4.9
(199)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه اچ سی کراس و شاهین و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. شاهین بهتره یا اچ سی کراس کدام را بخریم؟

dongfeng H30 cross parts مقایسه اچ سی کراس و شاهین
عکس اچ سی کراس

 

در دهه 90 بازار هاچ بک های داخل کشورمان خیلی مورد توجه قرار گرفت. در این راستا ایران خودرو نیز محصولی به نام اچ سی کراس را با همکاری شرکت خودروسازی دانگ فنگ چین روانه بازار کرد. خودرویی که بر پایه پلت فرم محصولات پژو/سیتروئن ساخته شده و پس از اعمال تغییراتی که از طرف خودروسازان چین و ایران ایجاد شده بود بالاخره راهی خیابان های کشورمان شد و با حمایت خدمات گسترده ایران خودرو توانست محبوبیت بسیاری در داخل کشورمان تجربه نماید.

از آنجایی که پیشرانه این خودرو با پژو 206 تیپ 5 مشترک است، در نتیجه بزرگترین نگرانی مشتریان خودروهای چینی که کمبود قطعات یدکی و تعمیرکار ماهر است برای این خودرو به حداقل رسید. اچ سی کراس در ابتدا با مشکلات فنی مانند شل شدن اهرم دنده و خرابی ناگهانی موتور مواجه بود و نزدیک بود به خودروی بدنامی تبدیل شود، اما خوشبختانه به مرور زمان این مشکلات مرتفع گردیدند. همزمان با شروع تحریم ها، اچ سی کراس نیز مانند بسیاری از رقبا از خط تولید خارج شد و اکنون آخرین نسخه های قابل خرید در کشور مدل 1399 هستند.

 

nody معایب خودرو شاهین سایپا 1637195538 e1697653164300 مقایسه اچ سی کراس و شاهین
عکس شاهین

 

شرکت خودروسازی سایپا در تولید شاهین فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشت. در ابتدای کار همه چیز عالی بود و شرایط برای عرضه خودرو بر روی پلت فرم اصلاح شده تویوتا یاریس با موتور برلیانس سری H300 و گیربکس جدید 6 سرعته اتوماتیک مهیا بود، اما با تحریم های جدید آمریکا دو گزینه آخر منتفی گردید و سایپا را با پلتفرم SP100 تنها گذاشت.

از آنجایی که برای طراحی و توسعه این خودرو تلاش زیادی شده بود نمی شد آن را به حال خود رها کرد. از این رو مهندسان سایپا تصمیم گرفتند پروژه نیمه تمام شاهین (که در آن زمان رهام نامیده می شد) را با تکیه بر توان داخلی به پایان برسانند.

البته این کار به قیمت از دست دادن برخی از ویژگی های اصلی این خودرو تمام شد، اما به هر حال شاهین توانست با مشخصات فنی متفاوتی وارد خط تولید شود. ویژگی جدید شاهین، موتور اصلاح شده M15 آن است که اکنون M15TC نامیده می شود و مجهز به توربوشارژ و گیربکس 5 سرعته دستی شده است.

در ابتدای عرضه این خودرو، مشکلات بسیار ساده ای مطرح شد و حاشیه های بسیاری را برای نماینده سایپا ایجاد کرد. با برطرف شدن این مشکلات شاهین توانست به آرامی در میان مشتریان جایگاه خود را پیدا کرده و سهم بازار و مخاطبان خود را به دست آورد.

 

مقایسه کلی اچ سی کراس و شاهین سایپا

 

h30 2 مقایسه اچ سی کراس و شاهین
عکس اچ سی کراس

 

دانگ فنگ اچ سی کراس برخلاف پسوند نامش یک هاچ بک معمولی است. با این تفاوت که اندکی کشیده تر است و با روف رک های سقفی (باربند) و قطعات پلاستیکی اطراف آن، سعی می کند نقش یک شاسی بلند کامپکت (سایز کوچک) را ایفا کند. اما ارتفاع کم خودرو در کنار سایز کوچک چرخ ها این خودرو را از هدفش دور کرده است.

نمای بیرونی اچ سی کراس شاید همانند خودروهای برلیانس H320 کراس (برلیانس C3) و MVM X22 چندان جذاب به نظر نرسد، اما دارای مزیت هایی از جمله طراحی داخلی و فضای قابل قبول کابین، بهره مندی از شبکه گسترده خدمات ایران خودرو و قیمت مناسب تر نسبت به رقبا است که باعث شد این محصول در بازار داخلی کشورمان بسیار محبوب شود و بر خلاف اکثر محصولات چینی، حتی در بازار دست دوم نیز به راحتی قابل خرید و فروش گردد.

البته این خودرو دارای معایبی از جمله هندلینگ و مصرف سوخت پایین در کنار گرانی برخی از قطعات یدکی (به خصوص ظاهر) نیز هست که می بایست با آن کنار آمد. گیربکس 4 سرعته اتوماتیک اچ سی کراس از نظر نرمی تعویض دنده ها بسیار بهتر از مدل AL4 خانواده پژو عمل می کند اما در شرایط رانندگی اسپرت کمی تاخیر از خود نشان می دهد. موارد مطروحه به همراه وزن نسبتاً زیاد خودرو باعث شتاب گیری و کشش آن بسیار عادی باشد.

 

62965 331 مقایسه اچ سی کراس و شاهین
عکس شاهین

 

شاهین خودرویی زیبا با فضای کابین نسبتاً جادار است که با توجه به امکانات و آپشن های رفاهی موجود همراه با استحکام بدنه می توان آن را گزینه مطمئن تری نسبت به محصولات قدیمی سایپا دانست. علاوه بر این، با نصب یک توربوشارژ روی موتور قدیمی M15، اکنون گشتاور خوبی در دور موتورهای پایین به شما می دهد تا کشش بهتری به خصوص در سربالایی ها در اختیار داشته باشید.

البته این خودرو دارای مشکلاتی نیز هست که مهمترین آنها عبارت است از دردسرهای تعمیر و نگهداری مداوم پیشرانه توربو، ساختار 8 سوپاپ قدیمی پیشرانه، فضای کم صندوق عقب، کیفیت پایین متریال کابین و نبود سیستم کنترل پایداری الکترونیکی.

در مورد کیفیت سواری و راحتی کابین باید گفت که شاهین به دلیل داشتن فرمان نرم، دید کافی در همه جهات، صندلی های راحت نسبتاً مناسب و هندلینگ قابل قبول، می تواند رضایت مشتریان را در بازه قیمتی خود جلب کند. در سرعت های زیاد و دور موتور بالا ورود صدای موتور به کابین و هندلینگ نامناسب آن نیز آزاردهنده است.

از طرفی شاهین فرمان پذیری بسیار خوبی دارد و در جاده های معمولی هندلینگ قابل قبولی از خود نشان می دهد، اما به دلیل سادگی سیستم تعلیق یکپارچه عقب و عدم کنترل هوشمند پایداری، در پیچ های تند، خوب به نظر نمی رسد. اما ترمزهای بسیار قوی دارد و تا حد زیادی می توان به شاهین اعتماد کرد.

در مجموع با وجود تمام این موارد، شاهین جدید سایپا خودروی نسبتاً خوبی است یا بهتر است بگوییم پتانسیل تبدیل شدن به خودروی بسیار خوبی را دارد. مشروط بر اینکه روی کیفیت فنی و متریال استفاده شده کمی کار شده و ایرادات نسخه های اولیه رفع شوند. همچنین استفاده از پیشرانه جدیدتر با راندمان بالاتر می تواند چهره و شخصیت این خودرو را ارتقاء دهد.

 

همچنین بخوانید: مقایسه اچ سی کراس با ساندرو استپ وی

فیلم بررسی اچ سی کراس

ویدئوی زیر خودروی اچ سی کراس را بررسی کرده و مشخص می کند ارزش خرید آن چقدر است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

 

 

مقایسه فنی اچ سی کراس با شاهین

اما شاهین و اچ سی کراس از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی دارند و کدام یک بهتر از دیگری است؟ بسیاری معتقدند کیفیت دو خودروی شاهین و اچ سی کراس مشابه همدیگر است.

تفاوت مشخصات فنی موتور H30 کراس و شاهین

 

p18mojkh331at01hp51puu1r044cb1 1 مقایسه اچ سی کراس و شاهین
عکس پیشرانه اچ سی کراس

 

اچ سی کراس نیز از موتور TU5 پژو 206 بهره می برد این موتور از نظر ساختار کلی موتوری کاملا قدیمی به حساب می آید و به دلیل ایرانی شدن بسیاری از قطعات آن نسبت به نمونه فرانسوی خود ضعیف تر شده است.

اما فراوانی قطعات یدکی و تعمیرکاران مجرب و متخصص که به لطف حضور طولانی مدت در بازار داخلی به دست آمده است، از مهمترین مزیت های این پیشرانه است. همچنین باید اعتراف کرد که حتی این موتور قدیمی نیز در مقایسه با موتورهای 8 سوپاپ خارجی که هنوز در کارخانه های داخلی تولید می شوند، عملکرد رضایت بخشی داشت.

از جمله مشخصات این پیشرانه 4 سیلندر تنفس‌طبیعی می‌توان به حداکثر قدرت 105 اسب بخار (دور موتور 5750) و حداکثر گشتاور 142 نیوتن‌متر (دور موتور 4000) و سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای اشاره نمود. برای سیستم انتقال قدرت هم از یک جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک استفاده شده که برخلاف مدل AL4 رایج در محصولات پژو، ساخت آیسن است و عملکرد نرم‌ و بدون صدایی دارد.

البته در شیب های تند و جاده های کوهستانی متوجه خواهید شد که رفتار آرام گیربکس اچ سی کراس کمی تأخیر دارد. ترکیب این موارد با تعداد دنده کم و وزن نسبتاً زیاد خودرو باعث شده رانندگی آن از حالت ایده آل کمی فاصله بگیرد، البته برای رانندگی معمولی مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

شتاب رسمی 12.5 ثانیه، حداکثر سرعت 183 کیلومتر بر ساعت و مصرف ترکیبی 7.04 لیتر در صد کیلومتر از دیگر ویژگی های خودروی اچ سی کراس است که آن را در میان محصولات متوسط بازار قرار می دهد. البته بد نیست توجه داشته باشید که مصرف سوخت این خودرو به دلیل کیفیت بنزین، آب و هوا و سبک رانندگی معمولاً بیشتر از آنچه که تبلیغ می شود خواهد بود.

 

26460 مقایسه اچ سی کراس و شاهین
عکس پیشرانه شاهین

 

شاهین با استفاده از پیشرانه 1497 سی سی M15 Turbo Charger، گیربكس دستی 5 سرعته و طراحی بدنه با استفاده از فولادهای با استحكام بالا، به بازار عرضه شده است. این موتور توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتون متر گشتاور دارد و در مقایسه با موتورهای TU5 و EF7 تنفس طبیعی محصولات ایران خودرو قدرتی تقریباً برابر اما گشتاور بالاتری دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مقایسه فنی شاهین و اچ سی کراس جدول زیر را مطالعه کنید.

جدول مقایسه مشخصات فنی اچ سی کراس و شاهین
نام خودرواچ سی کراسشاهین
سال طراحی خودرو20111397
کلاس خودروهاچ‌بک‌ کراس‌سدان کامپکت شهری ایرانی
حجم موتور1600 سی سی1497 سی سی
موقعیت موتورجلو – TU5جلو – توربوشارژ
گیربکساتوماتیک چهار سرعتهپنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک
موتور4 سیلندر 16 سوپاپ4 سیلندر 8 سوپاپ
ابعاد خودرو
4351 * 1760 * 1528 میلی متر4446 * 1771 * 1490 میلی متر
حداکثر قدرت105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
110 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
178 نیوتن متر در 2500 دور در دقیقه
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
شتاب 0 تا 10012.5 ثانیه12.5 ثانیه
حداکثر سرعت183 کیلومتر در ساعت190 کیلومتر در ساعت
وزن1254 کیلوگرم1260 کیلوگرم
فاصله بین دو محور2610 میلیمتر2650 میلیمتر
مصرف سوخت ترکیبی7 لیتر7.5 لیتر
حجم باک51 لیتر47 لیتر

 

باتری اچ سی کراس و باتری شاهین در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات و آپشن های اچ سی CROSS با شاهین

 

2016 4 5c455ca2 fff5 4e1e 884f 5ef320e43b98 638b3a0797494807b813232c مقایسه اچ سی کراس و شاهین
عکس داشبورد اچ سی کراس

 

خودروهای چینی به آپشن های فراوان مشهور هستند و اچ سی کراس نیز تا حدودی از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو دارای امکانات و آپشن های جانبی قابل قبولی به شرح زیر است:

  • ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سيستم ترمز ضد قفل با سيستم توزيع الكترونيكي نيرو ABS و EBD
  • کیسه هوا برای راننده و سرنشین به همراه ایربگ‌های جانبی (جمعاً 4 عدد)
  • فرمان هیدرولیک
  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • كليد هاي كنترلي سيستم صوتي و بلوتوث هندزفري
  • صفحه نمايشي لمسي (6.5 اينچي) با قابليت پخش فايل هاي تصويري و سيستم رهياب
  • بلوتوث
  • 4 عدد بلندگو + 2 عدد تيوتر
  • مه‌شکن‌های جلو و عقب
  • شیشه‌ها و آینه‌های برقی
  • سیستم ضد سرقت ایموبلایزر
  • سنسورهای دنده عقب
  • کامپیوتر سفری
  • سانروف برقی
  • چراغ هاي عقب LED دار و چراغ هاي جلو ال اي دي كريستالي
  • آيينه هاي جانبي راهنمادار و داراي سيستم گرمايشي
  • آيينه هاي جانبي و سپرهاي هم رنگ بدنه
  • شيشه بالابر هاي جلو و عقب برقي
  • روكش چرمي غربيلك فرمان
  • دكوراتيو طرح متال
  • استفاده از قطعات كرومي در بدنه
  • قفل ميكرو سوييچي درب ها
  • سنسور پارك
  • چراغ مه شكن جلو و عقب و دوربين ديد عقب
  • ايزوفيكس
  • رينگ اسپرت آلومينيومي 16 اينچ و لاستيك 205
  • صندلی راننده با قابليت تنظيم دستي در 6 جهت
  • صند لي هاي عقب تاشو
  • جای نگهداری عينك
  • اسپويلر
  • قطعات تزييني دور بدنه
  • چراغ مطالعه جلو و عقب

 

4adf7d مقایسه اچ سی کراس و شاهین
عکس داشبورد شاهین

 

شاهین هم از نظر سطح آپشن‌های رفاهی شرایط قابل قبولی دارد و با ارائه گزینه‌هایی نظیر:

  • کیلس و استارتر دکمه‌ای
  • نمایشگر 7 اینچی مرکزی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای و دوربین پارک
  • سانروف برقی
  • تهویه مطبوع اتوماتیک (تک کاناله)
  • فرمان برقی مجهز به کلیدهای كنترل سیستم صوتی
  • دیلایت و اتولایت
  • چراغ مشایعت
  • شیشه بالابرها و آینه‌های جانبی برقی مجهز به سیستم تاشوبرقی
  • نشانگر وضعیت دنده‌ها
  • سيستم ضد سرقت ایمبوبلایزر
  • كامپيوتر سفری
  • راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای پرده ای، مجموعاً 6 کیسه هوا
  • ترمزهای چهارچرخ دیسکی، مجهز به EBD، ABS، BAS، GSI، ESC
  • هشداردهنده صوتی و تصویری بستن كمربند ايمنی
  • صندلی عقب مجهز ایزوفیکس
  • سیستم استارت و ورود بدون کلید
  • دکمه های کنترلی روی فرمان
  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • سنسور و دوربین دنده عقب
  • کروز کنترل
  • سیستم کنترل فشار باد لاستیک TPMS
  • فرمان برقی

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو شاهین سایپا

مقایسه طراحی ظاهری شاهین و اچ 30 کراس

 

a1 مقایسه اچ سی کراس و شاهین
عکس اچ سی کراس

 

اچ سی کراس یکی از آن خودروهایی است که آن را نه می توان زیبا و نه زشت نامید. در واقع این خودرو به دلیل وجود کاپوت بزرگ و چراغ های کشیده، المان های اسپرت و خطوط برجسته بدنه باعث شده اندکی جذاب به نظر برسد، اما ناهماهنگی هایی در برخی قسمت ها نیز وجود دارد. به عنوان مثال سپرهای پلاستیکی اطراف آن نسبت به بدنه خودرو بسیار بزرگ هستند و این امر علاوه بر برهم زدن هارمونی کلی، باعث می شود چرخ های خودرو فرورفته به داخل بدنه به نظر برسند.

همچنین طول نسبتاً زیاد خودرو با عرض آن تناسب ندارد و نهایتاً اینکه دیفیوزر سپر عقب ناهماهنگ طراحی شده است. اما به دلیل عدم وجود رقیب قردرتمندی در این سطح می توان طراحی کلی اچ سی کراس را مطلوب و ارزیابی نمود.

 

6iZBFdsk8HaN مقایسه اچ سی کراس و شاهین
عکس شاهین

 

در سال های اخیر شاهد عرضه انواع خودروهای ملی و فیس لیفت های محصولات قدیمی در کشورمان بوده ایم، اما هیچ کدام حس مقابله با یک خودروی مدرن را در ذهن بیننده تداعی نمی کنند. حتی خودروهای زیبایی مانند دنا از المان های قدیمی استفاده می کنند و زیبایی را به سبک خودروهای دهه 90 بیان می کنند.

اما شاهین با تمام خودروهایی که در داخل کشور تولید می شوند متفاوت است. خطوط و قطعات اصلی به کار رفته در بدنه این محصول از روش های طراحی مدرن پیروی می کند و ظاهری شیک، مدرن و چشم نواز را ایجاد می کند که به سختی می توان از آن ایرادی گرفت.

البته ابعاد رینگ ها می توانست کمی بزرگ تر باشد و اگر خطوط صاف و سیال دماغه در انتها به یکباره با خطوط تند و خشک جایگزین نمیشد بهتر بود اما این موارد کوچک در برابر طراحی بی نظیر این خودرو به چشم نمی آیند. همچنین نباید فراموش کرد که با خودروی اقتصادی تولید داخل روبرو هستیم و باید آن را با رقبای هم قیمت مانند تندر 90، تارا و دنا مقایسه کنیم.

به طور کلی میتوان از طراحی ظاهری شاهین به عنوان یکی از امتیازات اصلی نماینده شرکت خودروسازی سایپا نام برد چرا که همین مزیت بزرگ توانسته روی بسیاری از نقطه ضعف‌های خودرو سرپوش بگذارد و نظر مشتریان را به سمت این محصول جلب نماید.

 

از لحاظ طراحی داخلی:

با ورود به کابین اچ سی کراس با خطوط هماهنگ و طراحی قابل قبولی روبرو هستیم که نسبت به سال ساخت و رقبای این سطح، امتیاز قابل قبولی را دریافت خواهد کرد. به خصوص اگر خودروهایی مانند رنو ساندرو یا شاهین وارد میدان رقابت شوند، زیبایی کابین اچ سی کراس بیشتر نمایان خواهد شد. متریال به کار رفته نیز در حد متوسط ​​است و از نظر ارگونومی به غیر از نقاط کور ستون ها و فرم نه چندان خوب کفی صندلی ها، مشکل خاصی در داخل کابین وجود ندارد.

علاوه بر این، فضاسازی داخلی مناسب، باعث شده که اچ سی کراس برخلاف دیگر هاچ بک ها به یک خودرو با صندلی عقب جادار و نسبتاً راحت تبدیل گردد. علاوه بر این، با فضای صندوق عقب 417 لیتری (که با جمع شدن صندلی ها به 1137 لیتر افزایش می یابد)، می توانید برای سفرهای خانوادگی یا حمل بارهای بزرگ تر روی این محصول حساب کنید.

 

jiotwypb9gvasfolvrfv مقایسه اچ سی کراس و شاهین
عکس کابین اچ سی کراس

 

برخلاف نمای جذاب بیرونی، داخل کابین با طراحی ساده و معمولی روبرو هستیم که جذابیت آنچنانی برای سرنشینان ندارد. به خصوص متریال بی کیفیت به کار رفته در داشبورد و رودری ها در کنار مونتاژ نه چندان خوب قطعات این احساس را چند برابر می کند.

البته این موضوع زیاد مهمی نیست چون در کنار آن نکات مثبت زیادی نیز در اتاق شاهین وجود دارد. مثلاً از نظر ارگونومی شرایط مناسب به نظر می رسد و مشکلی برای دسترسی به داشبورد و کلیدها وجود ندارد. همچنین با توجه به فاصله بین محورهای جلو و عقب، شرایط کلیه سرنشینان از نظر فضای پا و سر کافی است و حتی در صندلی عقب نیز مشکلی وجود ندارد.

 

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

تجربه رانندگی در شاهین بهتر است یا H30 CROSS؟

 

h30 1 1 e1697221021442 مقایسه اچ سی کراس و شاهین
عکس اچ سی کراس

 

نخستین نکته در هنگام نشستن داخل خودرو و رانندگی با اچ سی کراس، شتاب کم این خودرو است. عملکرد خوب گیربکس به هنگام تعویض دنده‌ها شاید در سرعت‌های پایین خوب باشد اما هنگام سرعت گیری زیاد خودرو، کمبود دنده‌های بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

اما از حق نگذریم اچ سی کراس هندلینگ بسیار خوبی دارد. علیرغم نبود سیستم‌های پایداری مناسب در این خودرو، به هنگام رانندگی در پیچ‌ها و شرایط خاص آب و هوایی، کنترل خودرو از دست نخواهد رفت. سیستم تعلیق این خودرو نیز یکی از نکات خوب آن است که باید به آن توجه داشت.

 

shahin 5 1 مقایسه اچ سی کراس و شاهین
عکس شاهین

 

اگر تصور شما از شاهین یک خودرو شبیه به دیگر خودروهای تولیدی سایپا مانند ساینا و تیبا است، آن را کاملا فراموش کنید! این خودرو با استفاده از پلتفرم تویوتا یاریس، تجربه رانندگی کاملاً متفاوتی را در اختیار شما قرار می دهد. وقتی پشت فرمان بنشینید، به راحتی نسبی و قابل قبولی خواهید رسید.

پس از نشستن درون خودرو با فشار دادن دکمه استارت، خودرو به آرامی روشن می شود. اگر هنگام حرکت متوجه رفتار عجیب پدال گاز شدید، باید بدانید مربوط به برنامه ریزی نادرست ECU است و با انجام ریمپ قابل حل است. این مشکل به قدری زیاد است که می توان گفت تقریباً تمامی دارندگان این خودرو با انجام ریمپ کیفیت رانندگی بهتری را تجربه خواهند کرد.

پدال کلاچ و گیربکس این خودرو کاملاً نرم است و با حالت مستحکمی که دارد می تواند حس خوبی را به راننده منتقل کند. سواری شاهین بسیار نرم و بی صدا است و در دست اندازهای شهر حس محکمی از فضای داخلی خودرو را به سرنشینان می دهد و خبری از صداهای عجیب خانواده پژو و یا احساس تنبلی کوییک و ساینا در این خودرو نیست.

فرمان خودرو بسیار نرم است و واکنش قابل قبولی در اختیار راننده می گذارد. با افزایش سرعت، اندکی صدای موتور در داخل کابین احساس می شود، اما از طرفی پایداری و هندلینگ خودرو در این سرعت ها کاملاً مناسب بوده و حس اطمینان خوبی را به راننده القا می کند.

ترمزهای این خودرو نیز به خوبی پاسخگوی نیاز راننده است و شتاب 12.5 ثانیه ای برای این خودرو قابل قبول است و مطمئن باشید گشتاور بالای این خودرو به خوبی از پس تمامی نیازهای شما بر می آید. شاید تنها نکته منفی در هنگام رانندگی احساس ارزانی و بی کیفیتی متریال استفاده شده خودرو باشد که در تک تک اجزای کابین نمایان است.

 

مقایسه ایمنی در اچ سی کراس و SHAHIN

 

در رابطه با ایمنی خودروی اچ سی کراس هم باید گفت که این خودرو توانسته است 3 ستاره از 5 ستاره موسسه تست تصادف CNCAP چین را بدست آورد که امتیازی متوسط به شمار می رود. اچ سی کراس می تواند تحمل ضربه بسیار بالایی داشته باشد.

این خودروی چینی/ ایرانی موجود در بازار در تست های تصادف رسمی که پشت سر گذاشته است توانسته است به دلیل آن که ضربه را به خوبی دفع می کند، به یک محصول مناسب برای خانواده ها تبدیل شود. از لحاظ تست تصادف جانبی، خودرو به دلیل وجود ایربگ های جانبی، می تواند سلامت سرنشینان را تامین کند و همچنین شاسی نه چندان بلند خودرو از چپ شدن خودرو در هنگام تصادف جلوگیری می کند.

شاهین در مقایسه با اچ سی کراس از ایمنی خوبی برخوردار است و به دلیل بهره‌مندی از پلتفرم جدیدتر، در بحث ایمنی گزینه به‌روزتری محسوب می شود. بد نیست اشاره کنیم که پلتفرم SP100 ساپیا پتانسیل مناسبی برای کسب امتیازات ایمنی بالاتر را دارد؛ در واقع این پلتفرم، صرف نظر از دریافت استاندارهای ECE اروپا نشان داده که به نسبت محصولات قبلی این خودروساز وطنی، ساختار مدرن‌تر و محکم‌تری دارد.

اگر نگاهی به ویدیوهای تست تصادف منتشر شده از جانب خودروسازی سایپا بیندازید کاملاً مشخص است که مهندسی شاسی، جنس و ضخامت ورق‌های بکار رفته در شاهین باعث شده قدرت مقاومت مناسبی “حتی در ضربات جانبی” بوجود آید.

 

اچ سی کراس بخریم یا شاهین سایپا کدام بهتر است؟

 

Fengshen H30 Cross مقایسه اچ سی کراس و شاهین
عکس اچ سی کراس

 

اگر بخواهیم به نتیجه بررسی مقایسه اچ سی کراس و شاهین بپردازیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که این دو خودرو را می توان به عنوان خودروهای بسیار پرطرفدار امروزی بازار داخلی کشورمان دانست که با قیمتی بسیار مناسب در بازار عرضه می شوند. ما در این فرصت کوتاه سعی نمودیم در خصوص ویژگی های این محصولات برای شما صحبت کنیم و اطلاعاتی را در خصوص ویژگی های فنی این محصول در اختیار شما قرار دادیم که امیدواریم برای شما مفید باشد.

البته قبل از خرید خودرو باید به این نکته توجه کنید که شاهین به تازگی وارد بازار شده است. بنابراین نمی توان عملکرد طولانی مدت این خودرو را تضمین کرده و یا تخمین زد. اما در طرف مقابل اینطور نخواهد بود، همانطور که می دانید اچ سی کراس مدت زمان بیشتری را در بازار خودروی ایران سپری می کند. با در نظر گرفتن این نکته می توان گفت که اچ سی کراس در دراز مدت عملکرد و قابلیت استفاده تضمینی خواهد داشت.

 

5831272 مقایسه اچ سی کراس و شاهین
عکس شاهین

 

همانطور که مطالعه کردید در بسیاری از بخش ها این رقابت پایاپای پیش رفت فقط تنها مشکل و نگرانی که میان مشتریان در مقایسه اچ سی کراس با شاهین وجود دارد می تواند کمبود قطعات این خودرو چینی باشد که شاید بخواهد سبب تردید در خرید شما گردد اما خدمات پس از فروش گسترده ایران خودرو این مشکل را تا حدودی برطرف نموده است.

سخن نهایی این که در مقایسه اچ سی کراس و شاهین با توجه به مطالب و مشخصاتی که بیان گردید، نتیجه انتخاب بین این دو خودرو به عهده شما می باشد که با توجه به نیازها و سلیقه شخصی خود، بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

 

گالری تصاویر

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
9 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
وحید
وحید
5 ماه پیش

آیا شاهیندارای گزینه های بهبود پایداری مثل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) هست؟

محمدرضا
محمدرضا
5 ماه پیش

آیا اچ سی کراس دارای سیستم مانع از سرقت و امنیتی پیشرفته ای هست یا خیر؟

نبرد
نبرد
5 ماه پیش

آیا اچ سی کراس دارای سیستم های خودکار مانور مثل پارکینگ خودکار هست؟

razizade
razizade
2 ماه پیش

سلام وقت بخیر، ی شاهین مدل 98 ک جزو اولین سری های مدل توربوشارژ هست فکر میکنم، برای باتری این خودرو ک سرعت بالایی داره میخوام بدونم ک باتری برای داشتن سرعت بالاتر و عملکرد بیشتر ماشین آیا میتونم 70 آمپر بندازم؟ قالبش الان تا جایی ک گفتن 60 آمپر جا میشه ولی خب قالباش بعید بدونم خیلی اختلاف سایز داشته باشه، برای بهتر شدن اینکه خیلی برقش استفاده نشه و باتری توی بالاتری سح خودش باشه بنظرتون چیکار کنم؟

علی تبار
علی تبار
2 ماه پیش

هر چقدر مطالعه کردم توی توضیحاتتون پیدا نکردم، اینکه تو بازار میگن یه سری از وسایل اچ سی کراس فرانسوی هستش یعنی چی؟ مگه از چین نمیاد و تو ایران مونتاژ میشه؟

هدی رهبر
هدی رهبر
2 ماه پیش

در نسخه جدید شاهین اتوماتیک، علاوه بر گیربکس cvt دیگه چه آپشن هایی اضافه شده؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش