4.5
(244)

اتو هلد یکی از آپشن های پرکاربرد در شهر های پرترافیک است که بیشتر به درد شهر های شلوغ که به توقف های طولانی مدت احتیاج است می خورد. در این مقاله از کیان باتری ما قصد داریم تا درباره سیستم اتو هلد و نحوه استفاده از آن صحبت کنیم، پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

اتو هلد چیست؟

auto hold سیستم اتو هلد در خودرو ها چیست؟
سیستم اتو هلد چیست؟

همان طور که اشاره کردیم اتو هلد یکی از سیستم های پرکاربردی می باشد که در خودرو های جدید امروز استفاده می شود، حتما برای شما هم پیش آمده است که در ترافیک های شهری مجبور به استفاده های پی در پی از ترمز و کلاچ می شوید، این موضوع در زمان هایی که جاده به صورت سربالایی و سرپایینی است بیشتر می شود و قطعا خستگی بسیاری برای شما به همراه دارد.

سیستم اتو هلد دقیقا برای همین مواقع کارایی دارد، به کمک این سیستم شما از انجام ترمز های پی در پی راحت می شوید، در واقع اتو هلد یک سیستم توسعه یافته ترمز پارک الکترونیکی است که بیشتر در خودروهای دارای دنده اتومات استفاده می شود.

خرید باطری ماشین از کیان باتری با ضمانت و گارانتی های طولانی مدت می باشد. همچنین ارسال و نصب در شهر تهران رایگان است همین الان با ما تماس بگیرید!

اتو هلد چگونه به آپشن های خودرو اضافه شد؟

امروزه بازار خودرو به نحوی شده است که رقابت میان خودرو سازان افزایش یافته است و آن ها از کوچک ترین فرصتی استفاده می کنند تا خودرویی بهتر و پرآپشن تر به بازار عرضه کنند. البته که برای انجام چنین کاری باید از عم و تکنولوژی به روز استفاده کرد و تمامی خودروسازان همواره به دنبال این هستند که مطابق با آخرین تکنولوژی های موجود عمل کنند.

این پیشرفت تکنولوژی سبب شده است تا سیستم های بسیاری به جهت راحتی در سفر، ایمنی و … ایجاد شود که در این میان سیستم اتو هلد یکی از آن ها می باشد. این سیستم به این جهت طراحی شده است که کمکی برای راننده در روز های پر ترافیک و مسیر های شهری باشد که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

اتو هلد در چه خودروهایی استفاده می شود؟

سرپایینی سیستم اتو هلد در خودرو ها چیست؟
جلوگیری از حرکت خودرو در سرپایینی و شیب

محبوب ترین آپشن هایی که به تازگی در خودرو ها استفاده می شود عبارت است از: دید در شب، کروز کنترل تطبیقی، اتو پارک، استارت بدون کلید و … اما یکی از آپشن هایی که خریداران خودرو اطلاعات بسیار کمی در مورد آن دارند سیستم اتو هلد (Auto Hold) می باشد.

نداشتن اطلاعات کافی در مورد این سیستم سبب می شود که اهمیت آن خیلی آشکار نشود و در نتیجه مبهم باقی بماند. در ابتدا که این سیستم بر روی کار آمده بود تنها در خودرو های مدرنی مثل: مرسدس بنز، بی ام دبلیو، ولوو و … استفاده می شود، اما هم اکنون در ماشین هایی که چندان هم گران قیمت نیستند شاهد استفاده از این سیستم هستیم و به نوعی همه گیر تر شده است.

همچنین بخوانید: باتری مناسب خودروهای ولوو

نحوه عملکرد سیستم اتو هلد در ترافیک به چه صورت است؟

در زمان هایی که شما در حال رانندگی در ترافیک هستید لازم است که مدام از کلاچ و ترمز استفاده کنید و علاوه بر آن باید حواستان باشد که به آهستگی گاز بدهید تا برخودی با ماشین های دیگر ایجاد نشود. در خودرو هایی که به صورت دستی هستند اینگونه است که راننده باید در ابتدا نیم کلاچ کند و با رها کردن ترمز حرکت می کند و پس از چند ثانیه باید برای ایستادن مجدد ترمز را فشار دهد و این چرخه تا پایان ترافیک ادامه دارد.

در زمان های توقف پای راننده به صورت مداوم باید بر روی ترمز باشد که انجام این کار بسیار خسته کننده است.

در خودرو های دنده اتومات نیز با توجه به این که کلاچ حذف شده است انجام این کار کمی ساده تر می شود، اما همچنان سختی کار وجود دارد. در ماشین های اتومات، دنده در حالت خلاص (N) یا حرکت (D) قرار داشته و راننده باید با ترمز خودرو را کنترل کند.

اما در صورتی ک خودرو شما مجهز به سیستم اتو هلد باشد کار شما آسان می شود، با فشردن این دکمه این سیستم دیگر احتیاجی به این نیست که زمان نگه داشتن خودرو پدال ترمز را فشار دهید و بدون انجام این کار خودرو ثابت باقی می ماند، زمانی که شما پدال گاز را فشار دهید، ترمز ها به آرامی رها می شوند و خودرو شروع به حرکت می کند.

نحوه عملکرد اتو هلد در جاده های سربالایی یا سرپایینی

عملکرد سیستم اتو هلد در خودرو ها چیست؟
عملکرد اتو هلد در سربالایی و سرپایینی

تصور کنید که جاده به صورت سربالایی می باشد و ترافیک است، شما در این زمان پشت سایر خودرو ها ایستاده اید و حرکت آن ها می خواهید کمی جلو بروید، در این شرایط اگر رها کردن ترمز و گاز دادن شما به صورت دقیق انجام نشود ماشین شما رو به عقب می رود و احتمال برخورد با ماشین پشتی وجود دارد. در خودروهایی که دنده دستی هستند این مشکل بیشتر دیده می شود زیرا باید به نیم کلاچ مسلط باشید و در غیر این صورت یا خودرو خاموش می شود و یا به عقب می روید.

در مورد سرازیری نیز به همین شکل است، شما باید مرتب حواستان باشد که به موقع ترمز کنید تا به خودرو مقابل برخورد نکنید، این دقت در رانندگی و انجام ترمز های پی در پی خستگی بسیاری برای راننده به همراه دارد. اما در صورتی که خودرو مجهز به آپشن اتو هلد باشد کار شما بسیار راحت تر می باشد.

در صورت وجود این سیستم دیگر احتیاجی نیست که به صورت مرتب از ترمز استفاده کنید و این کار به صورت خودکار توسط این سیستم انجام می شود. در چنین شرایطی شما فقط باید حواستان به زمان گاز دادن و کنترل فرمان باشد و دیگر احتیاجی به دقت بر روی ترمز نمی باشد.

تفاوت اتو هلد با سیستم شروع حرکت در شیب چه می باشد؟

HAC سیستم اتو هلد در خودرو ها چیست؟
کارایی سیستم HAC

سیستم HAC که مخفف کلمه HILL Start Assist Control است به این معنا است که در جاده های شیب دارد کمک و کنترل حرکت خودرو می باشد، معمولا کارایی این سیستم در زمان های سربالایی و شیب تند می باشد.

اگر شما در حال رانندگی در شیب تند باشید هنگامی که قصد حرکت دادن خودرو را دارید در ابتدا کمی خودرو شما رو به عقب می رود که در صورتی که نتوانید آن را کنترل کنید امکان تصادف وجود دارد. وجود این آپشن در خودرو باعث می شود که از همین چند لحظه به عقب رفتن خودرو جلوگیری شود. اما تفاوت این سیستم با اتو هلد چه می باشد؟

تفاوت این دو مربوط به زمانی است که باید به وظیفه خود عمل کنند، سیستم شروع حرکت در شیب تنها برای چند ثانیه مانع از حرکت خودرو می باشد، اما در سیستم اتو هلد این گونه نیست و تا زمانی که راننده تمایل داشته باشد این عمل تکرار می شود. بنابراین اگر بین این آپشن تنها یکی از آن ها را می توانید انتخاب کنید پیشنهاد ما این است که به سراغ سیستم اتو هلد بروید.

بیشتر بدانید: آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی

نحوه استفاده از اتو هلد به چه صورت است؟

سیستم سیستم اتو هلد در خودرو ها چیست؟
نحوه استفاده از اتو هلد

اساس کار این سیستم بر پایه تشخیص شیب استوار است، جهت اندازه گیری شیب نیز از سنسور ها استفاده می شود و کنترل از طریق واحد هیدرولیکی ABS/ESC انجام می شود. در زمان هایی که خودرو متوقف می شود اتو هلد همان فشار ترمز را به چرخ ها منتقل می کند و مانع از حرکت جرکت چرخ ها می شود.

زمانی که شما پدال گاز را فشار می دهید ABS حرکت خودرو را تشخیص می دهد و نیروی ترمز کم می شود تا خودرو برای حرکت آماده شود. همچنین در صورتی که مقدار شیب بسیار باشد و خودرو در حال حرکت باشد سیستم تشخیص می دهد و میزان نیروی ترمز را افزایش می دهد.

اما نحوه استفاده از اتو هلد چگونه می باشد؟ این سیستم با فشردن دکمه Auto Hold فعال می شود و پس از فعال شدن زمانی که شما پای خود را از روی گاز بر می دارید، بدون آنکه ترمز را فشار دهید خودرو می ایستد.

دکمه اتو هلد در کنار دسته دنده و در سمت چپ فرمان قرار دارد. در صورتی که خودرو شما دارای آپشن اتوپارک باشد این دکمه دقیقا در کنار اتوپارک قرار دارد و با نشانه هایی مثل  Auto Hold، Auto H و A مشخص می­‌شود.

زمانی که این آپشن را فعال نمایید دکمه P که نشان دهنده ترمز دستی الکترونیکی است به رنگ سبز در می آید.

دقت داشته باشید که تمامی خودروهایی که دارای سیستم اتو هلد می باشند حتما دارای ترمز دستی الکترونیک هستند تا زمانی که راننده شروع به گاز دادن می کند، در ابتدا دکمه P خاموش شود و سپس دکمه اتو هلد خاموش می شود و ماشین شروع به حرکت می کند.

برای استفاده از سیستم اتوهلد چه مواردی باید رعایت شود؟

اتوهلد سیستم اتو هلد در خودرو ها چیست؟

قبل از اینکه شما از این سیستم استفاده نمایید باید بدانید که رعایت موارد زیر الزامی می باشد:

  • در خودرو در سمت راست راننده باید بسته باشد.
  • راننده باید حتما از کمربند ایمنی استفاده نماید.
  • ماشین روشن باشد.

در صورتی که شما هر یک از موارد بالا را رعایت نکرده باشید، این سیستم هرگز عمل نخواهد کرد، همچنین اگر در زمان استفاده هر یک از موارد بالا را نقض کنید سیستم به صورت خودکار غیر فعال می شود و دکمه آن به رنگ زرد در می آید که یعنی اتو هلد در حال کار نمی باشد!

همان طور که در بالا اشاره کردیم شما می توانید با فشردن دکمه مخصوص به آن این سیستم را فعال و یا غیر فعال نمایید. اما در برخی از خودرو ها این امکان وجود دارد که به صورت خودکار این آپشن فعال شود.

به این صورت که اگر شما قبل از این که ماشین را خاموش کنید این دکمه را زده باشید، در سری بعد که خودرو را روشن کنید این سیستم فعال می باشد و کارایی خود را انجام می دهد.

بنابراین اگر نمی خواهید این سیستم به صورت خودکار فعال شود، باید حواستان باشد تا در زمان های خاموش کردن خودرو این دکمه را خاموش نمایید و زمان هایی که قصد استفاده از آن را داشتید مجدد آن را روشن کنید.

مواردی که باید در زمان استفاده از سیستم اتو هلد رعایت کنید:

  • مانند هر فناوری دیگری در زمان استفاده از این سیستم نباید به صورت کامل به آن اطمینان کنید، پیشنهاد ما این است که بخش از حواس خود را به عدم حرکت خودرو بدهید.
  • هیچ وقت در زمان هایی که این سیستم فعال می باشد خودروی خود را ترک نکنید.
  • توجه داشته باشید که اگر شما در حال حرکت در سراشیبی های شدید باشید و یا جاده به صورت لغزنده باشد این سیستم نمی تواند به خوبی عمل کند و لازم است که خودتان به توقف خودرو توجه کنید.
  • در صورتی که برای دفعات اول است که از این سیستم استفاده می کنید بهتر است در خیابان های خلوت آن را امتحان کنید تا با نحوه عملکرد آن آشنا شوید و سپس در ترافیک های واقعی به صورت استفاده از آن بروید.

برای آشنایی با چگونگی عملکرد سیستم اتو هلد و کارایی آن می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

مزایا سیستم اتو هلد چه می باشد؟

اولین مزیت این سیستم در این است که راحتی بسیاری برای راننده ایجاد می شود، زیرا دیگر احتیاجی به این نمی باشد که مداوم پای خود را بر روی ترمز قرار دهد و تنها تمرکز آن بر روی گاز و کنترل فرمان می رود. اما مزایا استفاده از این سیستم تنها به این جا ختم نمی شود و مزایا دیگری نیز دارد.

در خودرو های اتوماتیکی که مجهز به این سیستم نمی باشند اهرم دنده به دفعات جابجا می شود و در جعبه دنده های اتوماتیک تغییر زیاد اهرم دنده از حالت D به حالت N باعث استهلاک زیاد جبعه دنده خواهد شد. در نتیجه این سیستم باعث خواهد شد که عمر جعبه دنده زیاد گردید و برای قطعات خودرو نیز کارایی دارد.

باز هم ذکر می کنیم که نه تنها این قطعه بلکه تمامی آپشن هایی که بر روی خودرو نصب می شوند به صورت صد در صد دقیق نمی باشند، بنابراین راننده نباید به طور کامل از نحوه ایستادن خودرو غافل شود و همواره باید بخش از حواس خود را به این بخش بدهد. زیرا ممکن است به ناگهان مشکلی برای این سیستم ایجاد شود و خودرو شما حرکت کند. بنابراین پس از ایست خودرو پای خود را به آرامی از روی ترمز برداید تا مطمئن شوید که اتو هلد به درستی عمل می کند.

همچنین بخوانید: آشنایی با ماشین دنده اتوماتیک و آموزش رانندگی با آن

تفاوت ترمز دستی برقی و اتوهلد

ترمزدستیبرقی سیستم اتو هلد در خودرو ها چیست؟
تفاوت ترمز دستی برقی و اتوهلد

ترمز دستی برقی نسخه ای ارتقا یافته از از ترمز دستی معمولی می باشد که کاربرد آن شبیه به ترمز دستی معمولی است و از حرکت کردن خودرو در زمان های توقف جلوگیری می کند.

با روشن کردن EPB ماشین در حالتی پایدار قرار می گیرد و شما این امکان را دارید که یکی از دو گزینه اتو هلد یا هیل هلد را انتخاب نمایید.

بنابراین اگر شما می خواهید از سیستم اتوهلد استفاده نمایید لازم است که در ابتدا خودرو مجهز به سیستم ترمز دستی برقی باشد.

عمده تفاوت ترمز دستی برقی و اتوهلد در این است که: گزینه Auto Hold فشار را بر روی هر چهار چرخ ماشین حفظ می کند و سیستم EPB معمولا فقط بر روی دو چرخ عقب ماشین اعمال می شود.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با سیستم اتوهلد آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
صادقی
صادقی
2 سال پیش

ممنون از مقاله جامعتون. آیا نصب سیستم اتوهلد در 206 ممکنه؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش