4.8
(262)

یکی از مسائل مهمی که در زمان خرید خودرو تمامی افراد به آن توجه می کنند بررسی آپشن ها و امکانات بر روی خودرو می باشد، امروزه آپشن های بسیار جذابی بر روی ماشین ها قرار داده می شود که برای خریداران بسیار جذاب است، اما با این حال باید بدانیم که کدام یک از این امکانات برای ما کارامد می باشد و کدام یک به کارمان نمی آید. در این مقاله از کیان باتری ما قصد داریم تا به معرفی محبوب ترین آپشن های خودرو بپردازیم و شما را با این امکانات اشنا نماییم.

در این لیست ما تلاش کرده ایم تا تنها امکانات محبوب و پر طرفدار را برای شما آماده کنیم، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

منظور از آپشن خودرو چیست؟

آپشن محبوب ترین آپشن های خودرو
محبوب ترین آپشن های خودرو

هر امکاناتی که بر روی خودرو قرار داده شود و سبب ایجاد راحتی یا امنیت برای راننده شود آپشن یا ویژگی خودرو نام دارد. از گذشته تا کنون پیشرفت های بسیاری بر روی خودرو ها انجام شده است و همیشه خودرو سازان در این تلاش بوده اند تا با معرفی امکانات جدید تر از رقیبان خود پیشی بگیرند.

این موضوع رقابت سبب شده است تا همواره برند های مطرح جهان خودرو های خود را با ویژگی های جدید تری به بازار عرضه کنند.

تمامی این امکانات و ویژگی ها به عنوان آپشن های خودرو معرفی می شود و بر روی قیمت خودرو بسیار تاثیر گذار می باشد.

قیمت باتری ماشین در کیان باتری با احتساب خرید باتری کهنه قبلی شما بسیار مناسب تر از سایر فروشگاه ها خواهد بود!

انواع آپشن های خودرو

امروزه صنعت خودرو سازی با پیشرفت های بسیاری همراه بوده است، این موضوع در خارج از ایران و شرکت های خارجی بیشتر به چشم می آید؛ امکاناتی که آن ها بر روی خودرو قرار می دهند علاوه بر حس امنیتی که برای راننده دارد، آرامش بسیاری نیز ایجاد می کند. در ادامه به معرفی این امکانات می پردازیم:

  • کنترل در سراشیبی و سربالایی
  • دسترسی و استارت بدون سوئیچ
  • سامانه دید در شب
  • سیستم هشدار خواب آلودگی راننده
  • کروز کنترل هوشمند
  • سقف‌های متحرک
  • صندلی‌های مجهز به سیستم تهویه
  • مکان‌یاب
  • سیستم هشدار کمربند
  • مانیتور
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • حسگر باران و نور
  • نمایشگر شیشه جلو
  • سیستم کنترل پایداری
  • صندلی‌های الکترونیکی چند حالته
  • رادار نقطه کور دید راننده
  • سیستم پارک اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

محبوب ترین آپشن های خودرو چه نام دارند؟

خودرو 2 محبوب ترین آپشن های خودرو
ضروری ترین امکانات خودرو

همان طور که گفتیم در این مقاله از کیان باتری قصد داریم تا به معرفی محبوب ترین آپشن های خودرو بپردازیم، اگر شما نیز جزو افرادی هستید که می خواهید بدانید چه امکاناتی از خوردو ها پر طرفدرار هستند و بیشتر به کار می آیند تا انتها همراه ما باشید.

طی یک پرس و جو از افراد مختلف ما متوجه شدیم که بیشتر افراد کشور ما علاقه بسیاری به آپشن های خودرو دارند، بیشتر این افراد در زمان خرید ماشین به اولین نکته ای که توجه می کنند امکاناتی است که بر روی خودرو قرار دارد.

به همین دلیل است که در سال های اخیر با حضور خودرو های چینی و کره ای خریداران بسیاری برای این برند ها پیدا شده است. معمولا در خودرو های داخلی از امکانات چندان جالبی استفاده نمی شود و هر چه که هست مربوط به سال های گذشته می باشد، اما در خودرو های واردتانی این طور نیست و مطابق با استاندارد های جهانی پیش می روند.

این خودرو ها تا حد امکان آپشن سازی شده اند و خود را به تجهیزات به روز مجهز کرده اند.

اما سوالی که ایجاد می شود این است که آیا تمامی این تجهیزات برای راننده کارایی دارد؟ حور کدام یک از آن ها برای خودرو ضروری تر است؟ و سوال اصلی این که محبوب ترین آپشن های خوردو کدام اند؟

برای پاسخ به این سوال ها ما با بسیاری از رانندگان خودرو صحبت کردیم و طی تحقیقاتی که انجام دادیم توانستیم لیست زیر را بری شما آماده کنیم:

کروز کنترل (Cruise Control)

کروز کنترل Cruise Control محبوب ترین آپشن های خودرو
کروز کنترل خودرو

شما به کمک این آپشن این امکان را دارید که سرعت خودرو را در حالت ثابتی نگه دارید و در نتیجه با یک سرعت مشخص و بدون فشار دادن پدال گاز رانندگی کنید.

این آپشن یکی از محبوب ترین امکانات خودرو می باشد، زیرا به کمک آن راننده این امکان را دارد که اتوبان ها سرعت خاصی را برای خود مشخص کند و سپس با همان سرعت بدون استفاده از پدال گاز به مسیر خود ادامه دهد.

با وجود این که این آپشن طرفداران بسیاری در کشور ما دارد اما متاسفانه خودرو های داخلی (مثل: پژو 206، دنا، ال نود و…) به صورت اتوماتیک به این آپشن مجهز نمی باشند و معمولا افراد با صرف هزینه های بسیاری این آپشن را بر روی خودرو ها نصب می کنند.

نمونه پیشرفته تری از این سیستم وجود دارد که تطبیق پذیر نام دارد و تنها در خودرو های فئق لاکچری و گران قیمت دیده می شود.

سقف متحرک یا سانروف و پانوراما

سقف پانوراما محبوب ترین آپشن های خودرو
سقف پانوراما

یکی دیگر از محبوب ترین آپشن های خودرو سانروف یا همان سقف متحرک می باشد، این آپشن تنها در کشور ما به این اندازه خاص دیده می شود و برای کشور های دیگر جزو موارد کاملا عادی می باشد!

سانروف قطعه ای شیشه ای، فلزی یا پارچه ای می باشد که بخشی از سقف ماشین را شامل می شود. به کمک این ویژگی سرنشینان درون خودرو می توانند محیط بیرون خودرو را تماشا کنند و دید بهترین به محیط داشته باشند.

در گذشته شما برای باز کردن سانروف ها باید به صورت دستی این کار را می کردید اما امروزه ان آپشن به حالت برقی شده است.

پانورما به سقف هایی گفته می شود که مربوط به تمامی بخش های سقف می شود و تنها بخشی از آن را شامل نمی شود. جنس این سقف ها از شیشه های سخت است تا در صورت تصادف یا ضربه دچار آسیب نشوند.

اغلب این شیشه های این امکان را دارند که 60 درصد از نور خورشید را به خود جذب کنند، در صورتی متحرک بودن می توان آن ها را داخل برد تا دید واضح تری به محیط داشت.

همچنین بخوانید: بررسی آپشن های پژو 207 جدید (207i)

ماساژور صندلی

ماساژ محبوب ترین آپشن های خودرو
ماساژور صندلی بی ام و

این آپشن بیشتر برای کسانی مناسب است که ساعات طولانی را پشت خودرو قرار می گیرند، این که ماساژور صندلی دقیقا چه کاری را انجام می دهد بستگی به این دارد که خودرو شما به کدام سطح از آن مجهز شده باشد.

در برخی از مدل ها ماساژور تمامی بخش های صندلی را به لرزه در می آورد، در بخشی دیگر حرکت آن به حالت دست انسان می بتشد و برای ماساژ بخش مورد نیاز تنظیم می شود.

بنابراین اگر جزو افرادی هستید که ساعات زیادی در تراقیک قرار می گیرید و یا سفر های جاده ای زیاد انجام می دهید این آپشن بسیار برای شما کارامد می باشد.

در خصوص این آپشن هم باید بگوییم که بسیاری از خودرو ها به صورت استاندار به ان مجهز نمی باشند و شما باید خودتان آن را نصب نمایید.

دوربین ۳۶۰ درجه و حسگر پارک

دوربین محبوب ترین آپشن های خودرو
دوربین 360 درجه خودرو

یکی دیگر از محبوب ترین آپشن های خودرو دوربین 360 درجه با قابلیت حسگر پارک می باشد. شما با کمک این قابلیت این امکان را دارید که به راحتی خودرو خود را در فضاهای تنگ پارک کنید و یا از پارک خارج نمایید.

در نقاط مختلف خودرو دوربین های 360 درجه قرار گرفته است و تصاویری که از این دوربین ها به دست می آید به کامپیوتر مرکزی خودرو ارسال می شود و پس از ادغام تصاویر کامل تری در اختیار راننده قرار می گیرد.

دوربین های که بر روی خودرو قرار می گیرند به این صورت می باشند: یک دوربین در قسمت عقب خودرو قرار می گیرد، 2 دوربین برای آیینه ها (یکی برای آیینه سمت راست و دیگری برای آیینه سمت چپ) و در آخر یک دوربین در جلوی خودرو قرار دارد.

به این طریق راننده از چهار جهت خود نمای کاملی به دست می آورد و تسلط بسیار بیشتری در زمان پارک دارد و این گونه میزان آسیب رسیدن به خودرو به حداقل می رسد.

حسگر های پارک نیز مجموعه ای چند حسگر می باشد که در جلو و عقب خودرو قرار گرفته اند، در صورتی که خودرو بیش از اندازه به مانعی نزدیک شود این حسگر ها اعلام هشدار می دهند و به این طریق راننده متوجه وضعیت می شود.

نمایشگر هدآپ (Head-up Display)

%name محبوب ترین آپشن های خودرو
نمایشگر هداپ

در ابتدا که این آپشن معرفی شده بود بسیاری بر این باور بودند که کاربرد چندانی برای خودرو ندارد و تنها در خودرو های لوکس استفاده می شود. اما پس از مدتی کارشناسان خودرو به این نتیجه رسیدند که این ویژگی برای امنیت خودرو طراحی شده است.

نمایشگر هداپ آپشنی می باشد که تمامی اطلاعات ضروری را بر روی شیشه جلوی ماشین نمایش می دهد و این گونه حواس راننده به سمت جاده است و در عین حال اطلاعات مورد نیاز خود را مشاهده می کند.

برخی از اطلاعاتی که این نمایشگر نشان می دهد به شرح زیر می باشد:

نمایشگر به کمک دوربین های موجود بر روی خودرو و رادار های دیجیتال، اطلاعات خارجی مثل: وضعیت جاده، موقعیت ماشین‌های اطراف، فاصله خودرو با خطوط جاده و … روی شیشه به نمایش می گذارد.

علاوه بر آن اطلاعات دیگری که مربوط به خودرو می باشد مثل: کیلومتر شمار، وضعیت سیستم گرمایشی، مقدار سوخت، دمای پیشرانه و … را برای راننده به نمایش می گذارد.

شما می توانید از این آپشن برای بررسی وضعیت بنزین، مسیر یابی و … استفاده نمایید.

در حال حاضر در کشور ما این آپشن به صورت استاندار بر روی خودرو هایی مثل لکسوس RX350، رنو تلیسمان، فولکس ‌واگن پاسات و بی‌ ام‌ و ۵۲۸ به ‌طور استاندارد قرار داده شده است.

اتولایت یا حسگر نور (Auto Light)

نور محبوب ترین آپشن های خودرو
حسگر نور

این سیستم به کمک حسگر هایی که دارد می تواند نور خودرو را تنظیم کند، به این صورت که در زمان هایی که نور محیط کم می شود چراغ های خودرو روشن می شود و زمانی که نور محیط افزایش می یابد چراغ ها خاموش می شوندو

به این طریق لازم نیست که راننده در زمان رانندگی درگیر روشن یا خاموش کردن چراغ ها شود، البته به نظر ما این آپشن چندان کارامد نمی باشد!

ترمز پارک برقی (EPB)

p محبوب ترین آپشن های خودرو
سیستم اتوپارک خودرو

در بیشتر خودرو های امروزی به جای استفاده از ترمز دستی دکمه ای در جای آن قرار دارد که با حرف p نشان داده می شود.

این که این دکمه دقیقا چه کاری انجام می دهند چندان پیچیده نیست، تنها مانع از این می شود که در زمان ایستادن خودرو شروع به حرکت کند و می توان گفت کارایی آن کاملا مشابه با ترمز دستی می باشد.

سیستم مالتی مدیا

سیستمچندرسانهایخودرو محبوب ترین آپشن های خودرو

این آپشن در میان ایرانیان تا اندازه ای محبوبیت دارد که بسیاری از افراد که خودرو های آن ها به صورت استاندارد به این ویژگی دایر نمی باشد باز هم هزینه بسیاری پرداخت می کنند تا این آپشن را بر  روی ماشین هایشان قرار دهند.

در خودرو های داخلی این آپشن بر روی ماشین هایی مثل پژو ۲۰۷، برلیانس H330 و دنا پلاس وجود دارد. البته که خودرو های پیشرفته تر نیز دارای این آپشن می باشند اما ما به خودرو های میان رده اشاره کردیم.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید بهترین سیستم صوتی ماشین

نمایشگر لمسی

لمسی محبوب ترین آپشن های خودرو
نمایشگر لمسی

شاید تعجب کنید اما باید بگوییم نمایشگر لمسی یکی از ویژگی هایی می باشد که در میان ایرانیان طرفداران بسیاری دارد، با اینکه این ویژگی در بیشتر خودرو ها اصلا آپشن به حساب نمی آید و یکی از ملزومات شده است، اما با این حال در میان خودرو های داخلی همچنان بسیاری از خودرو ها فاقد این امکانات می باشند.

بسیاری از افراد به صورت جداگانه این نمایشگر ها را بر روی خودرو خود قرار می دهند، این نمایشگر ها این قابلیت را دارند که به تلفن همراه نیز متصل شوند.

سیستم‌های هوشمند مبتنی بر رادار

radar 1 محبوب ترین آپشن های خودرو
رادار خودرو

عملکرد این سیستم به این صورت می باشد که در صورتی که راننده از خط رادار ها تغییر جهت دهد با پخش هشدار های صوتی راننده متوجه این موضوع می شود، همچنین این سیستم می تواند راننده را نسبت به وجود اجسام در گوشه های عقب خودرو مطلع کند.

البته که این آپشن تنها در خودرو های گران قیمت دیده می شود و با توجه به این که هزینه بالایی دارد معمولا کسی به صورت غیر استاندارد آن را نصب نمی کند.

همچنین در برخی از خودرو های لوکس رادار های دیگری وجود دارد مثل: رادار تشخیص عابر پیاده، رادار تشخیص تصادف از جلو و …

 پارک اتوماتیک (Auto Park)

پارک محبوب ترین آپشن های خودرو
پارک اتوماتیک خودرو

سیستم پارک اتوماتیک ایم امکان را ایجاد می کند که نحوه پارک خودرو برای راننده آسان شود؛ این سیستم به صورت ارائه می شود، در مدل اول تنها کمک دست راننده می باشد به این صورت که کنترل دنده و ترمز بر عهده راننده است و در مدل دوم به صورت کامل خود سیستم اقدام به پارک می کند.

این سیستم نیز تنها در خودرو های گران قیمت دیده می شود و کم تر خودرویی در بازار داخلی کشور ما به آپشن مجهز است. البته پیشنهاد ما در این است که به صورت مجزا نیز آن را نصب نکنید زیرا ممکن است بخش ها برقی خودرو شما بهم ریخته شود.

فرق ماشین فول آپشن و معمولی در چیست؟

برای آشنایی با این موضوع ویدیو زیر را تماشا کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با محبوب ترین آپشن های خودرو آشنا نماییم؛ اما توجه داشته باشید که آپشن های بسیاری نیز وجود دارند که اشاره ای به آن ها نشد زیرا بسیاری از آن ها در خودروهای موجود در ایران وجود ندارند و تنها در خودرو های لوکس خارجی دیده می شود.

بنابراین ما تلاش کردیم تا به مواردی بپردازیم که هم اکنون نیز در برخی از خودروهای موجود در کشور وجود دارند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد؛ در آخر نظر خود را بیان کنید که به نظر شما کدام یک از این آپشن ها بیشتر از سایرین واجب می باشند؟

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش