته باشید وگرنه با خرابی‌های متعدد موتور مواجه خواهید شد. موتور ef7 نسبت به پژو پارس سوخت بیشتری مصرف کرده و از این نظر نمره منفی می‌گیرد. از سویی دیگر این موتور به روغن بسیار حساس بوده و از این نظر نیز باید مراقبت‌های خاصی را لحاظ کنید.

از سویی دیگر پژو پارس ال ایکس tu5 قرار دارد که موتور 1.6 لیتری با قدرت 110 اسب بخار دارد. موتور این خودرو قادر است گشتاوری معادل 142 نیوتن متر تولید کند که این عدد کمی از سمند ال ایکس کمتر است. اما بی سر و صدا کار کردن موتور و مصرف سوخت معقول از جمله مزایای این مدل پژو پارس محسوب می‌شود. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت خودرو پژو پارس از نظر فنی امتیاز بیشتری نسبت به رقیب خود می‌گیرد.

مقایسه ابعاد سمند و پژو پارس

با مقایسه سایز شروع می‌کنیم. وزن سمند 1220 کیلوگرم است و 4502 میلی متر طول، 1720 میلی متر عرض و 1460 میلی متر ارتفاع دارد. پژو پارس 4498 میلی متر طول، 1704 میلی متر عرض و 1410 میلی متر ارتفاع دارد. همچنین این خودرو وزنی معادل 1165 کیلوگرم دارد. فاصله محوری چرخ ها در سمند 2671 میلی متر است در حالیکه این فاصله در پژو پاس 2669 میلی متر است.

مقایسه ابعاد سمند و پژو پارس 1 مقایسه سمند با پژو پارس کدام را بخریم؟

مصرف سوخت سمند کمتر از پژو پارس

مصرف سوخت سمند، 8.5 درصد یا 0.76 لیتر در هر 100 کیلومتر کمتر است. هرچه مصرف سوخت پایین‌تر باشد، آلاینده‌های کمتری به هوا وارد می‌شود. همچنین خودروهای مدل اقتصادی در زمینه رانندگی بهره‌وری بیشتری دارند.

سمندپژو پارس
مصرف سوخت 8.34 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (با چرخه ترکیبی)مصرف سوخت 9.1 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (با چرخه ترکیبی)

مقایسه تجربه رانندگی سمند و پژو پارس

مقایسه تجربه رانندگی سمند و پژو پارس 1024x410 مقایسه سمند با پژو پارس کدام را بخریم؟

با توجه به یکسان بودن موتور و گیربکس دو خودرو مورد بررسی، تفاوت چندانی در عملکرد این دو خودرو دیده نمی‌شود البته اتاق سمند اندکی از پارس سنگین‌تر است که باعث اندکی شتاب کمتر می‌شود. همچنین ارتفاع بدنه سمند از سطح زمین در مقایسه با نسخه‌های اولیه پارس بیشتر بوده است و سمند در زمان معرفی به بازار به عنوان یک خودرو مرتفع و با فنربندی نرم شناخته می‌شد که تا حد زیادی نیز توصیف درستی از عملکرد این خودرو است اما تدریجاً ایران خودرو به این نتیجه رسید که ارتفاع استاندارد خودروهای اروپایی با وضعیت جاده‌های ایران همخوانی ندارد و ماحصل این تفکر نیز افزایش ارتفاع تمامی خودروهای تولیدی این شرکت در سال‌های اخیر بوده است که به کاهش هندلینگ و افزایش نرمی سیستم فنربندی منجر شده است و ظاهراً مشتریان نیز انتقادی نسبت به این مساله ندارند.

مقایسه مشخصات فنی دو خودرو به روایت جدول عبارتنداز:

جدول مشخصات فنی سمند و پژو پارس

سمندپژو پارس
سال طراحی خودرو20012001
کلاس خودروسدانسدان
حجم موتور1761 سی سی1761 سی سی
موقعیت موتورجلو XU7JP/L3 + پاشش چند نقطه ايجلو XU7JP/L3 + پاشش چند نقطه اي
گیربکس5 دنده دستي (BE3)5 دنده دستي
سیلندر44
طول4502 ميلي‌متر4498 ميلي‌متر
عرض1720 ميلي‌متر1704 ميلي‌متر
ارتفاع1460 ميلي‌متر1410 ميلي‌متر
حداکثر قدرت100 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه100 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه
حداکثر گشتاور153 نيوتن متر در 3000 دور در دقيقه153 نيوتن متر در 3000 دور در دقيقه
سوپاپ88
دیفرانسیل
شتاب 0 تا 10013.111
حداکثر سرعت185190
وزن1220 کیلوگرم1165 کیلوگرم
فاصله بین دو محور2671 میلیمتر2669 میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر– لیتر13.8 لیتر
مصرف سوخت خارج از شهر6.8 لیتر7 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی8.34 لیتر9.1 لیتر
حجم باک66 لیتر66 لیتر
سیستم های ترمز و پایداری“ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو ديسكي – ترمز عقب كاسه اي”ABS و EBD (چهاركاناله)، ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك كاري، ترمز عقب ديسكي
کیسه هواراننده و سرنشين جلوكيسه هواي راننده و سرنشين
سایز تایر (لاستیک ها)رينگ فولادي 15 اينچ28706: آلومينيومي15 اينچ ، 28713 و 28714: فولادي

باتری سمند و باتری پژو پارس در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

امکانات و آپشن های سمند و پژو پارس

%name مقایسه سمند با پژو پارس کدام را بخریم؟

جدول مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی سمند و پژو پارس
سیستم های ترمز و پایداریترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو ديسكي – ترمز عقب كاسه ايABS و EBD (چهاركاناله)، ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك كاري، ترمز عقب ديسكي
کیسه هواكيسه هواي راننده و سرنشينكيسه هواي راننده و سرنشين جلو
مالتی مدیا“پخش MP3 – بلندگوهاي جلو و عقب – آنتن اكتيو”سيستم صوتي مجهز به موبايل هندزفري, بلندگوي عقب،۲۸۷۱۴: راديو پخش بدون سي دي خوان
صندلیتنظيم برقي پشتي صندلي هاي جلو – تنظيم اهرمي ارتفاع صندلي راننده – دسترسي به صندوق از داخل اتاق – پشت سري صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه – پشت سري صندلي عقب يكپارچه با صندلي”تنظيم برقي پشتي صندلي جلو
تهویه مطبوع“تنظيم دستي – كانال تهويه براي سرنشينان عقب”اتوماتیک
شیشه ها شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب
چراغچراغ مه شكن جلو و عقب – چراغ نقشه خوان – چراغ خطر سومچراغ مه شكن جلو و عقب،چراغ نقشه خوان
سانروف
تجهیزات ایمنیسيستم مالتي پلكس ( در كد وكلاس ۲۹۳۴۰-۲۹۳۴۵) و سيستم هشدار دهنده سخنگو(در كد وكلاس ۲۹۸۱۷) ،سيستم ضد سرقت (ايموبلايزر)-سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز(آژير)در كد وكلاس۲۹۳۴۰-۲۹۳۴۵-۲۹۳۴۶ ندارد-قفل مركزي با ريموت كنترل- كمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاعسنسور دنده عقب، قفل ميکروسوييچي درها، قفل مركزي با ريموت، ايموبيلايزر
سایر امکاناتتريم بژ – قطعات دکوراتيو طرح چوب ” در كد و كلاس ۲۹۳۴۵ تريم خاكستري مي باشد + ستون فرمان تلسكوپي(جمع شونده) – بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچغربيلك فرمان چرمي، تريم دورنگ، قطعات دکوراتيو طرح چوب + دماسنج روي داشبورد، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق، سيستم اتولاک (قفل شدن درها پس از حرکت) و مستر لاک ( با يک دکمه همه درها قفل و باز مي شوند) و اتوفلاشر (در ترمزهاي شديد با کاهش ناگهاني سرعت، فلاشرها روشن مي شوند) و تايمر چراغ سقف و آگاه كردن راننده از وضعيت باز و بسته شدن درب خودرو توسط چراغهاي راهنما و چراغ سقفي و LED داخل جلوآمپر و سيستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو بجاي آژير دزدگير

مقایسه طراحی ظاهری سمند و پژو پارس

%name مقایسه سمند با پژو پارس کدام را بخریم؟

%name مقایسه سمند با پژو پارس کدام را بخریم؟

پژو پارس به نسبت سمند طراحی بهتر و شکیل‌تری دارد. اگر به اسب ایرانی‌ها نگاهی دقیق و منصفانه داشته باشیم، جز یک طرح ساده و از برخی جنبه‌های ناشیانه چیزی دیگر نمی‌بینیم. به نظر می‌رسد مهندسان طراح ایران خودرو، قصد داشته‌اند اولین خودرو ملی را برای همه محبوب و جذاب کنند. به همین دلیل سادگی را اصل اول قرار داده‌اند و سعی کرده‌اند با یک طرح ساده سمند را روانه بازار کنند.

اما پژو پارس که به بهترین تعبیر، یک فیس لیفت جدید بر روی پژو 405 ایران خودرو است،طراحی شکیل تری دارد. بدنه کشیده تر نسبت به سمند، چراغ‌های باریک، خطوط مشکلی دور ماشین و در یک کلام طراحی جوان پسند باعث شده که وضع ظاهر پژو پارس از سمند قابل قبول تر و شکیل‌تر باشد. با همه این اوصاف ما کاپ بهترین طراحی را به پژو پارس می‌دهیم.

از لحاظ طراحی داخلی:

%name مقایسه سمند با پژو پارس کدام را بخریم؟

پارس و سمند به عنوان سندان‌های بزرگ بازار شناخته می‌شوند. منظور از بزرگ، فضای زیاد داخل کابین است. در سال‌های ابتدایی سمند در مقایسه با تمامی خودرهای داخلی، فضایی بسیار جذاب و شکیل داشت. اما به مرور این مزیت را از دست داد.

برخلاف فضای داخلی سمند که طی سال‌های گذشته تغییرات چندانی را تجربه نکرد، در سال 1393 کابین پژو پارس سال به‌طورکلی به‌روزرسانی بسیاری را تجربه کرد. البته ناگفته نماند که کیفیت داشبورد جدید پژو پارس به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و در مقایسه با داشبورد سمند EF7 و حتی داشبوردی که تا پیش از این در پژو پارس سال مورد استفاده قرار می‌گرفت، از کیفیت پایین‌تری برخوردار است.

فیس لیفت جدید خودروهایی مثل پارس باعث شده که در ظاهر کابین بهتر از سمند باشد. اما در بحث کیفیت، هنوز هم مواد استفاده شده در کابین سمند از کیفیت بهتری برخوردار است. در طرف دیگر ماجرا بحث جادار بودن و راحتی سرنشینان نیز مطرح است. در این قسمت هم اوضاع برای هر دو خودرو به یک شکل پیش می‌رود. به همین دلیل در بخش طراحی داخلی، هر دو خودرو را برنده اعلام می‌کنیم. 

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

مقایسه سمند و پژو پارس از لحاظ ایمنی

مقایسه ایمنی پژو پارس و سمند مقایسه سمند با پژو پارس کدام را بخریم؟

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که هنگام مقایسه پژو پارس و سمند باید به آن توجه داشت، سطح ایمنی این دو خودرو است. در خودرو پژو پارس دو کیسه هوا وجود داشته و سامانه ضد سرقت در آن تعبیه شده است. از سویی دیگر ترمزهای جلو و عقب خودرو پژو پارس دیسکی بوده و به سامانه‌های ABS و EBD مجهز است.

در مقابل این خودرو، خودرو سمند ال ایکس قرار دارد که برای راننده و سرنشین جلو کیسه هوا داشته و دارای ترمز ضد قفل ABS و EBD نیز می‌باشد. علاوه بر آن ترمز جلو خودرو، دیسکی و ترمز عقب آن کاسه‌ای است.

سمند بهتر است یا پژو پارس

مقایسه کلی سمند و پژو پارس 1024x573 مقایسه سمند با پژو پارس کدام را بخریم؟

در مقایسه خودروهای ایرانی با یکدیگر باید جنبه احتیاط را بیش از پیش رعایت کرد. چراکه در بسیاری از موارد عملا تفاوت چشم‌گیری میان خودروها وجود ندارد. این صحبت و مقایسه درباره سمند و پژو پارس هم صادق است.

در بازار خودرو بحران زده کشورمان هر دو خودرو سمند و پژو پارس این روزها در زمره خودروهای اصطلاحاً رند بازار تلقی می‌شوند و با حاشیه سود زیادی نسبت به قیمت کارخانه به فروش می‌روند اما با توجه به اطلاعات منتشر شده از قرعه‌کشی‌های سال 99، مشخص است که تعداد متقاضیان پژو پارس بیشتر از هر محصول دیگری در خانواده پژو 405 و سمند بوده است. البته ذکر این نکته ضروری است که نسخه 1600 یا همان پارسLX که با موتور TU5 عرضه می‌شود، نسخه‌ای محبوب‌تر از مدل 1.8 لیتری است که بخاطر مصرف سوخت زیاد و احتمال بالای سوختن واشر سرسیلندر، خودرو پرحاشیه‌ای در بازار دست دوم محسوب می‌شود. 

نکته دیگری که خریدار باید هنگام خرید یک خودرو به آن توجه داشته باشد، شرایط بازار یک خودرو است. مطلبی که در این قسمت باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که پژو پارس از بدو ورود به بازار تاکنون همواره مورد پسند بسیاری از افراد قرار گرفته است. بسیاری این محبوبیت پژو پارس را مربوط به ظاهر آن می‌دانند. به هر حال می‌توان شاهد این موضوع در بازار خودرو بود که خرید و فروش پژو پارس دست دو  آسان‌‌تر از سمند است.

به همین دلیل در جمع‌بندی مقایسه سمند و پژو پارس باید بگوییم سمند خودرویی قدرتمندتر، کم استهلاک تر و البته نازیبا است. در مقابل پژو پارس با برخورداری از ظاهری شکیل‌تر و البته قیمتی کم‌تر از سمند می‌تواند گزینه‌ای مطلوب به شمار آید. در حقیقت تصمیم‌گیری نهایی برای خرید هر دو این ماشین‌ها بر عهده شما است و ما مثل همیشه توصیه می‌کنیم با توجه به نیازتان اقدام به خرید یک خودرو کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
احمدی
احمدی
10 ماه پیش

سلام وقتتون بخیر ی سوال داشتم اگر در مقایسه دوتا ماشین یکی از ماشین ها حجم باکش بیشتر بود آیا ماشینئ خوبیه یا اینکه باید حجم باکش کمتر باشه تا بگیم ماشین قابل قبولیه؟

عبدولی
عبدولی
در جواب  احمدی
10 ماه پیش

سلام آقای احمدی عزیز. دوست عزیز به هیچ وجه با تعصب نظر نمیدم. همه نوع پارس و سمند داشتم. دو نوع 405 از GLX و Slx هم داشتم. الکی نمیگم واقعا داشتم چون کارم خرید و فروش ماشینه. سمند ماشین محکمیه و حجم باکش 70 لیتره 70 لیتر برای یک موتور 1700 سی سی با مصرف پایین بسیار خوب و یک باکش حدود 500 و خورده ای کیلومتر در جاده با سرعت 120 کیلومتر جواب میده پس خوبه. اگر بستگی به انتخاب شما داره بخواید پارس ELX بردارید XUM اصلا به شما پیشنهاد نمیشه و یک پارس موتور زانتیا معمولی… خواندن ادامه ...

reza
reza
3 ماه پیش

سمند ای اف از هر لحاظ بجز ظاهر بیرون ماشین بهتر از انواع پارس هس

مشاوره رایگان و ثبت سفارش