4.4
(263)

آیا ارتفاع زدن خودرو خوب است؟ هر خودرو دارای یک سری اندازه های استاندارد است که خارج کردن آن ها از استاندارد ممکن است گاها باعث ایجاد مشکلاتی برای خودرو شود. یکی از این استانداردها، ارتفاع خودرو از سطح زمین می باشد که معمولا توسط افراد دستکاری شده و کم و زیاد می شود.

اکثرا دستکاری ارتفاع خودرو به سبب اهدافی همچون اسپرت کردن یا تیونینگ خودرو انجام می شود. اگر این تغییر ارتفاع به درستی انجام نشود، قطعا باعث بروز مشکلاتی در آیرودینامیک و سواری خودرو خواهد شد که راننده را مجاب می کند تا ارتفاع را به حالت استاندارد خود برگرداند. با ما در ادامه همراه باشید تا در رابطه با ارتفاع زدن خودرو مباحثی را عنوان کرده و معایب ارتفاع زدن ماشین را مورد بررسی قرار دهیم.

ارت زدن معایب و مزایای ارتفاع زدن خودرو
ارتفاع زدن خودرو چیست؟

منظور از ارت زدن خودرو چیست؟

به کاهش یا افزایش ارتفاع خودرو از حالت استاندارد یا معمولی، اصطلاحا ارتفاع زدن یا ارت زدن گفته می شود. شایع ترین روشی که برای ارتفاع زدن خودرو استفاده می شود، کم کردن و یا بریدن کمک فنر خودرو می باشد که بسیار غیر استاندارد بوده و معمولا سبب می شود تا خودرو در سواری دچار مشکلات گوناگونی شود.

روش های دیگری نیز برای کم کردن ارتفاع خودرو وجود دارد که بعضا مشکلات زیادی را برای خودرو و سواری آن پیش نمی آورند، اما به دلیل هزینه نسبتا بالای این روش ها، معمولا طرفدار چندانی ندارد و افراد به استفاده از همان روش های غیر استاندارد بسنده می کنند.

خودروشوتی معایب و مزایای ارتفاع زدن خودرو
معایب شوتی بودن ماشین

استانداردترین روش برای ارتفاع زدن ماشین، استفاده از کمک فنر های مخصوص و اسپرت است که معمولا باعث می شوند تا ارتفاع خودرو از حالت معمول کمتر شده و در نتیجه سطح زیرین خودرو به زمین نزدیک تر شود.

کمک فنرهای اسپرت با طراحی خاصی که دارند سبب می شوند تا خودرو علاوه بر اینکه از ارتفاع کمتری برخوردار شود، سواری نرم تری را نیز به خودرو ببخشد و در نتیجه در دست انداز ها کمتر متوجه غیر استاندارد بودن خودرو شوید.

البته ارتفاع زدن ماشین، همیشه با معایب بسیار همراه نیست و اگر این کار به صورت استاندارد و اصولی انجام شود، در پاره ای از موارد حتی عملکرد خودرو را بهبود نیز می بخشد. ما در ادامه ابتدا به معایب ارتفاع زدن ماشین پرداخته و پس از آن مزایایی که از ارتفاع زدن بدست می آیند را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مقاله پیشنهادی: ماشین شوتی

کاربردهای تغییر ارتفاع ماشین

پیکاپ های آف رود، خودروهای کم ارتفاع و خوابیده و خودروهایی که کاربری شان تغییر داده می‌شود، شاید طرفدارهای چندانی نداشته باشند اما به نظر می‌رسد که برخی از رانندگان این کار را تنها به دلایل ظاهری و بهبود عملکرد روزانه خودرو خود انجام می‌دهند.

اگر دوست دارید که بین خودرویتان و سطح جاده فاصله ای وجود داشته باشد یا بیشتر به سطح جاده نزدیک شود، می‌توانید این کار را انجام دهید. برای کاهش یا افزایش ارتفاع، چندین روش متداول وجود دارد که در ذیل به آنها می‌پردازیم.  در کنار کار روی بدنه، کاهش ارتفاع سپر و چند تکه کردن سقف، نگاهی به چندین روش برای ایجاد تغییرات ظاهری در خودرو می‌اندازیم.

معایب ارتفاع زدن ماشین

معایب ارتفاع زدن معایب و مزایای ارتفاع زدن خودرو
معایب ارتفاع زدن ماشین

همانطور که اشاره شد، اگر ارتفاع زدن ماشین بدون در نظر گرفتن شیوه اصولی آن انجام شود، می تواند هم برای راننده و هم برای خودرو، مشکلاتی را ایجاد کند که پس از مدتی، راننده را مجاب می کند تا عطای ارتفاع پایین خودرو را به لقای آن بخشیده و دوباره ارتفاع خودرو را به حالت استاندارد خود در بیاورد. از جمله مشکلاتی که پس از ارتفاع زدن خودرو و کم کردن ارتفاع آن می توان به آن ها اشاره کرد، در ادامه معرفی شده است:

  • حرکت خشک و همراه با ضربه به اتاق در هنگام سواری
  • خشکی حرکت خودرو در هنگام عبور از دست انداز ها
  • وارد شدن ضربه به زیر خودرو در هنگام حرکت از روی سرعت گیر ها و موانع جاده
  • ایجاد مشکلات مربوط به ستون فقرات راننده در اثر حرکت خشک و همراه باضربه خودرو
  • خراب شدن جلوبندی خودرو
  • افزایش استهلاک خودرو
  • تحت فشار بودن سیستم زیربندی و فنر های خودرو
  • ایجاد صداهای اضافی از خودرو
  • وجود منع قانونی و در نظر گرفتن جریمه برای خودروهایی که ارتفاع کمتری از حد استاندارد دارند از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی
  • شکستن و ترک خوردن متعلقات سیستم تعلیق و چرخ های خودرو در اثر ضربه یا عبور از دست اندازهای شدید
  • کم شدن میزان چرخش فرمان
  • امکان ایجاد لاستیک سائی در اثر کم شدن فاصله لاستیک نسبت به گلگیر

ارتفاع زدن غیر اصولی، می تواند برای خودرو مشکلات زیادی را ایجاد کند

علاوه بر مواردی که ذکر شد، باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که معمولا اتومبیل هایی که ارتفاع یا ارت زده باشند مشتری چندانی نداشته و تنها افرادی که به این اتومبیل ها علاقه مند هستند نسبت به خرید آن ها اقدام می کنند. از آنجا که بیشتر افرادی که به دنبال خرید اتومبیل کارکرده هستند، ترجیح می دهند تا اتومبیل به حالت استاندارد خود نزدیک باشد، در نتیجه باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید.

مقاله پیشنهادی: برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟

مزایای ارتفاع زدن ماشین

ارتفاع خودرو معایب و مزایای ارتفاع زدن خودرو
ارتفاع زدن خودرو سبب زیبایی ظاهری آن می شود.

اما همانطور که اشاره شد، ارتفاع زدن خودرو تنها دارای معایب نیست و برخی مزایا نیز دارد که اگر در حالت استاندارد و از روی اصول انجام شود، می تواند حس بسیار خوبی را نیز به راننده القا کند. در ادامه تعدادی از مزایای ارتفاع زدن خودرو ذکر شده است که با یکدیگر به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

  • افزایش ویژگی های زیبایی ظاهری خودرو
  • بهتر شدن وضعیت آیرودینامیک خودرو و حالت باد شکنی آن:با کاهش ارتفاع خودرو وضعیت آیرودینامیکی خودرو تا حدودی بهبود یافته و مقدار مقاومت خودرو در برابر باد و عبور جریان هوا کاهش می‌یابد و در نتیجه می‌توان انتظار داشت بازده کلی خودرو اندکی ارتقا یابد.
  • افزایش میزان فرمان پذیری و هندلینگ خودرو: هندلینگ خودرو ناظر بر رفتار دینامیکی خودور به هنگام حرکت در جاده‌های منحنی و عبور از پیچ‌های است. هنگامی که ارتفاع خودرو کاهش می‌یابد بالطبع مرکز ثقل خودرو نیز پایین‌تر آمده و این امر موجب بهبود فرمانپذیری خودرو می‌گردد.
  • افزایش تعادل خودرو در پیچ‌ها: کاهش ارتفاع خودرو علاوه بر مزایای فوق باعث افزایش تعادل خودرو در پیچ‌ها نیز می‌گردد و به عبارتی پایداری خودرو بهبود می‌یابد.

در کشورهای پیشرفته، ارتفاع زدن خودرو به شیوه ای اصولی و استاندارد صورت می گیرد و باعث می شود تا کمترین خسارت به خودرو وارد آید.

روش‌های کاهش ارتفاع

اما همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، ارتفاع زدن ماشین به چند روش انجام می شود.

  • بریدن کمک فنرها
  • گرم کردن فنر
  • استفاده از کمک فنرهای مخصوص
  • سیستم تعلیق بادی
  • سیستم تعلیق هیدرولیک
  • افزایش ارتفاع بدنه

1- تیونینگ شوتی

مقایسه سطح تماس فنر بریده شده (سمت چپ) در برابر فنر استاندارد (سمت راست)
ساده است، کمک فنر‌های استاندارد را باز کنید و تا حدی که عشقتان می‌کشد ببُرید، یا آنقدر حرارت بدهید تا فاصله‌ گام‌های فنر کاهش پیدا کند. مجموعه فنر و کمک‌فنر رو دوباره سوار کنید و از کاهش ارتفاع و کوبش شدید و به صدا افتادن ادوات داخلی ماشین لذت ببرید!

در روش اول که معمولا ارزانترین و شایع ترین روش هست، با برش فنر، اقدام به کاهش ارتفاع فنر می کنند. این کار باعث می شود تا فنر حالت ارتجاعی کمتری داشته باشد و در نتیجه سیستم تعلیق، عملکرد خود را در دست اندازها و ناهمواری های جاده از دست بدهد. بریدن فنرها اصلا روش استانداردی نبوده و به هیچ وجه توصیه نمی شود.

3- تیونینگ اصولی

اما روش استاندارد و بهتری که برای ارتفاع زدن خودرو پیشنهاد می شود، استفاده از کمک فنر های اسپرت به جای کمک فنرهای معمولی خودرو است. در این روش، کلیه کمک فنرها، با کمک فنر های اسپرت، تنظیم شونده و یا هیدروپنوماتیک تعویض می شوند و ارتفاع خودرو کاهش داده می شود.

کیت ریگلاژی معایب و مزایای ارتفاع زدن خودرو
ارت زدن اصولی خودرو
  • کیت‌ کمک‌فنر پروفیل کوتاه و فنر‌های اسپرت
  • این روش استانداردترین روش ممکن برای کاهش ارتفاع خودرو است که اگر فنرها از جنس مرغوبی انتخاب شوند می توانند لذت سواری را برای راننده به ارمغان بیاورند.
  • کیت‌ کویل‌اور

کویل‌اورها قابلیت تنظیم ارتفاع و خشکی و سفتی دارند و از این جهت برای استفاده در شهر و جاده و حتی پیست، بهترین هستند. این کیت‌ها برای بیشتر خودروهای وارداتی قابل سفارش هستند و تنها ایراد بهای نسبتا بالای آنهاست. قیمت ساده‌ترین نمونه‌ی کویل‌اور از ۴ میلیون تومان شروع می‌شود.

در بعضی از کیت‌های پنوماتیک، امکان تغییر ارتفاع مستقل در هر چرخ وجود دارد
  • سه) کیت‌ پنوماتیک

در این کیت‌ مانند تعلیق زانتیا، خبری از فنر و کمک‌فنر نیست و به جایشان از بالشتک‌های هوا استفاده می‌شود که با افزایش فشار هوا در مجموعه، ارتفاع بیشتر می‌شود و بلعکس. پنوماتیک کردن ماشین‌های داخلی از ۴ میلیون شروع می‌شود و برای خودروهای خارجی، در صورت سفارش کیت کامل اصلی هزینه‌‌ای به مراتب بیشتر می‌طلبد.

چگونه ارتفاع ماشین را کم کنیم؟

اصل اساسی این است که پایین آوردن ارتفاع ماشین مزایا و معایبی به همراه دارد. بهترین کار این است درباره‌ی این فرایند با یک مکانیک تعلیم دیده و دارای دانش کافی بر اساس نوع خودروی خود مشورت کنید تا به شما در مورد تمامی جوانب کمک کند. تا وقتی از نتیجه‌ی کارتان مطمئن نشدید دست به هیچ اقدامی در راستای کاهش ارتفاع ماشینتان نزنید.

ایجاد تغییر در فنر های تخت

تغییر فنر ها معایب و مزایای ارتفاع زدن خودرو
چگونه ارتفاع ماشین را کم کنیم؟

 اگر تا به حال به زیر برخی از خودرو ها نگاهی انداختته باشید در برخی خودرو ها فنر های تخت که از بزرگ تا کوچک روی یکدیگر سوار شده اند را دیده اید. این فنر ها به فنر های تخت یا Leaf Springs معروف هستند.

فنر های تخت از نوار های باریک استیل های فنری تشکیل شده اند که کنار هم قرار گرفته و با نوار به هم پیچیده شده اند. اگر خودرو شما ازین نوع است در قدم اول باید در آن ها تغییراتی به وجود بیاورید

نحوه کاهش انحنا در هر فنر تخت

کاهش انحنا فنر معایب و مزایای ارتفاع زدن خودرو
کاهش ارتفاع ماشین با کاهش انهنای فنر ها

 پس از خارج کردن فنر های تخت از جای خود باید آن ها را به فروشگاه لوازم جانبی و معمولا کمک فنر سازی ها ببرید و انحنای آن را از کم کنید و یا از بین ببرید یا از قلاب معکوس برای آن استفاده کنید.

  • گزینه‌ی دیگر معکوس کردن ست آپ با قرار دادن اکسل روی فنر ورقه ای است که فلیپ کیت نام دارد. این کار می تواند توسط یک مکانیک غیر متخصص با ابزار های دستی رایج انجام شود.
  • برای کم کردن بیشتر ارتفاع، فلیپ کیت را با جعبه ها و گیره های پایین آورنده همراه کنید. این ها هم به صورت آنلاین موجود هستند و هم از فروشگاه های لوازم جانبی قابل خریداری می باشند. ارتفاعات مختلفی دارند و باعث می شوند وسیله‌ی نقلیه‌ی شما به شدت پایین تر از حالت عادی اش بیاید. می توانند توسط مکانیک های غیر متخصص هم نصب شوند. بر اساس اینکه ارتفاع را چقدر کم می کنید، ممکن است مجبور باشید یک دندانه‌ی C بالای محور اصلی تان نصب کنید. هدف از نصب این دندانه این است که فضای خالی یا اصطلاحاً لقی بزرگتری را بین فریم و محورتان ایجاد کنید.

کاهش ارتفاع در خودرو هایی با فنر مارپیچ

دستکاری فنر معایب و مزایای ارتفاع زدن خودرو
تغییر ارتفاع خودرو با کاهش اندازه فنرها

فنر های مارپیچ یا لول را می توان در سیستم تعلیق جلو یا عقب ماشین دید و روی فریم A یا محور ها متصل می شوند.

  • می توانید فنر های لول موجود را بردارید و آنها را با فنر های کوتاه تر جایگزین کنید، یا فنر ها را پیش تعمیر کار ببرید و کوتاهشان کنید.

خودتان هم می توانید فنر های لول را کوتاه کنید

هوابرش معایب و مزایای ارتفاع زدن خودرو
از یک دستگاه هوابرش یا سنگ فرز برای بریدن آنها استفاده کنید.

بریدن را با برش به قسمت های نصف یا یک چهارم شروع کنید، زیرا این برش غیر قابل برگشت بوده و یک عمل دائمی است. ممکن است مجبور شوید ضربه گیر های کوتاه تری نصب کنید یا آنهایی که دارید را متناسب با اندازه ها برش بزنید.

کاهش ارتفاع خودرو با تعویض فنر به فنر های بادی

تغیر ضربه گیر ها معایب و مزایای ارتفاع زدن خودرو
فنر ها و ضربه گیرها را تغییر دهید!

در این روش شما می توانید از کمک فنر های کیسه ای استفاده کنید که البته از لحاظ قیمت کمی شاید دچار چالش شوید. البته اگر همچین تصمیم گرفتید می توانید کمک های خودرو خود را بعد تر هم بفروشید و قسمتی از هزینه ها را جبران کنید که البته توصیه می کنیم تا پایان انجام کار از فروش کمک ها خودداری کنید.

هوا معایب و مزایای ارتفاع زدن خودرو
کاهش ارتفاع خودرو با تعویض فنر به فنر های بادی
  • این روش پایین آوردن ارتفاع ماشین علاوه بر نصب کیسه های هوا به جای فنر ها ممکن است به نصب خطوط هوا، کمپرسور هوا، محفظه‌ی نگه دارنده‌ی هوا و سوئیچ فعالسازی سیستم هم نیاز داشته باشد.
  • این فرایند می تواند در خانه انجام شود ولی فردی آشنا و تخصص باید آن را انجام دهد.
  • اگر فنر های ورقه ای عقب را دارید، باید اول از شر آنها خلاص شوید و آنها را با 4 ست آپ اتصال عوض کنید. این فرایند معمولا به‌یک سازنده‌ یا تعمیر کار حرفه ای نیاز دارد.

فنر های ماشینتان را با سیلندر های هیدرولیک عوض کنید

سیلندر هیدرولیک معایب و مزایای ارتفاع زدن خودرو
فنر های ماشینتان را با سیلندر های هیدرولیک عوض کنید

 این سیلندر ها می توانند روی 1، 2، 3، یا هر چهار گوشه های سیستم تعلیق ماشینتان نصب شوند.

  • نصب یک سیستم هیدرولیک نیز به نصب یک سیستم کنترل داخلی، پمپ های هیدرولیک و باطری هایی برای به کار انداختن پمپ ها نیاز دارد.
  • یکی از نقایص این روش مقدار مصرف بالا از باتری ماشین است که برای عملکرد پمپ هیدرولیک در سیستم مورد نیاز است.
  • شما باید منبع تولید و ذخیره برق خودرو را تقویت کنید.
باتری قوی معایب و مزایای ارتفاع زدن خودرو
تقویت باتری ماشین در ارتفاع زدن خودرو

مقاله پیشنهادی: نصب باتری دوم روی ماشین

مشکلان ارتفاع زدن خودرو

مشکلات ارتفاع زدن معایب و مزایای ارتفاع زدن خودرو
ارتفاع سواری چه دردسرهایی دارد؟
  1. بعد از کاهش ارتفاع حواستان باشد با فاصله از جدول‌ها پارک کنید، چرا که احتمالا در زمان گشودن درب‌ها با جدول برخورد خواهند کرد.
  2. باید تمرکزتان بیشتر از هر زمان دیگری معطوف به شناسایی خرابی‌های مسیر باشد. همیشه ضربه‌های وارده به کف ماشین ختم به خیر نمی‌شوند و ممکن است مانند من، پوسته‌ی گیربکس‌تان متلاشی شود!
  3. برای عبور از هر سرعت‌گیر و دست‌اندازی نیاز به کاهش قابل ملاحظه‌ی سرعت دارید، که علاوه بر ایجاد ترافیک، ریسک برخورد از پشت محتمل است.
  4. در قانون برای ارتفاع زدن خودرو و عدول از استانداردها، جریمه‌های در نظر گرفته شده است و چنانچه اهل رانندگی بر اساس ضوابط قانونی نباشید! جریمه‌های شما را بیش از پیش افزایش خواهد داد.
  5. اگر از روش‌های نادرست برای انجام این کار اقدام کرده باشید، احتمالا در هنگام معاینه‌ی فنی و فروش خودرو به مشکل می‌خورید.
  6. کاهش ارتفاع خشکی عملکرد سیستم تعلیق را در پی دارد و مناسب افرادی که به سواری نرم و راحت علاقه‌مند هستند نیست.
  7. در بعضی از ماشین‌ها، لاستیک با لبه‌ی گلگیر برخورد می‌کند که مستلزم برش لبه‌ی گلگیر است.
  8. ماشین ارتفاع خورده، عملا قابلیت استفاده در جاده‌های غیر آسفالته را از دست می‌دهد.
  9. اگر در کاهش ارتفاع زیاده روی کرده باشید، حتی در هنگام پیچیدن با کمترین سرعت لاستیک جلو با گلگیر برخورد می‌کند و علاوه بر ایجاد آوایی گوش خراش، احتمال قر شدگی گلگیر را مهیا می‌کند.
  10. دیگر خودروی شما قابلیت حمل بار و سرنشین استاندارد را ندارد!
  11. لاستیک در دست‌اندازها با قسمت داخلی گلگیر برخورد می‌کند و به شل‌گیرها و احتمالا شلنگ‌های شیشه‌شور آسیب وارد می‌کند.
  12. فشار بیشتری بر روی مجموعه‌ی تعلیق وارد می‌شود و خرابی‌ها زودتر از موعد پدیدار می‌شوند.
  13. سپر در موقعیت پایین‌تری نسبت به ماشین‌های استاندارد قرار می‌گیرد و در برخوردها، ضربه به جای سپرها به چراغ یا جلو‌پنجره‌اتان وارد می‌شود!
  14. خودروهای ارتفاع‌زده به این سادگی‌ها به فروش نرفته و می‌توانند برای مالک خودرو دردسرساز باشند.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    6 نظرات
    قدیمی ترین
    جدیدترین بیشترین رای
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    شخص
    شخص
    1 سال پیش

    خوب بود ممنون

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  شخص
    1 سال پیش

    با سلام
    درود بر شما، بسیار خرسندیم که این مقاله برای شما مفید واقع شده است.

    شایان
    شایان
    1 سال پیش

    درباره افزایش ارتفاع چیزی نگفته آخه چرا

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  شایان
    1 سال پیش

    با سلام
    راهنمایی های لازم تا حد امکان بیان شده است. اگر مورد خاصی مد نظر شماست بیان بفرمائید تا مطالب لازم ارائه گردد.
    جهت کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی‌های لازم می‌توانید با شرکت کیان باتری به شماره تلفن 88200200 تماس حاصل نموده و مشاوره دریافت نمائید.

    امیر
    امیر
    1 سال پیش

    الان ارتفاع کم کنی چقد برامون می افته ؟

    حسین
    حسین
    8 ماه پیش

    سلام وقت بخیر ۷ ساله ارتفاع سواری میکنم از پژو پراید تا لنسر شاسی بعد از ۷ سال به این نتیجه رسیدم که ارتفاع استاندارد خیلی بهتره رفیقم یه حرف قشنگی میزد میگفت من جای تو باشم ارتفاع ماشین بالاترم میبرم با این جاده های آشغالی که داریم ارتفاع جز سر و صدا ترافیک پشت هر دست انداز گیر دادن مامور خرابی سرپلوس (جر خوردن کارتل پژو ) پرایدم که شاسی در جا میشکنه استقامت اصلا نداره خرابی هیدرولیک پاره شدن منبع اگزوز میانی و عقب . ارتفاع زدی قیده مسافرت کلن بزن چون جز اعصاب خوردی چیزی برات نداره… خواندن ادامه ...

    مشاوره رایگان و ثبت سفارش