4.4
(646)

همه آنچه لازم است درباره تعویض موتور خودرو بدانیم را قصد داریم در مقاله از کیان باتری واضح و مفید برای شما عزیزان نگارش کنیم .افرادی که بنا بر مشکلات ایجاد شده در موتور خودرو خود، قصد تعویض آن را دارند، در ابتدا باید با شرایط و مراحل قانونی تعویض موتور ماشین آشنا باشند.

مقاله پیشنهادی: دلایل و نشانه های خرابی موتور خودرو

 آیا تعویض موتور ماشین قانونی است؟

در حالت کلی برای تغییر ارکان اصلی وسیله نقلیه باید مجوز از اداره راهنمایی و رانندگی دریافت کرده و سپس مراحل قانونی آن را طی نمایید.در غیر این‌صورت مالک خودرو جریمه خواهد شد.

برای آگاهی کامل درباره مراحل قانونی تعویض قطعات اصلی خودرو مانند: موتور، شاسی و اتاق یا تغییر رنگ خودرو تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

تعویض موتور شرایط تعویض موتور خودرو و قوانین مربوط به آن
مشکلات تعویض موتور خودرو

 مراحل قانونی قوانین مربوط به تعویض موتور خودرو

 در صورت بروز حادثه و یا آسیب دیدن قطعات اصلی خودرو مانند موتور آن، مالکان خودرو نباید بدون مجوز نسبت به تعویض قطعات اقدام نمایند. مطابق با ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۸۹، تعویض قطعات اصلی وسایل نقلیه از جمله موتور، اتاق و شاسی و نیز تغییر رنگ، بدون مجوز راهنمایی و رانندگی ممنوع است.

بر این اساس مراحل قانونی تعویض موتور خودرو به شرح زیر می باشد:

  • حضور در مراکز تعویض پلاک

در مرحله اول مالک باید با خودرو و مدارک آن به مرکز تعویض پلاک مراجعه کند.

به غیر از مالک خودرو، نماینده قانونی او نیز با داشتن وکالتنامه قانونی و معتبر می‌تواند برای تعویض موتور خودرو یا دیگر قطعات اصلی و یا تغییر رنگ خودرو اقدام نمایند.

همچنین مالک باید مدارک احراز هویت مانند: شناسنامه یا کارت ملی یا گواهینامه یا گذرنامه معتبر به همراه داشته و ارائه کند.

  • فرم درخواست و ارائه مدارک لازم

 در مرحله دوم مالک باید درخواست کتبی خود را برای تعویض موتور خودرو و یا قطعات دیگر و یا تغییر رنگ ارائه کرده و فرم های مربوطه را با ذکر مشخصات مالک و مشخصات خودرو تکمیل نماید. همچنین مدارک مبنی بر احراز محل سکونت مالک و عدم خلافی خودرو را نیز باید به همراه داشته باشد.

  • بازدید و بررسی خودرو توسط کارشناس

کارشناسی موتور شرایط تعویض موتور خودرو و قوانین مربوط به آن
مراحل تعویض موتور ماشین

در مرحله سوم موتور خودرو باید توسط کارشناس بازدید و بررسی شود. همچنین اطلاعات مندرج در فرم درخواست با مشخصات خودرو تطبیق داده خواهد شد.

تمامی اطلاعات در فرم درخواست باید کامل و دقیق باشد. در نهایت پس از صحت اطلاعات و بررسی موتور خودرو، مجوز برای تعویض قطعه صادر می شود.

  • خرید قطعه مورد نظر

 در این مرحله مالک باید با مراجعه به نمایندگی های شرکت های خودروسازی و یا مراکز معتبر، نسبت به خرید قطعه مورد نظر اقدام نماید.

در صورتی که خودرو خط تولید آن متوقف شده یا خارجی باشد، باید موتور دست دوم یا قطعه را از طریق واردکنندگان تهیه نمود.

همچنین در برخی موارد موتور خودرو فاقد شماره هک شده است.

گرچه تهیه موتور از مراکز معتبر خودروسازی دارای شماره هک شده می باشد، اما در مواردی که این شماره روی موتور وجود ندارد، می‌توان برای هک شماره موتور به مراکز مشخص شده مراجعه کرده و در کمتر از نصف روز موتوری با هک جدید داشته باشید.

  • بررسی مجدد و ثبت در سیستم

 نهایتا پس از خرید قطعه، مالک باید فاکتور معتبر کارخانه یا برگ گمرکی را برای بررسی مجدد به مرکز تعویض پلاک ارائه دهد. سپس با بررسی مدارک و صحت آنها، مراحل تعویض در سیستم شماره گذاری ثبت می گردد.

باید توجه داشته باشید که قطعات اصلی خودرو، شناسنامه خودرو حساب شده و تعویض و تغییر آنها باید با مجوز قانونی صورت بگیرد تا در سیستم ثبت شود و بدین صورت اصالت خودرو قابل تشخیص باشد.

تعویض باتری ماشین در محل را به کیان باتری بسپارید! با خرید باتری از ما ارسال و نصب آن برای شما رایگان خواهد بود همین حالا با ما تماس بگیرید!

مدارک لازم برای تعویض موتور خودرو

مدارک تعویض موتور شرایط تعویض موتور خودرو و قوانین مربوط به آن
قوانین مربوط به تعویض موتور خودرو

 برای طی کردن مراحل قانونی تعویض موتور خودرو باید مدارک لازم را در اختیار داشته و ارائه دهید که موارد زیر را شامل می شود:

  • سند خودرو
  • بیمه نامه شخص ثالث
  • معاینه فنی دارای اعتبار
  • کارت وسیله نقلیه
  • فاکتور معتبر خریداری موتور یا قطعات دیگر از مراکز مجاز
  • اصل گواهینامه گمرکی برای قطعات خارجی
  • صورتجلسه اوراق وسیله نقلیه از راهور برای قطعات دست دوم
  • ارائه گواهی عدم خلافی
  • ارائه مفاصا حساب عوارض شهرداری
  • ارائه مفاصا حساب مالیات شغلی

مجازات تعویض موتور خودرو بدون مجوز

جریمه موتور شرایط تعویض موتور خودرو و قوانین مربوط به آن
آیا تعویض موتور ماشین قانونی است

 طبق موارد ذکر شده، مراحل قانونی تعویض موتور خودرو با صدور مجوز امکان پذیر بوده و در غیر این صورت و بر اساس ماده 30 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:

در صورتی که تعویض قطعات اصلی خودرو یا تغییر رنگ، بدون مجوز انجام شود، بنابر تشخیص واحد رسیدگی به اعتراضات مندرج در ماده 5، متخلف ملزم به پرداخت یک چهارم تا یک هشتم قیمت قطعه یا رنگ تغییر یافته خواهد شد.

در صورت عدم کشف فساد در احراز اصالت قطعه تعویض شده و خودرو نسبت به اصلاح سند اقدام لازم به عمل می آید. بنابراین مبلغ جریمه تعویض موتور خودرو، متناسب با قیمت قطعه خریداری شده، یک چهارم تا یک هشتم آن خواهد بود.

جریمه تعویض موتور غیر قانونی خودرو

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که اگر قطعه تعویضی یا موتور خودرو غیرقانونی بوده و استانداردهای لازم را نداشته باشد، جریمه آن چه خواهد بود؟

پاسخ به این سوال نیز در ماده ۳۰ که در قبل به آن اشاره کردیم، آورده شده است و به این ترتیب:

جریمه تعویض موتور خودرو بدون مجوز برابر این قانون است چنانچه قطعه تغییر یافته فاقد استانداردهای لازم و مقررات فنی باشد، نسبت به اوراق نمودن خودرو اقدام خواهد شد.

مقاله پیشنهادی: روش های دریافت خلافی خودرو و کم کردن آن

هزینه تعویض موتور خودرو

 سوال دیگری که شاید برای مالکان خودرو پیش آید، میزان هزینه تعویض موتور خودرو است، که این امر به نوع خودرو بستگی دارد.

تعویض موتور خودرو و خرید موتور جدید به نوع خودرو و ایرانی یا خارجی بودن آن و نیز توقف تولید آن بستگی داشته و برای هر خودرو متفاوت می‌باشد.

مراحل تعویض موتور ماشین

مراحل تعویض سیلندر خودرو به شرح زیر است:

اول: جدا کردن درپوش موتور یا کاپوت خودرو

مرحله 1 شرایط تعویض موتور خودرو و قوانین مربوط به آن
جدا کردن درپوش موتور یا کاپوت خودرو

درپوش موتور می‌تواند مانع از انجام صحیح عملیات به این مهمی شود. پس جدا کردن آن هم دست مکانیک را باز می‌گذارد و هم مانع از آسیب رسیدن به رنگ خودرو و حتی مجموعه موتور جدید یا تعمیر شده می‌شود.

اما توجه داشته باشید که برای این کار حتما باید از یک نفر دیگر کمک گرفت و پیچ‌های جدا شده را در محلی امن منظم و دقیق چید. همچنین باید درپوش موتور را در محلی دور از ضربه، پرتاب اشیا و مایعاتی چون روغن ترمز قرار داد تا آسیبی به آن وارد نشود.

مرحله دوم: خالی کردن همه مایعات از درون مجموعه موتور خودرو

مرحله 2 شرایط تعویض موتور خودرو و قوانین مربوط به آن
خالی کردن همه مایعات از درون مجموعه موتور خودرو

مجموعه موتور خودرو شامل مایعات بسیاری می‌شود که از جمله آنها باید به روغن موتور و ترکیب آب مقطر و ضدیخ/ضدجوش به‌ عنوان مایع خنک‌کننده اشاره کرد. پیش از جدا کردن موتور قدیمی باید همه این مایعات را تخلیه کرد. بهتر است کار را با تخلیه روغن موتور آغاز کنیم و پس از آن به سراغ مایع خنک‌کننده موتور خودرو برویم. برای تخلیه مایع خنک‌کننده باید همه شلنگ‌ها و اتصالات رادیاتور را نیز باز کرد.

البته توجه داشته باشید که دیگر هرگز نمی‌توان از این مایعات در موتور جدید یا هر موتور دیگری استفاده کرد. اما بهتر است هر کدام از این مایعات را در یک ظرف جداگانه خالی کنیم که امکان بازیافت آنها توسط مراکز مربوطه وجود داشته باشد.

مرحله سوم: جدا کردن لوله ورودی هوا به موتور، مجموعه اگزوز و لوله‌های سیستم خنک‌کننده موتور

مرحله 3 شرایط تعویض موتور خودرو و قوانین مربوط به آن
جدا کردن لوله ورودی هوا به موتور

در این مرحله باید دقت زیادی به خرج داد. توجه کنید که با دقت باید لوله‌ای که هوا را پس از گذر از فیلتر هوا به موتور خودرو می‌فرستند جدا کرد. جدا کردن دقیق همه لوله‌های رادیاتور نیز موضوع مهمی است. البته نیازی به جدا کردن خود رادیاتور خودرو نیست اما باید همه اتصالات آن را به دقت از موتور جدا کنیم. همچنین توجه داشته باشید برای تعویض موتور باید لوله اگزوز، انباره و منیفولد را نیز جدا کرد. کاری که از همه موارد سخت‌‎تر است و دقت زیادی می‌طلبد.

شاید پیچ‌ها شل شده باشند و برای این کار باید ابتدا روغن مخصوص را روی آنها اسپری کنیم. همچنین توجه داشته باشید که با اعمال زور زیاد موجب شکستن اتصالات لوله اگزوز نشوید.

افزون بر این موارد بهتر است سری به دفترچه راهنمای خودرو نیز بزنید و به دقت چک کنید که اتصالی از قلم نیفتاده باشد.

مرحله چهارم: جدا کردن وایرها و سنسورها

مرحله 4 شرایط تعویض موتور خودرو و قوانین مربوط به آن
جدا کردن وایرها و سنسورها

باید این کار را بدون اعمال زور و با دقت انجام بدهید. چرا که این قطعات و اتصالات آنها همگی ممکن است شکننده باشند. در خودروهای کاربراتوری قدیمی تعداد کمتری سیم و اتصال وجود داشت اما در یک خودرو مدرن امروزی تعداد این اتصالات بسیار بیشتر است و دقت بیشتری را نیز طلب می‌کند.

مرحله پنجم: جدا کردن موتور خودور از سیستم انتقال قدرت

مرحله 5 شرایط تعویض موتور خودرو و قوانین مربوط به آن
جدا کردن موتور خودور از سیستم انتقال قدرت

برای اینکار باید مهارت بالایی به خرج بدهید. بهتر است زیر سیستم انتقال قدرت جک بگذارید که به یکباره رها نشود. همچنین توجه داشته باشید که در این مرحله نباید پیچ‌ها را یکباره باز کنید بلکه بهترین راه شل کردن همه آنها و در نهایت باز کردنشان به کمک دست است.

در زمان شل کردن پیچ‌های اتصال موتور خودرو به سیستم انتقال قدرت از اعمال زور زیاد بپرهیزید، چرا که این موضوع می‌تواند موجب آسیب دیدن رزوه پیچ‌ها شود. موردی که کار را در زمان نصب موتور جدید بسیار سخت می‌کند.

مرحله ششم: جدا کردن اتصالات دسته موتورها

مرحله 6 شرایط تعویض موتور خودرو و قوانین مربوط به آن
جدا کردن اتصالات دسته موتورها

در این مرحله باید موتور را روی جک مخصوص خودش قرار بدهید زیرا پس از جدا شدن از سیستم انتقال قدرت و جدا کردن دسته موتورها دیگر اتصالی ندارد. معمولا موتورها با ۴ اتصال به سایر اجزای خودرو متصل هستند سه اتصال با بدنه به کمک دسته موتور و دیگری اتصال مستقیم به سیستم انتقال قدرت.

دسته موتورها نیز معمولا از قطعات اصلی فلزی همراه قطعاتی از جنس لاستیک ساخته می‌شوند تا لرزش موتور را بگیرند. پیشنهاد می‌شود برای دسترسی بهتر به پیچ‌ها و اطلاع دقیق از محل قرارگیری دسته موتورها حتما پیش از انجام این کار دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید تا حین این عملیات آسیبی به اتصالات نرسد.

مرحله هفتم: موتور جدا شده را به کمک لیفتر بالا بکشید

مرحه 7 شرایط تعویض موتور خودرو و قوانین مربوط به آن
موتور جدا شده را به کمک لیفتر بالا بکشید

این مرحله می‌تواند برای جان شما بسیار خطر آفرین باشد. پس بسیار دقت به خرج بدهید. اگر از یک Cherry Picker یا لیفتر استفاده می‌کنید و زنجیرهای آن را کاملا به انجین متصل کرده‌اید بهتر است یک جک نیز موتور قرار بدهید.

همچنین حین بالا کشیدن موتور توجه کنید که هرگز انگشتان شما بین محفظه موتور و قطعات آن نماند. افزون بر اینها اجازه ندهید موتور حین بالا کشیدن بازی داشته باشد. چرا که این موضوع می‌تواند موجب آسیب رساندن به محفظه موتور و بدنه خودرو شود. البته بسته به مدل خودرو و طراحی بدنه آن این کار می‌تواند سخت‌تر یا آسان‌تر از تصور شما باش

نکات مهم در تعویض موتور خودرو

تعویض موتور2 شرایط تعویض موتور خودرو و قوانین مربوط به آن
تاثیر تعویض موتور در قیمت خودرو

در این راستا اخیرا تعداد زیادی تعویض موتور و تغییر آرایش موتور در خودروهای شاسی بلند را می بینم،خوب این کار می تواند در جایی بسیار مشکل ساز باشد،بیان نکات زیر الزامی است:

1- اگر قصد تعویض موتور خودرو را دارید قبل از تعویض با مراجعه به شماره گذاری و اخذ مجوز سه ماهه تعویض موتور اقدام نمایید و پس از تعویض در سند خودرو‌ درج نمایید.

2- تغییر آرایش سیلندر خودرو مجاز نیست،یعنی نمی توانید موتور ۴ سیلندر را به ۶ یا ۸ سیلندر تغییر دهید و بلعکس ۶ را به ۴ و … ،فقط می توانید همان تعداد سیلندر فابریک را نصب نمایید و حجم موتور اهمیتی ندارد.

3- مسئله مهمتر بیمه است،پس از تصادف های سخت و منجر به مالی شدید و جانی و آسیب فردی کارشناس از شاسی،موتور،قطعات اصلی بازدید می کند و اگر کوچکترین تغییری در سیستم خودرو انجام شده باشد و قانونی نباشد بیمه هیچ گونه خسارتب را پرداخت نمیکند و عملا شما خودرویتان بیمه ندارد( بطور مثال جدیدا زیاد دیدم موتور چهار سیلندر پاترول،جیپ و … را با نوع ۶ و ۸ جا به جا می کنند)

4- در صورت تعویض غیر قانونی موتور خودرو اگر تعداد آرایش موتور تغییری در سیلندرها نداشته باشد شما باید با مراجعه به پارکینگ های آگاهی و استعلام نامه موتور و نظر کارشناس و پرداخت جریمه تقریبا یک چهارم الی یک هشتم قیمت موتور میتوانید در سند خودرو تغییر را انجام دهید.

5- وقتی موتوری را خریداری می کنید حتما از فروشنده رسید، نامه قانونی و فاکتور را دریافت نمایید،اگر به هر دلیلی خودرو متوقف شود و موتور بررسی شود خطر قاچاق کالا نیز شما را تهدید می کند که سه برابر هزینه موتور جریمه شما خواهد بود و خودرو به نفع تملیکی ضبط خواهد شد.

6- تغییر نوع سوخت نیز مجاز نمی باشد یعنی خودروی بنزینی را نمی توانید دیزل نمایید و خودروی دیزل را نمی توانید بنزینی نمایید.

7- دوستان عزیز تعمیرکاهی که کار تعویض موتور انجام می دهید حتما در برگه ای از مالک و امضای ایشان عنوان نمایید که مالک با علم به تمام محدودیت و معضلات قانونی تعویض موتور را انجام داده و هیچگونه مسئولیتی با تعمیرگاه و مکانیک نیست و نامه را نگهداری نمایید.

تعمیر موتور شرایط تعویض موتور خودرو و قوانین مربوط به آن
معایب تعویض موتور خودرو

خلاصه مطلب

 به منظور تعویض قطعات اصلی خودرو از جمله: موتور، شاسی، اتاق و یا تغییر رنگ خودرو، اخذ مجوز از راهنمایی و رانندگی الزامی است.

مراحل قانونی تعویض موتور خودرو بدون مجوز ممنوع می باشد. زیرا قطعات اصلی خودرو نشان دهنده اصالت آن هستند و باید تعویض و تغییر هر کدام از آنها در سیستم شماره گذاری ثبت شود.

 به همین جهت باید درخواست تعویض قطعه به راهنمایی و رانندگی و در مراکز تعویض پلاک داده شود و پس از تایید کارشناسی و مراحل دیگر مجوز صادر شده و تغییرات انجام شده به عنوان شناسنامه خودرو مجدداً ثبت گردد.

در صورت عدم اخذ مجوز و یا تعویض موتور غیر قانونی، مالک خودرو مطابق با ماده ۳۰ قانون تخلفات رانندگی جریمه خواهد شد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
75 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
محمد
2 سال پیش

با سلام. خیلی عالی بود . استفاده کردیم

احسان
احسان
2 سال پیش

تعویض موتور خودرو به صرفه تره یا تعمیر آن یا خرید یک ماشین سالم؟

amin
amin
در جواب  احسان
1 سال پیش

اگ سیلند نترکیده تعمیر کن ترکیده موتور عوض کنی بهتره

یاسین
یاسین
2 سال پیش

سلام اگە بخوایم موتور کامل تویوتا رو روی نیسان پاترول دودر سوار کنیم میشە قانونی انجام داد؟

amin
amin
در جواب  یاسین
1 سال پیش

میشه

Milad
2 سال پیش

با سلام خدمته شما
ماشینم پژو ۲۰۰۰کاربراتوره چگونه میتونم موتورسو عوض کننم تیوفایو یا زانتیا ؟؟ممنون میشم راهنماییم کنین

Hamid
Hamid
در جواب  Milad
1 سال پیش

داداش تو که ۲۰۰۰ داری فقط سرسیلندر و سیم کشی رو زانتیا بنداز میشه خود زانتیا__ اصل سیلندر هستش که تعویض نشه بقیه تعویض کنی هیچ مشکلی نداره

Mhmrs
Mhmrs
در جواب  Hamid
1 سال پیش

درود بر شما درسته خیلی بهتره این کار

hossein
hossein
در جواب  Hamid
1 سال پیش

مگه میشه؟ینی توی تعویض پلاک گیر نمیدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

یاسین
یاسین
در جواب  Milad
1 سال پیش

میتونی 2000 زانتیا بندازی حجم و سیلند باید یکی باشه من قانونی کردم خودم 2000 داشتم زانتیا 2000 انداختم

پوریا
پوریا
در جواب  یاسین
1 سال پیش

نمیشه موتور زانتیا بندازی رو پژو چون مدلش سیتروئن برند باید یکی باشه و ثانین حتی اگه سرسیلندرو ۱۶سوپاپ کنید راهنمایی براتون میزنه تغییر وضعیت باید بری ۸سوپاپ ببندی اگه پول داری و آشنا همه کار میشه کرد

amin
amin
در جواب  پوریا
1 سال پیش

الان چند پژو برات بیارم موتور زانتیا
چند ماشین بیارم که موتوراشون تعویضه یه شرکت دیگس

amin
amin
در جواب  Milad
1 سال پیش

اگ اهل کورس نیستی تیوفایو ببند اگ کورس میزاری موتور زانتیا ۲٠٠٠ببند
اگ بچه خراسان جنوبی هستی بهت بگم موتور زانتیا منطقه خراسان جنوبی و سیستان قانونی نمیشه
فقط تهران

علی
علی
در جواب  amin
1 ماه پیش

سلام و خسته نباشید،من پارس elx مدل ۸۴دارم
مزایده ای موتور زانتیا۲۰۰۰ روشه
الان تعویض پلاک خراسان جنوبی خدمات نمیدن
روی سندشم نوشته موتور دستکوب دارای سابقه
راهنمایی میکنین لطفن

آخرین ویرایش 1 ماه پیش توسط علی
علی
علی
در جواب  amin
1 ماه پیش

سلام اگه ماشین مزایده ای باشه چی؟بازم خراسان جنوبی قانونی نمیشه موتور زانتیا۲۰۰۰روی پارس ای ال ایکس؟

hamzeshahbakhsh1372@gmail.com
hamzeshahbakhsh1372@gmail.com
1 سال پیش

سلام . موتور ماشینم ای اف سون بوده و به سرقت رفته حالا چطوری با پولی که دارم موتور ایکس یو سون بزارم روش که خرجش کمتره

amin
amin
در جواب  hamzeshahbakhsh1372@gmail.com
1 سال پیش

تیوفایو بزاری بهتره

محمد
محمد
در جواب  amin
5 ماه پیش

ماشین هایی که موتور هاشون توبازار بصورت نو وجود داره و تولید میشه اجازه اینو نمیدن ک یه موتور دیگه بندازی روش
مثلا اگه xu7باشه اجازه نمیدن tu5بندازی و فقط باید xu7بندازی

امیر
امیر
1 سال پیش

سلام
من ماکسیما خریدم بعد رفتم برای تعویض پلاک گفتن موتور هک دستی هست.و داخل سند چیزی از تعویض بودن نیست/میخوام بدونم مقدار جریمه ان و چه مدت طول میکشد مراحل انجام شود؟

االبب
االبب
1 سال پیش

من برگ تعویض موتور را ثبت سیستم نکردم وگمش کردم آیا کپی ان در اداره هست باید چه کنم

amin
amin
در جواب  االبب
1 سال پیش

پیدا میشه

محمد
محمد
1 سال پیش

خودروی پاترول ۲در۴سیلندر دارم که در برج۳سال۱۴۰۱در مشهد تعویض پلاک شده و در برگ سبز قید شده که موتور تعویض میباشد و تمامی مدارک و فاکتورهای موتور همچنان در سند خودرو میباشد؛اما الان(برج۹سال۱۴۰۱)همین خودرو در مرکز تعویض پلاک کرج به مشکل خورده و موتور و اتاق مورد تائید کارشناسان تعویض پلاک نمیباشد!؟(در صورتی که اتاق از قبل هم هیچ مشکلی نداشته!؟)
حالا باید چیکار کنم و چجوری مشکلم رو حل کنم!؟

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط محمد
amin
amin
در جواب  محمد
1 سال پیش

خب همون مشهد تعویض پلاک کن پلاک مشهد بخوره

عباس
عباس
1 سال پیش

سلام ماشینم مشکل سیلندر داشت مجبور شدم موتور را عوض کنم همه ی مراحل قانونی را طی کردم سوالم اینجاست موتور را توی نمایندگی ایران خودرو انجام دادم موتور کهنه مال خودم هست یا نه؟ ایران خودرو آیا حق داره موتور کهنه را بهم نده؟
در صورتی تور جدید را خریدم و موتور قدیمی حق خودمه لطفا راهنمایی کنید چون مکانیک ایران خودرو میگه موتور کهنه را میخوای ببری باید از مدیر اجازه بگیری

مرتضی
در جواب  عباس
1 سال پیش

خیرقانونی نیست شکایت کن تعزیرات

Ali
Ali
در جواب  عباس
1 سال پیش

درود بر شما. من هم الان منتظرم سیلندر بیاد برام از ایرانخودرو. به منم گفتن باید تحویل بدی شااااید نصفشو یا کلا برنگردونن.‌متوجه این مدل قانون نمیشم در کل. شما تحویل گرفتید داغی سیلندرو ؟

محسن
محسن
در جواب  Ali
1 سال پیش

ن داداش من سیلندر گرفتم.بنده خدا کهنه رو خودشگفت ببرش.مال خودته تا اونجایی ک من ۲۰روزنیست انجام دادم.جهت اطلاع

مهدی
مهدی
در جواب  محسن
8 ماه پیش

سلام خسته نباشید من یک نیم موتور ۴۰۵ سفارش دادم بنظرتون چند روز طول میکشه که برسه دست نمایندگی که تحویلش بگیرم؟؟؟؟؟؟

Ali
Ali
در جواب  عباس
1 سال پیش

ممنون میشم اگه تونستید کاری کنید بهم خبر بدید.

شهروند
شهروند
1 سال پیش

سلام اگر موتور توسط خود نمایندگی انجام شود صاحب وسیله نقلیه باید چکار کند

فریبرر
فریبرر
1 سال پیش

با سلام و عرض ادب و با تشکر از مطالب مفید و کاربردیتون.عزیز من ایمیل ندارم لطف میکنید یه شماره تماس یا آدرس واتس آپ بفرمایید یه راهنمایی با حق مشاوره با هم داشته باشیم.

Mahan
Mahan
1 سال پیش

با سلام ایا میتوان موتور tu5 206 رو با موتور rc قانونی عوض کرد؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Mahan
1 سال پیش

با سلام
پاسخ این سوال تخصصی خود را می بایست از مبادی ذیربط و مراجع ذیصلاح پیگیری نمائید.
اما شما جهت تیونینگ خودرو خود و تغییرات موتوری و یا ظاهری و آپشنی به اندازه میزان سرمایه گذاری خود می توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

amin
amin
در جواب  Mahan
1 سال پیش

اینجا قانونی نمیشه فقط ببر کردستان

ادل
ادل
1 سال پیش

احمقانه ترین قانون ممکن

Ali
Ali
1 سال پیش

سلام و خسته نباشید. من مجبور به تعویض سیلندر شدم. و مکانیک شخصی باز کرده بیرون. الان درخواست دادم و میگن موقعه تحویل دادن سیلندر نو ، باید کهنه یا داغی را بیارید که بره ایرانخودرو و اگه اونجا سیلندرو نخواستن، پس میدن یا نصفشو میفرستن برام. خب اینا چه کااااریه؟ یکو پانصد قیمت داقی سیلندر ترکیده . ایرانخودرو میخواد بفروشه برا خودش ؟ یا بفروشه به مردم؟ پول قیمت سیلندر ازادو که داره از من میگیره دیگه این چه کاریه . شماره شکایات جز شما را پیدا نکردم. ممنون میشم راهنماییم کنید. چون حرف زور توو کتم نمیره.سپاس🙏

محسن
محسن
در جواب  Ali
1 سال پیش

نه داداش من گرفتم.از نمایندگی کرج،نمایندگی سرافراز خیلیم هوامو داشتن،گفتم زودم تحویل دادند.کهنشم تحویلم دادند.همیشه تحقیق کن.قبلش بعداقدام کن.هزینه مکانیکی هم اولش طی کن.من ی جا اشتباه کردم اذییت شدم.

حسین
حسین
1 سال پیش

با سلام سیلندر ماشینه من ایراد داره xu7 هستش تند تند واشر میزنه می خواستم بپرسم میشه موتوره ماشینمو به tu5 تغیر بدم؟

رضا
رضا
در جواب  حسین
8 ماه پیش

تعویض کردی ؟

محمدرضا
محمدرضا
1 سال پیش

سلام من سمند موتور پژو دارم قصد داشتم بفروشم سمند با موتور ef7 بگیرم بعد یکی بهم گفت برو موتورتو عوض کن کلا ذهنمو در گیر کرد خواستم بدونم موتور پژو عوض کنم ef7 بزارم مجوز راحت میدن بعد موتور از کجا گیر بیارم ؟

محسن
محسن
1 سال پیش

سلام داداش من ۲۰روزنمیشه عوض کردم.خود نمایندگی سیلندر کهنه رو بهم داد.سیلندر نو رو داره میبنده کهنه هم بعدش میشه بفروشی.کارهای قانوییشم،خیلی سخت نبود.یکبار دیگه کهنه رو میبرم تعویض پلاک.امضا مکانیکی هم دارم.قبلشم واسه نو انجام دادم.ثبت میکنه تمام…..قیمت بلوک سیلندر۵و۶۰۰بهم داد۴روز نشد….بیرون قیمت ۸میگفتن ۷و۵۰۰…جهت اطلاع عزیزان توصیح دادم.انشاالله هیچوقت اذییت نشید.

Ali
Ali
در جواب  محسن
1 سال پیش

یک دنیا تشکر. پس حتما پیگیری میکنم حتی با شکایت که داغیشو نگیرن ازم. چون قانونی نیست کارشان.تشکر

محسن
محسن
1 سال پیش

آقا امین هزینه مکانیک چقدر میشه سورن۸۸ماشین*البته مکانیکی اولی باز کردمشکلی،واسش پیش اومد.مجبور شدم با جرثقیل،ببرم پیش مکانیک دیگه تا جمش کنه…حالا هزینه چطور باید بدم.و اینکه عرفش،چقدره؟ممنون ازت داداشی

مهدی
مهدی
1 سال پیش

سلام خسته نباشید آیا قانونی میشه موتور 3هزار زانتیا رو بست رو 405glx و ثبت در سند شد فرقی نمیکنه که چه تیونینگ باشه یا شهری روندن لطفاً هردوشون رو بگید با تشکر

رضا
رضا
1 سال پیش

سلام
دوستان بنظرتون موتور xu7 رو از خواجه یدک بردارم یا ایساکو؟ خواجه ۳۲ میگه، ایساکو ۵۵ و میگه اگه موتور کامل پیدا کنم.
کسی اطلاعی داره

ابراهیم
ابراهیم
1 سال پیش

تعویض سرسیلندر تنها نیاز به مجوز دارد یا خیر ؟

اکبر
اکبر
1 سال پیش

سلام

اکبر
اکبر
1 سال پیش

سلام
خودرو ۶تن آمیکو باری موتورش بدون مراحل قانونی تعویض شده و موتور بنز روش انداخته لطفا راهنمایی بفرمایید

حسین
حسین
1 سال پیش

میشه موتور بنزینی تبدیل به دیزلی کرد یا نه بعد اگه حجم موتور فرق کنه میشه بازم

Reza
Reza
1 سال پیش

سلام من یه ۴۰۵ دارم اگه بخوام موتورشو XU10بندازم باید چی کارکنم

تبریزی
تبریزی
11 ماه پیش

سلام بر دوستان من چن روز پیش تصادف کردم که هم موتور باید تعویض بشه هم اتاق آیا این دوتا رو میشه باهم عوض کرد؟ یا کلا برا تعویض جفتشون مجوز نمیدن (ماشین از جلو برخورد داشته که تا سيني جمع شده سیلندر و گیربکس کلا تخریب شده ،سقف هم با پایه ها کلا جم شده )۲۰۶ تیپ ۵ ،فعلا بیمارستانم فک و یک دست و جفت پاهام شکسته حرف نمیتونم بزنم ممنون میشم کسی اطلاعی در این خصوص داشته باشه راهنمایم کنه

هیرا
هیرا
11 ماه پیش

سلام
یه پژو که که چند وقت به علت خراب بودن موتورش مجبور به تعویض موتور شدیم حالا که موتور تعویض کردیم و موتور هم دست دوم انداختیم حالا شرایط چیه باید چکار کنیم با این شرایط اگه ماشینمو بفروشم خریدار باید چجور تعویض پلاک کنه چجور این تعویض موتور را قانونی کنه
ممنون میشم راهنمایی کنید

علییییییییییی
علییییییییییی
10 ماه پیش

سلام میشه موتور 405 رو به 3000 تبدیل کرد و برای معایینه فنی و تعویض پلاک موتور قبلی فابریک رو انداخت مشکلی پیش نمیاد؟

حسین
حسین
10 ماه پیش

سلام من ماشینم 4 سیلندره میخوام موتور 350 شورلت 8 سیلندر بزارم روش ایا امکان ثبت تو سند وجود داره یا خیر؟

محسن لیلاز
محسن لیلاز
9 ماه پیش

محسن هستم این قانون چند سال قدمت دارد چون ماشین من را مکانیک بدون هیچ مجوز و هماهنگی موتور را تعویض کرد و هیچ رسید و نامه ایی به من نداد وبعد از مدتی تمام لوازم آن را فروخته وبه جواب هم نمیدهد من می توانم اقدامی انجام دهم یا خیر ممنون میشم یک راهنمایی کنید ببخشید متشکرم

مرتضی
مرتضی
9 ماه پیش

سلام و خسته نباشید روی ۲۰۶تیپ پنج میشه موتو rc2000 انداخت که قاونونی باشه و اینکه برای کاور رنگی ماشینم باید مجوز گرفت؟

حمید
حمید
9 ماه پیش

سلام وعرض ادب من یه تاکسی خریدم که صاحب این ماشین بعداز عوض کردن موتور فوت میکنه والان این ماشین فاقد شماره میباشدوحتی بلوک سیلندرقبلی روهم ندارن ونمیدونن کجابرده عوض کرده که برن بلوک قبلی روببرن که اگاهی یا راهنمایی روی این موتور جدیدبزنه راهنمایی بفرمایین الان بااین وضعیت توتعویض پلاک ماشین روتوقیف میکنن یا برگه ای میدن که برن دنبال باقی کاراش؟؟؟قبلا از راهنمایی شماکمال تشکررو دارم

ناشناس
9 ماه پیش

سلام دوستان میشه موتور پژو رو گذاشت رو پیکان؟ هنوز امکان پذیره؟

ابوالفضل
ابوالفضل
7 ماه پیش

سلام ماشین من پژو ۴۰۵شاتون زد میخواستم موتورشو تعویض کنم چجوری از راه قانونی موتور بخرم و اینکه از کجا بخرم بندازم رو ماشین

محمد
محمد
7 ماه پیش

سلام بنظرتون موتور دوو ماتیز که
۸۰۰ سی سی
۱۲ سوپاپ
۳ سیلندر
هست با موتور ام وی ام ۱۱۰ که
۱.۱ لیتری هست
۱۶ سوپاپ
۴ سیلندر
عوض کنم و روش ریمپ تقویت کنم

حمید
حمید
7 ماه پیش

سلام عرض ادب.
ماشین ریو دارم.سرسیلندر ماشین دوبار کف تراشی شده.
میل لنگ خط داره.موتور وارداتی تعویضکنم به صرفه تر هستش؟

حسن
7 ماه پیش

باسلام ماشین من واشر رد کرد ومن بخاطر نبود پول خودم واشر را عوض کردم و چون زیاد وارد نبودم گیچ روغنش را نتونستم جابزنم وبجاش پیچ بستم ولی متاسفانه بخاطر روعن ریزی تو جاده شاتون زد وپوسته موتور شکست ومجبورشدم بکسل کنم تادرب منزل حالا اگه بخام بدون اطلاع یه موتور را از اوراقی بخرم وعوض کنم وموتور خودم را نگه دارم تا موقع فروش دوباره موتور خودما ببندم برم اطلاع بدم مشکلی هست یا باید حتما اطلاع بدم بعد عوض کنم چون من اشنا دارم که میتونه یه موتور تنگ بس حاضروآماده بهم بده ولی مراحل قانونیش را… خواندن ادامه ...

آخرین ویرایش 7 ماه پیش توسط حسن
محمد
محمد
7 ماه پیش

سلام من یک روا سال دارم
میشه موتور تیوفایو ۱۶۰۰ سی سی بزارم روش
یا ۱۸۰۰ سی سی زانتیا یا ۲۰۰۰ سی سی زانتیا

پوریا
پوریا
در جواب  محمد
5 ماه پیش

روا دیفرانسیل عقب هست ولی تیوفایو به پژو دیفرانسیل جلو میخوره هزینش خیلی میشه بخوای گیربکس و اکسل دسته موتور عوض بشه

Pouria Khalili
Pouria Khalili
6 ماه پیش

آقا سلام خسته نباشین
ما سمند داریم ولی میخوام موتورشو از xu7 به ۱۸۰۰ زانتیا تغییر بدم
بنظرتون انجام بدم یا نه؟

حسین
حسین
5 ماه پیش

سلام من یک پژو روآ دارم مدل 86 میخواستم موتور رو تعویض کنم و زانتیا 2000 بندازم روش ، قانونی میشه انجام داد؟ مجوز میدن؟

مملی
مملی
5 ماه پیش

سلام خسته نباشید میخواستم بدونم 206 مدل rc موتورش قانونی هست و موقع تعویض پلاک گیر نمیدن یعنی داخل سندش میخوره موتورش rc شده

مهیا
مهیا
5 ماه پیش

یه پراید دارم که دوبار موتور باز شده و الآنم روغن سوزی داره، به فکرم رسید موتورش رو کلا عوض کنم، به نظرتون کار درستیه؟

عباس
عباس
5 ماه پیش

سلام وقت بخیر خیلی مطالب مفید فقط من یه سوال دارم میشه موتور تویوتا ۸ سیلندر را روی وانت مزدا نصب کرد تشکر

حسام
حسام
4 ماه پیش

هموطنان دقت کنید! می خوام کل داستان تعویض موتور رو خدمت شما همشهریان عزیز یک بار برای همیشه عرض کنم تا انقدر تقلای بیهوده نکنید در کشور. حرف افسر مدیر فنی مرکز تعویض پلاک اتحاد تهران هست. طبق قانون، موتور تعویضی باید هم تیپ و هم حجم موتور قبلی باشد. یعنی 4 سیلندر 1761 سی سی فقط با 4 سیلندر 1761 سی سی. یعنی xu7که موتور پژو هست و روی سمند نصبه، اجازه ی تعویض با ef7که دقیقا روی همون بدنه ی سمند داره توی کارخونه نصب می شه رو نداره. من هر چی گفتم چرا کارخونه نصب می کنه،… خواندن ادامه ...

آخرین ویرایش 4 ماه پیش توسط حسام
سهراب
سهراب
در جواب  حسام
4 ماه پیش

بیا بیشتر تعداد تار موهای سرت ماشین نشونت بدم از ۲۰۶ تا ۴۰۵ سمند پارس که تعویض کامل موتور انجام دادن از tu3به tu5
از xu7 به tu5 از tu5و xu7به زانتیا ۲۰۰۰ تهران تا کرج تا شهرهای دیگه فرق داره قانونش و افسر ها و رشوه بگیر هاش من حتی موتور پرایدم رو با موتور s20 نیسان عوض کردم مشکلی پیش نیومد برام

محمد
محمد
4 ماه پیش

سلام ببخشید میخاسم بپرسم ماشینم ۴۰۵ glxهس میتونم موتور تیوفایو بندازم روش لطفا راهنماییم کنین

Amir
Amir
3 ماه پیش

عالی بود . ولی یه سوال اگه متور پرایدو با یه متور مزدا Bp6 عوض کنیم میشه قانونی پیش رفت چون متور ها از نظر آرایش سیلندر یکی هستند ولی حجمش بیشتر و تعدا سوپاپ ۱۶ تا میشه

TIT
TIT
1 ماه پیش

سلام آیا میشه موتور سمند ۱۸۰۰ معمولی ۸سوپاپ رو با موتور ۱۸۰۰ elx 16 سوپاپ به صورت قانونی تعویض کرد

آخرین ویرایش 1 ماه پیش توسط TIT
علی
علی
7 روز پیش

سلام .من پژوپارس مدل 89 دارم که به جز پنج سال اول . هرساله یا واشر سرسیلندر عوض کردم ویا کل سرسیلندر راتعویض کردم که تاکنون سه سرسیلندر عوض شده .واقعا خسته شدم .ازدوستان کارشناس درخواست دارم که راهنمایی بفرمایند که همین ران را ادامه دهم ویا با موتور نو تعویض نمایم .متشکرم

مشاوره رایگان و ثبت سفارش